10:11הסתכלות פנימית, חיפוש אמת מוגדרת, אמת לא מוגדרת, להניח את המכוון, אמת שאינה מוגדרת, אמת מוחלטת, אמת יחסית
מה ההבדל בין הסתכלות פנימית להסתכלות חיצונית?
אליעד כהן מסביר שיש שתי צורות הסתכלות עיקריות: הסתכלות חיצונית והסתכלות פנימית. הסתכלות חיצונית מתייחסת למבט על העולם החיצוני במטרה לקבל משהו. לדוגמה, כאשר האדם פועל בעולם החיצוני, כמו לנהל מערכות יחסים או להשיג מטרות חומריות, תמיד יש מטרה מוגדרת - הוא רוצה להשיג תוצאה מסוימת. לעומת זאת, הסתכלות פנימית עוסקת בחקירה עצמית, בכניסה פנימה אל תוך עצמך. בהסתכלות פנימית המטרה פחות מוגדרת וברורה, וזו בדיוק הנקודה החשובה שאליעד מתמקד בה.
מהי המטרה האמיתית של הסתכלות פנימית?
אליעד כהן מדגיש שהסתכלות פנימית נכונה איננה מתוך מטרה או תכלית מוגדרת מראש. אם יש תכלית ברורה, הרי שהתכלית צריכה להיות אחת - חקר האמת. כשאדם שואל את עצמו שאלות פנימיות, המטרה שלו צריכה להיות אך ורק לגלות מהי האמת. לא מתוך כוונה להשיג משהו חיצוני או תשובה ספציפית מראש, אלא פשוט כדי לדעת את האמת באשר היא.
מדוע קשה למצוא אמת מוחלטת ומוגדרת?
אליעד מסביר שהבעיה המרכזית בהסתכלות פנימית היא שהאדם מצפה למצוא תשובה מוגדרת וברורה לשאלות גדולות, כמו "האם יש לי בחירה חופשית?", "האם אני הגוף שלי או לא?", "האם יש נשמה?", "האם יש קיום לאחר המוות?". הבעיה העמוקה שהוא מצביע עליה היא שאמת מוחלטת לעולם לא תהיה מוגדרת בצורה ברורה. גם כשאדם מנסה למצוא תשובה מוחלטת ומוגדרת, הוא ייתקל בסופו של דבר בפרדוקס, מכיוון שאמת מוחלטת איננה יכולה להיות מוגבלת על ידי השכל או מוגדרת בצורה חד משמעית. אליעד מציין כי כאשר אדם מחפש תשובה מוחלטת, הוא נופל למלכודת, כי עצם החיפוש אחר תשובה מוגדרת הוא בעצמו אמונה.
מה קורה כאשר מגיעים להבנה עמוקה יותר דרך הסתכלות פנימית?
לפי אליעד, התהליך האמיתי של ההסתכלות הפנימית הוא תהליך שבו האדם מחפש תשובה מוחלטת ומוגדרת, אבל ככל שהוא חוקר ומעמיק, בסוף התהליך הוא מבין משהו משמעותי מאוד - האמת המוחלטת איננה מוגדרת. כלומר, בסוף החיפוש האדם יגיע להבנה עמוקה יותר, שמפרקת ומעלימה את השאלה עצמה. הוא כבר לא יוכל לשאול את השאלה כי הוא מבין משהו מעבר לשאלות ולתשובות.
לדוגמה, הוא מביא את הנושא של משמעות החיים: כשאדם שואל "האם יש משמעות לחיים או אין?", בסופו של דבר, בתהליך החקירה, הוא יגיע להבנה עמוקה יותר שבה הוא יבין גם שיש משמעות ב - 100% וגם שאין משמעות ב - 100%. התוצאה של הסתכלות כזאת היא שהשאלות נעלמות, כי האדם מבין שהמציאות עצמה איננה מוגדרת, ולכן אין שאלה ואין תשובה מוחלטת חד משמעית.
מדוע לא ניתן לתפוס אמת מוחלטת בשכל?
אליעד מסביר שהשכל האנושי מוגבל מטבעו, כי הוא עובד במונחים של "כן" או "לא". הוא תמיד יחפש הגדרות ברורות וחד משמעיות, כמו "יש או אין", "קיים או לא קיים". אבל אמת מוחלטת היא מעבר לתפיסה של השכל. אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה פשוטה של שולחן: אדם יכול להגיד שיש שולחן ב - 100%, אבל אם יחפור יותר לעומק וינסה להבין את המהות האמיתית של השולחן, הוא יגלה שהשולחן במהותו הוא "כלום". כלומר, יש שולחן ב - 100% וגם אין שולחן ב - 100% בו זמנית. המוחלט כולל בתוכו את ההפכים, ולכן לא ניתן לתפוס אותו בצורה שכלית.
איך מגיעים להבנה של אמת שאינה מוגדרת?
אליעד מבהיר שהדרך להגיע לאמת שאינה מוגדרת היא דווקא באמצעות חיפוש תשובות מוגדרות בצורה מלאה ומעמיקה ככל האפשר. רק דרך חיפוש התשובות המוגדרות, מגיעים בסופו של דבר להבנה העמוקה שהמוגדרות עצמה מתפרקת. רק כאשר האדם הולך עד הסוף עם השאלות, הוא יגיע לתובנה הסופית שאין הבדל מהותי בין תשובה אחת לאחרת, בין "יש משמעות" לבין "אין משמעות". התוצאה הסופית היא הבנה שהמציאות אינה מוגדרת בכלל, וזו התשובה האמיתית והעמוקה ביותר שאדם יכול להגיע אליה.
מהו תהליך הטרנספורמציה הפנימית שמתרחש?
כאשר אדם מגיע להבנה שאין תשובה מוגדרת, הוא עובר טרנספורמציה פנימית עמוקה. לא מדובר בשינוי מוגדר שבו הוא מקבל תשובה חדשה וברורה, אלא בשינוי שבו השאלות עצמן מתפוגגות. הוא כבר לא מרגיש את הצורך לשאול או להגדיר את המציאות, כי הוא מבין שהיא אינה ניתנת להגדרה. זה מצב של שחרור מוחלט - האדם מבין שהשאלות והתשובות שהוא התעסק בהן היו רק אמצעים להגיע להבנה עמוקה יותר. במצב כזה, האדם אינו מוגבל יותר בתפיסות מוגדרות ואינו שבוי בתבניות השכל.
סיכום התובנות העיקריות מההרצאה של אליעד כהן:
אליעד כהן מסביר שיש שתי צורות הסתכלות עיקריות: הסתכלות חיצונית והסתכלות פנימית. הסתכלות חיצונית מתייחסת למבט על העולם החיצוני במטרה לקבל משהו. לדוגמה, כאשר האדם פועל בעולם החיצוני, כמו לנהל מערכות יחסים או להשיג מטרות חומריות, תמיד יש מטרה מוגדרת - הוא רוצה להשיג תוצאה מסוימת. לעומת זאת, הסתכלות פנימית עוסקת בחקירה עצמית, בכניסה פנימה אל תוך עצמך. בהסתכלות פנימית המטרה פחות מוגדרת וברורה, וזו בדיוק הנקודה החשובה שאליעד מתמקד בה.
מהי המטרה האמיתית של הסתכלות פנימית?
אליעד כהן מדגיש שהסתכלות פנימית נכונה איננה מתוך מטרה או תכלית מוגדרת מראש. אם יש תכלית ברורה, הרי שהתכלית צריכה להיות אחת - חקר האמת. כשאדם שואל את עצמו שאלות פנימיות, המטרה שלו צריכה להיות אך ורק לגלות מהי האמת. לא מתוך כוונה להשיג משהו חיצוני או תשובה ספציפית מראש, אלא פשוט כדי לדעת את האמת באשר היא.
מדוע קשה למצוא אמת מוחלטת ומוגדרת?
אליעד מסביר שהבעיה המרכזית בהסתכלות פנימית היא שהאדם מצפה למצוא תשובה מוגדרת וברורה לשאלות גדולות, כמו "האם יש לי בחירה חופשית?", "האם אני הגוף שלי או לא?", "האם יש נשמה?", "האם יש קיום לאחר המוות?". הבעיה העמוקה שהוא מצביע עליה היא שאמת מוחלטת לעולם לא תהיה מוגדרת בצורה ברורה. גם כשאדם מנסה למצוא תשובה מוחלטת ומוגדרת, הוא ייתקל בסופו של דבר בפרדוקס, מכיוון שאמת מוחלטת איננה יכולה להיות מוגבלת על ידי השכל או מוגדרת בצורה חד משמעית. אליעד מציין כי כאשר אדם מחפש תשובה מוחלטת, הוא נופל למלכודת, כי עצם החיפוש אחר תשובה מוגדרת הוא בעצמו אמונה.
מה קורה כאשר מגיעים להבנה עמוקה יותר דרך הסתכלות פנימית?
לפי אליעד, התהליך האמיתי של ההסתכלות הפנימית הוא תהליך שבו האדם מחפש תשובה מוחלטת ומוגדרת, אבל ככל שהוא חוקר ומעמיק, בסוף התהליך הוא מבין משהו משמעותי מאוד - האמת המוחלטת איננה מוגדרת. כלומר, בסוף החיפוש האדם יגיע להבנה עמוקה יותר, שמפרקת ומעלימה את השאלה עצמה. הוא כבר לא יוכל לשאול את השאלה כי הוא מבין משהו מעבר לשאלות ולתשובות.
לדוגמה, הוא מביא את הנושא של משמעות החיים: כשאדם שואל "האם יש משמעות לחיים או אין?", בסופו של דבר, בתהליך החקירה, הוא יגיע להבנה עמוקה יותר שבה הוא יבין גם שיש משמעות ב - 100% וגם שאין משמעות ב - 100%. התוצאה של הסתכלות כזאת היא שהשאלות נעלמות, כי האדם מבין שהמציאות עצמה איננה מוגדרת, ולכן אין שאלה ואין תשובה מוחלטת חד משמעית.
מדוע לא ניתן לתפוס אמת מוחלטת בשכל?
אליעד מסביר שהשכל האנושי מוגבל מטבעו, כי הוא עובד במונחים של "כן" או "לא". הוא תמיד יחפש הגדרות ברורות וחד משמעיות, כמו "יש או אין", "קיים או לא קיים". אבל אמת מוחלטת היא מעבר לתפיסה של השכל. אליעד מדגים זאת באמצעות דוגמה פשוטה של שולחן: אדם יכול להגיד שיש שולחן ב - 100%, אבל אם יחפור יותר לעומק וינסה להבין את המהות האמיתית של השולחן, הוא יגלה שהשולחן במהותו הוא "כלום". כלומר, יש שולחן ב - 100% וגם אין שולחן ב - 100% בו זמנית. המוחלט כולל בתוכו את ההפכים, ולכן לא ניתן לתפוס אותו בצורה שכלית.
איך מגיעים להבנה של אמת שאינה מוגדרת?
אליעד מבהיר שהדרך להגיע לאמת שאינה מוגדרת היא דווקא באמצעות חיפוש תשובות מוגדרות בצורה מלאה ומעמיקה ככל האפשר. רק דרך חיפוש התשובות המוגדרות, מגיעים בסופו של דבר להבנה העמוקה שהמוגדרות עצמה מתפרקת. רק כאשר האדם הולך עד הסוף עם השאלות, הוא יגיע לתובנה הסופית שאין הבדל מהותי בין תשובה אחת לאחרת, בין "יש משמעות" לבין "אין משמעות". התוצאה הסופית היא הבנה שהמציאות אינה מוגדרת בכלל, וזו התשובה האמיתית והעמוקה ביותר שאדם יכול להגיע אליה.
מהו תהליך הטרנספורמציה הפנימית שמתרחש?
כאשר אדם מגיע להבנה שאין תשובה מוגדרת, הוא עובר טרנספורמציה פנימית עמוקה. לא מדובר בשינוי מוגדר שבו הוא מקבל תשובה חדשה וברורה, אלא בשינוי שבו השאלות עצמן מתפוגגות. הוא כבר לא מרגיש את הצורך לשאול או להגדיר את המציאות, כי הוא מבין שהיא אינה ניתנת להגדרה. זה מצב של שחרור מוחלט - האדם מבין שהשאלות והתשובות שהוא התעסק בהן היו רק אמצעים להגיע להבנה עמוקה יותר. במצב כזה, האדם אינו מוגבל יותר בתפיסות מוגדרות ואינו שבוי בתבניות השכל.
סיכום התובנות העיקריות מההרצאה של אליעד כהן:
- הסתכלות פנימית היא חיפוש אמת ללא מטרה מוגדרת מראש.
- אין אמת מוחלטת שניתן להגדיר בצורה שכלית וחד משמעית.
- אמת מוחלטת מכילה בתוכה את ההפכים ולא יכולה להיות נתפסת בשכל רגיל.
- התהליך הפנימי מסתיים כאשר האדם מבין שאין שאלות ואין תשובות מוגדרות.
- חיפוש תשובה מוגדרת באופן מלא הוא זה שמוביל להבנה שהמוגדרות עצמה מתפרקת.
- איך להגיע לאמת מוחלטת?
- מהי אמת שאינה מוגדרת?
- האם יש משמעות לחיים?
- איך לבצע הסתכלות פנימית?
- מה ההבדל בין אמת יחסית לאמת מוחלטת?
- האם קיימת אמת אחת ברורה?