תורת הצמצום, לימוד קבלה, תורת הקבלה, שיעורים בקבלה, החלל הפנוי, בריאת העולם, איך נוצר העולם? איך נברא העולם? סוד הצמצום, ליקוטי מוהרן ח"א סד, הוכחה שיש אלוהים, הוכחה שאין אלוהים
מהי תורת הצמצום בקבלה לפי רבי נחמן?
תורת הצמצום היא רעיון יסודי בקבלה המנסה להסביר כיצד נברא העולם מתוך האלוהים האינסופי. רבי נחמן מברסלב דן בנושא זה לעומק, במיוחד בתורה ס"ד בליקוטי מוהר"ן חלק א', ומציג את הקשיים הלוגיים והפילוסופיים שנוצרים בהבנת הבריאה על ידי האלוהים האינסופי. על פי תורת הצמצום, לפני בריאת העולם, האלוהים מילא את כל המציאות באורו האינסופי. כדי לברוא את העולם, האל היה צריך "לצמצם" או לפנות את אורו לצדדים, כך שיווצר חלל פנוי שבו אפשר לברוא את העולם. אולם מיד עולה שאלה לוגית קשה: אם אלוהים אינסופי, כיצד הוא יכול לזוז לצדדים? הרי באינסוף אין מקום פנוי ואין מקום "לזוז אליו".
מדוע נאמר שאלוהים ברא את העולם מחמת רחמנותו?
רבי נחמן מצטט את הרעיון שאלוהים ברא את העולם מחמת רחמנותו, כלומר, אלוהים רצה לגלות את מידת הרחמים שלו. אך הוא מיד שואל שאלה חשובה על כך: אם אלוהים ברא את העולם מתוך רחמים, מדוע ברא את הרחמנות עצמה? הרי לפני הבריאה לא היו מושגים של רחמים או אכזריות. כלומר, אלוהים עצמו הוא זה שיצר את המושג של רחמנות, ולכן אי אפשר להגיד שהבריאה נוצרה מתוך הרחמנות בלבד. רבי נחמן מצביע כאן על סתירה יסודית: אלוהים, שהמציא את כל המושגים, לא יכול היה לברוא את העולם ממושג שעדיין לא היה קיים לפני הבריאה.
האם אפשר להבין את סוד הצמצום?
רבי נחמן מבהיר שהצמצום, או החלל הפנוי, הוא דבר שאי אפשר להבינו באמצעות השכל האנושי. לדבריו, על מנת להבין את סוד הצמצום יש צורך לאחוז בשני הפכים בו - זמנית: יש ואין. שכן החלל הפנוי הוא בו - זמנית ריק מאלוהים וגם מלא בו. הרעיון הזה סותר את עצמו ברמה הלוגית, ולכן הוא מדגיש כי רק לעתיד לבוא ניתן יהיה להבין זאת. אך רבי נחמן אינו מתכוון לעתיד פיזי או זמן ממשי, אלא למצב של מודעות גבוהה יותר. הוא בעצם טוען שהסוד הזה נמצא מעבר לשכל, ולכן כל ניסיון להבינו יוביל לפרדוקס.
כיצד רבי נחמן משתמש בפרדוקסים להסברת הבריאה?
רבי נחמן משתמש בדימויים רבים כדי להסביר את הפרדוקסים שבבריאה. למשל, הוא משתמש בדוגמה של כיסא ושולחן בחדר כדי להראות מדוע בלתי אפשרי להזיז את האלוהים לצדדים, כי במקרה של אינסוף אין מקום ריק שאליו אפשר לזוז. כמו כן, הוא מדגים שכדי להחליף בין כיסא לשולחן בחדר צפוף, צריך שיהיה מקום פנוי ביניהם. אך במקרה של האלוהים האינסופי, אין שום מקום פנוי, ולכן בלתי אפשרי לכאורה לצמצם את אורו.
מדוע יש שאלות בקבלה שאין להן תשובה?
רבי נחמן טוען שיש שני סוגים של שאלות הגורמות לאנשים לפקפק באמונה או באלוהים:
מה הקשר בין תורת הצמצום לחיי היומיום של האדם?
לפי רבי נחמן, כל תורת הצמצום אינה רק רעיון פילוסופי, אלא משל לחיים היומיומיים של האדם. הוא מדגים זאת באמצעות הדוגמה של הרצון הפנימי של האדם. בתוך כל...
תורת הצמצום היא רעיון יסודי בקבלה המנסה להסביר כיצד נברא העולם מתוך האלוהים האינסופי. רבי נחמן מברסלב דן בנושא זה לעומק, במיוחד בתורה ס"ד בליקוטי מוהר"ן חלק א', ומציג את הקשיים הלוגיים והפילוסופיים שנוצרים בהבנת הבריאה על ידי האלוהים האינסופי. על פי תורת הצמצום, לפני בריאת העולם, האלוהים מילא את כל המציאות באורו האינסופי. כדי לברוא את העולם, האל היה צריך "לצמצם" או לפנות את אורו לצדדים, כך שיווצר חלל פנוי שבו אפשר לברוא את העולם. אולם מיד עולה שאלה לוגית קשה: אם אלוהים אינסופי, כיצד הוא יכול לזוז לצדדים? הרי באינסוף אין מקום פנוי ואין מקום "לזוז אליו".
מדוע נאמר שאלוהים ברא את העולם מחמת רחמנותו?
רבי נחמן מצטט את הרעיון שאלוהים ברא את העולם מחמת רחמנותו, כלומר, אלוהים רצה לגלות את מידת הרחמים שלו. אך הוא מיד שואל שאלה חשובה על כך: אם אלוהים ברא את העולם מתוך רחמים, מדוע ברא את הרחמנות עצמה? הרי לפני הבריאה לא היו מושגים של רחמים או אכזריות. כלומר, אלוהים עצמו הוא זה שיצר את המושג של רחמנות, ולכן אי אפשר להגיד שהבריאה נוצרה מתוך הרחמנות בלבד. רבי נחמן מצביע כאן על סתירה יסודית: אלוהים, שהמציא את כל המושגים, לא יכול היה לברוא את העולם ממושג שעדיין לא היה קיים לפני הבריאה.
האם אפשר להבין את סוד הצמצום?
רבי נחמן מבהיר שהצמצום, או החלל הפנוי, הוא דבר שאי אפשר להבינו באמצעות השכל האנושי. לדבריו, על מנת להבין את סוד הצמצום יש צורך לאחוז בשני הפכים בו - זמנית: יש ואין. שכן החלל הפנוי הוא בו - זמנית ריק מאלוהים וגם מלא בו. הרעיון הזה סותר את עצמו ברמה הלוגית, ולכן הוא מדגיש כי רק לעתיד לבוא ניתן יהיה להבין זאת. אך רבי נחמן אינו מתכוון לעתיד פיזי או זמן ממשי, אלא למצב של מודעות גבוהה יותר. הוא בעצם טוען שהסוד הזה נמצא מעבר לשכל, ולכן כל ניסיון להבינו יוביל לפרדוקס.
כיצד רבי נחמן משתמש בפרדוקסים להסברת הבריאה?
רבי נחמן משתמש בדימויים רבים כדי להסביר את הפרדוקסים שבבריאה. למשל, הוא משתמש בדוגמה של כיסא ושולחן בחדר כדי להראות מדוע בלתי אפשרי להזיז את האלוהים לצדדים, כי במקרה של אינסוף אין מקום ריק שאליו אפשר לזוז. כמו כן, הוא מדגים שכדי להחליף בין כיסא לשולחן בחדר צפוף, צריך שיהיה מקום פנוי ביניהם. אך במקרה של האלוהים האינסופי, אין שום מקום פנוי, ולכן בלתי אפשרי לכאורה לצמצם את אורו.
מדוע יש שאלות בקבלה שאין להן תשובה?
רבי נחמן טוען שיש שני סוגים של שאלות הגורמות לאנשים לפקפק באמונה או באלוהים:
- שאלות שיש להן תשובה, אך האדם לא מבין אותה כרגע. במקרה כזה, האדם פשוט לא הבין מספיק טוב וצריך ללמוד עוד.
- שאלות שאין להן כלל תשובה בשכל האנושי, כמו שאלת הצמצום. שאלות אלו גורמות ל"כפירה", כי הן מראות סתירה פנימית באמונה עצמה. במקרה כזה, לדעת רבי נחמן, אסור להסתכל ישירות על השאלות הללו, כי אין להן פתרון לוגי בשכל האנושי הרגיל.
מה הקשר בין תורת הצמצום לחיי היומיום של האדם?
לפי רבי נחמן, כל תורת הצמצום אינה רק רעיון פילוסופי, אלא משל לחיים היומיומיים של האדם. הוא מדגים זאת באמצעות הדוגמה של הרצון הפנימי של האדם. בתוך כל...
- מה זה תורת הצמצום בקבלה?
- איך העולם נברא מהאינסוף?
- מהו החלל הפנוי?
- האם יש הוכחה שיש אלוהים?
- למה אלוהים ברא את העולם?
- איך להבין את סוד הצמצום?