אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תורה ✔פחד מבגידה, מפחד שהיא תבגוד בי, מפחדת שהוא יבגוד בי, ייסורי מצפון, למה אנשים בוגדים? להתגרש או לבגוד, איך למנוע בגידה? בעלי בוגד בי, אשתי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
12:05פחד מבגידה, מפחד שהיא תבגוד בי, מפחדת שהוא יבגוד בי, ייסורי מצפון, למה אנשים בוגדים? להתגרש או לבגוד, איך למנוע בגידה? בעלי בוגד בי, אשתי בוגדת בי, פחד מאלוהים, פחד מגיהנום, מידה כנגד מידה, תורת הגמול
איך מתמודדים עם פחד מבגידה בזוגיות או בעבודה?

הנושא שאליעד כהן דן בו בהרצאה הוא הפחד מפני בגידה, בין אם מדובר בבני זוג או עובדים, והדרך להתמודד עם פחד זה באופן יסודי ומעמיק. החשש שמישהו אחר יבגוד או יעזוב יכול לעורר חרדה קשה, אך קיימות דרכים להתמודד איתו, תוך הבנה עמוקה של מניעים והאפשרויות השונות העומדות בפני כל אדם.

מדוע אנשים מפחדים שיבגדו בהם?

אליעד מסביר שאנשים מפחדים שיבגדו בהם משום שבגידה נתפסת כפגיעה קשה מבחינה רגשית, אגו, ואמון. פחד זה נובע מכך שהאדם חושש כי הצד השני ירצה בו פחות, יעדיף מישהו אחר או יהיה בלתי נאמן לו מבחינה רגשית, פיזית או אחרת. אליעד מדגיש שאם האדם היה סבור שהבגידה מתרחשת באופן אקראי וללא סיבה, הוא לא היה נפגע כל כך. הפגיעה האמיתית נובעת מכך שהאדם מרגיש שהצד השני מעדיף מישהו אחר על פניו.

מה האפשרויות להתמודד עם פחד מבגידה?

אליעד מציין שלוש אפשרויות בסיסיות כאשר קיים חשש מפני בגידה או אי - שביעות רצון של הצד השני:
  • להכיר בכך שייתכן מצב שבו יבגדו בך ולהשלים איתו.
  • להפוך לטוב ביותר עבור הצד השני כדי למנוע את הרצון שלו לבגוד.
  • להתמודד עם ההשלכות (ריבים, פרידה או בגידה).
הוא מדגיש כי אין דרך ביניים. אם אדם אינו מוכן לקבל את האפשרות שיבגדו בו כלל, עליו להיות הטוב ביותר עבור הצד השני ולספק את כל צרכיו, אחרת תמיד קיימת האפשרות שבגידה תתרחש. כמו בית שאם רוצים שלא ייכנס גנב, חייבים לוודא שכל הפתחים נעולים היטב.

איך מונעים בגידה בצורה אפקטיבית?

אליעד טוען שדרך היעילה ביותר למניעת בגידה היא להיות הכי טוב שאפשר. אם בן או בת הזוג או העובד אינם שבעים מבחינה רגשית, מינית או נפשית, יש להם שלוש אפשרויות עיקריות:
  • לבקש מהצד השני להשתנות ולשפר את עצמו.
  • לבגוד.
  • להתגרש או לעזוב.
אם בן הזוג מבקש שינוי והשינוי אכן מתרחש, סיכויי הבגידה יורדים משמעותית. אך אם השינוי לא קורה, הצד הפגוע נמצא בצומת דרכים שבה הוא עלול לבחור בבגידה או בפרידה.

מה הקשר בין אהבה ללא תנאים ופחד מבגידה?

אליעד מסביר כי רבים מבקשים אהבה ללא תנאים, אך בפועל אינם מוכנים להעניק אהבה ללא תנאים בעצמם. אדם רוצה שהצד השני יאהב אותו ללא תנאים, אך עדיין חושש שאם לא יתאמץ לשמר את הקשר, הצד השני עלול לבגוד. זה מעיד על כך שהאהבה למעשה מותנית. הוא מדגיש ש"אהבה ללא תנאים" אמיתית פירושה לקבל את האפשרות שהצד השני עשוי לבגוד, ולאהוב אותו בכל מקרה. אם האדם לא מוכן לכך, האהבה שלו מותנית בדיוק כמו של הצד השני.

איך מתמודדים עם פחד מאלוהים וייסורי מצפון?

אליעד כהן מקשר בין פחד מבגידה לפחד מאלוהים וייסורי מצפון. בדתות רבות קיימת מערכת יחסים של "תן וקח" עם אלוהים, שבה האדם מבקש ממנו טובה, אומר תודה כאשר קורה משהו טוב, ומבקש סליחה כשהוא עושה משהו לא בסדר. אליעד מסביר כי פחד מאלוהים וייסורי מצפון נוצרים משום שהאדם מאמין שהמציאות אינה מושלמת ושהוא חייב לפחד מתוצאות מעשיו.

הוא ממליץ שאדם שאינו רוצה לפחד מאלוהים ומעונשים צריך לקבל את המציאות כפי שהיא ללא תנאים. אם אדם אומר "אני מקבל את כל מה שיקרה לי", הוא למעשה משתחרר מהפחד מפני אלוהים ומהמצפון, כיוון שאין עוד צורך להתנצל, לבקש סליחה או לומר תודה באופן מותנה.

מה ההיגיון של אדם דתי לגבי עונשים ותגמולים מאלוהים?

אליעד מפרט את ההיגיון מאחורי האמונה הדתית לגבי תורת הגמול. אדם דתי אומר תודה כאשר הוא ניצל ממחלה או צרה, אף על פי שהמחלה והצרה הגיעו מלכתחילה מאלוהים. הסיבה לכך היא שהוא מאמין שהצרה הגיעה אליו כתוצאה מעבירות שעשה, ולכן כשאלוהים "לוקח" ממנו את הצרה, הוא מרגיש מחויב להודות. ההיגיון הדתי כאן מבוסס על כך שהצרה הגיעה בגלל החטאים והמצוות שעשה האדם.

אליעד מוסיף כי דתיים בוחרים להאמין שמגיע להם עונש, מכיוון שאם הם מאמינים שמגיע להם שכר על המצוות, הם צריכים להאמין גם שמגיע להם עונש על עבירות. זה יוצר מערכת שבה יש סיבה לאדם להמשיך להאמין ולהיות תלוי באלוהים, כדי שיהיה לו למי לפנות בעת צרה.

איך מצמצמים פחדים באופן כללי במערכות יחסים?

אליעד מציע עיקרון כללי להתמודדות עם פחדים במערכות יחסים: אדם שרוצה להקטין את החשש מבגידה או עזיבה צריך להיות הטוב ביותר שהוא יכול עבור הצד השני. עליו למלא את כל הצרכים של הצד השני ככל שניתן. אם הצד השני ירגיש שבע רצון ומסופק, הסיכון לבגידה או לעזיבה יורד בצורה דרמטית.

סיכום ותובנה מרכזית

בסופו של דבר, אליעד כהן מסביר שאין דרך להבטיח באופן מוחלט שלא תהיה בגידה, אך הדרך הטובה ביותר להקטין את הסיכון היא להיות טוב ככל האפשר, למלא את כל הצרכים של הצד השני, ולהבין את ההשלכות של אי - מילוי הצרכים הללו. הוא מדגיש כי אדם חייב להחליט מה הוא מעדיף במקרה של אי שביעות רצון: להתגרש, לריב או שיבגדו בו, ולהבין שאין שום פתרון קסם מעבר לכך.
איך להתמודד עם הפחד מבגידה?

כאשר אדם מפחד שיבגדו בו, בין אם מדובר בבני זוג או בעובדים, השאלה המרכזית היא איך ניתן להתמודד עם הפחד הזה ולמנוע בגידה. הפחד מבגידה נובע מהחשש שמישהו אחר יעשה משהו שפוגע באדם מבחינה רגשית, כלכלית או אישית.

האם הפחד מוצדק?

כאשר אדם מפחד שיבגדו בו, אפשר להתחיל בבחינת הסיכוי והסיכון:
  • מה הסיכוי שהצד השני יבגוד?
  • האם יש מניע לבגידה?
  • האם הצד השני שבע רצון מהמצב הנוכחי?
אם יש סיכוי שהצד השני יבגוד, יש לבחון מדוע זה יכול לקרות ולנסות למנוע זאת על ידי חיזוק הקשר.

איך להקטין את הסיכון לבגידה?

האפשרות היחידה להקטין את הסיכון לבגידה היא לגרום לכך שהצד השני יהיה מרוצה. אם בן או בת הזוג לא שבעים רגשית, מינית או נפשית, יש שלוש אפשרויות:
  • לבקש שינוי ולנסות לתקן את המצב.
  • לבגוד.
  • להתגרש.
אם אדם רוצה למנוע בגידה, הוא חייב להיות הטוב ביותר עבור הצד השני ולמלא את הצרכים שלו.

האם ניתן למנוע בגידה לחלוטין?

אם מישהו נחוש לא לקבל אפשרות של בגידה בשום אופן, עליו לוודא שהוא עונה לכל הצרכים של הצד השני כך שלא תהיה לו סיבה לבגוד. אך יש להבין שכל עוד לא סוגרים "את כל הפרצות", תמיד יש סיכוי שבגידה תתרחש. הדבר דומה לבית - אם רוצים לוודא שגנב לא ייכנס, חייבים לסגור את כל הדלתות והחלונות.

אהבה ללא תנאים - האם זה אפשרי?

יש כאלה שאומרים שהם רוצים שהצד השני יאהב אותם ללא תנאים. אך השאלה היא - האם הם עצמם מוכנים לאהוב ללא תנאים? לרוב, אנשים רוצים אהבה ללא תנאים אך לא נותנים אותה בעצמם. אם אדם אומר שהוא לא רוצה להתאמץ כדי לשמר את הקשר, עליו להבין שהדבר יגרור השלכות - ככל שהוא לא ייתן ערך לקשר, הצד השני עשוי לחפש את הערך במקום אחר.

מה הקשר בין בגידה לאמונה דתית?

באופן דומה, אדם שמאמין באלוהים מנהל מולו מערכת יחסים של "תן וקח":
  • אם הוא עושה עבירות - הוא מפחד מהעונש ומרגיש מצפון.
  • אם קורה לו משהו טוב - הוא אומר תודה.
  • אם קורה לו משהו רע - הוא מבקש מאלוהים שיעזור לו.
אדם כזה למעשה חי בתלות באלוהים - הוא מצפה לתגמול על מעשים טובים ומפחד מעונש על מעשים רעים. אם היה מסיר את התלות הזו, הוא לא היה צריך להגיד תודה, סליחה או לבקש דבר.

איך להתמודד עם פחדים במערכות יחסים?

במערכת יחסים, בין אם זוגית או מקצועית, אם אדם רוצה שיעריכו אותו ושלא יבגדו בו, עליו:
  • להיות הטוב ביותר שהוא יכול להיות עבור הצד השני.
  • להבין שאם הצד השני אינו מרוצה - יהיו לכך השלכות.
  • לקבל את האפשרות שבגידה עלולה לקרות, ולהחליט אם הוא מוכן להתמודד עם זה.
אם אדם בוחר שלא להיות תלוי באחרים ושיהיה לו טוב עם עצמו ללא תנאי, הפחד מבגידה יקטן משמעותית.

לסיכום

אם אדם רוצה שלא יבגדו בו, עליו להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו ולוודא שהצד השני מרוצה. אין פתרונות קסם, ואין דרך להבטיח שבגידה לעולם לא תקרה. עם זאת, ככל שאדם משקיע יותר בקשר ובסיפוק הצרכים של הצד השני, כך קטן הסיכוי לבגידה.
עכשיו היו היה איש שפחד שאשתו תבגוד בו עד כאן הבנו והוא אמר לעצמו "אני מפחד שהיא תבגוד בי ולכן אני לא אבגוד בה כי אם אני לא אבגוד בה זה יעזור לי להאמין שהיא לא תבגוד בי" ואז הוא לא בגד בה לא בגד בה היה נאמן חבל על הזמן אבל זה לא עזר לו הוא עדיין פחד שאשתו תבגוד בו, עכשיו השאלה היא זה מה הבן אדם צריך לעשות אם הוא מפחד שיבגדו בו מה הוא צריך לעשות מה לעשות הוא אומר "אני מפחד שיבגדו בי", בוא נרחיב את השאלה בן אדם יש לו עובד הוא מפחד שהעובד שלו יעזוב אותו הוא מפחד שהעובד שלו יבגוד בו ויגנוב אותו מה יעשה איך להתמודד עם פחד מבגידה אם אתה מפחד שיבגדו בך מה אתה צריך לעשות איך להתמודד עם זה.

ש: להסתכל סיכוי סיכון זאת אומרת מה הסיכוי שהוא יבגוד בי לבדוק האם יש לו מניע אין לו מניע.

אליעד: "אם היא תרצה לבגוד בי מה אני אעשה לא יודע ואם היא תבגוד בי לא רוצה שיבגדו בי מה לעשות לא רוצה שיבגדו בי אם יבגדו בי לא רוצה יכול להיות שיבגדו בי לא רוצה שיבגדו בי מה לעשות".

ש: "למה שתבגוד בך?".

אליעד: "כי היא תרצה כי מישהו יפתה אותה מה לעשות".

ש: "בוא אתה תפתה אותה" זאת אומרת כאילו.

אליעד: מה זה תפתה אותה "אני לא רוצה שהיא תבגוד בי לא מוכן שהיא תבגוד בי שלא תבגוד בי".

ש: להקטין את הסיכויים שהיא תעשה את זה.

אליעד: מה זה להקטין את הסיכויים "אני לא רוצה שהיא תבגוד בי מה אני אקטין את הסיכויים שהיא לא תבגוד בי".

ש: "למה אתה חושב שיבגדו בך?".

אליעד: "כי היא תחליט שהיא רוצה לבגוד".

ש: למה זאת אומרת לבדוק מה המהות "למה אתה חושב".

אליעד: "כי בא לה לבגוד".

ש: "סתם בא לה?".

אליעד: "כן סתם בא לה לבגוד".

ש: "אקראי?".

אליעד: "אקראי".

ש: "יש משהו בך שהיא מחפשת במקום אחר?".

אליעד: רגע בא נראה מה האמת האמת היא שאם הוא היה חושב שהיא בוגדת בו באופן אקראי גם לא היה אכפת לו שהיא בוגדת בו כי אז אם זה אקראי זה לא אומר כלום הוא נפגע מזה שהיא בוגדת בו כי זה פוגע לו באגו "היא רוצה אותו לא רוצה אותי" נגיד סבבה היא לא נאמנה אם היית חושב שזה אקראי שזה בדיוק כמו לחטוף שפעת או בדיוק כמו לחטוף מחלה אז היית אומר "טוב מה לעשות אין מה לעשות חטפה מחלה" בסדר, עכשיו בן אדם שאומר "אני מפחד שיבגדו בי" ולא רוצה שיבגדו בו אז מה האפשרויות שלו אפשרות אחת לקבל את זה שיכול להיות שיבגדו בו זאת אפשרות אחת.

אבל בהנחה שהוא לא רוצה לקבל את האפשרות שיבגדו בו אם הוא אומר "אני לא מוכן לקבל את האפשרות שיבגדו בי לא מוכן לקבל את האפשרות" האפשרות היחידה אם אתה לא מוכן שיבגדו בך ואתה לא מוכן לרצות את זה שיכול להיות שיבגדו בך האפשרות היחידה שלך לגרום לכך שלא יבגדו בך היא אך ורק להיות יותר טוב אתה לא רוצה שיבגדו בך תגרום לה לא לבגוד בך תהיה כמה שיותר טוב שלא יבגדו בך אבל בא נסביר את ההיגיון, לא שנייה חכה מי אמר שהיית רחוק אבל אני מסביר את זה כנוסחה בא נסביר את הנוסחה אם אשתך בוגדת בך זה אומר שהיא לא שבעה אצלך לא משנה איך תגלגל את זה רגשית מינית נפשית לא אכפת לי מה לא שבעה.

עכשיו כאשר אשתך לא שבעה יש לה כמה אפשרויות או לריב איתך או להתגרש ממך או לבגוד בך זה האופציות.

ש: או לבקש ממך שתהיה טוב.

אליעד: שזה נקרא לריב איתך אם היא היית יכול לבקש ממך שתהיה טוב והיית טוב היא לא תבגוד בך אל תדאג אף אחד לא רע לו וישר בוגד לא קודם כל ביקשו ממך לא שמעת וביקשו ממך לא שמעת ואז הייתה לה בחירה "מה אני אעשה אני אתגרש ממנו אני אבגוד בו או לריב איתו או לסבול" עכשיו לסבול אם הבן אדם בוחר באפשרות של לסבול אז הוא יריב איתך כל פעם שהוא יכנס הביתה "אתה לא בסדר ואתה לא בסדר" כל פעם שיהיה לו רע יזרוק את זה עליך.

עכשיו איזו אפשרות אתה מעדיף שאם אשתך לא תהיה מרוצה ממך מה אתה מעדיף שהיא תתגרש ממך שהיא תריב איתך או שהיא תבגוד בך מה אתה מעדיף אז יבוא מישהו ויגיד "אני מעדיף שהיא תריב איתי" אוקי למה הוא אומר "אני מעדיף שהיא תריב איתי" כי היא עוד לא רבה איתו יכול להיות שיהיה מצב שהיא כל כך תריב איתו שהוא יגיד "תקשיבי בואי נתגרש" אוקי יכול להיות, עכשיו מישהו יגיד "אני מעדיף שהיא תתגרש לא שתתגרש" אבל יכול להיות שאיך שהיא תגיד לו בוא נתגרש "לא אני לא רוצה להתגרש למה להתגרש" אם אתה מוכן להתגרש מה אכפת לך לבגוד.

ש: שהיא תבגוד.

אליעד: כן מה אכפת לך שהיא תבגוד עכשיו ויכול להיות מישהו שיגיד "אני כבר מוכן שהיא תבגוד רק לא להתגרש", עכשיו מה שבאתי בעצם להגיד שבן אדם רע לו בסוף או שהוא יבגוד או שהוא יתגרש או שהוא יריב איתך ואף אחת מהאפשרויות לא יותר טובה מאפשרות אחרת כל האפשרויות גרועות באותה מידה לריב איתך יש לזה אלף רמות להתגרש ממך יש לזה אלף רמות ולבגוד בך יש לזה אלף רמות הדרך היחידה לוודא שלא יבגדו בך זה שתהיה יותר טוב זה מה יש אין פתרון אחר אתה רוצה שלא יבגדו בך תיקח אחריות תמצא למה שהיא תבגוד בך תסגור את כל הפרצות אתה לא רוצה שלא יכנס גנב תסגור את כל החלונות אין מה לעשות לא תסגור יכול להיות שיכנס הגנב זה מה יש אין לך כוח לסגור את החלונות תיקח את האפשרות שיכול להיכנס גנב זה מה יש זה החיים.

עכשיו יבוא מישהו ויגיד "אני רוצה שאשתי תאהב אותי בלי תנאים אבל כן אבל אם כל הזמן אני אתאמץ לרצות אותה אז איזו אהבה זאת בכלל מה היא אוהבת אותי, מה אתה רוצה? אני רוצה שהיא תאהב אותי בלי תנאים, ואתה אתה תאהב אותה גם בלי תנאים? אני גם אוהב אותך בלי תנאים, אין בעיה מהיום אתה לא צריך יותר להתאמץ היא אוהבת אותך בלי תנאים אוקי" אבל הוא אומר "אבל היא תבגוד בי, אבל תאהב אותה בלי תנאים", נכון אתה לא מוכן לאהוב אותה בלי תנאים אתה אוהב אותה בתנאי אז גם היא אוהבת אותך בתנאי זה המשחק.

עכשיו בא נחזור לסיפור של ייסורי המצפון אם בן אדם אומר "אני מוכן שאלוהים יעשה לי מה שבא לו" אין לו שום פחד מאלוהים אתה מתחיל לפחד מאלוהים רק ברגע שאתה כאילו אתה מתחיל להרגיש שאתה לא בסדר רק ברגע שאתה חושב שהמציאות לא בסדר, בן אדם שאומר "לא אכפת לי מה שיקרה לי" שלם עם כל מה שהוא עשה עושה ויעשה ככל שיש יותר דברים שאתה מרגיש שאתה לא מוכן שלא טוב לך שקרו קורים יקרו אתה יותר מתחיל להרגיש רע מדברים שאתה עושה, המצפון הוא תוצאה של זה שאתה לא רוצה שיעשו לך במובן הרחב יותר שלו אם אתה לא רוצה שיקרה לך רע אתה מתחיל להרגיש רע על דברים שעשית.

זה הולך ביחד אם תגיד "אני מבחינתי כל מה שקורה לי מקובל עלי" באותו רגע אתה חופשי לעשות מה שאתה רוצה אתה לא צריך אין לך יותר שיקולים תשאל אני רוצה תעשה לא צריך יותר לחשוב על כלום, בן אדם לא עושה את מה שהוא רוצה כי הוא מפחד ממה שיקרה מה שיקרה גורם לך לא לעשות את מה שאתה רוצה זה הסיפור, הבנו את הסיפור עכשיו קחו נגיד בן אדם דתי דתיים מקיימים מערכת יחסים עם אלוהים של אומרים לו תודה על הדברים הטובים אומרים לו סליחה על הדברים הרעים שהם עשו אומרים לו בבקשה שיעשה להם דברים טובים שהם רוצים, עוד פעם כשהם רוצים משהו הם מתפללים אומרים לו בבקשה תעשה לנו טוב אם הוא עושה להם טוב הם אומרים לו תודה ואם הם עושים עבירות הם אומרים לו סליחה נכון.

ש: ואם הוא עושה להם רע?

אליעד: יפה עכשיו מה קורה אם הוא עושה להם רע אז הם אומרים לו בבקשה תפסיק נכון בבקשה תפסיק בשביל זה יש את בבקשה מה זה בבקשה על הרע הם מבקשים, עכשיו זה אומר שאתה לא אוהב את אלוהים בלי תנאים כי מה אתה בעצם אומר לאלוהים "תקשיב אני אוהב אותך בתנאי שאני בריא אני אוהב אותך בתנאי שזה ובתנאי שזה" כי אם אתה אוהב אותו בלי תנאים למה אתה צריך לציין תודה על זה שאני בריא אם אתה באמת מרוצה חולה ובריא אותו דבר אז למה אתה אומר תודה על הבריא למה אתה מבקש להיות בריא ולמה אתה אומר תודה שאתה בריא אין היגיון, עכשיו בגלל שאתה אומר תודה שאתה בריא ובגלל שאתה מבקש "בבקשה אלוהים תעשה אותי בריא" בגלל זה אתה גם מבקש סליחה על העבירות שלך.

הקומפוננטה של הסליחה היא כתוצאה על התודה והבבקשה אם אתה תפסיק להגיד לאלוהים בבקשה "אני לא מבקש ממנו יותר כלום ולא אומר לו תודה על שום דבר" גם לא תצטרך לבקש ממנו סליחה על שום דבר זה הולך ביחד בחבילה כי אם אתה אומר לאלוהים "אתה תעשה מה שאתה רוצה" אם בן אדם אומר לאלוהים "אתה תעשה מה שאתה רוצה אני יותר לא אומר לך תודה על שום דבר ולא מבקש בקשה על שום דבר" אז למה אתה צריך לבקש סליחה. עכשיו שימו לב אם מישהו גונב ממך ארנק אתה הולך ברחוב מישהו גנב לך את הארנק מישהו בא עצר את הגנב תפס את הארנק והחזיר לך אתה תגיד תודה למי שהחזיר לך את האבדה ותבקש שיעצרו את הגנב נכון יפה, עכשיו אם מישהו אתה הולך ברחוב הוא גונב לך את הארנק ואז הוא עושה סיבוב ומחזיר לך אותו אתה תגיד לו תודה "הוא גנב לי" נכון.

עכשיו אם נגיד אתה חולה סרטן ואתה ניצל מה הדתי עושה אומר תודה ותודה אבל למה אתה אומר תודה "כי אלוהים לקח לי את הסרטן" אבל מי הביא לך את הסרטן אלוהים הביא לך אותו אז מה אמרת לו תודה הוא הביא לך את הסרטן אבל למה מה ההיגיון של דתי כשהוא אומר תודה לאלוהים.

ש: כי הוא עשה עבירות.

אליעד: בדיוק כי הוא אומר "תראה הסרטן היה מגיע לי כי עשיתי עבירות מההתחלה היה מגיע לי הסרטן כי אלוהים עשה לי קומבינה ולקח את הסרטן עכשיו אגיד לו תודה" וכשאתה אומר בבקשה זה כאילו "תסלח לי על העבירות שעשיתי כי הרי מגיע לי לחטוף סרטן", עכשיו למה שבן אדם דתי יחשוב שמגיע לו לחטוף סרטן מה ההיגיון בזה?

ש: כי הוא אומר "אני אחטוף סרטן עכשיו ואני אכנס לגן עדן".

אליעד: לא מה ההיגיון שבן אדם ירצה להאמין שמגיע לו לחטוף סרטן תראה אם הוא אמר בבקשה.

ש: מהעבירות.

אליעד: לא עוד פעם מההתחלה הוא אומר לאלוהים "בבקשה תיקח ממני את הסרטן ותודה לך גם אם תיקח אותו" כי הוא חושב שהסרטן זה לא מאלוהים זאת אומרת זה אומנם מאלוהים אבל זה "כי מגיע לי אז אם זה מגיע לי והוא לקח לי את זה אז מגיע לו תודה כי זה מגיע לי העונש הזה" עכשיו למה מגיע לך העונש כי עשית עבירות אבל למה שבן אדם דתי יאמין מה האינטרס הרגשי של בן אדם להאמין שמגיע לו עונש על עבירות מה האינטרס הרגשי בגלל שהוא מאמין שמגיע לו שכר על המצוות הוא אומר "תראה אומנם מגיע לי סרטן על זה אבל אני גם צדיק יש לי גם מצוות שעשיתי אני אלך לגן עדן ויש עוד הרבה אופציות אם אני אהיה חולה יהיה לי למי להתפלל שיעזור לי" ויש לו איזה ביזנס.

הוא חושב שאלוהים גם הולך לעשות לו דברים טובים אז הדיל הזה של אלוהים זה דיל טוב למה "אם יש לי בעיה מה אני אעשה אתה אין לך במי להאמין אני יש לי עוד יש לי plan B אני יכול להתפלל לאלוהים ואם יש לך צרה מה זה ואם קרה משהו אני יכול להאמין באלוהים, זאת אומרת אלוהים עושה לי טוב אם אלוהים עושה לי טוב עכשיו אני צריך לשלם על זה במה אני אשלם על זה במצוות עשיתי עבירות מגיע לי עונש מגיע לי עונש עכשיו אני אומר לו תודה שהוא לקח לי את הסרטן" אבל אם אתה אומר לעצמך "אני אם אני אהיה חולה ואני אמות אז אני אהיה חולה ואני אמות ובזה זה נגמר" אז אתה לא צריך לא תודה לא בבקשה לא סליחה כל אחד עושה מה שבא לו וזהו.

ועדיין יכול להיות לך מצפון למה כי מהסיבות שלך עם עצמך כי יותר קל לך לחיות בעולם שבו אתה חושב שאסור לגנוב אתה אומר "בוא נאמין שאסור לגנוב כדי שלא יגנבו לי אני אגיד שאסור לגנוב ואני לא אגנוב" איפה יותר קל לך להאמין שאסור לגנוב אם אתה לא גונב, הבנו ואם אתה רוצה שלא יבגדו בך תהיה יותר טוב ואם אתה רוצה שירצו אותך תהיה יותר טוב ואם אתה רוצה שהעובד שלך לא יעזוב אותך תהיה יותר טוב. הבנו?
להיות בריא התרגשות מינית להיות תלוי פחד שאשתי בוגדת להכיר פחד מוצדק לריב למי להאמין נפשית להחליט להודות ocd אצל דתיים ocd דתי או סי די דתי אובססיות דתיות אוסידי דתי איך להתגרש איך להתמודד עם בגידה איך למנוע איך למנוע בגידה אלוהות אלוהים אשתי בוגדת בי בגידה בגידה בבן זוג בגידה בבת זוג בגידה בזוגיות בגידה במערכת יחסים בגידה זוגית בגידה טיפול זוגי בגידה מפחד בגידות בוגד בוגד בי בוגדים בוגדת בוגדת בי בעלי בוגד בי גהינום גהנום גיהנום גירושים גירושין גמול האם הוא יבגוד בי האם היא תבגוד בי האם לבגוד האם להתגרש האם להתגרש או לבגוד התמודדות עם בגידה חרד מבגידה חרדה בגידה חרדה דתית חרדה מאלוהים חרדה מבגידה חרדה מגיהנום חרדה על רקע דתי חרדה של דתיים חרדות דתיות חרדות של דתיים חרדת בגידה טיפול בבגידה יהדות תורה מצוות אלוהים ייסורי מצפון ייסורים יסורי מצפון כפייתיות דתית לבגוד לבגוד או להתגרש להתגבר על בגידה להתגרש להתגרש או לבגוד להתמודד עם בגידה למה אנשים בוגדים למה אשתי בוגדת בי למה בוגדים בזוגיות למה בחורות בוגדות למה בן אדם בוגד למה בעלי בוגד בי למה גברים בוגדים למה הוא בגד למה הוא בגד בי למה הוא בגד בך למה הוא בוגד למה הוא בוגד בי למה הוא בוגד בך למה היא בגדה למה היא בגדה בי למה היא בגדה בך למה היא בוגדת למה היא בוגדת בי למה היא בוגדת בך למה להתגרש למה נשים בוגדות למנוע למנוע בגידה מחשבות טורדניות דתיות מחשבות כפייתיות דתיות מידה כנגד מידה מפחד שהיא תבגוד בי מפחדת שהוא יבגוד בי מצפון משבר בגידה מתי להתגרש פחד פחד בגידה פחד גיהנום פחד דתי פחד מאלוהים פחד מבגידה פחד מגיהנום פחד מעולם הבא פחד שאשתי בוגדת פחד שבעלי בוגד פחד שהוא בוגד פחד שהיא בוגדת פחד של דתיים פחדים פחדים של דתיים תורה תורת הגמול
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל האם לימוד גמרא באמת מפתח את השכל? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא השאלה האם לימוד גמרא ותורה אכן מפתח את השכל, והאם הוא משפר את החשיבה הלוגית ואת היכולת לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טובה יותר. לדעת ... לשאלה זו אינה חד - משמעית, אלא תלויה באופי הלימוד ובדרך שבה האדם לומד. מהי הכוונה בפיתוח השכל באמצעות לימוד תורה? ראשית, חשוב להבין מה הכוונה בביטוי פיתוח השכל. אם הכוונה היא להעשיר את הידע בשפות, אזי ברור שלימוד גמרא ... היכולת לנתח מצבים מורכבים ולהגיע למסקנות ברורות ומדויקות. מתי לימוד גמרא אינו מפתח את החשיבה? לעומת זאת, לא כל לימוד תורה או גמרא אכן תורם לשיפור יכולות החשיבה. לדוגמה, כאשר האדם לומד גמרא אך ורק כדי לזכור את הטקסטים בעל ... אלא דווקא את הדמיון או האמונה. האם לימוד גמרא יכול להזיק לחשיבה? אליעד גם מתייחס לכך שלימוד גמרא או תורה יכול לפעמים אפילו לגרום לנזקים לחשיבה. הוא מסביר שישנם אנשים הלומדים תורה מתוך גישה אידיאולוגית, מבלי לערוך שום חקירה או ביקורת עצמית, ומקבלים הנחות לא בדוקות כדברים מוחלטים. לימוד כזה עלול לגרום לבלבול, אי - בהירות והפרעות חשיבה שונות, ובמקרים קיצוניים אפילו להפרעות נפשיות. אליעד מציין שלעיתים, אנשים שמשלבים לימוד תורה עם סמים או עם מצבים נפשיים קשים, עשויים לזרז בכך את הפרעות החשיבה שלהם. איך להבטיח שלימוד תורה או גמרא יפתח את החשיבה הלוגית? אליעד מדגיש שההבדל החשוב הוא לא במה שאתה לומד, אלא באיך אתה לומד. ... יתרום לפיתוח החשיבה בצורה משמעותית. פיתוח חשיבה לוגית לימוד גמרא ושיפור יכולת החשיבה הבדלים בין זיכרון לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה האם לימוד גמרא מפתח את השכל או לא? האם לימוד גמרא או לימוד תורה בכלל באמת מפתח את השכל? ישנה טענה לפיה מי שלומד גמרא הוא יותר חכם ומפחית את יכולת החשיבה, אך השאלה המרכזית היא: האם לימוד תורה משפר את כושר החשיבה הלוגי והיכולת להסיק מסקנות? התשובה לא חד משמעית ותלויה בפרטים של הלימוד. ראשית, צריך להבין ... אכן מפתחים את השכל, ומי שעוסק בהם באופן רציני ישפר את יכולת החשיבה והניתוח שלו. עם זאת, לא כל לימוד תורה בהכרח תורם לפיתוח החשיבה. ישנם חלקים בלימוד תורה ובפרט בלימוד הגמרא שעוסקים בהבנת אגדות ואמונות שאינן בהכרח קשורות לפיתוח חשיבה לוגית. לדוגמה, אם אדם לומד גמרא על ... בעל פה מבלי לעסוק בחקירה או בניתוח מחשבתי מעמיק. אז במקום לפתח את החשיבה, הוא מפתח את הזיכרון. במקביל, בלימוד תורה ישנם גם מרכיבים שיכולים להוביל לפיתוח חשיבה בצורה לא חיובית. לימוד שלא מתמקד בניתוח סיבתיות ובניית טיעונים מדויקים עשוי ... לא בהכרח יפתח את השכל. פיתוח חשיבה לוגית לימוד גמרא ושיפור יכולת החשיבה הבדלים בין זיכרון לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה
נעשה ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות
נעשה ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות מה המשמעות של נעשה ונשמע בתורה? הביטוי נעשה ונשמע מופיע בתורה בהקשר של מתן תורה בהר סיני. לפי ההסבר של אליעד, הפירוש הפשוט של הביטוי הוא שאלוהים שאל את בני ישראל אם הם מוכנים לקבל את התורה, והם השיבו: נעשה ונשמע. המשמעות היא שהם התחייבו מראש לבצע את מה שאלוהים יאמר להם, ורק לאחר מכן לשמוע ... אותם להשמדת היהודים. לפי ההסבר שלו, השורשים של הגזענות הנאצית נמצאים ביהדות עצמה. המושג של עם נבחר הוא למעשה תורת גזע שהתחילה כבר ביהדות. אליעד מציין שבתנך עצמו בני ישראל הורגים אנשים מבני עמם (בחטא העגל, לדוגמה) רק משום ... - כדי להתפתח ולהתקדם באמת. מה המשמעות של נעשה ונשמע? מדוע הדת מעכבת את הקדמה? מה הקשר בין היהדות לתורת הגזע הנאצית? האם ההתבוללות יכלה למנוע את השואה? האם נעשה ונשמע זו חשיבה פרימיטיבית? תורה ומדע - סותרים או משלימים? מדוע כל הדתות ייעלמו בעתיד?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? האם מתן תורה אכן התרחש במציאות? הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת מצרים התרחשו במציאות מתנהל בין אלו שטוענים שהסיפורים הללו אכן התרחשו, לבין אלו שמכחישים אותם וטוענים שהם לא התרחשו. לכאורה, משמעות הוויכוח פשוטה: אם מתן תורה באמת קרה, אז יש אלוהים ויש מצוות שאותן צריך לקיים, ואם לא היה, אז לא חייבים לקיים מצוות ואין ... את קיומו של אלוהים דרך הניסים, בטענה שאם מתרחשת תופעה בלתי מוסברת, היא מוכרחה להיות פעולה של אלוהים. מתן תורה מתואר כאירוע מלא אותות ומופתים שמוכיחים לכאורה את קיומו של כוח עליון. עם זאת, אליעד מדגיש שבעצם, אף אירוע ... מבין שבכל רגע ורגע מתרחש למעשה נס הבריאה מחדש, הוא כבר לא מתרגש מנס ספציפי שקרה בעבר כמו מתן תורה או יציאת מצרים. כל דבר שקורה, אפילו פעולה פשוטה כמו דיבור או הזזת אצבע, מתהווה בכל רגע מחדש מאותו ... המציאות, כי הוא מבין שכל מה שמתרחש הוא ביטוי של אותו כוח אינסופי בדיוק, בכל רגע ורגע מחדש. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ההיסטוריים תפיסת האלוהות ככוח אחד הרצון האקראי של אלוהים התהוות המציאות בכל רגע המפץ הגדול כנס הגדול ביותר בחירה חופשית אל מול הכל בידי שמים האם מתן תורה התרחש באמת? הסיפור על מתן תורה מעורר ויכוח בין אלו שטוענים שהאירוע התרחש, לבין אלו המכחישים וטוענים שהוא לא קרה. יש הטוענים כי אם אכן התקיים מתן תורה, הרי שיש אלוהים ומצוות, ואז האדם מחויב לקבל זאת. מאידך, אם מתן תורה לא היה, אין מחויבות לקיים מצוות. עולה השאלה, האם בכלל יש משמעות לשאלה אם הוא היה או לא היה? ... ברעיון הנס כהוכחה לקיומו של אלוהים: אם קורה אירוע בלתי מוסבר, הם מייחסים אותו לאלוהים. לפי גישה זו, מתן תורה היה מלווה בניסים ונפלאות, ועל כן משמש הוכחה מוצקה לכאורה לדבר קיומו של כוח עליון. אולם נטען פה שכל ... ברעיון האלוהי האמיתי, כי הם מציירים אותו כישות נפרדת וזקוקה להוכחות. אז מה הטעם לבדוק אם אירוע כמו מתן תורה היה או לא? אם מבינים שהמציאות כולה היא אלוהים, אז לא משנה אם היה נס מסוים או מתן תורה היסטורי. הנס האמיתי הוא עצם קיומה של המציאות. כל רגע שבו האדם מדבר או פועל הוא נס לכשעצמו. לכן נטען כאן שאין שוני מהותי בין התופעות הגדולות של הניסים בתורה לבין הדברים היומיומיים, הכל מגיע מאותו כוח, והכל שווי ערך. האם יש משמעות לבחירה חופשית ולקיום מצוות? כאשר הכל ... שחוויית המציאות היא חוויה של התחדשות תמידית, הופך חסר משמעות הוויכוח אם היה אירוע מסוים אי פעם, כמו מתן תורה או יציאת מצרים, כי ההתרחשות עצמה לא עולה על הנס שקורה בכל רגע, שבו המציאות מתקיימת מחדש. מדוע ההבנה ... כאל הוכחה לאלוהים. במקום זאת, האדם חווה את ההתגלות בכל רגע, וחי בתחושה של שלמות ואחדות עם המציאות. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ההיסטוריים תפיסת האלוהות ככוח אחד הרצון האקראי של אלוהים התהוות המציאות בכל רגע המפץ הגדול כנס הגדול ביותר בחירה חופשית אל מול הכל בידי שמים הפעם אני רוצה לדבר על מתן תורה. היה או לא היה, ויש כאלו שטוענים שהיה אחרים טוענים שלא היה, יציאת מצרים וכו. האם הסיפורים היו, או לא היו, ובעצם מה שנעשה, נסביר. אלו שאומרים שסיפורי מצרים לא היו, ומתן תורה לא היה, והם אומרים זאת כי אם היה כן מתן תורה, אז יש אלוהים ויש מצוות ואז כביכול מחויבים, ואם לא היה, אז לא מחויבים. ואנחנו נראה שהוויכוח אם היה ... יודעים להסביר את זה אז כנראה שאלוהים עשה את זה. כי מי יכול לעשות משהו שאי אפשר להסביר? ומתן תורה, היו שם הרבה ניסים ונפלאות, ומשה אמר, אתם ראיתם שהיו הרבה אותות ומופתים, ולכן תאמינו. וברמה הלוגית שום דבר ... אקראי, לכן אין משמעות מי עשה את זה אם זה נשאר אקראי. ועכשיו ניתן נקודת מבט נוספת, על מתן תורה, האם התרחש, האם הניסים קרו או לא. והאנשים שנותנים לזה משמעות, זה בגלל תפישה מעוותת את מה זה אלוהים. ... לא וכו, מה זה משנה, מי שמבין, זה לא משנה אם היה או לא היה מה זה שונה מתן תורה מזה שאני מדבר עכשיו? הנס הכי גדול שהיה זה בריאת העולם. האירוע המשמעותי ביותר שהיה אי פעם, זה המפץ הגדול. ומה שייך אז, מה המשמעות, אם היה מתן תורה או לא. וגם אם אלוהים ידבר עכשיו מהשמים, מה זה משנה? הרי הכל אחד! כל מה שקורה זה מאלוהים. אם הדתיים היו חווים את ההתגלות של אלוהים כל רגע מחדש, אז אין משמעות לשאול מי עשה את מתן תורה, כי מי שעשה את מתן תורה עושה לאנשים לנסוע בשבת. הכל זה כוח אחד, וגם אם אני מתווכח איתך זה אותו כוח עושה אותו. ואם ... ביותר. וכל מה שקורה זה הנס הגדול ביותר, ושאם אדם מבין את זה אז אין משמעות אם היה מתן תורה או לא היה, ואז אדם חי חיים טובים באמת.
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה איך ניתן להבין את השוני בין המדע לבין התפיסות הדתיות והפילוסופיות על גיל העולם? הדיון על גיל העולם נוגע ... מה אנחנו מדברים - הזמן של היקום, או הזמן של כל הקיום שמקיף אותו. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן ... כך שניתן לראות את הדברים מזוויות שונות, שכל אחת מהן נכונה במסגרת הפרספקטיבה שלה. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן ...
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים האם לימוד תורה ותפילה יכולים להגן עלינו מקורונה? בהרצאה, אליעד כהן עוסק בקשר בין אמונה, תפילה ולימוד תורה לבין התפשטות מחלת הקורונה, תוך התמקדות בהשפעתם של הגורמים הללו על חיי אנשים חרדיים. הוא מציג שאלה מרכזית: האם לימוד תורה ותפילה יכולים לשמש מגן בפני המגפה, או שמא מדובר באמונה שגויה? הדוגמה הראשונה שנבחנת היא המקרה של חרדים שהתפללו ולמדו תורה, אך עדיין נדבקו בקורונה. אליעד מציין את ההתמודדות עם סתירה לכאורה: כיצד יתכן שדווקא אלו שקדושים בתפילה ולימוד תורה, וחשבו כי הם מוגנים בזכות חייהם הדתיים, נדבקו במחלה? הוא מתחיל בשאלה אם זוהי הוכחה לכך שהתפילה לא עוזרת, או שהתורה לא מונעת את המחלה. אליעד מציין כי לא ניתן להסיק מכך כי לימוד תורה לא שומר על האדם, זאת משום שהקורונה לא נגרמת בהכרח בשל התפילה או לימוד התורה, אלא עשויה להיות תוצאה של משתנים אחרים. הוא מציין כי כל אדם שנכנס לבית כנסת ולמד תורה לא בהכרח יידבק בקורונה. לאחר מכן, הוא מסביר את ההשגחה הפרטית וההבנה הפנימית בנוגע לרוחניות והקשר עם אלוהים. אליעד ... יהיה חולה או ימות ממנה. הוא מבקש להדגיש את ההשגחה האלוהית כגורם שמוביל לתוצאה, ולא את הפעולות החיצוניות של לימוד תורה ותפילה בלבד. אליעד מתאר סיטואציה בה חייל חמוש ייתקל במחבל. הוא מציין כי למרות שהחייל מצויד בנשק, אם אלוהים לא יגן עליו, הוא לא יצליח להינצל. על אותו משקל, גם אם אדם מתפלל ולומד תורה, זה לא בהכרח יימנע ממנו להידבק בקורונה, כי הכל תלוי בהחלטות אלוהיות. ההסבר החשוב שאליעד מספק הוא כי גם אם אדם לומד תורה ומקיים מצוות, אם הוא לא עושה זאת בכוונה אמיתית ובתשומת לב, אין זה בהכרח יעניק לו את ההגנה המצופה. הוא מציין שייתכן והאדם למד תורה אך לא התרכז במטרת הלימוד, וכך התפילה לא יכלה להגן עליו כמו שהיא אמורה. לסיכום, אליעד טוען כי אין להוכיח שהתפילה והתורה לא עוזרות. המגיפה לא בהכרח היא תוצאה של לימוד התורה או התפילה, אלא עשויה להיות תוצאה של ניסיונות אלוהים שבאמצעותם הוא בודק את אמונת האדם. כל אדם שמאמין באלוהים ... השגחה פרטית קורונה ואמונה קורונה וניסיון מאלוהים, קורונה וכפירה באלוהים, קורונה והשגחה פרטית, קורונה ושמירת מצוות, קורונה ואמונת חכמים, תורה מגנא ומצלא, שלוחי מצוה אינן ניזוקין, כוחה של תפילה, איפה היה אלוהים בשואה? מי שמאמין לא מפחד?
סנפיר וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים
סנפיר וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים האם הוכחת סנפיר וקשקשת מוכיחה שהתורה אמת? אליעד כהן מסביר על טענת הוכחת סנפיר וקשקשת לאמיתות התורה, שמובאת פעמים רבות על ידי מחזירים בתשובה. הטענה אומרת שכל דג שיש לו קשקשים בהכרח יש לו גם סנפירים, ולכן, לפי הטענה, מי שכתב את התורה ידע עובדה מדעית שלא היה אפשר לדעת בזמן שנכתבה, ומכאן שהתורה נכתבה על ידי בורא העולם. אליעד מדגיש כמה הנחות יסוד בטענה זו ומפריך אותן בהרחבה: מה באמת כתוב בתורה על דגים טהורים? בתורה (ויקרא יא, ט) נאמר שכל דג עם סנפיר וקשקשת מותר לאכילה. אליעד מבהיר שבתורה עצמה לא כתוב במפורש שכל דג עם קשקשים בהכרח יש לו סנפירים, אלא זו מסקנה מאוחרת של חזל (מסכת ... דג כזה, אין שום הוכחה שאי אפשר למצוא בעתיד, ולכן ההתחייבות איננה ודאית מבחינה לוגית ומדעית. האם העובדה שכתוב בתורה דבר אמיתי הופך אותה לאלוהית? אליעד נותן דוגמה להמחשה: אם מישהו מנבא תוצאות משחקי ספורט באופן מדויק, זה לא ... כוחות אלוהיים או על - טבעיים, אלא אולי מדובר בניחוש מוצלח, או במידע קודם שהוא נחשף אליו. גם אם בתורה היו כתובות תחזיות מדויקות שהתגשמו, זה עדיין לא היה מוכיח בוודאות שהתורה נכתבה על ידי אלוהים. זה יכול להוכיח רק שלמי שכתב את התורה הייתה יכולת או מידע מסוים. האם חזל ידעו דברים שאחרים לא ידעו בתקופתם? אליעד מסביר שאנשים רבים חושבים שחזל ... אין שום הכרח להניח שחזל קיבלו ידע אלוהי, אלא הם יכלו פשוט ללמוד אותו מתרבויות אחרות. האם תגליות מדעיות בתורה מוכיחות שהיא משמיים? אפילו אם נניח שבתורה אכן כתובות עובדות מדעיות מדויקות ומרשימות, זה עדיין לא מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אולי מדובר בחוצנים או ... זרה)? אם אנחנו מוכנים להכיר בזה שהורים בעבר שיקרו לילדיהם בנוגע לאלים ועבודת אלילים, למה שנאמין שהפעם, במקרה של התורה, דווקא לא הייתה טעות או הטעיה? איך נוצרו כל כך הרבה מחלוקות בהלכה אם הכל עבר במסורת מדויקת? אליעד כהן מדגיש שבעולם היהדות יש אינסוף מחלוקות על ההלכות. אם התורה נמסרה על ידי אלוהים בצורה ברורה ומדויקת, איך ייתכן שיש מחלוקות כל כך רבות בין רבנים, החל בתקופת חזל ... לא היו צריכות להיות כל כך הרבה מחלוקות. האם היכולת לחזות עתידות מוכיחה אלוהות? גם אילו הוכחנו בוודאות שכותב התורה הצליח לחזות דברים בעתיד, עדיין זה לא מוכיח שהוא בורא עולם. כפי שאליעד מסביר, אם קוף מצליח לנחש נכון ... הרמבם לא היה היחיד שחקר את הדברים האלה, ובתקופתו היו רבים אחרים שהגיעו למסקנות אחרות לחלוטין. מדוע הידע המדעי בתורה איננו מדויק? אליעד מצביע על עובדה פשוטה נוספת: התורה אינה מכילה מידע מדעי אמיתי על כדור הארץ, על הגלקסיות ועל השמש. מדוע אין בתורה מידע מדויק על כוכבים או על מערכת השמש, שהיום ברור לנו שאינו נכון? מדוע המדע בתורה מתאר דברים באופן שגוי, כמו תפיסת העולם הפרימיטיבית לגבי זריחת ושקיעת השמש? סיכום טענות ההפרכה של אליעד כהן: בתורה עצמה לא כתובה ההתחייבות שכל דג עם קשקשת יש לו סנפיר. גם אם המשפט הזה היה כתוב במפורש, הוא לא מוכיח מי כתב את התורה. ידע מתקדם יכול להגיע ממקורות שונים, לאו דווקא מבורא עולם. המסורת היהודית מלאה במחלוקות וספקות, מה שמערער על אמינות ההעברה. אפילו אם התורה מכילה ידע נכון, אין זה מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אליעד מסכם ואומר שכל ההוכחות הללו, שנראות לכאורה מדעיות או לוגיות, למעשה מתפרקות תחת בדיקה מדוקדקת. כל ניסיון להוכיח את אמיתות התורה באמצעות מדע או נבואות הוא בסופו של דבר חסר בסיס אמיתי, כי הוא מתבסס על הנחות רבות מדי ולא ודאיות. האם סנפיר וקשקשת מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את התורה? האם אפשר להוכיח שהתורה משמים? איך נוצרו מחלוקות בהלכה? האם התורה מתאימה למדע המודרני?
מתן תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות
מתן תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות האם מתן תורה היה או לא היה? הרצאה זו עוסקת בשאלות על האמיתות ההיסטוריות והאמוניות הקשורות לאירועים המקראיים, ובעיקר על מתן תורה, יציאת מצרים ומעמד הר סיני. אליעד כהן מציג את השאלות המרכזיות, האם אלו היו אירועים היסטוריים אמיתיים או רק סיפור מיתי? האם היה מתן תורה, האם בני ישראל יצאו ממצרים, האם קריעת ים סוף אכן קרתה, ואפילו האם יש או אין אלוהים? האם זה ... קרו, האם יש לכך השפעה על חיינו היום? הדתיים טוענים כי אם זה קרה, אז אנחנו מחויבים לשמור את התורה והמצוות. מנגד, אתאיסטים טוענים שזה רק סיפור ולא יותר מזה. הוא מציין שאלה אחת חשובה: האם באמת יש הוכחות ... קשה, בין אם מדובר באמונה שיש אלוהים ובין אם מדובר באמונה שאין אלוהים. האם זה משנה אם היה מתן תורה עכשיו? לגבי השאלה האם היה משנה אם מתן תורה היה קורה עכשיו, אליעד מציין שכאשר אדם לא באמת מאמין, גם אם יראה את כל הניסים בעיניו, הוא עדיין ... על מצוות לא נובעת מתוך רצון לעבוד את אלוהים, אלא מתוך רצון להרגיש טוב ולהשיג תוצאה מסוימת בחיים. מתן תורה יציאת מצרים האמונה באלוהים הדברים שקרו בתנך הוכחות למתן תורה אמונה אתאיסטית האם אלוהים קיים? מעמד הר סיני היה או לא היה, האם באמת קרו ניסים? אמונה של אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, למה זה לא משנה אם זה קרה או לא קרה? שאלות על אלוהים, שאלות על מתן תורה, התגלות אלוהים במתן תורה, התגלות אלוהים במעמד הר סיני, הוכחות שיש אלוהים, הוכחות שאין אלוהים, האם ניתן להוכיח שיש אלוהים? האם יש אלוהים? האם יציאת מצרים קרתה באמת? האם מתן תורה קרה באמת? האם מעמד הר סיני קרה באמת? האם הייתה יציאת מצרים? האם בני ישראל יצאו ממצרים? האם צריך ... מכבדים את הדת? למה לאתאיסטים יש ספקות? למה חילונים צמים ביום כיפור? האם באמת קרתה יציאת מצרים? הוכחות למתן תורה, הוכחות ליציאת מצרים, הוכחות למעמד הר סיני, מי באמת נתן את התורה? האם אלוהים נתן את התורה?
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות האם ניתן להוכיח את אמיתות התורה באמצעות עדויות היסטוריות? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הנושא המורכב של הוכחות לאמיתות התורה, ומתייחס באופן מפורט למושגים כמו מתן תורה, מעמד הר סיני, מי כתב את התורה? ושמירת מצוות. אחת השאלות המרכזיות שהוא מציג היא: איך ניתן לדעת בוודאות שאירוע היסטורי, כמו מתן תורה, אכן התרחש? הטענה המרכזית שאליעד מציג היא שהעדות החזקה ביותר לקיום אירוע כמו מתן תורה, היא העובדה שיש אנשים שמקיימים מצוות באופן שיטתי לאורך דורות. הוא מסביר שהמצוות עצמן משמשות כתיעוד לאירוע ההיסטורי: מכיוון ... וכואבת בילדים שלהם לאורך דורות אם לא הייתה להם סיבה טובה מאוד להאמין שזה אמיתי? איך נוצרו המחלוקות בפרשנות התורה אם הכל עבר איש מפי איש? אליעד כהן מתייחס גם לנקודת המחלוקות בפרשנות התורה. הוא טוען שהעובדה שיש מחלוקות רבות בתורה היא הוכחה לכך שהתיעוד לא באמת עבר באופן מוחלט ומדויק מדור לדור. אם באמת כל המצוות וכל הפירושים עברו ... כך הרבה מחלוקות. הוא מסביר שלדברים בסיסיים כמו לא לקפוץ לכביש אין מחלוקות, כי ההנחיה ברורה. לעומת זאת, המצוות בתורה מלאות מחלוקות, ומכך הוא מסיק שהתיעוד אינו מושלם. האם אירוע מתן תורה הוא קונספירציה? אליעד מתייחס גם לטענה שמתן תורה יכול להיות קונספירציה. הוא מדגים את זה דרך דוגמה של הורה שמנסה להכריח את הילד שלו להאמין במשהו שלא ... אנשים מאמינים שנפוליאון היה קיים אף על פי שאין להם תיעוד ישיר (כמו וידאו), אך הם מתקשים להאמין למתן תורה. הוא מסביר שזה קשור לתיעוד היסטורי ולמורכבות של המידע: אנשים מוכנים להאמין בקלות יחסית לאירועים שאין להם השפעה ישירה ... שלא תמיד יש להם עדות מוחלטת שהחוקים נכונים, פשוט משום שהם חוששים מעונש. האם אפשר להיות בטוח בוודאות באמיתות התורה? לקראת סיום, אליעד מדגיש שגם אם יש תיעוד כלשהו, אי אפשר להיות בטוח ב - 100% שהכל נכון. הוא מדגיש שהאדם חייב להחליט בסופו של דבר לפי הסתברות: גם אם יש רק סיכוי קטן שמתן תורה התרחש, אולי שווה לקיים את המצוות מתוך החשש שאכן מדובר באמת מוחלטת. עם זאת, הוא גם מדגיש שזה עדיין לא הוכחה מוחלטת. הנקודה המרכזית בהרצאה היא שהאמונה במתן תורה מבוססת על תיעוד של מעשים (מצוות) שעברו לאורך דורות. אליעד לא טוען שיש הוכחה מוחלטת, אך הוא מנסה להראות למה סביר להניח שהאירוע אמיתי. האם מתן תורה היה אירוע היסטורי? איך מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את התורה? האם אפשר להוכיח את מעמד הר סיני? למה אנשים מאמינים בתורה? איך נוצרו מחלוקות ביהדות? האם חייבים לשמור מצוות?
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי מה זה מראית עין ואיך היא משפיעה ... עושה דבר אסור. אליעד מביא דוגמה של איסור שתיית דם בהמה וחיה, בעוד ששתיית דם דגים מותרת על פי התורה. למרות שמותר לשתות דם דגים, חזל אסרו זאת מדרבנן אם אין סימן ברור שזה דם דגים, כדי למנוע חשש ... אלא ללמוד כיצד האדם עצמו יכול להשתמש ברעיונות האלה כדי לפתח את יכולת החשיבה וההבנה שלו. כלומר, התכלית של לימוד תורה לפי אליעד היא להפוך את האדם למודע יותר לתהליכי החשיבה שלו, להפסיק לפעול על פי הרגלים ואמונות מוטעות, ולפתח ...
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2 האם חזל באמת ידעו את מספר הכוכבים ביקום? אליעד כהן דן בשאלה האם חזל ידעו באמת את מספר הכוכבים ביקום, והאם טענה זו יכולה לשמש כהוכחה לאמיתות התורה. הוא פותח את הנושא בדיון על עצם האפשרות לספור כוכבים ביקום האינסופי. אליעד מציג טענה נפוצה נגד התורה האומרת כי בלתי אפשרי לספור כוכבים ביקום אינסופי, ולכן חזל בהכרח טעו כשהם הציגו מספר מוגדר של כוכבים. כדי ... הטענה על ידי הבהרה כי לא בטוח כלל שהיקום אכן אינסופי. הוא מציע לבחון את הדברים בצורה לוגית: אם התורה מציינת מספר מוגדר וסופי, אז ברור כי היא התייחסה ליקום סופי כלשהו. אליעד מציע לפרש את כוונת חזל כמתייחסת ... היקום הידוע? אליעד ממשיך להסביר שאם נבין שחזל דיברו על היקום הידוע, הטענה שלהם הופכת להגיונית ומדויקת. לדבריו, המתנגדים לתורה בכוח מנסים בכוונה לפרש את דברי חזל בצורה הכי פחות הגיונית על מנת להוכיח שהם טעו. הוא מוסיף ומחדד ... עקרונית לספור את הכוכבים שבו, לפחות ברמה התיאורטית. לפיכך, אם חזל ידעו מספר מדויק, אין זה בהכרח מוכיח כי התורה היא אלוהית, אבל בהחלט מראה שהם ידעו משהו שהאנושות לא ידעה באותה תקופה. כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי עם מתנגדי התורה? אליעד כהן ממשיך ומדגים באמצעות אומנות הרטוריקה כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי. הוא מדגיש שכדי לשכנע, עליך להכיר את ... הצד השני, ולבחור את הטענות בהתאם לאדם שאתה מנסה לשכנע. אליעד מציין כי אם מטרתך היא לשכנע אדם שמתנגד לתורה, אין טעם להשתמש בטענה חלשה כמו המדע טועה, כי אז הצד השני יראה אותך כמישהו שמוכן להגיד הכל רק ... ההנחות שלו, אתה עדיין יכול להפריך את המסקנה שאליה הוא הגיע. לדוגמה, אם אדם טוען כי המדע מפריך את התורה, אליעד ממליץ להראות שגם אם המדע נכון, זה עדיין לא מפריך את התורה אלא רק אומר שהטענה שהתורה היא מדעית אינה בהכרח נכונה, ושהתורה יכולה להיות נכונה מסיבות אחרות לחלוטין. מהן הנחות יסוד וכיצד משתמשים בהן בוויכוח? אליעד מסביר בהרחבה את חשיבותן של ... של נקודות המבט של היריב ובבחירת טיעונים באופן מותאם ליכולת ההבנה שלו. האם חזל ידעו כמה כוכבים יש בשמים? תורה ומדע - מי צודק? איך לנהל ויכוח בצורה נכונה? מה זה היקום הידוע לנו? איך לפרק הנחות יסוד?
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על פחד מבגידה, מפחד שהיא תבגוד בי, מפחדת שהוא יבגוד בי, ייסורי מצפון, למה אנשים בוגדים? להתגרש או לבגוד, איך למנוע בגידה? בעלי בוגד בי, אשתי בוגדת בי, פחד מאלוהים, פחד מגיהנום, מידה כנגד מידה, תורת הגמול
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תורה, איך לשנות תכונות אופי? איך ליצור אהבה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם גירושין? איך לחנך ילדים? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להאמין בעצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיגמל מהימורים? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לשכנע אנשים ולקוחות ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: תורה, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? כעס ועצבים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם לדומם יש תודעה? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? האם יש בחירה חופשית? איך להנות בחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? אולי אנחנו במטריקס? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מי ברא את אלוהים? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך להיות הכי חכם בעולם? למה יש רע בעולם? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם המציאות היא טובה או רעה? למה לא להתאבד ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן זוגי, ייעוץ פילוסופי, מאמן אישי לילדים נוער והורים בתחום תורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.3750 שניות - עכשיו 02_09_2025 השעה 21:38:17 - wesi1