לחזור להיות אלוהים - למה אתה עושה, למה אתה רוצה, למה אתה, מה אתה, מה ישנו, ומה איננו
מהו חלום ומה המשמעות של חלום בתוך חלום?
אליעד כהן מסביר שחלום הוא סוג של מציאות. כאשר אדם חולם, הוא למעשה חווה מציאות לכל דבר, ובאותו הרגע הוא משוכנע שזו האמת. הדוגמה הנפוצה שאליעד נותן היא של אדם שמתעורר מתוך חלום, אך למעשה עדיין נמצא בתוך חלום נוסף. כאשר אדם חולם חלום, התחושה היא מציאותית לחלוטין, ובאותה המידה גם חלום בתוך חלום מרגיש אמיתי באותו הרגע, בלי שום הבדל. כך נוצרת השאלה, כיצד ניתן באמת לדעת האם כרגע אנחנו ערים או חולמים?
איך אפשר לדעת אם המציאות שלנו היא חלום או אמיתית?
אליעד מסביר שהאדם רגיל להאשים את המציאות בכך שהיא לא ברורה, אבל למעשה הוא לא בוחן מספיק לעומק את תפיסת המציאות שלו. כאשר אדם מתעורר מחלום, הוא יודע שהחלום היה "רק חלום" מכיוון שהוא התעורר למציאות שלטענתו היא אמיתית יותר. אבל אם המציאות שלנו כרגע הייתה רק חלום מתמשך, לא הייתה לנו שום דרך לדעת זאת. הטענה המרכזית היא שאם לא ניתן להבחין בין חלום למציאות באופן מוחלט, ייתכן שכל המציאות שלנו היא בעצם חלום מתמשך. הוא נותן דוגמה לאדם שמתעורר וחושב שהוא כבר ער, אבל אחר כך שוב מתעורר, ואז מבין שבעצם קודם הוא עדיין חלם. לפי אליעד, אי אפשר באמת להוכיח בוודאות מוחלטת שהמציאות הנוכחית שלנו אינה חלום בפני עצמה.
איך קשור הספר "להיות אלוהים" לחלומות?
אליעד מתייחס לספר "להיות אלוהים" ואומר שיש בו פרק מיוחד וארוך הנקרא "עולם החלומות האמיתיים". בפרק זה מוסבר לעומק כיצד עולם החלומות משקף את האופן שבו בנויה התודעה והמציאות. הספר דן בפיצול אישיות ובאופן שבו המציאות שלנו, על פי אליעד, דומה לחלום שאנו חולמים ללא הפסקה. כלומר, החוויות שאנו עוברים במציאות הן במידה רבה חלום מתמשך, שבו התודעה שלנו מפצלת את עצמה ויוצרת מציאויות נפרדות. אליעד מסביר שהספר מתאר כיצד האדם יכול להבין שהמציאות שהוא חווה ביום - יום אינה שונה במהותה מחלום, אלא היא תוצר של תודעה אחת שמחלקת את עצמה למספר תודעות.
האם אפשר להתעורר מהחלום של המציאות?
אליעד אומר שיש אפשרות להתעורר גם מהחלום הנוכחי שבו אנו חיים. כלומר, כפי שאפשר להתעורר מחלום לילי ולגלות שהמציאות האמיתית שונה, אפשר באותה המידה להתעורר מהמציאות הנוכחית שלנו ולהבין שמדובר בחלום אחד גדול שהאדם חווה באופן מתמשך. אליעד מדגיש שהאדם רגיל להאשים את המציאות שהיא לא מובנת, אך הסיבה לכך אינה המציאות אלא חוסר ההבנה של האדם עצמו. הוא טוען שאם האדם יחקור מספיק לעומק את התפיסות שלו לגבי המציאות, הוא יוכל להגיע לנקודה של התעוררות אמיתית, שבה הוא יבחין שכל מה שחשב שהוא מציאות מוחלטת, היה בעצם חלום. אליעד נותן דוגמה של אדם שחולם שהמציאות היא קשה או בלתי מובנת, ולאחר שהוא מתעורר מהחלום, הוא מבין...
אליעד כהן מסביר שחלום הוא סוג של מציאות. כאשר אדם חולם, הוא למעשה חווה מציאות לכל דבר, ובאותו הרגע הוא משוכנע שזו האמת. הדוגמה הנפוצה שאליעד נותן היא של אדם שמתעורר מתוך חלום, אך למעשה עדיין נמצא בתוך חלום נוסף. כאשר אדם חולם חלום, התחושה היא מציאותית לחלוטין, ובאותה המידה גם חלום בתוך חלום מרגיש אמיתי באותו הרגע, בלי שום הבדל. כך נוצרת השאלה, כיצד ניתן באמת לדעת האם כרגע אנחנו ערים או חולמים?
איך אפשר לדעת אם המציאות שלנו היא חלום או אמיתית?
אליעד מסביר שהאדם רגיל להאשים את המציאות בכך שהיא לא ברורה, אבל למעשה הוא לא בוחן מספיק לעומק את תפיסת המציאות שלו. כאשר אדם מתעורר מחלום, הוא יודע שהחלום היה "רק חלום" מכיוון שהוא התעורר למציאות שלטענתו היא אמיתית יותר. אבל אם המציאות שלנו כרגע הייתה רק חלום מתמשך, לא הייתה לנו שום דרך לדעת זאת. הטענה המרכזית היא שאם לא ניתן להבחין בין חלום למציאות באופן מוחלט, ייתכן שכל המציאות שלנו היא בעצם חלום מתמשך. הוא נותן דוגמה לאדם שמתעורר וחושב שהוא כבר ער, אבל אחר כך שוב מתעורר, ואז מבין שבעצם קודם הוא עדיין חלם. לפי אליעד, אי אפשר באמת להוכיח בוודאות מוחלטת שהמציאות הנוכחית שלנו אינה חלום בפני עצמה.
איך קשור הספר "להיות אלוהים" לחלומות?
אליעד מתייחס לספר "להיות אלוהים" ואומר שיש בו פרק מיוחד וארוך הנקרא "עולם החלומות האמיתיים". בפרק זה מוסבר לעומק כיצד עולם החלומות משקף את האופן שבו בנויה התודעה והמציאות. הספר דן בפיצול אישיות ובאופן שבו המציאות שלנו, על פי אליעד, דומה לחלום שאנו חולמים ללא הפסקה. כלומר, החוויות שאנו עוברים במציאות הן במידה רבה חלום מתמשך, שבו התודעה שלנו מפצלת את עצמה ויוצרת מציאויות נפרדות. אליעד מסביר שהספר מתאר כיצד האדם יכול להבין שהמציאות שהוא חווה ביום - יום אינה שונה במהותה מחלום, אלא היא תוצר של תודעה אחת שמחלקת את עצמה למספר תודעות.
האם אפשר להתעורר מהחלום של המציאות?
אליעד אומר שיש אפשרות להתעורר גם מהחלום הנוכחי שבו אנו חיים. כלומר, כפי שאפשר להתעורר מחלום לילי ולגלות שהמציאות האמיתית שונה, אפשר באותה המידה להתעורר מהמציאות הנוכחית שלנו ולהבין שמדובר בחלום אחד גדול שהאדם חווה באופן מתמשך. אליעד מדגיש שהאדם רגיל להאשים את המציאות שהיא לא מובנת, אך הסיבה לכך אינה המציאות אלא חוסר ההבנה של האדם עצמו. הוא טוען שאם האדם יחקור מספיק לעומק את התפיסות שלו לגבי המציאות, הוא יוכל להגיע לנקודה של התעוררות אמיתית, שבה הוא יבחין שכל מה שחשב שהוא מציאות מוחלטת, היה בעצם חלום. אליעד נותן דוגמה של אדם שחולם שהמציאות היא קשה או בלתי מובנת, ולאחר שהוא מתעורר מהחלום, הוא מבין...
- מה זה חלום בתוך חלום?
- איך לדעת האם המציאות אמיתית?
- מה הקשר בין חלום למציאות?
- האם אפשר להתעורר מהמציאות?
- חלומות ותודעה
- עולם החלומות האמיתיים
- הספר להיות אלוהים
מה המשמעות של לחזור להיות אלוהים?
הנושא המרכזי של השיחה הוא לחזור להיות אלוהים, ומטרתו להבין לעומק את משמעות החיים, הרצונות שלנו, ההחלטות שלנו, ואת השאלות הבסיסיות ביותר: למה אני קיים? למה אני רוצה? מה אני עושה פה? התפיסה המרכזית היא להבין את מהות הקיום והחוויה האישית שלנו באופן ישיר ומוחלט, מעבר לכל תווית פילוסופית, דתית או רוחנית.
מהו הדימוי של החלום שאליעד משתמש בו?
אליעד משתמש במשל החלום כדי להסביר את החוויה האנושית. לדבריו, האדם דומה למישהו שחולם חלום אך אינו מודע לכך שהוא חולם. הוא חווה מציאות שהיא בעצם אשליה, אבל חווה אותה כאמיתית לחלוטין. אליעד מדגיש שהוא לא מנסה להעיר את האדם מהחלום, אלא לשנות את החוויה של האדם בתוך החלום עצמו, כך שיבין שהפחדים, הרצונות והתחושות שלו אינם אמיתיים באמת, אלא רק בתוך החוויה המדומה הזאת.
לדוגמה, כאשר כיפה אדומה פוגשת את הזאב בחלום, היא מפחדת, אך ברגע שהיא מבינה שזה רק חלום והזאב לא אמיתי, החוויה שלה משתנה. הדימוי הזה נועד להמחיש שגם בחיים האמיתיים, החוויות שאנו חווים כקשות או מאיימות אינן חייבות להיות כאלה, אם נבין לעומק את המציאות ואת מהות התודעה שלנו.
מה הקשר בין הגוף, הנשמה ואלוהים לפי אליעד?
לפי אליעד, כאשר האדם אומר "אני", הוא בדרך כלל מתכוון לגוף שלו, או במקרה הטוב לנשמה שלו. אך זו עדיין תפיסה חלקית ולא שלמה. אליעד מסביר שכאשר האדם אומר "אני", הוא למעשה צריך להתכוון לא רק לגוף או לנשמה שלו, אלא גם לאלוהים עצמו, שהוא הכוח הראשון והיחיד, שכולל בתוכו את הכל, כולל את הגוף והנשמה. אדם צריך לחוות את עצמו כאותו אלוהים ראשוני, שמתוך בחירה צמצם את עצמו לתוך תודעה ספציפית שנמצאת בגוף. אם האדם ירגיש שהוא למעשה אלוהים שנמצא בתוך תודעה בתוך גוף, כל החוויה שלו תהיה שונה לגמרי - הוא לא יפחד ולא יחווה סבל, כי הכל נעשה מתוך בחירה מוחלטת שלו.
האם לפי אליעד יש בחירה חופשית?
אליעד טוען שהכוח היחיד שיש לו בחירה חופשית אמיתית הוא אלוהים, הכוח הראשון והיחיד שברא את הכל מתוך עצמו. לאלוהים אין סיבה חיצונית והוא לא תלוי בדבר. כל שאר הדברים שקיימים במציאות הם תוצאה של סיבה ותוצאה, ולכן להם אין באמת בחירה חופשית. כאשר אדם תופס את עצמו כנפרד מאלוהים, הוא חווה שהוא לא באמת בוחר, אלא הוא תוצאה של אירועים קודמים. אך כאשר אדם מבין שהוא אלוהים עצמו, הוא מבין שכל מה שקורה הוא תוצאה של בחירתו שלו כאלוהים, ולכן הוא חווה את הכל כבחירה חופשית.
מה משמעות ההסבר על הפרוסה החתוכה והחוויה האישית?
אליעד נותן דוגמה מעשית כדי להמחיש כיצד האדם משלה את עצמו שהוא עושה פעולות. כאשר האדם חותך פרוסת לחם, הוא בטוח שהוא חתך אותה, בגלל הזיכרון שראה את עצמו חותך אותה לפני רגע. אליעד מסביר שהחוויה הזו נוצרת מזיכרון במוח ולא מהמציאות עצמה. בפועל, שום דבר שקרה בעבר לא מחייב את מה שקורה עכשיו, והפרוסה החתוכה עכשיו לא תלויה בכך שלפני רגע חתכת אותה. המציאות כל הזמן מתהווה מחדש. כאשר האדם מבין זאת באמת, הוא מפסיק לחוות את המציאות כנפרדת ממנו, אלא כחלק מתודעה אחת, שהיא הוא עצמו.
איך אליעד מסביר את הקונפליקט בין הרצון לרזות לבין האכילה?
אליעד מסביר שכל קונפליקט פנימי - למשל בין הרצון לאכול לבין הרצון לרזות - נובע מכך שהאדם משקר לעצמו לגבי מה שהוא רוצה ולגבי מה שחסר לו. אם האדם היה חווה את עצמו כאלוהים שלם, הוא לא היה חווה חוסר או קונפליקט. אך בגלל שהוא...
הנושא המרכזי של השיחה הוא לחזור להיות אלוהים, ומטרתו להבין לעומק את משמעות החיים, הרצונות שלנו, ההחלטות שלנו, ואת השאלות הבסיסיות ביותר: למה אני קיים? למה אני רוצה? מה אני עושה פה? התפיסה המרכזית היא להבין את מהות הקיום והחוויה האישית שלנו באופן ישיר ומוחלט, מעבר לכל תווית פילוסופית, דתית או רוחנית.
מהו הדימוי של החלום שאליעד משתמש בו?
אליעד משתמש במשל החלום כדי להסביר את החוויה האנושית. לדבריו, האדם דומה למישהו שחולם חלום אך אינו מודע לכך שהוא חולם. הוא חווה מציאות שהיא בעצם אשליה, אבל חווה אותה כאמיתית לחלוטין. אליעד מדגיש שהוא לא מנסה להעיר את האדם מהחלום, אלא לשנות את החוויה של האדם בתוך החלום עצמו, כך שיבין שהפחדים, הרצונות והתחושות שלו אינם אמיתיים באמת, אלא רק בתוך החוויה המדומה הזאת.
לדוגמה, כאשר כיפה אדומה פוגשת את הזאב בחלום, היא מפחדת, אך ברגע שהיא מבינה שזה רק חלום והזאב לא אמיתי, החוויה שלה משתנה. הדימוי הזה נועד להמחיש שגם בחיים האמיתיים, החוויות שאנו חווים כקשות או מאיימות אינן חייבות להיות כאלה, אם נבין לעומק את המציאות ואת מהות התודעה שלנו.
מה הקשר בין הגוף, הנשמה ואלוהים לפי אליעד?
לפי אליעד, כאשר האדם אומר "אני", הוא בדרך כלל מתכוון לגוף שלו, או במקרה הטוב לנשמה שלו. אך זו עדיין תפיסה חלקית ולא שלמה. אליעד מסביר שכאשר האדם אומר "אני", הוא למעשה צריך להתכוון לא רק לגוף או לנשמה שלו, אלא גם לאלוהים עצמו, שהוא הכוח הראשון והיחיד, שכולל בתוכו את הכל, כולל את הגוף והנשמה. אדם צריך לחוות את עצמו כאותו אלוהים ראשוני, שמתוך בחירה צמצם את עצמו לתוך תודעה ספציפית שנמצאת בגוף. אם האדם ירגיש שהוא למעשה אלוהים שנמצא בתוך תודעה בתוך גוף, כל החוויה שלו תהיה שונה לגמרי - הוא לא יפחד ולא יחווה סבל, כי הכל נעשה מתוך בחירה מוחלטת שלו.
האם לפי אליעד יש בחירה חופשית?
אליעד טוען שהכוח היחיד שיש לו בחירה חופשית אמיתית הוא אלוהים, הכוח הראשון והיחיד שברא את הכל מתוך עצמו. לאלוהים אין סיבה חיצונית והוא לא תלוי בדבר. כל שאר הדברים שקיימים במציאות הם תוצאה של סיבה ותוצאה, ולכן להם אין באמת בחירה חופשית. כאשר אדם תופס את עצמו כנפרד מאלוהים, הוא חווה שהוא לא באמת בוחר, אלא הוא תוצאה של אירועים קודמים. אך כאשר אדם מבין שהוא אלוהים עצמו, הוא מבין שכל מה שקורה הוא תוצאה של בחירתו שלו כאלוהים, ולכן הוא חווה את הכל כבחירה חופשית.
מה משמעות ההסבר על הפרוסה החתוכה והחוויה האישית?
אליעד נותן דוגמה מעשית כדי להמחיש כיצד האדם משלה את עצמו שהוא עושה פעולות. כאשר האדם חותך פרוסת לחם, הוא בטוח שהוא חתך אותה, בגלל הזיכרון שראה את עצמו חותך אותה לפני רגע. אליעד מסביר שהחוויה הזו נוצרת מזיכרון במוח ולא מהמציאות עצמה. בפועל, שום דבר שקרה בעבר לא מחייב את מה שקורה עכשיו, והפרוסה החתוכה עכשיו לא תלויה בכך שלפני רגע חתכת אותה. המציאות כל הזמן מתהווה מחדש. כאשר האדם מבין זאת באמת, הוא מפסיק לחוות את המציאות כנפרדת ממנו, אלא כחלק מתודעה אחת, שהיא הוא עצמו.
איך אליעד מסביר את הקונפליקט בין הרצון לרזות לבין האכילה?
אליעד מסביר שכל קונפליקט פנימי - למשל בין הרצון לאכול לבין הרצון לרזות - נובע מכך שהאדם משקר לעצמו לגבי מה שהוא רוצה ולגבי מה שחסר לו. אם האדם היה חווה את עצמו כאלוהים שלם, הוא לא היה חווה חוסר או קונפליקט. אך בגלל שהוא...
- מי אני באמת?
- מה המשמעות של לחזור להיות אלוהים?
- מהי תודעת אלוהים?
- למה אין לי תשובות לשאלות שלי?
- איך להבין את מהות המציאות?
- מה זה יש ואין?
- האם יש בחירה חופשית?
שאלה: מה מהות הפגישה, מה מהות הרעיון?
אליעד: מהות הרעיון היא לא להגדיר הגדרות. המהות היא פשוט להבין, כשאת אומרת שאת רוצה לאכול צהרים, תביני מה הכוונה. כשאת אומרת אני לא רוצה למות, שתביני מי זה אני, למה היא לא רוצה למות, זה הכל. למה רע לאדם בחיים, כי הוא רוצה דברים.
שאלה: האם גילית משהו חדש?
אליעד: לא, כל מה שאני יודע את יודעת. רק שאת שכחת את זה. בגדול הנושא פשוט, זה כמו אדם שחולם חלום, והוא לא יודע שהוא בחלום, ואז אתה מזכיר לו שהוא בחלום, אז אם הוא יחווה שהוא בתוך חלום? אז הוא יחווה את החלום אחרת. את לא בדיוק מתעוררת, את ממשיכה לחיות בתוך החלום. אני לא מתכוון להגיד לך שאת בחלום ואני יעיר אותך. אני מתכוון שאת עכשיו ישנה וחולמת חלום, בחלום בא פתאום הזאב לכיפה אדומה ורוצה לטרוף אותה, והיא מפחדת, נכון? ואז אומרים לה, זה לא אמיתי, את חולמת שהוא רוצה לטרוף אותך. את בכלל ישנה במיטה. אני רוצה לשנות לך את החוויה
שאלה: אתה יכול לתת משל אחר חוץ מהחלום.
אליעד: למה חלום? זה מציאות בתוך מציאות. למשל אתה נכנס לסימולטור של מציאות מדומה, ואז יורים עליך ואתה חווה את הכל, ואז אם אתה נכנס לזה יותר מדי חזק, אומרים לך, שים לב, זה רק משחק. למשל שאתה רואה טלוויזיה, ורואים את הסצנה, ושואלים איך השחקן לא מפחד? אבל הוא לא מפחד כי זה משחק. זה משחק אז איך הוא יפחד?
שאלה: אני רוצה להבין משהו.
אליעד: כשאת הצגת את עצמך, אמרת אני לאה. זה בעיה, למה? כי יש אותך, כשאת אומרת לאה, את מתכוונת ללאה הזאת, אם נוציא אותך מהגוף עדיין תהיי לאה?
שאלה: אני אהיה גם לאה.
אליעד: אהה, יפה, אז מה שאת מכירה זה שאת הגוף וגם הנשמה. אבל זה עדיין לא פותר את הבעיות. כשאת אומרת אני הנשמה שבתוך הגוף, אז גם הנשמה סובלת וגם הגוף. יש עוד מישהו ששכחת שאת הוא, עוד מישהו בשרשרת. כשאת אומרת אני את צריכה להתכוון גם לאלוהים, גם לנשמה וגם לגוף.
כשאת אומרת אני, יש אחד שחושב שהוא רק הגוף, אחר אומר אני ומתכוון שאני התודעה שנמצאת בתוך הגוף, ויש אחד שמתכוון שאני אלוהים שנמצא בתוך תודעה ובתוך גוף, ויש אחד שמתכוון שהכל אחד ובאחד הזה יש הבדל בין אלוהים לבין הישויות, והישויות האלו נכנסות לתוך גוף. למעשה זאת חוויה אחרת.
אם את אומרת אני נשמה, זה לא נתן הרבה, את עדיין נשמה בתוך כל העולם, אבל אם את אומרת אני, ובכלל חווה שאת אלוהים הראשון, זה בכלל את, ואת גם נמצאת בתוך גוף, ומטיילת ברחוב, אז זוהי תחושה אחרת. אז את לא באמת מפחדת ולא באמת לחוצה.
שאלה: מה זה אלוהים?
אליעד: אלוהים לצורך ההגדרה, זה הכוח שעושה את הכל. יש משהו שהוא הסיבה הראשונה לכל הדברים, הכוח הראשון.
שאלה: אותי למדו שאני חלק מהשלם, חלק מאלוהים.
אליעד: אז הטעו אותך, עבדו עליך. אם את אומרת שאלוהים קיים וגם את קיימת, אז אלוהים הוא לא השלם. אם את קיימת ואת לא הוא, אז הוא לא שלם. מה שאני בא להגיד שזה שאת אומרת אלוהים נפרד ממני, זה אומר שאלוהים לא שלם.
אני אתן לך דוגמה, למשל את צריכה לאכול כל כמה שעות וזה די מלחיץ, אם אתה יודע שכול כמה שעות אתה צריך לאכול ואם לא תאכל יכאב לך הראש, זה נקרא חוויה של נפרדות, של צמצום, זה יש רעב ואין רעב. אני רוצה להביא אותך למצב שלפני שתאכלי זה באמת לא יהיה משנה לך אם תהיי בריאה, אם תהיי חולה, אם תחיי. לא יהיה אכפת לך כלום, ומתוך התחושה הזאת שהכל אחד, מתוך זה תבואי לאכול. תחיי בנפרדות אבל מתוך תחושה של בחירה.
תחשבי על אלוהים לפני שנפרדו הדברים, שם הכל היה אחד, לא היה אינטרס לבריאת העולם, עדיין לא היה טוב ורע, עדיין לא הייתה סיבה לבריאה. הסיבה שהיא עצמה הסיבה. מה אני רוצה להגיד? שאלוהים הוא הכוח היחיד שיש לו בחירה חופשית, למה? כי הוא הראשון, רק לכוח הראשון יש את סך כל הבחירות. כשאת אוכלת אין לך בחירה מלאה, אני רוצה להביא אותך שבאמת תחווי שאת בוחרת לאכול. אני אלוהים שנמצאת בתוך תודעה שנמצאת בתוך גוף שבוחרת לאכול. זה משנה את חווית הנפרדות.
שאלה: האם זה אומר שאפשר לשלוט על אירועים ומצבים?
אליעד: לא רק שאפשר, את שולטת. אני אגלה לך סוד, אם למשל בא אריה מולך, ואת רוצה לשלוט במצב, האמת היא שאת רוצה שהאריה יבוא. את כאלוהים רוצה לפחד. למשל את חולמת, ובחלום מישהו בא להרביץ לך, מי שלח אותו? את שחולמת, נכון? האירוע הזה מתרחש בתוך התודעה של מי שחולם את החלום. בפשטות אני עכשיו עוצם את העיניים ומדמיין פיל, הפיל קיים רק בתוך המחשבה שלי, אני שולט על הפיל, לפיל אין בחירה.
כשאת בתוך חלום, את בטעות חושבת שאת הדמות שבתוך החלום. עכשיו אם תדמייני חלום שהיה לך, ותזכרי שאת רואה משהו, כשאת חושבת על זה, את לא באמת חושבת שזה את, את אומרת חלמתי שראיתי משהו אבל זה לא באמת את. אבל כאשר את בתוך החלום, את חווה זאת שאני רואה אותו. את לא חווה אני מבחוץ רואה שני אנשים מדברים.
אני רוצה להביא אותך למצב, שכמו שאת נזכרת בחלום שלך, ואת פגשת מישהו, אבל את מבינה שזה לא את שפגשת מישהו, אלא את שיושבת פה עשית שתפגשי בחלום את המישהו ותחשבי שאת היא זו שפוגשת אותו. כשאת רואה את הבת שלך, לא תגידי זה היא וזה אני, אלא תדעי שאת אלוהים שמפצלת את שניכן. אני אומר שאת כרגע בשני מקומות, את כרגע גם אלוהים, וגם מחליטה לצמצם את עצמך לתוך תודעה. כשאת אוכלת את תדעי שאת אלוהים שעושה את הצמצום וגם אוכל.
כשאת אומרת שהוא יצר אותך, למעשה את יצרת את עצמך. את כאלוהים יצרת את עצמך. אלוהים לא צריך שתוכיחי שהוא קיים, גם אם אין מחוקק, אז האין מחוקק הוא אלוהים. אז אקראיות היא אלוהים, הוא הראשון. השולחן הזה עשוי ממשהו, המשהו הזה זה האלוהים. ההוויה היא האלוהים.
שאלה: מה המזל שלך?
אליעד: אין לזה משמעות. זה הכל שטויות, אין לזה משמעות. אם היית אלוהים, הדבר האחרון שהיה אכפת לך זה מתי נולדתי. יש לך רצון ממני, שזה לבוש של מהות, והלבוש כרגע זה הרצון לדעת מה המזל של אליעד. אני רוצה לגרום לך להבין שאת אלוהים, שהכל טוב, שיהיה לה הכי טוב. וכדי שיהיה לך הכי טוב, אני צריך לגרום לך לדעת שאת אלוהים, אבל את לא מרגישה שאת אלוהים, אם אגיד לך שאת אלוהים זה לא יעזור, אני רוצה שאת תסתכלי פנימה לתוכך ותראי שאת אלוהים.
איך אני עושה זאת, באמצעות שאני גורם לך להתבונן לתוכך, על מה שאת עושה. כרגע את שואלת אותי מה המזל שלי, זה לבוש של רצון, שמלובש בצורה של לדעת מה המזל של אליעד. אני רוצה שתתבונני פנימה לתוכך ותבדקי, למה יש לי רצון? מה גורם לכך שכרגע יהיה לי רצון?
שאלה: אני רוצה לשאול, איך זה שאני רוצה להיות רזה, ואז הולכת לחנות וקונה את העוגה ואוכלת בלי שארצה?
אליעד: את מתארת התנהגות, אני רוצה לרזות ואני אוכלת. את רוצה תענוג, והתוצאה היא שאת אוכלת עוגה. יש גם רצון להיות רזה. עכשיו אני שואל אותך, מדוע את רוצה לרזות? כי יש לך חוסר, ותנסי להתבונן מדוע יש לך חוסר? תסתכלי לתוכך ותראי מאיפה בא הרצון שלך.
כול מה שאני טוען, שאם יהיה לך רע, ותתבונני ותנסי להבין מדוע רע לך. כאשר תביני, את תראי שיהיה לך הכי טוב בעולם. לדוגמה, את רוצה גם לאכול וגם לרזות, רע לך בגלל שיש לך קונפליקט בתוך הרגשות. כאשר לי יש קונפליקט בתוך הרגשות זה משמח אותי, למה? כי זה יותר מעניין. אבל את חווה את הקונפליקט בין הרגשות כדבר רע. מה כל כך רע לך שאת רוצה לעשות משהו אחד ועושה משהו אחר? מה רע לך בזה שרע לך? את יכולה להסתכל על הדברים גם מכיוון אחר. את למעשה נמצאת כרגע במלחמה, ויש לך אויבים שעומדים נגדך, ואת לא נהנית מזה שהם מפריעים לך. גם לי יש מציאות כמו שלך, אבל לי זה בסדר. אני לא סובל מזה. מה רע בכאב?
שאלה: כי זה מפריע לי.
אליעד: אז מה אם זה מפריע לך? את יודעת למה יש לך הרגשת חסר, רק מסיבה אחת, כי את משקרת את עצמך. את אומרת דברים שאת לא בטוחה בהם. כמו שאמרת, אם היית חווה את מה שאני חוויתי, לא היית מדבר כך. האם את בטוחה בזה? לא, אז זה אומר שלא היית בדרגת אמת. אם לא היית מעיזה לחשוב מחשבה שאת לא בטוחה בה, היה לך טוב. את משקרת את עצמך, שאת צריכה כל מיני דברים, וחסר לך כל מיני דברים ולכן יש לך סבל.
שאלה: האם אתה יכול להסביר למה אם זה לא אמת, זה יוצר חוסר?
אליעד: כי אם היית איש אמת היית יודע שאתה אלוהים, ולא היה חסר לך שום דבר. אם אתה חושב שיש משהו טוב יותר ומשהו פחות טוב, או כשאתה חושב שאתה בטוח במשהו, כאשר אתה לא כל כך בטוח, אתה סובל, למה? כי אתה עושה הבדל ויוצר נפרדות.
השקר מתעתע באדם, שאומר לו זה יותר טוב מזה. אני רוצה להביא אותך למצב שלפני הפיצול בין הטוב לרע, למצב של אלוהים. אני שואף להחזיר אותך למצב של השלמות של אלוהים.
שאלה: למה אני לא חווה למשל את החוויה שאני אלוהים?
אליעד: בגלל הרגשת חוסר, וכן כל זמן שאתה נוטה לצד של השקר יותר מאשר צד של האמת, אתה מסתבך. הוא אמר שהוא חווה סוג של אלוהות, מה היא חוויה זאת? חופש, שחרור יצירת הכל. ואתה חווה שאת זה אתה יוצר ואת זה אתה לא יוצר. אתה חווה שאתה למשל פורס פרוסה לחם, אתה חווה שאתה עושה את זה, אם מישהו חותך לך את היד, אתה חווה שאתה לא עושה את זה, נכון? אם אתה לא תשקר את עצמך, כאשר אתה תפרוס את פרוסת הלחם תחווה שזה לא אתה, אז כאשר אפילו שחותכים אותך, תראה שאתה עושה זאת.
למעשה אתה אלוהים שמשגע את עצמך ואומר את זה אני עושה ואת זה אני לא עושה. למה אתה משקר? למשל לקחת פרוסה, יש לך זיכרון שאתה לקחת לחם, וחתכת אותו. מה זה אומר, שאדם אומר אני עשיתי? זה למעשה זיכרון של האדם שראה תמונה שהוא לוקח לחם, וזוכר שחתך לחם, ואז הוא אומר אני חתכתי. זה הכל עניין של זיכרון במוח. יש לך בראש אלף תמונות והתמונות גורמות לך לחשוב שאתה חתכת. אבל אתה צריך להיות איש אמת, אתה עומד מול הפרוסה ושואל את עצמך, למה הפרוסה חתוכה? אתה תגיד, אני לפני רגע חתכתי אותה. שאלה, האם זה שלפני רגע חתכת אותה, האם זה באמת מחייב את המציאות שברגע זה תהיה פה פרוסה חתוכה? האם אתה מסכים איתי שאם אלוהים ירצה, אתה יכול להיות בחדר אחר, והפרוסה תהפך לבטון? כי יש אין סוף אפשרויות, הכל יכול להיות. כשאתה רואה את הפרוסה חתוכה בסוף, למה כרגע היא חתוכה? נכון שאתה חושב שמקודם חתכת אותה, אבל למה כרגע היא חתוכה? זה לא קשור לרגע הקודם, הרגע הקודם הוא לא הסיבה של הרגע הזה. למה הוא לא הסיבה? כי הוא לא מחייב.
תיצמד לאמת שלך, האם זה שיש פה תקרה, זה מחייב שבעוד שנייה תהיה פה תקרה? לא, יש משהו שאתה בטוח שיקרה ברגע הבא? לא, אז זה אומר ששום דבר לא מחויב. אתה למשל יושב עכשיו על הכסא, ואתה חושב שזה בגלל שבאת. אבל זה לא בגלל שבאת, אנחנו עכשיו במציאות חדשה בכלל.
שאלה: איך זה שעניתי שאני יודע שאין דבר שמחייב את הרגע הזה, ואני לא חווה בזה.
אליעד: כי אתה לא מתבונן בזה. אם תתבונן תראה שיהיה לך הרבה יותר טוב. אתה לא מספיק מתבונן בזה, ולכן אתה לא בטוח בזה. אם תתבונן תראה את המציאות כאילו כל הזמן בועות עולות ויורדות.
שאלה: שמתי לב שהסיבה שהאדם נאחז זה בגלל הפחד
אליעד: אתה לא יכול לדעת מה הסיבה. אפשר לשאול למה יש לו פחד. למה האדם נאחז? כי הוא מפחד, ולמה הוא מפחד? כי הוא מגדיר, ולמה הוא מגדיר? כי הוא בחר, ולמה הוא בחר? זה שקר להגיד שאתה יודע מה הסיבה כי תמיד יש עוד למה. וכן שום דבר לא מחייב דבר אחר. אז למה הוא בכל זאת נאחז, כי כרגע יש משהו שגורם לא להיאחז וזה לא קשור לשאר הסיבות.
שאלה: האם גם דברים שאני בטוחה בהם, הם לא מוחלטים?
אליעד: את צריכה לבדוק. למשל את הולכת הביתה, את בטוחה שאת גרה פה, מי אמר? אולי את משתגעת. אולי משהו השתבש ואת במקרה חושבת שזה הבית שלך. ואולי נכנס בך שד וגורם לך לחשוב שזה הבית שלך. אני לא נעול שיש אני, שגר שם, כרגע התודעה שלי חווה שאני גר שם, ולכן אני הולך לשם. אבל זה לא שאני בטוח שאני גר שם, מה זה גר שם? כרגע אני חווה שזה שייך לי, לא מעבר לכך.
זה כמו שאתה הולך בתוך חלום וחווה את המציאות, שכול רגע חדש.
שאלה: אם המציאות מתהווה כל שנייה...
אליעד: רגע, אל תשאירי ספקות, האם היא באמת מתהווה כל רגע מחדש? קודם את צריכה להיות בטוחה בזה, אל תשאירי ספק, אל תרוצי לשאלה הבאה. האם היא מתהווה כל שנייה? ואולי לא, מדוע את יושבת? האם זה מחויב שתשבי? לא, מה עכשיו גורם לך לשבת?
שאלה: כי משהו גורם לי לשבת.
אליעד: האם את בטוחה שזה לא את, אלא משהו אחר. אולי זה את גורמת?
שאלה: אני כבר לא בטוחה בשום דבר.
אליעד: אבל את כן בטוחה שאת יושבת, שאת...
אליעד: מהות הרעיון היא לא להגדיר הגדרות. המהות היא פשוט להבין, כשאת אומרת שאת רוצה לאכול צהרים, תביני מה הכוונה. כשאת אומרת אני לא רוצה למות, שתביני מי זה אני, למה היא לא רוצה למות, זה הכל. למה רע לאדם בחיים, כי הוא רוצה דברים.
שאלה: האם גילית משהו חדש?
אליעד: לא, כל מה שאני יודע את יודעת. רק שאת שכחת את זה. בגדול הנושא פשוט, זה כמו אדם שחולם חלום, והוא לא יודע שהוא בחלום, ואז אתה מזכיר לו שהוא בחלום, אז אם הוא יחווה שהוא בתוך חלום? אז הוא יחווה את החלום אחרת. את לא בדיוק מתעוררת, את ממשיכה לחיות בתוך החלום. אני לא מתכוון להגיד לך שאת בחלום ואני יעיר אותך. אני מתכוון שאת עכשיו ישנה וחולמת חלום, בחלום בא פתאום הזאב לכיפה אדומה ורוצה לטרוף אותה, והיא מפחדת, נכון? ואז אומרים לה, זה לא אמיתי, את חולמת שהוא רוצה לטרוף אותך. את בכלל ישנה במיטה. אני רוצה לשנות לך את החוויה
שאלה: אתה יכול לתת משל אחר חוץ מהחלום.
אליעד: למה חלום? זה מציאות בתוך מציאות. למשל אתה נכנס לסימולטור של מציאות מדומה, ואז יורים עליך ואתה חווה את הכל, ואז אם אתה נכנס לזה יותר מדי חזק, אומרים לך, שים לב, זה רק משחק. למשל שאתה רואה טלוויזיה, ורואים את הסצנה, ושואלים איך השחקן לא מפחד? אבל הוא לא מפחד כי זה משחק. זה משחק אז איך הוא יפחד?
שאלה: אני רוצה להבין משהו.
אליעד: כשאת הצגת את עצמך, אמרת אני לאה. זה בעיה, למה? כי יש אותך, כשאת אומרת לאה, את מתכוונת ללאה הזאת, אם נוציא אותך מהגוף עדיין תהיי לאה?
שאלה: אני אהיה גם לאה.
אליעד: אהה, יפה, אז מה שאת מכירה זה שאת הגוף וגם הנשמה. אבל זה עדיין לא פותר את הבעיות. כשאת אומרת אני הנשמה שבתוך הגוף, אז גם הנשמה סובלת וגם הגוף. יש עוד מישהו ששכחת שאת הוא, עוד מישהו בשרשרת. כשאת אומרת אני את צריכה להתכוון גם לאלוהים, גם לנשמה וגם לגוף.
כשאת אומרת אני, יש אחד שחושב שהוא רק הגוף, אחר אומר אני ומתכוון שאני התודעה שנמצאת בתוך הגוף, ויש אחד שמתכוון שאני אלוהים שנמצא בתוך תודעה ובתוך גוף, ויש אחד שמתכוון שהכל אחד ובאחד הזה יש הבדל בין אלוהים לבין הישויות, והישויות האלו נכנסות לתוך גוף. למעשה זאת חוויה אחרת.
אם את אומרת אני נשמה, זה לא נתן הרבה, את עדיין נשמה בתוך כל העולם, אבל אם את אומרת אני, ובכלל חווה שאת אלוהים הראשון, זה בכלל את, ואת גם נמצאת בתוך גוף, ומטיילת ברחוב, אז זוהי תחושה אחרת. אז את לא באמת מפחדת ולא באמת לחוצה.
שאלה: מה זה אלוהים?
אליעד: אלוהים לצורך ההגדרה, זה הכוח שעושה את הכל. יש משהו שהוא הסיבה הראשונה לכל הדברים, הכוח הראשון.
שאלה: אותי למדו שאני חלק מהשלם, חלק מאלוהים.
אליעד: אז הטעו אותך, עבדו עליך. אם את אומרת שאלוהים קיים וגם את קיימת, אז אלוהים הוא לא השלם. אם את קיימת ואת לא הוא, אז הוא לא שלם. מה שאני בא להגיד שזה שאת אומרת אלוהים נפרד ממני, זה אומר שאלוהים לא שלם.
אני אתן לך דוגמה, למשל את צריכה לאכול כל כמה שעות וזה די מלחיץ, אם אתה יודע שכול כמה שעות אתה צריך לאכול ואם לא תאכל יכאב לך הראש, זה נקרא חוויה של נפרדות, של צמצום, זה יש רעב ואין רעב. אני רוצה להביא אותך למצב שלפני שתאכלי זה באמת לא יהיה משנה לך אם תהיי בריאה, אם תהיי חולה, אם תחיי. לא יהיה אכפת לך כלום, ומתוך התחושה הזאת שהכל אחד, מתוך זה תבואי לאכול. תחיי בנפרדות אבל מתוך תחושה של בחירה.
תחשבי על אלוהים לפני שנפרדו הדברים, שם הכל היה אחד, לא היה אינטרס לבריאת העולם, עדיין לא היה טוב ורע, עדיין לא הייתה סיבה לבריאה. הסיבה שהיא עצמה הסיבה. מה אני רוצה להגיד? שאלוהים הוא הכוח היחיד שיש לו בחירה חופשית, למה? כי הוא הראשון, רק לכוח הראשון יש את סך כל הבחירות. כשאת אוכלת אין לך בחירה מלאה, אני רוצה להביא אותך שבאמת תחווי שאת בוחרת לאכול. אני אלוהים שנמצאת בתוך תודעה שנמצאת בתוך גוף שבוחרת לאכול. זה משנה את חווית הנפרדות.
שאלה: האם זה אומר שאפשר לשלוט על אירועים ומצבים?
אליעד: לא רק שאפשר, את שולטת. אני אגלה לך סוד, אם למשל בא אריה מולך, ואת רוצה לשלוט במצב, האמת היא שאת רוצה שהאריה יבוא. את כאלוהים רוצה לפחד. למשל את חולמת, ובחלום מישהו בא להרביץ לך, מי שלח אותו? את שחולמת, נכון? האירוע הזה מתרחש בתוך התודעה של מי שחולם את החלום. בפשטות אני עכשיו עוצם את העיניים ומדמיין פיל, הפיל קיים רק בתוך המחשבה שלי, אני שולט על הפיל, לפיל אין בחירה.
כשאת בתוך חלום, את בטעות חושבת שאת הדמות שבתוך החלום. עכשיו אם תדמייני חלום שהיה לך, ותזכרי שאת רואה משהו, כשאת חושבת על זה, את לא באמת חושבת שזה את, את אומרת חלמתי שראיתי משהו אבל זה לא באמת את. אבל כאשר את בתוך החלום, את חווה זאת שאני רואה אותו. את לא חווה אני מבחוץ רואה שני אנשים מדברים.
אני רוצה להביא אותך למצב, שכמו שאת נזכרת בחלום שלך, ואת פגשת מישהו, אבל את מבינה שזה לא את שפגשת מישהו, אלא את שיושבת פה עשית שתפגשי בחלום את המישהו ותחשבי שאת היא זו שפוגשת אותו. כשאת רואה את הבת שלך, לא תגידי זה היא וזה אני, אלא תדעי שאת אלוהים שמפצלת את שניכן. אני אומר שאת כרגע בשני מקומות, את כרגע גם אלוהים, וגם מחליטה לצמצם את עצמך לתוך תודעה. כשאת אוכלת את תדעי שאת אלוהים שעושה את הצמצום וגם אוכל.
כשאת אומרת שהוא יצר אותך, למעשה את יצרת את עצמך. את כאלוהים יצרת את עצמך. אלוהים לא צריך שתוכיחי שהוא קיים, גם אם אין מחוקק, אז האין מחוקק הוא אלוהים. אז אקראיות היא אלוהים, הוא הראשון. השולחן הזה עשוי ממשהו, המשהו הזה זה האלוהים. ההוויה היא האלוהים.
שאלה: מה המזל שלך?
אליעד: אין לזה משמעות. זה הכל שטויות, אין לזה משמעות. אם היית אלוהים, הדבר האחרון שהיה אכפת לך זה מתי נולדתי. יש לך רצון ממני, שזה לבוש של מהות, והלבוש כרגע זה הרצון לדעת מה המזל של אליעד. אני רוצה לגרום לך להבין שאת אלוהים, שהכל טוב, שיהיה לה הכי טוב. וכדי שיהיה לך הכי טוב, אני צריך לגרום לך לדעת שאת אלוהים, אבל את לא מרגישה שאת אלוהים, אם אגיד לך שאת אלוהים זה לא יעזור, אני רוצה שאת תסתכלי פנימה לתוכך ותראי שאת אלוהים.
איך אני עושה זאת, באמצעות שאני גורם לך להתבונן לתוכך, על מה שאת עושה. כרגע את שואלת אותי מה המזל שלי, זה לבוש של רצון, שמלובש בצורה של לדעת מה המזל של אליעד. אני רוצה שתתבונני פנימה לתוכך ותבדקי, למה יש לי רצון? מה גורם לכך שכרגע יהיה לי רצון?
שאלה: אני רוצה לשאול, איך זה שאני רוצה להיות רזה, ואז הולכת לחנות וקונה את העוגה ואוכלת בלי שארצה?
אליעד: את מתארת התנהגות, אני רוצה לרזות ואני אוכלת. את רוצה תענוג, והתוצאה היא שאת אוכלת עוגה. יש גם רצון להיות רזה. עכשיו אני שואל אותך, מדוע את רוצה לרזות? כי יש לך חוסר, ותנסי להתבונן מדוע יש לך חוסר? תסתכלי לתוכך ותראי מאיפה בא הרצון שלך.
כול מה שאני טוען, שאם יהיה לך רע, ותתבונני ותנסי להבין מדוע רע לך. כאשר תביני, את תראי שיהיה לך הכי טוב בעולם. לדוגמה, את רוצה גם לאכול וגם לרזות, רע לך בגלל שיש לך קונפליקט בתוך הרגשות. כאשר לי יש קונפליקט בתוך הרגשות זה משמח אותי, למה? כי זה יותר מעניין. אבל את חווה את הקונפליקט בין הרגשות כדבר רע. מה כל כך רע לך שאת רוצה לעשות משהו אחד ועושה משהו אחר? מה רע לך בזה שרע לך? את יכולה להסתכל על הדברים גם מכיוון אחר. את למעשה נמצאת כרגע במלחמה, ויש לך אויבים שעומדים נגדך, ואת לא נהנית מזה שהם מפריעים לך. גם לי יש מציאות כמו שלך, אבל לי זה בסדר. אני לא סובל מזה. מה רע בכאב?
שאלה: כי זה מפריע לי.
אליעד: אז מה אם זה מפריע לך? את יודעת למה יש לך הרגשת חסר, רק מסיבה אחת, כי את משקרת את עצמך. את אומרת דברים שאת לא בטוחה בהם. כמו שאמרת, אם היית חווה את מה שאני חוויתי, לא היית מדבר כך. האם את בטוחה בזה? לא, אז זה אומר שלא היית בדרגת אמת. אם לא היית מעיזה לחשוב מחשבה שאת לא בטוחה בה, היה לך טוב. את משקרת את עצמך, שאת צריכה כל מיני דברים, וחסר לך כל מיני דברים ולכן יש לך סבל.
שאלה: האם אתה יכול להסביר למה אם זה לא אמת, זה יוצר חוסר?
אליעד: כי אם היית איש אמת היית יודע שאתה אלוהים, ולא היה חסר לך שום דבר. אם אתה חושב שיש משהו טוב יותר ומשהו פחות טוב, או כשאתה חושב שאתה בטוח במשהו, כאשר אתה לא כל כך בטוח, אתה סובל, למה? כי אתה עושה הבדל ויוצר נפרדות.
השקר מתעתע באדם, שאומר לו זה יותר טוב מזה. אני רוצה להביא אותך למצב שלפני הפיצול בין הטוב לרע, למצב של אלוהים. אני שואף להחזיר אותך למצב של השלמות של אלוהים.
שאלה: למה אני לא חווה למשל את החוויה שאני אלוהים?
אליעד: בגלל הרגשת חוסר, וכן כל זמן שאתה נוטה לצד של השקר יותר מאשר צד של האמת, אתה מסתבך. הוא אמר שהוא חווה סוג של אלוהות, מה היא חוויה זאת? חופש, שחרור יצירת הכל. ואתה חווה שאת זה אתה יוצר ואת זה אתה לא יוצר. אתה חווה שאתה למשל פורס פרוסה לחם, אתה חווה שאתה עושה את זה, אם מישהו חותך לך את היד, אתה חווה שאתה לא עושה את זה, נכון? אם אתה לא תשקר את עצמך, כאשר אתה תפרוס את פרוסת הלחם תחווה שזה לא אתה, אז כאשר אפילו שחותכים אותך, תראה שאתה עושה זאת.
למעשה אתה אלוהים שמשגע את עצמך ואומר את זה אני עושה ואת זה אני לא עושה. למה אתה משקר? למשל לקחת פרוסה, יש לך זיכרון שאתה לקחת לחם, וחתכת אותו. מה זה אומר, שאדם אומר אני עשיתי? זה למעשה זיכרון של האדם שראה תמונה שהוא לוקח לחם, וזוכר שחתך לחם, ואז הוא אומר אני חתכתי. זה הכל עניין של זיכרון במוח. יש לך בראש אלף תמונות והתמונות גורמות לך לחשוב שאתה חתכת. אבל אתה צריך להיות איש אמת, אתה עומד מול הפרוסה ושואל את עצמך, למה הפרוסה חתוכה? אתה תגיד, אני לפני רגע חתכתי אותה. שאלה, האם זה שלפני רגע חתכת אותה, האם זה באמת מחייב את המציאות שברגע זה תהיה פה פרוסה חתוכה? האם אתה מסכים איתי שאם אלוהים ירצה, אתה יכול להיות בחדר אחר, והפרוסה תהפך לבטון? כי יש אין סוף אפשרויות, הכל יכול להיות. כשאתה רואה את הפרוסה חתוכה בסוף, למה כרגע היא חתוכה? נכון שאתה חושב שמקודם חתכת אותה, אבל למה כרגע היא חתוכה? זה לא קשור לרגע הקודם, הרגע הקודם הוא לא הסיבה של הרגע הזה. למה הוא לא הסיבה? כי הוא לא מחייב.
תיצמד לאמת שלך, האם זה שיש פה תקרה, זה מחייב שבעוד שנייה תהיה פה תקרה? לא, יש משהו שאתה בטוח שיקרה ברגע הבא? לא, אז זה אומר ששום דבר לא מחויב. אתה למשל יושב עכשיו על הכסא, ואתה חושב שזה בגלל שבאת. אבל זה לא בגלל שבאת, אנחנו עכשיו במציאות חדשה בכלל.
שאלה: איך זה שעניתי שאני יודע שאין דבר שמחייב את הרגע הזה, ואני לא חווה בזה.
אליעד: כי אתה לא מתבונן בזה. אם תתבונן תראה שיהיה לך הרבה יותר טוב. אתה לא מספיק מתבונן בזה, ולכן אתה לא בטוח בזה. אם תתבונן תראה את המציאות כאילו כל הזמן בועות עולות ויורדות.
שאלה: שמתי לב שהסיבה שהאדם נאחז זה בגלל הפחד
אליעד: אתה לא יכול לדעת מה הסיבה. אפשר לשאול למה יש לו פחד. למה האדם נאחז? כי הוא מפחד, ולמה הוא מפחד? כי הוא מגדיר, ולמה הוא מגדיר? כי הוא בחר, ולמה הוא בחר? זה שקר להגיד שאתה יודע מה הסיבה כי תמיד יש עוד למה. וכן שום דבר לא מחייב דבר אחר. אז למה הוא בכל זאת נאחז, כי כרגע יש משהו שגורם לא להיאחז וזה לא קשור לשאר הסיבות.
שאלה: האם גם דברים שאני בטוחה בהם, הם לא מוחלטים?
אליעד: את צריכה לבדוק. למשל את הולכת הביתה, את בטוחה שאת גרה פה, מי אמר? אולי את משתגעת. אולי משהו השתבש ואת במקרה חושבת שזה הבית שלך. ואולי נכנס בך שד וגורם לך לחשוב שזה הבית שלך. אני לא נעול שיש אני, שגר שם, כרגע התודעה שלי חווה שאני גר שם, ולכן אני הולך לשם. אבל זה לא שאני בטוח שאני גר שם, מה זה גר שם? כרגע אני חווה שזה שייך לי, לא מעבר לכך.
זה כמו שאתה הולך בתוך חלום וחווה את המציאות, שכול רגע חדש.
שאלה: אם המציאות מתהווה כל שנייה...
אליעד: רגע, אל תשאירי ספקות, האם היא באמת מתהווה כל רגע מחדש? קודם את צריכה להיות בטוחה בזה, אל תשאירי ספק, אל תרוצי לשאלה הבאה. האם היא מתהווה כל שנייה? ואולי לא, מדוע את יושבת? האם זה מחויב שתשבי? לא, מה עכשיו גורם לך לשבת?
שאלה: כי משהו גורם לי לשבת.
אליעד: האם את בטוחה שזה לא את, אלא משהו אחר. אולי זה את גורמת?
שאלה: אני כבר לא בטוחה בשום דבר.
אליעד: אבל את כן בטוחה שאת יושבת, שאת...