קשה להיות מאושר, קושי להיות מאושר, להתקרב לצדיק האמת, קשיים בעבודת השם, קשיים בדרך אל האושר, הדרך אל האושר, ליקוטי מוהרן ח"א קטו, ליקוטי מוהרן ח"ב מו, ליקוטי מוהרן ח"ב מג
למה כל כך קשה לאדם להיות מאושר באמת?
אליעד כהן מסביר שהסיבה העיקרית לכך שקשה לאדם להיות מאושר באמת, היא משום שיש מניעות שמפריעות לו להתקדם אל האושר. המניעות האלו אינן מקריות, אלא חלק מתהליך שמובנה בתוך המציאות עצמה. כאשר אדם חי כל חייו מתוך התעסקות בגשמיות, כלומר, בדברים החומריים והיום - יומיים, ופתאום מתעורר בו רצון עמוק להתקרב אל האמת, אל השלמות, או כפי שאליעד מכנה זאת - "להתקרב לצדיק האמת", אז מידת הדין מתעוררת ומקטרגת עליו. המשמעות היא שיש קול פנימי או כוח במציאות שאומר לאדם: "עד עכשיו זלזלת, עד עכשיו לא רצית, אז למה שפתאום תוכל להיכנס פנימה?" ובכך נוצרת לאדם מניעה חזקה ותחושה של קושי.
מהן המניעות וכיצד הן משפיעות על הדרך אל האושר?
המניעות הן למעשה הקשיים, העיכובים והחסימות שעומדות בפני האדם בדרכו להגיע אל האושר או האמת. אליעד מביא דוגמאות מפורטות ומגוונות כדי להמחיש מהן המניעות. למשל, אדם אומר שאין לו זמן להבין את עצמו כי הוא עובד. אדם אחר טוען שהמשפחה שלו או הכסף שלו מונעים ממנו להתקרב אל האושר או אל עבודת השם. כל אלו הן דוגמאות למניעות שגורמות לאדם להרגיש שהדרך אל האושר חסומה בפניו.
אבל אליעד מדגיש נקודה חשובה מאוד: המניעות האלו אינן אקראיות, אלא הן בכוונה תחילה. לדבריו, בתוך כל מניעה מסתתר הבורא בעצמו. המניעה אינה רק מכשול שיש לעבור כדי להגיע אל האושר, אלא שהיא בעצמה הכלי שדרכו האדם יכול להתקרב ולהגיע לאושר אמיתי. כאשר אדם חכם ("בר דעת") נתקל במניעה, הוא אינו נסוג לאחור אלא נכנס לתוכה, מתבונן בה ומבין מדוע קשה לו. דווקא מתוך ההתבוננות הזו, הוא מגלה בתוכה את הבורא ואת האמת. לעומת זאת, אדם טיפש ("אינו בר דעת"), נתקל במניעה ומיד מתייאש, חוזר לאחור ואינו מצליח להגיע לאמת ולאושר.
איך אפשר להתמודד בפועל עם המניעות האלו?
אליעד מסביר שההתמודדות עם מניעות מתרחשת דרך ההתבוננות וההבנה של הקושי עצמו. הוא נותן דוגמה מעשית מאוד: אדם שטוען שאין לו זמן כי הוא עובד כל הזמן. אם האדם יתבונן לעומק, הוא יראה שהדרך להבין את עצמו באמת אינה כרוכה בכך שיפסיק לעבוד, אלא להפך - עליו להתבונן בתוך העבודה עצמה. להבין את עצמו באמת, פירושו לזהות את "המחויב" של הדברים, להבדיל בין מהות לצורה, בין מחויב לאפשרי, בין אמת לשקר. לכן, הדרך להתמודד עם הטענה של "אין לי זמן", היא דווקא להיכנס לתוך אותה עבודה או אותו אילוץ, ולגלות שם את האמת והמהות.
אליעד ממחיש שאדם שטוען שזמנו מוגבל כי הוא חייב לעבוד, יכול להפוך את העבודה עצמה למקום של התבוננות והבנה עצמית. הוא אומר שאם האדם יצליח לפתח את החשיבה שלו תוך כדי עבודתו, הוא כבר יגיע להבנה עצמית עמוקה יותר. הוא לא צריך בהכרח לעזוב הכל כדי להבין את עצמו, אלא לפתח מיומנות של בירור והבנת האמת גם בתוך חיי היום - יום.
מהי המניעה הגדולה ביותר בדרך אל האושר לפי אליעד?
המניעה הגדולה ביותר שאליעד מתאר, היא המניעה שנמצאת בתוך המוח עצמו - כלומר, כאשר יש לאדם מחלוקת פנימית בין הלב לבין המוח. האדם יכול כבר להגיע פיזית עד למקום שבו נמצא הצדיק או האמת, הוא יכול להתגבר על כל הקשיים החיצוניים, אבל ברגע האמת, כשהוא עומד מול האמת, יש לו ספקות ושאלות פנימיות ("קושיות") שמונעות ממנו לקבל את הדברים.
אליעד מסביר זאת דרך הדוגמה הבאה:...
אליעד כהן מסביר שהסיבה העיקרית לכך שקשה לאדם להיות מאושר באמת, היא משום שיש מניעות שמפריעות לו להתקדם אל האושר. המניעות האלו אינן מקריות, אלא חלק מתהליך שמובנה בתוך המציאות עצמה. כאשר אדם חי כל חייו מתוך התעסקות בגשמיות, כלומר, בדברים החומריים והיום - יומיים, ופתאום מתעורר בו רצון עמוק להתקרב אל האמת, אל השלמות, או כפי שאליעד מכנה זאת - "להתקרב לצדיק האמת", אז מידת הדין מתעוררת ומקטרגת עליו. המשמעות היא שיש קול פנימי או כוח במציאות שאומר לאדם: "עד עכשיו זלזלת, עד עכשיו לא רצית, אז למה שפתאום תוכל להיכנס פנימה?" ובכך נוצרת לאדם מניעה חזקה ותחושה של קושי.
מהן המניעות וכיצד הן משפיעות על הדרך אל האושר?
המניעות הן למעשה הקשיים, העיכובים והחסימות שעומדות בפני האדם בדרכו להגיע אל האושר או האמת. אליעד מביא דוגמאות מפורטות ומגוונות כדי להמחיש מהן המניעות. למשל, אדם אומר שאין לו זמן להבין את עצמו כי הוא עובד. אדם אחר טוען שהמשפחה שלו או הכסף שלו מונעים ממנו להתקרב אל האושר או אל עבודת השם. כל אלו הן דוגמאות למניעות שגורמות לאדם להרגיש שהדרך אל האושר חסומה בפניו.
אבל אליעד מדגיש נקודה חשובה מאוד: המניעות האלו אינן אקראיות, אלא הן בכוונה תחילה. לדבריו, בתוך כל מניעה מסתתר הבורא בעצמו. המניעה אינה רק מכשול שיש לעבור כדי להגיע אל האושר, אלא שהיא בעצמה הכלי שדרכו האדם יכול להתקרב ולהגיע לאושר אמיתי. כאשר אדם חכם ("בר דעת") נתקל במניעה, הוא אינו נסוג לאחור אלא נכנס לתוכה, מתבונן בה ומבין מדוע קשה לו. דווקא מתוך ההתבוננות הזו, הוא מגלה בתוכה את הבורא ואת האמת. לעומת זאת, אדם טיפש ("אינו בר דעת"), נתקל במניעה ומיד מתייאש, חוזר לאחור ואינו מצליח להגיע לאמת ולאושר.
איך אפשר להתמודד בפועל עם המניעות האלו?
אליעד מסביר שההתמודדות עם מניעות מתרחשת דרך ההתבוננות וההבנה של הקושי עצמו. הוא נותן דוגמה מעשית מאוד: אדם שטוען שאין לו זמן כי הוא עובד כל הזמן. אם האדם יתבונן לעומק, הוא יראה שהדרך להבין את עצמו באמת אינה כרוכה בכך שיפסיק לעבוד, אלא להפך - עליו להתבונן בתוך העבודה עצמה. להבין את עצמו באמת, פירושו לזהות את "המחויב" של הדברים, להבדיל בין מהות לצורה, בין מחויב לאפשרי, בין אמת לשקר. לכן, הדרך להתמודד עם הטענה של "אין לי זמן", היא דווקא להיכנס לתוך אותה עבודה או אותו אילוץ, ולגלות שם את האמת והמהות.
אליעד ממחיש שאדם שטוען שזמנו מוגבל כי הוא חייב לעבוד, יכול להפוך את העבודה עצמה למקום של התבוננות והבנה עצמית. הוא אומר שאם האדם יצליח לפתח את החשיבה שלו תוך כדי עבודתו, הוא כבר יגיע להבנה עצמית עמוקה יותר. הוא לא צריך בהכרח לעזוב הכל כדי להבין את עצמו, אלא לפתח מיומנות של בירור והבנת האמת גם בתוך חיי היום - יום.
מהי המניעה הגדולה ביותר בדרך אל האושר לפי אליעד?
המניעה הגדולה ביותר שאליעד מתאר, היא המניעה שנמצאת בתוך המוח עצמו - כלומר, כאשר יש לאדם מחלוקת פנימית בין הלב לבין המוח. האדם יכול כבר להגיע פיזית עד למקום שבו נמצא הצדיק או האמת, הוא יכול להתגבר על כל הקשיים החיצוניים, אבל ברגע האמת, כשהוא עומד מול האמת, יש לו ספקות ושאלות פנימיות ("קושיות") שמונעות ממנו לקבל את הדברים.
אליעד מסביר זאת דרך הדוגמה הבאה:...
- איך להתמודד עם קשיים בדרך אל האושר?
- מהן מניעות בעבודת השם?
- מה הכוונה להתקרב לצדיק האמת?
- למה כל כך קשה להגיע לאושר?
- כיצד למצוא את האמת בתוך הקושי?
- האם מניעות הן אשליה?
- מהי מסירות נפש בעבודת השם?