האם אפשר להבין הכל? לחשוב בגדול, יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע, חלק אלוה ממעל ממש, האם השכל מוגבל? האם אפשר לדעת הכל? איך לדעת את הכל? שאפתנות, מוטיבציה להצלחה, חלק 2
האם אפשר להבין את הכל, או שיש דברים שהם מעבר לשכל?
אליעד כהן מסביר בהרצאה האם אפשר להבין את הכל או שיש דברים שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס. נקודת הפתיחה של אליעד היא השאלה האם השכל של האדם מוגבל, או שיש אפשרות לדעת ולהבין הכל באופן מוחלט. הוא מפתח את הנושא באמצעות דיון בדוגמה על אלוהים ועל הקשר של האדם לאלוהים.
מה הקשר בין האדם לבין אלוהים, ואיך אפשר להבין אותו?
אליעד מעלה את הדוגמה של אדם שטוען שבתוכו יש נשמה או ניצוץ אלוהי, כלומר, חלק מאלוהים עצמו. הוא מסביר שאם האדם מאמין שאלוהים הוא חזק ואינסופי, אז אפילו חלק קטן ממנו, ניצוץ או טיפה של אלוהים, יהיה חזק במידה בלתי נתפסת. הוא מדגיש שאם אלוהים הוא באמת כל כך חזק ואינסופי, אז אין משמעות לכך שהוא נותן לאדם חלק מעצמו, כי גם אחרי שהוא נותן ממנו משהו, הוא נשאר אינסופי ומוחלט בכוחו.
אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה כלכלית: אם כל הכסף בעולם היה שייך לך והיית נותן למישהו מאה שקל, הרי לכאורה נשאר לך פחות. אבל אצל אלוהים, בגלל שהוא אינסופי, נתינה שלו לא מורידה מעוצמתו או ממלאותו, כי הוא נשאר אינסופי ומלא בכל מקרה. כלומר, אלוהים יכול לתת לאדם חלק מעצמו מבלי שהדבר יפגע בכוחו שלו.
האם לומר "אני לא יכול להבין את אלוהים" הוא כפירה באלוהים?
בהמשך אליעד מסביר רעיון מעניין: להגיד "אני לא יכול להבין את אלוהים" זו בעצם סוג של כפירה. הוא מנמק זאת בכך שאם אתה מאמין שאלוהים הוא כל יכול, הרי שיש לו גם את הכוח והיכולת לברוא נברא (אדם) שיהיה מסוגל להבין אותו לחלוטין. כלומר, לומר שאלוהים לא יכול ליצור אדם שמבין אותו באופן מלא זו בעצם הכחשה של היכולת של אלוהים.
הוא מדגיש שהאמירה הזו, של אי - יכולת האדם להבין את אלוהים, נובעת מתוך גאווה מוסתרת. כי כשאדם אומר "אני קטן, אני מוגבל", הוא בעצם אומר שאלוהים מוגבל ביכולתו להעניק לו הבנה מלאה. בכך האדם מתיימר לקבוע מגבלה ליכולת האינסופית של אלוהים עצמו.
מה המשמעות של לומר "הכל זה אלוהים"?
אליעד גם דן באמירה "הכל זה אלוהים", ומסביר שאדם שאומר זאת מאמין באלוהים באופן העמוק ביותר. לכאורה, אמירה כזו עשויה להישמע ככפירה (כי האדם מייחס לעצמו אלוהות), אך אליעד טוען שההיפך הוא הנכון. כשאדם אומר "אני לא אלוהים, אלוהים נמצא במקום אחר", הוא למעשה מגביל את אלוהים, בכך שהוא אומר שיש מקומות שבהם אלוהים אינו נמצא (למשל, הוא עצמו). לכן, דווקא האמירה "הכל זה אלוהים" משקפת אמונה שלמה יותר באינסופיותו של אלוהים.
הוא מדגים זאת בצורה נוספת: אם אלוהים הוא באמת אינסופי וכל יכול, הוא חייב להיות נמצא בכל מקום. לכן, האדם עצמו לא יכול להיות מופרד מאלוהים. האמירה שיש הפרדה בין האדם לאלוהים היא, מבחינת אליעד, דווקא כפירה ביכולת האינסופית של אלוהים.
האם...
אליעד כהן מסביר בהרצאה האם אפשר להבין את הכל או שיש דברים שהשכל האנושי אינו יכול לתפוס. נקודת הפתיחה של אליעד היא השאלה האם השכל של האדם מוגבל, או שיש אפשרות לדעת ולהבין הכל באופן מוחלט. הוא מפתח את הנושא באמצעות דיון בדוגמה על אלוהים ועל הקשר של האדם לאלוהים.
מה הקשר בין האדם לבין אלוהים, ואיך אפשר להבין אותו?
אליעד מעלה את הדוגמה של אדם שטוען שבתוכו יש נשמה או ניצוץ אלוהי, כלומר, חלק מאלוהים עצמו. הוא מסביר שאם האדם מאמין שאלוהים הוא חזק ואינסופי, אז אפילו חלק קטן ממנו, ניצוץ או טיפה של אלוהים, יהיה חזק במידה בלתי נתפסת. הוא מדגיש שאם אלוהים הוא באמת כל כך חזק ואינסופי, אז אין משמעות לכך שהוא נותן לאדם חלק מעצמו, כי גם אחרי שהוא נותן ממנו משהו, הוא נשאר אינסופי ומוחלט בכוחו.
אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה כלכלית: אם כל הכסף בעולם היה שייך לך והיית נותן למישהו מאה שקל, הרי לכאורה נשאר לך פחות. אבל אצל אלוהים, בגלל שהוא אינסופי, נתינה שלו לא מורידה מעוצמתו או ממלאותו, כי הוא נשאר אינסופי ומלא בכל מקרה. כלומר, אלוהים יכול לתת לאדם חלק מעצמו מבלי שהדבר יפגע בכוחו שלו.
האם לומר "אני לא יכול להבין את אלוהים" הוא כפירה באלוהים?
בהמשך אליעד מסביר רעיון מעניין: להגיד "אני לא יכול להבין את אלוהים" זו בעצם סוג של כפירה. הוא מנמק זאת בכך שאם אתה מאמין שאלוהים הוא כל יכול, הרי שיש לו גם את הכוח והיכולת לברוא נברא (אדם) שיהיה מסוגל להבין אותו לחלוטין. כלומר, לומר שאלוהים לא יכול ליצור אדם שמבין אותו באופן מלא זו בעצם הכחשה של היכולת של אלוהים.
הוא מדגיש שהאמירה הזו, של אי - יכולת האדם להבין את אלוהים, נובעת מתוך גאווה מוסתרת. כי כשאדם אומר "אני קטן, אני מוגבל", הוא בעצם אומר שאלוהים מוגבל ביכולתו להעניק לו הבנה מלאה. בכך האדם מתיימר לקבוע מגבלה ליכולת האינסופית של אלוהים עצמו.
מה המשמעות של לומר "הכל זה אלוהים"?
אליעד גם דן באמירה "הכל זה אלוהים", ומסביר שאדם שאומר זאת מאמין באלוהים באופן העמוק ביותר. לכאורה, אמירה כזו עשויה להישמע ככפירה (כי האדם מייחס לעצמו אלוהות), אך אליעד טוען שההיפך הוא הנכון. כשאדם אומר "אני לא אלוהים, אלוהים נמצא במקום אחר", הוא למעשה מגביל את אלוהים, בכך שהוא אומר שיש מקומות שבהם אלוהים אינו נמצא (למשל, הוא עצמו). לכן, דווקא האמירה "הכל זה אלוהים" משקפת אמונה שלמה יותר באינסופיותו של אלוהים.
הוא מדגים זאת בצורה נוספת: אם אלוהים הוא באמת אינסופי וכל יכול, הוא חייב להיות נמצא בכל מקום. לכן, האדם עצמו לא יכול להיות מופרד מאלוהים. האמירה שיש הפרדה בין האדם לאלוהים היא, מבחינת אליעד, דווקא כפירה ביכולת האינסופית של אלוהים.
האם...
- האם אפשר להבין הכל?
- האם השכל האנושי מוגבל?
- האם האדם הוא חלק מאלוהים?
- איך אפשר לדעת הכל?
- מהי כפירה באלוהים?
- האם הכל זה אלוהים?
- איך לחשוב בגדול?