תמימות ופשיטות, חוכמה, מהי תמימות אמיתית? מהי חוכמה אמיתית? רבי נחמן מברסלב, אמונה באלוהים, החלל הפנוי, איך להאמין באלוהים? לזרוק את השכל, להאמין או להבין, להאמין או לדעת, כפירה באלוהים
מהי תמימות אמיתית לפי רבי נחמן מברסלב?
אליעד כהן מציג את הנושא של תמימות ופשיטות על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, כשהוא מבהיר תחילה שישנו קשר עמוק בין תמימות לחוכמה, בניגוד לתפיסה הרווחת שיש ביניהם ניגוד. הוא מציג את המושג "תמימות" כמצב של שלמות מוחלטת, שבו האדם מקבל את המציאות בדיוק כפי שהיא, ללא ספקות וללא שאלות. במצב כזה, לפי רבי נחמן, האדם נמצא בשלום פנימי, מאחר שהוא אינו מוטרד מהשאלות והחקירות האינסופיות שמאפיינות את האדם הרגיל.
כדי להמחיש את העניין, אליעד מביא את הדוגמה של המציאות עצמה, ומסביר שהעולם הוא הדבר התמים ביותר שקיים. הוא פועל בפשטות ובאופן מוחלט, כל פעולה מתבצעת בו בשלמות וללא התלבטויות. לעומת זאת, בני אדם מתלבטים, חוקרים ומפקפקים, ולכן מתקשים להגיע לאותה פשטות מוחלטת. אליעד מדגיש כי הבעיה של האדם היא שהוא לא תמים, ולכן חי במצב תמידי של ספק וחשד. הוא מתאר מצב שבו אדם מתעורר בבוקר ומתחיל לתהות על חייו: "האם מה שאני עושה הוא טוב? האם אני פועל נכון?", ומכאן מתפתחים אצלו פחדים ודאגות מיותרות. אם היה תמים, האדם היה מקבל את הדברים כפי שהם בלי צורך להטיל ספק.
מהי חוכמה אמיתית ומה הקשר שלה לתמימות?
לפי אליעד, חוכמה אמיתית היא להבין את השכל שיש בכל דבר, ובסופו של דבר לגלות שהכל כבר מושלם כפי שהוא. הוא מצטט מתוך ליקוטי מוהר"ן, שם רבי נחמן מסביר שהמטרה היא להסתכל בשכל שקיים בכל פרט במציאות, ודרך ההבנה הזאת להתחבר אל התמימות האמיתית. חוכמה אמיתית היא היכולת לראות שכל דבר ודבר בעולם כבר מושלם כמו שהוא, ושהמציאות אינה זקוקה לתיקונים. רבי נחמן מכנה זאת "שלמות החוכמה" או "תמימות".
אליעד מדגיש שוב ושוב שהעולם אינו זקוק להתלבטויות או לשינויים, אלא שעל האדם להפנים שהכל כבר מושלם. הפער בין האדם למציאות נובע מכך שהאדם לא מצליח להאמין בשלמות הזאת וממשיך לחקור, לשאול ולנסות להבין, במקום פשוט לקבל את הדברים כפי שהם.
למה קשה לאדם להיות תמים ואיך אפשר להתגבר על זה?
אליעד מסביר שהקושי המרכזי של האדם להיות תמים נובע מהתלות שלו בשכל ובהיגיון. הוא מתייחס לאמונה באלוהים ומסביר שרבי נחמן ממליץ לאדם "לזרוק את השכל" כדי להאמין באמת. המשמעות היא שעל מנת להגיע לאמונה שלמה, על האדם לשחרר את עצמו מהצורך להבין הכל דרך ההיגיון והשכל, מכיוון שאלו רק מגבילים את התפיסה שלו.
עם זאת, אליעד מתמודד עם הסתירה שנוצרת כאן - אם האדם זורק את השכל, איך יבחר במה להאמין? הוא מסביר שאכן קיימת בעיה אם האדם רק מאמין בלי שכל, כי אז הוא לא יודע למה הוא מאמין דווקא באמונה מסוימת ולא באחרת. הוא מסביר שזו אכן שאלה קשה - אם אדם מאמין בדבר בלי שכל, מדוע שיאמין דווקא בזה ולא בדבר אחר?
התשובה של אליעד היא שהשכל לא נזרק לחלוטין, אלא האדם מגיע להבנה שיש משהו שהוא מעבר לשכל, שהוא אמיתי אף שהוא לא הגיוני. בסופו של תהליך, השכל עצמו מוביל את האדם לנקודה שבה הוא נאלץ להכיר בכך שיש אמת גדולה יותר מההיגיון, שהיא האמונה השלמה. אליעד מתאר את המצב שבו האדם מגיע ל"מבוי סתום" בשכל, ומגלה שרק האמונה יכולה לתת לו את התשובה הסופית - שהמציאות כבר מושלמת כפי שהיא.
מהו מושג החלל הפנוי לפי רבי נחמן?
אליעד מסביר את מושג "החלל הפנוי" על פי רבי נחמן, מושג פילוסופי רוחני עמוק, שמציין מצב...
אליעד כהן מציג את הנושא של תמימות ופשיטות על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, כשהוא מבהיר תחילה שישנו קשר עמוק בין תמימות לחוכמה, בניגוד לתפיסה הרווחת שיש ביניהם ניגוד. הוא מציג את המושג "תמימות" כמצב של שלמות מוחלטת, שבו האדם מקבל את המציאות בדיוק כפי שהיא, ללא ספקות וללא שאלות. במצב כזה, לפי רבי נחמן, האדם נמצא בשלום פנימי, מאחר שהוא אינו מוטרד מהשאלות והחקירות האינסופיות שמאפיינות את האדם הרגיל.
כדי להמחיש את העניין, אליעד מביא את הדוגמה של המציאות עצמה, ומסביר שהעולם הוא הדבר התמים ביותר שקיים. הוא פועל בפשטות ובאופן מוחלט, כל פעולה מתבצעת בו בשלמות וללא התלבטויות. לעומת זאת, בני אדם מתלבטים, חוקרים ומפקפקים, ולכן מתקשים להגיע לאותה פשטות מוחלטת. אליעד מדגיש כי הבעיה של האדם היא שהוא לא תמים, ולכן חי במצב תמידי של ספק וחשד. הוא מתאר מצב שבו אדם מתעורר בבוקר ומתחיל לתהות על חייו: "האם מה שאני עושה הוא טוב? האם אני פועל נכון?", ומכאן מתפתחים אצלו פחדים ודאגות מיותרות. אם היה תמים, האדם היה מקבל את הדברים כפי שהם בלי צורך להטיל ספק.
מהי חוכמה אמיתית ומה הקשר שלה לתמימות?
לפי אליעד, חוכמה אמיתית היא להבין את השכל שיש בכל דבר, ובסופו של דבר לגלות שהכל כבר מושלם כפי שהוא. הוא מצטט מתוך ליקוטי מוהר"ן, שם רבי נחמן מסביר שהמטרה היא להסתכל בשכל שקיים בכל פרט במציאות, ודרך ההבנה הזאת להתחבר אל התמימות האמיתית. חוכמה אמיתית היא היכולת לראות שכל דבר ודבר בעולם כבר מושלם כמו שהוא, ושהמציאות אינה זקוקה לתיקונים. רבי נחמן מכנה זאת "שלמות החוכמה" או "תמימות".
אליעד מדגיש שוב ושוב שהעולם אינו זקוק להתלבטויות או לשינויים, אלא שעל האדם להפנים שהכל כבר מושלם. הפער בין האדם למציאות נובע מכך שהאדם לא מצליח להאמין בשלמות הזאת וממשיך לחקור, לשאול ולנסות להבין, במקום פשוט לקבל את הדברים כפי שהם.
למה קשה לאדם להיות תמים ואיך אפשר להתגבר על זה?
אליעד מסביר שהקושי המרכזי של האדם להיות תמים נובע מהתלות שלו בשכל ובהיגיון. הוא מתייחס לאמונה באלוהים ומסביר שרבי נחמן ממליץ לאדם "לזרוק את השכל" כדי להאמין באמת. המשמעות היא שעל מנת להגיע לאמונה שלמה, על האדם לשחרר את עצמו מהצורך להבין הכל דרך ההיגיון והשכל, מכיוון שאלו רק מגבילים את התפיסה שלו.
עם זאת, אליעד מתמודד עם הסתירה שנוצרת כאן - אם האדם זורק את השכל, איך יבחר במה להאמין? הוא מסביר שאכן קיימת בעיה אם האדם רק מאמין בלי שכל, כי אז הוא לא יודע למה הוא מאמין דווקא באמונה מסוימת ולא באחרת. הוא מסביר שזו אכן שאלה קשה - אם אדם מאמין בדבר בלי שכל, מדוע שיאמין דווקא בזה ולא בדבר אחר?
התשובה של אליעד היא שהשכל לא נזרק לחלוטין, אלא האדם מגיע להבנה שיש משהו שהוא מעבר לשכל, שהוא אמיתי אף שהוא לא הגיוני. בסופו של תהליך, השכל עצמו מוביל את האדם לנקודה שבה הוא נאלץ להכיר בכך שיש אמת גדולה יותר מההיגיון, שהיא האמונה השלמה. אליעד מתאר את המצב שבו האדם מגיע ל"מבוי סתום" בשכל, ומגלה שרק האמונה יכולה לתת לו את התשובה הסופית - שהמציאות כבר מושלמת כפי שהיא.
מהו מושג החלל הפנוי לפי רבי נחמן?
אליעד מסביר את מושג "החלל הפנוי" על פי רבי נחמן, מושג פילוסופי רוחני עמוק, שמציין מצב...
- מהי תמימות אמיתית?
- החלל הפנוי רבי נחמן
- להאמין או להבין?
- לזרוק את השכל
- איך להאמין באלוהים?
- מהי חוכמה אמיתית?
- אמונה בלי שכל