10:02בחירה חופשית - חופש הבחירה - הבחירה החופשית - 1?
מה גורם לאדם לסבול וכיצד הבחירה החופשית משפיעה על כך?
אליעד כהן מסביר בהרצאה כי כל הטוב והרע בחייו של האדם נובע באופן מוחלט מהבחירות שלו, ובעיקר מבחירת הרצונות שלו. הוא מדגיש כי האדם סובל לא בגלל מה שקורה לו, אלא משום שהוא רוצה אחרת ממה שקורה לו בפועל.
לדוגמה, אליעד מביא מקרה של אדם שפוטר מהעבודה. האדם סובל לא בגלל שפוטר, אלא משום שהוא לא רצה להיפטר. אם היה רוצה להיפטר, היה מרגיש טוב מאוד מהפיטורים. ההסבר הוא שכל הסבל נובע מהתנגשות בין רצון האדם לבין המציאות. מכאן שהאושר או הסבל אינם תלויים במציאות עצמה, אלא רק ברצונות של האדם.
כיצד מתפתח הרצון באדם?
אליעד מסביר שכאשר האדם נולד, אין לו העדפות מורכבות כמו רכב, צבעים, כבוד או כסף. לתינוק אין הבדל אם הרכב כחול או שחור, או אם הוא מקבל הערכה או לא. בהתחלה, הרצונות שלו בסיסיים מאוד כמו אכילה, שתייה ושינה לשם בריאות והישרדות.
אך עם ההתבגרות, האדם רוכש רצונות מורכבים יותר כמו סוג מסוים של רכב, בית, משפחה או הערכה חברתית. הרצונות האלה לא היו קיימים מלכתחילה, אלא התפתחו במהלך חייו. הדגש כאן הוא שהאדם לא נולד עם רצונות אלו, אלא יצר אותם בעצמו או הושפע מהם על ידי הסביבה.
האם האדם באמת יכול לבחור את רצונותיו באופן חופשי?
אליעד מציין שכאשר אדם רוצה רכב מסוג מסוים אך מקבל סוג אחר, הוא מרגיש רע כי בחר לרצות דווקא את הסוג הספציפי. בפועל, האדם יכול היה באותה מידה לבחור לרצות את הרכב שקיבל, ובכך להרגיש טוב מיד. לכאורה, זה הפתרון הכי פשוט והכי מהיר לאושר: לבחור לרצות את מה שיש.
אך אליעד מבהיר כי בפועל האדם אינו מסוגל בקלות לשנות את הרצונות שלו באופן מלא. הוא מדגיש שלמרות שהאדם מבין שעדיף לרצות את המציאות כמו שהיא, הוא אינו מצליח ליישם זאת באמת בלב שלם, ולכן הוא ממשיך לסבול.
לדוגמה, אדם חולה סובל לא רק בגלל המחלה עצמה, אלא משום שהוא רוצה להיות בריא. אליעד מציע לאדם לשאול את עצמו: "למה לא לרצות את המחלה?" אם האדם באמת יבחר לרצות את המצב הקיים של המחלה בלב שלם, הוא יפסיק לסבול, אף שיישאר חולה. הבעיה נעוצה בכך שהאדם לא מצליח לבחור זאת באמת, כי הוא מאמין שהמחלה היא דבר רע, על פי מה שלמד.
איך אפשר לחקור את מקור הרצונות ולשנות אותם?
אליעד ממליץ לכל אדם לקחת דבר אחד בחייו שגורם לו סבל או דבר אחד שהוא חושב שיכול להיות טוב יותר, ולחקור לעומק מדוע הוא מעדיף דווקא את האפשרות האחרת ולא את המציאות הקיימת. האדם צריך לשאול את עצמו למה הוא מאמין שהאפשרות האחרת טובה יותר, מדוע הוא פוחד מהאפשרות הקיימת, ולמה הוא בכלל רוצה לשנות את המציאות.
המטרה של החקירה הזאת היא לגלות את השורש העמוק של הרצונות, להבין את המנגנון שגורם לאדם לבחור ברצונות מסוימים. מי שיבין זאת, יוכל להכיר בכך שהוא עצמו בוחר להרגיש רע. זוהי ההבנה הגבוהה ביותר של הבחירה החופשית: האדם אינו רק סובל, אלא הוא בוחר באופן פעיל לרצות דברים שגורמים לו לסבל.
לדוגמה, אם האדם חושב שאם היה לו רכב בצבע אחר הוא היה יותר מאושר, עליו לחקור מדוע הצבע משפיע על האושר שלו, מדוע הוא מעדיף צבע אחד ולא אחר. דרך חקירה זו, האדם יוכל להבין שההבדל בין הצבעים הוא רק בראשו, והוא עצמו אחראי לסבל הנובע מבחירת רצונות לא מותאמים למציאות.
מה הדרך הפשוטה ביותר להיות מאושר תמיד?
אליעד טוען שהדרך המהירה והקלה ביותר להיות מאושר תמיד, היא להתאים את הרצונות למציאות באופן מלא. במילים אחרות, האדם צריך לבחור לרצות את המציאות בדיוק כפי שהיא, ללא ניסיון לשנות אותה. כאשר הרצון מתאים למציאות, לא יכול להיות סבל. אלא שבפועל האדם מתקשה לעשות זאת, כי הוא לא מבין את המנגנון הפנימי שגורם לו לבחור ברצונות.
אליעד מבהיר שאם האדם יבין מדוע הוא בוחר רצונות מסוימים, הוא יוכל להתחבר לרצונות שלו באופן מודע ולבחור אחרת. זה לא בהכרח לשלוט ברצונות באופן כפוי, אלא להבין אותם לעומק, כך שתהיה לאדם אפשרות אמיתית לבחור להרגיש טוב, ללא תלות בשינוי המציאות עצמה.
לסיכום, מה המסר המרכזי לגבי בחירה חופשית ואושר?
המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא שהאושר והסבל בחייו של האדם אינם תלויים באירועים החיצוניים, אלא באופן מוחלט בבחירת הרצונות שלו. כל אדם שבאמת ירצה להבין ולשנות את מצבו לטובה, צריך לחקור ולגלות את המקור לרצונותיו, וכך יוכל לבחור ברצונות המתאימים למציאות ולהגיע לאושר אמיתי, ללא תלות בשום גורם חיצוני.
אליעד כהן מסביר בהרצאה כי כל הטוב והרע בחייו של האדם נובע באופן מוחלט מהבחירות שלו, ובעיקר מבחירת הרצונות שלו. הוא מדגיש כי האדם סובל לא בגלל מה שקורה לו, אלא משום שהוא רוצה אחרת ממה שקורה לו בפועל.
לדוגמה, אליעד מביא מקרה של אדם שפוטר מהעבודה. האדם סובל לא בגלל שפוטר, אלא משום שהוא לא רצה להיפטר. אם היה רוצה להיפטר, היה מרגיש טוב מאוד מהפיטורים. ההסבר הוא שכל הסבל נובע מהתנגשות בין רצון האדם לבין המציאות. מכאן שהאושר או הסבל אינם תלויים במציאות עצמה, אלא רק ברצונות של האדם.
כיצד מתפתח הרצון באדם?
אליעד מסביר שכאשר האדם נולד, אין לו העדפות מורכבות כמו רכב, צבעים, כבוד או כסף. לתינוק אין הבדל אם הרכב כחול או שחור, או אם הוא מקבל הערכה או לא. בהתחלה, הרצונות שלו בסיסיים מאוד כמו אכילה, שתייה ושינה לשם בריאות והישרדות.
אך עם ההתבגרות, האדם רוכש רצונות מורכבים יותר כמו סוג מסוים של רכב, בית, משפחה או הערכה חברתית. הרצונות האלה לא היו קיימים מלכתחילה, אלא התפתחו במהלך חייו. הדגש כאן הוא שהאדם לא נולד עם רצונות אלו, אלא יצר אותם בעצמו או הושפע מהם על ידי הסביבה.
האם האדם באמת יכול לבחור את רצונותיו באופן חופשי?
אליעד מציין שכאשר אדם רוצה רכב מסוג מסוים אך מקבל סוג אחר, הוא מרגיש רע כי בחר לרצות דווקא את הסוג הספציפי. בפועל, האדם יכול היה באותה מידה לבחור לרצות את הרכב שקיבל, ובכך להרגיש טוב מיד. לכאורה, זה הפתרון הכי פשוט והכי מהיר לאושר: לבחור לרצות את מה שיש.
אך אליעד מבהיר כי בפועל האדם אינו מסוגל בקלות לשנות את הרצונות שלו באופן מלא. הוא מדגיש שלמרות שהאדם מבין שעדיף לרצות את המציאות כמו שהיא, הוא אינו מצליח ליישם זאת באמת בלב שלם, ולכן הוא ממשיך לסבול.
לדוגמה, אדם חולה סובל לא רק בגלל המחלה עצמה, אלא משום שהוא רוצה להיות בריא. אליעד מציע לאדם לשאול את עצמו: "למה לא לרצות את המחלה?" אם האדם באמת יבחר לרצות את המצב הקיים של המחלה בלב שלם, הוא יפסיק לסבול, אף שיישאר חולה. הבעיה נעוצה בכך שהאדם לא מצליח לבחור זאת באמת, כי הוא מאמין שהמחלה היא דבר רע, על פי מה שלמד.
איך אפשר לחקור את מקור הרצונות ולשנות אותם?
אליעד ממליץ לכל אדם לקחת דבר אחד בחייו שגורם לו סבל או דבר אחד שהוא חושב שיכול להיות טוב יותר, ולחקור לעומק מדוע הוא מעדיף דווקא את האפשרות האחרת ולא את המציאות הקיימת. האדם צריך לשאול את עצמו למה הוא מאמין שהאפשרות האחרת טובה יותר, מדוע הוא פוחד מהאפשרות הקיימת, ולמה הוא בכלל רוצה לשנות את המציאות.
המטרה של החקירה הזאת היא לגלות את השורש העמוק של הרצונות, להבין את המנגנון שגורם לאדם לבחור ברצונות מסוימים. מי שיבין זאת, יוכל להכיר בכך שהוא עצמו בוחר להרגיש רע. זוהי ההבנה הגבוהה ביותר של הבחירה החופשית: האדם אינו רק סובל, אלא הוא בוחר באופן פעיל לרצות דברים שגורמים לו לסבל.
לדוגמה, אם האדם חושב שאם היה לו רכב בצבע אחר הוא היה יותר מאושר, עליו לחקור מדוע הצבע משפיע על האושר שלו, מדוע הוא מעדיף צבע אחד ולא אחר. דרך חקירה זו, האדם יוכל להבין שההבדל בין הצבעים הוא רק בראשו, והוא עצמו אחראי לסבל הנובע מבחירת רצונות לא מותאמים למציאות.
מה הדרך הפשוטה ביותר להיות מאושר תמיד?
אליעד טוען שהדרך המהירה והקלה ביותר להיות מאושר תמיד, היא להתאים את הרצונות למציאות באופן מלא. במילים אחרות, האדם צריך לבחור לרצות את המציאות בדיוק כפי שהיא, ללא ניסיון לשנות אותה. כאשר הרצון מתאים למציאות, לא יכול להיות סבל. אלא שבפועל האדם מתקשה לעשות זאת, כי הוא לא מבין את המנגנון הפנימי שגורם לו לבחור ברצונות.
אליעד מבהיר שאם האדם יבין מדוע הוא בוחר רצונות מסוימים, הוא יוכל להתחבר לרצונות שלו באופן מודע ולבחור אחרת. זה לא בהכרח לשלוט ברצונות באופן כפוי, אלא להבין אותם לעומק, כך שתהיה לאדם אפשרות אמיתית לבחור להרגיש טוב, ללא תלות בשינוי המציאות עצמה.
לסיכום, מה המסר המרכזי לגבי בחירה חופשית ואושר?
המסר המרכזי שאליעד מעביר הוא שהאושר והסבל בחייו של האדם אינם תלויים באירועים החיצוניים, אלא באופן מוחלט בבחירת הרצונות שלו. כל אדם שבאמת ירצה להבין ולשנות את מצבו לטובה, צריך לחקור ולגלות את המקור לרצונותיו, וכך יוכל לבחור ברצונות המתאימים למציאות ולהגיע לאושר אמיתי, ללא תלות בשום גורם חיצוני.
- מהי בחירה חופשית באמת?
- איך להפסיק לסבול?
- מה גורם לנו לבחור ברצונות מסוימים?
- למה קשה לשנות רצונות?
- כיצד להיות מאושר תמיד?
- למה אדם סובל כשהוא חולה?
- איך להתאים את הרצון למציאות?
היום אני רוצה לדבר על נושא חופש הבחירה.
נושא זה הוא נושא גדול, ומי שהיה מבין אותו, לא היתה שאלה בכלל
ומי שלא מבין אותו ממילא מסתבך עם הניסיון להבין אם יש בחירה חופשית או לא.
והאדם סובל בחיים שלו בגלל הרצונות שלו, כי דבר מסוים הוא רוצה, ודבר אחר הוא לא רוצה.
לדוגמה: אדם מפוטר מהעבודה, הוא סובל. ומדוע? כיוון שהיה מעדיף להישאר במקום העבודה
ורצה שלא יפטרו אותו, אבל אם היה כן רוצה שיפטרו אותו, היה מרגיש מאושר
לכן יש להבין שזה קשור ברצונות של האדם, ולא במה שקורה באמת.
אם נתבונן, כשאדם נולד, אין לו רצונות, חוץ מרצונות בסיסיים של שינה ואכילה, שאלו רצונות לשמירת הבריאות נאמר.
אבל ככל שהאדם גדל, הרצונות גדלים איתו, רוצה כסף כזה, ורוצה הערכה וכבוד, משפחה ועוד.
וכשהיה צעיר מאד לא רצה את הדברים הללו, לילד הקטן לא שינה אם זה בצבע כזה, או נראה באופן זה או אחר, כל דבר שהוא.
כולם התחילו בנקודה שווה שלתינוק שלא שינה לו באמת איזה צבע וכדומה.
רק שהאדם התבגר, פתאום אכפת לו איזה צבע, איזה סוג רכב ועוד.
האדם יכול להגיד שדווקא הוא רוצה רכב אחד ולא מסוג אחר, ויש את הסוג שהוא לא רוצה
ויביאו לו את הסוג שהוא לא רוצה, הוא ירגיש רע, כי הוא רוצה להרגיש טוב ולקבל את הרכב שהוא רצה.
ולמה לא לרצות את הרכב השני, כי אם תרצה אותו, תרגיש טוב באותה המידה שהיית מקבל את הרכב השני שכן רצית.
אז האדם אומר שבפועל הוא לא יכול לבחור את מה שהוא לא רוצה, הוא רוצה להרגיש טוב.
ואם יגיד שהוא רוצה את הדברים כפי שהם, יפסיק בשנייה לסבול, אבל בפועל האדם לא מצליח לבחור את המצב, למרות שהוא מבין שיהיה טוב אם ירצה את המציאות כפי שהיא, אינו מצליח.
גם אם האדם חולה, הוא סובל, למה סובל? כי הוא רוצה להרגיש טוב, חושב שאם יהיה בריא ירגיש טוב, ועליו להבין ולשאול, למה לא לרצות את המחלה. ואז נגמור עם כל המחלה והסבל שלה
זה לא ישנה לו אם הוא חולה או לא.
ועל האדם לבחור באמת לרצות להיות חולה בשלמות, בלי לשקר את עצמו שזה טוב שהוא חולה, באמת להגיע למקום שזה לא משנה לו אם הוא חולה או בריא.
אבל האדם לא מסוגל לרצות את המחלות שלו, כי לימדו אותו שמחלה זה לא טוב.
אדם לא מבין מה מתרחש בתוכו כאשר הוא רוצה את הרצונות שלו, לכן הוא לא מבין ולא יכול לבחור לרצות את המציאות כפי שהיא.
וכדי להבין את המציאות ומהיכן באים בכלל הרצונות, על האדם לקחת נושא אחד שלא תואם את הרצון שלו עם המציאות, ולחקור אותו עד הסוף, ולנסות להבין למה הוא חושב שיכול להיות יותר טוב, או פוחד שיהיה רע, למה יש לו העדפות כאלו ואחרות.
כי הוא לא נולד עם כל הרצונות השוליים שאינם השרדותיים למרות שגם עם הרצונות ההשרדותיים אפשר לבחור את הרצון איך להרגיש
ואדם צריך לשבת ולגלות, למה הוא לא רוצה לבחור לרצות את הדבר הזה
ומי שיחקור, יבין באמת מאיפה נובעים הרצונות שלו, וכשיבין מאיפה נובעים הרצונות
יוכל לשלוט בהם, והכוונה יותר לכך, שהוא יבין שהוא בוחר בחירה מלאה להרגיש רע, ואז תהיה לו בחירה אם לבחור כך או אחרת.
נושא זה הוא נושא גדול, ומי שהיה מבין אותו, לא היתה שאלה בכלל
ומי שלא מבין אותו ממילא מסתבך עם הניסיון להבין אם יש בחירה חופשית או לא.
והאדם סובל בחיים שלו בגלל הרצונות שלו, כי דבר מסוים הוא רוצה, ודבר אחר הוא לא רוצה.
לדוגמה: אדם מפוטר מהעבודה, הוא סובל. ומדוע? כיוון שהיה מעדיף להישאר במקום העבודה
ורצה שלא יפטרו אותו, אבל אם היה כן רוצה שיפטרו אותו, היה מרגיש מאושר
לכן יש להבין שזה קשור ברצונות של האדם, ולא במה שקורה באמת.
אם נתבונן, כשאדם נולד, אין לו רצונות, חוץ מרצונות בסיסיים של שינה ואכילה, שאלו רצונות לשמירת הבריאות נאמר.
אבל ככל שהאדם גדל, הרצונות גדלים איתו, רוצה כסף כזה, ורוצה הערכה וכבוד, משפחה ועוד.
וכשהיה צעיר מאד לא רצה את הדברים הללו, לילד הקטן לא שינה אם זה בצבע כזה, או נראה באופן זה או אחר, כל דבר שהוא.
כולם התחילו בנקודה שווה שלתינוק שלא שינה לו באמת איזה צבע וכדומה.
רק שהאדם התבגר, פתאום אכפת לו איזה צבע, איזה סוג רכב ועוד.
האדם יכול להגיד שדווקא הוא רוצה רכב אחד ולא מסוג אחר, ויש את הסוג שהוא לא רוצה
ויביאו לו את הסוג שהוא לא רוצה, הוא ירגיש רע, כי הוא רוצה להרגיש טוב ולקבל את הרכב שהוא רצה.
ולמה לא לרצות את הרכב השני, כי אם תרצה אותו, תרגיש טוב באותה המידה שהיית מקבל את הרכב השני שכן רצית.
אז האדם אומר שבפועל הוא לא יכול לבחור את מה שהוא לא רוצה, הוא רוצה להרגיש טוב.
ואם יגיד שהוא רוצה את הדברים כפי שהם, יפסיק בשנייה לסבול, אבל בפועל האדם לא מצליח לבחור את המצב, למרות שהוא מבין שיהיה טוב אם ירצה את המציאות כפי שהיא, אינו מצליח.
גם אם האדם חולה, הוא סובל, למה סובל? כי הוא רוצה להרגיש טוב, חושב שאם יהיה בריא ירגיש טוב, ועליו להבין ולשאול, למה לא לרצות את המחלה. ואז נגמור עם כל המחלה והסבל שלה
זה לא ישנה לו אם הוא חולה או לא.
ועל האדם לבחור באמת לרצות להיות חולה בשלמות, בלי לשקר את עצמו שזה טוב שהוא חולה, באמת להגיע למקום שזה לא משנה לו אם הוא חולה או בריא.
אבל האדם לא מסוגל לרצות את המחלות שלו, כי לימדו אותו שמחלה זה לא טוב.
אדם לא מבין מה מתרחש בתוכו כאשר הוא רוצה את הרצונות שלו, לכן הוא לא מבין ולא יכול לבחור לרצות את המציאות כפי שהיא.
וכדי להבין את המציאות ומהיכן באים בכלל הרצונות, על האדם לקחת נושא אחד שלא תואם את הרצון שלו עם המציאות, ולחקור אותו עד הסוף, ולנסות להבין למה הוא חושב שיכול להיות יותר טוב, או פוחד שיהיה רע, למה יש לו העדפות כאלו ואחרות.
כי הוא לא נולד עם כל הרצונות השוליים שאינם השרדותיים למרות שגם עם הרצונות ההשרדותיים אפשר לבחור את הרצון איך להרגיש
ואדם צריך לשבת ולגלות, למה הוא לא רוצה לבחור לרצות את הדבר הזה
ומי שיחקור, יבין באמת מאיפה נובעים הרצונות שלו, וכשיבין מאיפה נובעים הרצונות
יוכל לשלוט בהם, והכוונה יותר לכך, שהוא יבין שהוא בוחר בחירה מלאה להרגיש רע, ואז תהיה לו בחירה אם לבחור כך או אחרת.