4:30איך להתגרש בלי שהילדים יפגעו? איך לגרום לילדים לא להיפגע מהגירושין? איך להתגרש בצורה נכונה? ילדים להורים גרושים, איך הגירושים משפיעים על הילדים? איך להתגרש בלי ליצור טראומה אצל הילד? איך לא לחוות גירושין כטראומה?
איך להתגרש בלי לפגוע בילדים?
אליעד כהן מסביר כיצד אפשר להתגרש בצורה שתמנע או תצמצם את הפגיעה בילדים. לדבריו, הסיבה שילדים נפגעים מגירושים קשורה באופן ישיר לחוויה של ההורים מהתהליך. אם ההורים חווים את הגירושים כטראומה קשה או ככישלון, גם הילדים יחוו זאת כך, ולהפך. ההסבר מתבסס על כך שהילדים מזדהים רגשית ומחשבתית עם ההורים שלהם. ככל שהילד צעיר יותר ופחות בעל יכולת הבחנה עצמאית, הוא נוטה יותר לאמץ את הרגשות והתחושות של ההורה. לכן, ככל שההורה ירגיש שהגירושים הם אסון, גם הילד יאמץ את ההרגשה הזאת.
למה ילד נפגע מהגירושים של הוריו?
ילדים יכולים להיפגע מגירושים מסיבות רבות. הם יכולים להרגיש נטושים, מכיוון שכבר אינם ישנים בכל לילה עם שני ההורים באותו בית. הילד יכול להרגיש עצוב או בודד מכיוון שפתאום ההורה שלו לא נמצא תמיד איתו, ויש תחושה של פירוק המסגרת המוכרת והבטוחה שהייתה קיימת. אליעד מסביר כי כאשר ההורה אומר לעצמו "המשפחה שלי התפרקה, המשפחה חייבת להיות ביחד", הילד שומע ומפנים זאת, ולפיכך יחווה בעצמו שהמשפחה שלו התפרקה. כלומר, ההורה מעביר לילד את התחושה שהגירושים הם דבר שלילי וטראומטי, והילד מקבל את נקודת המבט הזו.
מה הקשר בין אמונות ההורים לפגיעה בילדים?
אליעד מדגים כיצד המחשבות והאמונות של ההורים משפיעות על הילדים. הוא מסביר שאם ההורה מאמין בצורה חזקה במשפחה כמשהו שחייב להיות מאוחד ושלם, הוא יחווה סבל גדול יותר כשהוא מתגרש, מכיוון שהוא רואה זאת כהתפרקות של חלום חשוב. הילד, שמזדהה עם ההורה שלו, יאמצו את אותה האמונה ולכן גם הוא יסבול מכך.
לדוגמה, אם ילד גדל עם אמונה שצריכים להיות אבא, אימא וילדים בבית אחד, הוא ירגיש רע מאוד כאשר הוא מגלה שזה כבר לא מתקיים. אליעד מציין שאמונה זו לא מגיעה משום מקום, אלא שההורים עצמם משרישים את האמונה הזו בילד. הם אומרים לו כמה טוב שיש שני הורים, ועד כמה חשוב האיחוד המשפחתי, וכאשר הגירושים מתרחשים, הילד מרגיש שכל האמונה הזו התנפצה לו.
כיצד אפשר להפחית את הטראומה מהגירושים?
אליעד מציע פתרון פשוט אך יסודי: כדי להפחית את הטראומה של הילד מהגירושים, ההורה צריך קודם כל להפחית את הטראומה שלו עצמו מהגירושים. אם ההורה יחשוב שהגירושים הם תהליך טבעי ולא אסון נורא, גם הילד יחשוב כך במידה רבה. ככל שההורה פחות יחווה את הגירושים כדבר רע, כך הילד שלו יושפע פחות מכך.
הסיבה לכך היא שהילד תופס את המציאות דרכו של ההורה, במיוחד בגילאים צעירים. הילד בדרך כלל מזדהה מאוד עם ההורה שלו, ואם ההורה משדר שזה אירוע טבעי ולא טראומטי, הילד ילמד לקבל את השינוי במציאות בצורה בריאה יותר.
דוגמה להורות משותפת ללא טראומה
כדוגמה נוספת אליעד מציין ילדים שנולדים לתוך מסגרת של הורות משותפת מראש, כאשר שני ההורים כלל אינם חיים יחד ולא מגדלים את הילד במסגרת זוגית. במקרה כזה, לילד אין טראומה מכיוון שמעולם לא הועברה לו האמונה שחייבים לחיות במסגרת זוגית. מכאן שאליעד מוכיח שהפגיעה בילד נגרמת כתוצאה מתפיסות ואמונות שההורים משרישים בו, ולכן ניתן למנוע או להפחית את הטראומה על ידי שינוי אמונות אלה אצל ההורים עצמם.
לסיכום, אליעד כהן מדגיש את חשיבות האופן שבו ההורה חווה את תהליך הגירושים. ככל שההורה יראה בגירושים אירוע פחות טראומטי ופחות שלילי, כך הילד שלו יושפע פחות מהאירוע. הדרך להגן על הילדים מפגיעה נפשית בעת גירושים היא קודם כל לעבוד על הגישה האישית של ההורה כלפי הגירושים ולראותם כתהליך טבעי ולא אסון.
אליעד כהן מסביר כיצד אפשר להתגרש בצורה שתמנע או תצמצם את הפגיעה בילדים. לדבריו, הסיבה שילדים נפגעים מגירושים קשורה באופן ישיר לחוויה של ההורים מהתהליך. אם ההורים חווים את הגירושים כטראומה קשה או ככישלון, גם הילדים יחוו זאת כך, ולהפך. ההסבר מתבסס על כך שהילדים מזדהים רגשית ומחשבתית עם ההורים שלהם. ככל שהילד צעיר יותר ופחות בעל יכולת הבחנה עצמאית, הוא נוטה יותר לאמץ את הרגשות והתחושות של ההורה. לכן, ככל שההורה ירגיש שהגירושים הם אסון, גם הילד יאמץ את ההרגשה הזאת.
למה ילד נפגע מהגירושים של הוריו?
ילדים יכולים להיפגע מגירושים מסיבות רבות. הם יכולים להרגיש נטושים, מכיוון שכבר אינם ישנים בכל לילה עם שני ההורים באותו בית. הילד יכול להרגיש עצוב או בודד מכיוון שפתאום ההורה שלו לא נמצא תמיד איתו, ויש תחושה של פירוק המסגרת המוכרת והבטוחה שהייתה קיימת. אליעד מסביר כי כאשר ההורה אומר לעצמו "המשפחה שלי התפרקה, המשפחה חייבת להיות ביחד", הילד שומע ומפנים זאת, ולפיכך יחווה בעצמו שהמשפחה שלו התפרקה. כלומר, ההורה מעביר לילד את התחושה שהגירושים הם דבר שלילי וטראומטי, והילד מקבל את נקודת המבט הזו.
מה הקשר בין אמונות ההורים לפגיעה בילדים?
אליעד מדגים כיצד המחשבות והאמונות של ההורים משפיעות על הילדים. הוא מסביר שאם ההורה מאמין בצורה חזקה במשפחה כמשהו שחייב להיות מאוחד ושלם, הוא יחווה סבל גדול יותר כשהוא מתגרש, מכיוון שהוא רואה זאת כהתפרקות של חלום חשוב. הילד, שמזדהה עם ההורה שלו, יאמצו את אותה האמונה ולכן גם הוא יסבול מכך.
לדוגמה, אם ילד גדל עם אמונה שצריכים להיות אבא, אימא וילדים בבית אחד, הוא ירגיש רע מאוד כאשר הוא מגלה שזה כבר לא מתקיים. אליעד מציין שאמונה זו לא מגיעה משום מקום, אלא שההורים עצמם משרישים את האמונה הזו בילד. הם אומרים לו כמה טוב שיש שני הורים, ועד כמה חשוב האיחוד המשפחתי, וכאשר הגירושים מתרחשים, הילד מרגיש שכל האמונה הזו התנפצה לו.
כיצד אפשר להפחית את הטראומה מהגירושים?
אליעד מציע פתרון פשוט אך יסודי: כדי להפחית את הטראומה של הילד מהגירושים, ההורה צריך קודם כל להפחית את הטראומה שלו עצמו מהגירושים. אם ההורה יחשוב שהגירושים הם תהליך טבעי ולא אסון נורא, גם הילד יחשוב כך במידה רבה. ככל שההורה פחות יחווה את הגירושים כדבר רע, כך הילד שלו יושפע פחות מכך.
הסיבה לכך היא שהילד תופס את המציאות דרכו של ההורה, במיוחד בגילאים צעירים. הילד בדרך כלל מזדהה מאוד עם ההורה שלו, ואם ההורה משדר שזה אירוע טבעי ולא טראומטי, הילד ילמד לקבל את השינוי במציאות בצורה בריאה יותר.
דוגמה להורות משותפת ללא טראומה
כדוגמה נוספת אליעד מציין ילדים שנולדים לתוך מסגרת של הורות משותפת מראש, כאשר שני ההורים כלל אינם חיים יחד ולא מגדלים את הילד במסגרת זוגית. במקרה כזה, לילד אין טראומה מכיוון שמעולם לא הועברה לו האמונה שחייבים לחיות במסגרת זוגית. מכאן שאליעד מוכיח שהפגיעה בילד נגרמת כתוצאה מתפיסות ואמונות שההורים משרישים בו, ולכן ניתן למנוע או להפחית את הטראומה על ידי שינוי אמונות אלה אצל ההורים עצמם.
לסיכום, אליעד כהן מדגיש את חשיבות האופן שבו ההורה חווה את תהליך הגירושים. ככל שההורה יראה בגירושים אירוע פחות טראומטי ופחות שלילי, כך הילד שלו יושפע פחות מהאירוע. הדרך להגן על הילדים מפגיעה נפשית בעת גירושים היא קודם כל לעבוד על הגישה האישית של ההורה כלפי הגירושים ולראותם כתהליך טבעי ולא אסון.
- איך להתגרש בלי לפגוע בילדים?
- איך להקל על ילדים בגירושים?
- השפעת הגירושים על ילדים
- איך למנוע טראומה מגירושים?
- הורות משותפת ללא טראומה
עכשיו אמרנו כזה דבר אם בן אדם רוצה בשעה טובה ומוצלחת הוא הבין שמאוד רע לו והוא רוצה להתגרש ויש ילדים והוא רוצה שהילדים לא יפגעו מזה ילדים קטנים שיכולים להיפגע מזה, מה אותו הורה יכול לעשות כדי שהילדים לא יפגעו מזה האם ניתן לעשות ואם כן מה ניתן לעשות. עכשיו למה שהילד יפגע מזה מהרבה סיבות כי פתאום הוא כבר לא ישן בלילה באותו בית והוא פעם פה ופעם פה ופתאום הוא יכול להרגיש שההורים שלו נטשו אותו ויכול להיות הרבה סיבות למה שילד יפגע מזה שההורים שלו התגרשו ואפשר לחפש בגוגל ילדים להורים גרושים ולראות איך משפיע גירושים של הורים על הילדים.
והשאלה היא זה מה לעשות כדי שהילד יפגע כמה שפחות מתהליך הגירושים והתשובה היא מאוד פשוטה התשובה היא כמו שנאמרה כאן היא שזה הכל תלוי איך ההורים שמתגרשים שניהם ביחד וכל אחד לחוד חווים את הגירושים, אם ההורה חווה שהתהליך של הגירושים זה אירוע טראומטי עבורו שזה אסון רוב הסיכויים שגם הילד יחווה את זה ואם לא רוב הסיכויים שהילד יחווה את זה הרבה פחות.
עכשיו מה זאת אומרת אם לדוגמה יש בן אדם שיש לו סיפור בראש שמשפחה חייבת להיות שלמה, בא נגיד בן אדם שמתגרש ומאוד רע לו מזה שהוא מתגרש אז אחת הסיבות שרע לו מזה שהוא מתגרש זה כי הוא אומר המשפחה שלי התפרקה המשפחה התפרקה המשפחה חייבת להיות ביחד המשפחה חייבת להיות מאוחדת עכשיו כבר חלום המשפחה התפרק לו, עכשיו ככל שבן אדם יותר מאמין בחלום המשפחה ככה כשהוא יתגרש כנראה יהיה לו יותר רע וככה כנראה שגם הילד שלו יהיה לו הרבה יותר רע כאשר הוא מתגרש למה כי למה לילד רע בגלל חלום המשפחה שהתפרק.
כי בסיפור שבן אדם מספר על עצמו הוא מספר לעצמו יש אבא אמא וילד נגיד ואז זה מתפרק לו ואז רע לו ואז הילד אומר אוקי לך זה התפרק גם לי רע זה נכון שלך אין אישה וילד איתך כי לפעמים אתה תהיה לבד בלי אשתך ובלי הילד אבל הילד אומר בדיוק מאותה סיבה גם לי יהיה רע כי אני לפעמים אהיה עם אמא בלי אבא או עם אבא בלי אמא אז גם לי יהיה מאוד רע, אבל אם ההורה לכשעצמו אין לו בראש את המודל בהכרח שחייב להיות האבא האמא הילד אין לו את המשולש הזה בראש וזה באמת מה שהוא חושב אז רוב הסיכויים שגם הילד לא יחשוב שחייב אבא אמא ילד וזהו.
עכשיו זה נכון שביחס לילדים אחרים שיגידו לו איפה האמא שלך איפה האבא שלך זה נכון שבאופן יחסי יכול להיות שהוא ירגיש רע אבל הסיפור שהוא מספר לעצמו שהוא חייב שיהיה לו זוג הורים ביחד זה סיפור שההורים שלו סיפרו לו ומספרים לו, ההורים שלו מספרים לו איזה מזל שיש לך שני הורים ואנחנו אוהבים אותך הם שותלים לו במוח את המחשבה של הביחד הזה ואז הם אומרים לו אומרים לך טוב עכשיו זה לא מסתדר אז הוא בטראומה.
ולכן בשורה התחתונה מה שצריך לעשות זה צריך לגרום לאותו הורה לחוות את אירוע הגירושים כפחות טראומטי עבור עצמו אם הוא יחווה שזה פחות טראומטי אוטומטית הילד שלו ככל שהילד שלו פחות חכם ככה הוא מזדהה יותר עם ההורה שלו ואז אם ההורה יחשוב שזה לא טראומטי אז גם הילד יחשוב שזה לא טראומטי באופן יחסי כי הילד לא רק מזדהה רק עם ההורה אם הילד מזדהה רק עם ההורה אז מה שההורה יחשוב הילד יחשוב, מאחר כך כשהילד מזדהה גם עם ההורה וגם עם עוד גורמים נוספים כי עוד אין לו שכל להתבונן לכן אם ההורה יחשוב שזה פחות טראומטי זה יגרום לילד לחשוב שזה פחות טראומטי זה כל הסיפור.
ולכן אם לדוגמה נגיד מראש מגיל קטן לדוגמה נגיד שיש ילדים שנגיד יש להם הורות משותפת שמראש הם לא גדלו עם זוג הורים אלא מראש נגיד זה איזה, אנשים נגיד שהביאו ילד ומראש הם לא מגדלים אותו ביחד נגיד אז מה קורה עם ילד כזה אין לו טראומה כי מראש אמרו לו זה האידיאל וככה זה זהו, זאת אומרת שהתשובה לשאלה מה אתה צריך לעשות כדי שהילד שלך לא יסבול מהגירושים היא אתה צריך לסבול פחות מהגירושים אם אתה תסבול פחות הוא גם יסבול פחות אם לא אז לא. הבנו?
והשאלה היא זה מה לעשות כדי שהילד יפגע כמה שפחות מתהליך הגירושים והתשובה היא מאוד פשוטה התשובה היא כמו שנאמרה כאן היא שזה הכל תלוי איך ההורים שמתגרשים שניהם ביחד וכל אחד לחוד חווים את הגירושים, אם ההורה חווה שהתהליך של הגירושים זה אירוע טראומטי עבורו שזה אסון רוב הסיכויים שגם הילד יחווה את זה ואם לא רוב הסיכויים שהילד יחווה את זה הרבה פחות.
עכשיו מה זאת אומרת אם לדוגמה יש בן אדם שיש לו סיפור בראש שמשפחה חייבת להיות שלמה, בא נגיד בן אדם שמתגרש ומאוד רע לו מזה שהוא מתגרש אז אחת הסיבות שרע לו מזה שהוא מתגרש זה כי הוא אומר המשפחה שלי התפרקה המשפחה התפרקה המשפחה חייבת להיות ביחד המשפחה חייבת להיות מאוחדת עכשיו כבר חלום המשפחה התפרק לו, עכשיו ככל שבן אדם יותר מאמין בחלום המשפחה ככה כשהוא יתגרש כנראה יהיה לו יותר רע וככה כנראה שגם הילד שלו יהיה לו הרבה יותר רע כאשר הוא מתגרש למה כי למה לילד רע בגלל חלום המשפחה שהתפרק.
כי בסיפור שבן אדם מספר על עצמו הוא מספר לעצמו יש אבא אמא וילד נגיד ואז זה מתפרק לו ואז רע לו ואז הילד אומר אוקי לך זה התפרק גם לי רע זה נכון שלך אין אישה וילד איתך כי לפעמים אתה תהיה לבד בלי אשתך ובלי הילד אבל הילד אומר בדיוק מאותה סיבה גם לי יהיה רע כי אני לפעמים אהיה עם אמא בלי אבא או עם אבא בלי אמא אז גם לי יהיה מאוד רע, אבל אם ההורה לכשעצמו אין לו בראש את המודל בהכרח שחייב להיות האבא האמא הילד אין לו את המשולש הזה בראש וזה באמת מה שהוא חושב אז רוב הסיכויים שגם הילד לא יחשוב שחייב אבא אמא ילד וזהו.
עכשיו זה נכון שביחס לילדים אחרים שיגידו לו איפה האמא שלך איפה האבא שלך זה נכון שבאופן יחסי יכול להיות שהוא ירגיש רע אבל הסיפור שהוא מספר לעצמו שהוא חייב שיהיה לו זוג הורים ביחד זה סיפור שההורים שלו סיפרו לו ומספרים לו, ההורים שלו מספרים לו איזה מזל שיש לך שני הורים ואנחנו אוהבים אותך הם שותלים לו במוח את המחשבה של הביחד הזה ואז הם אומרים לו אומרים לך טוב עכשיו זה לא מסתדר אז הוא בטראומה.
ולכן בשורה התחתונה מה שצריך לעשות זה צריך לגרום לאותו הורה לחוות את אירוע הגירושים כפחות טראומטי עבור עצמו אם הוא יחווה שזה פחות טראומטי אוטומטית הילד שלו ככל שהילד שלו פחות חכם ככה הוא מזדהה יותר עם ההורה שלו ואז אם ההורה יחשוב שזה לא טראומטי אז גם הילד יחשוב שזה לא טראומטי באופן יחסי כי הילד לא רק מזדהה רק עם ההורה אם הילד מזדהה רק עם ההורה אז מה שההורה יחשוב הילד יחשוב, מאחר כך כשהילד מזדהה גם עם ההורה וגם עם עוד גורמים נוספים כי עוד אין לו שכל להתבונן לכן אם ההורה יחשוב שזה פחות טראומטי זה יגרום לילד לחשוב שזה פחות טראומטי זה כל הסיפור.
ולכן אם לדוגמה נגיד מראש מגיל קטן לדוגמה נגיד שיש ילדים שנגיד יש להם הורות משותפת שמראש הם לא גדלו עם זוג הורים אלא מראש נגיד זה איזה, אנשים נגיד שהביאו ילד ומראש הם לא מגדלים אותו ביחד נגיד אז מה קורה עם ילד כזה אין לו טראומה כי מראש אמרו לו זה האידיאל וככה זה זהו, זאת אומרת שהתשובה לשאלה מה אתה צריך לעשות כדי שהילד שלך לא יסבול מהגירושים היא אתה צריך לסבול פחות מהגירושים אם אתה תסבול פחות הוא גם יסבול פחות אם לא אז לא. הבנו?