🖨סודות השכנוע / שתילת מחשבות - "למה אתה לא מבין ש" - צורת ניסוח שגויה, איך לא לתת לגיטימציה לרעיון שאתה לא מסכים איתו? איך לא להפסיד בוויכוח? רטוריקה, איך לא לשתול מחשבות?וכאן אנתח מקרה לדוגמה, של אדם שמנסה לשכנע אדם אחר בטענה כלשהי. ואחרי מספר ניסיונות שכנוע שלא הצליחו, אמר אותו האדם שרוצה לשכנע, לאדם שאותו הוא רוצה לשכנע "למה אתה לא מבין ש [טענה כלשהי]... ?". וכאן אבאר למה זו טעות להתנסח בצורה הזאת? וכיצד דווקא המשפט הזה שנראה שכאילו הוא מטיל ספק בדבריו של השומע, למה הוא דווקא מחזק את השומע? ואיך לפעמים דווקא זה שאתה מנסה לשלול את הלגיטימציה של הדברים של אדם אחר, איך בכך אתה נותן לגיטימציה לרעיון שאתה מתנגד אליו?
ומי שיתבונן יראה, המשפט שאומר "למה אתה לא מבין ש..." הוא בעצם משפט שאלה, על עובדה כלשהי. כאשר העובדה היא "אתה לא מבין ש...", כאשר על העובדה הזאת נשאלת השאלה "למה" וכך יוצא המשפט "למה + אתה לא מבין ש...".
והמשמעות של זה היא, שכאשר המשכנע אומר לשומע, "למה אתה לא מבין ש", המשמעות של זה היא, שהמשכנע נכנע והסכים שאכן קיימת עובדה קיימת במציאות, והיא שהשומע לא מבין ש. ועכשיו השאלה של הרוצה לשכנע היא "למה" אתה לא מבין ש. וזאת כמובן סוג של כניעה. דהיינו, לא הצלחתי לשכנע אותך ש... ואני לא יכול לשכנע אותך ש... ועכשיו רק נשאר לשאול, למה אתה לא מבין ש...
כי זה שאתה לא מבין ש... זאת עובדה קיימת, שגם המשכנע מראה שהוא מסכים עם זה שהשומע לא מבין ש... ועכשיו נשאר רק לשאול "למה" הדברים הם כך ולא אחרת. כמו ששואלים, למה קרתה תאונה, או למה יורד גשם וכיו"ב. שהמשמעות של זה היא, שיש עובדה קיימת שאי אפשר לשנות אותה, ועכשיו רק שואלים למה המציאות היא כך ולא אחרת.
ובכל מקרה הרעיון הוא, שצורת ניסוח של "למה אתה לא מבין ש...", מוסתרת בתוכה הסכמה לעובדה שניסיונות השכנוע נכשלו, ועכשיו רק צריך לברר למה השכנוע לא הצליח.
ובנוסף, ברגע שמושמע המשפט "למה אתה לא מבין ש...", הרי שהמשפט הזה, לא רק שהוא לא מחזק את הטענה המקורית שרוצים לשכנע בה, אלא גם שהוא מעורר את ההתנגדות האפשרית לרעיון שבו רצית לשכנע את האדם השני. כי המשמעות של "למה אתה לא מבין ש...", היא שקיימת אכן האפשרות שהאדם השני לא יבין אותך, ושקיימת האפשרות שאפילו יש לגיטימציה לכך שהוא לא מבין אותך.
וכאשר אתה שואל על משהו: למה הוא כך ולא אחרת, הרי שבכך בעצם זה שולח את השומע אל המודע ואל תת המודע שלו, כדי לחפש תשובות ותירוצים לכך שהוא לא מסכים עם דעתך. וזה כמובן גורם לכך שהשומע רק מתחפר בעמדה שלו, והשאלה "למה אתה לא מבין ש...", רק עוררה את ההתנגדות של השומע, לדברים שאיתם הוא לא מסכים.
ובכל מקרה משפט של "למה X", מבטא הסכמה נסתרת לכך, שאכן המציאות היא כך ולא אחרת. שזה כמובן לא לגיטימי בשום צורה שהיא, לבטא הסכמה כלשהי לטענה שאתה מתנגד אליה, אפילו לא בצורה נסתרת.
כי ברגע שאתה מתנגד לדעה כלשהי, אסור לך לתת שום לגיטימציה לדעה שאליה אתה מתנגד. ואם אתה לא רוצה את המציאות שבה הצד השני לא מבין דבר כלשהו, אז אסור לך לבטא אפילו לא בצורה מרומזת, שאתה בתת המודע שלך, מוכן לקבל את המציאות שבה האדם האחר לא מבין את מה שאמרת לו...
הלימוד של אליעד כהן, הכל הקדמות אל המכוון, התורה שלי כולה הקדמות, התקדמות בלמידה, האם אני מתקדם? איך להבין רעיונות מורכבים? כל ההקדמות שבעולם, למה אני לא מבין רעיונות מורכבים? תהליך למידה, הקדמות להבנת רעיונות מורכבים, ללמוד מאליעדהלימוד של אליעד כהן, הכל הקדמות אל המכוון, התורה שלי כולה הקדמות, התקדמות בלמידה, האם אני מתקדם? איך להבין רעיונות מורכבים? כל ההקדמות שבעולם, למה אני לא מבין רעיונות מורכבים? תהליך למידה, הקדמות להבנת רעיונות מורכבים, ללמוד מאליעד... האם אני מתקדם? איך להבין רעיונות מורכבים? כל ההקדמות שבעולם, למה אני לא מבין רעיונות מורכבים? תהליך למידה, הקדמות להבנת רעיונות מורכבים, ללמוד מאליעד מהם סוגי המידע שאליעד כהן מדבר עליהם? אליעד כהן מסביר שקיימים שני סוגים עיקריים של מידע שאפשר ללמוד ולהבין: מידע פשוט - מידע ... מורכב. הוא מסביר שכדי להבין רעיון מורכב באמת, ישנם רעיונות בסיסיים יותר שצריך ללמוד ולהפנים תחילה. אם נדלג על הקדמות אלו, לא ניתן יהיה להבין את הרעיונות המתקדמים יותר. הוא נותן כדוגמה שאם במהלך הרצאה משתמשים במונחים חדשים, המאזינים צריכים לדעת מראש למה מתכוונים במונחים האלה, אחרת לא יבינו את מה שנאמר ... לחתול. למה אנשים מתקשים להבין רעיונות מורכבים לפי אליעד כהן? לפי אליעד כהן, אנשים רבים מתקשים להבין רעיונות מורכבים כי הם מנסים לדלג ישירות לרעיון הסופי מבלי להכיר וללמוד את ההקדמות הנדרשות לכך. הוא מסביר שהבעיה אינה רק אי - הכרת מושגים או מילים, אלא חוסר היכרות והבנה עמוקה של רעיונות יסודיים הנחוצים כדי לתפוס את הרעיונות המורכבים יותר. כיצד לדעת אם אני מתקדם בתהליך הלמידה לפי אליעד כהן? אליעד כהן מסביר שיש שני אופנים לבחון התקדמות בלמידה: התקדמות יחסית - כאשר אתה לוקח ... עצם העובדה שאתה מצליח להבין רעיונות במהירות ובקלות רבה יותר לעומת העבר, מראה שאתה מתקדם. התקדמות מהותית - זו התקדמות לקראת הבנת רעיונות עמוקים יותר. לא מספיק רק שתבין את הרעיונות הראשוניים, המטרה האמיתית היא להגיע להבנה עמוקה יותר של המהות מאחורי הדברים, להבין את הסיבה העמוקה שבגללה הדברים קיימים או מתנהגים בצורה מסוימת. האם יש ... להבנה הסופית או המוחלטת של הרעיונות, יש עדיין ערך לתהליך הלמידה וההתקדמות היחסית שלו. עצם ההבנה שיש הבנה מורכבת שדורשת הקדמות, מהווה התקדמות בפני עצמה. הוא טוען שבמקרים רבים, גם אם בסוף ... קיים שינוי ביכולת שלך להבין רעיונות, וזהו תהליך משמעותי בפני עצמו. מהי המשמעות של להבין את כל ההקדמות שבעולם? אליעד כהן מסביר שישנם רעיונות עמוקים במיוחד, שעבורם נדרש להבין את כל ההקדמות שבעולם. המשמעות היא שכדי להגיע להבנת רעיון מסוים ברמה הגבוהה ביותר, צריך להבין את כל מושגי היסוד האפשריים. לדוגמה, כדי להבין שאלות כמו האם יש אלוהים? או האם יש לי בחירה חופשית?, נדרש להכיר לעומק ... ניתן ללמוד שכדי להבין באמת כל רעיון מורכב, חייבים ללכת בתהליך הדרגתי, שלב אחר שלב, ולהכיר את כל ההקדמות הנדרשות להבנה. כמו כן, הוא מדגיש את החשיבות של תהליך למידה מתמשך, שבו כל שלב מהווה הכנה ושלב לקראת הרעיון הבא. ההתקדמות האמיתית היא ההבנה שאתה מתקדם, גם אם עדיין לא הגעת להבנה מוחלטת או סופית. איך להבין רעיונות מורכבים? מהן הקדמות בתהליך למידה? מדוע איני מבין רעיונות מורכבים? איך לדעת שאני מתקדם בלימוד? מהי החשיבות של תהליך הלמידה? למה אני לא מבין תשובות פילוסופיות? איך ללמוד רעיונות עמוקים מאליעד כהן? ...
פתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבהפתרון בעיות המצאתי, לפתח יצירתיות, פיתוח יצירתיות, חשיבה יצירתית, חשיבה המצאתית שיטתית, פתרון יצירתי, איך למצוא פתרונות יצירתיים? פתרון בעיות, סרטים מצויירים, להיות יצירתי, לשפר חשיבה... אדם נתקל בבעיה מסוימת, הוא בדרך כלל מוגבל למחשבות ולפתרונות שהוא מכיר, ולכן קשה לו למצוא רעיון חדש באמת. דרך יעילה לשבור את הגבולות הללו היא ... באופן מוקצן ולא הגיוני, אפילו דמיוני לחלוטין, כשלב מקדים. איך מתרגלים חשיבה יצירתית בעזרת רעיונות בלתי הגיוניים? השיטה המעשית שאליעד כהן מציע ... פיזיקה או מציאות. לאלץ את עצמך או את האדם שאתה רוצה לעודד ליצירתיות להעלות לפחות 10 עד 20 רעיונות מוזרים, דמיוניים ובלתי אפשריים. לאחר שמציפים את המוח ברעיונות יוצאי דופן ובלתי סבירים, מחזירים את החשיבה ... לאחר שלב זה, אותו אדם פתוח יותר לראות אפשרויות שלא חשב עליהן קודם לכן, ויכול לחזור עם רעיונות מעשיים יותר. אליעד נותן דוגמאות לתהליך זה ... ניתן להשתמש בטכניקה דומה, ולבקש ממנו להציע פתרונות הזויים ככל האפשר, ואז לחזור ולסנן את הרעיונות כדי למצוא משהו הגיוני. איך סרטים מצוירים ... בעיות יצירתי: אליעד מדגים שוב, שכאשר אדם ניצב בפני אתגר של שכנוע מישהו אחר, והוא נתקע בלי רעיונות הגיוניים, כדאי לו להעלות תחילה עשרות רעיונות מופרכים לחלוטין, ואז לחזור ולברור את מה ... כששואלים: אילו אפשרויות קיימות אם לא היינו מוגבלים למידות ולחוקי הפיזיקה? אפשר לחשוב על רעיונות בלתי אפשריים לכאורה, כמו לפרק את המקרר ... להזיז את הקירות, להכניס אותו מהגג, להשתמש בכוח על - טבעי או קסם, וכך הלאה. לאחר שרשימת הרעיונות המשוגעים הושלמה, חוזרים להיגיון ושואלים: האם חלק מהרעיונות האלו יכולים לעבוד באופן ריאלי? אולי נבין שלפרק את הדלת זה רעיון ישים, או לשנות את זווית הכניסה. איך לגרום ... היגיון. מבקשים ממנו לתת לפחות 10-20 תשובות לא הגיוניות לבעיה מסוימת. אחרי ששטף את מוחו ברעיונות מוזרים, מחזירים אותו להיגיון ושואלים אם חלק מהדברים שחשב עליהם יכולים להפוך לרעיונות ישימים. למה זה עובד? המהות של יצירתיות היא ... תשובות חסרות היגיון, ואז כשהוא נכנס לזרם החשיבה הזה, מחזירים אותו להיגיון ומחפשים יחד רעיונות שאפשר לקחת משם למציאות. לראות סרטים מצוירים ... כזה משחרר את החשיבה מהתבניות הקבועות ומאפשר לראות דברים באופן חדש. שיטה מעשית: הכניסו רעיונות לא הגיוניים - ואז חפשו מהם את הישימים מול ... הנושא הוא כזה לפעמים, השאלה היא כזאת בן אדם נגיד נתקע באיזה עניין והוא עכשיו מחפש איזה רעיון מחפש כאילו להיות יותר יצירתי, מבחינת יצירתיות ... הוא רוצה להיות יצירתי הוא מחפש פתרון יצירתי יש לו איזה קונפליקט איזו בעיה והוא מחפש איזה רעיון. השאלה היא בעצם איך בן אדם יכול להגביר את ... שמשהו ממה שאמרת אני בטוח שהוא לא בהכרח נכון גילית אפשרות להיות יצירתי עכשיו תוכל להביא רעיון חדש. אבל אני עכשיו שואל שאלה אחרת. ש: אני ... איזה משהו יותר מהיר להיות יצירתי בלי לבדוק עכשיו את כל ההנחות יסוד באיזה תהליך. אוקי אז הרעיון אומר שאם בן אדם רוצה להיות יצירתי מה שהוא צריך ... דרך המשקוף ובונה את המשקוף מחדש כל מיני דברים. עכשיו כשבן אדם חושב בצורה הזאת הוא מביא מאה רעיונות מוזרים ביזאריים ואז אומרים לו אוקי עכשיו בא נחזור להיגיון עכשיו בא תחשוב מחדש פתאום הוא יעלה על רעיונות יש יותר סיכוי שהוא יעלה על רעיון חדש יצירתי, למה כי היצירתיות זה בעצם הפער שיש ... דרך הדלת אבל אז אומרים לך טוב עכשיו תתפרע אבל לא סתם תגיד טוב, נגיד תתפרע נגיד תביא סתם רעיונות איך אתה יכול, אין לך מגבלות איך אתה מכניס את המקרר דרך הדלת תביא רעיונות. ולא שני רעיונות תביא 3 4 10 20 ואז הוא מתחיל להביא כל מיני רעיונות שהם מוזרים ועכשיו בא ננסה לעשות בדיקה בהיגיון אולי חלקים מהרעיונות המוזרים שהבאת אולי חלקים מהם נכונים ואז היצירתיות ככה מתעוררת. הרעיון אומר שאם אתה בעצם תחשוב בלי היגיון בכלל ותביא מלא רעיונות לא הגיוניים זה יעורר את היצירתיות כי המהות ...
מניפולציה סיבתית - איך לעשות מניפולציה, באמצעות חיבור סיבתי שגוי, בין טענות שהן אכן נכונות? איך להציג משפטים שהם אמת, ולחבר אותם למסקנה שגויה? איך לשתול מחשבה? איך לשכנע מישהו? איך לנצח בויכוח, באמצעות חיבור לוגי סיבתי שגוי, בין רעיונות נכונים? קשר סיבתי שגוי... חיבור לוגי סיבתי שגוי, בין רעיונות נכונים? קשר סיבתי שגוי וכאן אבאר עוד שיטת מניפולציה מתוחכמת, והיא על ידי זה שמציגים שני רעיונות שהם אכן נכונים, אבל יוצרים ביניהם קשר סיבתי שהוא לא בהכרח נכון, אלא לפעמים הוא דווקא נגדי. והרעיון הזה, דומה לרעיון שאומר, שתציג מספר דברים שהם נכונים ושהשומע יסכים איתך, ולאחר מכן תציג רעיון שהוא לא בהכרח נכון, כדי שהשומע יסכים גם לו. אבל הוא שונה מהרעיון הזה, בכך שהוא מחדד את הנושא, שלפעמים כל הרעיונות שמוצגים, הם אכן אמת לגמרי. אבל רק מילה אחת שנדחפה בחיבור שבין המשפטים האלו, היא לא בהכרח האמת. מילה שמייצגת סיבתיות. כגון: בגלל ש כאשר רק ולכן למרות וכיוב, מילים שמבטאות קשר סיבתי כלשהו בין שני רעיונות. כאשר יכול להיות שהרעיונות עצמם הם אכן אמת. אבל המסקנה הלוגית שמוסקת מהם, היא לא בהכרח אמת. לדוגמה, נניח שרוצים לשכנע את הילד לעשות שיעורים. אז אומרים לו שני רעיונות, ששניהם נכונים מצד עצמם, אבל הקשר ביניהם לא בהכרח נכון. לדוגמה, נכון שיש לך שיעורים היום לעשות? נכון שאתה רוצה להצליח בחיים? אז לך תעשה שיעורים. כאשר הלוגיקה כאן היא, ... על פי וכיוב, עליך לשים לב, האם הרעיון של הקשר הסיבתי שבין המשפטים האלו, האם הוא נכון באמת, או שמא הוא רק נשמע נכון, בגלל המשפטים ה - אולי נכונים, שסביבו?! ...
מהי משמעות? המשמעות של המשמעות, איך לנתח תהליכים? חיפוש משמעות, השתקפות עצמית, להסתכל בשכל שיש בכל דבר, איך להבין את המציאות? להפוך מחויב לאפשרי, להפוך אפשרי למחויבמהי משמעות? המשמעות של המשמעות, איך לנתח תהליכים? חיפוש משמעות, השתקפות עצמית, להסתכל בשכל שיש בכל דבר, איך להבין את המציאות? להפוך מחויב לאפשרי, להפוך אפשרי למחויב... דבר, איך להבין את המציאות? להפוך מחויב לאפשרי, להפוך אפשרי למחויב האם המשמעות שאנו נותנים לדברים היא אמיתית או מומצאת? הרעיון שאליעד מציג הוא שהמשמעות שאנו נותנים לכל דבר בחיינו אינה יכולה להיות מוחלטת, אלא תמיד תהיה יחסית. המשמעות שאנו מוצאים בכל סיפור, אירוע או אפילו תחושה היא רעיון בלבד, ולכל רעיון יש רעיון הפוך לו. לדוגמה, אם בת הזוג שלך אומרת לך אני אוהבת אותך, אתה יכול לתת לזה ... תמיד קיימות אפשרויות שונות, ולעולם לא ניתן להגיע לוודאות מוחלטת על המשמעות. למה לא קיימת משמעות מוחלטת? משמעות מוחלטת היא רעיון שאינו נתון לשום ספק ושאי אפשר לשאול עליו יותר שאלות. אך כל משמעות שהשכל שלנו מייצר מבוססת על ... מידה לטעון בדיוק את ההיפך: תמיד מה שאני מצפה לו יקרה. ולכן שתי המשמעויות יכולות להיות נכונות באותה מידה, מכיוון ששניהם רעיונות יחסיים בלבד. מדוע התודעה שלנו מחפשת משמעות? אליעד מסביר שהתודעה שלנו מחפשת משמעות כי היא ... וכך להמשיך הלאה עד שלא נמצא עוד תשובות. בסוף התהליך הזה, נגלה שאין משמעות מוחלטת לשום דבר ושכל המשמעויות מבוססות על הרעיון הבסיסי שיש הבדל בין יש לאין. אבל אפילו ההבדל הזה עצמו אינו מוחלט, כי אפשר לשאול: מי אמר שבאמת יש הבדל בין יש לאין? איך למצוא משמעות אישית בכל סיפור? אליעד מציג את הרעיון שכל סיפור שאנו קוראים או חווים בחיינו למעשה מדבר עלינו באופן אישי. למשל, כאשר אנו קוראים על ... ולא מוחלטים (פיל מעופף). כדי להגיע לשלמות, עלינו להתחיל לראות את הממשי כאפשרי ואת האפשרי כממשי. לדוגמה, לראות את הקיר כרעיון בלבד בדיוק כפי שפיל מעופף הוא רעיון בלבד, או להרגיש שפיל מעופף הוא ממשי בדיוק כמו קיר אמיתי. כאשר אנו מצליחים לעשות זאת, אנו ... אתה יכול להשיג את שני המסקנות. משמעות מוחלטת פירושו, דבר שכאשר אתה מגיע אליו, אתה לא יכול לשאול אולי הוא לא נכון? כל הרעיונות שהגעת אליהם תמיד תוכל לשאול, אולי הם לא נכונים? ולכן לא יכולה להיות משמעות אמיתית לדבר. כי ... אותך, כי יש לה חיסרון מלא, והיא עכשיו רוצה לא לראות אותך כדי להתגעגע אליך. שאלה: האם שניהם נכונים באותה מידה אליעד: כן, הרעיון הוא שיש אין סוף משמעויות אפשריות. מה זה משמעות? משמעות זה רעיון. רעיון שאומר משהו, ולכל רעיון יש רעיון שנגדי לו. אתה בסך הכל לוקח סיפור שזה גם רעיון ומחבר אליו רעיונות אחרים. למשל אשתך אומרת לך שהילדה בוכה. מה זה אומר? שזה רעיון שבשכל שלך אתה יכול לחשוב, הילדה שלי בוכה והילדה שלי לא בוכה. ועכשיו אתה חושב, הילדה שלי בוכה, זה רעיון, אתה חושב שהיא באמת בוכה, אבל היא לא באמת בוכה, המוח שלך באמת חושב שהיא בוכה. יש אותך תודעה ויש אין סוף רעיונות אפשרויות, ואחת האפשרויות אומרת שהילדה שלך בוכה, ואחת האפשרויות אומרת שהילדה שלך לא בוכה, ואחת האפשרויות אומרת שהילדה שלך בוכה חצי. כשאתה רואה קיר, מה זה אומר, שאתה כרגע מזדהה עם הרעיון שאומר שיש פה קיר. ואם אני מאוד מזדהה איתו אז יש פה קיר. ואם אני לא מזדהה איתו אז במקום (ללא ... לא אומר שבאמת אין כאן קיר, אני כרגע לא רואה פה קיר. אולי יש קיר ואני לא רואה אותו. זה אומר שכול המחשבות שלנו זה רק סוג של רעיונות. יש רעיון מוחשי, ויש רעיון מוחשי פחות, גם להגיד אני מרגיש את זה, זה גם סוג של רעיון. מה ההבדל בין אני מדמיין את זה לבין אני מרגיש את זה? שניהם רעיונות, יש רעיון שאומר מרגיש ויש רעיון שאומר אני מדמיין. כאשר אתה קורא סיפור, מה זה סיפור? זה הרבה רעיונות שמתחברים יחד לרעיון כללי שנקרא סיפור. כי הסיפור מורכב מהרבה מושגים וכל מושג הוא רעיון, אז סיפור זה הרבה רעיונות שהופכים להיות
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?