ליקוטי מוהרן ח"א לג, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 1
מהו השלום שרבי נחמן מדבר עליו בליקוטי מוהרן?
אליעד כהן מסביר את הרעיון המרכזי שמוצג בספר ליקוטי מוהרן תורה לג', המדברת על חשיבות השלום. תחילה הוא מדגיש את הביטוי "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, בקש שלום ורדפהו", ומסביר שמשמעות השלום היא לא רק בין אדם לחברו, אלא בעיקר בתוך האדם עצמו, כלומר, שכל אדם יגיע למצב של שלום פנימי במידות שלו. מה הכוונה "שלום במידות"? שלא יהיה לו שום חילוק פנימי בין מצבי החיים השונים, בין בטיב (טוב) לבין בעקו (רע). אדם צריך לחוות את המציאות כולה מתוך שלום פנימי מלא, בלי להרגיש התנגדות או מאבק בין החלקים השונים של חייו.
מה הכוונה שיהיה לאדם שלום במידותיו?
אליעד מפרט זאת לעומק ומסביר, ש"שלום במידותיו" פירושו שאין לאדם קונפליקטים פנימיים. לדוגמה, כשלאדם קורה משהו טוב, הוא מרגיש שמחה, וכשקורה משהו רע, הוא חש עצב. לפי התפיסה שמציע רבי נחמן, האדם צריך להגיע למצב שבו אין לו הפרדה בין טוב לרע, והוא חווה את הכל כחלק מאחדות אחת גדולה של המציאות, שבה נמצא תמיד הבורא. כלומר, לא מדובר רק על סובלנות או קבלה של אירועים חיצוניים, אלא ממש על תפיסה פנימית של שלמות ואחדות מוחלטת, שבה אין חילוק כלל בין האירועים.
אליעד מדגים זאת בעזרת דוגמה ברורה: אדם שיש לו שלום במידותיו, לא ירגיש הבדל מהותי בין מצב שבו הוא מצליח במשימה לבין מצב שבו הוא נכשל. בשני המצבים, האדם יראה וירגיש את השם יתברך באותה עוצמה ובאותו עומק. המציאות כולה, גם הטובה וגם הרעה, נתפסת כביטוי של אלוהים. בכך, אליעד ממחיש איך שהשלום שעליו מדבר רבי נחמן הוא עמוק ומקיף הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב בדרך כלל.
למה קשה להשיג שלום עם אחרים יותר מאשר שלום עצמי?
למרות שזה נשמע קל, אליעד מציין שלפעמים דווקא להשיג שלום עם אנשים אחרים (לדוגמה בין ישראל, או בין חברים ומשפחה), נדמה כמשימה קשה יותר מאשר להשיג שלום פנימי. אבל בפועל, הוא מסביר שאין הבדל מהותי בין שלום פנימי לבין שלום חיצוני. למעשה, החוויה שאדם מרגיש מול קושי או מאבק עם אנשים אחרים, היא בדיוק אותה חוויה של חוסר השלמה ואי - שלום שיש בתוכו. כשאדם מצליח להיות בשלום אמיתי עם עצמו, הוא יחווה גם את הקשרים החברתיים שלו בשלום מלא, ללא הבדל.
איך אפשר להגיע לשלום פנימי מוחלט?
אליעד מסביר שדרך להגיע לשלום אמיתי, כפי שמובאת בליקוטי מוהרן, היא על ידי לימוד תורה אמיתית - תורה שכל מטרתה היא להביא את האדם למצב של שלום פנימי וחיצוני מוחלט. הוא מדגיש שהקריטריון לבדיקה אם התורה שאדם לומד, או הצדיק שהוא מתקרב אליו, הוא אמיתי או לא, היא השאלה: האם הדבר הזה מביא אותך לתחושת שלום עמוקה יותר? אם התורה או הצדיק מקרבים אותך למצב שאתה לא חש חילוק בין טוב לרע, בין הצלחה לכישלון, בין רוחניות לגשמיות, סימן שאתה לומד תורה אמיתית או מתקרב לצדיק אמיתי.
איך אפשר למצוא את השם יתברך בכל מצב בחיים?
נקודה מרכזית נוספת שאליעד מדגיש היא ההבנה שהשם יתברך נמצא בכל מצב ובכל מצב אפשר להתחבר אליו. הוא נותן דוגמה לאדם שטוען שאין לו זמן ללמוד רוחניות, בגלל העיסוקים הרבים שלו או טרדות החיים. אדם כזה, לטענתו, כופר למעשה באלוהים שלו. מדוע? כי אם הדבר החשוב לך הוא הכסף, או ההצלחה, או כל דבר אחר, אז בהכרח שאתה אמור למצוא...
אליעד כהן מסביר את הרעיון המרכזי שמוצג בספר ליקוטי מוהרן תורה לג', המדברת על חשיבות השלום. תחילה הוא מדגיש את הביטוי "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, בקש שלום ורדפהו", ומסביר שמשמעות השלום היא לא רק בין אדם לחברו, אלא בעיקר בתוך האדם עצמו, כלומר, שכל אדם יגיע למצב של שלום פנימי במידות שלו. מה הכוונה "שלום במידות"? שלא יהיה לו שום חילוק פנימי בין מצבי החיים השונים, בין בטיב (טוב) לבין בעקו (רע). אדם צריך לחוות את המציאות כולה מתוך שלום פנימי מלא, בלי להרגיש התנגדות או מאבק בין החלקים השונים של חייו.
מה הכוונה שיהיה לאדם שלום במידותיו?
אליעד מפרט זאת לעומק ומסביר, ש"שלום במידותיו" פירושו שאין לאדם קונפליקטים פנימיים. לדוגמה, כשלאדם קורה משהו טוב, הוא מרגיש שמחה, וכשקורה משהו רע, הוא חש עצב. לפי התפיסה שמציע רבי נחמן, האדם צריך להגיע למצב שבו אין לו הפרדה בין טוב לרע, והוא חווה את הכל כחלק מאחדות אחת גדולה של המציאות, שבה נמצא תמיד הבורא. כלומר, לא מדובר רק על סובלנות או קבלה של אירועים חיצוניים, אלא ממש על תפיסה פנימית של שלמות ואחדות מוחלטת, שבה אין חילוק כלל בין האירועים.
אליעד מדגים זאת בעזרת דוגמה ברורה: אדם שיש לו שלום במידותיו, לא ירגיש הבדל מהותי בין מצב שבו הוא מצליח במשימה לבין מצב שבו הוא נכשל. בשני המצבים, האדם יראה וירגיש את השם יתברך באותה עוצמה ובאותו עומק. המציאות כולה, גם הטובה וגם הרעה, נתפסת כביטוי של אלוהים. בכך, אליעד ממחיש איך שהשלום שעליו מדבר רבי נחמן הוא עמוק ומקיף הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב בדרך כלל.
למה קשה להשיג שלום עם אחרים יותר מאשר שלום עצמי?
למרות שזה נשמע קל, אליעד מציין שלפעמים דווקא להשיג שלום עם אנשים אחרים (לדוגמה בין ישראל, או בין חברים ומשפחה), נדמה כמשימה קשה יותר מאשר להשיג שלום פנימי. אבל בפועל, הוא מסביר שאין הבדל מהותי בין שלום פנימי לבין שלום חיצוני. למעשה, החוויה שאדם מרגיש מול קושי או מאבק עם אנשים אחרים, היא בדיוק אותה חוויה של חוסר השלמה ואי - שלום שיש בתוכו. כשאדם מצליח להיות בשלום אמיתי עם עצמו, הוא יחווה גם את הקשרים החברתיים שלו בשלום מלא, ללא הבדל.
איך אפשר להגיע לשלום פנימי מוחלט?
אליעד מסביר שדרך להגיע לשלום אמיתי, כפי שמובאת בליקוטי מוהרן, היא על ידי לימוד תורה אמיתית - תורה שכל מטרתה היא להביא את האדם למצב של שלום פנימי וחיצוני מוחלט. הוא מדגיש שהקריטריון לבדיקה אם התורה שאדם לומד, או הצדיק שהוא מתקרב אליו, הוא אמיתי או לא, היא השאלה: האם הדבר הזה מביא אותך לתחושת שלום עמוקה יותר? אם התורה או הצדיק מקרבים אותך למצב שאתה לא חש חילוק בין טוב לרע, בין הצלחה לכישלון, בין רוחניות לגשמיות, סימן שאתה לומד תורה אמיתית או מתקרב לצדיק אמיתי.
איך אפשר למצוא את השם יתברך בכל מצב בחיים?
נקודה מרכזית נוספת שאליעד מדגיש היא ההבנה שהשם יתברך נמצא בכל מצב ובכל מצב אפשר להתחבר אליו. הוא נותן דוגמה לאדם שטוען שאין לו זמן ללמוד רוחניות, בגלל העיסוקים הרבים שלו או טרדות החיים. אדם כזה, לטענתו, כופר למעשה באלוהים שלו. מדוע? כי אם הדבר החשוב לך הוא הכסף, או ההצלחה, או כל דבר אחר, אז בהכרח שאתה אמור למצוא...
- איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
- מה זה שלום במידות?
- איך למצוא את השם בכל מצב?
- מהי תורה אמיתית?
- איך להגיע לשלום פנימי?
- מה המשמעות של "בקש שלום ורדפהו"?
- איך למצוא את אלוהים בהסתרה?