🖨מנהיגות / בודהיזם / הנאה - גם ליהנות צריך לדעת!כפי שכבר ביארתי, זכותו המלאה של האדם לא לדעת את הכל. אך יש כאלו שאינם יודעים את הכל, ובכל זאת הם מנסים להורות את הדרך לאנשים אחרים ולהנהיג אנשים אחרים, כל זמן שהם עצמם עדיין לא הובילו את עצמם אל השלמות האישית של עצמם.
וכפי שכבר ביארתי, מי שאין לו תשובות לכל השאלות, ומי שמפחד שאם יגלו שאין לו תשובות לכל השאלות, אז יפסיקו להאמין בו ולהעריץ אותו, הוא מנסה לקדם ולמכור לעצמו ולסביבתו, את המחשבה שלא לכל השאלות יש תשובות. כדי להרגיש טוב עם עצמו, שהוא מנהיג אחרים למרות שהוא לא באמת ראוי להנהיג וכולי.
וכך הוא הדבר לגבי עניין ההנאה. כי המציאות היא טובה. וגן עדן זה כאן. ובכל דבר ודבר בעולם, יש בו משהו טוב שאפשר ליהנות ממנו. ומי שבאמת מבין את המציאות, הוא מתחבר לכל דבר ודבר שיש במציאות, ונהנה מכל דבר.
ולא כל אחד זוכה לראות את הטוב שיש בכל דבר, ולא כל אחד חייב לראות ולהבין את הטוב שיש בכל דבר. אבל, מי שרוצה להנהיג אחרים, הוא כן חייב להגיע אל השלמות האישית של עצמו. ולהגיע אל השלמות, פירושו כאשר האדם מבין את המציאות בשלמות.
כי האדם הוא חלק מהמציאות. וכדי להבין את הדבר, צריך לראות את התמונה המלאה שבתוכה הוא נמצא. וכדי שהאדם יבין את עצמו בשלמות, לשם כך הוא צריך להבין את כל המציאות בשלמות. ומי שמבין את המציאות בשלמות, הוא מגלה את הטוב שיש בכל דבר. והוא יודע ליהנות מכל דבר.
כי בכל דבר ודבר, יש את ההנאה של השלמות. כי כל דבר בעולם, יש בו שלמות. ומי שרואה את השלמות שיש בכל דבר, הוא יודע ליהנות מכל דבר. ומי שרוצה להנהיג אחרים, הוא חייב קודם לכן להבין את עצמו ואת המציאות בשלמות, ורק לאחר מכן הוא באמת יכול להוביל גם אחרים אל האושר.
כי האושר הוא כאשר האדם יודע לראות את הטוב שיש בכל דבר. ומי שלא יודע להבין ולראות את הטוב שיש בכל דבר, הוא לא יכול להראות את הטוב שיש בכל דבר גם לאחרים. מחמת שהוא עצמו עוד לא רואה את הטוב הזה.
וכאשר המנהיג לא יודע איך ליהנות מכל דבר, אז הוא ממציא את המחשבה שאומרת שלא בכל דבר יש טוב, ושעל האדם לסגף את עצמו, ושהאדם לא יכול להרשות לעצמו לאהוב את העולם ולהקשר רגשית לדברים. כי ההנאה של האדם מהעולם, תיצור עבורו סבל.
ולמרות שבאמת ההנאה של האדם מהעולם עלולה ליצור אצלו סבל, הרי שגם ליהנות צריך לדעת. ומי שיודע ליהנות באמת מכל דבר, הוא זה שיכול להרשות לעצמו להקשר רגשית לדברים וכיו"ב. והוא יכול להראות לכל אחד את הדרך, איך אפשר ליהנות מכל דבר, ולהקשר...
הנאה משטויות - מהי מהות ההנאה משטויות? מה טוב בכך?הנאה משטויות - מהי מהות ההנאה משטויות? מה טוב בכך? הנאה משטויות. מי שיתבונן בעניין יראה, כי יש המון בני אדם שנהנים ממה שנקרא שטויות. וליהנות משטויות פירושו, ליהנות ממשהו שאין בו הרבה שכל. כי שטויות פירושו דבר שאין בו איזה שכל. ואדם שנהנה משטויות, הוא אדם שנהנה מדברים שאין בהם שכל. והשאלה היא, מהי מהות העניין הזה של ההנאה משטויות? ומי שיתבונן בעניין יראה, כי יש לנו בעצם 2 סוגים של הנאה. ההנאה הראשונה והיוקרתית, היא ההנאה מדברים חכמים שיש בהם שכל. וההנאה הפשוטה והזולה, היא ההנאה משטויות ומדברים שלא רואים את השכל שיש בהם. ואם נתבונן היטב בעניין נראה, כי יש עוד 2 סוגים של הנאות, שהם ההנאות שנמצאים בנקודת הקצה של סוגי ההנאה הנל. דהיינו, 1 - סוג ההנאה הגבוה ביותר הוא הנאה מדבר שהוא כולו שכל. 2 - ותחתיו יש את ההנאה החשובה הנל שיש בה שכל. 3 - ותחתיה יש את ההנאה של השטויות, שאין בה כמעט שכל. 4 - והכי נמוך, ההנאה הכי חסרת שכל והיגיון, היא ההנאה שאין בה שום שכל כלל, הנאה פשוטה, ללא שום שכל, שהאדם נהנה בה משום דבר. ולכאורה, ההנאה הטובה ביותר והמכובדת ביותר, היא ההנאה שהיא כולה אך ורק שכל. וההנאה הנמוכה ביותר, היא ההנאה שהיא ללא שום שכל כלל. כי אפילו בשטויות יש שכל. והנאה שאין בה שכל כלל, לכאורה היא ההנאה הנמוכה ביותר. אך כפי שכבר ביארתי, שלמות כל הדברים הוא חיבור ההפכים. ומצד ...
הסוד של ההנאה האין סופית - מהו הסוד שאותו *שום* שיטה רוחנית *לא* גילתה?... של ההנאה האין סופית - מהו הסוד שאותו שום שיטה רוחנית לא גילתה? מי שיתבונן היטב על כל השיטות ... העולם כולו, שמסוגלת להציע לאדם דרך כלשהי כדי להשיג הנאה אין סופית שמתחדשת וגדלה כל הזמן, כאן בעולם הזה כאשר האדם עדיין יכול לבדוק את נכונות ... קטגוריות שונות. כי יש שיטות רוחניות שמבטיחות לאדם הנאה רוחנית אין סופית, הנאה שכל הזמן מתחדשת וגדלה עד אין סוף, אבל שום שיטה לא מראה לאדם איך הוא יכול להשיג את ההנאה הזאת כאן בעולם הזה בזמן אמת. ובנוסף על כך, גם אלו שמבטיחים לאדם אושר אין סופי והנאה אין סופית, גם הם עצמם מודים שהם עצמם עוד לא השיגו באופן אישי את ההנאה הזאת. אלא הם מודים שהם רק מאמינים שיש הנאה גדולה כזו, אך הם עצמם מודים שהם לא ראו אותה מעולם. ומאחר שהם לא חוו באופן אישי את ההנאה הגדולה שאותה הם מאמינים ומקווים שהם ישיגו בסוף הדרך, הרי שהדבר כמובן יוצר חשדות ... אכן מסוגל להתחייב עבור כל אחד ואחד, שגם הוא יגיע להנאה האין סופית הזו. ומי שהוא פיקח, הוא רוצה לדעת מראש מה התשלום שהוא יקבל על העבודה שהוא ... וזה בעצם היה סוג השיטות הרוחניות הראשון, שמציע לאדם הנאה רוחנית אין סופית, של התחדשות מתמדת כל הזמן, ושל טוב אין סופי וכולי, אך כל אלו שמציעים ... הוא מציע לאדם להגיע למצב שבו האדם לא יסבול כלל (עע בודהיזם). וזה מה שנקרא אצלם הארה רוחנית, שבה האדם חווה סוג של נירוואנה ושל שחרור מכל ... הוא מציע לאדם תשלום במזומן בעולם הזה, והתשלום הוא של הנאות (עע הינדואיזם) שאותן האדם משיג ונהנה מהן כאן בחייו בעולם הזה. ומי שיתבונן היטב על השיטה האחרונה, שהיא שיטת ההנאה שאחריה רודפים רוב העולם, יראה שמצד האמת רוב העולם רודפים אחרי עצב מתוק של ליצן עצוב. כי כולם יודעים שההנאות של העולם הזה, הן לא יותר מאשר סמי הרגעה לדיכאון ולתחושת חוסר השייכות ותחושת הריקנות הקיומית של האדם. כי כל ההנאות של העולם הזה ביחד, לא יכולות למלא את נפש האדם. ואין אדם אחד בעולם שהגיע או מגיע לסיפוק רגשי מלא מההנאות שיש לעולם הזה להציע. כי כל הדברים שיש בעולם הזה, כולם מוגבלים ביכולת שלהם לייצר הנאה עבור האדם. וכאשר האדם רודף אחרי ההנאות של העולם הזה, הוא יודע מראש או שהוא יגלה בהמשך, שהוא בעצם רודף אחרי דיכאון מתוק, שבו ... עם עצמו. והאדם מגיע לנקודה שבה הוא ממשיך לרדוף אחרי הנאות העולם הזה, כדי לא להשתעמם לגמרי. וכל יום שעובר על האדם, הוא מרגיש יותר ויותר תחושת ריקנות. כי האדם מגיע לנקודה שבה גם ההנאות של העולם הזה כבר לא ממש מעניינות אותו. והאדם קולט שאין לו מושג למה הוא חי. כך שבעצם אי ... אי אפשר לומר שהיא אכן משהו ששכרו בצידו. כי ככל שהאדם נהנה יותר מענייני העולם, כך הוא מתקרב לנקודת המיצוי, שבה הוא יתחיל להרגיש ריקנות ודיכאון. ... מקרה, ברור לכל אחד, שתפישת החיים הזאת של המרדף אחרי ההנאות, ברור לגמרי שהיא לא יכולה להציע לאדם הנאה אין סופית, שמתחדשת כל הזמן וכולי. ויש גם את השיטות הרוחניות שמציעות לאדם את האושר כבר ... כאן בעולם הזה. אבל, גם השיטות האלו לא מציעות לאדם הנאה אמיתית מהחיים. כי ליהנות מהחיים, זאת המומחיות הגדולה ביותר. כי כאשר ילד קטן נכנס לגן המשחקים, הוא חווה הנאה גדולה מאוד. וכאשר ילד קטן רואה ממתקים, הוא חווה הנאה גדולה מאוד. וכאשר מביאים לילד קטן איזה צעצוע, הילד חווה
דיאטה / הרזיה / ירידה במשקל - איך להתגבר על רצון להנאה מיידית?דיאטה / הרזיה / ירידה במשקל - איך להתגבר על רצון להנאה מיידית?... הרזיה ירידה במשקל - איך להתגבר על רצון להנאה מיידית? למה כל כך קשה לשמור על תזונה נכונה לאורך זמן? אחת הסיבות המרכזיות לקושי של אנשים לשמור על דיאטה ולהתמיד בהרגלי אכילה בריאים, כפי שמסביר אליעד כהן, היא הקונפליקט הפנימי בין הרצון להנאה מיידית לבין הרצון להשיג תוצאות ארוכות טווח. האדם מונע באופן טבעי על ידי הרצון ליהנות, וכשהוא אוכל בצורה לא מאוזנת הוא מקבל תשלום במזומן - הנאה וסיפוק מיידי. לעומת זאת, התוצאות החיוביות של דיאטה, כגון בריאות טובה יותר, ירידה במשקל או מראה מושך יותר, הן בבחינת תשלום בצקים דחויים, ולכן קשה יותר לאדם לוותר על ההנאה המיידית של האכילה הלא בריאה. מדוע אנשים חוזרים למשקלם הקודם לאחר ירידה במשקל? הסיבה שאנשים חוזרים לאכילה לא נכונה לאחר שהצליחו לרדת במשקל נעוצה בהיחלשות המוטיבציה הראשונית שלהם. בהתחלה, כשאדם שואף לרדת במשקל, הוא מציב לעצמו מטרה גדולה וחשובה, כמו להיראות טוב או להיות בריא. בשלב זה, ההנאה המיידית נראית לו קטנה לעומת התוצאה הרצויה. אך לאחר שאותו אדם משיג את מטרתו, המוטיבציה שלו להמשיך ולשמור על ההישג יורדת, מאחר שהוא כבר קיבל את תחושת ההצלחה וההערכה שרצה. בשלב זה, ההנאה המיידית חוזרת להיות חזקה יותר, והאדם נוטה לחזור להרגליו הישנים. מה מסתתר מאחורי אכילה רגשית? האכילה הרגשית היא ביטוי של נחמה מפני דיכאון קיומי או תחושת ... הדיכאון הזו באופן זמני. האכילה מעניקה לו תחושת שחרור, חופש ואהבה, ולכן הוא מתקשה לוותר עליה. מדוע האדם מוכן לסכן את בריאותו למען הנאה? ההנאה, לפי אליעד, חשובה יותר לאדם אפילו מהחיים עצמם. מאחר שכל אדם מודע לכך שסופו למות, הפחד מפני מוות או מחלות עתידיות אינו מספיק חזק כדי למנוע ממנו ליהנות באופן מיידי. האדם מעדיף ליהנות כרגע, אפילו במחיר של חיים קצרים יותר או פחות בריאים. אדם שחשוב לו בעיקר ליהנות, יעדיף ליהנות כרגע ולהסתכן בהשלכות עתידיות מאשר לוותר על ההנאה כדי להאריך חיים או להיראות טוב יותר בעתיד. כיצד להשתמש בקושי לשמירה על תזונה נכונה כהזדמנות לגילוי עצמי? ההתמודדות עם קשיי התזונה הנכונה מהווה הזדמנות ... את עצמו ולהבין את שורש הרצונות שלו. כל קושי שהאדם חווה הוא הזדמנות להכיר את עצמו לעומק. אליעד מדגיש שהאושר האמיתי אינו תלוי רק בהנאה החיצונית והמיידית, אלא ביכולת של האדם להרגיש טוב עם עצמו באופן פנימי ובלתי תלוי. האדם נדרש לשאול את עצמו שאלות כגון: למה אני באמת אוכל? מדוע האכילה גורמת לי להרגיש טוב? מהו השחרור שאני מחפש? מתוך שאלות אלו, האדם יכול להבין שההנאה האמיתית נמצאת בתוכו, ואינה חייבת להיות תלויה באוכל או בגורמים חיצוניים. מהו האושר האמיתי ואיך הוא יכול לסייע בשמירה על דיאטה? האושר האמיתי, לפי אליעד, הוא היכולת של האדם להרגיש טוב באופן פנימי וללא תלות בסיבות חיצוניות. כאשר האדם מבין שהאושר האמיתי נמצא בתוכו, הוא פחות תלוי בהנאות זמניות ומיידיות כמו אכילה. האדם צריך לשאוף להנאה פנימית ובלתי תלויה, כך שיהיה מסוגל להרגיש טוב בלי קשר להנאות חיצוניות. זהו האתגר המרכזי שעבורו שווה לאדם להתמודד עם קשיי הדיאטה - להשיג את ההנאה הפנימית והיציבה שתלווה אותו כל הזמן. מדוע כדאי לאדם להתמודד עם קשיים במקום לברוח מהם? לדברי אליעד, ההתמודדות עם הקשיים היא הדרך היחידה של האדם לגלות את ... איך להתמודד עם הרצון המיידי לאכול בצורה לא מאוזנת? הדרך להתמודד עם הרצון לאכילה מיידית היא להציב מול הרצון הזה מטרה גדולה יותר - ההנאה הפנימית האמיתית. האדם צריך להיזכר שהמטרה שלו היא לא רק למלא את הרצון הרגעי, אלא למצוא את תחושת השחרור וההנאה שמגיעות מבפנים ואינן תלויות באוכל. כאשר האדם מבין שההנאה המיידית של האכילה לעולם אינה מספקת באמת, הוא מסוגל לבחור לוותר עליה עבור מטרה גבוהה יותר - אושר אמיתי ובלתי תלוי. לסיכום, כיצד ניתן באמת לשמור על דיאטה ... זמן, האדם צריך להפוך את התהליך למטרה של התפתחות אישית וגילוי עצמי. ההתמודדות עם הרצון לאכילה מיידית הופכת להזדמנות ללמוד כיצד ליהנות באמת ולחוש אושר פנימי שאינו תלוי בדברים חיצוניים. במקום להתרכז רק בהישגים חיצוניים, על האדם להתרכז באושר הפנימי. רק אז הוא יוכל באמת להתגבר על הרצון להנאה מיידית ולהצליח לשמור על משקל תקין לאורך זמן. איך להתמיד בדיאטה? מדוע חוזרים למשקל הקודם? מהי אכילה רגשית? איך מתמודדים עם הנאה מיידית? איך משיגים אושר פנימי? מה הקשר בין דיאטה לאושר אמיתי? מדוע כדאי להתמודד עם קשיים? דיאטה תזונה נכונה הרזיה וירידה במשקל. מהו שורש הקושי של האדם לאכול בצורה נכונה? מדוע בעצם להתמודד עם הקושי הזה? מה הפסיכולוגיה האמיתית שמאחורי האכילה הלא פרופורציונאלית? למה בעצם לא ליהנות בהנאה מיידית? ואיך להיות מאושר באמת? ועוד. וביארתי כי בעצם השאלה הרחבה יותר, היא למה בכלל שהאדם יתמודד עם קשיים? וכאשר ילד נולד, מעניין אותו רק לספק את הצרכים שלו. והטבע של האדם הוא ליהנות מהחיים. וגם מטרת כיבוש הרצון המיידי, הוא רק כדי ליצור הנאה גדולה יותר. וביארתי שתמורת טוב גדול, האדם מוכן לוותר על טוב קטן מיידי. וביארתי שהשיקולים של האדם לפני שהוא יורד במשקל, הם נחלשים אחרי שהאדם כבר ירד ... וכאשר יש רצונות מנוגדים, אז הרצון החזק ביותר, הוא זה שבא לידי ביטוי. וביארתי שבעצם האכילה משלמת לאדם את התשלום במזומן, כי ההנאה היא מיידית. ושמצד האמת מי שחי את הרגע, לא מעניין אותו טוב רחוק, אלא טוב מיידי. וסוף האדם למות, ולכן לא אכפת לאדם מהבריאות של עצמו, אלא רק מההנאה. ושה
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?