משה רבנו, צדיק כמו משה רבנו, יכולת אנושית, מסירות נפש, גבול השכל האנושי, מאה אחוז, לדבר את האמת, מימוש עצמי
האם כל אחד יכול להיות צדיק כמו משה רבנו?
בתחילת ההרצאה אליעד כהן מתייחס לשאלה האם כל אדם יכול להגיע לדרגה רוחנית כמו זו של משה רבנו, צדיק הנחשב לפסגת האנושיות בתפיסה הדתית. הדוגמה המרכזית שמובאת היא זו של משה, שלא זכה להיכנס לארץ ישראל למרות שהיה האדם הכי צדיק לכאורה. אליעד מסביר שזו דוגמה לכך שלא כל מה שאדם רוצה הוא בהכרח משיג. הוא מדגיש שייתכן שתקבל כמעט הכל, חוץ מהדבר שאתה הכי רוצה, כפי שמשה קיבל את כל מה שרצה - את התורה, הובלת העם, חיבור מיוחד עם אלוהים - אך דווקא את הכניסה לארץ המובטחת הוא לא קיבל.
למה משה רבנו לא נכנס לארץ?
אליעד מחדד נקודה נוספת: הסיבה שמשה רבנו לא נכנס לארץ ישראל קשורה לחטאים מסוימים שיוחסו לו. הראשון שבהם, לדבריו, היה שמשה הקשיב לאלוהים כאשר נאמר לו "אל תתפלל יותר להיכנס לארץ". אליעד מסביר שאם משה היה באמת מוסר את הנפש עד הסוף, הוא לא היה מפסיק להתפלל אפילו אם אלוהים היה מצווה עליו להפסיק. במילים אחרות, משה לכאורה נכשל משום שהוא לא ביקש עד הסוף, לא דחף את הרצון שלו עד הקצה. אליעד משתמש בדוגמה הזאת כדי ללמד שכשאדם לא משיג משהו, זה בעיקר משום שהוא לא התעקש עליו מספיק.
מה באמת הופך אדם לצדיק כמו משה רבנו?
אליעד מציג נקודה חשובה נוספת, והיא ההבחנה בין לימוד תורה לבין תכונות כמו ענוה ומסירות נפש. הוא טוען שמשה רבנו לא נהיה גדול בזכות לימוד התורה, אלא בעיקר בזכות הענווה וההתמסרות שלו לאלוהים. כך הוא ממחיש שגם אם אדם "מוסר נפש", אך לא בדרך הנכונה או לא עבור הדבר הנכון, זה לא יעזור לו להגיע לרמה הגבוהה ביותר. כלומר, אדם יכול להתאמץ מאוד בכיוון לא נכון, ולכן הוא לא יגיע להישגים.
מהי הטעות של אנשים שחושבים שלא יוכלו להיות משה רבנו?
הטעות המרכזית שאליעד מדבר עליה היא האמונה שהאדם מוגבל. אנשים מאמינים מראש שלא יוכלו להגיע לדרגה של משה רבנו, וכך יוצרים לעצמם מגבלה שלא באמת קיימת. הוא מביא דוגמה נוספת: אדם יכול להגיד שהוא לא יכול להיות משה רבנו, אך הוא יכול להיות 100% ממה שהוא עצמו מסוגל להיות. כאשר האדם נותן את המקסימום שהוא יכול, הוא מגלה שבתוך עצמו הוא "אלוהים", כי הוא מגיע למימוש המלא של עצמו. הבעיה היא שאנשים בכלל לא נותנים אפילו את המקסימום של עצמם, ולכן הם רחוקים מאוד מהשגת הדרגה של משה רבנו.
מה המשמעות של גבולות השכל האנושי לפי אליעד?
אליעד מסביר שכדי לפרוץ את גבולות השכל, האדם צריך להשתמש בשכל עד הסוף. הוא נותן דוגמה פיזית: אם אדם רוצה לצאת מחדר, הוא צריך קודם כל ללכת עד סוף החדר. או לחלופין, לא להשתמש בשכל בכלל, ואז הוא נמצא מחוץ לשכל. אך רוב האנשים משתמשים בשכל חלקית, ולכן נשארים תקועים בתוכו.
האם אפשר לדבר אמת מוחלטת?
חלק נוסף מההרצאה עוסק בשאלה האם בכלל אפשר לומר אמת מוחלטת. אליעד טוען שכאשר אדם מדבר, הוא כמעט לעולם לא מתכוון ב - 100% למה שהוא אומר. יש כאן חוסר כנות עצמית, וחוסר האומץ לומר דברים כפי שהם בדיוק. הוא מדגים את זה בטענה שאדם צריך לומר את האמת לגבי מה שהוא חושב באמת, ולא מה שהוא מאמין או חושב שאחרים רוצים לשמוע. הוא אומר שאדם צריך להיות אמיתי עם עצמו, להודות שהוא לא יודע, או לפחות לומר "אולי", במקום להצהיר הצהרות שהוא לא בטוח בהן.
מה הקשר בין אמונה לבין ידיעה...
בתחילת ההרצאה אליעד כהן מתייחס לשאלה האם כל אדם יכול להגיע לדרגה רוחנית כמו זו של משה רבנו, צדיק הנחשב לפסגת האנושיות בתפיסה הדתית. הדוגמה המרכזית שמובאת היא זו של משה, שלא זכה להיכנס לארץ ישראל למרות שהיה האדם הכי צדיק לכאורה. אליעד מסביר שזו דוגמה לכך שלא כל מה שאדם רוצה הוא בהכרח משיג. הוא מדגיש שייתכן שתקבל כמעט הכל, חוץ מהדבר שאתה הכי רוצה, כפי שמשה קיבל את כל מה שרצה - את התורה, הובלת העם, חיבור מיוחד עם אלוהים - אך דווקא את הכניסה לארץ המובטחת הוא לא קיבל.
למה משה רבנו לא נכנס לארץ?
אליעד מחדד נקודה נוספת: הסיבה שמשה רבנו לא נכנס לארץ ישראל קשורה לחטאים מסוימים שיוחסו לו. הראשון שבהם, לדבריו, היה שמשה הקשיב לאלוהים כאשר נאמר לו "אל תתפלל יותר להיכנס לארץ". אליעד מסביר שאם משה היה באמת מוסר את הנפש עד הסוף, הוא לא היה מפסיק להתפלל אפילו אם אלוהים היה מצווה עליו להפסיק. במילים אחרות, משה לכאורה נכשל משום שהוא לא ביקש עד הסוף, לא דחף את הרצון שלו עד הקצה. אליעד משתמש בדוגמה הזאת כדי ללמד שכשאדם לא משיג משהו, זה בעיקר משום שהוא לא התעקש עליו מספיק.
מה באמת הופך אדם לצדיק כמו משה רבנו?
אליעד מציג נקודה חשובה נוספת, והיא ההבחנה בין לימוד תורה לבין תכונות כמו ענוה ומסירות נפש. הוא טוען שמשה רבנו לא נהיה גדול בזכות לימוד התורה, אלא בעיקר בזכות הענווה וההתמסרות שלו לאלוהים. כך הוא ממחיש שגם אם אדם "מוסר נפש", אך לא בדרך הנכונה או לא עבור הדבר הנכון, זה לא יעזור לו להגיע לרמה הגבוהה ביותר. כלומר, אדם יכול להתאמץ מאוד בכיוון לא נכון, ולכן הוא לא יגיע להישגים.
מהי הטעות של אנשים שחושבים שלא יוכלו להיות משה רבנו?
הטעות המרכזית שאליעד מדבר עליה היא האמונה שהאדם מוגבל. אנשים מאמינים מראש שלא יוכלו להגיע לדרגה של משה רבנו, וכך יוצרים לעצמם מגבלה שלא באמת קיימת. הוא מביא דוגמה נוספת: אדם יכול להגיד שהוא לא יכול להיות משה רבנו, אך הוא יכול להיות 100% ממה שהוא עצמו מסוגל להיות. כאשר האדם נותן את המקסימום שהוא יכול, הוא מגלה שבתוך עצמו הוא "אלוהים", כי הוא מגיע למימוש המלא של עצמו. הבעיה היא שאנשים בכלל לא נותנים אפילו את המקסימום של עצמם, ולכן הם רחוקים מאוד מהשגת הדרגה של משה רבנו.
מה המשמעות של גבולות השכל האנושי לפי אליעד?
אליעד מסביר שכדי לפרוץ את גבולות השכל, האדם צריך להשתמש בשכל עד הסוף. הוא נותן דוגמה פיזית: אם אדם רוצה לצאת מחדר, הוא צריך קודם כל ללכת עד סוף החדר. או לחלופין, לא להשתמש בשכל בכלל, ואז הוא נמצא מחוץ לשכל. אך רוב האנשים משתמשים בשכל חלקית, ולכן נשארים תקועים בתוכו.
האם אפשר לדבר אמת מוחלטת?
חלק נוסף מההרצאה עוסק בשאלה האם בכלל אפשר לומר אמת מוחלטת. אליעד טוען שכאשר אדם מדבר, הוא כמעט לעולם לא מתכוון ב - 100% למה שהוא אומר. יש כאן חוסר כנות עצמית, וחוסר האומץ לומר דברים כפי שהם בדיוק. הוא מדגים את זה בטענה שאדם צריך לומר את האמת לגבי מה שהוא חושב באמת, ולא מה שהוא מאמין או חושב שאחרים רוצים לשמוע. הוא אומר שאדם צריך להיות אמיתי עם עצמו, להודות שהוא לא יודע, או לפחות לומר "אולי", במקום להצהיר הצהרות שהוא לא בטוח בהן.
מה הקשר בין אמונה לבין ידיעה...
- האם אפשר להיות צדיק כמו משה רבנו?
- מה היה החטא של משה רבנו?
- איך להגיע למימוש עצמי מלא?
- האם אפשר לדבר את האמת המוחלטת?
- איך לפרוץ את גבולות השכל האנושי?