ליקוטי מוהרן ח"ב יז, לימוד ליקוטי מוהרן, רבי נחמן מברסלב, איך ללמוד ליקוטי מוהרן? שיעור בליקוטי מוהרן? להבין ליקוטי מוהרן, איך לומדים ליקוטי מוהרן? פירוש לליקוטי מוהרן, חלק 2
מהי דרך השם יתברך לפי ליקוטי מוהרן ח"ב תורה י"ז?
בליקוטי מוהרן ח"ב תורה י"ז, רבי נחמן מברסלב מציג עיקרון חשוב: "דרך השם יתברך להביט על הטובות שעושים". משמעות האמירה הזאת, שאלוהים כביכול מסתכל רק על המעשים הטובים של האדם. אליעד כהן מסביר שהמשפט "דרך השם יתברך" מגדיר את ברירת המחדל של הקב"ה, כלומר, אלוהים באופן עקרוני מסתכל על הצד הטוב והחיובי. מכאן עולה השאלה, האם אלוהים באמת מוגבל באופן כלשהו? הרי לומר שיש לו "דרך" מסוימת מצמצם לכאורה את אין - סופיותו, כי אם יש לו דרך מסוימת, לכאורה יש משהו שאינו הדרך שלו, מה שמייצר סוג של מגבלה או צמצום.
מדוע הקב"ה מסתכל על הטוב שבאדם?
אליעד מסביר שמה שכתוב בליקוטי מוהרן, שאלוהים מסתכל רק על הטובות שעושים, הוא כמו עידוד לאדם. רבי נחמן אומר בעצם לאדם: אל תישבר ואל תתייאש גם אם עשית עבירה. אלוהים ייקח בחשבון רק את החלק הטוב שבמעשיך, את החלק של המצווה, גם אם המצווה מעורבת עם עבירה. אליעד מציג את ההיגיון מאחורי זה: המטרה של אלוהים היא לעודד את האדם להמשיך לפעול, לא לוותר ולא להישבר. אם האדם יידע שאלוהים מסתכל בעיקר על הטוב שבו, אז גם אחרי כישלון הוא ימשיך לנסות להתקדם. במילים אחרות, ההתמקדות בטוב יוצרת מוטיבציה תמידית לאדם להמשיך להתקדם בדרך הנכונה, כי כל עוד האדם מתקדם, אפילו קצת, זה נחשב לטובה.
האם אלוהים באמת רואה רק את הטוב ולא את הרע?
למרות זאת, אליעד מדגיש שיש בעיה עם ההנחה שאלוהים מסתכל רק על הטוב, כיוון שמי שמגדיר "טוב", מגדיר גם "רע". אי אפשר להסתכל על הטוב בלי להיות מודע גם לרע, כי המושגים האלה תמיד באים יחד. לכן, המשפט "דרך השם יתברך להביט רק על הטובות" מצביע על סוג של חשיבה חיובית מיוחדת: אלוהים יודע ומכיר את הרע, אך בוחר להסתכל ולהתמקד בטוב.
איך ההסתכלות של הקב"ה משפיעה על האדם בפועל?
ההשלכה הפרקטית היא שלמרות שהאדם עושה טעויות ועבירות, הוא לא אמור להיכנס לייאוש מוחלט. לפי רבי נחמן, מהות ההסתכלות החיובית של הקב"ה היא לחזק את האדם בעבודתו הרוחנית, כך שהוא ימשיך להתקדם. אם האדם יחשוב שאלוהים שופט אותו בחומרה על כל עבירה, הוא עלול להתייאש לגמרי, להפסיק לנסות, וליפול עוד יותר. אך אם האדם יאמין שאלוהים שם דגש על המעשים הטובים בלבד, הוא יתעודד וימשיך להתקדם לעבר השלמות הרוחנית.
האם יש גבול להסתכלות החיובית על הטוב?
שאלה נוספת שאליעד מעלה בהרצאה היא האם יש גבול להסתכלות החיובית הזאת? כלומר, האם תמיד נכון להסתכל רק על הטוב, או שיש רגע שבו חובה להתייחס גם לרע? רבי נחמן מציע שכל שכן שאסור לאדם להביט על הרע שבחברו, ואם הקב"ה בעצמו מתמקד רק בטוב, קל וחומר שגם האדם אמור לעשות זאת. העיקרון הוא תמיד לחפש את הטוב, אפילו בדברים הקטנים ביותר.
מה הקשר בין טבע והשגחה פרטית לפי רבי נחמן?
חלק מרכזי נוסף בהרצאה הוא ההסבר על טבע מול השגחה פרטית. אליעד מסביר שלפי רבי נחמן, הקב"ה מנהל את העולם בשתי דרכים שונות:
אליעד מסביר שלפי רבי נחמן, האדם שפועל טוב זוכה להשגחה פרטית שבה...
בליקוטי מוהרן ח"ב תורה י"ז, רבי נחמן מברסלב מציג עיקרון חשוב: "דרך השם יתברך להביט על הטובות שעושים". משמעות האמירה הזאת, שאלוהים כביכול מסתכל רק על המעשים הטובים של האדם. אליעד כהן מסביר שהמשפט "דרך השם יתברך" מגדיר את ברירת המחדל של הקב"ה, כלומר, אלוהים באופן עקרוני מסתכל על הצד הטוב והחיובי. מכאן עולה השאלה, האם אלוהים באמת מוגבל באופן כלשהו? הרי לומר שיש לו "דרך" מסוימת מצמצם לכאורה את אין - סופיותו, כי אם יש לו דרך מסוימת, לכאורה יש משהו שאינו הדרך שלו, מה שמייצר סוג של מגבלה או צמצום.
מדוע הקב"ה מסתכל על הטוב שבאדם?
אליעד מסביר שמה שכתוב בליקוטי מוהרן, שאלוהים מסתכל רק על הטובות שעושים, הוא כמו עידוד לאדם. רבי נחמן אומר בעצם לאדם: אל תישבר ואל תתייאש גם אם עשית עבירה. אלוהים ייקח בחשבון רק את החלק הטוב שבמעשיך, את החלק של המצווה, גם אם המצווה מעורבת עם עבירה. אליעד מציג את ההיגיון מאחורי זה: המטרה של אלוהים היא לעודד את האדם להמשיך לפעול, לא לוותר ולא להישבר. אם האדם יידע שאלוהים מסתכל בעיקר על הטוב שבו, אז גם אחרי כישלון הוא ימשיך לנסות להתקדם. במילים אחרות, ההתמקדות בטוב יוצרת מוטיבציה תמידית לאדם להמשיך להתקדם בדרך הנכונה, כי כל עוד האדם מתקדם, אפילו קצת, זה נחשב לטובה.
האם אלוהים באמת רואה רק את הטוב ולא את הרע?
למרות זאת, אליעד מדגיש שיש בעיה עם ההנחה שאלוהים מסתכל רק על הטוב, כיוון שמי שמגדיר "טוב", מגדיר גם "רע". אי אפשר להסתכל על הטוב בלי להיות מודע גם לרע, כי המושגים האלה תמיד באים יחד. לכן, המשפט "דרך השם יתברך להביט רק על הטובות" מצביע על סוג של חשיבה חיובית מיוחדת: אלוהים יודע ומכיר את הרע, אך בוחר להסתכל ולהתמקד בטוב.
איך ההסתכלות של הקב"ה משפיעה על האדם בפועל?
ההשלכה הפרקטית היא שלמרות שהאדם עושה טעויות ועבירות, הוא לא אמור להיכנס לייאוש מוחלט. לפי רבי נחמן, מהות ההסתכלות החיובית של הקב"ה היא לחזק את האדם בעבודתו הרוחנית, כך שהוא ימשיך להתקדם. אם האדם יחשוב שאלוהים שופט אותו בחומרה על כל עבירה, הוא עלול להתייאש לגמרי, להפסיק לנסות, וליפול עוד יותר. אך אם האדם יאמין שאלוהים שם דגש על המעשים הטובים בלבד, הוא יתעודד וימשיך להתקדם לעבר השלמות הרוחנית.
האם יש גבול להסתכלות החיובית על הטוב?
שאלה נוספת שאליעד מעלה בהרצאה היא האם יש גבול להסתכלות החיובית הזאת? כלומר, האם תמיד נכון להסתכל רק על הטוב, או שיש רגע שבו חובה להתייחס גם לרע? רבי נחמן מציע שכל שכן שאסור לאדם להביט על הרע שבחברו, ואם הקב"ה בעצמו מתמקד רק בטוב, קל וחומר שגם האדם אמור לעשות זאת. העיקרון הוא תמיד לחפש את הטוב, אפילו בדברים הקטנים ביותר.
מה הקשר בין טבע והשגחה פרטית לפי רבי נחמן?
חלק מרכזי נוסף בהרצאה הוא ההסבר על טבע מול השגחה פרטית. אליעד מסביר שלפי רבי נחמן, הקב"ה מנהל את העולם בשתי דרכים שונות:
- דרך הטבע - העולם פועל לפי חוקים קבועים וברורים. אם האדם פועל לפי החוקים האלו, הוא יקבל את התוצאות שהטבע נותן. במקרה הזה, אלוהים כביכול לא מתערב באופן ישיר.
- השגחה פרטית - כשהאדם מתנהג בצורה טובה ומקושר לקב"ה, הוא זוכה לכך שאלוהים יתערב ישירות לטובתו, מעבר לחוקי הטבע הרגילים.
אליעד מסביר שלפי רבי נחמן, האדם שפועל טוב זוכה להשגחה פרטית שבה...
- איך ללמוד ליקוטי מוהרן?
- מהי השגחה פרטית?
- האם יש גבול לחשיבה חיובית?
- דרך השם יתברך לפי רבי נחמן
- הבדל בין טבע להשגחה
- מהי הסתכלות חיובית לפי רבי נחמן?