הנחת המבוקש, הנחות יסוד, מהי הנחת המבוקש שיש בספר להיות אלוהים, איך לא להיאחז בהנחות יסוד
מהי הנחת המבוקש שאליעד כהן מדבר עליה בספר "להיות אלוהים"?
אליעד כהן מסביר את המושג "הנחת המבוקש" ומדגיש כי מדובר בפעולה שבה האדם מניח מראש הנחה מסוימת, ואז מחפש לה הוכחות שיצדיקו אותה. בספר "להיות אלוהים", אליעד מודה במפורש שיש הרבה הנחות מבוקש. למשל, הספר מניח מראש שיש דבר כזה "להיות אלוהים", ולאחר מכן מנסה להביא הוכחות וראיות להנחה הזו. כלומר, במקום להוכיח קודם כל שיש צורך או חובה להיות אלוהים, ההנחה כבר קיימת, ומכאן נובעות ההוכחות. אליעד מסביר שאין לו כוונה להסתיר את העובדה שזוהי הנחת מבוקש, להפך, הוא אומר בצורה ישירה שזוהי אכן אחת מהנחות המבוקש המרכזיות בספר.
אליעד מאתגר את האדם להתמודד עם ההנחה הזו, כשהוא אומר לו: "תוכיח שההנחה אינה נכונה". האדם מתבקש לא לקבל את ההנחה באופן אוטומטי, אלא לבחון אותה בעזרת חשיבה עצמאית. הרעיון הוא שהאדם יבחן לעומק מדוע הוא מניח מלכתחילה שהוא צריך או חייב להיות אלוהים, אולי הוא אמור דווקא להיות כאן, בתוך המציאות האנושית, ולא בהכרח לחזור ולהיות אלוהים.
מדוע כל מחשבה וכל שאלה מכילות הנחת יסוד נסתרת?
אליעד ממשיך ומסביר שהנחת המבוקש קיימת בכל מחשבה או משפט שהאדם אומר. לדוגמה, כאשר אדם מצביע על קיר ואומר: "הנה קיר", קיימת הנחת יסוד שאכן קיים קיר, ושהוא אכן רואה אותו נכון. אך אליעד מאתגר את זה ושואל: האם זה שאתה רואה את הקיר אכן מוכיח את קיומו של הקיר? אולי הראייה שלך היא טעות, ואולי הקיר לא קיים כלל, או אולי יש קיר ואתה לא באמת רואה אותו. האדם תמיד מניח שיש התאמה בין מה שהוא רואה לבין המציאות. זאת בדיוק "הנחת המבוקש" - האדם מניח מראש שמחשבתו או תפיסתו נכונה, ואז מביא ראיות ואומר: "אבל אני רואה אותו!"
למה כל מחשבה מוגדרת היא הנחת יסוד ולא מחויבת?
אליעד מסביר את העיקרון שהמציאות האמיתית אינה מוגדרת, ולכן כל מה שמוגדר הוא בהכרח לא המציאות הראשונה האמיתית. המציאות הראשונית, זו שבאמת קיימת באופן מוחלט, אינה מוגדרת כלל. כל מה שמוגדר הוא כבר סוג של הנחת יסוד, ולכן לא יכול להיות אמיתי באופן מוחלט. כל מושג, רעיון או מחשבה הוא דבר מוגדר - ולכן הוא לא המחויב הראשון, הוא לא נקודת האמת המוחלטת. כך, אפילו שאלת שאלה היא הנחת יסוד, כי בעצם השאלה יש הנחה שיש שאלה שניתן לשאול, כלומר, השאלה כבר מניחה מראש את התשובה או את קיומה שלה.
לדוגמה, כאשר אדם שואל: "האם העולם קיים?", עצם השאלה מניחה שקיים עולם שאפשר לשאול לגביו. בכך האדם כבר ביצע הנחת יסוד נסתרת, שאולי היא לא נכונה או לא מדויקת.
מה המשמעות של להבין את הספר מנקודת מבטו של "המחבר הראשון"?
אליעד טוען שבסוף התהליך, האדם צריך להגיע להבנה מלאה של הספר ושל המציאות, מנקודת מבטו של מי שכתב את כל הספרים וכל המציאות כולה. "המחבר הראשון" הוא אלוהים - והוא בעצם המחבר האמיתי של כל הספרים, המחשבות והרעיונות כולם. אליעד מדגיש שהמטרה היא להבין את הדברים מנקודת מבטו של אלוהים הראשון, שממנו הכל התחיל, ולא מנקודת המבט של האדם הקטן שחי בתוך הנחות יסוד סמויות ומוגדרות. רק כאשר האדם מגיע לנקודת מבט זו הוא מסוגל לראות את המציאות ללא שום הנחת יסוד או הנחת מבוקש - להבין מהו המחויב הראשון ללא שום הנחה מוקדמת.
מדוע היצמדות להנחות יסוד היא כמו השתכרות מאשליה?
אליעד משתמש בדימוי חזק כדי להסביר למה הנחת יסוד היא בעייתית. הוא מדמה את "הנחת המבוקש" לשיכרון. כמו שאדם מנסה לשכוח את הסבל באמצעות שתיית אלכוהול אך לא פותר באמת את בעיותיו, כך גם אדם שנאחז בהנחות יסוד וב"הנחת המבוקש" משלה את עצמו ונותר לכוד בתוך אשליה. למעשה, במקום לבדוק באמת את המציאות, האדם בוחר לחיות באשליה נעימה יותר. זוהי הסיבה שאליעד מעודד לא לקבל שום הנחת יסוד כמובן מאליו, אלא לבדוק ולחקור לעומק כל דבר ולראות אותו מנקודת מבט חיצונית לחלוטין - מנקודת המבט של אלוהים עצמו.
מהו הרעיון המרכזי בספר "להיות אלוהים" של אליעד כהן בנושא הנחת המבוקש?
הרעיון המרכזי הוא שהאדם צריך לפתח מודעות מלאה להנחות היסוד שלו. עליו להכיר בעובדה שכל דבר שמוגדר אצלו מראש - הוא רק הנחה לא מוכחת. רק דרך חקירת ההנחות הללו, ואפילו את ההנחה שהוא חייב לחזור להיות אלוהים, האדם יכול להגיע לחופש מוחלט, בו הוא לא תלוי בהנחות היסוד, אלא מתבונן בעולם בצורה נקייה וצלולה.
אליעד כהן מסביר את המושג "הנחת המבוקש" ומדגיש כי מדובר בפעולה שבה האדם מניח מראש הנחה מסוימת, ואז מחפש לה הוכחות שיצדיקו אותה. בספר "להיות אלוהים", אליעד מודה במפורש שיש הרבה הנחות מבוקש. למשל, הספר מניח מראש שיש דבר כזה "להיות אלוהים", ולאחר מכן מנסה להביא הוכחות וראיות להנחה הזו. כלומר, במקום להוכיח קודם כל שיש צורך או חובה להיות אלוהים, ההנחה כבר קיימת, ומכאן נובעות ההוכחות. אליעד מסביר שאין לו כוונה להסתיר את העובדה שזוהי הנחת מבוקש, להפך, הוא אומר בצורה ישירה שזוהי אכן אחת מהנחות המבוקש המרכזיות בספר.
אליעד מאתגר את האדם להתמודד עם ההנחה הזו, כשהוא אומר לו: "תוכיח שההנחה אינה נכונה". האדם מתבקש לא לקבל את ההנחה באופן אוטומטי, אלא לבחון אותה בעזרת חשיבה עצמאית. הרעיון הוא שהאדם יבחן לעומק מדוע הוא מניח מלכתחילה שהוא צריך או חייב להיות אלוהים, אולי הוא אמור דווקא להיות כאן, בתוך המציאות האנושית, ולא בהכרח לחזור ולהיות אלוהים.
מדוע כל מחשבה וכל שאלה מכילות הנחת יסוד נסתרת?
אליעד ממשיך ומסביר שהנחת המבוקש קיימת בכל מחשבה או משפט שהאדם אומר. לדוגמה, כאשר אדם מצביע על קיר ואומר: "הנה קיר", קיימת הנחת יסוד שאכן קיים קיר, ושהוא אכן רואה אותו נכון. אך אליעד מאתגר את זה ושואל: האם זה שאתה רואה את הקיר אכן מוכיח את קיומו של הקיר? אולי הראייה שלך היא טעות, ואולי הקיר לא קיים כלל, או אולי יש קיר ואתה לא באמת רואה אותו. האדם תמיד מניח שיש התאמה בין מה שהוא רואה לבין המציאות. זאת בדיוק "הנחת המבוקש" - האדם מניח מראש שמחשבתו או תפיסתו נכונה, ואז מביא ראיות ואומר: "אבל אני רואה אותו!"
למה כל מחשבה מוגדרת היא הנחת יסוד ולא מחויבת?
אליעד מסביר את העיקרון שהמציאות האמיתית אינה מוגדרת, ולכן כל מה שמוגדר הוא בהכרח לא המציאות הראשונה האמיתית. המציאות הראשונית, זו שבאמת קיימת באופן מוחלט, אינה מוגדרת כלל. כל מה שמוגדר הוא כבר סוג של הנחת יסוד, ולכן לא יכול להיות אמיתי באופן מוחלט. כל מושג, רעיון או מחשבה הוא דבר מוגדר - ולכן הוא לא המחויב הראשון, הוא לא נקודת האמת המוחלטת. כך, אפילו שאלת שאלה היא הנחת יסוד, כי בעצם השאלה יש הנחה שיש שאלה שניתן לשאול, כלומר, השאלה כבר מניחה מראש את התשובה או את קיומה שלה.
לדוגמה, כאשר אדם שואל: "האם העולם קיים?", עצם השאלה מניחה שקיים עולם שאפשר לשאול לגביו. בכך האדם כבר ביצע הנחת יסוד נסתרת, שאולי היא לא נכונה או לא מדויקת.
מה המשמעות של להבין את הספר מנקודת מבטו של "המחבר הראשון"?
אליעד טוען שבסוף התהליך, האדם צריך להגיע להבנה מלאה של הספר ושל המציאות, מנקודת מבטו של מי שכתב את כל הספרים וכל המציאות כולה. "המחבר הראשון" הוא אלוהים - והוא בעצם המחבר האמיתי של כל הספרים, המחשבות והרעיונות כולם. אליעד מדגיש שהמטרה היא להבין את הדברים מנקודת מבטו של אלוהים הראשון, שממנו הכל התחיל, ולא מנקודת המבט של האדם הקטן שחי בתוך הנחות יסוד סמויות ומוגדרות. רק כאשר האדם מגיע לנקודת מבט זו הוא מסוגל לראות את המציאות ללא שום הנחת יסוד או הנחת מבוקש - להבין מהו המחויב הראשון ללא שום הנחה מוקדמת.
מדוע היצמדות להנחות יסוד היא כמו השתכרות מאשליה?
אליעד משתמש בדימוי חזק כדי להסביר למה הנחת יסוד היא בעייתית. הוא מדמה את "הנחת המבוקש" לשיכרון. כמו שאדם מנסה לשכוח את הסבל באמצעות שתיית אלכוהול אך לא פותר באמת את בעיותיו, כך גם אדם שנאחז בהנחות יסוד וב"הנחת המבוקש" משלה את עצמו ונותר לכוד בתוך אשליה. למעשה, במקום לבדוק באמת את המציאות, האדם בוחר לחיות באשליה נעימה יותר. זוהי הסיבה שאליעד מעודד לא לקבל שום הנחת יסוד כמובן מאליו, אלא לבדוק ולחקור לעומק כל דבר ולראות אותו מנקודת מבט חיצונית לחלוטין - מנקודת המבט של אלוהים עצמו.
מהו הרעיון המרכזי בספר "להיות אלוהים" של אליעד כהן בנושא הנחת המבוקש?
הרעיון המרכזי הוא שהאדם צריך לפתח מודעות מלאה להנחות היסוד שלו. עליו להכיר בעובדה שכל דבר שמוגדר אצלו מראש - הוא רק הנחה לא מוכחת. רק דרך חקירת ההנחות הללו, ואפילו את ההנחה שהוא חייב לחזור להיות אלוהים, האדם יכול להגיע לחופש מוחלט, בו הוא לא תלוי בהנחות היסוד, אלא מתבונן בעולם בצורה נקייה וצלולה.
- מהי הנחת המבוקש?
- איך לא להיאחז בהנחות יסוד?
- מה זה המחויב הראשון?
- איך לבדוק את נכונות התפיסה?
- האם אנחנו מניחים הנחות מראש?
- איך לצאת מהנחות יסוד?
- מהי האמת המוחלטת?