שכר ועונש, שמירת תורה, נשמה, עולם הבא, לשמור מצוות, לחזור בתשובה, לחזור בשאלה, יהדות, עולמות עליונים, תורת הגמול, אמיתות התורה, אמונה באלוהים, חזרה בתשובה, גן עדן, גיהנום, אתאיזם
האם מעשים בעולם הזה משפיעים על העולמות העליונים?
הרעיון הבסיסי שאליעד מציג הוא שכל פעולה שאנחנו עושים משפיעה על העולמות העליונים, על העולם הבא, על הנשמה ועל המציאות שמחוץ לטווח הראייה וההבנה שלנו. כאשר אדם עושה פעולה מסוימת, הוא אינו מודע לחלוטין לכל ההשפעות שלה. אליעד מדגים זאת בכך שכאשר אדם קורא נייר, הוא חושב שהוא רק מחזיק וקורא את הנייר, אבל למעשה מתרחשים דברים נוספים שאינם גלויים לו, למשל, אולי בצד השני של העולם קורה אסון או חורבן, או שהנשמה שלו עצמה מושפעת.
הטענה המרכזית שאליעד מתמודד איתה היא הטענה הרוחנית והדתית, לפיה כאשר אדם עושה פעולה כמו עבירה, בעולמות העליונים מתרחש דבר שלילי. הוא משווה זאת לאדם שלוחץ על כפתור ורואה מיד שהכפתור גורם לפיצוץ. במקרה כזה ברור שאם האדם רואה את התוצאה השלילית מיד, הוא ימנע מללחוץ. אך כשמדובר בהשפעות בעולמות העליונים, האדם אינו רואה זאת, ולכן הוא צריך להאמין. אליעד מפרק את הטענה הזאת לכמה הנחות יסוד ומראה את הקשיים בכל אחת מהן:
האם יש הבדל בין אמונה דתית לאמונה חילונית?
אליעד מראה שאין הבדל אמיתי בין הגישה הדתית לגישה החילונית. לדוגמה, אדם דתי אומר: "אם תקיים מצוות, תהיה לך תועלת בעולם הבא, ואם לא תקיים, יהיה לך רע." אדם חילוני אומר דבר דומה: "אם תלמד, תתחתן או תצליח, יהיה לך כסף וטוב בחיים האלה." שני הצדדים מוכרים למעשה את אותו רעיון: "אם תעשה X, יהיה לך טוב בעתיד." בשני המקרים מדובר בהבטחה שאף פעם אינה מתממשת לגמרי, כיוון שתמיד נותר חיסרון מסוים.
ההבטחות האלו הן תמיד יחסיות, ותמיד קיים בהן ספק. אליעד מסביר שאפילו מי שיאמר "אם תעשה פעולה כלשהי, תהיה מאושר לנצח", תמיד יישאר מצב של חיסרון כלשהו. הוא מדגים זאת באמירה שגם אם תגיע לשיא, כמו עושר או גן עדן, עדיין תרגיש שחסר לך משהו, כי בעצם הרצון הזה ליהנות מעיד שאתה כבר במצב של חיסרון.
האם אפשר לדעת בוודאות שאלוהים נתן את התורה?
אליעד מספר על אדם ששואל אותו "איך אתה יודע שהייתה מתן תורה?" תשובתו היא שכל דבר שקורה הוא מאלוהים, ולכן גם מתן תורה הוא מאלוהים. אך אליעד מוסיף ואומר שהוא אינו "מאמין" באלוהים, אלא יודע שכל מה שקורה הוא מאלוהים, וכך למעשה מנטרל את הבחירה החופשית לחלוטין. אליעד מסביר שהכל, כולל הרצונות, המחשבות והפעולות שלנו, מגיעים מאלוהים ולכן גם הפעולה שנראית לכאורה שלילית (כמו חילול שבת) היא בעצם פעולה שאלוהים...
הרעיון הבסיסי שאליעד מציג הוא שכל פעולה שאנחנו עושים משפיעה על העולמות העליונים, על העולם הבא, על הנשמה ועל המציאות שמחוץ לטווח הראייה וההבנה שלנו. כאשר אדם עושה פעולה מסוימת, הוא אינו מודע לחלוטין לכל ההשפעות שלה. אליעד מדגים זאת בכך שכאשר אדם קורא נייר, הוא חושב שהוא רק מחזיק וקורא את הנייר, אבל למעשה מתרחשים דברים נוספים שאינם גלויים לו, למשל, אולי בצד השני של העולם קורה אסון או חורבן, או שהנשמה שלו עצמה מושפעת.
הטענה המרכזית שאליעד מתמודד איתה היא הטענה הרוחנית והדתית, לפיה כאשר אדם עושה פעולה כמו עבירה, בעולמות העליונים מתרחש דבר שלילי. הוא משווה זאת לאדם שלוחץ על כפתור ורואה מיד שהכפתור גורם לפיצוץ. במקרה כזה ברור שאם האדם רואה את התוצאה השלילית מיד, הוא ימנע מללחוץ. אך כשמדובר בהשפעות בעולמות העליונים, האדם אינו רואה זאת, ולכן הוא צריך להאמין. אליעד מפרק את הטענה הזאת לכמה הנחות יסוד ומראה את הקשיים בכל אחת מהן:
- הנחת יסוד ראשונה: שאכן הפעולה שאנחנו עושים משפיעה על העולמות העליונים.
- הנחת יסוד שנייה: שאם הפעולה משפיעה בעולמות העליונים, אז בהכרח צריך להתחשב בזה ולפעול בהתאם.
- הנחת יסוד שלישית: ההשפעה השלילית כביכול, אינה מלווה בהשפעות חיוביות בעולמות העליונים.
- הנחת יסוד רביעית: שמה שמוגדר כ"רע" בעולמות העליונים הוא אכן רע באופן מוחלט.
האם יש הבדל בין אמונה דתית לאמונה חילונית?
אליעד מראה שאין הבדל אמיתי בין הגישה הדתית לגישה החילונית. לדוגמה, אדם דתי אומר: "אם תקיים מצוות, תהיה לך תועלת בעולם הבא, ואם לא תקיים, יהיה לך רע." אדם חילוני אומר דבר דומה: "אם תלמד, תתחתן או תצליח, יהיה לך כסף וטוב בחיים האלה." שני הצדדים מוכרים למעשה את אותו רעיון: "אם תעשה X, יהיה לך טוב בעתיד." בשני המקרים מדובר בהבטחה שאף פעם אינה מתממשת לגמרי, כיוון שתמיד נותר חיסרון מסוים.
ההבטחות האלו הן תמיד יחסיות, ותמיד קיים בהן ספק. אליעד מסביר שאפילו מי שיאמר "אם תעשה פעולה כלשהי, תהיה מאושר לנצח", תמיד יישאר מצב של חיסרון כלשהו. הוא מדגים זאת באמירה שגם אם תגיע לשיא, כמו עושר או גן עדן, עדיין תרגיש שחסר לך משהו, כי בעצם הרצון הזה ליהנות מעיד שאתה כבר במצב של חיסרון.
האם אפשר לדעת בוודאות שאלוהים נתן את התורה?
אליעד מספר על אדם ששואל אותו "איך אתה יודע שהייתה מתן תורה?" תשובתו היא שכל דבר שקורה הוא מאלוהים, ולכן גם מתן תורה הוא מאלוהים. אך אליעד מוסיף ואומר שהוא אינו "מאמין" באלוהים, אלא יודע שכל מה שקורה הוא מאלוהים, וכך למעשה מנטרל את הבחירה החופשית לחלוטין. אליעד מסביר שהכל, כולל הרצונות, המחשבות והפעולות שלנו, מגיעים מאלוהים ולכן גם הפעולה שנראית לכאורה שלילית (כמו חילול שבת) היא בעצם פעולה שאלוהים...
- האם קיים עולם הבא?
- האם מצוות משפיעות על הנשמה?
- איך לדעת אם התורה מאלוהים?
- האם שווה לחזור בתשובה?
- האם אמונה באלוהים הכרחית?
- האם חילוניות ודת זה אותו דבר?
- איך להגיע לאושר מוחלט?