14:45אל תפיל את המיליון! איך להישאר בגן עדן ולחיות חיים טובים באמת?
מה הקשר בין התוכנית "אל תפיל את המיליון" לבין החיים האמיתיים?
אליעד כהן מסביר כי התוכנית "אל תפיל את המיליון" שונה מתוכניות טריוויה אחרות בכך שאתה מתחיל עם מיליון שקלים ומטרתך היא לשמור עליהם ולא להפסידם. זה שונה מתוכניות אחרות בהן מתחילים עם אפס ומנסים להרוויח כסף. אליעד משתמש בזה כמשל לחיים עצמם: החיים כבר טובים, ואנחנו לא צריכים לחפש את הטוב אלא רק להימנע מלאבד אותו. בדיוק כמו בתוכנית, בחיים קיבלת את הטוב במתנה, ולא מתוך השתדלות או מאמץ מיוחד. הרעיון הוא להכיר בכך שהחיים כבר בגן עדן, ולכל אחד כבר יש "מיליון שקלים" - האושר והטוב קיימים בתוכנו ובמציאות עצמה, ותפקידנו רק להימנע מלאבד זאת.
כיצד הגישה הדתית נוגדת את ההבנה שהחיים טובים כבר עכשיו?
לפי אליעד, הגישה הדתית טוענת שהנאה אמיתית אפשרית רק בעולם הבא, ושבמציאות הנוכחית לא ניתן לחוות אושר שלם. בניגוד לכך, אליעד מציג תפיסה לפיה גן עדן הוא לא בעתיד, אלא כבר כאן ועכשיו. המציאות הטובה קיימת בהווה, והאדם לא צריך לחפש גן עדן בעתיד אלא פשוט לא להרוס את הטוב שכבר קיים אצלו. ההבטחה הדתית לגן עדן בעתיד, לפי אליעד, היא הטעיה, כי האדם כבר נמצא במקום העידון - עליו רק להיזהר שלא לאבד אותו.
מה החשיבות של הטלת ספק בחיים?
אליעד מדגיש את החשיבות של הטלת ספק בכל דבר בחיים. הוא טוען שהדבר הגרוע ביותר הוא שאדם יהיה בטוח במשהו באופן מוחלט, כי שום ידע אינו אובייקטיבי לחלוטין. ההפסד של "המיליון", לפי אליעד, קורה כאשר אדם מתייחס לדברים בלתי בטוחים כאילו הם ודאיים. האדם חייב לבדוק כל הזמן האם הוא באמת בטוח במה שהוא אומר וחושב. כל תשובה בטוחה מדי היא הימור לא זהיר, ולכן הטלת ספק מונעת הפסד. אליעד ממליץ לחיות בכנות, להכיר בחוסר הוודאות ולא לשקר לעצמך. המחשבה "אני לא יודע" היא הגישה הנכונה להימנע מלאבד את הטוב שכבר קיים.
לדוגמה, אנשים אומרים בביטחון שלא ניתן להגיע לשלמות או לאמת מוחלטת. אך איך הם יכולים להיות בטוחים בכך אם הם עצמם לא יודעים מהי האמת המוחלטת? אליעד טוען שהאדם חייב להתרגל לחיות עם אי - ודאות ולהיות אמיתי לגבי חוסר הידיעה שלו.
איך מתקדמים בתהליך חיפוש האמת ומה מגלים בסופו?
כאשר האדם מתחיל לחפש אחר האמת, הוא ניצב בתחילה בפני אפשרויות רבות ומבלבלות. ככל שהוא מתקדם בתהליך ומתקרב לשורש של הדברים, האפשרויות מתחילות להצטמצם. בנקודה המכרעת הוא נשאר עם שתי אפשרויות. בתוכנית "אל תפיל את המיליון" יש תמיד תשובה אחת נכונה לפחות, אך בחיים האמיתיים, אומר אליעד, האדם מגלה ששתי האפשרויות לכאורה נכונות ושתיהן גם לא נכונות בו זמנית.
לדוגמה, בשאלת קיום הסיבה למציאות, האדם מגיע להבנה שמצד אחד לכל דבר יש סיבה, ומצד שני אין שום סיבה לשום דבר, ובפועל שתיהן נכונות ולא נכונות יחד. כאן האדם יכול לאבד את דרכו אם הוא נאחז בצד אחד. אליעד מסביר כי בסופו של דבר האדם מגיע להבנה עמוקה עוד יותר, שלפיה לומר "יש סיבה" או "אין סיבה" זה אותו הדבר בדיוק, כי במציאות עצמה הכל אחד. מי שיש לו את השכל לראות זאת, מבין שבעצם אין שאלה אמיתית, והשאלות עצמן מתבטלות.
מהי ההבנה הגדולה של החיים הטובים באמת?
ההבנה הגדולה של החיים הטובים, לפי אליעד, היא ההכרה בכך שהמציאות כבר טובה כפי שהיא, ושאין צורך לשפר אותה או להשיג משהו נוסף. התפקיד שלנו הוא פשוט להיזהר שלא להרוס את הטוב שכבר קיים. במקום להתאמץ כדי להשיג אושר, עלינו רק להיזהר לא לאבד את האושר שכבר ניתן לנו במתנה.
האדם צריך להיות כנה, להודות שהוא לא יודע הכל, ולהפסיק לתת תשובות נחרצות כשהוא לא באמת בטוח בהן. ההבנה העמוקה היא שהטוב האמיתי נמצא כבר כאן, במציאות עצמה, וכאשר האדם מפסיק לשקר לעצמו, הוא מגיע לנקודה פנימית שבה כל השאלות מתבטלות, ושם הוא יכול ליהנות באמת מהחיים הטובים.
לסיכום, המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שהחיים כבר טובים ושלמים כפי שהם. האדם לא צריך לחפש אושר, אלא רק להיזהר לא להרוס את האושר שכבר קיים. הדרך לכך היא להטיל ספק, להיות אמיתי עם עצמו, להכיר בחוסר הוודאות, ולהבין שכל התשובות כבר קיימות בתוך המציאות האחת.
אליעד כהן מסביר כי התוכנית "אל תפיל את המיליון" שונה מתוכניות טריוויה אחרות בכך שאתה מתחיל עם מיליון שקלים ומטרתך היא לשמור עליהם ולא להפסידם. זה שונה מתוכניות אחרות בהן מתחילים עם אפס ומנסים להרוויח כסף. אליעד משתמש בזה כמשל לחיים עצמם: החיים כבר טובים, ואנחנו לא צריכים לחפש את הטוב אלא רק להימנע מלאבד אותו. בדיוק כמו בתוכנית, בחיים קיבלת את הטוב במתנה, ולא מתוך השתדלות או מאמץ מיוחד. הרעיון הוא להכיר בכך שהחיים כבר בגן עדן, ולכל אחד כבר יש "מיליון שקלים" - האושר והטוב קיימים בתוכנו ובמציאות עצמה, ותפקידנו רק להימנע מלאבד זאת.
כיצד הגישה הדתית נוגדת את ההבנה שהחיים טובים כבר עכשיו?
לפי אליעד, הגישה הדתית טוענת שהנאה אמיתית אפשרית רק בעולם הבא, ושבמציאות הנוכחית לא ניתן לחוות אושר שלם. בניגוד לכך, אליעד מציג תפיסה לפיה גן עדן הוא לא בעתיד, אלא כבר כאן ועכשיו. המציאות הטובה קיימת בהווה, והאדם לא צריך לחפש גן עדן בעתיד אלא פשוט לא להרוס את הטוב שכבר קיים אצלו. ההבטחה הדתית לגן עדן בעתיד, לפי אליעד, היא הטעיה, כי האדם כבר נמצא במקום העידון - עליו רק להיזהר שלא לאבד אותו.
מה החשיבות של הטלת ספק בחיים?
אליעד מדגיש את החשיבות של הטלת ספק בכל דבר בחיים. הוא טוען שהדבר הגרוע ביותר הוא שאדם יהיה בטוח במשהו באופן מוחלט, כי שום ידע אינו אובייקטיבי לחלוטין. ההפסד של "המיליון", לפי אליעד, קורה כאשר אדם מתייחס לדברים בלתי בטוחים כאילו הם ודאיים. האדם חייב לבדוק כל הזמן האם הוא באמת בטוח במה שהוא אומר וחושב. כל תשובה בטוחה מדי היא הימור לא זהיר, ולכן הטלת ספק מונעת הפסד. אליעד ממליץ לחיות בכנות, להכיר בחוסר הוודאות ולא לשקר לעצמך. המחשבה "אני לא יודע" היא הגישה הנכונה להימנע מלאבד את הטוב שכבר קיים.
לדוגמה, אנשים אומרים בביטחון שלא ניתן להגיע לשלמות או לאמת מוחלטת. אך איך הם יכולים להיות בטוחים בכך אם הם עצמם לא יודעים מהי האמת המוחלטת? אליעד טוען שהאדם חייב להתרגל לחיות עם אי - ודאות ולהיות אמיתי לגבי חוסר הידיעה שלו.
איך מתקדמים בתהליך חיפוש האמת ומה מגלים בסופו?
כאשר האדם מתחיל לחפש אחר האמת, הוא ניצב בתחילה בפני אפשרויות רבות ומבלבלות. ככל שהוא מתקדם בתהליך ומתקרב לשורש של הדברים, האפשרויות מתחילות להצטמצם. בנקודה המכרעת הוא נשאר עם שתי אפשרויות. בתוכנית "אל תפיל את המיליון" יש תמיד תשובה אחת נכונה לפחות, אך בחיים האמיתיים, אומר אליעד, האדם מגלה ששתי האפשרויות לכאורה נכונות ושתיהן גם לא נכונות בו זמנית.
לדוגמה, בשאלת קיום הסיבה למציאות, האדם מגיע להבנה שמצד אחד לכל דבר יש סיבה, ומצד שני אין שום סיבה לשום דבר, ובפועל שתיהן נכונות ולא נכונות יחד. כאן האדם יכול לאבד את דרכו אם הוא נאחז בצד אחד. אליעד מסביר כי בסופו של דבר האדם מגיע להבנה עמוקה עוד יותר, שלפיה לומר "יש סיבה" או "אין סיבה" זה אותו הדבר בדיוק, כי במציאות עצמה הכל אחד. מי שיש לו את השכל לראות זאת, מבין שבעצם אין שאלה אמיתית, והשאלות עצמן מתבטלות.
מהי ההבנה הגדולה של החיים הטובים באמת?
ההבנה הגדולה של החיים הטובים, לפי אליעד, היא ההכרה בכך שהמציאות כבר טובה כפי שהיא, ושאין צורך לשפר אותה או להשיג משהו נוסף. התפקיד שלנו הוא פשוט להיזהר שלא להרוס את הטוב שכבר קיים. במקום להתאמץ כדי להשיג אושר, עלינו רק להיזהר לא לאבד את האושר שכבר ניתן לנו במתנה.
האדם צריך להיות כנה, להודות שהוא לא יודע הכל, ולהפסיק לתת תשובות נחרצות כשהוא לא באמת בטוח בהן. ההבנה העמוקה היא שהטוב האמיתי נמצא כבר כאן, במציאות עצמה, וכאשר האדם מפסיק לשקר לעצמו, הוא מגיע לנקודה פנימית שבה כל השאלות מתבטלות, ושם הוא יכול ליהנות באמת מהחיים הטובים.
לסיכום, המסר המרכזי של אליעד כהן הוא שהחיים כבר טובים ושלמים כפי שהם. האדם לא צריך לחפש אושר, אלא רק להיזהר לא להרוס את האושר שכבר קיים. הדרך לכך היא להטיל ספק, להיות אמיתי עם עצמו, להכיר בחוסר הוודאות, ולהבין שכל התשובות כבר קיימות בתוך המציאות האחת.
- ההבנה הפנימית של טוב ורע
- החשיבות של ספק בחיים האמיתיים
- תהליך החיפוש אחרי האמת
- הקשר בין הדת לתפיסת החיים הטובים
- מהי הדרך להשיג חיים טובים באמת?
מהי המהות של התוכנית "אל תפיל את המיליון" וכיצד היא קשורה לחיים טובים?
התוכנית "אל תפיל את המיליון" מציגה מציאות בה אתה מתחיל עם מיליון שקל, ובמהלך המשחק עליך להיזהר לא לאבד את הכסף על ידי תשובות נכונות לשאלות. כל תשובה נכונה מאפשרת לך לשמור על הסכום, והמהות כאן היא להבין כי החיים כבר טובים כפי שהם, והמשחק לא עוסק בהשגת טוב אלא במניעת אובדן טוב שכבר יש לך. התוכנית מציגה את הקונספט של איך לא להפסיד את מה שכבר קיבלת, והשוואה לחיים האמיתיים, בהן אנחנו לא צריכים להתאמץ כדי למצוא אושר, אלא עלינו להיזהר לא להרוס אותו.
איך קשור עיקרון זה למחשבה דתית ולחיים האמיתיים?
הרעיון המובא בתוכנית "אל תפיל את המיליון" מתמקד בהבנה כי העולם והחיים טובים כפי שהם, ושהאדם לא צריך לחפש את הטוב, אלא להיזהר לא להפסיד אותו. בהשוואה לדת, יש המבטיחים גן עדן בעולם הבא בתמורה למאמצים בעולם הזה, אך כאן נאמר שהאדם לא צריך לעבוד כדי להגיע לטוב, כי הטוב כבר נמצא. המהות היא להכיר בכך שאין צורך בהשתדלות רבה כדי לחוות חיים טובים - כל מה שעליך לעשות הוא לא להפסיד את הטוב הקיים.
מה המשמעות של לא להיות בטוח במשהו, ואיך זה קשור לחיים האמיתיים?
המהות כאן היא לא להיות בטוח בתשובות לחיים, ולפני כל דבר שעליך לומר או להאמין בו, אתה צריך להטיל בו ספק. לא להיות בטוח בתשובה יכול להוביל אותך להימנע מהימור על דבר שאתה לא בטוח בו, וכך לשמור על המיליון. כל צורת חשיבה שמבוססת על "אני בטוח" או "אני יודע" היא שקרית, כי אף אדם לא יכול להיות בטוח ב - 100% במשהו אובייקטיבי. המחשבה האמיתית היא להכיר בכך שלא תמיד יש תשובה אחת נכונה, ולפעמים כל התשובות הן נכונות באותה מידה.
איך מתקדם האדם בתהליך של חיפוש אחרי האמת ומה הוא מגלה בסופו?
החיפוש אחרי האמת עשוי להוביל את האדם למצב בו הוא מגלה ששתי התשובות לשאלות נפוצות עשויות להיות נכונות בו זמנית, ולא ייחשבו כסותרות. כאשר האדם מתקרב לשורש השכל, כמות האפשרויות המובילות לתשובות מצטמצמת, ולפעמים ישנן שתי תשובות שאינן סותרות אלא משלימות זו את זו. כלומר, בהבנה פנימית, התשובות עשויות להיות לא בהכרח טובות או רעות, אלא תלוי בפרספקטיבה ובזווית ההתבוננות של כל אדם.
מהי ההבנה הגדולה שיכולה להוביל אותנו לחיים טובים באמת?
ההבנה הגדולה היא שכולנו חיים כבר בגן עדן, כל מה שעלינו לעשות הוא לא להפסיד את הטוב הקיים. זה מצביע על הצורך בהבנה פנימית עמוקה ומודעות לכך שלמרות שאלות רבות שאין לנו תשובות מוחלטות עליהן, כל תשובה שאנו מחפשים נובעת מהמקום בו אנו מביטים בעיני השכל וההבנה. החיים טובים כפי שהם, ומטלה שלנו היא להימנע מהרס של המצב הטוב הקיים.
התוכנית "אל תפיל את המיליון" מציגה מציאות בה אתה מתחיל עם מיליון שקל, ובמהלך המשחק עליך להיזהר לא לאבד את הכסף על ידי תשובות נכונות לשאלות. כל תשובה נכונה מאפשרת לך לשמור על הסכום, והמהות כאן היא להבין כי החיים כבר טובים כפי שהם, והמשחק לא עוסק בהשגת טוב אלא במניעת אובדן טוב שכבר יש לך. התוכנית מציגה את הקונספט של איך לא להפסיד את מה שכבר קיבלת, והשוואה לחיים האמיתיים, בהן אנחנו לא צריכים להתאמץ כדי למצוא אושר, אלא עלינו להיזהר לא להרוס אותו.
איך קשור עיקרון זה למחשבה דתית ולחיים האמיתיים?
הרעיון המובא בתוכנית "אל תפיל את המיליון" מתמקד בהבנה כי העולם והחיים טובים כפי שהם, ושהאדם לא צריך לחפש את הטוב, אלא להיזהר לא להפסיד אותו. בהשוואה לדת, יש המבטיחים גן עדן בעולם הבא בתמורה למאמצים בעולם הזה, אך כאן נאמר שהאדם לא צריך לעבוד כדי להגיע לטוב, כי הטוב כבר נמצא. המהות היא להכיר בכך שאין צורך בהשתדלות רבה כדי לחוות חיים טובים - כל מה שעליך לעשות הוא לא להפסיד את הטוב הקיים.
מה המשמעות של לא להיות בטוח במשהו, ואיך זה קשור לחיים האמיתיים?
המהות כאן היא לא להיות בטוח בתשובות לחיים, ולפני כל דבר שעליך לומר או להאמין בו, אתה צריך להטיל בו ספק. לא להיות בטוח בתשובה יכול להוביל אותך להימנע מהימור על דבר שאתה לא בטוח בו, וכך לשמור על המיליון. כל צורת חשיבה שמבוססת על "אני בטוח" או "אני יודע" היא שקרית, כי אף אדם לא יכול להיות בטוח ב - 100% במשהו אובייקטיבי. המחשבה האמיתית היא להכיר בכך שלא תמיד יש תשובה אחת נכונה, ולפעמים כל התשובות הן נכונות באותה מידה.
איך מתקדם האדם בתהליך של חיפוש אחרי האמת ומה הוא מגלה בסופו?
החיפוש אחרי האמת עשוי להוביל את האדם למצב בו הוא מגלה ששתי התשובות לשאלות נפוצות עשויות להיות נכונות בו זמנית, ולא ייחשבו כסותרות. כאשר האדם מתקרב לשורש השכל, כמות האפשרויות המובילות לתשובות מצטמצמת, ולפעמים ישנן שתי תשובות שאינן סותרות אלא משלימות זו את זו. כלומר, בהבנה פנימית, התשובות עשויות להיות לא בהכרח טובות או רעות, אלא תלוי בפרספקטיבה ובזווית ההתבוננות של כל אדם.
מהי ההבנה הגדולה שיכולה להוביל אותנו לחיים טובים באמת?
ההבנה הגדולה היא שכולנו חיים כבר בגן עדן, כל מה שעלינו לעשות הוא לא להפסיד את הטוב הקיים. זה מצביע על הצורך בהבנה פנימית עמוקה ומודעות לכך שלמרות שאלות רבות שאין לנו תשובות מוחלטות עליהן, כל תשובה שאנו מחפשים נובעת מהמקום בו אנו מביטים בעיני השכל וההבנה. החיים טובים כפי שהם, ומטלה שלנו היא להימנע מהרס של המצב הטוב הקיים.
- ההבנה הפנימית של טוב ורע
- החשיבות של ספק בחיים האמיתיים
- תהליך החיפוש אחרי האמת
- הקשר בין הדת לתפיסת החיים הטובים
- מהי הדרך להשיג חיים טובים באמת?
שלום לכולם, הפעם אני רוצה לדבר על תוכנית טלויזיה ששמה בישראל זה אל תפיל את המיליון.
ומה הולך שם. בתכנית מביאים לך מיליון שקל - שואלים אותך שאלות, ואם ענית נכון על השאלות, לאחר מספר סבבים, אם נשאר לך כסף, קיבלת את המיליון.
כמובן שבכל דבר בעולם יש שכל מסוים, וגם בתכנית הזו יש שכל.
השאלות והתשובות ששואלים שם זה לא שכל, והאדם יכול להגיד כן זה שאלות של ידע, שכל, אבל המהות של הידיעות שם זה לא שאלות מהותיות. אנשים בודקים בעצם כמה דברים ומידע לא רלוונטיים יש לך בראש, בעצם כמה זבל יש לך בראש, אבל הפעם אני רוצה לדבר על הכיוון הפילוסופי המעניין שיש ב"אל תפיל את המיליון", ואם נתבונן על ההבדל המהותי של התכנית "אל תפיל את המיליון" לשאר תכניות הטריוויה שיש היום, ההבדל שקודם כל בכל התכניות אתה מתחיל עם 0 שקלים, וככל שאתה עונה נכון, אתה מרוויח יותר.
בתכנית אל תפיל את המיליון זה הולך הפוך, קודם אתה מתחיל עם מיליון שקלים, ועכשיו אתה רק צריך להיזהר לא לאבד אותו. ומה המהות של הדבר הזה?
בחיים יש לאדם שתי גישות, אחת שאומרת אתה צריך להתאמץ כדי שיהיה לך טוב, צריך לעבוד כדי שיהיה טוב, האדם מניח שאם הוא יתאמץ יותר יהיה לו יותר טוב, אבל מצד האמת שהכל כבר טוב, רק שהאדם צריך להיזהר לא לאבד את זה.
הרעיון הוא שהדת לדוגמה, מבטיחה לאדם שאם תעשה את זה ואת זה ואת זה, תקבל בסוף גן עדן.
זה מה שהדתיים מבטיחים, מה שהתורה של היהודים מבטיחה להם.
איפה פה המרמה בסיפור, הטענה שלהם אומרת, שהשכר הוא רק בעולם הבא, פה אין הנאה.
הנאה אמיתית הם אומרים, אין דבר כזה בעולם הזה, בעולם הזה אי אפשר ליהנות.
אתה רוצה ליהנות? רק בעולם הבא, כך מתחיל הספר מסילת ישרים.
ומי שיש שכל בקודקודו, החשיבה האמיתית, מי שמכיר את אלוהים האמיתי, מבין שמצד האמת
גן עדן זה כבר פה, מקום העידון זה פה, ומה שהאדם צריך לעשות, אדם שואל איך לעשות שהכל יהיה טוב, שהמציאות תהיה לי טובה?
והתשובה היא שאתה לא צריך להפוך את המציאות לטובה, אתה רק צריך לוודא שאתה לא הורס את המציאות שהיא כבר טובה, מצד האמת הנושא של אחדות המציאות הוא דבר שכבר קיים
במציאות הכל אחד, וכאשר הכל אחד, החיים טובים, יש לך אחדות, יש לך נפרדות כישות אחת, הכל כבר טוב.
העניין הוא שהאדם צריך להיזהר שלא לאבד את הטוב, זו המהות של אל תפיל את המיליון
המיליון כבר אצלך, אתה לא צריך להרוויח אותו, כבר קיבלת אותו אתה צריך רק לא לאבד אותו.
למה קיבלת אותו. קיבלת מתנה, המיליון קיבלת מתנה, כמו בסיפורי מעשיות, מעשה משבעה קבצנים, שבעצם את הכל אתה מקבל במתנה, את הכל אתה מקבל במתנה, העולם נוצר ללא שום השתדלות, אף אחד לא יכול להגיד בזכותי נברא העולם, זה לא נוצר בזכות אף אחד, זה נתהווה יש מאין.
ומה המהות של לא לאבד, אתה נשאל שאלות, וצריך להשיב את התשובה הנכונה.
וברגע שאתה בספק, שאתה לא בטוח, שם אתה מפסיד.
ומה שגורם לאדם להפסיד כמו שאמרתי הרבה פעמים, אל תהפוך את האפשרי למחויב, אל תגיד דבר שהוא וודאי או בטוח אם אתה לא בטוח לגביו, כי דבר שלא היית בטוח בו והימרת שהוא בטוח למרות שהוא לא נכון, אז הוא הפסיד.
אותו דבר בחיים, שאדם יודע מצד האמת האובייקטיבית, שהוא לא יודע ובטוח בשום דבר
ואדם יכול להגיד שאי אפשר להבין את האמת האובייקטיבית, אבל זה לא משנה, בהנחה שאתה מנסה לראות את הדברים בצורה אובייקטיבית מוחלטת של המציאות, אז זה ממילא אומר שבשום דבר אתה לא בטוח, כי כל מה שהשכל שלך אומר לך, זה לא אובייקטיבי, זה הכל סובייקטיבי
ולכן כל מה שהאדם צריך לעשות, זה לא לשקר, אל תשקר, אל תגיד על שום דבר שאתה בטוח בו
כי אם אתה בטוח במשהו אתה בעצם משקר, תבדוק האם זה מחויב? אולי זה בעצם לא מחויב?
זה שהשכל שלך אומר משהו, מי אמר שזה נכון? אולי זה לא נכון?!!
כנ"ל לגבי כל תחום, בפרט, השקרים הכי נפוצים שהאדם אומר: " אני בטוח שאי אפשר להגיע לשלמות, או אני בטוח שאי אפשר להגיע לאמת האובייקטיבית " מאיפה אתה בטוח?
הרי אם אתה עצמך אומר שאי אפשר להגיע לאמת האובייקטיבית, אז איך אתה אומר בצורה "אובייקטיבית" שאי אפשר להגיע? תגיד שאתה לא בטוח!
האדם צריך להתרגל לא לפחד לחיות בחוסר ידיעה, מה שיקרה, יקרה! תהיה אמיתי! תשאל האם אני יכול להיות בטוח בדבר הזה? האם תיאורטית יכול להיות שאני טועה?
אם תיאורטית יכול להיות שאני טועה, זה אומר שאני לא בטוח בדעתי, ואדם צריך להיות פשוט אמיתי, אם אתה לא בטוח במשהו, פשוט אל תשקר.
להפסיד את המיליון, זה שהאדם מהמר על דבר שהוא לא בטוח בו.
הרעיון הוא מאד פשוט, המיליון כבר שלך! החיים הטובים כבר נמצאים אצלך! רק אל תיתן תשובות שאתה לא בטוח בהן.
אל תגיד שזה טוב אם אתה לא בטוח שזה טוב, אל תגיד שזה רע, אם אתה לא בטוח שזה רע!
תשאל, מי אמר לך? אולי שניהם טובים, אולי שניהם רעים? מי אמר לך שזה טוב וזה רע.
מה? אתה כבר הבנת את כל המציאות שהחלטת שזה טוב וזה רע?
מי החליט שזה אמת וזה שקר? איך החלטת?
ובכל מקרה יש בתכנית נקודה מעניינת נוספת, שואלים שאלה ו 4 אפשרויות לכל שאלה, כאשר אתה יכול לפצל את הכסף על האפשרויות, וככל שהמשחק מתקדם הקושי עולה ומצמצמים לך את האפשרויות, ולכן הלחץ שלך יותר עולה ואתה צריך, הרעיון שבסופו של דבר, המיקוד בשלב האחרון, נגיד שאדם עבר את כל המשוכות, הגיע לשאלה האחרונה עם המיליון, עכשיו יש לו שתי אפשרויות, הוא חייב לשים את כל הכסף או כאן או כאן, אין אפשרות לפצל, אתה חייב להיות מוחלט בתשובה שלך.
והרעיון שהדברים מצטמצמים, כשאדם מתחיל לחפש את עצמו, אז יש הרבה אפשרויות, ומנסה להבין, זה נכון, זה נכון וזה נכון מתבלבל, אבל שאתה מתחיל להתקרב לשורש של השכל, ככה כמות האפשרויות מתחילה להצטמצם לו, עד שמגיע למצב שיש לו שתי אפשרויות, אבל באל תפיל את המיליון אחת מהאפשרויות נכונה לפחות, ובמציאות האדם מגיע בסוף לשתי אפשרויות ששתיהן לא נכונות, ז"א, לדוגמה האדם שואל האם יש סיבה לכל דבר, והוא מגיע לשתי אפשרויות, הוא מגיע לתשובה שיש סיבה ותשובה שאין סיבה, והעניין ששתי התשובות לא נכונות, והאדם צריך להגיע לידיעה, רגע? יש סיבה לכל דבר, או אין סיבה לשום דבר, מה האמת?
ואז הוא מגיע להבנה ששתי התשובות נכונות, וזה בכל נושא אם יגיע לסוף יראה ששתי התשובות נכונות, ואז יצטרך להחליט.
והאמת כשהוא מתבונן בזה הוא אומר, רגע! אבל לא יכול להיות שיש סיבה ולא יכול להיות שאין סיבה! שתי התשובות נכונות, וגם שתי התשובות לא נכונות, שזו בעצם אותה הבעיה, בכל מקרה תפסיד את הכסף.
זה אומר שבמציאות המצב הרבה יותר קשה, זה אומר, שבאל תפיל את המיליון לפחות תשובה אחת נכונה, אבל בחיים, הנמשל הוא שהחיים כבר טובים, אבל רק אל תפיל את המיליון.
והעניין ששתי התשובות נכונות, אז איך מתקדמים הלאה?
שהאדם מחפש רק את האמת, מה שקורה לו זה שהוא חופר חופר חופר, ואז בסוף התהליך הוא מגיע לשכל חדש, שלהגיד יש סיבה אן אין סיבה זה אותו הדבר.
כי אם אדם שואל, רגע למציאות יש סיבה או אין סיבה? האם היא אקראית? אבל אם לאדם היה שכל להבין שלהכל יש סיבה, או להגיד שהכל אקראי זה בכלל אותו הדבר, אין שום הבדל, סיבה ואין סיבה זה אותו דבר, כי אם להכל יש סיבה אז כל דבר הוא הסיבה של עצמו, ואם הכל אקראי, זה גם אומר שכל דבר הוא הסיבה של עצמו, מי שיתבונן בזה יראה שהכל אחד.
ועל האדם לא לאבד את החיים הטובים, ויש אינסוף טוב, ועל האדם להגיד את האמת.
הוא מגיע לשתי תשובות שהן לא נכונות, ואז עליו להתבונן יותר פנימה ולראות בכלל ששתי התשובות כן נכונות, ואז יש הבנה שזה בכלל אחד.
רק אל תשקר, תטיל כל דבר בספק, וכך תגיע לנקודה הפנימית ביותר ששם אין לו כבר שום שאלה.
ושיהיו לכולם חיים טובים אמיתיים, שנובעים מידיעת המציאות.
ומה הולך שם. בתכנית מביאים לך מיליון שקל - שואלים אותך שאלות, ואם ענית נכון על השאלות, לאחר מספר סבבים, אם נשאר לך כסף, קיבלת את המיליון.
כמובן שבכל דבר בעולם יש שכל מסוים, וגם בתכנית הזו יש שכל.
השאלות והתשובות ששואלים שם זה לא שכל, והאדם יכול להגיד כן זה שאלות של ידע, שכל, אבל המהות של הידיעות שם זה לא שאלות מהותיות. אנשים בודקים בעצם כמה דברים ומידע לא רלוונטיים יש לך בראש, בעצם כמה זבל יש לך בראש, אבל הפעם אני רוצה לדבר על הכיוון הפילוסופי המעניין שיש ב"אל תפיל את המיליון", ואם נתבונן על ההבדל המהותי של התכנית "אל תפיל את המיליון" לשאר תכניות הטריוויה שיש היום, ההבדל שקודם כל בכל התכניות אתה מתחיל עם 0 שקלים, וככל שאתה עונה נכון, אתה מרוויח יותר.
בתכנית אל תפיל את המיליון זה הולך הפוך, קודם אתה מתחיל עם מיליון שקלים, ועכשיו אתה רק צריך להיזהר לא לאבד אותו. ומה המהות של הדבר הזה?
בחיים יש לאדם שתי גישות, אחת שאומרת אתה צריך להתאמץ כדי שיהיה לך טוב, צריך לעבוד כדי שיהיה טוב, האדם מניח שאם הוא יתאמץ יותר יהיה לו יותר טוב, אבל מצד האמת שהכל כבר טוב, רק שהאדם צריך להיזהר לא לאבד את זה.
הרעיון הוא שהדת לדוגמה, מבטיחה לאדם שאם תעשה את זה ואת זה ואת זה, תקבל בסוף גן עדן.
זה מה שהדתיים מבטיחים, מה שהתורה של היהודים מבטיחה להם.
איפה פה המרמה בסיפור, הטענה שלהם אומרת, שהשכר הוא רק בעולם הבא, פה אין הנאה.
הנאה אמיתית הם אומרים, אין דבר כזה בעולם הזה, בעולם הזה אי אפשר ליהנות.
אתה רוצה ליהנות? רק בעולם הבא, כך מתחיל הספר מסילת ישרים.
ומי שיש שכל בקודקודו, החשיבה האמיתית, מי שמכיר את אלוהים האמיתי, מבין שמצד האמת
גן עדן זה כבר פה, מקום העידון זה פה, ומה שהאדם צריך לעשות, אדם שואל איך לעשות שהכל יהיה טוב, שהמציאות תהיה לי טובה?
והתשובה היא שאתה לא צריך להפוך את המציאות לטובה, אתה רק צריך לוודא שאתה לא הורס את המציאות שהיא כבר טובה, מצד האמת הנושא של אחדות המציאות הוא דבר שכבר קיים
במציאות הכל אחד, וכאשר הכל אחד, החיים טובים, יש לך אחדות, יש לך נפרדות כישות אחת, הכל כבר טוב.
העניין הוא שהאדם צריך להיזהר שלא לאבד את הטוב, זו המהות של אל תפיל את המיליון
המיליון כבר אצלך, אתה לא צריך להרוויח אותו, כבר קיבלת אותו אתה צריך רק לא לאבד אותו.
למה קיבלת אותו. קיבלת מתנה, המיליון קיבלת מתנה, כמו בסיפורי מעשיות, מעשה משבעה קבצנים, שבעצם את הכל אתה מקבל במתנה, את הכל אתה מקבל במתנה, העולם נוצר ללא שום השתדלות, אף אחד לא יכול להגיד בזכותי נברא העולם, זה לא נוצר בזכות אף אחד, זה נתהווה יש מאין.
ומה המהות של לא לאבד, אתה נשאל שאלות, וצריך להשיב את התשובה הנכונה.
וברגע שאתה בספק, שאתה לא בטוח, שם אתה מפסיד.
ומה שגורם לאדם להפסיד כמו שאמרתי הרבה פעמים, אל תהפוך את האפשרי למחויב, אל תגיד דבר שהוא וודאי או בטוח אם אתה לא בטוח לגביו, כי דבר שלא היית בטוח בו והימרת שהוא בטוח למרות שהוא לא נכון, אז הוא הפסיד.
אותו דבר בחיים, שאדם יודע מצד האמת האובייקטיבית, שהוא לא יודע ובטוח בשום דבר
ואדם יכול להגיד שאי אפשר להבין את האמת האובייקטיבית, אבל זה לא משנה, בהנחה שאתה מנסה לראות את הדברים בצורה אובייקטיבית מוחלטת של המציאות, אז זה ממילא אומר שבשום דבר אתה לא בטוח, כי כל מה שהשכל שלך אומר לך, זה לא אובייקטיבי, זה הכל סובייקטיבי
ולכן כל מה שהאדם צריך לעשות, זה לא לשקר, אל תשקר, אל תגיד על שום דבר שאתה בטוח בו
כי אם אתה בטוח במשהו אתה בעצם משקר, תבדוק האם זה מחויב? אולי זה בעצם לא מחויב?
זה שהשכל שלך אומר משהו, מי אמר שזה נכון? אולי זה לא נכון?!!
כנ"ל לגבי כל תחום, בפרט, השקרים הכי נפוצים שהאדם אומר: " אני בטוח שאי אפשר להגיע לשלמות, או אני בטוח שאי אפשר להגיע לאמת האובייקטיבית " מאיפה אתה בטוח?
הרי אם אתה עצמך אומר שאי אפשר להגיע לאמת האובייקטיבית, אז איך אתה אומר בצורה "אובייקטיבית" שאי אפשר להגיע? תגיד שאתה לא בטוח!
האדם צריך להתרגל לא לפחד לחיות בחוסר ידיעה, מה שיקרה, יקרה! תהיה אמיתי! תשאל האם אני יכול להיות בטוח בדבר הזה? האם תיאורטית יכול להיות שאני טועה?
אם תיאורטית יכול להיות שאני טועה, זה אומר שאני לא בטוח בדעתי, ואדם צריך להיות פשוט אמיתי, אם אתה לא בטוח במשהו, פשוט אל תשקר.
להפסיד את המיליון, זה שהאדם מהמר על דבר שהוא לא בטוח בו.
הרעיון הוא מאד פשוט, המיליון כבר שלך! החיים הטובים כבר נמצאים אצלך! רק אל תיתן תשובות שאתה לא בטוח בהן.
אל תגיד שזה טוב אם אתה לא בטוח שזה טוב, אל תגיד שזה רע, אם אתה לא בטוח שזה רע!
תשאל, מי אמר לך? אולי שניהם טובים, אולי שניהם רעים? מי אמר לך שזה טוב וזה רע.
מה? אתה כבר הבנת את כל המציאות שהחלטת שזה טוב וזה רע?
מי החליט שזה אמת וזה שקר? איך החלטת?
ובכל מקרה יש בתכנית נקודה מעניינת נוספת, שואלים שאלה ו 4 אפשרויות לכל שאלה, כאשר אתה יכול לפצל את הכסף על האפשרויות, וככל שהמשחק מתקדם הקושי עולה ומצמצמים לך את האפשרויות, ולכן הלחץ שלך יותר עולה ואתה צריך, הרעיון שבסופו של דבר, המיקוד בשלב האחרון, נגיד שאדם עבר את כל המשוכות, הגיע לשאלה האחרונה עם המיליון, עכשיו יש לו שתי אפשרויות, הוא חייב לשים את כל הכסף או כאן או כאן, אין אפשרות לפצל, אתה חייב להיות מוחלט בתשובה שלך.
והרעיון שהדברים מצטמצמים, כשאדם מתחיל לחפש את עצמו, אז יש הרבה אפשרויות, ומנסה להבין, זה נכון, זה נכון וזה נכון מתבלבל, אבל שאתה מתחיל להתקרב לשורש של השכל, ככה כמות האפשרויות מתחילה להצטמצם לו, עד שמגיע למצב שיש לו שתי אפשרויות, אבל באל תפיל את המיליון אחת מהאפשרויות נכונה לפחות, ובמציאות האדם מגיע בסוף לשתי אפשרויות ששתיהן לא נכונות, ז"א, לדוגמה האדם שואל האם יש סיבה לכל דבר, והוא מגיע לשתי אפשרויות, הוא מגיע לתשובה שיש סיבה ותשובה שאין סיבה, והעניין ששתי התשובות לא נכונות, והאדם צריך להגיע לידיעה, רגע? יש סיבה לכל דבר, או אין סיבה לשום דבר, מה האמת?
ואז הוא מגיע להבנה ששתי התשובות נכונות, וזה בכל נושא אם יגיע לסוף יראה ששתי התשובות נכונות, ואז יצטרך להחליט.
והאמת כשהוא מתבונן בזה הוא אומר, רגע! אבל לא יכול להיות שיש סיבה ולא יכול להיות שאין סיבה! שתי התשובות נכונות, וגם שתי התשובות לא נכונות, שזו בעצם אותה הבעיה, בכל מקרה תפסיד את הכסף.
זה אומר שבמציאות המצב הרבה יותר קשה, זה אומר, שבאל תפיל את המיליון לפחות תשובה אחת נכונה, אבל בחיים, הנמשל הוא שהחיים כבר טובים, אבל רק אל תפיל את המיליון.
והעניין ששתי התשובות נכונות, אז איך מתקדמים הלאה?
שהאדם מחפש רק את האמת, מה שקורה לו זה שהוא חופר חופר חופר, ואז בסוף התהליך הוא מגיע לשכל חדש, שלהגיד יש סיבה אן אין סיבה זה אותו הדבר.
כי אם אדם שואל, רגע למציאות יש סיבה או אין סיבה? האם היא אקראית? אבל אם לאדם היה שכל להבין שלהכל יש סיבה, או להגיד שהכל אקראי זה בכלל אותו הדבר, אין שום הבדל, סיבה ואין סיבה זה אותו דבר, כי אם להכל יש סיבה אז כל דבר הוא הסיבה של עצמו, ואם הכל אקראי, זה גם אומר שכל דבר הוא הסיבה של עצמו, מי שיתבונן בזה יראה שהכל אחד.
ועל האדם לא לאבד את החיים הטובים, ויש אינסוף טוב, ועל האדם להגיד את האמת.
הוא מגיע לשתי תשובות שהן לא נכונות, ואז עליו להתבונן יותר פנימה ולראות בכלל ששתי התשובות כן נכונות, ואז יש הבנה שזה בכלל אחד.
רק אל תשקר, תטיל כל דבר בספק, וכך תגיע לנקודה הפנימית ביותר ששם אין לו כבר שום שאלה.
ושיהיו לכולם חיים טובים אמיתיים, שנובעים מידיעת המציאות.