לאליעד כהן
שלום רב
באמת שאני לא יודע מאיפה להתחיל אבל, המאמר שלך מתבטא בקיצוניות מחרידה.
אני מבקש את סליחתך. אבל, עצם המאמר שלך גורם לי חרדה ומתגמד לעומת החרדה מחרדים והערבים.
מצד אחד אתה אומר שהדת היהודית היא השורש לגזענות ולידת הנאציזם ומוחה על כך, ומצד שני אתה נותן פתרונות נגד החרדים והערבים שהם לא פחות גזענים, המתבטאים בהסטה וגובלים בחשיבה ההתחלתית של הנאציזם.
להזכירך הנאצים לא התחילו מיד במסע ההשמדה ההמוני שלהם, והתחילו כמוך במסע לשבירת רוח האדם, שבמקרה שלנו זה היהודים וכו'.
מצטער, אך אדם חכם שהוא טוב ומטיב [שהדגש הוא על טוב ומטיב], הוא אדם היודע לחבר את הצדדים, ולא להרחיק ולהשמיד תרבויות שאינם מוצאות חן בעיניו.
זאת אומרת, הוא מספיק חכם, שכל תשובתו תהיה מקובלת על כולם.
מצטער, אך כל השנאה שנשמעת מדבריך, לא מצביעים על אדם מאושר.
דבר שני - אתה מרשה לעצמך לבלבל את המאזין ולערבב בין דתיים לחרדים והופך אותם למקשה אחת. ועוד יותר גרוע במקום לגשר בין החילוניים ולדתיים ולאחות את הקרע בניהם, יוצא מדבריך רק אתה הטפה וניסיון להגביר את הקרע בניהם.
דבר שלישי - יש לי עוד פרשנות בשבילך על "נעשה ונשמע" שרחוקה מדבריך כצעד טיפשי.
נעשה ונשמע - אסביר בהמחשה את הדבר.
בשביל להבין את ההרגשה של שחייה במים לדוגמה. אז, אהיה חייב להיכנס למים [להתרטב] ומשם ללמוד לשחות ולאט לאט לרכוש את המיומנות עד שאוכל להרגיש את ההנאה [התענוג] בשחייה.
בשביל ללמוד לשחות אהיה חייב להאמין למורה שלי שח"ו לא אטבע ולא יקרה לי אסון במהלך הלמידה. ושום מידע תיאורטי לא יעזור לי ואהיה חייב לבסוף לבטוח [להאמין] במורה שאכן הוא רוצה לטובתי על מנת שלבסוף אוכל להרגיש את התענוג והחוויה בשחייה במים.
אח יקר, אין דרך אחרת ללמוד ולרכוש מיומנות ותמיד תהיה תהום בין התיאוריה לבין הפרקטיקה [הניסיון] ומכאן בא הכתוב "נעשה ונשמע".
אלברט אינשטיין " המקור היחיד לידע הוא הניסיון" [פילוסופיה וחכמה - ניסיון]
דבר רביעי - אח יקר, כל דבריך הם אמת. אבל, האמת הסובייקטיבית שלך בנקודת המבט שלך שמסתמנת כמאוד מצומצמת ומגמתית וכל זאת לעומת ההצהרות, שלפחות שאתה מתיימר להכריז.
האושר, שאתה כל כך מנסה "למכור", נראה שמתאים רק לפלח קטן מהאוכלוסייה ועוד יותר קטן במדינת ישראל.
אני לא אומר שבסה"כ יש לך כוונות טובות. אבל, גם עם כוונות טובות צריך להיזהר ועל זה נאמר "הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות" [ברנר מקלרבו]
פשוט, לקחת את הפתגם "לעקור את הבעיה מהשורש" והוצאת אותו מהקשרו והשלכת אותו לכל מי שמחשבתו שונה ממך או לא מוצא חן בעינך. וכך, אח יקר להבנתי הדלה לא משיגים חיבור והרמוניה ובטח שלא אושר.
הפתרון שלך הוא לא ממש פתרון, אלא, נראה יותר כבררת מחדל הבא מנקודת המבט הסובייקטיבית שלך.
אבל, זה לא אומר שיש עוד פתרונות. רק, שאולי עדיין עוד לא חשבת עליהם. אבל, אני בטוח, שעם כישרונך לבסוף תגיע גם אליהם.
אפשר לוותר ואפשר להתעקש. אבל, ברוב המקרים עמדה קיצונית רק תוביל לבדידות, שנאה ונקמה ולא לחיבור והרמוניה.
לא יעלה על הדעת כאשר אדם הנכנס למערכת זוגית יהיה חייב לוותר על הכול או להתעקש על הכול. ודווקא הויתור החלקי משני הצדדים, הוא זה המביא לשלום והערכה מצד שני הצדדים ולמערכת זוגית חזקה ואיתנה שתחזיק לאורך זמן.
תבין, אני לא אדם חרדי ורחוק מכך. ואף גם לי יש חילוקי דעות עם דעתם. ואותו דבר לגבי המוסלמים ואם בטעות פגעתי בך אני מצטער מעומק ליבי וכולי תיקווה, שתראה את דבריי כתוכחה ולא כעילבון. ואני מדבר למאמר ספציפי זה, כאשר אין אני מחפש להיות צודק, אלא, אני מצפה מאדם כמוך להפנים את הדברים ולפתוח את מחשבתו לאפשרויות נוספות.
בברכה לירן