אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה כיצד להחליט? ✔קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
9:19קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחויבות, קשה להתחייב
למה קשה לאנשים לקבל החלטות פשוטות וטריוויאליות?

אנשים רבים מתקשים לקבל החלטות, לא רק בדברים מהותיים כמו בחירת מקום מגורים או התחייבות לזוגיות, אלא אפילו בדברים שנראים פשוטים לחלוטין. אליעד כהן מציג דוגמה של אדם שלא מצליח להחליט אם לשים קודם מלח או פלפל, או באיזה כיסא לשבת. לכאורה זו החלטה פשוטה, אך יש אנשים שיכולים להתלבט עליה לאורך זמן רב.

הסיבה לקושי הזה, לפי אליעד, היא הרצון של אנשים לקבל החלטה אופטימלית, החלטה ללא חיסרון כלל. הם מחפשים את הבחירה הבטוחה, זו שתהיה מושלמת, מבלי לאבד שום יתרון אפשרי. אך מכיוון שכל החלטה בהכרח כרוכה בצמצום ובוויתור, הם מוצאים עצמם חסרי יכולת להחליט.

מה הקשר בין קושי לקבל החלטה לבין שלמות וצמצום?

אליעד מסביר כי תהליך הבחירה דומה לבריאת העולם, כפי שמוצג בדברי רבי נחמן. בריאת העולם מתוארת כהפיכת "אין" (מצב אינסופי ללא הגדרות וללא חסרונות) ל"יש" (משהו מוגדר שיש בו בהכרח חסרונות מסוימים). כאשר אדם בוחר באופציה מסוימת, הוא מבצע צמצום, הוא מוותר על אפשרויות אחרות ומתחייב למשהו אחד. לדוגמה, אדם שמחליט לגור בדירה מסוימת מוותר על יתרונות של דירות אחרות, ואדם שנכנס לזוגיות מתחייב לבן זוג אחד ומוותר על אפשרויות אחרות.

הבעיה מתחילה כאשר האדם שואף לשלמות מוחלטת. הוא מתקשה להתמודד עם הרעיון של ויתור או צמצום, כי עבורו זו חוויה שלילית, כמעט "אסון קטסטרופלי". לכן, אדם כזה נמנע מהחלטות, אפילו בדברים קטנים.

איך להתמודד עם הפחד מצמצום וויתור בקבלת החלטה?

אליעד מציע שהפתרון לקושי לקבל החלטות נמצא בהבנה עמוקה יותר של מהות הבחירה והצמצום. כשאדם יבין שאין הבדל מהותי בין אינסוף (אפשרויות בלתי מוגבלות) לבין צמצום (בחירת אפשרות אחת ספציפית), הוא יחווה חופש פנימי אמיתי, ולא יפחד כל כך להחליט.

הכוונה היא שאם אדם מבין שצמצום ואינסוף הם למעשה שני צדדים של אותו מטבע, הוא יכול לבחור בקלות מתוך תחושה של חופש. הבחירה לא נתפסת עוד כאובדן, אלא כחלק טבעי מחוויית החיים. אליעד מדגיש כי אם אדם יבין אפילו באופן יחסי מדוע הוא מתקשה להחליט (משום שהוא מפחד מוויתור), הוא כבר יקל על עצמו, כי אז הוא יבין שהוויתור הכרחי ואין טעם להימנע ממנו.

מהי המשמעות של "אין הבדל בין לפני ואחרי" בתהליך הבחירה?

הרעיון "אין הבדל בין לפני ואחרי" הוא חלק מרכזי בפתרון. הכוונה היא לכך שאם האדם מבין שבעצם כל האפשרויות שוות ערך מבחינה עמוקה, ושלא באמת קיים הבדל מוחלט בין האפשרויות השונות, הוא ישתחרר מהפחד לבחור. כשאדם מבין שבעצם כל הבחירות הן בעלות משמעות שווה, ושאף בחירה אינה באמת טובה או רעה באופן מוחלט, ההחלטה הופכת פשוטה יותר.

לדוגמה, כאשר אדם לא בטוח אם לבחור באופציה א' או ב', הוא יכול לבחור את הראשונה שעולה לו לראש או את השנייה, מתוך הבנה פנימית עמוקה שזה לא באמת משנה. עצם ההבנה הזו מפחיתה באופן משמעותי את המתח והפחד מההחלטה.

איך תהליך בריאת העולם מסייע לנו להבין את קבלת ההחלטות?

אליעד מביא דימוי מתוך תהליך בריאת העולם, שבו אלוהים הופך "אין" (אינסוף אפשרויות) ל"יש" (אפשרות אחת מוגדרת). אלוהים, בדוגמה זו, חייב היה לקבל החלטה ברורה - למשל, שכדור הארץ יהיה עגול - למרות שיש אינספור אפשרויות אחרות. אדם שמתקשה להחליט, לו היה במקומו של אלוהים, היה נשאר תקוע ללא החלטה כלל, כי הוא לא היה מסוגל לוותר על האופציות האחרות.

כך אליעד מבהיר שתהליך הבחירה דורש יכולת לצמצם אפשרויות אינסופיות לדבר אחד ספציפי. מי שאינו מסוגל לעשות זאת לא יוכל לפעול כלל.

כיצד אפשר להקל על קבלת החלטות באופן מעשי?

באופן מעשי, אליעד מציע שהאדם יעשה תהליך פנימי של הבנה מדוע הוא חושש מהחלטה מסוימת. ברגע שהאדם מבין שהוא מפחד מהחוויה של הוויתור או הצמצום, ושזה חלק הכרחי מהחיים, הוא יקבל שהבחירה היא בלתי נמנעת ואין בה אסון. ההכרה הזו בלבד כבר עשויה להפחית את רמת הקושי שהוא חש כאשר הוא ניגש להחליט.

לכן, הפתרון העמוק ביותר הוא להבין שאין באמת הבדל מהותי בין האפשרויות, ובכך להשתחרר מהלחץ לבחור את הבחירה "הנכונה". באופן מעשי יותר, האדם צריך פשוט לבחור אפשרות כלשהי ולהתמודד עם התחושה של הצמצום בצורה מודעת.

מדוע יש אנשים שפוחדים כל כך מהתחייבות?

הפחד מהתחייבות הוא תוצאה ישירה של הפחד מצמצום. אליעד מדגיש שהתחייבות (לזוגיות, למקום עבודה או לכל דבר אחר) נתפסת כאסון עבור מי שמפחד מצמצום. לכן, מי שמתקשה להחליט ינסה להימנע מהתחייבות ככל האפשר, כי הוא מפחד לאבד את האפשרויות האחרות.

אולם, הפתרון הוא להבין שדווקא מתוך הצמצום והבחירה יכולה לנבוע חוויה של חופש פנימי אמיתי. אם האדם יחווה את הבחירה שלו כמעשה של חופש ולא כוויתור טראומטי, הוא יוכל להתחייב ולהחליט ללא קושי.
למה קשה לאנשים לבחור ולקבל החלטות?

בוידאו זה, אליעד מסביר את הקושי של אנשים להחליט ולבחור, תוך שהוא עוסק בנושאים כמו קבלת החלטות, פחד ממחויבות וקושי להתחייב. בחירה אינה תמיד קשורה רק לדברים גדולים כמו בחירת מקום מגורים או מערכת יחסים, אלא גם להחלטות יומיומיות כמו איזה תיבול לשים קודם במאכל. יש אנשים שמתקשים להחליט אפילו בדברים שנראים טריוויאליים כמו אם לשים קודם מלח או פלפל.

הבעיה המרכזית שמציג אליעד היא הרצון של אנשים לקבל את ההחלטה האופטימלית, החלטה שאין בה שום חיסרון. הרבה פעמים, כשמגיע רגע הבחירה, אנשים מוצפים במחשבות ותחושות סותרות, מה שמוביל אותם לחוסר החלטה. על פי אליעד, אנשים שלא מצליחים להחליט הם אלה שמחפשים שלמות, אך השאיפה לשלמות מונעת מהם לפעול, שכן כל בחירה כרוכה בויתור על אפשרויות אחרות, וזה קשה מאוד.

הדימוי שהביא אליעד מדבר על התהליך של בריאת העולם. הוא מתאר את הבחירה כפעולה של צמצום, שבה אדם בוחר באופציה אחת ומוותר על היתרונות של אפשרויות אחרות. מה שצריך להבין הוא שצמצום ואינסוף הם למעשה שני צדדים של אותו המטבע. כאשר אדם מבין שאין הבדל אמיתי בין לפני ואחרי, הוא יוכל לקבל החלטות בקלות רבה יותר, כי לא תימנע ממנו האפשרות לבחור מתוך תחושת חופש אמיתי.

כשהאדם לא מצליח לבחור, זה לעיתים נובע מהפחד מוויתור. כאשר הבן אדם מבין שעליו לוותר על משהו, ההתלבטות עשויה להתפוגג, וההחלטה תהפוך לקלה יותר. אליעד מציע שבעצם, על האדם להבין שבחירה היא חוויה של צמצום, אך הצמצום הזה הוא לא בהכרח רע. מי שמפחד מהצמצום, יימנע מלקבל החלטות או להתחייב, בין אם זה בקשר זוגי או בחירת מקום עבודה, מכיוון שהוא רואה בכך "אסון קטסטרופלי".

מה עושים כאשר קשה להחליט?

הפתרון, לפי אליעד, הוא להבין את המהות של הבחירה כצמצום ולראות שאין שום הבדל בין הצמצום לבין האינסוף. זה מאפשר לאדם לבחור מתוך תחושת חופש אמיתי, גם אם הוא מתמודד עם התחושה של ויתור. התהליך של קבלת החלטות דורש הכרה בכך שהכל שווה ערך, ואין בחירה אחת שהיא "הטובה ביותר". הבנת הצמצום ככלי שיכול להוביל להחלטה מקלה את כל התהליך.

מהי הדרך בה אדם יכול להתמודד עם פחד מהתחייבות?

כאשר אדם מפחד מהתחייבות, הוא בעצם מפחד מהצמצום הכרוך בבחירה. הדרך להתמודד עם פחד זה היא להבין שצמצום לא בהכרח רע, ושכאשר הוא בוחר, הוא למעשה מבצע פעולה של צמצום שיכולה להביא לו יותר חופש פנימי. על האדם לדעת שצמצום הוא תהליך טבעי בחיים, ואין טעם להימנע ממנו.
עכשיו הנושא הוא כזה למה לאנשים קשה לבחור, עכשיו מה זה אומר לבחור? לבחור זה יכול להיות קבלת החלטה שצריך לבחור באיזה מסעדה לאכול איפה לגור לבחור, יכול להיות לבחור גם במובן של נגיד לדוגמה מערכות יחסים נגיד לדוגמה להתחייב להיות עם מישהו גם כן סוג של לבחור אנשים קשה להם להתחייב קשה להם לבחור. עכשיו השאלה היא למה זה ככה ומה הפתרון לזה זאת השאלה, אם היא בהנחה שיש לה איזה פתרון אז למה זה ככה. לא לכולם זה קשה יש אנשים רגע למרות נגיד את לדוגמה נגיד שעכשיו תהיה לך נגיד החלטה של חיים ומוות נגיד תהיה לך איזו דילמה אבל יש אנשים שיש להם דילמה אבל בדברים רגילים אין דילמה.

נגיד לשים פלפל ומלח מה את שמה קודם פלפל מלח מה זה משנה אבל יש אנשים שהם ברמה שהם לא היו מסוגלים להחליט אם לשים קודם פלפל או מלח ברמה כזאת, כאילו הדברים הכי טריוויאליים הם רואים שני כסאות "איפה אני אמור לשבת" והם לא יודעים "אני אשב פה?" לא מסוגלים לקבל החלטה. השאלה היא מה השכל שבדבר ממה זה נובע ומה עושים איתו. מה אתה אומר יש לך רעיון מה המהות של העניין?

ש: אנשים מחפשים את ההחלטה הטובה ביותר האופטימלית.

אליעד: אוקי מחפשים את ההחלטה האופטימלית אין בעיה ומה האמת?

ש: החלטה הבטוחה להם האופטימלית.

אליעד: שתרגיש להם החלטה שאין בה שום חיסרון. עכשיו מה האמת? האמת היא שתהליך בריאת העולם רבי נחמן דיבר על זה פעם שיש צדיק שהוא רוצה להגיד תודה, מה זה אומר רוצה להגיד תורה? מנסה להגיד חידוש על משהו ואז הוא מתחיל לחשוב מה הוא רוצה להגיד ותוך כדי שהוא מתחיל לחשוב מה הוא רוצה להגיד תוך כדי זה באים לו עוד רעיונות והוא לא יודע מה להגיד מרוב כמות הרעיונות שבא לו לראש, כמו שלפעמים זה לא קורה אצלי לשמחתי אבל לפעמים אני כאילו חושב על איזה משהו כאילו אוקי ואז פתאום מתחילים לבוא "אולי זה ככה ואולי זה ככה, זה גם ככה עוד היבט עוד זווית" ואני לשמחתי יודע לעצור ולבחור איזה צד אבל לפעמים בן אדם כששואלים אותו איזה שאלה יש לו כל כך הרבה תשובות ורעיונות ודעות שאין לו מושג איך לתמרן בין כל הדעות ואז הוא לא יודע מה להגיד הוא לא אומר כלום.

עכשיו אז רבי נחמן מסביר שבשביל להגיד תורה בשביל שתהיה מסוגל לפעול שזה המשמעות הפנימית בשביל זה בן אדם צריך לדעת לצמצם את עצמו, למה? כי התהליך של בריאת העולם במובן של התהוות העולם מתהליך של הפיכת "אין ליש", "ואין" זה במובן של אינסוף לא מוגדר אין בו שום חיסרון "ויש" זה משהו מוגדר שיש בו חיסרון כלשהו חייב שיהיה בו חיסרון, והתהליך של בריאת העולם זה בעצם יכול להיות להפוך "אין ליש". עכשיו הבן אדם שמחפש את השלמות הוא לא יכול לברוא את העולם, למה? כי בעולם אין שלמות זאת אומרת לו יצויר נגיד שאותו בן אדם שלא יודע להחליט היה אלוהים, נניח שיש אלוהים ונניח שאלוהים ברא את העולם נגיד שאלוהים היה בא בגישה הזאת של לא יודע מה להחליט איך הוא היה יכול לברוא את העולם הוא בסוף צריך להחליט שכדור הארץ עגול, איך נחליט שהוא עגול אז "לא בורא כאן לא בורא את העולם לא עושה כלום" כי יש אינסוף אפשרויות והוא באמת היה יכול לעשות את כל האפשרויות וכל אפשרות יש לה איזה יתרונות וחסרונות כלשהם.

כי אם אין שום יתרונות וחסרונות אז אין טעם לעשות ואם יש יתרונות וחסרונות אז איך נדע מה לעשות ולכן תהליך בריאת העולם הוא בעצם היכולת לצמצם, לקחת דבר אינסופי ולצמצם להיות מסוגל להיות בחוויה של צמצום ולא לרצות כל הזמן למשוך את זה לשלמות. עכשיו רבי נחמן מסביר שבשביל להוציא מכוח אל הפועל בן אדם צריך לחבר את ה - "בפועל ובכוח", מה זאת אומרת אתה מכיר את זה, אוקי בכל מקרה מה זה אומר? זה אומר שבן אדם צריך לחבר את ה - "בפועל" ואת ה - "בכוח" בן אדם שמבין שאין הבדל בין אחרי ולפני אין לו שום בעיה כשהוא מאמין שיש הבדל בין לפני ואחרי לבחור משהו.

עוד פעם אם הבן אדם בחוויה הסובייקטיבית שלו חושב שאם הוא יעשה ככה או אחרת זה מאוד ישנה אז בן אדם כזה מגיע למצב שהוא לא יודע מה להחליט כי הוא אומר "איך אני אדע מה להחליט?" אבל לעומת זאת אם הבן אדם הוא מסוגל להבין שאין הבדל בין לפני ואחרי דהיינו, הכל שווה ערך הכל אחד, הכל אותו דבר זה לא משנה, אתה לא בטוח שיש הבדל אתה לא יודע שיש הבדל, מי אמר שיש הבדל אז מהגישה הזאת אפשר לבחור משהו.

את מה בוחרים? את הראשון שקופץ לראש, אתה לא רוצה אותו? תבחר את השני זה לא משנה אבל המהות של היכולת של הבן אדם לבחור זה היכולת לחוות שצמצום ואינסוף זה אותו דבר, למה? כי בחירה זה תהליך של צמצום כשבן אדם בוחר אופציה הוא בעצם מצמצם את עצמו בעצם מתחייב לאופציה, כמו שבמערכות יחסים לפעמים בן אדם מתחייב לבן זוג או בת זוג, בן אדם גר בדירה נגיד הוא מתחייב לדירה נניח אותו דבר בהחלטה כל החלטה שהבן אדם מחליט הוא בעצם בוחר "אני מצמצם את עצמי לאפשרות הזאת", בן אדם בוחר לקנות רכב מסוים הוא בעצם אומר שהוא מוכן לוותר על כל היתרונות של כל שאר הרכבים.

עכשיו וזאת חוויה של צמצום מי רוצה לוותר על כל שאר האופציות אז אם בן אדם לא יודע לצמצם את עצמו הוא לא יכול לפעול ולכן הרעיון הוא שבן אדם צריך לדעת שצמצום ואין סוף זה אותו דבר, זאת אומרת אם בן אדם יהיה מסוגל לחוות שלצמצם את עצמו ועדיין להרגיש בנוח כאילו הוא חופשי אז יהיה לו יותר קל לצמצם את עצמו. ואף על פי כן אם בן אדם באופן מוחלט יחשוב שצמצום ואינסוף זה אותו דבר אז לא תהיה שום משמעות לכלום ואז הוא גם לא יעשה כלום וכו' ואף על פי כן באופן יחסי בן אדם שחווה שקשה לו לקבל החלטה הוא צריך להיות מסוגל להבין שזה לא משנה ההחלטה איזה החלטה הוא יקבל ואז ממילא יהיה לו יותר קל לקבל החלטה, כנ"ל לגבי כל דבר שבן אדם חווה אותו כצמצום. הבנו שאלות אין שאלות?

ש: יש.

אליעד: מה השאלה, ותזכור בראש שלך שהמחויב פה שזה תהליך בריאת העולם שרק אלוהים שאין אצלו הבדל בין יש לאין רק הוא יכול לברוא את העולם "יש מאין", זאת אומרת רק כשאתה מבין שאין הבדל בין יש לאין רק אז אתה יכול באופן חופשי לעשות מה שבא לך בלי לחוות צמצום.

ש: אבל בן אדם שנמצא בסיטואציה כזאת השאלה שלי דבר ראשון איך באופן יחסי הוא יכול לקבל את עצמו במציאות שאתה מדבר עליה?

אליעד: שמה?

ש: אני אומר מה שאתה מדבר עכשיו איך שאני מבין את זה.

אליעד: הבנתי את השאלה התשובה היא שאפילו אם באופן יחסי הבן אדם יבין את הבעיה שלו גם יהיה לו מצב יותר טוב כי אם הוא אומר "אני לא יודע איך להחליט" הוא גם לא יודע למה הוא לא יודע איך להחליט, אם הוא יבין "הסיבה שאני לא יודע איך להחליט זה בגלל שאני לא מוכן לוותר על משהו" אז הראש שלו יגיד לו "טוב אבל אתה מבין שאתה חייב לוותר על משהו נכון?" אז זה כאילו כמו להגיד לו מחויב שיש חיסרון אז מחויב שיש חיסרון אז הוא אומר "טוב אז זה כבר פחות משנה" ואז יותר קל לו לבחור, וזה השכל שאני רואה בדבר הזה כרגע.

ש: אפשר לדבר משהו על זה.

אליעד: דבר.

ש: כאילו כשבן אדם נמצא בסיטואציה הזאת, נגיד אם זה נכון אני שואל כאילו.

אליעד: שמה?

ש: כאילו ינסה ללכת למוחלט ואז זה יעזור לו?

אליעד: שמה זה אומר?

ש: לחשוב על העניין בצורה מוחלטת.

אליעד: לחשוב בצורה מוחלטת זה אומר בעצם לראות שאין הבדל, לראות שאין הבדל זה בעצם.

ש: בין אינסוף לצמצום.

אליעד: כן אבל תזכרו את זה כשבן אדם בוחר בחירה הוא בעצם חווה צמצום כי הבחירה היא מגבילה זה אומנם כיף לבחור אבל עדיין בן אדם חווה צמצום ומי שחווה צמצום כמשהו שהוא מנסה לברוח ממנו אז ממילא ישתדל להימנע מכל אקט של בחירה, כגון במקרי קיצון או לדוגמה באחד הלבושים שיותר מוגדים כל מה שקשור להתחייבות התחייבות למקום עבודה התחייבות לכל עניין, לזוגיות לכל עניין. למה? כי עבורו חוויה של צמצום זה אסון קטסטרופלי כל חוויה של מסגרת. הבנו את הסיפור
לשאול לברוח הימנעות האין והיש אליעד כהן יתרונות קושי להחליט הרגשה הבדלים טראומה להבין את מהות אהבה איך להחליט בורידן החלטה החלטות החלטיות חמורו של בורידן חרדה ממחויבות יודע איך להחליט כיצד להחליט לא אוהב להתחייב לא יודע איך להחליט לא מסוגל להחליט לא רוצה להתחייב להחליט להתחייב לקבל לקבל החלטה לקבל החלטות מחויב מחויבויות מחויבות פחד פחד להתחייב פחד ממחויבות פחדים קבלת החלטה קבלת החלטות קושי קושי להחליט קושי להתחייב קושי לקבל החלטה קושי לקבל החלטות קשיים רצון
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
... ראשון מחויב המציאות - מה הם? מהו מושכל ראשון ומה פירוש הביטוי מחויב המציאות? מושכל ראשון הוא מושג בסיסי בפילוסופיה ... הארץ עגול ללא הכרת מושגים אלו מראש. מה המשמעות של ידיעות מחויבות וידיעות אפשריות? ישנן ידיעות מחויבות וידיעות אפשריות. ידיעות אפשריות הן ... עגול, אך אפשר שלא לדעת כיצד נראה כדור הארץ בדיוק. ידיעות מחויבות הן ידיעות שאי אפשר שלא לדעת אותן בשום ... הידיעה שיש מציאות או הידיעה שהאדם עצמו קיים נחשבות ידיעות מחויבות, כי אי אפשר שלא לדעת אותן. כל ידיעה ... רצון. כך, כל ידיעה נשענת על ידיעות עמוקות יותר, בסיסיות ומחויבות. איך מגיעים לידיעה של מושכל ראשון? ... הקיימות שלו, תוך ניסיון לבחון האם הידיעה הזאת היא הכרחית ומחויבת או רק אפשרית. לדוגמה, הוא מציע לשאול שאלות כמו: האם הידיעה שיש כדור הארץ היא בהכרח מחויבת או שיכול להיות שהיא רק אפשרית? ככל שהאדם ... מפני שהיא מבוססת על אותו מושכל ראשון - ידיעה אחת שהיא מחויבת באופן מוחלט ואי אפשר שלא לדעת אותה. אדם שרוצה למצוא את ... הדרך לעשות זאת היא באמצעות בחינת כל ידיעה, בדיקה אם היא מחויבת או רק אפשרית, עד לחשיפת אותה ידיעה בסיסית שהיא מחויבת המציאות - המושכל הראשון. בסיום ההרצאה אליעד ... ולתפיסת המציאות כישות אחת. מהו מושכל ראשון? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? מהי ידיעת האמת? כיצד לזהות ידיעות בסיסיות? מהו הדבר שאי אפשר לא לדעת? איך בודקים אם ידיעה מחויבת או אפשרית? מהו מושכל ראשון? מושכל ראשון זהו ... מה זו אותה הידיעה שמעולם לא לימדו אותי אותה. האם הדבר הזה מחויב או אפשרי האם הידיעה הזו נכונה? על כל ידיעה ... אפשרות שלא תהיה קיים זה לא מוכרח שלא תהיה קיים האם הידיעה מחויבת. מושכל ראשון פירושו דבר שלא צריך ללמוד אותו ... לא יודע אותו האדם צריך להיות מודע למושכל הראשון האם זה מחויב כך או אפשרי כך? ואז הוא מבין שזה מושכל ...
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
מושכל ראשון מחויב המציאות - מה הם?
... ראשון מחויב המציאות - מה הם? מהו מושכל ראשון ומחויב המציאות? מושכל ראשון ומחויב המציאות הם מושגים שמתארים את הידיעה הבסיסית ביותר, ידיעה שאינה ניתנת להוכחה ואינה דורשת לימוד משום שאי אפשר לא לדעת אותה. כל ... קיים, שכן ללא הידיעה שאתה קיים לא היית יכול לדעת שיש דבר כזה כדור הארץ. לכן הידיעה שאתה קיים קרובה יותר למושכל הראשון, אך עדיין ניתן לשאול האם ידיעה זו מחויבת. אם קיימת אפשרות שלא תהיה קיים, זו עדיין אינה ידיעה מחויבת. המושכל הראשון הוא אותה ידיעה אחת שאינה מאפשרת שום אפשרות אחרת, כלומר, ידיעה שחייבת להיות נכונה תמיד וללא תנאי. איך לגלות מהו מושכל ראשון? כדי לגלות את המושכל הראשון, האדם צריך לשאול את עצמו לגבי כל ידיעה וידיעה שיש לו, האם הידיעה הזו מחויבת או שהיא רק אפשרית. לדוגמה, כשאדם יודע שכדור הארץ עגול, הוא צריך לשאול את עצמו: האם הכרחי לדעת זאת? האם חייב להיות שכדור הארץ ... מודעים לכך שהם יודעים אותו. אנשים אינם מרגישים שיש בכך חידוש, ולכן גם לא מודעים לידיעה הזו. אבל כאשר האדם מתחיל לשאול באופן שיטתי על כל הידיעות שלו האם הן מחויבות או אפשריות, הוא מצליח לזהות לבסוף את המושכל הראשון ולהבין שהוא ידיעה מיוחדת ששונה מכל הידיעות האחרות. מהי החשיבות של הבנת המושכל הראשון? הבנת המושכל הראשון מעניקה לאדם יציבות אמיתית, משום שזהו הדבר היחיד בעולם שהוא מחויב המציאות באופן מוחלט. בעוד שכל שאר הדברים בעולם יכולים להיות אחרת או יכולים שלא להתקיים כלל, המושכל הראשון תמיד יהיה קיים ותמיד יהיה נכון. המודעות לידיעה זו יוצרת יציבות נפשית וידיעה ברורה על האמת, שיכולה להשפיע על תפיסת המציאות ועל אופן ההתנהלות של האדם בעולם. לסיכום, מושכל ראשון או מחויב המציאות הוא הדבר היחיד בעולם שאי אפשר לא לדעת אותו, הוא לא דורש לימוד ולא ניתן לשכוח אותו. כל אדם כבר יודע אותו מבלי להיות מודע לכך. הדרך להגיע להבנתו היא לשאול לגבי כל ידיעה אם היא מחויבת או אפשרית, ובסופו של דבר, להבחין בידיעה היחידה שהיא מחויבת המציאות באופן מוחלט. מהו מושכל ראשון? מה זה מחויב המציאות? איך לזהות ידיעה בסיסית? מה ההבדל בין ידיעה אפשרית לידיעה מחויבת? מהי הידיעה היחידה שאי אפשר לא לדעת? איך מגיעים לידיעת האמת? מהו מחויב המציאות מושכל ראשון? פירושו - דבר שאין צורך להוכיח אותו. שהאדם יודע את הדבר הזה בלי שיצטרך ללמוד אותו. ולכל אדם יש הרבה ... שיש שולחן ולא ידע שיש חפץ. כלומר, - כל ידיעה מבוססת על ידיעות נוספות. אם אתה יודע שכדור הארץ עגול, לשם כך עליך לדעת מהו עיגול ומהו כדור הארץ. יש ידיעות מחויבות ויש כאלה שאינן. למשל בעניין הכדור הארץ, ידיעה זו כולל ידיעות נוספות מחויבות . לשל ידיעה שאדם רעב, היא כולל ידיעה שיש רעב ויש אני ויש רצון וגם ידיעת רעב. כל ידיעה מבוססת על ידיעות נוספות אחרות. ... את האדם ובנוסף לזה אי אפשר לשכוח אותו. ידיעת האמת פירושו ידיעת המושכל הראשון. בעצם חיבור המשוכל הראשון לשאר הדברים. מהו הדבר היציב ביותר שיש? האמת. היא מחויבת המציאות. כל אחד ואחד יודע את הידיעה הזו, הוא לא מסוגל להגדיר את זה, כי זה דבר שאי אפשר לא לדעת את זה. כי אין לזה בעצם שום חידוש. ואף על פי כן מי שרוצה לדעת מהו מחויב המציאות או מהו מושכל ראשון, עליו לברר זאת על ידי שישאל מהו הדבר שהוא יודע, האם הוא מחויב המציאות או לא? למשל הידיעה שאתה קיים, אם יש אפשרות שלא תהיה קיים, סימן שאין זה מחויב המציאות, עד שמגיעים למושכל הראשון שבלעדיו אין שום ידיעה. לסיכום, המודעות למושכל הראשון תעניק לאדם יציבות אמיתית, כי המושכל הראשון הוא מחויב המציאות ולא אפשרי המציאות. ...
מציאות - מהי המציאות? ההגדרה של מציאות - מהי מציאות? מציאות מחויבת / מציאות אפשרית / מציאות מוחלטת
... ההגדרה של מציאות - מהי מציאות? מציאות מחויבת מציאות אפשרית מציאות מוחלטת מציאות פירושה, מה שמצוי קיים. ובספר הזה, לפעמים המושג מציאות, פירושו הוא, ... ולפעמים פירושו הוא, המציאות שקיומה הוא מחויב, דהיינו, מהות המציאות, דהיינו, מה שמצוי תמיד (מציאות מחויבת מציאות מוחלטת). ובכל פעם, הפירוש הוא לפי ההקשר המתאים. ...
מחויב שנכלל באפשרי - עבודת אלילים, שנכללת בעבודת אלוהים האמיתי
מחויב שנכלל באפשרי - עבודת אלילים, שנכללת בעבודת אלוהים האמיתי ... העניין, שאפשרי המציאות, נכלל בבחינת מחויב המציאות. והעניין הוא, כי עבודת אלילים היא, שהאדם נותן כוח, ... והנה, הכוח שייך למסובב הראשון, שהוא המחויב והוא המהות של המציאות. וכל הלבושים של המציאות, הם רק אפשרי ... הכוח האמיתי, הוא: האחדות של המציאות, מחויב המציאות, הישות שממלאת את כל הלבושים של המציאות, הלא היא ... המציאות. והאדם מבין מהו אלוהים, ומהו מחויב המציאות, הלא היא האמת המוחלטת וכולי. והשלב השני והאחרון בשכל של האחדות, הוא השלב, שבו בחינת המחויב ובחינת האפשרי, נכללות אחת בשניה. כי באחדות השקרית (שגם היא ... כל עלמין וסובבת כל עלמין, בדיוק כמו המחויב הראשון. וכאשר האדם רואה איזו ישות סופית, כגון לדוגמה אבן, ... סופית וכולי. וכאשר אפשרי המציאות נכלל במחויב המציאות, אז התכונות של המחויב, מתרחבות, גם אל כל מה שהוא אפשרי המציאות, ולהפך. כי זו הכל ... ונקודת המרכז וכולי. וכך גם לגבי המחויב, שהוא גם אפשרי המציאות. ולו רק משום שיש לו הפך, והוא אפשרי המציאות עצמו. וכאשר גם המחויב הוא אפשרי, אז אין מחויב, ואז גם האפשרי, הוא מחויב באותה המידה. ובסופו של דבר, הכל אחד ממש, והאין סוף נכלל ...
סרטים מצוירים ומדע בדיוני - המחויב הוא אפשרי
... מצוירים ומדע בדיוני - המחויב הוא אפשרי מי שרוצה לעורר אצל עצמו את חוויית האחדות של המציאות, שיצפה בסרטים מצוירים ובסרטי מדע בדיוני. כאשר הדגש הוא, על סרטים שבהם חוויית המציאות שבסרט, שונה מהמציאות שלנו. ... המציאות עולה על כל דמיון. ובעולם הדמיוני של הסרטים, בו הדמיון בא לידי ביטוי, ובו חווה האדם את מה שנדמה לו כמחויב המציאות, כפי מה שהוא באמת, דהיינו, אפשרי המציאות. והכוונה היא, כי בעיני האדם, המון דברים נראים כמחויבי המציאות, למרות שבאמת הם רק אפשרי המציאות. כי כל צורת החיים שלנו כאן בעולם הזה, וכל חוקי הפיזיקה וכל חוקי הטבע, נדמים לאדם כישויות שיש להן כוח בפני עצמן. למרות שבאמת אין להן ...
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
... אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחויב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים מהו הקיום העצמי ומה הקשרו לאלוהים? אליעד כהן מציג בהרצאה את רעיונותיו על הקיום העצמי, שאלת המהות שלי, והקשר לכך לאלוהים. הוא פותח בשאלה למה אתה קיים? ומציע לבחון את השאלה הזו לעומק. אחת התובנות המרכזיות שהוא מציין היא שהקיום של האדם אינו מחויב או מובן מאליו. כלומר, אין הבטחה שהאדם ימשיך להתקיים ברגע הבא, ויתכן שהוא יפסק בפתאומיות. שאלת הקיום נוגעת להבנה כי יש משהו מחוץ לאדם שמחיה ... להבנה שיש משהו מחוץ לו שמקיים אותו. הוא מבקש מהמאזינים להכיר את התובנה הזו: אם אתה קיים עכשיו, זה לא ברור מאליו. כל קיום אנושי הוא תהליך של מחויבות חיצונית, והבנה זו מביאה את האדם להבנה שהמצוי הראשון הוא משהו מעבר לו עצמו. זו הדרך להבין את המשמעות של שאלת קיום האדם, ולחקור אותה ... יותר שנוגעת לאלוהים או למהות עליונה. אם אדם מתבונן בזה מספיק, הוא מתחיל להבין שמהות הקיום היא לא רק של אדם פרטי, אלא כוללת את כל היקום, והיא מחויבת. האם יש קיום שאין לו מחויבות? אליעד כהן מתמודד עם רעיון נוסף - האם הקיום שלנו יכול להיות לא מחויב, ויכולים להיות קיומים נוספים שאינם תלויים בנו. זהו דיון שמוביל לחשיבה על המציאות האמיתית, שבה כל דבר קיים באופן בלתי תלוי ולא מכפיף עצמו למחויבות. הוא מציע לשאול את עצמך שוב ושוב, למה אני קיים? והשאלה הזו, שמופיעה כל הזמן, היא שמביאה אותנו לחקור את משמעות הקיום לעומק. סיכום של ... קיומנו וכולל, לפעמים, את תודעת האלוהים או ישות ראשונית. הוויה של התודעה המצוי הראשון הקיום העצמי הוויה של המציאות למה אתה קיים? האם יש קיום שלא מחויב?
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה
... עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה מהי המשמעות של קיום עצמי? האם הוא מחויב או רק אפשרי? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלת הקיום העצמי והקשר בין ההווה לעבר. הוא בודק אם קיום האדם כרגע הוא מחויב המציאות, או שמא הוא אפשרי בלבד, תוצאה של רצף של רגעים קודמים. אליעד מסביר שמי שמבין את עצמו כקיים כרגע בגלל שהיה קיים בעבר, למעשה משקר את עצמו. קיום האדם לא מחויב לעבר, אלא הוא רק אפשרות אחת מתוך רבות. המרצה פותח את הנושא על ידי השאלה מהו מקור הקיום? האם אנחנו קמים מחדש ... תלוי בקיום של אתמול, אך אליעד טוען שזו טעות. הוא מדגיש שזוהי אשליה של המשכיות, והקיום כיום הוא רק אפשרות, לא מחויבת. הוא שואל את השאלה מהו באמת מקור הקיום, ומדבר על כך שכאשר אנחנו שואלים את עצמנו למה אני קיים? אנחנו למעשה לא מבינים את שאלת הקיום. ההסבר המתמשך מציין שאין חובה להיות קיימים ברגע הזה, ולא מדובר על קיום מחויב, אלא רק אפשרות. כל רגע הוא אפשרות חדשה, לא מחויבת. אליעד מציין כי המחשבה שהקיום של היום מחויב לאירועים קודמים היא שקר, והאדם למעשה יכול להיות קיים או לא קיים, והקיום אינו תלוי בקיום של רגעים עברו. ... ישירה של אירועים קודמים, והשאלה האם התוצאה היא בהכרח המשך של סיבה מסוימת היא שאלה שעוסקת בקיום האפשרי ולא המחויב. אליעד מציין גם את המורכבות של הרגע הנוכחי. כל רגע הוא מנותק מהעבר ויכולה להיות אפשרות חלופית, כלומר, לא מחויבים להמשיך בקיום של הרגע הקודם. כל קיום הוא אפשרות, לא הכרח. לסיכום, אליעד מסביר שהקיום שלנו לא מחויב, אלא אפשרי בלבד. תודעתנו מרמה אותנו לחשוב שהקיום שלנו מחויב, אך למעשה כל רגע הוא רק אפשרות, ואנחנו לא מחויבים להישאר קיימים. מהו קיום עצמי? האם קיום הוא מחויב או אפשרי? האם יש סיבה ותוצאה בקיום? מהו מקור הקיום? האם קיום הוא רצף של רגעים? ...
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מורכב ולא מורכב, חייב להיות קיים, לא חייב להיות קיים
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מורכב ולא מורכב, חייב להיות קיים, לא חייב להיות קיים
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, מורכב ולא מורכב, חייב להיות קיים, לא חייב להיות קיים מה ההבדל בין מחויב המציאות לאפשרי המציאות? אליעד כהן מסביר שהמציאות מתחלקת לשני מושגים מרכזיים: מחויב המציאות ואפשרי המציאות. מחויב המציאות הוא דבר שחייב להיות קיים ואינו יכול שלא להתקיים. הוא אינו תלוי בשום דבר אחר ואינו יכול להיות חסר. ... הבנוי מלגו. המטוס עצמו הוא אפשרי המציאות, כי הוא יכול להתקיים בצורת מטוס או לא להתקיים כלל, והקיום שלו תלוי בכך שנרכיב את החלקים. לעומת זאת, חלקי הלגו עצמם הם מחויבי המציאות מבחינת המבנה הספציפי של המטוס, כי אם רוצים שיהיה מטוס, מוכרחים שיהיו חלקים. כלומר, החלקים חייבים להתקיים כדי לאפשר את יצירת המטוס. אך הצורה הספציפית של המטוס אינה מחויבת, אפשר להרכיב מאותם חלקים צורות אחרות או אפילו לא להרכיב בכלל. מהי ישות מורכבת, ומדוע היא אפשרית המציאות בלבד? אליעד מדגיש שכל דבר שמורכב משני דברים או יותר מוגדר בהכרח כאפשרי המציאות ולא כמחויב. הסיבה לכך היא שעצם העובדה שיש חלקים שונים המרכיבים את הדבר, פירושה שהחיבור ביניהם הוא עניין אפשרי, לא הכרחי. למשל, חדר מסוים קיים כמחויב המציאות (משום שמשהו תמיד חייב להתקיים במציאות), אך סידור הרהיטים בתוכו הוא אפשרי, שכן ניתן להזיז את הרהיטים למקומות אחרים או להוציא אותם לחלוטין. כלומר, הקיום הבסיסי הוא מחויב, אך האופן שבו דברים מסודרים בו הוא אפשרי בלבד. אליעד מוסיף דוגמה נוספת: אם קיים משהו שאתה יכול לפרק לשני ... או יותר, אותו דבר מוגדר כאפשרי המציאות בלבד, כי ניתן להפריד אותו לחלקיו השונים או להרכיבו מחדש. מכאן, כל דבר המורכב משני חלקים ומעלה הוא תמיד אפשרי המציאות ולא מחויב. מדוע ישות אחת ויחידה שלא תלויה בשום דבר היא מחויבת? לעומת ישויות מורכבות, אליעד מסביר שקיימת ישות אחת ויחידה שאינה תלויה בשום גורם אחר, ולכן היא מוגדרת כמחויבת המציאות. הכוונה היא למציאות מוחלטת שקיומה אינו תלוי בשום גורם נוסף. אליעד מכנה זאת העין המוחלט או המודעות המוחלטת, היש והאין, שנמצאת מעבר לכל אפשרות לשינוי או אי - קיום. הוא מדגיש שמציאות כזאת אינה יכולה להיות מורכבת משום גורם אחר, משום שהרכבה תגרום לכך שקיומה יהיה אפשרי ולא הכרחי. כיצד ניתן לזהות אם משהו הוא מחויב או אפשרי? אליעד ממחיש את התהליך לזיהוי מחויב ואפשרי בעזרת שאלות פשוטות. למשל, כאשר ישנה ישות כמו שולחן, אפשר לשאול אם השולחן יכול שלא להיות קיים או להימצא במקום אחר. מכיוון שהתשובה תהיה חיובית, השולחן הוא אפשרי ולא מחויב. לעומת זאת, ישות שהקיום שלה הוא הכרחי תמיד, ללא אפשרות היעדרות, היא ישות מחויבת. הוא מסביר זאת בעזרת דוגמה נוספת: כאשר יש לך לבני לגו, הלבנים עצמן הן מחויבות המציאות רק במובן של חומר או חלקים, מכיוון שללא חומר אין אפשרות ליצור שום דבר. אבל המבנה המסוים שמורכב מהן, כמו קיר או מטוס, הוא אפשרי בלבד, כי אפשר להרכיב את החלקים אחרת או לא להרכיב בכלל. כיצד ניתן להבדיל בין מה שמחויב למה שהוא אפשרי ביחס למציאות הכללית? אליעד מדגיש כי כל דבר שיכול להיעלם, להשתנות או להתפרק הוא תמיד אפשרי בלבד. כל ישות שאינה יכולה להשתנות או להיעלם, שהיא אחת מוחלטת ואינה מורכבת מחלקים, היא מחויבת המציאות. הוא מסביר שכשמדברים על המחויב המציאות, מתכוונים למציאות עצמה, ליסוד הבסיסי והיחיד של כל הדברים - מודעות מוחלטת או המציאות הכללית, שאינה יכולה להיעדר או להשתנות לעולם. אליעד מדגיש שחשוב להבין כי מה שנראה לנו כמחויב או אפשרי משתנה בהתאם לנקודת המבט. אם מתבוננים ביחס לחדר, החדר כולו מחויב לעומת הסידור שלו שהוא אפשרי. אם מתבוננים במציאות כולה, החדר עצמו הופך להיות אפשרי, משום שהמציאות עצמה היא המחויבת, ואילו החדר הוא רק צורה אפשרית אחת בתוכה. אליעד מדגיש שוב ושוב שהדיון במחויב ובאפשרי הוא דיון פרופורציונלי: כל עוד מדובר במשהו שיכול להתקיים אחרת או לא להתקיים כלל, הוא מוגדר כאפשרי המציאות, ורק אותו דבר שאינו יכול שלא להיות קיים בשום מצב, בשום דרך, הוא מחויב המציאות באמת. מהו
רצון עצמי, פירוק הרצון העצמי למחויב המציאות ולאפשרי המציאות, צורה של רצון
רצון עצמי, פירוק הרצון העצמי למחויב המציאות ולאפשרי המציאות, צורה של רצון
... עצמי, פירוק הרצון העצמי למחויב המציאות ולאפשרי המציאות, צורה של רצון מה זה רצון עצמי ואיך מפרקים אותו ... בנושא עמוק וחשוב: פירוק הרצון העצמי של האדם לשני מרכיבים מרכזיים - מחויב המציאות ואפשרי המציאות. כדי להבין את מהות הנושא, אליעד מסביר שקודם כל על האדם לשאול את עצמו לגבי כל דבר, האם הוא אפשרי או מחויב. זו הדרך הבסיסית לנתח ולפרק כל רצון שיש לאדם, וכל דבר שהאדם חווה, מרגיש או חושב. אליעד מדגיש את החשיבות של ההבחנה בין מה שהוא אפשרי למה שמחויב. דוגמה פשוטה לכך היא אדם שרוצה לשתות מים. הרצון שלו לשתות מים הוא אפשרי ולא מחויב, כי באותה מידה הוא היה יכול לרצות לא לשתות או לרצות לשתות משהו אחר. עצם ... מים הוא צורה אפשרית של רצון, לעומת עצם קיומו של הרצון עצמו, שהוא מחויב במציאות. כלומר, יש רצון בסיסי, שהוא מחויב בכך שהוא תמיד נמצא, אך הצורה שלו (למשל הרצון הספציפי לשתות מים או כל דבר ... דוגמה לכך שאדם שואל את עצמו: למה אני רוצה לשתות?. הרצון לשתות הוא לא מחויב, אלא רק אפשרי. כלומר, האדם יכול היה באותה מידה לרצות לא לשתות, או לרצות ... לרצות לשתות מיץ או כל משקה אחר. זה הופך את הצורה של הרצון לדבר לא מחויב. לעומת זאת, המהות של הרצון, שהיא עצם העובדה שקיים רצון כלשהו, היא מחויבת, מכיוון שהאדם תמיד חייב לרצות משהו, גם אם הצורה המדויקת משתנה. הדוגמה ... הספציפי הזה הוא אפשרי, אך מתחתיו ישנו רצון בסיסי (המהות) שהוא תמיד מחויב. לכן, לפי אליעד, יש לשים דגש בחקירה הפנימית דווקא על המהות המחויבת ולא רק על הצורה החיצונית והאפשרית של הרצון. למה קשה לאנשים לחקור את ... לבצע פירוק יסודי של כל רצון שעולה בך לשני חלקים ברורים: המהות - החלק המחויב של הרצון, שהוא עצם קיומו של רצון כלשהו. הצורה - החלק האפשרי של הרצון, ... שהוא מפחד מההכרה שאין לו שליטה אמיתית על הרצון הבסיסי עצמו, שהוא תמיד מחויב. אליעד ממליץ להתמודד עם הפחד הזה ולחקור לעומק את הרצון עצמו, ולהגיע ... של ההוויה שלו. מה זה רצון עצמי? איך לפרק את הרצון שלי? מה ההבדל בין מחויב לאפשרי? למה יש לי רצון בכלל? האם הרצון שלי הוא אפשרי או מחויב? איך להבין את מהות הרצון שלי? ...
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות
מחויב המציאות, אפשרי המציאות, האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות האם ישנו דבר שקיומו הוא מחויב המציאות? אליעד כהן דן בנושא מחויב המציאות ואפשרי המציאות ומסביר לעומק האם בכלל קיים דבר שניתן לומר עליו שהוא מחויב המציאות, כלומר, דבר שחייב להתקיים ולא יכול שלא להתקיים בשום תנאי. הסוגיה נוגעת לשאלה פילוסופית בסיסית ביותר - האם יש דבר שכל ... כל דבר שקיים הוא אפשרי בלבד, כלומר, יכול להתקיים או שלא להתקיים בהתאם לתנאים כאלה ואחרים. אליעד מסביר שהרבה פעמים אנשים משתמשים במושגים מחויב או אפשרי מבלי להבין עד הסוף את המשמעות המדויקת של המושגים האלה. הוא מבהיר שלדבר על מחויב המציאות אומר שיש משהו במציאות עצמה שחייב להיות קיים תמיד ובכל מצב. לעומת זאת, אפשרי המציאות הוא מושג שמתייחס לדברים שיכולים להיות קיימים, אך יכולים גם לא להיות קיימים, ותמיד מותנה במשהו אחר שקובע את קיומם. מדוע חשוב להגדיר במדויק מהו מחויב המציאות? אליעד מדגיש שוב ושוב את החשיבות של הגדרות מדויקות. הוא מסביר שאם אנחנו לא מגדירים במדויק את המונח מחויב המציאות, אנחנו עלולים להגיע לבלבול ולהניח הנחות שגויות בנוגע למציאות. הוא מדגים כיצד יש אנשים שאומרים, למשל, שהעולם מחויב המציאות כי הם לא יכולים לדמיין מצב שבו העולם אינו קיים. אבל הוא טוען שזאת תפיסה לא מדויקת, כיוון שהעובדה שאנחנו לא יכולים לדמיין מצב מסוים אינה אומרת שהוא בלתי אפשרי באופן מוחלט. אליעד נותן דוגמה נוספת ומפורטת: הוא אומר שאנשים יכולים לחשוב שדברים מסוימים הם מחויבים, למשל העובדה שהשמש זורחת כל בוקר. עם זאת, הוא מסביר לעומק שהשמש אמנם זורחת כל בוקר, אך היא אינה מחויבת המציאות, מפני שתיאורטית ייתכן מצב שהשמש לא תזרח יום אחד מסיבה כלשהי. כלומר, עצם האפשרות לחשוב על מצב שבו השמש אינה זורחת כבר הופך את המציאות הזאת לאפשרית ולא מחויבת. כיצד ניתן להבחין בין מחויב המציאות לאפשרי המציאות? על מנת להבין את ההבחנה בין מחויב לאפשרי, אליעד מציג שיטת בירור פשוטה: הוא מציע לשאול האם ניתן להעלות על הדעת מצב בו הדבר המדובר לא יהיה קיים. אם ניתן אפילו לדמיין מצב כזה, הדבר אינו מחויב המציאות אלא רק אפשרי. רק דבר אחד שלא ניתן כלל וכלל לדמיין את העדרו, כלומר, דבר שלא ייתכן אפילו בצורה תיאורטית או לוגית שיהיה נעדר, הוא דבר שניתן לומר עליו שהוא מחויב המציאות. אליעד כהן מוסיף הסבר נוסף על תהליך החשיבה: אם מישהו שואל האם בסופו של דבר יש משהו מחויב המציאות או לא? הוא למעשה מניח מראש שיש משמעות להגדרת המונח מחויב. אליעד מסביר שאם אין בכלל משמעות למושג מחויב המציאות, אז השאלה עצמה חסרת משמעות. כלומר, עצם הדיון בשאלה מניח שיש משמעות למונחים ולמושגים האלה, ולכן חשוב כל כך להגדיר אותם בצורה מדויקת וברורה. מה גורם לאנשים להתקשות בהבנת מושג המחויבות? אליעד מתייחס לכך שאנשים מתקשים להבין את מושג מחויב המציאות מפני שהם רגילים לראות דברים באופן מותנה - למשל, הם רגילים לכך שכל דבר שקורה בעולם מותנה בדבר אחר. לכן, כאשר הם מנסים להבין את הרעיון של משהו שהוא מוחלט ואינו מותנה בדבר אחר, הם נתקלים בקושי רב. הוא מציין שהקושי הזה נובע מכך שהחשיבה שלנו רגילה לתנאים ולנסיבות, ולחשוב על מציאות ללא תנאים וללא נסיבות, שהיא פשוט הכרחית תמידית, הוא דבר שקשה לנו לתפוס. אליעד מוסיף דוגמה נוספת ואומר שאנשים עלולים לחשוב למשל שחוקי ההיגיון הם מחויבי המציאות. אך הוא מסביר שגם זה אינו מדויק, מכיוון שייתכן לדמיין אפילו מצב בו ההיגיון עצמו משתנה או אינו קיים, גם אם קשה לנו מאוד לדמיין את המצב הזה בפועל. עצם האפשרות לדמיין ולחשוב על כך מוכיחה שהדבר אינו מחויב באופן מוחלט. האם יש בכלל דבר שהוא באמת מחויב המציאות? לאורך ההסברים והדוגמאות הרבות, אליעד מציג את התפיסה לפיה למעשה ייתכן שאין שום דבר שהוא באמת מחויב המציאות, אלא כל דבר שקיים הוא בהכרח אפשרי בלבד. הוא מציע לשקול את האפשרות שלמעשה כל הדברים שאנחנו רואים סביבנו - כולל העולם כולו, המציאות, הזמן והמרחב - כולם אפשריים בלבד, ואין שום דבר במציאות שהוא מחויב באופן מו
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על קושי להחליט, קושי להתחייב, קושי לקבל החלטה, לא יודע איך להחליט, לא מסוגל להחליט, חמורו של בורידן, קבלת החלטות, לא אוהב להתחייב, לא רוצה להתחייב, פחד ממחויבות, קשה להתחייב
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: כיצד להחליט?, איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? דיכאון? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: כיצד להחליט?, איך למכור מוצר ללקוחות? איך לעשות יותר כסף? איך לשתול מחשבות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בזוגיות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לא להישחק בעבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך לפרש חלומות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך לקבל החלטות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להיות מאושר ושמח ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: מי ברא את אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? האם יש או אין אלוהים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש אמת מוחלטת? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? למה העולם קיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? בשביל מה לחיות? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להנות בחיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן עסקי, אימון אישי לאורח חיים בריא, אימון אישי בטלפון בנושא כיצד להחליט - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1719 שניות - עכשיו 02_08_2025 השעה 15:08:13 - wesi1