7:31איך להטיל ספק ברצון? מה זה להטיל ספק ברצון? איך מטילים ספק ברצון? לא להזדהות עם הרצון, להשתחרר מהרצון, לזהות את הרצון
מה זה להטיל ספק ברצון?
להטיל ספק ברצון פירושו לא להזדהות עם הרצון באופן מוחלט, לשאול שאלות על עצם הרצון, לבחון אותו, ולהבין שהוא לא בהכרח דבר מחויב או מוחלט. לפי אליעד כהן, כשאדם חש ברצון מסוים, הוא בדרך כלל מרגיש מחויב אליו. למשל, אם אדם אומר לעצמו "אני לא רוצה להפסיד", הוא בעצם מאמין ברמה מסוימת שאסור לו להפסיד, הוא חווה את זה כמשהו מוחלט. אבל להטיל ספק פירושו לשאול: "למה אסור לי להפסיד? האם זה באמת רע להפסיד? האם הרצון שלי להצליח הוא דבר שאני חייב להרגיש?"
כיצד מטילים ספק ברצונות?
אליעד כהן מסביר שהטלת ספק ברצון כרוכה בכמה שלבים:
רצון ואמונה קשורים ישירות אחד לשני. כשאדם מרגיש שהוא רוצה משהו, זו למעשה צורה של אמונה - הוא מאמין שהוא חייב או צריך את הדבר הזה כדי להרגיש טוב. אליעד נותן דוגמה של אדם שאומר "אני מאמין שאסור לי להפסיד", זה דומה מאוד למשפט "אני לא רוצה להפסיד". בשני המקרים האדם חווה את זה כדבר מחויב ומוחלט. לכן, הטלת ספק ברצון כרוכה בהכרח בהטלת ספק באמונות שיוצרות את הרצון.
למה קשה להטיל ספק ברצונות משמעותיים?
קשה יותר להטיל ספק ברצונות שמלווים בסבל או בכאב רגשי עמוק, מכיוון שאדם מרגיש שהרצון הזה הוא לא סתם רצון, אלא משהו שחייב להיות אחרת הוא יחווה סבל קשה. למשל, כשאדם אומר "אני חייב זוגיות", זה מלווה בהרגשה קשה וכואבת יותר מהרצון לגלידה. לכן, קשה יותר להטיל ספק ברצונות כאלה, אך דווקא שם הטלת הספק היא קריטית יותר. אם האדם מצליח להטיל ספק ברצון המשמעותי, הוא משתחרר מן המחויבות שהוא מרגיש כלפיו, וכך הסבל שלו פוחת או אף נעלם.
איך להתייחס לתחושות של רע או טוב בהקשר של הרצון?
אליעד כהן מציין שבחיי היום - יום אנחנו רגילים לקשר תחושת טוב או רע למצב חיצוני: אם קורה משהו שרצינו, אנחנו מרגישים טוב, ואם קורה משהו שלא רצינו, אנחנו מרגישים רע. אך לפי הגישה שהוא מציע, ההרגשה של טוב או רע לא תלויה במצב עצמו, אלא תלויה ברצון שלנו. אם יש לנו משהו ואנחנו רוצים אותו, אז אנחנו מרגישים טוב. אם אין לנו אותו ואנחנו רוצים אותו, אנחנו מרגישים רע. לכן, להטיל ספק ברצון משמעותו בעצם לשחרר את האדם מהתלות במצבים החיצוניים, וכך הוא משתחרר גם מתחושת הסבל.
איך להפסיק להזדהות עם הרצון ולהשתחרר ממנו?
להפסיק להזדהות עם הרצון פירושו לראות את הרצון כמשהו חיצוני ולא מחויב. כלומר, להבין שהרצון הוא לא חלק בלתי נפרד מהזהות העצמית שלנו. למשל, כשאדם אומר "אני חייב להצליח", ההטלת ספק ברצון משמעה להבין שהאמירה הזו היא רק מחשבה, היא לא בהכרח האמת המוחלטת. ברגע שמבינים שהרצון אינו מחויב, הוא כבר לא יכול ליצור תחושת רע עזה באותה עוצמה.
בסיכום, לפי אליעד כהן, להטיל ספק ברצון פירושו לזהות שהרצון עצמו הוא לא עובדה מוחלטת אלא מחשבה או אמונה שניתן להטיל בה ספק. דרך הטלת ספק זו, האדם משתחרר מתחושת המחויבות כלפי הרצונות שלו, וכך משתחרר גם מהסבל שמתלווה אליהם.
להטיל ספק ברצון פירושו לא להזדהות עם הרצון באופן מוחלט, לשאול שאלות על עצם הרצון, לבחון אותו, ולהבין שהוא לא בהכרח דבר מחויב או מוחלט. לפי אליעד כהן, כשאדם חש ברצון מסוים, הוא בדרך כלל מרגיש מחויב אליו. למשל, אם אדם אומר לעצמו "אני לא רוצה להפסיד", הוא בעצם מאמין ברמה מסוימת שאסור לו להפסיד, הוא חווה את זה כמשהו מוחלט. אבל להטיל ספק פירושו לשאול: "למה אסור לי להפסיד? האם זה באמת רע להפסיד? האם הרצון שלי להצליח הוא דבר שאני חייב להרגיש?"
כיצד מטילים ספק ברצונות?
אליעד כהן מסביר שהטלת ספק ברצון כרוכה בכמה שלבים:
- ראשית, לזהות את הרצון עצמו: "מה בדיוק אני רוצה? למה אני רוצה דווקא את זה ולא משהו אחר?" למשל, אם מישהו רוצה זוגיות וחווה רע כי אין לו זוגיות, השלב הראשון הוא להבין שבאמת מה שרע לו זו התחושה שהוא חייב שתהיה לו זוגיות.
- שנית, לשאול את השאלה: "האם הרצון הזה מחויב?" האם באמת חייבים להרגיש רע אם אין לנו את מה שאנחנו רוצים? למשל, אליעד נותן דוגמה פשוטה של רצון לגלידה. אדם רוצה גלידה אבל אין בזה משהו שמחויב אצלו, הוא לא מרגיש רע מאוד כשהרצון לא מתממש. לעומת זאת, כאשר מדובר ברצון משמעותי יותר כמו זוגיות, אדם כן מרגיש שזה מחויב ולכן חש סבל גדול יותר אם הוא לא מקבל את מה שהוא רוצה.
- שלישית, להבין שהרצון הוא בעצם מחשבה או אמונה. הרצון עצמו מבוסס על אמונה מסוימת, למשל "אני חייב זוגיות כדי להיות מאושר". הטלת ספק ברצון משמעה להטיל ספק באמונה שמאחוריו. אליעד מדגיש כי להטיל ספק ברצון זהה להטלת ספק באמונות שמובילות לרצון הזה.
רצון ואמונה קשורים ישירות אחד לשני. כשאדם מרגיש שהוא רוצה משהו, זו למעשה צורה של אמונה - הוא מאמין שהוא חייב או צריך את הדבר הזה כדי להרגיש טוב. אליעד נותן דוגמה של אדם שאומר "אני מאמין שאסור לי להפסיד", זה דומה מאוד למשפט "אני לא רוצה להפסיד". בשני המקרים האדם חווה את זה כדבר מחויב ומוחלט. לכן, הטלת ספק ברצון כרוכה בהכרח בהטלת ספק באמונות שיוצרות את הרצון.
למה קשה להטיל ספק ברצונות משמעותיים?
קשה יותר להטיל ספק ברצונות שמלווים בסבל או בכאב רגשי עמוק, מכיוון שאדם מרגיש שהרצון הזה הוא לא סתם רצון, אלא משהו שחייב להיות אחרת הוא יחווה סבל קשה. למשל, כשאדם אומר "אני חייב זוגיות", זה מלווה בהרגשה קשה וכואבת יותר מהרצון לגלידה. לכן, קשה יותר להטיל ספק ברצונות כאלה, אך דווקא שם הטלת הספק היא קריטית יותר. אם האדם מצליח להטיל ספק ברצון המשמעותי, הוא משתחרר מן המחויבות שהוא מרגיש כלפיו, וכך הסבל שלו פוחת או אף נעלם.
איך להתייחס לתחושות של רע או טוב בהקשר של הרצון?
אליעד כהן מציין שבחיי היום - יום אנחנו רגילים לקשר תחושת טוב או רע למצב חיצוני: אם קורה משהו שרצינו, אנחנו מרגישים טוב, ואם קורה משהו שלא רצינו, אנחנו מרגישים רע. אך לפי הגישה שהוא מציע, ההרגשה של טוב או רע לא תלויה במצב עצמו, אלא תלויה ברצון שלנו. אם יש לנו משהו ואנחנו רוצים אותו, אז אנחנו מרגישים טוב. אם אין לנו אותו ואנחנו רוצים אותו, אנחנו מרגישים רע. לכן, להטיל ספק ברצון משמעותו בעצם לשחרר את האדם מהתלות במצבים החיצוניים, וכך הוא משתחרר גם מתחושת הסבל.
איך להפסיק להזדהות עם הרצון ולהשתחרר ממנו?
להפסיק להזדהות עם הרצון פירושו לראות את הרצון כמשהו חיצוני ולא מחויב. כלומר, להבין שהרצון הוא לא חלק בלתי נפרד מהזהות העצמית שלנו. למשל, כשאדם אומר "אני חייב להצליח", ההטלת ספק ברצון משמעה להבין שהאמירה הזו היא רק מחשבה, היא לא בהכרח האמת המוחלטת. ברגע שמבינים שהרצון אינו מחויב, הוא כבר לא יכול ליצור תחושת רע עזה באותה עוצמה.
בסיכום, לפי אליעד כהן, להטיל ספק ברצון פירושו לזהות שהרצון עצמו הוא לא עובדה מוחלטת אלא מחשבה או אמונה שניתן להטיל בה ספק. דרך הטלת ספק זו, האדם משתחרר מתחושת המחויבות כלפי הרצונות שלו, וכך משתחרר גם מהסבל שמתלווה אליהם.
- איך להטיל ספק ברצון?
- מה זה רצון מחויב?
- איך לא להזדהות עם הרצון?
- מה הקשר בין רצון ואמונה?
- איך משתחררים מתחושת סבל?