10:19בחירה חופשית - איך היא נוצרת? אקראיות או סיבה מוכרחת?
האם קיימת בחירה חופשית אמיתית או שהכל נקבע מראש?
אליעד כהן מציג בהרצאה זו נקודה למחשבה עמוקה ויסודית על מושג הבחירה החופשית, ומסביר באופן מפורט האם בכלל קיימת בחירה כזאת, ואם כן, מה משמעותה האמיתית. הוא מתאר את הבחירה החופשית כתהליך: כאשר אדם עושה פעולה כלשהי, לפניה הוא רוצה לבצע אותה, ולכאורה זה מעיד על כך שבחר בה. אלא שכאן מתחילה הבעיה - למה בכלל האדם רצה לעשות את אותה פעולה ולא פעולה אחרת?
מה המשמעות של סיבה הכרחית וסיבה אפשרית?
כדי להבין לעומק את מושג הבחירה, אליעד מציע שתי אפשרויות עיקריות שקיימות עבור כל דבר שקורה:
האם יש הבדל בין פעולה אקראית לבין בחירה חופשית?
מן הצד השני, אם אין שום סיבה כלל, ואדם בוחר פעולה באופן אקראי לחלוטין, ללא סיבה שמחייבת אותו, גם אז לא מדובר בבחירה אמיתית. אליעד נותן דוגמה פשוטה של עלה שנופל מן העץ - הוא לא "בחר" לפול ימינה או שמאלה, אלא פשוט נפל ללא שום סיבה ברורה. בדיוק באותו אופן, אם פעולותיו של אדם הן אקראיות לחלוטין, לא ניתן לומר שהוא בחר באופן מודע, כי גם כאן, לא קיימת בחירה אמיתית.
מהי סיבה שאינה מכריחה והאם היא קיימת?
האפשרות השלישית שאליעד מציג היא סיבה שלא מכריחה באופן מוחלט, אלא רק מאפשרת את קיומו של האירוע. אולם הוא מסביר שהמושג "סיבה לא מכריחה" בעצם זהה לחוסר סיבה מוחלט. זאת משום שאם הסיבה לא מחייבת את האירוע להתרחש בצורה מסוימת, הרי שמנקודת מבט עמוקה יותר, מדובר באירוע אקראי לחלוטין.
האם רצונות האדם מוכרחים או מקריים?
אליעד ממליץ לאדם לשאול את עצמו שאלה קריטית על כל פעולה או רצון שלו: "למה רציתי דווקא את זה ולא משהו אחר?" וכאן נמצאות שתי האפשרויות:
מה הקשר בין סיבה ראשונה לבין אקראיות מוחלטת?
אליעד מעלה נקודה פילוסופית חשובה נוספת: אפילו אם קיימת סיבה ראשונית וחזקה מאוד שמחייבת את הכל להתרחש בצורה מסוימת, הרי שגם לסיבה זו חייבת להיות סיבה, וכן הלאה עד אינסוף. במקרה כזה, שרשרת אינסופית של סיבות היא בעצם חסרת משמעות כמו אקראיות מוחלטת, משום שאין נקודת התחלה אמיתית של הסיבתיות.
מצד שני, אם קיימת סיבה ראשונית אחת שלפניה לא הייתה שום סיבה, אז בעצם קדם לה "העדר סיבה" - כלומר, אקראיות מוחלטת. המשמעות היא שבין אם יש סיבתיות מוחלטת או שהכל אקראי לחלוטין - בשני המקרים האדם אינו יכול להחזיק בבחירה חופשית אמיתית.
מה צריך האדם לעשות כדי להבין את הבחירה באמת?
אליעד ממליץ לאדם לחקור לעומק כל פעולה שהוא עושה, ולהתבונן היטב בשאלה מדוע הוא עושה דווקא פעולה מסוימת ולא אחרת. עליו לחקור האם הפעולה מוכרחת או מקרית, ולחקור האם ניתן למצוא נקודת אמצע כלשהי בין מוכרחות מוחלטת לבין אקראיות מוחלטת. לפי אליעד, כאשר האדם יחפור לעומק, הוא יבין שבסופו של דבר אין הבדל אמיתי בין פעולה מוכרחת לבין פעולה אקראית, ולכן הבחירה החופשית הופכת להיות מושג חסר משמעות.
סיכום מסקנת ההרצאה
לסיכום, ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלת קיומה של הבחירה החופשית, כשהיא מראה באופן שיטתי וברור את הפרדוקס העמוק שקיים במושג הזה. הוא מסביר שבחינה פילוסופית מעמיקה מגלה שבסופו של דבר, בין אם מדובר בסיבתיות מוחלטת או באקראיות מוחלטת, בשני המקרים אין מקום לבחירה חופשית אמיתית. האדם מתבקש להתבונן היטב פנימה, לחקור את התהליכים של סיבה ותוצאה, ולגלות בעצמו מהי האמת על הבחירה החופשית.
אליעד כהן מציג בהרצאה זו נקודה למחשבה עמוקה ויסודית על מושג הבחירה החופשית, ומסביר באופן מפורט האם בכלל קיימת בחירה כזאת, ואם כן, מה משמעותה האמיתית. הוא מתאר את הבחירה החופשית כתהליך: כאשר אדם עושה פעולה כלשהי, לפניה הוא רוצה לבצע אותה, ולכאורה זה מעיד על כך שבחר בה. אלא שכאן מתחילה הבעיה - למה בכלל האדם רצה לעשות את אותה פעולה ולא פעולה אחרת?
מה המשמעות של סיבה הכרחית וסיבה אפשרית?
כדי להבין לעומק את מושג הבחירה, אליעד מציע שתי אפשרויות עיקריות שקיימות עבור כל דבר שקורה:
- או שיש סיבה שמכריחה ומחייבת שהדבר יקרה.
- או שאין סיבה כזו, ואז האירוע מתרחש בצורה אקראית לחלוטין.
האם יש הבדל בין פעולה אקראית לבין בחירה חופשית?
מן הצד השני, אם אין שום סיבה כלל, ואדם בוחר פעולה באופן אקראי לחלוטין, ללא סיבה שמחייבת אותו, גם אז לא מדובר בבחירה אמיתית. אליעד נותן דוגמה פשוטה של עלה שנופל מן העץ - הוא לא "בחר" לפול ימינה או שמאלה, אלא פשוט נפל ללא שום סיבה ברורה. בדיוק באותו אופן, אם פעולותיו של אדם הן אקראיות לחלוטין, לא ניתן לומר שהוא בחר באופן מודע, כי גם כאן, לא קיימת בחירה אמיתית.
מהי סיבה שאינה מכריחה והאם היא קיימת?
האפשרות השלישית שאליעד מציג היא סיבה שלא מכריחה באופן מוחלט, אלא רק מאפשרת את קיומו של האירוע. אולם הוא מסביר שהמושג "סיבה לא מכריחה" בעצם זהה לחוסר סיבה מוחלט. זאת משום שאם הסיבה לא מחייבת את האירוע להתרחש בצורה מסוימת, הרי שמנקודת מבט עמוקה יותר, מדובר באירוע אקראי לחלוטין.
האם רצונות האדם מוכרחים או מקריים?
אליעד ממליץ לאדם לשאול את עצמו שאלה קריטית על כל פעולה או רצון שלו: "למה רציתי דווקא את זה ולא משהו אחר?" וכאן נמצאות שתי האפשרויות:
- או שקיימת סיבה מחייבת מדוע האדם רוצה דווקא כך ולא אחרת - ואז אין לו בחירה.
- או שאין שום סיבה כלל, ואז הרצון הוא אקראי לחלוטין, וגם אז אין בחירה אמיתית.
מה הקשר בין סיבה ראשונה לבין אקראיות מוחלטת?
אליעד מעלה נקודה פילוסופית חשובה נוספת: אפילו אם קיימת סיבה ראשונית וחזקה מאוד שמחייבת את הכל להתרחש בצורה מסוימת, הרי שגם לסיבה זו חייבת להיות סיבה, וכן הלאה עד אינסוף. במקרה כזה, שרשרת אינסופית של סיבות היא בעצם חסרת משמעות כמו אקראיות מוחלטת, משום שאין נקודת התחלה אמיתית של הסיבתיות.
מצד שני, אם קיימת סיבה ראשונית אחת שלפניה לא הייתה שום סיבה, אז בעצם קדם לה "העדר סיבה" - כלומר, אקראיות מוחלטת. המשמעות היא שבין אם יש סיבתיות מוחלטת או שהכל אקראי לחלוטין - בשני המקרים האדם אינו יכול להחזיק בבחירה חופשית אמיתית.
מה צריך האדם לעשות כדי להבין את הבחירה באמת?
אליעד ממליץ לאדם לחקור לעומק כל פעולה שהוא עושה, ולהתבונן היטב בשאלה מדוע הוא עושה דווקא פעולה מסוימת ולא אחרת. עליו לחקור האם הפעולה מוכרחת או מקרית, ולחקור האם ניתן למצוא נקודת אמצע כלשהי בין מוכרחות מוחלטת לבין אקראיות מוחלטת. לפי אליעד, כאשר האדם יחפור לעומק, הוא יבין שבסופו של דבר אין הבדל אמיתי בין פעולה מוכרחת לבין פעולה אקראית, ולכן הבחירה החופשית הופכת להיות מושג חסר משמעות.
סיכום מסקנת ההרצאה
לסיכום, ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלת קיומה של הבחירה החופשית, כשהיא מראה באופן שיטתי וברור את הפרדוקס העמוק שקיים במושג הזה. הוא מסביר שבחינה פילוסופית מעמיקה מגלה שבסופו של דבר, בין אם מדובר בסיבתיות מוחלטת או באקראיות מוחלטת, בשני המקרים אין מקום לבחירה חופשית אמיתית. האדם מתבקש להתבונן היטב פנימה, לחקור את התהליכים של סיבה ותוצאה, ולגלות בעצמו מהי האמת על הבחירה החופשית.
- האם יש בחירה חופשית?
- סיבתיות או אקראיות?
- איך נוצרת בחירה חופשית?
- האם הרצונות מוכרחים או מקריים?
- האם הכל נקבע מראש?
- מהי סיבה ראשונית?
- האם אדם באמת בוחר?
הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית
לתת נקודה נוספת למחשבה, על הבחירה החופשית
ומי שיתבונן יראה שיש פה שאלה מאד מעניינת, האדם עושה פעולה
למה הוא עשה? רצה לעשות משהו, ועשה, בחר לעשות.
ויש מצבים של עשייה מבחירה חופשית, ויש עשייה ללא בחירה חופשית.
כמו כן מי שיתבונן, כל דבר בעולם, או שיש לו סיבה, או שאין לו סיבה למה הדבר קרה
וכבר אקצר את התהליך, למה יש סיבה, או למה אין סיבה
ועכשיו או שיש סיבה שמכריחה את הדבר שיקרה, או שיש סיבה שאינה מכריחה. כלומר, אפשרית.
או שזה מחויב המציאות שזה יקרה, או שזה לא מחויב המציאות, כלומר, זה היה יכול גם לקרות אחרת.
בעצם, זה אומר שמי יסתכל על עניין הבחירה החופשית, יש רק שתי אפשרויות, או שיש משהו שמכריח את הדבר שיקרה, ואז אתה לא בחרת!
גם אם אתה מרגיש שבחרת, היתה לך תחושה שכן אתה בחרת
אבל עדיין משהו גרם שיהיה מוכרח שאתה תבחר.
ומהכיוון השני יכול להיות שאתה עצמך בוחר ככה ולא אחרת, ואז נשאלת השאלה
למה בחרת ככה ולא אחרת, ואם סתם בחרת ככה ולא אחרת, באופן אקראי
אז גם לא אתה בחרת, כי בחרת ללא סיבה את הדבר שבחרת, ואז זה ללא סיבה ולא היתה שם בחירה האם שייך להגיד שאם הדברים אקראיים לגמרי, כמו עלה שנופל בצורה כזו ולא אחרת דווקא
אז אם הכל אקראי, אז אין לך בחירה, וגם אם יש משהו שמחייב את הדבר לקרות
אז גם אין בחירה
ויש העדר סיבה, זה אקראי, שוב, גם אם אתה מרגיש שבחרת.
ומה שנשאר שיש סיבה מסוימת, אבל, היא לא מכריחה אותך.
ועל האדם לשאול את עצמו, מה הסיבה לכל פעולה שהוא עושה
או שיש סיבה שמכריחה את הדבר הזה לקרות, או לא.
ואם אין סיבה מחייבת, אז זה אקראי, וזה אין סיבה.
ועל האדם לשאול את עצמו על הכל, למה אני רוצה ככה ולא אחרת, האם אתה מוכרח לרצות את הרצון הזה
לחקור את השאלה, האם יש לאדם בחירה, או שאין בחירה?
על האדם להעמיק בכך.
ועכשיו נגיד שאם יש סיבה שמחייבת לגמרי, היא שוות ערך לאקראי לגמרי.
נאמר שהסיבה הכריחה את הדבר, אז מה הכריח את הדבר שהכריח.
וגם אם הסיבה עצמה בסופו של דבר היא אקראית, וסיבה ראשונה של כל הסיבות
אז זה אומר שיש העדר סיבה.
ועל האדם לבדוק פנימה ולעומק, מהי בחירה אמיתית באמת.
לתת נקודה נוספת למחשבה, על הבחירה החופשית
ומי שיתבונן יראה שיש פה שאלה מאד מעניינת, האדם עושה פעולה
למה הוא עשה? רצה לעשות משהו, ועשה, בחר לעשות.
ויש מצבים של עשייה מבחירה חופשית, ויש עשייה ללא בחירה חופשית.
כמו כן מי שיתבונן, כל דבר בעולם, או שיש לו סיבה, או שאין לו סיבה למה הדבר קרה
וכבר אקצר את התהליך, למה יש סיבה, או למה אין סיבה
ועכשיו או שיש סיבה שמכריחה את הדבר שיקרה, או שיש סיבה שאינה מכריחה. כלומר, אפשרית.
או שזה מחויב המציאות שזה יקרה, או שזה לא מחויב המציאות, כלומר, זה היה יכול גם לקרות אחרת.
בעצם, זה אומר שמי יסתכל על עניין הבחירה החופשית, יש רק שתי אפשרויות, או שיש משהו שמכריח את הדבר שיקרה, ואז אתה לא בחרת!
גם אם אתה מרגיש שבחרת, היתה לך תחושה שכן אתה בחרת
אבל עדיין משהו גרם שיהיה מוכרח שאתה תבחר.
ומהכיוון השני יכול להיות שאתה עצמך בוחר ככה ולא אחרת, ואז נשאלת השאלה
למה בחרת ככה ולא אחרת, ואם סתם בחרת ככה ולא אחרת, באופן אקראי
אז גם לא אתה בחרת, כי בחרת ללא סיבה את הדבר שבחרת, ואז זה ללא סיבה ולא היתה שם בחירה האם שייך להגיד שאם הדברים אקראיים לגמרי, כמו עלה שנופל בצורה כזו ולא אחרת דווקא
אז אם הכל אקראי, אז אין לך בחירה, וגם אם יש משהו שמחייב את הדבר לקרות
אז גם אין בחירה
ויש העדר סיבה, זה אקראי, שוב, גם אם אתה מרגיש שבחרת.
ומה שנשאר שיש סיבה מסוימת, אבל, היא לא מכריחה אותך.
ועל האדם לשאול את עצמו, מה הסיבה לכל פעולה שהוא עושה
או שיש סיבה שמכריחה את הדבר הזה לקרות, או לא.
ואם אין סיבה מחייבת, אז זה אקראי, וזה אין סיבה.
ועל האדם לשאול את עצמו על הכל, למה אני רוצה ככה ולא אחרת, האם אתה מוכרח לרצות את הרצון הזה
לחקור את השאלה, האם יש לאדם בחירה, או שאין בחירה?
על האדם להעמיק בכך.
ועכשיו נגיד שאם יש סיבה שמחייבת לגמרי, היא שוות ערך לאקראי לגמרי.
נאמר שהסיבה הכריחה את הדבר, אז מה הכריח את הדבר שהכריח.
וגם אם הסיבה עצמה בסופו של דבר היא אקראית, וסיבה ראשונה של כל הסיבות
אז זה אומר שיש העדר סיבה.
ועל האדם לבדוק פנימה ולעומק, מהי בחירה אמיתית באמת.