אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה קיום כפוטנציאל ✔אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
איך אפשר לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?

כדי לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם בצורה שכלית והגיונית, אליעד מסביר שצריך להתחיל משאלות בסיסיות מאוד, במקום לקפוץ ישר לשאלה הסופית. החקירה חייבת להיות מבוססת על ההיגיון בלבד, בלי להסתמך על תורה, ניסים, או חוויות חיצוניות, אלא רק על השכל הטהור.

מהן השאלות הבסיסיות שחייבים לשאול לפני החקירה?

כדי לענות על השאלה האם אלוהים ברא את העולם, יש לפרק את הטענה הזו למספר שאלות בסיסיות יותר:
  1. מה פירוש המושג "עולם"?
  2. האם העולם לא תמיד היה קיים?
  3. האם בכלל ייתכן שהעולם לא היה קיים?
  4. מה ההגדרה של "יש" ו"אין"?
  5. מה ההגדרה של אלוהים, והאם יש בכלל אפשרות לקיומו?
  6. האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
כל שאלה כזו היא עולם שלם בפני עצמו וצריכה בירור עמוק ויסודי.

מה הכוונה ב"העולם" והאם ייתכן שלא היה קיים?

כשאומרים "העולם לא תמיד היה קיים", חשוב קודם להגדיר למה בדיוק מתכוונים במילה "עולם". האם מדובר בכדור הארץ בלבד, ביקום, במרחב המקום והזמן, או אולי בכל המציאות כולה? אליעד מסביר שכשאומרים שהעולם נברא, חייבים לברר:
  • האם הכוונה שהחומר שממנו עשוי העולם נברא? אולי החומר תמיד היה קיים?
  • האם רק הצורה של העולם נבראה, אבל החומר תמיד היה קיים?
  • האם הזמן והמקום עצמם נבראו? אם כן, איך ניתן לדמיין מצב שבו לא היו מקום וזמן?
למשל, אליעד מביא דוגמה של אצבע. ניתן לדמיין שהאצבע לא קיימת, אבל האם אפשר לדמיין שהחומר הבסיסי שממנו עשויה האצבע ייעלם לחלוטין? ומה אם גם המקום והזמן לא יהיו קיימים בכלל? האם אפשר בכלל לדמיין מציאות כזו?

מה המשמעות של המושגים "יש" ו"אין" בחקירה על אלוהים?

השלב הבא הוא להגדיר את המשמעות המדויקת של המושגים "יש" ו"אין". כדי להבין האם אלוהים קיים, חייבים קודם לדעת מה המשמעות של קיום.

לדוגמה:
  • האם "יש" פירושו משהו שקיים במקום ובזמן מסוים?
  • האם "אין" משמעותו שלא נמצא בשום מקום ובשום זמן?
  • אם אלוהים מוגדר כישות שנמצאת מחוץ לזמן ולמקום, האם הוא "יש" או "אין"?
  • האם "אפשרות" לקיום של משהו, הופכת אותו ל"יש" או שזה עדיין נחשב "אין"?
אליעד ממליץ לקחת נייר ולהגדיר בדיוק את המשמעות של "יש" ו"אין", כי בלי הגדרה ברורה, אי אפשר להתקדם בכלל בשאלת קיומו של אלוהים.

איך מגדירים את המושג "אלוהים" בצורה מדויקת?

אחרי שמגדירים את המושגים הבסיסיים, מגיעים להגדרה של "אלוהים". אליעד מזהיר שאנשים רבים לא מגדירים נכון את אלוהים, אלא מתארים מה הוא עשה או איזה תכונות יש לו, במקום להסביר מה הוא בעצם.

לדוגמה, לומר "אלוהים ברא את העולם" או "אלוהים טוב", זה לא הסבר מה הוא אלוהים, אלא מה הוא עושה או איך הוא מתנהג.

כדי לדעת אם אלוהים קיים, חייבים להגדיר מהו בדיוק. אפשרויות להגדרת אלוהים הן:
  • החומר הבסיסי שממנו כל העולם עשוי.
  • ישות אינסופית שנמצאת מעבר למקום ולזמן.
  • ישות רוחנית כמו נשמה או תודעה ראשונית.
  • אלוהים שהוא כל המציאות עצמה, כלומר, זהה עם העולם.
כל הגדרה כזו חייבת להיבחן ביחס להגדרות שקבעתם קודם של "יש" ו"אין", כדי לבדוק האם היא בכלל אפשרית בהיגיון.

האם אפשרי שקיים אלוהים לפי ההגדרה שבחרנו?

אחרי שיש הגדרה מדויקת של אלוהים, יש לבחון אם בכלל יכולה להיות קיימת ישות כזו. למשל, אם אלוהים מוגדר כישות אינסופית שלא נמצאת בשום מקום וזמן, יש לבדוק האם בכלל אפשר להיות קיים בלי מקום וזמן. אם זה לא אפשרי, אז ההגדרה של אלוהים מתבררת כבלתי אפשרית.

אליעד מדגיש שצריך לבדוק כל אפשרות בקפדנות רבה, בלי להאמין מראש למדענים או לרבנים, אלא להסתמך רק על ההיגיון של עצמך.

האם יש קשר בין קיום אלוהים לבין העובדה שהעולם קיים?

רק אחרי שהגדרנו מה זה עולם, מה זה "לא תמיד היה קיים", מה זה יש ואין, ומה זה אלוהים, מגיעים לשאלה: האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?

כאן חייבים לברר:
  • האם אלוהים היה קיים תמיד והעולם נוצר ממנו?
  • האם העולם היה קיים תמיד בנפרד מאלוהים?
  • האם אלוהים והעולם זהים, ולכן העולם בכלל לא נברא אלא תמיד היה קיים כחלק מאלוהים עצמו?
  • אם אלוהים נמצא מחוץ לזמן, מה המשמעות של "לפני בריאת העולם"?
  • האם אלוהים יצר רק את החומר, או גם את הפוטנציאל של העולם להיות קיים?
אליעד מסביר שהשאלה "האם אלוהים ברא את העולם" היא מורכבת, כי היא מחייבת הבנה עמוקה של כל ההנחות הקודמות. כל שלב חייב להיבדק בצורה מסודרת, תוך חקירה לוגית יסודית.

לסיכום: מה הדרך הנכונה לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?

אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם, חייבים:
  1. להגדיר במדויק מה הכוונה ב"עולם" וב"לא תמיד היה קיים".
  2. להגדיר היטב מה זה "יש" ומה זה "אין".
  3. להגדיר במדויק מה זה "אלוהים".
  4. לבדוק בהיגיון אם יכולה להיות בכלל ישות כמו שהגדרנו.
  5. לבחון מה הקשר האפשרי בין אלוהים לבין העולם.
רק אחרי שביררתם את כל השאלות הללו, אפשר לנסות לענות בהיגיון האם אלוהים קיים והאם הוא ברא את העולם.
הקדמה

שאלה גדולה עומדת לפנינו: האם יש אלוהים, והאם אלוהים ברא את העולם או לא ברא אותו? זוהי שאלה רחבה, ורבים מנסים להתמקד בשאלות כמו "האם באמת קיים אלוהים?" או "האם יש הוכחות שהוא ברא את העולם?", אבל כאן נרצה לחקור לעומק את הדרך שבה אפשר בכלל לדעת את הדבר הזה, בדרך הגיונית ושכלית, בלי להסתמך על מקורות חיצוניים כמו תורה, תנ"ך, ניסים וכדומה. נרצה להתחיל בשאלה המתודולוגית: איך בכלל ניגשים לבדיקת השאלה האם אלוהים ברא את העולם, בהנחה שאיננו מסתמכים על עדויות חיצוניות אלא רק על ההיגיון שלנו?

מדוע חשוב לשאול איך ניתן לדעת, ולא רק לשאול האם הוא ברא או לא? כיוון שבכל פעם שבוחנים שאלה גדולה, כדאי קודם לבדוק את הכלים שברשותנו - כלומר, לבדוק באיזו שיטה נחקור את העניין. האם נבדוק את זה באמצעות החושים? האם נשתמש בהיגיון? האם נאמין לעדויות של אחרים? כאן החלטנו להשתמש בשכל ובהיגיון, כלומר, במסגרת חקירה לוגית טהורה, בלי לערב טיעונים שמבוססים על אמונה או מסורת או נס כלשהו. נניח שיש אדם היושב לבדו בחדר ורוצה בעזרת היגיון בלבד לבחון: האם יש אלוהים? האם העולם תמיד היה קיים? האם ייתכן שהעולם נברא? ואיך אפשר לדעת אם אלוהים הוא זה שברא את העולם?

הגדרת הבעיה המרכזית

ישנן שאלות רבות שעולות כשאומרים "אלוהים ברא את העולם". קודם כל, מה פירוש "ברא"? האם העולם אכן לא התקיים בכלל ואז אלוהים יצר אותו מאין? ואולי כן היה קיים משהו, אבל השתנה ונהפך למה שאנו קוראים "העולם"? מעבר לכך, יש הבדל בין "האם העולם לא היה קיים בכלל, ואז נברא?" לבין "האם היו צורות, חומרים או ממדים אחרים שהיו קיימים מאז ומעולם?" ומתוך כך צצה שאלה נוספת: "האם הזמן והמקום עצמם היו קיימים תמיד?" הרי יכול להיות שהמקום והזמן היו קיימים תמיד, ורק החומר או הצורה שבתוכם נוצרו מתישהו. כמו כן, קיימת אפשרות שהעולם קיים מאז ומעולם, ואלוהים לא ברא אותו אלא רק מנהל אותו, או שאולי הוא לא מנהל אותו אך כן ברא אותו, ועוד שלל אפשרויות.

חשוב לא לערבב בין השאלות: השאלה "האם יש אלוהים?" אינה זהה לשאלה "האם העולם לא היה קיים קודם ולכן נברא בנקודה כלשהי?". ובנוסף, גם אם יש אלוהים - לא בהכרח נובע מזה שהוא נתן תורה, או שיש מצוות, או שיש נשמה, או שהוא מעורב באופן אישי בכל רגע ורגע. יש כאן ריבוי תתי - שאלות: האם אלוהים הוא שברא? האם הוא מנהל? האם הוא מתערב במהלך ההיסטוריה? האם הוא ישות אינסופית? האם הוא חופף את כל המציאות? קיימות תפיסות שונות בכל דת ובתוך כל דת לגבי השאלות הללו.

לכן, לפני שבן אדם ניגש לענות על השאלה "האם אלוהים ברא את העולם?", כדאי לעשות סדר: עלינו לפענח בשלבים את ההנחות הבסיסיות שמאחורי הטענה הזו. לדוגמה, הטענה "אלוהים ברא את העולם" מניחה שיש עולם, וששהעולם לא היה קיים כל הזמן, ומניחה שיש ישות בשם "אלוהים", ואחר כך מניחה שהישות הזאת היא שאחראית לבריאת העולם. בדרך, צריך להגדיר מה בדיוק הכוונה במילה "עולם", מה בדיוק הכוונה "לא היה קיים", מה פירוש "אלוהים" ועוד.

חשיבות ההגדרות: עולם, קיים, יש, אין

כדי לבחון האם העולם נברא, עלינו להגדיר מה הכוונה במילה "עולם". האם מדובר רק בכדור הארץ? האם הכוונה לכל החומר ביקום? האם "העולם" כולל גם את הזמן והמקום עצמם? האם הכוונה למערכת השמש בלבד, או לכל המציאות כולה על כל ממדיה? קיימים המון הסברים אפשריים למילה "עולם". יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל הכוכבים, יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל היקום המוכר, ויש שיאמרו שהעולם כולל גם מה שמחוץ ליקום, אם יש כזה. לפני שבודקים האם נברא או לא, עלינו לקבוע על מה בדיוק אנחנו מדברים.

אחר כך, כשאומרים "העולם לא היה קיים", עלינו לדייק: מה פירוש "לא היה קיים"? האם רק החומר לא היה קיים? האם הצורה שלו לא היתה קיימת, אבל משהו אחר כן היה? האם המקום והזמן היו קיימים לבד, בלי חומר? או אולי לא היה קיים דבר, ואף לא מרחב וזמן? צריך גם לשאול: מהי המשמעות של "קיים" או "אינו קיים"? אם משהו לא נמצא בשום מקום ובשום זמן, האם זה אומר שהוא איננו, או שאפשר לומר שהוא קיים בדרך אחרת? האם היתה "אפשרות" שהעולם יהיה קיים, גם כשהוא לא היה בפועל? ואם לא היתה אפשרות בכלל, כיצד בכל זאת נוצר?

בנוסף, חשוב להבין שיש הבדל בין "האפשרות שהעולם יהיה קיים" לבין "העולם קיים בפועל". לעתים, כשאנחנו אומרים "משהו לא קיים", אנו מתכוונים לכך שהוא לא מופיע כרגע בחושינו, אך עדיין נשארת אפשרות שיופיע. למשל, אם אין חתול בחדר, עדיין קיימת אפשרות שיום אחד חתול ייכנס לחדר. אז האם אנחנו אומרים "אין חתול" בגלל שהוא לא כאן עכשיו, או אנו כוללים במשפט "אין חתול" גם את האפשרות שלא יהיה חתול אף פעם? ההבחנות הללו חשובות כדי להבין מה פירוש "העולם לא היה קיים".

השאלות הנגזרות וחקר האפשרויות

נקודה יסודית נוספת היא שייתכן שהמילה "עולם" כוללת את הזמן והמקום עצמם. במקרה כזה, אמירה כמו "העולם לא היה קיים" תצטרך להסביר איך בכלל אפשר לדבר על "לפני שהעולם היה קיים" אם לא היה זמן. כי אם לא קיים הזמן, לא ברור מה פירוש "לפני". גם לא ברור מה פירוש "לא היה מקום" אם לא היה ממד מרחבי כלשהו. מכאן צצות שאלות: "האם המקום והזמן עצמם נבראו?" ואם כן, באיזה אופן? האם יש אופציה שמרחב המקום והזמן יהיו לא קיימים בכלל, ואיך נוכל בכלל להבין מצב כזה?

לאחר שמבהירים את השאלות האלה, יש לעבור לחקירת הנושא "האם באמת ייתכן שהעולם לא היה קיים אי פעם?". האם יש היגיון שחומר העולם, או הזמן והמקום עצמם, התחילו פתאום? או שאולי תמיד היו, ובשלב מסוים הופיעה צורה מסוימת של היקום? ואולי באמת אי אפשר לקבוע שהעולם החל אי פעם, כי בעינינו תמיד היה משהו בסיסי ואנחנו לא מדמיינים שאין מקום ואין זמן?

מכאן אנו מגיעים לחקירה אודות "אלוהים". האם ההנחה שיש אלוהים קשורה בהכרח לכך שהעולם התחיל? או שאולי גם אם העולם קיים מאז ומעולם, עדיין יכולה להיות ישות שנקרא לה אלוהים, שהיא זו שמחיה ומנהלת? או להפך: אולי אין אלוהים, אבל העולם בכל זאת התחיל מעצמו בדרך כזו או אחרת? לכן צריך סדר לוגי: קודם בודקים מה פירוש "העולם קיים" או "לא קיים". אחר כך בודקים מה פירוש "אלוהים קיים" או "לא קיים". רק לבסוף נברר האם יש חיבור סיבתי: אם אלוהים קיים - האם הוא באמת ברא את העולם?

כדי לחקור "האם יש אלוהים?" עלינו בראש ובראשונה להגדיר מה זה "יש" ו"מה זה "אין". האם "יש" פירושו "נמצא היכנשהו במקום וזמן"? האם "אין" משמעו "לא תופס שום מקום ושום זמן"? אם כן, ואם נרצה להגדיר שאלוהים לא תופס מקום וזמן, יצא שכלפי ההגדרה הזו הוא בגדר "אין". אבל אולי הוא "אין" במובן הזה, ובכל זאת "יש" באופן אחר על - ממדי? ולכן חובה להיכנס לעומק ההגדרות: מהו "יש"? מהו "אין"? איזה דברים אנחנו רגילים לכנות "ישנם"? איזה דברים נחשבים "אינם"? האם אפשר לומר על אפשרות שהיא "קיימת"? האם אפשר לומר על רעיון שהוא "קיים"? כל אלו שאלות שצריך לבררן, כי אחרת נישאר עם מילים מעורפלות.

הגדרת אלוהים

אחרי שביררנו את המושגים "יש" ו"אין", אפשר לנסות להגדיר "מה זה אלוהים?". כאן בדרך כלל מתרחשת טעות נפוצה: אנשים לא באמת מגדירים מהו האל, אלא אומרים דברים כמו "אלוהים ברא את העולם", "אלוהים מנהל את העולם", "אלוהים הוא טוב", "אלוהים נתן לנו מצוות". אך כל אלו אינם מגדירים מיהו, אלא מתארים פעולות או תכונות מסוימות שמייחסים לו. וכדי להחליט אם אלוהים קיים או לא, חשוב שנבין תחילה מהי ההגדרה של "אלוהים" ולא רק מה מייחסים לו.

יש שבוחרים להגדיר: "אלוהים הוא החומר הבסיסי שממנו הכל נוצר". אם כך, ברור שאותו חומר יסודי חייב להיות קיים, שהרי אם יש עולם - משהו בסיסי שממנו הוא מורכב ודאי קיים. יש מגדירים אחרת: "אלוהים הוא מעל המקום והזמן", "אלוהים הוא כל המציאות כולה", "אלוהים הוא אינסופי" או "אלוהים הוא התודעה הראשונית". בכל הגדרה חדשה אנו חייבים לבדוק האם היא מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין". אם אלוהים אינו תופס מקום וזמן, ואנו הגדרנו קודם לכן שכל דבר שישנו תופס מקום וזמן - נוצר לנו סתירה לוגית. לכן, כל הגדרה שמעלים דורשת בדיקה: האם בכלל אפשר לקיים אותה במסגרת ההיגיון שלנו?

כמו כן, גם בתוך היהדות לבדה יש גישות שונות לגבי מידת המעורבות של אלוהים, לגבי היקף השליטה שלו, או לגבי המושג "בחירה חופשית" של האדם. נוסף על כך, תפיסה נוצרית לא זהה לתפיסה מוסלמית, ותפיסה פילוסופית עשויה להיות שונה משתיהן. אנשים שונים אומרים "אלוהים" ומתכוונים לרעיונות שונים מאוד. יש מי שיגיד "אלוהים" ומכוון לאינסוף, יש שיאמר "אלוהים" ומתכוון לישות בעלת תכונות אנושיות. לכן, לפני שמנסים לבדוק "האם יש או אין אלוהים?", יש להבהיר על איזו הגדרה של "אלוהים" מדברים.

הקשר בין אלוהים לבין העולם

אחרי שמצליחים להגדיר באופן ברור מה פירוש "עולם" ומה פירוש "אלוהים", אפשר לשאול: "האם אלוהים ברא את העולם?" וגם כאן נשאלת השאלה: מה בדיוק אומרת המילה "ברא"? האם העולם לא היה קיים בכלל, כולל הזמן והמקום, עד שאלוהים ברא אותו? או שהעולם היה קיים באיזושהי צורה פוטנציאלית? האם גם האפשרות להיווצרות עולם נבראה, או שהאפשרות היתה שם מאז ומעולם, ורק התממשה?

אם מחליטים שאלוהים קיים מחוץ לזמן ולמקום, אז איך ניתן לומר שהעולם "נוצר" בנקודת זמן? שהרי אם לא היה זמן, מה פירוש "לפני הבריאה"? ואם חומרים התהוו רק מ"כלום", צריך להסביר מה משמעות "כלום" זה, ואיך אפשר בכל זאת לעבור ממצב של "אין חומר" למצב של "יש חומר". ואז מגיעים לחקירה נוספת: האם אלוהים והעולם הם שני דברים נפרדים? אולי אלוהים הוא עצמו כל החומרים והצורות? האם יש הבדל מהותי בין אלוהים לעולם, או שמא הם דבר אחד?

כל זה מלמד אותנו שהמשפט "אלוהים ברא את העולם" הוא משפט מורכב, שמושתת על שורה ארוכה של הנחות יסוד ושאלות לוגיות. אין טעם למהר לענות "כן" או "לא" בלי לבחון את כל השלבים. חקירה אמיתית דורשת שנעבור שלב אחר שלב:
  1. להגדיר מהו "עולם". האם זה רק כדור הארץ? האם זה כל היקום? האם כולל גם זמן ומקום? או אולי כל המציאות כולה?
  2. להבין את המשמעות של "לא כל הזמן היה קיים". האם באמת יתכן שהזמן והמקום לא היו? האם יתכן שהחומר לא היה, אבל המקום והזמן כן היו?
  3. לעמוד על ההבדל בין "אפשרות" קיום לבין "קיום בפועל". לפני הקיום, האם אפשרות הקיום עצמה היתה קיימת?
  4. להגדיר מהי ישות שהיינו קוראים לה "אלוהים". האם זו ישות אינסופית במרחב? ישות מעבר למקום ולזמן? ישות שהיא החומר עצמו? ישות רוחנית?
  5. לשאול אם בהגדרות האלה, בכלל קיימת אפשרות שאלוהים יהיה קיים או לא קיים. האם הוא יכול להיחשב "ישנו" או "איננו" על פי ההגדרות שבחרנו?
  6. לבחון אם אכן אלוהים מתקיים בהגדרה שניסחנו, ואם כן - כיצד זה קשור לבריאה? אולי הוא לא ברא את העולם כלל אלא רק קיים במקביל? או אולי העולם הוא חלק ממנו?
רק לאחר שעוברים את כל שרשרת השאלות וההגדרות, אפשר לנסות לענות אם אכן סביר או הגיוני או "נכון" לומר שאלוהים ברא את העולם. צריך גם לזכור שכל החקירה הזו מבוססת על הנחת יסוד "שההיגיון שלנו נכון". אם מישהו פוסל את תקפות ההיגיון, אז אי אפשר להוכיח דבר, כי כל ההוכחות מושתתות על ההיגיון.

סיכום והמלצה להמשך חקירה

בסופו של דבר, השאלה "האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?" גדולה בהרבה ממה שנדמה במבט ראשון. בכדי להתחיל לענות עליה בדרך שכלית, כדאי לעבור צעד צעד:

1. להגדיר לעצמנו מהו "העולם" שאנו מדברים עליו, ולשאול אם יכול להיות שלא היה קיים בעבר.

2. להבין את מושגי "יש" ו"אין", ולבדוק כיצד הם חלים על דברים חומריים, רעיוניים או פוטנציאליים.

3. לשאול מה פירוש "אלוהים" - האם זה חומר בסיסי, תודעה בלתי מוגבלת, ישות אינסופית או משהו אחר?

4. לשאול אם קיימת בכלל אפשרות הגיונית לקיומו של אלוהים בהגדרה שבחרנו, והאם ההגדרה מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין".

5. לבסוף, לבדוק אם יש תימוכין לוגיים או הסברים הגיוניים לכך שאותה ישות (אלוהים) גם בראה בפועל את מה שאנו מכנים "העולם", או שאולי העולם קיים בנפרד ממנו, או שתמיד התקיים.

יש אנשים הבונים את תפיסתם על מסורת, על אמונה, על התורה, על תיאורים של נסים, על חוויות מיסטיות או על דברי מדענים שעוסקים במפץ הגדול ובתהליכים קוסמולוגיים שונים. אבל אם מחליטים לבדוק הכל בדרך של חקירה שכלית טהורה, מגלים שהשאלות מסתעפות להרבה מאוד כיוונים, ושום תשובה לא תהיה פשוטה או קצרה. במקום זאת, נוצרת סדרה של שאלות יסודיות לגבי עצם המושגים "קיים" ו"לא קיים", "מקום", "זמן", "אפשרות" ו"פוטנציאל", ובלי לברר אותן, אין טעם אמיתי להגיע לפסק דין סופי האם יש אלוהים או האם הוא ברא את העולם.

לכן, המסקנה היא שלא די לומר "יש אלוהים" או "אין אלוהים" או "אלוהים ברא את העולם" או "לא ברא", לפני שחוקרים היטב ומגדירים כל שלב בדרך. ככל שמעמיקים, מגלים עוד ועוד מורכבות, ועוד שאלות חדשות צצות ועולות. בצורה כזו, המחקר הופך להיות מרתק בפני עצמו, מפני שהוא מוביל אותנו לברר הרבה יותר מאשר רק את עניין בריאת העולם. הוא מוביל אותנו להבנות יסודיות בנוגע לתפיסת המציאות, למהות הזמן והמקום, למהות האפשרות והחומר, ולבסוף גם למהות התודעה שלנו, ואיך כל אלו משתלבים בהנחה על קיומו של אלוהים.

בסיום, כדאי לזכור שאפשר להמשיך לחקור ולשאול גם שאלות על המערכת המוסרית והדתית, על השאלה אם יש טעם בקיום מצוות, על שאלת הבחירה החופשית, ועל מידת המעורבות של האל במציאות. אבל לפי הסדר ההגיוני המתואר כאן, תחילה מומלץ להגדיר ולחקור את היסודות.
מה זה יש? מה זה אין? מה ההגדרה של יש? מה הגדרה של אין? מה זה יש אלוהים? מה זה אין אלוהים? קיום בלי מקום וזמן, קיום מחוץ למקום ולזמן, מה זה קיים? מה זה לא קיים? מה ההגדרה של קיים? מה ההגדרה של לא קיים? העולם קדמון, קדמות העולם, העולם נברא על ידי בורא, האם העולם כל הזמן היה קיים? הקשר שבין אלוהים לבין העולם, הקשר שבין העולם לבין אלוהים, בריאת העולם על ידי אלוהים, האם יכול להיות שיש אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? קיום כאפשרות, קיום כפוטנציאל, משהו שלא קיים בכלל, משהו שכל הזמן קיים, החומר שממנו עשויה המציאות, ממה הכל עשוי? מה היה לפני המקום והזמן? ממה עשויים המקום והזמן? מה זה מקום? מה זה זמן? מה זה מציאות? מה זה קיום? האם העולם לא כל הזמן היה קיים? האם העולם נוצר? איך העולם נוצר? האם העולם נברא? איך העולם נברא? האם אלוהים נתן את התורה? מי נתן את התורה? איך לדעת האם משהו קיים? איך לדעת אם משהו לא קיים? האם העולם קיים? האם יש אפשרות שיש אלוהים? האם יש אפשרות שאין אלוהים? האם יש הוכחות שיש אלוהים? האם יש הוכחות לקיומו של אלוהים? האם יש הוכחות שאין אלוהים? האם אין הוכחות לקיומו של אלוהים? מה הסיכוי שיש אלוהים? מה הסיכוי שאין אלוהים? מה הסיכוי שאלוהים ברא את העולם? הגדרת אלוהים, תפישת אלוהים, שינויים בתפישת האלוהות, מערכת היחסים שבין אלוהים לבין העולם, לימודי פילוסופיה, סוגיות בפילוסופיה
חיצוני דרך נכונה בורא הוכחות לכך שיש אלוהים מה זה יש ומה זה אין תורה מהשמים הוכחות למציאות הבורא שמירת מצוות הוכחה לתורה מצוות להבין את המשמעות איך אלוהים ברא את העולם איך לדעת איך לדעת אם יש אלוהים איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם איך לדעת האם יש איך לדעת האם יש אלוהים אין אלוהים אלוהות אלוהים אלוהים ברא אלוהים ברא את העולם אלוהים ובריאת העולם אלוהים לא קיים אפשרות בורא עולם בריאת העולם האם אין אלוהים האם אלוהים ברא את העולם האם אלוהים קיים האם העולם נברא האם העולם נברא על ידי אלוהים האם יכול להיות אלוהים האם יכול להיות שאין אלוהים האם יש אלוהים הגדרה הגדרה של אלוהים הגדרות הוכחה לאי מציאות הבורא הוכחה לאלוהים הוכחה לכך שאין אלוהים הוכחה לכך שיש אלוהים הוכחה למציאות הבורא הוכחה לקיום אלוהים הוכחה לקיום האל הוכחה לקיומו של אלוהים הוכחה שאין אלוהים הוכחה שאלוהים לא קיים הוכחה שאלוהים קיים הוכחה שיש אלוהים הוכחות לאי מציאות הבורא הוכחות לאלוהים הוכחות לכך שאין אלוהים הוכחות לכך שיש אלוהים הוכחות למציאות הבורא הוכחות לקיום אלוהים הוכחות לקיום האל הוכחות לקיומו של אלוהים הוכחות שאין אלוהים הוכחות שאלוהים לא קיים הוכחות שאלוהים קיים הוכחות שיש אלוהים הוכחת אי מציאות הבורא הוכחת מציאות הבורא הוכחת קיום אלוהים הוכחת קיומו של אלוהים העולם העולם נברא העולם נברא על ידי אלוהים יהדות תורה מצוות אלוהים יכולת יש אלוהים להיות אלוהים למה אלוהים ברא את העולם מדוע אלוהים ברא את העולם מה ההגדרה של אלוהים מה זה אלוהים מהי האפשרות שיש אלוהים מציאות האלוהים מציאות הבורא עולם קיומו של אלוהים
NLP / תת מודע - משפט שלילה / משפט שאלה - איך לשתול מחשבות? איך למכור? איך להשפיע על אנשים? איך לשכנע אנשים? איך לעשות מניפולציות? איך לשכנע את התת מודע?
... אינו אפשרי מצד הגדרתם, עפ חוקי השכל ההיגיון והלוגיקה. ואת זה ביארתי במקומות אחרים. ובכל מקרה הרעיון הוא, שכל דבר יש לו שני מצבים אפשריים, מצב של קיום כפוטנציאל וכאפשרות ומצב של קיום ממשי בפועל. ובתוך הקיום הממשי של הדבר בפועל, גם בתוכו ...
אלוהים - חלק 12 - ברא את העולם מסיבה כלשהי?!
אלוהים - חלק 12 - ברא את העולם מסיבה כלשהי?! טיעון: שאלה: מי ברא את העולם? תשובה: אלוהים. שאלה: מדוע אלוהים ברא את העולם? תשובה: סיבה כלשהי. סוף טיעון. הפרכה: נשאל: האם אלוהים היה קיים לפני שהעולם היה קיים? נשיב: כן. אלוהים היה קיים בטרם בריאת העולם. דהיינו, הייתה מציאות כלשהי שבה היה רק אלוהים ללא העולם. נשאל: האם לאלוהים הייתה סיבה מדוע הוא ברא את העולם? נשיב: כן. ומשום כך הוא ברא את העולם. נשאל: כיצד הסיבה לבריאת העולם עצמה נוצרה? האם הסיבה עצמה הייתה קיימת מאז ומעולם? אם נאמר שהסיבה לבריאת העולם, הייתה קיימת גם לפני שהעולם היה קיים, הרי שזה אומר ש: 1 - היה מצב שבו אלוהים היה חסר דבר כלשהו, דהיינו, הזמן שבין הרצון שלו לפני הבריאה לבין אחרי הבריאה. 2 - אלוהים כפוף לסיבות כלשהן, כי אחרת הוא לא היה בורא את העולם. אם נאמר שהסיבה עצמה לבריאת העולם לא הייתה קיימת מאז ומעולם, אז ממילא נשאל כיצד היא עצמה נוצרה? האם אלוהים ברא אותה? אם נאמר שהיא נוצרה מעצמה ללא אלוהים, הרי שאלוהים הוא אינו הבורא היחיד וכולי... אם נאמר שאלוהים ברא את הסיבה עצמה, אז נשאל מהי הסיבה לבריאת הסיבה עצמה וכולי... מסקנה: אפשרות 1 - אלוהים לא ברא את העולם, אלא
התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את התורה + ברא את העולם
התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את התורה + ברא את העולם
התורה, מתן תורה - למה אלוהים נתן את התורה + ברא את העולם למה אלוהים נתן את התורה ויצר את העולם? כדי להבין לעומק מדוע אלוהים נתן את התורה וברא את העולם, יש להבחין בין שני סוגי אלוהים שהוזכרו בהרצאה של אליעד כהן. הראשון הוא האלוהים היהודי, שהדת מתארת כי ברא את העולם בשישה ימים, נח בשבת, ונתן תורה לעם ישראל. השני הוא האלוהים האמיתי, האלוהים הראשוני שמעל לאלוהים היהודי, שהוא בעצם מקור כל ההתרחשויות ביקום, כולל מתן תורה, ללא יוצא מהכלל. אליעד כהן מדגיש שכאשר שואלים מדוע אלוהים נתן את התורה, הכוונה היא לא רק לאלוהים שנתן את התורה במובן הדתי, אלא לאותו אלוהים ראשוני שמנהל את הכל כל הזמן. אם אלוהים באמת אחראי להכל, כולל המחשבות והמעשים של האדם, יוצא מזה שאין באמת בחירה חופשית לאדם. הרצונות וההחלטות של בני האדם הם בעצם ביטויים של אלוהים עצמו, ולכן מבחינה אובייקטיבית האדם כלל לא קיים כישות עצמאית. למה נתינת התורה היא בעצם סתירה לאמונה באלוהים? התורה יוצרת מצב מבלבל, משום שהיא מניחה שיש לאדם בחירה חופשית, ומעודדת את המחשבה שאלוהים יכול לעשות טוב ורע. אליעד כהן מסביר שזוהי למעשה כפירה באלוהים, כי לפי האמת האלוהית, אלוהים אחראי להכל ועושה רק טוב. ה
מי ברא את העולם? בריאת העולם, מי ברא את היקום? המפץ הגדול, איך נברא העולם? מרחב הזמן והמקום
מי ברא את העולם? בריאת העולם, מי ברא את היקום? המפץ הגדול, איך נברא העולם? מרחב הזמן והמקום
... ברא את העולם? בריאת העולם, מי ברא את היקום? המפץ הגדול, איך נברא העולם? מרחב הזמן והמקום למה השאלה מי ברא את העולם אינה נכונה? השאלה מי ברא את העולם? נפוצה מאד, אך אליעד כהן מסביר שהיא מבוססת על הנחת יסוד מוטעית ולכן השאלה עצמה אינה לגיטימית. ... שעומדת בבסיס השאלה היא שהעולם לא היה קיים מאז ומתמיד, כלומר, שהיה זמן כלשהו בו העולם לא היה קיים. אליעד מציג זאת כך: כאשר מישהו שואל מי ברא את העולם?, הוא בעצם מניח שהעולם התחיל להיות קיים בנקודה מסוימת בעבר, ולכן הוא מנסה להבין מי או מה יצר אותו. האם המפץ הגדול מוכיח שהעולם נברא? הרבה אנשים משתמשים בתיאוריית המפץ הגדול כדי לטעון שהעולם אכן נברא ברגע מסוים. הם טוענים שהיקום נוצר מתוך המפץ הגדול, ולכן היה חייב להיות משהו או מישהו שיצר את ... המפץ הגדול אינו מוכיח שהעולם לא היה קיים קודם לכן. כל מה שהמדע עושה הוא להשתמש בתצפיות פיזיקליות מההווה ולהסיק מסקנות לגבי ... המדעיים לא באמת מוכיחים שהעולם נברא ברגע נתון. מדוע מי ברא את אלוהים היא שאלה בעייתית? כאשר אנשים דתיים אומרים שאלוהים ברא את העולם, הם בעצם טוענים שאלוהים היה קיים מאז ומתמיד. אך אליעד מצביע על כך שאותו היגיון בדיוק אפשר להחיל על העולם עצמו - אולי העולם עצמו היה קיים מאז ומתמיד ללא התחלה וללא סוף? אם ניתן לומר שאלוהים תמיד היה קיים, מדוע לא לומר שהעולם תמיד היה קיים? במילים אחרות, התשובה אלוהים ברא את העולם אינה מספקת פתרון אמיתי לשאלת הבריאה, אלא רק מזיזה את הבעיה שלב אחד אחורה - מי ברא את אלוהים עצמו? מה המשמעות האמיתית של מרחב המקום והזמן? אליעד כהן מסביר כי יש להבדיל בין דברים ... או להיעלם. כלומר, המקום לא נברא מעולם, הוא פשוט קיים תמיד. אם מישהו טוען שהמקום מוגבל או בעל גבול, תמיד יהיה משהו גדול יותר ... יכול להיווצר או להיעלם. האם אלוהים יכול להיות מחוץ למקום ולזמן? אליעד מסביר שאם נטען שאלוהים יצר את המקום והזמן, נגיע לסתירה. אם אלוהים יצר את העולם, הרי שהיה לפני ואחרי הבריאה, מה שאומר שאלוהים עצמו כפוף לזמן. אם הוא כפוף לזמן, הוא אינו כל - יכול או בלתי מוגבל, אלא נמצא בתוך מסגרת המקום והזמן, ולכן אלוהים כזה אינו יכול להיות ההסבר ל
בריאה עצמית, ישות יכולה או לא לברוא את עצמה? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים הבורא? אולי נוצר מעצמו?
בריאה עצמית, ישות יכולה או לא לברוא את עצמה? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים הבורא? אולי נוצר מעצמו?
... עצמית, ישות יכולה או לא לברוא את עצמה? מי ברא את העולם? מי ברא את אלוהים הבורא? אולי נוצר מעצמו? האם ישות יכולה לברוא את עצמה? השאלה המרכזית שאליעד כהן מציג היא האם ישות כלשהי יכולה לברוא את עצמה. רבים חושבים שאין אפשרות כזו, משום שאם הישות קיימת, מדוע שתברא את עצמה שוב? ואם היא לא קיימת, איך תוכל לברוא את עצמה בכלל? הרבנים ואנשים דתיים נוטים להשתמש בטיעון הזה להוכחת קיומו של אלוהים, בטענה שאלוהים הוא הכרחי לבריאת העולם, משום שישות לא יכולה להיווצר מעצמה. אך לפי ההסבר של אליעד, התשובה היא שישות אכן יכולה לברוא את עצמה, והוא מסביר זאת על ידי רעיון של שינוי ... משום שאם הפוטנציאל לא היה קיים אף פעם, לא היה אפשר שיהיה עולם כרגע. מכאן הוא מסיק שלמעשה תמיד הייתה אפשרות שיהיה עולם, ולכן העולם לא נברא משום כלום מוחלט, אלא נוצר כתוצאה משינוי מצב. מצב היש עולם נוצר מהמצב אין עולם, והכלום הוא פשוט צורה אחרת של משהו שהיה קיים תמיד. כלומר, העולם הוא רק שינוי צורה של אותו דבר שתמיד היה קיים, גם אם בעבר הוא היה בצורה אחרת לחלוטין. מה באמת קרה לפני בריאת העולם? הוא מדגיש שאי אפשר להוכיח שהיה מצב שבו לא היה שום דבר, משום שהמקום והזמן תמיד היו קיימים בצורה כזו או אחרת. גם אם נניח מצב שבו לא היה שום ... כלשהי ששינתה את הצורה שלה והפכה לעולם שאנו מכירים כיום. הכלום הוא לא באמת שום דבר, אלא רק צורה אחרת של ישות קיימת. מי גרם לאלוהים לשנות את רצונו ולברוא עולם? אליעד מסביר שלפי אותו עיקרון, אם כל שינוי חייב להיגרם על ידי ישות חיצונית - כפי שטוענים אנשים דתיים לגבי בריאת העולם - אז יש לשאול את השאלה מה גרם לשינוי ברצונו של אלוהים. אם אלוהים ישב במצב אחד ואחר כך החליט לברוא את העולם, הרי שאלוהים עבר שינוי. אם כל שינוי חייב להיות מופעל מבחוץ, מי הפעיל את השינוי הזה אצל אלוהים? האם אלוהים בעצמו שינה את רצונו, או שהיה משהו אחר שגרם לכך? הוא ממשיך ואומר שאם אלוהים יכול לשנות את הרצון של עצמו, אז באותה מידה אפשר לומר שהעולם עצמו יכול היה ליצור את עצמו ללא צורך באלוהים. ואם יש משהו אחר שגרם לאלוהים לשנות את הרצון שלו, אז צריך לחקור מי יצר את אותו משהו אחר, וכן הלאה עד אינסוף. האם אלוהים יכול לברוא את העולם יש מאין? אליעד מתייחס לטענה נפוצה נוספת של אנשים דתיים, לפיה העולם לא יכול להיווצר לבד כמו ששולחן לא יכול להיווצר לבד. הוא מסביר שההשוואה הזו מוטעית - הרי הנגר אינו יוצר את השולחן מתוך כלום, אלא לוקח חומר קיים ויוצר ממנו שולחן. אם אלוהים באמת היה בורא את
תחושת הבחירה החופשית, רצון חופשי, האם יש בחירה חופשית? מי ברא את העולם? מי ברא את הבורא? מי ברא את אלוהים? האם יש בורא לעולם? הוכחה שיש בחירה חופשית
תחושת הבחירה החופשית, רצון חופשי, האם יש בחירה חופשית? מי ברא את העולם? מי ברא את הבורא? מי ברא את אלוהים? האם יש בורא לעולם? הוכחה שיש בחירה חופשית
... הבחירה החופשית, רצון חופשי, האם יש בחירה חופשית? מי ברא את העולם? מי ברא את הבורא? מי ברא את אלוהים? האם יש בורא לעולם? הוכחה שיש בחירה חופשית האם יש לנו באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר לעומק את ... כמשהו שנובע מגורם חיצוני ולא מתוך בחירה חופשית אמיתית. מאחר שמעולם לא ראינו כיצד מחשבות נוצרות, אנו מניחים בטעות שהן נוצרות מעצמן, ומייחסים להן בחירה חופשית. האם העולם מוכיח את קיומו של בורא? אליעד כהן מתמודד עם השאלה הפופולרית מי ברא את העולם?, ומסביר את הבעייתיות בהנחה שהעולם נברא על ידי בורא. הוא מביא את הטיעון המוכר שהציור מעיד על הצייר והשולחן על הנגר, ולכן העולם חייב להעיד על בורא. אליעד מסביר למה הטיעון הזה בעייתי מבחינה לוגית: אם כל דבר חייב שיהיה לו יוצר, אז גם ליוצר חייב להיות יוצר וכן הלאה עד אינסוף. לכן, הנחה זו לא באמת פותרת את השאלה מי ברא את העולם?, אלא רק מעבירה אותה צעד אחד אחורה. בסופו של דבר, צריך להודות שאנו לא באמת יודעים מי יצר את המציאות הראשונה, או שמקבלים שהמציאות נוצרה מעצמה - מה שהופך את ההנחה של בורא לבלתי הכרחית. מה הקשר בין מודעות עצמית לבחירה חופשית? אליעד מתייחס לשאלת הזהות האישית ... של המציאות. אליעד מדגיש כי התחושה שיש לאדם של בחירה חופשית היא למעשה אשליה, אך היא אשליה הכרחית שמאפשרת לאדם להרגיש קיום עצמאי ונפרד. האם יש בחירה חופשית? מי ברא את העולם? מי יצר את אלוהים? האם הכל נקבע מראש? מהי מודעות עצמית? איך נוצרת מחשבה? מה מוכיח את קיום הבורא?
האם אתה אלוהים? מי ברא את העולם? למה הכל קורה? לגלות שאתה אלוהים, סיבת כל הסיבות, הרצון הראשון, להזיז את השמש, להיות אלוהים, להתחבר לאלוהים, לשלוט במציאות, בחירה חופשית
האם אתה אלוהים? מי ברא את העולם? למה הכל קורה? לגלות שאתה אלוהים, סיבת כל הסיבות, הרצון הראשון, להזיז את השמש, להיות אלוהים, להתחבר לאלוהים, לשלוט במציאות, בחירה חופשית
... אתה אלוהים? מי ברא את העולם? למה הכל קורה? לגלות שאתה אלוהים, סיבת כל הסיבות, הרצון הראשון, להזיז את השמש, להיות אלוהים, להתחבר לאלוהים , לשלוט במציאות, בחירה חופשית מה הקשר בין אלוהים למציאות? האם אלוהים שולט במציאות? בהרצאה הזו, אליעד מתאר דיאלוג פילוסופי בין שני אנשים, שבוחנים את רעיון האלוהים, שליטת האדם במציאות, והקשר בין הזמן, המקום והרצון האנושי. השיחה מתמקדת בכמה רעיונות מרכזיים כמו הבחירה החופשית, הרצון, וההבנה הפנימית של מהות האדם והמציאות. האם יש דבר כזה ראשון? מה הקשר בין אלוהים לראשית המציאות? בתחילת הדיאלוג, נשאלת השאלה אם יש ראשון שיצר את העולם, ואם זה קשור בכלל לאדם. יש התמקדות במושג הראשון כפי שמציין דובר אחד, תוך כדי חקירה של המושג - האם הכוונה לישות אחת או שזו רק תפיסה שלנו. זה מוביל לשאלה האם אלוהים הוא הכוח שמייצר את כל הסיבות והאפשרויות, או שמא יש משהו שהופיע לפניהם. האם אלוהים והמציאות הם אותו הדבר? אליעד טוען שהמציאות ואלוהים הם בעצם אותו הדבר. הוא מעלה את השאלה האם כל מה שקורה הוא תוצאה של רצון אלוהי, או שמא מדובר במקריות. לאחר מכן, הדיאלוג עובר לחשיבה על רעיון האקראי - האם כל דבר שקורה הוא ... לקרות. השניים מנסים להבין את משמעות האקראיות וההבדל בין אקראי לסיבתי. המסקנה שהולמת את המחשבה היא שהאלוהים נמצא לפני כל דבר, ולכן הוא אחראי ליצירת השונות, שהופכת את הסיבות לאפשריות. מהו הרצון? איך הוא ... את השמש? בהמשך עולה השאלה מהו המקור לרצון - האם זהו רצון אישי, או שהרצון קשור לכוח גדול יותר, כמו אלוהים. הדיאלוג עוסק בשאלה אם הרצון האנושי הוא מוגבל, ואם כך, מה זה אומר לגבי הבחירה החופשית. האם אנחנו ... שולי ונשלטים, או שאנחנו האחראים היחידים למה שקורה? המשתתפים מנסים להבין את הדרך שבה שליטה אישית או אלוהית משפיעה על מה שקורה. הם גם מנסים לגלות איך להפעיל את השליטה הזו בצורה מושכלת ומבוססת על הבנת ... של דבר, השיחה מדוברת על כך שאם אדם רוצה לשלוט במציאות, עליו להבין שהוא אחראי לכל פרט שולי בה. האם אלוהים שולט במציאות? מהו הרצון ומה הקשר שלו לאלוהים? האם אנחנו אחראים לכל מה שקורה? האם כל מה שקורה הוא אקראי? מהי הבחירה החופשית? האם ניתן לשלוט ...
אני אלוהים, למה אליעד כהן הוא אלוהים? איך להיות אלוהים? אתה אלוהים, מה זה להיות אלוהים? מי זה אלוהים האמיתי? מי ברא את אלוהים של היהודים? אלוהים של הדתיים, למה אני אלוהים? למה הכל כרצונך תמיד? מי ברא את העולם? הספר להיות אלוהים
אני אלוהים, למה אליעד כהן הוא אלוהים? איך להיות אלוהים? אתה אלוהים, מה זה להיות אלוהים? מי זה אלוהים האמיתי? מי ברא את אלוהים של היהודים? אלוהים של הדתיים, למה אני אלוהים? למה הכל כרצונך תמיד? מי ברא את העולם? הספר להיות אלוהים
... אלוהים, למה אליעד כהן הוא אלוהים? איך להיות אלוהים? אתה אלוהים, מה זה להיות אלוהים? מי זה אלוהים האמיתי? מי ברא את אלוהים של היהודים? אלוהים של הדתיים, למה אני אלוהים? למה הכל כרצונך תמיד? מי ברא את העולם? הספר להיות אלוהים מה זה אומר להיות אלוהים? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בתפיסת אני אלוהים מתוך פרספקטיבות פילוסופיות שונות. אליעד מציין כי כל אדם יכול להבין ולהרגיש שהוא אלוהים, בכך שהוא חלק מהמציאות הכוללת. הוא מסביר כיצד כל פרט בעולם, כמו אצבע או שולחן, הוא חלק מקולקטיב גדול ... מהמציאות. אם האצבע תבין שהיא רק חלק מהיד, אין לה סיבה להרגיש מאוימת מהיד או להתנגד לה. כך גם כל פרט במציאות - הוא רק חלק ממשהו גדול יותר. האם אלוהים הוא ישות נפרדת? אליעד מציג את שני התפיסות העיקריות על אלוהים. בתפיסה הדתית המקובלת, אלוהים הוא ישות נפרדת מאתנו, והיא בראה את העולם ומנהלת מערכת יחסים עם בני האדם. לעומת זאת, בתפיסה האחרת, אלוהים הוא המציאות כולה, כלומר, כל מה שקיים - כולל כל פרט ופרט - הוא חלק מהמציאות האינסופית שהיא אלוהים. מהם היבטים של אני הוא אלוהים? כאשר אדם מבין שהוא חלק מהמציאות האחת, הוא מתחיל לראות את עצמו כאלוהים. אם הוא מבין שהוא חלק מהמציאות, כל מה שקורה לו הוא חלק מהמציאות שבחרה בו. אליעד מציין שכשאדם מתחיל לחשוב ... לרצונו של האדם כחלק מהמציאות. ברגע שמבינים את המושג הזה, כל הבחירות, הרגשות והמחשבות שלנו אינן נפרדות מהמציאות עצמה. מה הקשר לתפיסת המציאות היא אלוהים? אליעד מבדל בין אלוהים של היהודים, שבו נתפסת ישות אלוהית חיצונית לעולם, לבין האלוהים האמיתי שהוא מציאות עצמה, ואין שום דבר מחוץ לה. את אלוהים האמיתי, לפי תפיסה זו, אי אפשר להפריד מהמציאות כי הכל הוא חלק ממנה. לכן, הוא טוען, אין מקום לשאלת הבחירה ... יש משהו מעבר לתפיסת אני הוא הכל? בהמשך, אליעד מציין כי יש שלב נוסף בהבנה שבה הידע על היותנו חלק מהמציאות יוביל אותנו למקום שבו אנו לא צריכים עוד הגדרות. כל ה
סנפיר וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים
... דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים האם הוכחת סנפיר וקשקשת מוכיחה שהתורה אמת? אליעד כהן מסביר על טענת הוכחת סנפיר וקשקשת לאמיתות התורה, שמובאת פעמים רבות על ידי מחזירים בתשובה. הטענה אומרת שכל דג שיש לו קשקשים בהכרח יש לו גם סנפירים, ולכן, לפי הטענה, מי שכתב את התורה ידע עובדה מדעית שלא היה אפשר לדעת בזמן שנכתבה, ומכאן שהתורה נכתבה על ידי בורא העולם. אליעד מדגיש כמה הנחות יסוד בטענה זו ומפריך אותן בהרחבה: מה באמת כתוב בתורה על דגים טהורים? בתורה (ויקרא יא, ט) נאמר שכל דג עם סנפיר וקשקשת מותר לאכילה. אליעד מבהיר שבתורה עצמה לא כתוב במפורש שכל דג עם קשקשים בהכרח יש לו סנפירים, אלא זו מסקנה מאוחרת של חזל ... האם העובדה שכתוב בתורה דבר אמיתי הופך אותה לאלוהית? אליעד נותן דוגמה להמחשה: אם מישהו מנבא תוצאות משחקי ספורט באופן מדויק, זה לא בהכרח אומר שיש לו כוחות אלוהיים או על - טבעיים, אלא אולי מדובר בניחוש מוצלח, או במידע קודם שהוא נחשף אליו. גם אם בתורה היו כתובות תחזיות מדויקות שהתגשמו, זה עדיין לא היה מוכיח בוודאות שהתורה נכתבה על ידי אלוהים. זה יכול להוכיח רק שלמי שכתב את התורה הייתה יכולת או מידע מסוים. האם חזל ידעו דברים שאחרים לא ידעו בתקופתם? אליעד מסביר שאנשים ... להניח שחזל קיבלו ידע אלוהי, אלא הם יכלו פשוט ללמוד אותו מתרבויות אחרות. האם תגליות מדעיות בתורה מוכיחות שהיא משמיים? אפילו אם נניח שבתורה אכן כתובות עובדות מדעיות מדויקות ומרשימות, זה עדיין לא מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אולי מדובר בחוצנים או ביישויות אחרות עם ידע מתקדם. אין הכרח לוגי שידע מדויק חייב להגיע מבורא העולם דווקא. למה אי אפשר להסתמך על ידע שהועבר מדור לדור? אליעד מראה שגם הטענה ... שהפעם, במקרה של התורה, דווקא לא הייתה טעות או הטעיה? איך נוצרו כל כך הרבה מחלוקות בהלכה אם הכל עבר במסורת ... כהן מדגיש שבעולם היהדות יש אינסוף מחלוקות על ההלכות. אם ה
בורא ראשון שאינו נברא, מי ברא את אלוהים? האם יש בורא ראשון? מי ברא את העולם? האם הבורא נברא?
בורא ראשון שאינו נברא, מי ברא את אלוהים? האם יש בורא ראשון? מי ברא את העולם? האם הבורא נברא? האם חייב להיות בורא ראשון שאינו נברא? אליעד כהן מתייחס לשאלה האם חייב להיות בורא ראשון, ומנתח בצורה מפורטת את הטענה שיש בורא ראשון שאינו נברא. הטענה הזאת נפוצה בעיקר בעולם הדתי, שלפיו אלוהים הוא הבורא הראשון והוא תמיד היה קיים. הטיעון השכיח הוא שלכל דבר בעולם יש בורא, ולכן חייב להיות משהו ראשון שלא נברא, אחרת היינו מגיעים למצב של אינסוף בוראים ונבראים, ללא התחלה ברורה. האם הטענה שיש בורא ראשון מחויבת המציאות? אליעד כהן מדגיש שהטענה הדתית האומרת שצריך שיהיה בורא ראשון, כי אחרת תהיה שרשרת אינסופית של בוראים ונבראים, היא טענה בעייתית ומטופשת בעיניו. הוא מסביר זאת כך: אם נאמר שלכל דבר יש בורא, ואם לבורא עצמו חייב להיות בורא אחר, אז למעשה נוצרת שרשרת של נבראים. לפי הטענה הדתית, חייב להיות סיום לשרשרת הזאת, משהו שאינו נברא, שאינו חלק מהשרשרת, כדי לעצור את האינסופיות של הבוראים והנבראים. אולם, לדעת אליעד, זו טענה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: קיום כפוטנציאל, האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה העולם קיים? בשביל מה לחיות? למה לא להתאבד? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? למה יש רע וסבל בעולם? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך נוצר העולם? האם יש אמת מוחלטת? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? האם יש בחירה חופשית? האם אפשר לדעת הכל ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: קיום כפוטנציאל, כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? דיכאון? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך למצוא זוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לא להישחק בעבודה? איך למכור מוצר ללקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך ליצור אהבה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לקבל החלטות? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשנות תכונות אופי? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחנך ילדים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מומחה, מאמן לכלכלת המשפחה, אימון אישי למתבגרים בתחום קיום כפוטנציאל - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2500 שניות - עכשיו 17_07_2025 השעה 17:44:22 - wesi1