אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה רבי נחמן ✔סיפורי מעשיות, מעשה בתלונה של הירח, לתפור בגדים ללבנה, השמש והירח, מעשה בחייטים של הלבנה, רבי נחמן מברסלב, לימוד סיפורי מעשיות בעיון...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
5:31סיפורי מעשיות, מעשה בתלונה של הירח, לתפור בגדים ללבנה, השמש והירח, מעשה בחייטים של הלבנה, רבי נחמן מברסלב, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות
מה משמעות הסיפור "הלבנה באה בקובלנה לפני החמה" של רבי נחמן?

אליעד כהן מסביר את סיפורו של רבי נחמן מברסלב, "מעשה בתלונת הלבנה", שבו הלבנה (הירח) מגיעה בתלונה אל החמה (השמש). הסיפור פותח בכך שהירח מתלונן על מצבו ומקנא בשמש, אשר משמשת בעיקר ביום, בעוד הוא נאלץ לשמש בחורף ובלילות הקרים והארוכים. השמש מנסה לפייס את הירח ואומרת לו שתדאג לתפור לו בגד, "מלבוש", אשר יחמם אותו ויפתור את הבעיה.

מדוע החייטים הגדולים לא יכלו לתפור בגדים ללבנה?

בסיפור, השמש קוראת לחייטים גדולים וחשובים כדי שיתפרו בגד מיוחד עבור הירח, אך החייטים הגדולים אומרים שהם אינם מסוגלים לתפור את הבגד, מפני שהירח משנה את גודלו לעיתים קרובות. לפעמים הוא גדול ולפעמים קטן, ולכן לא ניתן לקבוע לו מידה קבועה ומדויקת של בגדים. זוהי אלגוריה למצב שבו הרצונות והתחושות של האדם משתנים כל הזמן, ולכן בלתי אפשרי למצוא פתרון או מענה קבוע שיתאים תמיד ובכל מצב.

כיצד החייטים הקטנים חשבו לפתור את הבעיה?

החייטים הקטנים, שלא הוזמנו בתחילה לעזור, מגיעים ואומרים שהם דווקא כן יכולים לתפור את הבגד ללבנה, למרות שינויי הגודל. כאשר החייטים הגדולים אומרים להם שאין סיכוי שיצליחו, החייטים הקטנים מתעקשים ואומרים שהם ימצאו פתרון. לפי הסברו של אליעד, המשמעות של החייטים הקטנים היא "השכל הפשוט", שלעיתים דווקא הוא יכול למצוא פתרונות לבעיות מורכבות שלא ניתן לפתור אותן בשיטות הרגילות או ההגיוניות.

מהו הרעיון מאחורי ה"לבוש" שהחמה הבטיחה ללבנה?

אליעד כהן מפרש את הרעיון של הלבוש שהחמה מבטיחה ללבנה כפתרון למצב שבו יש נפרדות (הירח המסמל קושי, חושך, בלבול ושינוי תמידי) לצד אחדות (השמש המסמלת יציבות, בהירות וחום). המשמעות העמוקה יותר היא יצירת מעטפת או הגנה של אחדות על פני הנפרדות. כלומר, גם במצבים בהם האדם חש בקושי או בשינויים תמידיים, הוא יכול לקבל מעטפת שתאפשר לו להרגיש שלמות או שלווה פנימית, למרות חוסר היציבות החיצוני.

מדוע אי אפשר לוותר לא על החמה ולא על הלבנה?

אליעד מסביר שלא ניתן לוותר לא על השמש ולא על הירח, מפני ששניהם חיוניים. השמש מייצגת את המצב שבו הכל בסדר והכל ברור, שבו האדם אינו חש חוסר ויכול להרגיש שלמות פנימית. הלבנה מייצגת את המצבים של חוסר, קושי, רצונות משתנים וחוסר ודאות. אי אפשר לוותר על אחד מהם, מכיוון ששניהם הם חלקים הכרחיים בחיי האדם. בלי קושי, לא היה משמעות להצלחה, ובלי החושך לא היה ערך לאור.

מהם הפתרונות האפשריים שהציג אליעד כהן?

אליעד מציע מספר אפשרויות להבין את הסוף של הסיפור:
  • אפשרות אחת היא שלא מצאו כלל פתרון, ובסופו של דבר התברר שהפתרון הוא בכלל משהו חיצוני לחלוטין, משהו שלא חשבו עליו.
  • אפשרות נוספת היא שדווקא החייטים הקטנים, השכל הפשוט והבלתי הגיוני לכאורה, הם אלה שיכולים למצוא את הפתרון. כלומר, הפתרון לבעיות קשות ולשינויים התמידיים בחיים הוא לא תמיד חשיבה הגיונית אלא דווקא משהו פשוט או שונה לחלוטין מהמקובל.
מה משמעות השינוי המתמיד של הלבנה בסיפור?

השינוי המתמיד של גודל הלבנה מסמל את העובדה שהרצונות, התחושות והמצבים בחיים משתנים ללא הפסקה. האדם מחפש משהו שיהיה נכון וטוב תמיד, אבל בגלל שהרצונות משתנים תמידית, אין פתרון קבוע וחד - משמעי. החייטים הגדולים, שהם מייצגים את החשיבה הלוגית והמורכבת, אינם מצליחים למצוא פתרון, בעוד החייטים הקטנים, שמייצגים את החשיבה הפשוטה והלא שגרתית, אולי כן יכולים.

מהו המסר המרכזי שאליעד כהן מעביר דרך סיפור זה?

המסר העיקרי שאליעד מעביר הוא שלפעמים דווקא דרך הפשטות ודרך המחשבה הלא קונבנציונלית והלא הגיונית אפשר להגיע לפתרון בעיות קשות בחיים. האדם נוטה לחשוב שבעיות גדולות דורשות פתרונות מורכבים, אבל לפי הסיפור, דווקא הפשטות, ואפילו סוג של "טיפשות" או אי - לוגיקה, יכולה לספק פתרונות שאף שכל מתוחכם לא מצליח לספק.

המסר העמוק עוד יותר הוא ההבנה שהאדם חייב לקבל את השינויים הבלתי פוסקים בחיים, ללמוד להתמודד איתם ולהבין שדווקא בזכות הקושי יש משמעות להצלחה ולתחושת השלמות הפנימית.
אליעד: הסיפור של רבי נחמן הולך ככה "הלבנה באה בקובלנה לפני החמה" הירח בא והתלונן לפני השמש "באשר החמה משמשת עיקרה ביום" החמה משמשת ביום ובימות החמה, והיא צריכה לשמש בחורף ובלילות הארוכים ובקור, והייתה החמה מפייסת אותה ש"תעשה לה מלבוש".

"וקראו לכל החייטים חייטים גדולים וחשובים לעשות לה מלבוש ורצו גם החייטים הקטנים לילך" גם החייטים הקטנים רצו ללכת לא רק החייטים הגדולים "ואמרו מאחר שאין קוראים אותנו אין לנו לילך"החייטים הקטנים אמרו למה שנלך אם לא קראו לנו?

"ובאו החייטים הנ"ל והשיבו שאי אפשר לקח מלבוש כי היא לפעמים קטנה ולפעמים גדולה על כן אי אפשר לכוון מידתה"מה זה אומר? הם אמרו תראה איך נעשה ללבנה בגד אם היא משנה כל הזמן תגודל שלה אז איך נעשה לה בגד?

"ובאו החייטים הקטנים ואמרו הם יכוונו מידתה ויעשו המלבוש" דווקא אנחנו החייטים הקטנים נעשה לה מלבוש, "השיבו להם אם החייטים הגדולים אין יכולים איך תוכלו אתם"?

זה הסיפור עכשיו השאלה היא מה השכל שבדבר? אז מה הפתרון? יש כמה פתרונות אפשריים, הלבנה באה בקובלנה לפני החמה זאת אומרת הנפרדות באה בתלונה לאחדות אמרה לה אני מקנאה בך, אבל מה לעשות שצריך את שניהם אי אפשר להגיד טוב בלי לבנה בלי חמה צריך את שניהם.

"והייתה החמה מפייסתה שתעשה לה מלבוש" אמרה לה שתעשה לה בגד מה הכוונה שתעשה לה בגד? היא למרות שאת בנפרדות נעטוף אותך בלבוש של אחדות, ניתן לך איזה מקיף שיקיף את הצימצומים, למרות שבלילה יהי לך חם זאת אומרת למרות שאתה בנפרדות יהיה לך אחדות.

ואז קראו לכל החייטים, החייטים הגדולים אמרו אנחנו לא יכולים לעשות בגד כי הלבנה מחליפה כל הזמן את הבגדים שלה, מה זאת אומרת? הבן אדם כל הזמן משנה את הרצון שלו, איך אפשר למצוא לבוש / משהו שלא משנה מה יקרה לך יהיה לך טוב? איך אפשר? כל הזמן הרצון שלך משתנה איך אתה יכול למצוא לבוש?

אבל החייטים הקטנים / פשוטים אמרו אנחנו דווקא נעשה לה את הלבוש למה? אפשרות לפירוש שהחייטים הגדולים אמרו שהם חכמים והם יפתרו את הבעיה, אבל איך תפתרו את הבעיה אם הלבנה משנה כל הזמן את גודלה?!

מה הנמשל? הרצון שלך כל הזמן משתנה אז איך אתה יכול לפתור את הבעיה? אז החייטים הקטנים אמרו אנחנו נמצא תפתרון, הכוונה היא אם נחשוב בצורה לא הגיונית גם לזה נוכל למצוא פיתרון.

זה השכל שבדבר הבנו? יש כמה דרכים להמשיך תסיפור דרך אחת להמשיך את הסיפור זה שבסוף לא מצאו את הפתרון ואז אולי הפתרון היה משהו חיצוני בכלל, ודרך נוספת אפשר להגיד דווקא החייטים הקטנים יכולים לעשות את הלבוש מה זאת אומרת השכל הקטן הוא יכול לפתור לך את הבעיה לכל השאלות בחיים.
ויתור בלבולים אליעד פירוש המחשבה שיפור יכולת שכלית חוויות יכולות קוגניטיביות אז מה תחושה של שלמות שלמות עצמית בגדים ברסלב השמש והירח להתלונן לימוד לימוד סיפורי מעשיות לימוד סיפורי מעשיות בעיון ללמוד ללמוד סיפורי מעשיות למידה לתפור בגדים ללבנה מעשה בחייטים של הלבנה מעשה בתלונה של הירח מעשיות נחמן סיפור סיפורי מעשיות סיפורי מעשיות בעיון רבי נחמן רבי נחמן מברסלב שיעור בסיפורי מעשיות תלונה תלונות
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה
רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, שמירת מצוות, שמירת הלכה, יהדות, רבי נחמן מברסלב, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, שמירת התורה, אמונה באלוהים, אמונה דתית, חזרה בתשובה, חזרה בשאלה מדוע רבי נחמן נשאר דתי למרות ההבנה שהכל אחד? אנשים רבים שואלים את השאלה, אם רבי נחמן מברסלב באמת הבין את כל מה שהוא הבין לגבי המציאות, למה הוא בכל זאת המשיך להיות דתי, לשמור מצוות ולחיות אורח חיים הלכתי. אליעד כהן מציג בשיחה זו את השאלה בצורה מפורטת, ומסביר כיצד ייתכן מצב שבו רבי נחמן לכאורה הבין את המציאות בצורה מוחלטת, ובכל זאת לא שינה את אורח חייו הדתי. אליעד מציע כמה תשובות אפשריות לשאלה: התשובה הפשוטה היא שרבי נחמן לא הבין הכל ולכן נשאר דתי. זוהי תשובה שמבטלת מראש את כל ההנחות. תשובה שנייה טוענת שמי שבאמת מבין את הכל, מחויב דווקא להיות דתי. התשובה השלישית אומרת ... לא רלוונטית, משום שהעיקר הוא מה האדם עצמו חושב, ולא מה חשב רבי נחמן. למרות זאת, אליעד מתמקד בעיקר באפשרות אחרת, שלפיה רבי נחמן היה חילוני בתוכו אך דתי בהתנהגותו. כלומר, הוא לא היה מחויב בתוכו לשמירת המצוות, אך בחר בכל זאת לקיים אותן. אליעד מסביר שזו דרך לתת לרבי נחמן קרדיט, מאחר שאם הוא באמת הבין את האמת על המציאות, לא ייתכן שהוא חשב שהדת היהודית היא מחויבת. זו סוג של הערכה לאדם שהיה במדרגה רוחנית גבוהה כל כך ובכל זאת בחר לשמר את המסגרת הדתית. אילו רמזים מעידים שרבי נחמן היה חילוני בפנימיותו? אליעד מביא מספר דוגמאות שממחישות כי רבי נחמן ביטא עמדות ביקורתיות כלפי היהדות והמסורת. אחרי שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן החל לדבר בגלוי על רעיונות שהמערכת הדתית ראתה כאפיקורסיים. הוא אמר למשל: אין לי בעיה לשמוע לשון הרע כי אני מבין את הטוב בזה, וגם התבטא: יש לי דברים יותר חשובים מהתורה. רבי נחמן אפילו טען שגם את הרבנים צריך לגייר, לא רק את הגויים. רבי נחמן גם הפסיק לנהוג בחומרות שהקפיד עליהן לפני כן, הפסיק לצום צומות מיוחדים והסביר שהוא כבר לא רואה בכך משמעות. הוא אפילו אמר שבשבת כבר לא אכפת לו אם הוא עושה עבירות, כי הוא מבין שהכל מאלוהים. הוא סיפר בסיפורי מעשיות על רב שהבן שלו חשב שהוא עשה עבירה ולכן התרחק ממנו, ובכך רמז שצדיק יכול לעשות עבירה ועדיין להישאר צדיק. בנוסף, רבי נחמן בחר לגור בעיר אומן, בבית של הכופר הכי גדול, והתיידד עם האפיקורסים שם, ישב איתם, שיחק שחמט ודיבר איתם על נושאים חוליים ולא תורניים בשבת. מדוע אם כך, רבי נחמן נשאר בפועל דתי? אליעד מסביר שאין לשאלה הזו תשובה מוחלטת. אפשר לשאול גם לגבי כל אדם וגם לגבי המציאות כולה: אם הכל אפשרי, למה בפועל קורה רק דבר מסוים ולא משהו אחר? זו שאלה שאין לה פתרון מוחלט, וגם רבי נחמן עצמו לא יכול היה לתת תשובה מוחלטת לכך. אליעד מסביר שמי שבאמת מבין את המציאות, מבין שבמהות אין הבדל בין האפשרויות, ולכן הוא כבר לא מוטרד מהשאלה למה הוא עושה דווקא דבר מסוים. כך גם לגבי רבי נחמן: אין לו באמת תשובה מוחלטת למה הוא המשיך להיות דתי, אך גם לא הייתה לו באמת שאלה. מה הקשר בין השאלה הזאת לבין תפיסת האין - סוף יקומים? אליעד מוסיף הסבר נוסף ... אינסוף יקומים ובכל אחד מהם מתקיימת אפשרות אחרת. ביקום אחר, רבי נחמן אולי הפך חילוני, ביקום נוסף הוא המשיך להיות דתי, וביקום אחר הוא המשיך להחמיר יותר. המשמעות היא שכל האפשרויות קיימות במקביל, ולכן אין משמעות מיוחדת לבחירה ... באמת שאלה למה דברים מסוימים קורים. האם התלמידים באמת הבינו את רבי נחמן? אליעד גם מדבר על כך שרבי נחמן עצמו אמר פעמים רבות שהתלמידים לא הבינו אותו. הוא מסביר שלמרות שרבי נחמן שיבח את רבי נתן כתלמיד שהכי הבין אותו, זה רק ביחס לאחרים ולא בהבנה מוחלטת. הוא מבקר את חסידי ברסלב שבמקרים רבים בכלל לא קוראים את ספרי רבי נחמן אלא רק את דברי התלמידים. הוא מראה איך רבי נתן לפעמים ציטט את רבי נחמן באופן שגוי, וכך נוצרת הבנה מעוותת של הדברים. רבי נחמן אמר גם שאסור ללמוד מהנגלות שלו (מההתנהגות שלו), אלא רק מדבריו, ושיש דברים שהוא אומר בכוונה בצורה הפוכה כדי שהתלמידים יבינו בעצמם. איך אפשר לדעת את האמת ...
האמונה של רבי נחמן מברסלב, האם רבי נחמן האמין באלוהים? האם רבי נחמן היה דתי? האם רבי נחמן היה חילוני? רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, האם הגיוני להאמין באלוהים? מהי אמונה נגד השכל? אתאיזם, כפירה באלוהים, הוכחות לקיומו של אלו
... של רבי נחמן מברסלב, האם רבי נחמן האמין באלוהים? האם רבי נחמן היה דתי? האם רבי נחמן היה חילוני? רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, האם הגיוני להאמין באלוהים? מהי אמונה נגד השכל? אתאיזם, כפירה באלוהים, הוכחות לקיומו של אלו האם רבי נחמן מברסלב באמת האמין באלוהים? השאלה המרכזית בהרצאה של אליעד כהן היא האם רבי נחמן מברסלב היה אדם דתי שהאמין באלוהים באופן המסורתי או שאולי היה למעשה אדם ... פי אליעד, אפשר לשאול האם רבי נחמן, שהיה נראה ויזואלית כמו אדם חרדי מאוד, בעל זקן ושמירת מצוות קפדנית, היה למעשה מתחזה או ... תוכו כפירה באלוהים. האם רבי נחמן היה דתי לפי הפירוש הפשוט? לפי הפירוש הפשוט של אליעד, רבי נחמן מברסלב היה בהחלט אדם דתי - חרדי אדוק, אף יותר מהחרדים המוכרים כיום. הוא עודד ... ועניין. אליעד טוען שאם רבי נחמן היה חוזר בשאלה ומצהיר שהוא אינו מאמין באלוהים, אף אחד לא היה שומע עליו או מתייחס אליו ברצינות. מדוע רבי נחמן מברסלב נתפס לפעמים כחילוני או כופר? יחד עם זאת, בתוך הספרים של רבי נחמן, במיוחד בספר חיי מוהרן, קיימות השמטות אשר חושפות דברים שבהם רבי נחמן אמר אמירות שיכולות להתפרש ככפירה. למשל, רבי נחמן אמר לתלמידיו ששמירת המצוות הן רק עצות, ומכאן משתמע שלפי רבי נחמן המצוות אינן הכרח מוחלט, אלא המלצה בלבד. כמו כן, רבי נחמן טען שהוא יותר חכם וצדיק מהאדם הראשון ומשה רבנו, ואף אמר לתלמידיו לומר יהי רצון מלפניי ... מעמד כמעט אלוהי. האם רבי נחמן באמת כפר בתורה ובערך העליון שלה? אליעד מסביר שרבי נחמן ראה בתורה כלי או אמצעי שהוא נשען עליו, אך לא ערך מוחלט שהוא תלוי בו. כלומר, התורה היא ... מהמקל. מכאן ניתן להסיק שרבי נחמן לא ראה בתורה ערך מוחלט בפני עצמו, אלא משהו שמשמש אותו. האם רבי נחמן טען שהאמונה באלוהים היא נגד השכל? נקודה חשובה נוספת שאליעד כהן מדגיש היא שרבי נחמן האמין שאלוהים לא ברא את העולם בשום אופן הגיוני או שכלי. רבי נחמן הציג בספרו (ליקוטי מוהרן, תורה סד) הוכחות חד - משמעיות שאלוהים לא ברא את העולם, ואף הצהיר שהוא עצמו, בשכל שלו, ... ברא את העולם. ובכל זאת, רבי נחמן אמר במפורש שהוא מאמין באלוהים בלי שום סיבה, בלי שום שכל ובלי שום היגיון. כלומר, רבי נחמן הצהיר בגלוי שהאמונה שלו באלוהים היא נגד השכל, ללא כל בסיס הגיוני. מה המשמעות של אמונה נגד השכל לפי רבי נחמן? אליעד כהן מסביר כי רבי נחמן הציג את האמונה באלוהים כעניין פרדוקסלי ולא הגיוני. הוא נתן דוגמה לכך שלא ייתכן מבחינה ...
השכל של רבי נחמן מברסלב, אלוהים לפי רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, למה רבי נחמן התכוון? איך להבין את רבי נחמן מברסלב? להבין ליקוטי מוהרן, איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
... של רבי נחמן מברסלב, אלוהים לפי רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, למה רבי נחמן התכוון? איך להבין את רבי נחמן מברסלב? להבין ליקוטי מוהרן, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? מה רבי נחמן באמת התכוון באמירה אלוהים נמצא שם? לפי רבי נחמן מברסלב, כאשר הוא מדבר על שם, הוא מתכוון למקום מרוחק או נסתר שבו נמצאת האחדות האלוהית המוחלטת, משהו בלתי נתפס, שמעבר ... מצד שני, אפשר להבין את האמירות שלו גם בדרך אחרת. יש כאלו שמבינים שרבי נחמן רוצה שננתק את עצמנו מהעולם כדי להגיע לאלוהים, כלומר, לעצום עיניים, לא להסתכל על העולם, ולהתנתק ממנו לחלוטין, אך יש פרספקטיבה נוספת שמסבירה שרבי נחמן דווקא התכוון למצוא את האחדות והאלוהות בתוך העולם עצמו. לפי הגישה הזאת, מה שנראה כשם - המקום הרחוק, הוא למעשה נמצא פה, בתוך החיים ... הפרשנויות האלה קיימות, ושתיהן משקפות זוויות שונות של אותו רעיון. למה רבי נחמן התכוון כשהוא דיבר על אלוהים? כשרבי נחמן מתאר את אלוהים, הוא מדבר על מהות אחת, בלתי נתפסת, שאינה מוגבלת לזמן או למקום, ושכל העולם הוא ביטוי של הצמצום שלה. הוא מסביר את זה ... האמת האלוהית מוסתרת, נמצאת מאחורי מחסום, וצריך למצוא את הדרך אליה. רבי נחמן לא נתן תמיד עצות פרקטיות ישירות, אלא דיבר ברמזים כדי להכווין את האנשים לחפש את האלוהות מתוך עצמם. מצד אחד, הוא מלמד שהעולם הוא ... אומר שיש אפשרות אחרת - לראות בכל פרט בעולם רמזים לאותה אלוהות. האם רבי נחמן היה דתי או חילוני? ההסבר לגבי דתיותו של רבי נחמן מורכב. הוא חי בסביבה דתית, ולכן מבחינה חיצונית, רבי נחמן אכן היה דתי ושמר מצוות. אך מהבחינה העמוקה יותר, כשמנסים להבין את רבי נחמן בין השורות, נראה שהוא לא באמת היה דתי במובן הרגיל. הוא השתמש במושגים דתיים, אך לא כיוון אליהם כפשוטם. למשל, הוא הסביר על תפיסת ... שהפרקטיקה הדתית הרגילה הופכת ללא רלוונטית. אנשים דתיים שלומדים את ליקוטי מוהרן בדרך כלל משתמשים בו כדי להתחזק בשמירת המצוות, אבל יש גם מי שלומד את רבי נחמן לא מתוך רצון לחזק את הדת, אלא מתוך חיפוש אמיתי של הבנת האמת המוחלטת. האם יש הבדל בין התפיסות של רבי נחמן לבין אליעד כהן? לפי ההסבר של אליעד כהן, אין באמת הבדל בין התפיסה שלו לבין זו של רבי נחמן. בשניהם מדובר על חיפוש האמת, רק שהניסוח שלהם שונה. רבי נחמן דיבר על אחדות מוחלטת ועל מקום שהוא מעבר לעולם, ואילו אליעד מדבר על אותה אמת אבל באופן יותר ישיר, שמחבר את האלוהות והאחדות אל העולם היומיומי. מבחינת אליעד, מה שרבי נחמן כינה אין וכלום, הוא אותו דבר בדיוק שאליעד מתייחס אליו כשהוא אומר אחדות. כלומר, שניהם מדברים על אותה נקודה מהותית רק באמצעות מושגים שונים. מה רבי נחמן אמר על צדיק שעושה עבירה? רבי נחמן התייחס למקרה שבו רואים צדיק שעושה עבירה. מצד אחד, האנשים הפשוטים אומרים מה פתאום, הצדיק לא יכול לעשות עבירה, זה השטן שרוצה לבלבל אותנו, אך מצד שני, ברמה עמוקה יותר, רבי נחמן אומר שהצדיק באמת יכול לעשות עבירה, אבל הוא עושה אותה מפרספקטיבה אחרת לגמרי, עמוקה יותר. הצדיק שמגיע לדרגה גבוהה של הבנה, מבין ... לתאווה, אלא כי הוא כבר רואה בתוך האכילה עצמה את האחדות והאלוהות. למה רבי נחמן לא דיבר תמיד באופן ברור? הסיבה שרבי נחמן לא דיבר תמיד בצורה ברורה וישירה הייתה שהוא חי בתקופה ובסביבה דתית מאוד, ולכן לא יכול היה לבטא רעיונות מסוימים בצורה גלויה, כי הדבר ...
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
מעשה בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב)
... בשבעה קבצנים - סיפורי מעשיות - 1 - מלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו (ברסלב) מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? רבי נחמן מברסלב מתחיל את סיפורו מעשה בשבעה קבצנים באמירה חשובה: אספר לכם איך היו שמחים. הוא מתייחס לתלמידיו ששמחו בעקבות הוראתו מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם שמכיל גם סבל וכאב. רבי נחמן מסביר את ההבדל בין שמחה אמיתית לשמחה יחסית. שמחה חיצונית היא כמו אדם שמחייך, מספר בדיחות או שר שירים, אך בפנים הוא עדיין עצוב. שמחה כזו נקראת שמחת הכסילים, והיא איננה עמוקה באמת. אמנם רבי נחמן מייעץ להשתמש לפעמים בשטויות ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית. השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא. השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא נובעת ... בשמחה אמיתית מסוגל לשמוח מהדברים הרעים עצמם, לא משום שהוא מוצא בהם נקודת אור, אלא משום שהוא מבין שגם הדברים הרעים הם חלק מהאחדות המוחלטת של המציאות. רבי נחמן משתמש בפסוק ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה כדי ללמדנו שצריך לקחת אפילו את הצער והכאב ולהפוך אותם לשמחה. לא רק לחפש בהם צד טוב שיתרחש בעתיד, אלא לשמוח בהם עצמם, כיוון שהם חלק בלתי נפרד מהשלמות האלוהית. מה משמעות הסיפור על המלך שמסר את המלוכה לבנו בחייו? המשל של רבי נחמן על המלך ובנו הוא עמוק ביותר. המלך מייצג את האלוהים, והבן מייצג את הבריאה, את כל מה שנראה כנפרד מאלוהים. בדרך כלל, מלך מוסר את המלוכה רק לאחר מותו. כאן, המלך ... המפוצל שנראה לנו נפרד מהבורא. כלומר, המלך (אלוהים) עדיין קיים, ועדיין שולט, אך בו בזמן גם הבן (הבריאה) הוא מלך. זוהי אחדות מוחלטת בין הבורא לבריאה. רבי נחמן מסביר שהמלך אף פעם לא מת, וכך גם האחדות והשלמות שלפני הבריאה ממשיכות להתקיים גם בתוך הבריאה. איך מתמודד האדם עם שכחת המלוכה (הירידה מהמלוכה)? רבי נחמן מתאר שהמלך חוזה בכוכבים ורואה שהבן ירד מהמלוכה - כלומר, האדם ישכח את מקורו האלוהי בעקבות חוקי הטבע, הזמן והמקום. חוקי הפיזיקה והמציאות הנתפסת הם שמרחיקים את ... שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו כנפרד. כשהאדם עצוב, הוא מתכחש לשלמות המציאות ולכך שהוא עצמו הבורא. רבי נחמן מסביר כי כשאדם עצוב, אלוהים דווקא שמח - לא מתוך רוע, אלא כי זהו הביטוי לכך שהאדם אינו ראוי להיות מלך. אך כשהאדם חוזר לשמחה הפנימית, כאשר הוא מזהה את עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז השמחה היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון בשכל. רבי נחמן מעודד את האדם להעמיק, לשאול שאלות קשות, אפילו להתמודד עם הפרדוקסים והקושיות העמוקות ביותר (החלל הפנוי). אך בשימוש נכון, בשכל העמוק באמת, האדם מגיע להבנה שהכל אחד, שאין הבדל בין לפני הבריאה לאחריה, שאין טוב ורע בנפרד - הכל שלמות אחת. זו נקראת ההתכללות במחויב המציאות. החכמה האמיתית, לפי רבי נחמן, אינה ההבחנה בין טוב לרע, אלא ההבנה שאין הבדל ביניהם. דווקא הפרדוקסים, הסתירות והקושיות שמרחיקות את האדם בתחילה, יכולות בסופו של דבר להוביל אותו להבנה העמוקה ... ולהגיע להבנה שאין באמת שום נפרדות. כאשר האדם מבין זאת, הוא חוזר למלוכה ולשמחה אמיתית ועמוקה, שאינה תלויה בשום גורם חיצוני. מהי שמחה אמיתית לפי רבי נחמן? איך להגיע לשמחה שלא תלויה בדבר? האם יש הבדל בין טוב לרע במציאות? מהי משמעות הסיפור של שבעת הקבצנים? איך חוזרים להיות מלך לפי תורת ברסלב? האם אפשר להיות בשמחה בזמן קושי? מהו החלל הפנוי בתורת רבי נחמן? אמשיך להרחיב את ההסברים ולפרט כל רעיון בצורה מעמיקה יותר, תוך פירוק כל מושג ותת - מושג לגורמים, כך שהטקסט ישמור על אורכו המקורי. הקדמה - חשיבות השמחה האמיתית רבי נחמן פותח את הסיפור במשפט: אספר לכם איך היו שמחים. הוא אומר זאת כתגובה לכך שהתלמידים שלו היו שמחים מאוד. שמחה זו מגיעה בעקבות הוראתו הידועה של רבי נחמן כי מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד. כלומר, על האדם להיות תמיד במצב של שמחה, ללא תלות במצבו החיצוני או בנסיבות חייו. אך רבי נחמן ראה כי שמחתם של תלמידיו אינה שלמה, ולכן הוא אומר להם: מה אתם יודעים לשמוח מתוך מרה שחורה? אני אספר לכם איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי השמחה שלהם, אף על פי ... שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש טוב ורע בעולם, וכאשר האדם מוצא משהו טוב בתוך עולם של סבל - הוא שמח. אך זו אינה שמחה מושלמת. רבי נחמן בא ללמד אותם מהי שמחה אמיתית, שמחה שאינה תלויה בחיפוש נקודות טובות בתוך מציאות של סבל, אלא שמחה שנובעת ממקום עמוק יותר, מקום של דבקות מוחלטת בבורא, מקום שבו ... מספר בדיחות, שר ורוקד, ולכן הוא שמח. אנשים אף מכנים לעיתים אנשים מסוימים כשרי שמחה, אנשים שתמיד צוחקים ושמחים חיצונית. אך זו איננה השמחה שעליה מדבר רבי נחמן. שמחה זו, החיוך והבדיחות, היא רק שמחת הכסילים - שמחה חיצונית שאין לה שורש פנימי. אמנם, רבי נחמן אומר שאפשר להשתמש במילא דשטותא, כלומר, בשטויות קטנות ובדיחות כדי לשמח את עצמך באופן זמני. אך זו רק דרך להגיע לשמחה אמיתית, ולא המטרה עצמה. אם האדם משתמש ... לעומת זאת, שמחה אמיתית אינה תלויה בכלום. היא שמחה שמגיעה מתוך חיבור לשורש המציאות, מתוך הבנה שהכל אחד, ומתוך דבקות בבורא עצמו. מהי שמחה בהשם יתברך? רבי נחמן אומר במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר, השמחה האמיתית היא השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: אם אינך יכול לשמוח בהשם - תשמח בכך שיש לך רבי כזה, רבי שמכוון אותך לאמת. אם אינך מצליח לשמוח בכך - תשמח בדברים אחרים. אך השמחה הגבוהה ביותר ... הדבקות בבורא, מתוך הבנה שהכל אחד, ולכן אין צורך בחיפוש אחר נקודות טובות - כי הכל כבר טוב מעצמו. מה משמעות המשפט ששון ושמחה ישיגו ונס יגון ואנחה? רבי נחמן אומר כי האדם צריך לקחת את היגון והאנחה ולהפוך אותם לקדושה. כלומר, לא רק לשמוח כאשר טוב לו, אלא גם לשמוח מהדברים הרעים עצמם. רוב האנשים, כאשר הם נתקלים בקושי, מנסים למצוא בו צד חיובי, ולשמוח בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא השמחה האמיתית שעליה מדבר רבי נחמן. השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, מבלי לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם קיומם של הדברים הרעים הוא עצמו חלק מהשלמות ... והבורא אינם שני דברים נפרדים. מחויב המציאות ואפשרי המציאות - איחוד בין השניים יש תפיסה לפיה רק הבורא הוא מחויב המציאות, והעולם הוא אפשרי המציאות. אך רבי נחמן מלמד שכאשר האדם מתעמק באמת, הוא מגלה שהעולם כולו הוא למעשה מחויב המציאות. באמצעות התבודדות והתבוננות, האדם יכול להגיע להבנה שכל מה שנתפס כאפשרי הוא למעשה ...
ברסלב, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן היה דתי, רבי נחמן היה חילוני, הדרך של רבי נחמן מברסלב, יהדות, שמירת מצוות, התורה היהודית, הדרך של אליעד
ברסלב, רבי נחמן מברסלב, רבי נחמן היה דתי, רבי נחמן היה חילוני, הדרך של רבי נחמן מברסלב, יהדות, שמירת מצוות, התורה היהודית, הדרך של אליעד האם רבי נחמן מברסלב היה דתי או חילוני? כדי להבין לעומק האם רבי נחמן מברסלב היה דתי או חילוני, צריך ... יותר, נגלה שזה בכלל לא משנה האם רבי נחמן היה דתי או חילוני, אלא מה שבאמת חשוב הוא ... והפילוסופיה שלו. מדוע השאלה האם רבי נחמן היה דתי חשובה לאנשים? אליעד מסביר שאנשים מתעניינים אם רבי נחמן היה דתי או חילוני כי הם רוצים לדעת האם רבי נחמן באמת התכוון ברצינות לכך שצריך להניח תפילין ... עצמו אם פעל נכון, מתעניין האם רבי נחמן באמת האמין בערך הדתי או שהיה לו אומץ לחשוב ... מה המשמעות של דתי וחילוני לפי רבי נחמן? אליעד מבהיר שגם אם רבי נחמן הקפיד על שמירת מצוות, הוא לא היה דתי במובן ... של הבנה עמוקה של המציאות. מנגד, רבי נחמן גם לא היה חילוני, כי הוא לא הלך בדרך של ... שום קשר למציאות הרוחנית. כלומר, רבי נחמן בעצם נמצא במקום שבו ההבחנה בין דתי לחילוני ... יחדיו. מה מיוחד בשכל של רבי נחמן מברסלב? השכל המיוחד של רבי נחמן, לפי אליעד, הוא היכולת לתפוס את המציאות גם בצורות ההפוכות שלה. רבי נחמן מסוגל להגיד דבר אחד, אבל להתכוון להיפוכו הגמור. לדוגמה, רבי נחמן יכול להגיד אסור לחלל שבת, אך למעשה לרמוז ... מדגיש שמי שלא מסוגל להבין כיצד רבי נחמן מסוגל להיות גם דתי וגם חילוני בו - זמנית, ... באופן עמוק. מדוע קשה להבין שרבי נחמן היה גם דתי וגם חילוני? אליעד מסביר שהקושי ... אנשים בדרך כלל לא מצליחים לקבל שרבי נחמן יכול היה לומר דבר אחד ולכוון לדבר הפוך ... יוכל להבין דברים עמוקים יותר שרבי נחמן מלמד, כמו התפיסה שהאחדות והנפרדות הן למעשה ... כיצד הדוגמאות והסיפורים של רבי נחמן משמשים להבנת הרעיונות שלו? אליעד מציין שכאשר רבי נחמן כותב בתורות שלו רעיונות כמו אלוהים מניח ... אליעד גם מביא את הציטוט של רבי נחמן עצמו שאמר: כל מה שאני אומר זה רק הקדמות, כדי להדגיש שהטקסטים והדוגמאות שרבי נחמן נותן, הן תמיד רק לבוש לדבר האמיתי והמוחלט, ... לכל המילים. למה אליעד טוען שחסידי ברסלב לא באמת מבינים את רבי נחמן? אליעד מבקר את חסידי ברסלב המודרניים וטוען שרובם אפילו לא קראו את כל ...
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית
רבי נחמן מברסלב, אליעד כהן, חסידות ברסלב, חסידי ברסלב, ליקוטי מוהרן, ספרי ברסלב, הגאווה של רבי נחמן, הצדיק האמת, לזרוק את השכל, התורה היהודית, התפתחות רוחנית מדוע אליעד כהן מבין אחרת את רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר את הסיבה לכך שהוא הצליח להגיע להבנה עמוקה וייחודית של רבי נחמן מברסלב, בניגוד לרוב חסידי ברסלב שלא מצליחים להגיע לאותן תובנות. הוא מתאר כיצד הוא עצמו למד את הספרים של רבי נחמן מתוך רצון אמיתי להבין את האמת, ולא הסתמך כלל על תיווך של אחרים. לעומת זאת, חסידי ברסלב בדרך כלל מתבססים רק על פירושים ותמלולים של רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, ולכן אינם מגיעים לעומק המשמעות האמיתית. האם חסידי ברסלב בכלל קראו את ספרי רבי נחמן? אליעד מדגיש שרוב מוחלט של חסידי ברסלב לא קראו מעולם את הספר ליקוטי מוהרן מתחילתו ועד סופו, ואפילו לא פעם אחת בחייהם. הם רגילים ללמוד ... הלכות ועוד). לכן, הם אינם מבינים באמת את כוונתו המקורית של רבי נחמן עצמו. למה חסידי ברסלב מתמקדים רק בפירושי רבי נתן? לפי אליעד, חסידי ברסלב מאמינים שאי אפשר להבין את רבי נחמן ללא התיווך של רבי נתן. הם טוענים שכמו שאלוהים נתפס רק דרך משה רבנו, כך רבי נחמן נתפס רק דרך רבי נתן. אליעד מתנגד לגישה הזו בתוקף, ומציין שרבי נחמן בעצמו הדגיש את החשיבות של הדיוק בדבריו, וביקש לשים לב אם ... קטן עלול לשנות לגמרי את המשמעות המקורית. איך אליעד למד את תורת רבי נחמן? אליעד כהן מספר שהוא ניגש ללימוד תורת רבי נחמן מתוך רצון נקי להבין את האמת, בלי קשר לדת או למסורת. הוא למד ... לאמונה כזו או אחרת. התוצאה היא שהוא הבין דברים שונים לחלוטין מחסידי ברסלב האחרים. האם חסידי ברסלב הם אנשים אינטליגנטיים? אליעד מעיר שרוב חסידי ברסלב אינם אנשים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. לדעתו, הם אנשים שהחשיבה הביקורתית שלהם חלשה יחסית, והם נמשכו לרבי נחמן בגלל שהוא אמר להם לזרוק את השכל. הוא מציין בבירור שרובם אינם ... לכן הם מתקשים מאוד להבין את המשמעות העמוקה והמורכבת של דברי רבי נחמן. האם רבי נחמן התנשא על רבנים אחרים? אליעד מתייחס לכך שרבי נחמן אמר באופן ברור שהוא גדול יותר ממשה רבנו, שתורתו גבוהה יותר ...
העיקר של רבי נחמן, עיקר וטפל לפי רבי נחמן, השכל של רבי נחמן, הלימוד של רבי נחמן, התורה של רבי נחמן, פירוש ליקוטי מוהרן, ללמוד ליקוטי מוהרן, להבין את רבי נחמן, להבין ליקוטי מוהרן
העיקר של רבי נחמן, עיקר וטפל לפי רבי נחמן, השכל של רבי נחמן, הלימוד של רבי נחמן, התורה של רבי נחמן, פירוש ליקוטי מוהרן, ללמוד ליקוטי מוהרן, להבין את רבי נחמן, להבין ליקוטי מוהרן
... של רבי נחמן, עיקר וטפל לפי רבי נחמן, השכל של רבי נחמן, הלימוד של רבי נחמן, התורה של רבי נחמן, פירוש ליקוטי מוהרן, ללמוד ליקוטי מוהרן, להבין את רבי נחמן, להבין ליקוטי מוהרן מה פירוש המונח העיקר לפי רבי נחמן? כאשר רבי נחמן משתמש במילה העיקר, הוא אינו מתכוון בהכרח לכך שזהו הדבר היחיד החשוב או שהדברים האחרים חסרי ערך. אליעד כהן מסביר שבכל פעם שרבי נחמן אומר העיקר, הכוונה היא להדגיש את מה שנראה לו מהותי ביותר מנקודת מבט מסוימת. לדוגמה, כאשר רבי נחמן אומר שהתיקון של האדם בשבת נעשה על ידי אמונה, הוא לא מתכוון לומר שאין שום ערך אחר מלבד האמונה, אלא להדגיש שהאמונה היא הדבר המהותי והמרכזי ביותר בתהליך התיקון בשבת. מה החשיבות של הדגשת העיקר אצל רבי נחמן? אליעד מסביר שהסיבה שרבי נחמן מדגיש בכל פעם מחדש את העיקר, היא שהוא רוצה להוביל את האדם למסירות נפש ולהתמקדות במה שבאמת חיוני בעיניו. כאשר הוא מדגיש שהאמונה היא העיקר, הוא מכוון את האדם לתת את כל ... הדבר שהוא עוסק בו, ולגשת אליו בצורה רצינית ומחויבת. האם רבי נחמן שולל את החשיבות של דברים אחרים כשהוא מדבר על העיקר? אליעד כהן מדגיש שאין הכוונה של רבי נחמן לשלול את שאר הדברים. הוא מביא דוגמה מסיפור הינדיק של רבי נחמן, שבו בן המלך חשב שהוא תרנגול. החכם לא אמר לו מיד אתה לא תרנגול, אלא נכנס איתו לתוך החוויה שלו, ומשם עזר לו להבין מה באמת חשוב ומה עיקרי. כלומר, רבי נחמן לא מתנגד לכך שיהיו לאדם תפיסות או עיסוקים נוספים, אלא מנסה לכוון את האדם להבנה עמוקה יותר של מה שבאמת חשוב. גם כאשר רבי נחמן אומר רק האמונה חשובה, הוא אינו שולל דברים אחרים אלא מבהיר את סדרי העדיפויות ומהות העניין. מדוע רבי נחמן מדבר בצורה קיצונית כשהוא אומר רק או העיקר? אליעד מסביר שהסיבה לכך שרבי נחמן מתבטא בצורה קיצונית, באמירות כמו רק זה חשוב או העיקר זה הדבר הזה, היא כדי ליצור אצל האדם בהירות ושימת דגש על החשיבות של מה שהוא רוצה להעביר. כאשר הוא מדבר באופן כזה, ... ללכת עד הסוף עם הדבר שנאמר שהוא העיקר. האם העיקר אצל רבי נחמן הוא מחויב לחלוטין? אליעד מסביר נקודה נוספת: מצד האמת המוחלטת, שום דבר לא מחויב לחלוטין, גם לא הדבר שרבי נחמן מכנה העיקר. כלומר, אפילו כאשר רבי נחמן אומר שהאמונה היא העיקר, מצד האמת, גם זה אינו בהכרח נכון במובן מוחלט. החשיבות היא לא הדבר עצמו אלא ההבנה של האדם את המהות האמיתית שמאחורי האמירה. רבי נחמן לא באמת מגביל את המציאות לדבר אחד מסוים בלבד, אלא משתמש במונח העיקר כאמצעי חינוכי, פסיכולוגי ורוחני, שמטרתו לכוון את האדם למודעות עמוקה יותר, להבנת המהות שמאחורי הדברים. האם ההגדרה של העיקר משתנה לפי רבי נחמן? אליעד מסביר שהמונח העיקר אצל רבי נחמן הוא דבר משתנה בהתאם להקשר, כי המטרה היא להעיר את האדם להבין מה באמת מהותי. לפעמים רבי נחמן יכול לומר שהעיקר זה אמונה, לפעמים זה אהבה או מסירות נפש. כל פעם שהאדם מגיע למקום מסוים מבחינה רוחנית או נפשית, רבי נחמן יוכל להצביע על העיקר המתאים לאותו הרגע. הכוונה אינה לומר שהדבר הקודם כבר אינו חשוב, אלא להדגיש שהעיקר כרגע הוא דבר מסוים, כדי לקדם את האדם צעד אחד קדימה. למה
רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל, ספר המידות, ספרי רבי נחמן מברסלב, תורת רבי נחמן מברסלב, העצות של רבי נחמן מברסלב, השכל של רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן, סיפורי רבי נחמן מברסלב
רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל, ספר המידות, ספרי רבי נחמן מברסלב, תורת רבי נחמן מברסלב, העצות של רבי נחמן מברסלב, השכל של רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן, סיפורי רבי נחמן מברסלב
רבי נחמן מברסלב, ארץ ישראל, ספר המידות, ספרי רבי נחמן מברסלב, תורת רבי נחמן מברסלב, העצות של רבי נחמן מברסלב, השכל של רבי נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן, סיפורי רבי נחמן מברסלב מה זה בעצם ספר המידות של רבי נחמן מברסלב? אליעד כהן מסביר שספר המידות של רבי נחמן מברסלב הוא ספר המחולק לשני חלקים: החלק הראשון נכתב על ידי רבי נחמן לפני שהגיע לארץ ישראל, והחלק השני נכתב לאחר הביקור שלו בארץ ישראל. רבי נחמן ביקש במפורש לא לפרסם את הדברים שהוא אמר לפני שהגיע לארץ ישראל, מכיוון שהוא התבייש בהם, אך למרות זאת, ספר המידות (בעיקר החלק הראשון) הוא ספר שבו רבי נחמן אסף ציטוטים וקטעים מספרי קודש, בעיקר מהגמרא ומהיהדות בכלל. אליעד מסביר שהחלק הראשון של ספר המידות לא נחשב על ידי רבי נחמן בעצמו כבעל השגות רוחניות גבוהות, אלא מדובר בעיקר בסיכומים של מקורות יהודיים קיימים. הסיבה שרבי נחמן כן הסכים לפרסם את הספר הזה, למרות שאינו מכיל רעיונות ייחודיים או עמוקים, היא כדי לספק גם לציבור ... מהם תועלת ברמה המעשית והיום - יומית. מה ההבדל בין רבי נחמן לפני ואחרי שהגיע לארץ ישראל? לפי אליעד, יש הבדל משמעותי בין רבי נחמן לפני ואחרי הביקור בארץ ישראל. לפני הביקור בארץ ישראל, רבי נחמן דיבר על רעיונות שהיום הוא מתבייש בהם ולא רואה בהם ערך גבוה. לאחר שהגיע לארץ ישראל, חל בו שינוי ... נכתבו לפני או אחרי ארץ ישראל? אליעד מסביר שלדעת רבי נחמן עצמו, רק מי שהגיע בעצמו לרמה רוחנית של ארץ ישראל יכול לדעת באמת להבחין בין הדברים שנאמרו לפני ... לרעיונות שטחיים, וכך להבחין איזה חלק מהתורה של רבי נחמן נכתב לפני או אחרי הביקור בארץ ישראל. איך אפשר להשתמש בעצות מתוך ספר המידות? אליעד נותן דוגמה לשימוש נכון ושגוי בעצות מתוך ספר המידות. למשל, כתוב בספר: מי שהיה שקרן יתגלגל בעיבור על ידי זה שיתגזלו. לכאורה, אם ניקח את המשפט הזה ... עצה נכונה יותר? אליעד מסביר שעצות של אנשים או של רבי נחמן הן בעצם תוצאה של הנחות יסוד מסוימות. כדי להחליט אם עצה מסוימת היא נכונה או לא, צריך להבין מהן ... תבין ותיישם אותה בצורה מוחלטת ועמוקה עד הסוף. מהו ספר המידות של רבי נחמן? רבי נחמן לפני ואחרי ארץ ישראל איך לזהות עצות נכונות? מה המשמעות האמיתית של תהילים? איך להשתמש נכון בעצות של רבי נחמן? מה ההבדל בין תורה עמוקה לשטחית? האם כל עצה מובילה לשלמות? ...
תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית
... רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית מהם הסודות הגדולים של רבי נחמן, ולמה הוא לא סיפר אותם? רבי נחמן מברסלב מתייחס בהרבה מקרים לתורותיו כסודות גדולים ונוראים. הוא מתאר דברים ... שניתן, אינה בהכרח משום שאלו סודות שנשארו נעולים אלא משום שמדובר ברעיונות רוחניים עמוקים, שכדי להבין אותם במלואם יש צורך להגיע לרמה של תודעה אחרת או לראייה פנימית מיוחדת. כדי להסביר מדוע רבי נחמן נמנע מלהרחיב על סודות אלו, ניתנה דוגמה של עיוור שלא מבין מדוע אנשים מתפעלים מנוף. אדם שמוגבל בתפיסתו הפנימית לא יוכל להבין את החוויה של מי שזוכה לתפיסה רוחנית עמוקה, ולכן רבי נחמן השאיר הרבה מהסודות שלו בצורה של סיפורים ומשלים. רבי נתן, תלמידו של רבי נחמן, פירש את סודותיו בצורה נרחבת יותר, ואף כתב עליהם בספריו כמו ליקוטי הלכות. האם רבי נחמן באמת התכוון לפירושים שנתנו לתורותיו? הסיבה שרבי נחמן לא סיפק פירוש ישיר לתורותיו באופן מלא וברור, היא כדי לאפשר מקום לפירושים אישיים ולגישה אישית של הלומד. רבי נחמן עצמו היה מביא סיפורים ומשלים, ולאחר מכן מסביר לחסידיו בשבתות את המשמעויות העמוקות יותר שעומדות מאחורי אותם סיפורים. באופן זה, כל סיפור הכיל בתוכו משמעויות רוחניות עמוקות, ולעיתים אפילו משמעויות סותרות לכאורה. לדוגמה, רבי נחמן היה לוקח פסוק אחד מהתורה, ומסביר אותו בשני אופנים שונים ואף סותרים - פעם באופן חיובי ופעם באופן שלילי. גישה זו אפשרה לרבי נחמן לפנות אל כל אדם בדרכו, בהתאם למצבו הרוחני של אותו אדם. למה רבי נחמן השתמש בפסוקים מהתורה? רבי נחמן השתמש רבות בציטוטים מהתורה, מהנביאים, מהכתובים ואף מהזוהר. הסיבה לשימוש זה לא תמיד נבעה מרצון להיצמד למשמעות המקורית של הפסוק. אליעד כהן מסביר שרבי נחמן חי בתוך חברה דתית, חברה שבה כל רעיון או תורה חדשה חייבים היו להיות מגובים בפסוקים מן התורה. לכן, כאשר רבי נחמן רצה להעביר רעיון או מחשבה רוחנית, הוא חיפש פסוקים שיוכלו לשמש אסמכתא לדבריו. במקרים רבים, רבי נחמן השתמש בפסוקים הללו בצורה יצירתית מאוד, כשהוא נותן לפסוק פרשנות שמשרתת את המסר הרוחני שרצה להעביר, מבלי שבהכרח הפרשנות תאמה את הפירוש הפשוט או המקורי של הפסוק. כיצד רבי נחמן התייחס למשה רבנו, ומה המסר העמוק מאחורי יחסו? רבי נחמן התייחס בכבוד ובהערכה רבה למשה רבנו, ואף השתמש בדמותו כדוגמה לאידיאל הרוחני הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. כאשר רבי נחמן אומר תהיו כמו משה, הוא למעשה קורא לתלמידיו לא רק להקשיב למשה ולהאמין בו באופן עיוור, אלא להגיע בעצמם לחוויה הרוחנית הגבוהה ביותר של מפגש ישיר עם אלוהים. אליעד כהן מסביר שכאשר רבי נחמן מדרבן אנשים להיות כמו משה, יש בזה ביקורת סמויה על הסתמכות עיוורת על מסורות דתיות. אם אדם באמת מאמין במשה בצורה מוחלטת, מדוע שלא ילך בדרך שמשה עצמו הלך - דרך של חוויה אישית וישירה, ללא תיווך. מה הקשר בין סיפור אדם הראשון לבין תורת האחדות של רבי נחמן? סיפור חטא אדם הראשון ועץ הדעת הוא סיפור שממחיש את אחד המסרים המרכזיים בתורת רבי נחמן - ההבחנה בין טוב ורע. על פי הפירוש שנתן אליעד כהן, האדם הראשון נצטווה לא להבדיל בין טוב לרע, אך לאחר שאכל מעץ הדעת, הוא החל להבחין ביניהם, ומשם החל למעשה כל הסבל האנושי. המסר העמוק כאן הוא שהמפתח לתיקון העולם, לפי רבי נחמן, נמצא בשחרור מההבחנה הזו בין טוב לרע. בעוד שהמסורת היהודית מדברת על עולם עתידי מושלם שבו לא תהיה עוד הבחנה בין טוב לרע, רבי נחמן אומר שהאדם יכול וצריך להגיע לאותו מצב של שלמות ואחדות כבר עכשיו, ולא לדחות זאת לעתיד לבוא. מה הקושי והסתירה הפנימית בסיפור התנכי של מתן תורה, לפי רבי נחמן? התפיסה הדתית המסורתית אומרת שהעולם נברא בשביל מתן תורה וקיום מצוות. אך אליעד כהן ... רק מצווה אחת: לא לאכול מעץ הדעת ולא להבדיל בין טוב לרע. רק לאחר מכן, בעקבות החטא, נוספו מצוות רבות. אם כל מטרת העולם היא מצוות, מדוע בהתחלה נתן אלוהים לאדם רק מצווה אחת? אליעד מסביר שרבי נחמן רומז דרך זה על האפשרות שהמטרה האמיתית של הבריאה היא דווקא מעבר למצוות - אלא מצב תודעה של אחדות מוחלטת, כפי שהיה לפני החטא של אדם הראשון. מהם סודות רבי נחמן? מה המשמעות של חטא אדם הראשון? למה רבי נחמן השתמש בפסוקי התורה? מה היחס של
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
... בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן חא א (ברסלב) למה קשה לנו להבין מה אנחנו באמת רוצים? ... אחרי מטרות שלא מספקות אותי? מהו השכל ואיך להסתכל עליו? רבי נחמן מברסלב מדבר על עיקרון יסוד ... ושכל פנימי, וההבנה של השכל הזה יכולה לקרב את האדם לאלוהים. רבי נחמן לא מדבר על קיום מצוות מסוימות, אלא על ... הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע ... את ההתחדשות השכלית הזאת. מה הכוונה שהשכל נמצא בכל דבר? רבי נחמן מסביר כי כל דבר בעולם, בין אם מדובר ... להבין את השכל של אלוהים שמסתתר מאחורי כל תופעה. המטרה, לפי רבי נחמן, היא לחשוף את רצון אלוהים דרך חקירת ... אל האמת. מה הקשר בין השכל לאור ולחיים טובים? במהלך ההרצאה, רבי נחמן מסביר כי השכל הוא אור גדול שמאיר לאדם את ... חיים עמוקות ומחודשות. ההנאה הגדולה שמגיעה משימוש בשכל, לפי רבי נחמן, היא ההנאה שבחוויית ההתחדשות השכלית. ... הדרך להתחדשות זו. האם יש סתירה בין חקירת השכל והאמונה בה? רבי נחמן מחדד את העמדה כי חקירת השכל לא סותרת את ... כל דבר, לא יוכל להכיר את השכל האמיתי שמוביל אותו לאלוהים. רבי נחמן מעודד את תלמידיו לחקור את כל דבר, גם אם ... לאור השכל הגדול. האם יש מקום לשאלות ולספקות בתורה ובאמונה? רבי נחמן מציין כי השאלות הן לא רק מותרות, אלא ... הם לא דרך להעמיק את האמונה, אלא משהו שמסוכן להאמין בו. רבי נחמן אומר הפוך: השאלות הן הדרך להתקרב אל ... השכל כה חשוב בהתקרבות לשם יתברך? ההתקרבות לשם יתברך, לפי רבי נחמן, אינה מתרחשת רק דרך קיום מצוות או תפילות ... האמיתי עם אלוהים. האם כל אדם יכול להבין את השכל הזה? רבי נחמן טוען שכל אדם יכול להגיע להבנה הזו אם ... להבין את השכל, אלא ישפוט את הדברים לפי הבנתו השטחית. החכם, רבי נחמן אומר, תמיד שואל ומחפש את הסיבה האמיתית של כל דבר, ובכך הוא מתקרב יותר ויותר אל האמת. תורת רבי נחמן שכל והתחדשות רוחנית החיים דרך השכל חקירת העולם לפי רבי נחמן האמונה והשכל בהבנת מציאות החיים ונאמר, ... שיש בכל דבר, כדי להתקרב לשם יתברך, על ידי אותו הדבר. מה רבי נחמן אומר? איש ישראלי, מה צריך לעשות? לשמור תריג מצוות? לא. אלא להסתכל על השכל שיש בכל דבר. רבי נחמן הסביר שתורת השם, זה תורת המושאל, זה לא ... כמו כן, גם המילה ישראלי, וגם יהודי, זה גם שם מושאל. רבי נחמן אמר, שמי שרוצה להיות יהודי, דהיינו, לעלות מדרגה לדרגה, צריך להגיע לארץ ישראל. רבי נחמן אומר, מה זה יהודי? אדם שעולה מדרגה ... ישראל? השכל הגבוה ביותר שקיים בעולם, השכל של האין סוף. ורבי נחמן רמז בזה, שמושה לא הגיע לדרגה הגבוהה ביותר, למה? כי הוא לא הגיע לארץ ישראל. בכל מקרה, כל פעם שרבי נחמן מדבר על ישראל, ארץ ישראל, ישראלי, בלבוש ... שמי שרוצה לזכות להיות יהודי, זה נקרא איש ישראל. העצות של רבי נחמן טובות לא רק ליהודים, אלא לכל בני האדם ... ישראלי צריך, הוא מתכוון לכל אדם בעולם שרוצה לעלות בדרגה. רבי נחמן אומר, בכל דבר בעולם יש שכל, שכל מסוים, ... היתוש יכול לעוף? ולאריה יש יכולות אחרות? מה השכל שיש בזה. רבי נחמן אומר, שהצדיק הוא חוקר טבע, הוא שואל, למה ... אומר שהאדם יחפש מה הסיבה שהדבר הוא כך ולא אחרת. גם בלימודי ליקוטי מוהרן, יש כאלה שלומדים, אבל הקשר בינם ובין רבי נחמן הוא מקרי לחלוטין. איך לומדים את רבי נחמן, על ידי זה מסתכלים בשכל שבכל דבר. ואיך ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סיפורי מעשיות, מעשה בתלונה של הירח, לתפור בגדים ללבנה, השמש והירח, מעשה בחייטים של הלבנה, רבי נחמן מברסלב, לימוד סיפורי מעשיות בעיון, שיעור בסיפורי מעשיות, ללמוד סיפורי מעשיות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: רבי נחמן, איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? דיכאון? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? כעס ועצבים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: רבי נחמן, איך לעשות יותר כסף? איך ליצור אהבה? איך לפרש חלומות? איך לחנך ילדים? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לקבל החלטות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להעריך את עצמך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשנות תכונות אופי? איך לשתול מחשבות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש משמעות לחיים? האם הכל אפשרי? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם אפשר לדעת הכל? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? אולי אנחנו במטריקס? איך להיות הכי חכם בעולם? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצר העולם? למה לא להתאבד? האם יש או אין אלוהים? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצר העולם? למה יש רע בעולם? האם באמת הכל לטובה? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן פרטי, מטפל התנהגותי קוגניטיבי, ייעוץ אישי בנושאי רבי נחמן - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2324 שניות - עכשיו 25_05_2025 השעה 07:23:17 - wesi1