21:53מודעות עצמית, יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, אחדות המציאות, מהות המציאות, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, הארה רוחנית, אחדות ונפרדות... עצמית, יש הבדל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, אחדות המציאות, מהות המציאות, אחדות ההפכים, אחדות המהות והצורה, הארה רוחנית, אחדות ונפרדות מהי המשמעות של ההבנה שאין ... הזמן את ההנחה שאין הבדל בין יש לאין, אך גם לבדוק את האפשרות ההפוכה - שאולי דווקא כן יש הבדל. הוא נותן דוגמה על אדם הסובל מכאב גב, שמומלץ לו לבדוק האם יש הבדל בין כאב לאי - כאב, ובנוסף, אם אדם חווה חוסר משמעות, עליו לשאול אם באמת אין משמעות, או שאולי יש משמעות שהוא לא מבחין בה. המטרה היא להגיע למצב שבו, גם ... האדם חווה את שני ההפכים בו זמנית. איך להגיע לחוויה של האחדות? כדי לחוות את האחדות בין יש לאין, אליעד מציע את הפעולות הבאות: לשאול כל הזמן: האם באמת יש הבדל בין יש לאין? לבדוק גם את ההפך - האם אולי כן יש הבדל? לחבר את ההבנה השכלית אל החוויה המעשית ביומיום. להגיע למצב שבו כל דבר - קטן כגדול - נתפס כבעל אותה משמעות. הוא נותן דוגמה נוספת: כאשר אדם חווה כאב, עליו לבדוק האם באמת יש הבדל בין כאב לאי - כאב. אך גם הפוך, אם אדם חושב שמשהו חסר לו או לא משנה לו, עליו לשאול אם באמת זה חסר לו או שאולי יש לו משהו שהוא לא מבחין בו. כיצד לבדוק אם ... להבדיל בין יש לאין, אלא גם להפך - הוא חווה דברים קטנים כמשמעותיים בדיוק כמו דברים גדולים. מהי אחדות המציאות? איך חווים את האחדות בין יש לאין? האם יש הבדל בין יש לאין? מהם ההפכים באחדות? מהי הארה רוחנית? איך להטיל ספק בהבנה שלך? מהי המשמעות של ההבנה שאין הבדל בין יש לאין? השיחה מתחילה בסיפור אישי של ... שלה. היא ניסתה להבין את טבע המציאות על ידי חקירה מעמיקה של מושגים כמו שולחן והמהות של היש. במהלך התהליך היא הגיעה לתובנה שאין הבדל בין יש לאין, אך גם שיש הבדל בין יש לאין - מה שהוביל אותה לתחושת בלבול וחוסר ידיעה. אליעד מסביר לה שהתובנה שלה היא תיאורטית בלבד. הוא אומר שאם הייתה באמת מבינה את הנושא, היא לא ... לבדוק כל הזמן את ההנחה שאין הבדל בין יש לאין, אך גם לבדוק את האפשרות ההפוכה - שאולי דווקא כן יש הבדל. לדוגמה, אם אדם סובל מכאב גב, עליו לבדוק האם באמת יש הבדל בין כאב לאי - כאב. ומנגד, אם הוא חווה חוסר משמעות, עליו לשאול האם באמת אין משמעות, או שאולי קיימת משמעות שהוא לא מבחין בה. המטרה היא להגיע למצב שבו גם ... האדם חווה את שני ההפכים בו זמנית. איך להגיע לחוויה של האחדות? כדי לחוות את האחדות בין יש לאין, אליעד מציע את הפעולות הבאות: - לשאול כל הזמן: האם באמת יש הבדל בין יש לאין? - לבדוק גם את ההפך - האם אולי כן יש הבדל? - לחבר את ההבנה השכלית אל החוויה המעשית ביומיום. - להגיע למצב שבו כל דבר - קטן כגדול - נתפס כבעל אותה משמעות. לדוגמה, כאשר אדם חווה כאב, עליו לבדוק האם באמת יש הבדל בין כאב לאי - כאב. אבל גם הפוך - כאשר הוא חש שדבר מסוים אינו משנה לו, עליו לבדוק האם באמת אין לו חשיבות, או שאולי יש לו משמעות שהוא אינו רואה. המטרה היא ... היש? אין. ואז הלכתי עוד אחרה, ושאלתי מה המהות של היש והאין? שאין הבדל בין יש לאין? ואז הלכתי שוב אחורה, ושאלתי מה המהות של הכל? שאין הבדל בין יש לאין ויש הבדל בין יש לאין. ואז כשהבנתי את זה, הבנתי שאני לא יודעת. גם יש הבדל וגם אין הבדל, וגם אין הבדל בין שניהם. אליעד: האמת היא שאת לא באמת הבנת את הנושא, כי אם ... לאין אז תיישמי את זה. שאלה: השאלה שלי הייתה יותר פרקטית, איך להמשיך עם ההבנה הזאת? אליעד: לדוגמה, כל פעם בחיים שאת חווה הבדל בין יש לאין, תשאלי, האם יש הבדל בין יש לאין? למשל את קמה בבוקר ושואלת איפה המשקפיים? את חווה הבדל בין יש לי משקפיים לאין לי משקפיים. תשאלי, האם יש הבדל בין יש לי משקפיים לאין לי משקפיים? האם יש הבדל בין יש לי לאין לי, או אין הבדל בין יש לי לאין לי? לבדוק. יש אדם שאומר, יש הבדל בין זה שיש לי כסף לאין לי כסף. ואחר אומר, אין הבדל בין זה שיש לי כסף לאין לי כסף. ויש עוד אחד שאומר, שאין הבדל באם אני אומר שיש הבדל או באם אני אומר ... תנועה שאתה עושה זה או בגלל שאתה אומר אין, ואני רוצה שיהיה יש, או בגלל שאתה אומר שיש ואני רוצה שיהיה אין. עכשיו השאלה איך אתה חווה את זה. אם אתה חווה שיש הבדל בין יש לאין, אז אתה כל הזמן בפער. אז אני מציע לה לעשות, שכול פעם שהיא מרגישה שיש הבדל בין יש לאין, לשאול את עצמה, האם יש הבדל בין יש לאין? כול פעם שהיא מרגישה שחסר לה משהו, או שכול פעם שהיא מרגישה שיש לה משהו שהיא לא רוצה אותו, לשאול, האם יש הבדל בין יש לאין או אין הבדל בין יש לאין? ואם את רוצה את זה יותר מתוחכם, כל פעם שאת רואה שאין הבדל בין יש לאין, תשאלי את עצמך, האם באמת אין הבדל בין יש לאין? לדוגמה, האם את חושבת שיש הבדל באם הכוס תעמוד פה או שם? לא. אם היו לוקחים את הכוס וזורקים עליך, היית אומרת שיש הבדל בין יש לאין, ואם הכוס על השולחן, את אומרת אין הבדל בין הכוס שנמצאת פה או שם. מה שאני מנסה לומר, שלא רק לשאול אם אין הבדל בין יש לאין, אלא גם לשאול, אולי כן יש הבדל בין יש לאין? אולי יש הבדל באם הכוס נמצאת פה או שם? להבין מה המשמעות של הכוס שנמצאת פה ומה המשמעות של הכוס שנמצאת שם, צריך לחבר את החוויה. את צריכה להגיע ... לידך, זה מפריע לך כאילו הוא נתן לך אגרוף בפנים. אתה צריך להיות במצב שיש לך את שתי החוויות. שאלה: איך מגיעים למצב כזה? אליעד: לוקחים כל דבר שאתה מרגיש שיש הבדל בין יש לאין, למשל יש כאב או אין כאב, אתה שואל, מה זה משנה אם יש לי כאב? לשאול, האם באמת יש הבדל בין כאב ללא כאב? וגם הפוך, אם מישהו הולך לידך, את אומרת, זה לא משנה לי, זה חסר משמעות עבורי. אבל האם באמת זה חסר משמעות עבורי? האם באמת אין הבדל, אולי ...