מה באמת אתה רוצה, לא רוצה שום דבר, מחוייב המציאות, אפשרי המציאות, אובייקטיביות, סובייקטיביות, רצון להרגיש טוב
האם אפשר לדעת בוודאות מה באמת אתה רוצה?
בהרצאה זו מסביר אליעד כהן בצורה מעמיקה, מדויקת ומפורטת מאוד, על השאלה המורכבת "מה באמת אתה רוצה?", תוך התייחסות לנושאים כמו "מחויב המציאות", "אפשרי המציאות", "אובייקטיביות וסובייקטיביות" ו"הרצון להרגיש טוב". אליעד משתמש בדוגמאות רבות ושאלות מנחות שעוזרות להבין את עומק הנושא ומציג את התובנות דרך תהליך של חקירה פנימית עמוקה ויסודית.
האם הרצון להרגיש טוב הוא מחויב או אפשרי?
אליעד מסביר שכאשר אדם אומר "אני רוצה להרגיש טוב", הוא תופס זאת כמחויב, כלומר, שאין אפשרות אחרת מלבד לרצות להרגיש טוב. אבל כאשר האדם שואל את עצמו "למה אני רוצה להרגיש טוב?", הוא למעשה מראה שהרצון להרגיש טוב אינו מחויב אלא אפשרי. מדוע? מפני שאם אפשר לשאול "למה", זה אומר שהרצון הוא תוצאה של משהו אחר. אליעד מדגים זאת כך: אדם רוצה לאכול, ואם נשאל "למה אני רוצה לאכול?", סימן שהרצון לאכול הוא תוצאה של רצון עמוק יותר. כלומר, כל רצון שאפשר לשאול לגביו "למה", הוא לא רצון מוחלט ומחויב אלא תוצאה של משהו אפשרי.
האם אתה יכול לדעת בוודאות את האמת על המציאות?
אליעד מחדד שהחוויה של האדם סובייקטיבית ואינה מחייבת את האמת האובייקטיבית של המציאות. לדוגמה, אם אדם אומר "אני לא חווה שיש פה פיל", זה לא בהכרח אומר שאין פיל במציאות. אליעד מסביר דרך דוגמה פשוטה: ילד בן חמש לא חווה שיש חיידקים, אבל זה לא אומר שבאמת לא קיימים חיידקים. החוויה של האדם מוגבלת ומותנית במידע הקיים לו, ולכן האדם צריך להכיר בכך שייתכן שהוא טועה גם במה שנראה לו כוודאי ומחויב.
מדוע יש סבל ואיך אפשר להשתחרר ממנו?
אליעד מדגיש שהסבל האנושי נובע מכך שהאדם הופך את מה שאפשרי למחויב. לדוגמה, כשאדם חושב "אני חייב להרגיש טוב", הוא הופך אפשרות למציאות מחויבת, ואז הוא סובל אם לא מצליח להרגיש טוב. אם האדם יחקור פנימה ויבין לעומק ששום דבר לא באמת מחויב ושכל דבר יכול להיות אחרת, הוא ישתחרר מהסבל. אם אתה בטוח שהרצון שלך מחויב, אתה בעצם כולא את עצמך. הדרך להשתחרר מהסבל, לפי אליעד, היא להבין ששום דבר אינו מחויב וכל דבר שאתה תופס כוודאי הוא למעשה אפשרי בלבד.
מה קורה כאשר אדם מודה שהוא לא יודע?
אליעד מבהיר שכאשר אדם מודה באמת שהוא לא יודע משהו בוודאות, הוא מתחיל להתקרב אל האמת. הספק הוא הפתח להבנת המציאות כפי שהיא. דוגמה לכך היא כאשר אדם חווה משהו ומאמין שזאת האמת, אך אם הוא ישאל את עצמו בכנות אם הוא בטוח ב - 100%, הוא יגלה שהוא לא יכול להיות בטוח לחלוטין. ההכרה בספק ובחוסר ידיעה אמיתית מאפשרת לאדם לחוות חופש אמיתי.
האם יש אפשרות שהחוויה שלך היא הפוכה ממה שנראה לך?
אליעד מעורר שאלה מורכבת ומעניינת: האם ייתכן שהחוויה שלך הפוכה לחלוטין ממה שאתה תופס כרגע? לדוגמה, אתה בטוח שאתה רוצה להרגיש טוב, אבל אולי במעמקי התודעה שלך אתה דווקא רוצה להרגיש רע ושכחת זאת בכוונה כדי לאפשר לעצמך לחוות רע. הוא משתמש בשאלות אלה כדי להראות שאפילו בדברים הכי בסיסיים שנראים לנו כמוחלטים, תמיד יש ספק.
האם אפשר להבדיל בין אובייקטיבי לסובייקטיבי?
אליעד מראה שאין באמת גבול ברור בין סובייקטיבי לאובייקטיבי. לדוגמה, אם אדם חווה כאילו יש פיל בחדר ואף אחד אחר לא חווה זאת, האם הפיל קיים או לא? האדם חווה שהפיל קיים, אבל הסביבה חווה שאין פיל. זה מראה שכל חוויה היא סובייקטיבית, ואין חוויה שיכולה להוכיח בוודאות את האמת האובייקטיבית.
מה המשמעות של "מחויב המציאות"...
בהרצאה זו מסביר אליעד כהן בצורה מעמיקה, מדויקת ומפורטת מאוד, על השאלה המורכבת "מה באמת אתה רוצה?", תוך התייחסות לנושאים כמו "מחויב המציאות", "אפשרי המציאות", "אובייקטיביות וסובייקטיביות" ו"הרצון להרגיש טוב". אליעד משתמש בדוגמאות רבות ושאלות מנחות שעוזרות להבין את עומק הנושא ומציג את התובנות דרך תהליך של חקירה פנימית עמוקה ויסודית.
האם הרצון להרגיש טוב הוא מחויב או אפשרי?
אליעד מסביר שכאשר אדם אומר "אני רוצה להרגיש טוב", הוא תופס זאת כמחויב, כלומר, שאין אפשרות אחרת מלבד לרצות להרגיש טוב. אבל כאשר האדם שואל את עצמו "למה אני רוצה להרגיש טוב?", הוא למעשה מראה שהרצון להרגיש טוב אינו מחויב אלא אפשרי. מדוע? מפני שאם אפשר לשאול "למה", זה אומר שהרצון הוא תוצאה של משהו אחר. אליעד מדגים זאת כך: אדם רוצה לאכול, ואם נשאל "למה אני רוצה לאכול?", סימן שהרצון לאכול הוא תוצאה של רצון עמוק יותר. כלומר, כל רצון שאפשר לשאול לגביו "למה", הוא לא רצון מוחלט ומחויב אלא תוצאה של משהו אפשרי.
האם אתה יכול לדעת בוודאות את האמת על המציאות?
אליעד מחדד שהחוויה של האדם סובייקטיבית ואינה מחייבת את האמת האובייקטיבית של המציאות. לדוגמה, אם אדם אומר "אני לא חווה שיש פה פיל", זה לא בהכרח אומר שאין פיל במציאות. אליעד מסביר דרך דוגמה פשוטה: ילד בן חמש לא חווה שיש חיידקים, אבל זה לא אומר שבאמת לא קיימים חיידקים. החוויה של האדם מוגבלת ומותנית במידע הקיים לו, ולכן האדם צריך להכיר בכך שייתכן שהוא טועה גם במה שנראה לו כוודאי ומחויב.
מדוע יש סבל ואיך אפשר להשתחרר ממנו?
אליעד מדגיש שהסבל האנושי נובע מכך שהאדם הופך את מה שאפשרי למחויב. לדוגמה, כשאדם חושב "אני חייב להרגיש טוב", הוא הופך אפשרות למציאות מחויבת, ואז הוא סובל אם לא מצליח להרגיש טוב. אם האדם יחקור פנימה ויבין לעומק ששום דבר לא באמת מחויב ושכל דבר יכול להיות אחרת, הוא ישתחרר מהסבל. אם אתה בטוח שהרצון שלך מחויב, אתה בעצם כולא את עצמך. הדרך להשתחרר מהסבל, לפי אליעד, היא להבין ששום דבר אינו מחויב וכל דבר שאתה תופס כוודאי הוא למעשה אפשרי בלבד.
מה קורה כאשר אדם מודה שהוא לא יודע?
אליעד מבהיר שכאשר אדם מודה באמת שהוא לא יודע משהו בוודאות, הוא מתחיל להתקרב אל האמת. הספק הוא הפתח להבנת המציאות כפי שהיא. דוגמה לכך היא כאשר אדם חווה משהו ומאמין שזאת האמת, אך אם הוא ישאל את עצמו בכנות אם הוא בטוח ב - 100%, הוא יגלה שהוא לא יכול להיות בטוח לחלוטין. ההכרה בספק ובחוסר ידיעה אמיתית מאפשרת לאדם לחוות חופש אמיתי.
האם יש אפשרות שהחוויה שלך היא הפוכה ממה שנראה לך?
אליעד מעורר שאלה מורכבת ומעניינת: האם ייתכן שהחוויה שלך הפוכה לחלוטין ממה שאתה תופס כרגע? לדוגמה, אתה בטוח שאתה רוצה להרגיש טוב, אבל אולי במעמקי התודעה שלך אתה דווקא רוצה להרגיש רע ושכחת זאת בכוונה כדי לאפשר לעצמך לחוות רע. הוא משתמש בשאלות אלה כדי להראות שאפילו בדברים הכי בסיסיים שנראים לנו כמוחלטים, תמיד יש ספק.
האם אפשר להבדיל בין אובייקטיבי לסובייקטיבי?
אליעד מראה שאין באמת גבול ברור בין סובייקטיבי לאובייקטיבי. לדוגמה, אם אדם חווה כאילו יש פיל בחדר ואף אחד אחר לא חווה זאת, האם הפיל קיים או לא? האדם חווה שהפיל קיים, אבל הסביבה חווה שאין פיל. זה מראה שכל חוויה היא סובייקטיבית, ואין חוויה שיכולה להוכיח בוודאות את האמת האובייקטיבית.
מה המשמעות של "מחויב המציאות"...
- איך לדעת מה אני באמת רוצה?
- מהו מחויב המציאות?
- איך להשתחרר מסבל?
- האם החוויה שלי אמיתית?
- איך להרגיש טוב תמיד?
- האם קיימת אמת אובייקטיבית?
- מה המשמעות של ספק?