אין שכל אין דאגות - האם שכל יוצר אושר או סבל? מהו הסוד של השכל שמעל / מתחת לשכל? וכאן נבאר את עניין הקשר שיש בין השכל וחוסר השכל, לבין האושר וחוסר האושר. ונתחיל מהסוף, והסוף הוא שיש ... והכוח השני הוא העדר השכל / חוסר השכל /
אין שכל. ושני הכוחות האלו מתקיימים זה לצד זה במציאות שלנו. כי המציאות שלנו מכילה בתוכה את הכל, את השכל ואת חוסר השכל. ובתוך השכל עצמו יש דרגות שונות ובתוך חוסר השכל עצמו, גם בו ... האנושי. אבל יש גם חוסר שכל / העדר שכל /
אין שכל. וחוסר השכל הוא לא מה שנקרא אצל האדם חוסר שכל, אלא הוא חוסר שכל אמיתי בשלמות. דהיינו, סוג שכל אחר. חוסר שכל אנושי שהוא בעצם סוג אחר של שכל. וגם בו יש רמות עומק שונות. ... וגם לשכל יש סוף. ויש סוף למה שהאדם יכול
לדעת בשכל האנושי. ויש גם סוף למה שהאדם יכול
לא לדעת בשכל האנושי. ויש סוף לכמה חכם האדם יכול להיות בשכל אנושי. ויש גם סוף לכמה טיפש ולא חכם יכול להיות האדם בשכל האנושי. כך שלשכל האנושי, יש לו סוף. והסוף של השכל האנושי, ... לעולם כפי מה שהאדם מכיר אותו, כי שם אין
טוב ואין רע, אלא הכל אחד וכולי. וזאת הסיבה שבגללה האדם חייב להשתמש גם בשכל האנושי שלו, לצורך קיום העולם. כי בשכל הגדול ביותר, שם אין שום קיום לעולם. ובשכל הגדול יותר, שם ... השכל שהוא השכל שמעל השכל, שם הכל אחד והכל
טוב. כי שם אין נפרדות בין רצונו של האדם לבין המציאות, וממילא הכל
טוב תמיד. אלא, שיש דבר יותר
טוב מאשר הכל
טוב, והוא הקיום של הרע. כי הרע הוא נובע מאותו השורש שממנו נובע
הטוב. כי שניהם נובעים מהמקום שאין בו
טוב ורע. והרע הוא ביטוי של
הטוב האין סופי. וגם
הטוב הוא ביטוי של
הטוב האין סופי. כי בשורש של המציאות ששם הכל אחד, שם גם הכל
טוב אין סופי. כי שם אין סוף וגבול בין הרע לבין
הטוב. ובאחד לא שייך רע. כי הרע הוא סופי. ובאחד הכל מתהפך
לטובה (וכפי שכבר ביארתי במקום אחר). והרעיון הוא, שהשכל של האדם יש לו כוח של חיים ושל מוות כוח של
טוב ושל רע. והעניין הוא, שכאשר האדם מקשר את השכל שלו לשורש השכל שלו, על ידי זה הרע שיש לו בחיים, הוא התגלות של
טוב, יותר
טוב מטוב. אבל אם האדם לא מקשר את השכל שלו לשורשו, על ידי זה הרע שיש לו בחיים, הוא רע ממש. ונסביר: לכל אדם בעולם יש
טוב ויש רע. כי לכל אדם בעולם יש רצון עצמי. והרצון העצמי של האדם, הוא יוצר רע עבור האדם. כי אם האדם לא היה רוצה שום דבר, לא היה לו רע. כך שכל זמן שיש לאדם רצון עצמי, הרי ... שלו. וכל אדם בעולם יש לו בחיים שלו גם
טוב וגם רע. וגם המשוגע הגדול ביותר שנדמה שאין לו שכל, גם הוא סובל. כי גם המשוגע, גם הוא לא באמת מאושר. והסבל שלו הוא סבל אחר. ואין שום משוגע בעולם שהוא מאושר באמת. כי גם ... מהמציאות, ולחשוב שהוא היה עושה אותה בצורה
טובה יותר. ולכן השכל יוצר
דאגות. כי בנוסף השכל גם מאפשר לאדם לחזות מראש בעיות אפשריות. וממילא האדם מגדיל את כמות
הדאגות שלו. ולכן כאשר
אין שכל אין דאגות. כי האדם לא מספיק חכם להבין שמרמים אותו ושרע לו. וגם הטיפש גם הוא סובל. אלא שעוצמת הסבל שלו נמוכה יותר. כי כל זמן שיש רצון, יש סבל. ולכולם יש רצון. אלא שיש גם צד שני למטבע, והוא שאם
אין שכל, אין גם עוצמה של אושר. כי כאשר אדם חכם משיג איזו מטרה חשובה, הוא הרבה יותר מאושר מאשר אדם טיפש שמשיג איזו מטרה טיפשית. כי ככל שיש יותר רצון, כך המילוי של הרצון גדול ... והשכל והרצון הוא כמו כלי. שאפשר למלא בו
טוב ורע. כי ככל שיש יותר רצון עצמי, כך האדם יכול להרגיש יותר רע. אך מצד שני כך גם האדם יכול להרגיש עוצמת
טוב יותר גדולה. כי אבן לדוגמא, היא אומנם לא רע לה, אבל גם לא