מה הנושא?
ש: הנושא שבן אדם שכעס על מישהו זה מפריע לו, יוצר אצלו קונפליקטים, דבר נוסף זה לתת לו מענה בשיטה מסוימת אז בדוגמא ההיא זה לא צלח.
אליעד: אתה אמרת בשיטה של "ביירון קייטי" אמרת לי את זה קודם, המישהו ניסה לטפל במישהו אחר בשיטה של " ביירון קייטי" וזה לא צלח, אוקי אז?
אליעד: והייתה שם טענה שלו, מה הייתה הטענה, אתה שאלת אותו למה זה לא יצליח?
ש: לא, הוא אמר בלי קשר.
אליעד: הוא אמר למה זה לא יצליח?
ש: לא, הוא אמר בלי ששאלו אותו, הוא אמר אז את הסיבה.
אליעד: אה הוא הסביר אז למה זה לא יצליח.
ש: כן כי הוא אמר שלמתחילים לא היה צריך לקחת דוגמא של 10, צריך לקחת דוגמא של נגיד רמת קושי 2 3, לא רמת קושי 10. מבחינתו הדוגמא הזאת זו רמה 10 ובמסגרת התרגול אי אפשר לפתור אותה.
אליעד: אוקי, אז מה אתה רוצה להבין בעצם?
ש: לא, אני רוצה באמת איך אפשר היה להתמודד נגיד בנקודות שהוא הזריע לפי הספר.
אליעד: לא הבנתי, תסביר את השאלה.
ש: הבן אדם טען שהוא כועס בגלל מישהו מסוים שעשה לאימא שלו משהו, כועס עליו מאוד יש לו כעסים רגשות נקמה וכו'. הקונפליקט מצד הכאב אז לפי המהלך שמה אז אתה שואל אם הוא בטוח בזה, הוא משוכנע בזה אז הוא אמר "כן וודאי", כנראה שלפי התבנית אולי הוא היה צריך להטיל בזה ספק אבל מהלך השינוי היה אם אתה בטוח בוודאות אם אתה בטוח במאה אחוז, התשובה שלו הייתה "לא במאה אני בטוח במיליון אחוז".
אליעד: אז מה עושים?
ש: אז הוא מבחינת הטיפול כאילו התקדם בשיטת הטיפול שלו. השלב הראשון מבחינתי כאילו עצר שהוא היה אמור להטיל ספק והוא לא הטיל ספק.
אליעד: תראה קודם ככל שזה שמלמד את השיטה ככל שהוא יותר יישם אותה, לא מיישם אותה, אלא יישם אותה כי אתה לא חייב ליישם את מה שאתה מלמד, אתה רוצה תאכל לא רוצה אל תאכל אבל ככל שהוא יישם אותה יותר כך יותר קל לו ללמד, זאת אומרת לדוגמא נגיד שבא אליו בן אדם ואני נגיד שאני הולך איתו על אותה אסטרטגיה של "אתה בטוח או לא בטוח", אני יש לי את היכולת להראות לו איפה הוא לא בטוח לדוגמא, אתה מבין זאת מן פריבילגיה, ההוא שאמרו לו "אוקי, תשאל את המטופל אתה בטוח או לא בטוח", בסדר מה הוא מבין, ההוא שמטפל הוא יכול לפתור את כל הכעסים שלו בשיטה, אין לו יותר שום כעס על כלום? הוא עצמו עוד לא יישם את השיטה ודבר נוסף גם האם הוא באמת מסוגל להראות לשני שהוא לא באמת בטוח?
עכשיו אני רוצה להסביר לך עוד משהו, יש רמה מסוימת של דברים שכל בני האדם בטוחים בהם כמו לדוגמא שיש פה קיר כל בני האדם בטוחים בזה או נגיד שהם לא רוצים להרגיש רע ולא משנה איזה שיטה אתה תביא בסוף אתה תגיע למחויבים האלו, כל שיטה שאתה תבדוק אותה אתה בסוף תגיע לאקסיומות, אני אגיד לך מה האקסיומה הסופית שלא משנה איזה שיטה בעולם אתה תביא אתה תיפול שמה. השיטה שאומרת, בסוף אתה תגיע למצב אחרי כל השיטות, בטוח לא בטוח, כן בטוח, ימינה שמאלה, חשיבה חיובית שלילית לא משנה אתה בסוף תגיע למבוי סתום שאומר "תמיד יש חיסרון ותמיד רע לי במשהו, איך פותרים את זה".
עכשיו פה זה דבר שאיך תפרוץ אותו, מה לא תמיד יש חיסרון? תמיד יש חיסרון כלשהו הכי קטן, אם אתה אומר אני רוצה להרגיש אמון במאה אחוז ותמיד יש חיסרון, איך תרגיש אותו?
ש: לא הבנתי נגיד בעיה ספציפית מסוימת, נגיד כעס אתה פתרת לו את הכעס נגמר הסיפור.
אליעד: אבל אתה אף פעם לא פותר את זה במאה אחוזה, זה מה שאני מנסה להסביר לך. אם יבוא בן אדם יגיד "אני רוצה פתרון שהלב שלי יהיה נקי במאה אחוז, שאני כל כך לא אכעס על הסיטואציה עד כדי כך שמבחינתי יהיה שהיא תחזור עוד פעם לנצח". אז תגיד לו "אין בעיה אנחנו נלמד אותך, נעשה לך NLP נלמד אותך ליהנות מזה ואז לא יהיה אכפת לך שזה יחזור לנצח". בן אדם אומר "אני רוצה להגיע למצב שאני אהנה מהרגשות הרעות שהיו לי באותו רגע, יש לי טראומה מהרגשות הרעות שהיו לי, אני רוצה שתגרום לי ליהנות מהרגשות הרעות שיש לי, אני רוצה שתביא אותי למצב שאני אפילו לא אוכל לחשוב שאני לא רוצה אותן".
איך אני יכול לגרום לך שאתה אפילו לא יכול לחשוב שאתה לא רוצה אותן, איך אפשר? אי אפשר, זה מה שיגיד לך כל אחד שזה מה שגם אני אגיד לך, סתם אני אבדוק כמה אתה רציני. אם אתה לא רציני אני אגיד לך "תראה תמיד יש חיסרון זה רק יחסי זה לא מוחלט לאו דווקא", אם אתה רציני אני אגיד לך "או ברוך הבא", אם מגיע בן אדם רציני תתחיל לבדוק מה האמת ולא אכפת לך מכלום בטוח לא בטוח, עד שאתה תגיע לליבה של השכל שלך ותטיל בו ספק וסיימת את כל הסיפור. מה שאני בעצם בא להגיד שדרכים מובילות למקום מסוים אבל המתרגל הוא עצמו לא יישם מספיק את השיטה והוא עצמו לא הולך איתה עד הסוף ולכן זאת בעיה.
ש: כן כי יש כאלה שלוקחים קצת, לפעמים אתה יוצא ככה לפעמים ככה.
אליעד: עכשיו דבר נוסף מבחינתי להביו שיטה זה בעצם להבין למה היא גם לא נכונה ולמה היא גם רק לא נכונה.
ש: מה ההבדל אם היא לא נכונה או רק לא נכונה.
אליעד: לא משנה, יש גם לא נכונה ויש גם רק לא נכונה, יש להבין שהיא רק לא נכונה ויש להבין שהיא גם לא נכונה, ויש להבין שהיא גם רק לא נכונה לא משנה זה שלושה שונים. אני מנסה להסביר לך תקשיב, כשבן אדם כועס ובא אליך ואומר לך "אני רוצה, תעזור לי לא לכעוס" אתה יכול לעזור לו רק אם אתה חושב שזה יותר טוב שהוא יכעס שזה גם רק יותר טוב שהוא יכעס. תקשיב אם בא בן אדם ואומר "תעזור לי לא לכעוס" ואתה חושב "נכון זה לא טוב שאתה כועס, בוא נעזור לך לא לכעוס" לא משנה מה תעשה אתה לא יכול לעזור לו בלב שלם, למה? כי אתה עדיין חושב שלכעוס זה רע אז אתה ביחד איתו כועס שהוא כעס.
ש: טראומת העבר כאילו?
אליעד: לא טראומת העבר אתה עדיין נשאר בו כעס על עצם הכעס, הוא עדיין לא מסוגל לכעוס, הוא עדיין מפחד לכעוס, הוא עדיין...