אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה יכולת ✔אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
איך אפשר לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?

כדי לדעת האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם בצורה שכלית והגיונית, אליעד מסביר שצריך להתחיל משאלות בסיסיות מאוד, במקום לקפוץ ישר לשאלה הסופית. החקירה חייבת להיות מבוססת על ההיגיון בלבד, בלי להסתמך על תורה, ניסים, או חוויות חיצוניות, אלא רק על השכל הטהור.

מהן השאלות הבסיסיות שחייבים לשאול לפני החקירה?

כדי לענות על השאלה האם אלוהים ברא את העולם, יש לפרק את הטענה הזו למספר שאלות בסיסיות יותר:
  1. מה פירוש המושג "עולם"?
  2. האם העולם לא תמיד היה קיים?
  3. האם בכלל ייתכן שהעולם לא היה קיים?
  4. מה ההגדרה של "יש" ו"אין"?
  5. מה ההגדרה של אלוהים, והאם יש בכלל אפשרות לקיומו?
  6. האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?
כל שאלה כזו היא עולם שלם בפני עצמו וצריכה בירור עמוק ויסודי.

מה הכוונה ב"העולם" והאם ייתכן שלא היה קיים?

כשאומרים "העולם לא תמיד היה קיים", חשוב קודם להגדיר למה בדיוק מתכוונים במילה "עולם". האם מדובר בכדור הארץ בלבד, ביקום, במרחב המקום והזמן, או אולי בכל המציאות כולה? אליעד מסביר שכשאומרים שהעולם נברא, חייבים לברר:
  • האם הכוונה שהחומר שממנו עשוי העולם נברא? אולי החומר תמיד היה קיים?
  • האם רק הצורה של העולם נבראה, אבל החומר תמיד היה קיים?
  • האם הזמן והמקום עצמם נבראו? אם כן, איך ניתן לדמיין מצב שבו לא היו מקום וזמן?
למשל, אליעד מביא דוגמה של אצבע. ניתן לדמיין שהאצבע לא קיימת, אבל האם אפשר לדמיין שהחומר הבסיסי שממנו עשויה האצבע ייעלם לחלוטין? ומה אם גם המקום והזמן לא יהיו קיימים בכלל? האם אפשר בכלל לדמיין מציאות כזו?

מה המשמעות של המושגים "יש" ו"אין" בחקירה על אלוהים?

השלב הבא הוא להגדיר את המשמעות המדויקת של המושגים "יש" ו"אין". כדי להבין האם אלוהים קיים, חייבים קודם לדעת מה המשמעות של קיום.

לדוגמה:
  • האם "יש" פירושו משהו שקיים במקום ובזמן מסוים?
  • האם "אין" משמעותו שלא נמצא בשום מקום ובשום זמן?
  • אם אלוהים מוגדר כישות שנמצאת מחוץ לזמן ולמקום, האם הוא "יש" או "אין"?
  • האם "אפשרות" לקיום של משהו, הופכת אותו ל"יש" או שזה עדיין נחשב "אין"?
אליעד ממליץ לקחת נייר ולהגדיר בדיוק את המשמעות של "יש" ו"אין", כי בלי הגדרה ברורה, אי אפשר להתקדם בכלל בשאלת קיומו של אלוהים.

איך מגדירים את המושג "אלוהים" בצורה מדויקת?

אחרי שמגדירים את המושגים הבסיסיים, מגיעים להגדרה של "אלוהים". אליעד מזהיר שאנשים רבים לא מגדירים נכון את אלוהים, אלא מתארים מה הוא עשה או איזה תכונות יש לו, במקום להסביר מה הוא בעצם.

לדוגמה, לומר "אלוהים ברא את העולם" או "אלוהים טוב", זה לא הסבר מה הוא אלוהים, אלא מה הוא עושה או איך הוא מתנהג.

כדי לדעת אם אלוהים קיים, חייבים להגדיר מהו בדיוק. אפשרויות להגדרת אלוהים הן:
  • החומר הבסיסי שממנו כל העולם עשוי.
  • ישות אינסופית שנמצאת מעבר למקום ולזמן.
  • ישות רוחנית כמו נשמה או תודעה ראשונית.
  • אלוהים שהוא כל המציאות עצמה, כלומר, זהה עם העולם.
כל הגדרה כזו חייבת להיבחן ביחס להגדרות שקבעתם קודם של "יש" ו"אין", כדי לבדוק האם היא בכלל אפשרית בהיגיון.

האם אפשרי שקיים אלוהים לפי ההגדרה שבחרנו?

אחרי שיש הגדרה מדויקת של אלוהים, יש לבחון אם בכלל יכולה להיות קיימת ישות כזו. למשל, אם אלוהים מוגדר כישות אינסופית שלא נמצאת בשום מקום וזמן, יש לבדוק האם בכלל אפשר להיות קיים בלי מקום וזמן. אם זה לא אפשרי, אז ההגדרה של אלוהים מתבררת כבלתי אפשרית.

אליעד מדגיש שצריך לבדוק כל אפשרות בקפדנות רבה, בלי להאמין מראש למדענים או לרבנים, אלא להסתמך רק על ההיגיון של עצמך.

האם יש קשר בין קיום אלוהים לבין העובדה שהעולם קיים?

רק אחרי שהגדרנו מה זה עולם, מה זה "לא תמיד היה קיים", מה זה יש ואין, ומה זה אלוהים, מגיעים לשאלה: האם אלוהים הוא זה שברא את העולם?

כאן חייבים לברר:
  • האם אלוהים היה קיים תמיד והעולם נוצר ממנו?
  • האם העולם היה קיים תמיד בנפרד מאלוהים?
  • האם אלוהים והעולם זהים, ולכן העולם בכלל לא נברא אלא תמיד היה קיים כחלק מאלוהים עצמו?
  • אם אלוהים נמצא מחוץ לזמן, מה המשמעות של "לפני בריאת העולם"?
  • האם אלוהים יצר רק את החומר, או גם את הפוטנציאל של העולם להיות קיים?
אליעד מסביר שהשאלה "האם אלוהים ברא את העולם" היא מורכבת, כי היא מחייבת הבנה עמוקה של כל ההנחות הקודמות. כל שלב חייב להיבדק בצורה מסודרת, תוך חקירה לוגית יסודית.

לסיכום: מה הדרך הנכונה לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?

אליעד מסכם את ההרצאה בכך שכדי לחקור האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם, חייבים:
  1. להגדיר במדויק מה הכוונה ב"עולם" וב"לא תמיד היה קיים".
  2. להגדיר היטב מה זה "יש" ומה זה "אין".
  3. להגדיר במדויק מה זה "אלוהים".
  4. לבדוק בהיגיון אם יכולה להיות בכלל ישות כמו שהגדרנו.
  5. לבחון מה הקשר האפשרי בין אלוהים לבין העולם.
רק אחרי שביררתם את כל השאלות הללו, אפשר לנסות לענות בהיגיון האם אלוהים קיים והאם הוא ברא את העולם.
הקדמה

שאלה גדולה עומדת לפנינו: האם יש אלוהים, והאם אלוהים ברא את העולם או לא ברא אותו? זוהי שאלה רחבה, ורבים מנסים להתמקד בשאלות כמו "האם באמת קיים אלוהים?" או "האם יש הוכחות שהוא ברא את העולם?", אבל כאן נרצה לחקור לעומק את הדרך שבה אפשר בכלל לדעת את הדבר הזה, בדרך הגיונית ושכלית, בלי להסתמך על מקורות חיצוניים כמו תורה, תנ"ך, ניסים וכדומה. נרצה להתחיל בשאלה המתודולוגית: איך בכלל ניגשים לבדיקת השאלה האם אלוהים ברא את העולם, בהנחה שאיננו מסתמכים על עדויות חיצוניות אלא רק על ההיגיון שלנו?

מדוע חשוב לשאול איך ניתן לדעת, ולא רק לשאול האם הוא ברא או לא? כיוון שבכל פעם שבוחנים שאלה גדולה, כדאי קודם לבדוק את הכלים שברשותנו - כלומר, לבדוק באיזו שיטה נחקור את העניין. האם נבדוק את זה באמצעות החושים? האם נשתמש בהיגיון? האם נאמין לעדויות של אחרים? כאן החלטנו להשתמש בשכל ובהיגיון, כלומר, במסגרת חקירה לוגית טהורה, בלי לערב טיעונים שמבוססים על אמונה או מסורת או נס כלשהו. נניח שיש אדם היושב לבדו בחדר ורוצה בעזרת היגיון בלבד לבחון: האם יש אלוהים? האם העולם תמיד היה קיים? האם ייתכן שהעולם נברא? ואיך אפשר לדעת אם אלוהים הוא זה שברא את העולם?

הגדרת הבעיה המרכזית

ישנן שאלות רבות שעולות כשאומרים "אלוהים ברא את העולם". קודם כל, מה פירוש "ברא"? האם העולם אכן לא התקיים בכלל ואז אלוהים יצר אותו מאין? ואולי כן היה קיים משהו, אבל השתנה ונהפך למה שאנו קוראים "העולם"? מעבר לכך, יש הבדל בין "האם העולם לא היה קיים בכלל, ואז נברא?" לבין "האם היו צורות, חומרים או ממדים אחרים שהיו קיימים מאז ומעולם?" ומתוך כך צצה שאלה נוספת: "האם הזמן והמקום עצמם היו קיימים תמיד?" הרי יכול להיות שהמקום והזמן היו קיימים תמיד, ורק החומר או הצורה שבתוכם נוצרו מתישהו. כמו כן, קיימת אפשרות שהעולם קיים מאז ומעולם, ואלוהים לא ברא אותו אלא רק מנהל אותו, או שאולי הוא לא מנהל אותו אך כן ברא אותו, ועוד שלל אפשרויות.

חשוב לא לערבב בין השאלות: השאלה "האם יש אלוהים?" אינה זהה לשאלה "האם העולם לא היה קיים קודם ולכן נברא בנקודה כלשהי?". ובנוסף, גם אם יש אלוהים - לא בהכרח נובע מזה שהוא נתן תורה, או שיש מצוות, או שיש נשמה, או שהוא מעורב באופן אישי בכל רגע ורגע. יש כאן ריבוי תתי - שאלות: האם אלוהים הוא שברא? האם הוא מנהל? האם הוא מתערב במהלך ההיסטוריה? האם הוא ישות אינסופית? האם הוא חופף את כל המציאות? קיימות תפיסות שונות בכל דת ובתוך כל דת לגבי השאלות הללו.

לכן, לפני שבן אדם ניגש לענות על השאלה "האם אלוהים ברא את העולם?", כדאי לעשות סדר: עלינו לפענח בשלבים את ההנחות הבסיסיות שמאחורי הטענה הזו. לדוגמה, הטענה "אלוהים ברא את העולם" מניחה שיש עולם, וששהעולם לא היה קיים כל הזמן, ומניחה שיש ישות בשם "אלוהים", ואחר כך מניחה שהישות הזאת היא שאחראית לבריאת העולם. בדרך, צריך להגדיר מה בדיוק הכוונה במילה "עולם", מה בדיוק הכוונה "לא היה קיים", מה פירוש "אלוהים" ועוד.

חשיבות ההגדרות: עולם, קיים, יש, אין

כדי לבחון האם העולם נברא, עלינו להגדיר מה הכוונה במילה "עולם". האם מדובר רק בכדור הארץ? האם הכוונה לכל החומר ביקום? האם "העולם" כולל גם את הזמן והמקום עצמם? האם הכוונה למערכת השמש בלבד, או לכל המציאות כולה על כל ממדיה? קיימים המון הסברים אפשריים למילה "עולם". יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל הכוכבים, יש כאלה שיאמרו שהעולם זה כל היקום המוכר, ויש שיאמרו שהעולם כולל גם מה שמחוץ ליקום, אם יש כזה. לפני שבודקים האם נברא או לא, עלינו לקבוע על מה בדיוק אנחנו מדברים.

אחר כך, כשאומרים "העולם לא היה קיים", עלינו לדייק: מה פירוש "לא היה קיים"? האם רק החומר לא היה קיים? האם הצורה שלו לא היתה קיימת, אבל משהו אחר כן היה? האם המקום והזמן היו קיימים לבד, בלי חומר? או אולי לא היה קיים דבר, ואף לא מרחב וזמן? צריך גם לשאול: מהי המשמעות של "קיים" או "אינו קיים"? אם משהו לא נמצא בשום מקום ובשום זמן, האם זה אומר שהוא איננו, או שאפשר לומר שהוא קיים בדרך אחרת? האם היתה "אפשרות" שהעולם יהיה קיים, גם כשהוא לא היה בפועל? ואם לא היתה אפשרות בכלל, כיצד בכל זאת נוצר?

בנוסף, חשוב להבין שיש הבדל בין "האפשרות שהעולם יהיה קיים" לבין "העולם קיים בפועל". לעתים, כשאנחנו אומרים "משהו לא קיים", אנו מתכוונים לכך שהוא לא מופיע כרגע בחושינו, אך עדיין נשארת אפשרות שיופיע. למשל, אם אין חתול בחדר, עדיין קיימת אפשרות שיום אחד חתול ייכנס לחדר. אז האם אנחנו אומרים "אין חתול" בגלל שהוא לא כאן עכשיו, או אנו כוללים במשפט "אין חתול" גם את האפשרות שלא יהיה חתול אף פעם? ההבחנות הללו חשובות כדי להבין מה פירוש "העולם לא היה קיים".

השאלות הנגזרות וחקר האפשרויות

נקודה יסודית נוספת היא שייתכן שהמילה "עולם" כוללת את הזמן והמקום עצמם. במקרה כזה, אמירה כמו "העולם לא היה קיים" תצטרך להסביר איך בכלל אפשר לדבר על "לפני שהעולם היה קיים" אם לא היה זמן. כי אם לא קיים הזמן, לא ברור מה פירוש "לפני". גם לא ברור מה פירוש "לא היה מקום" אם לא היה ממד מרחבי כלשהו. מכאן צצות שאלות: "האם המקום והזמן עצמם נבראו?" ואם כן, באיזה אופן? האם יש אופציה שמרחב המקום והזמן יהיו לא קיימים בכלל, ואיך נוכל בכלל להבין מצב כזה?

לאחר שמבהירים את השאלות האלה, יש לעבור לחקירת הנושא "האם באמת ייתכן שהעולם לא היה קיים אי פעם?". האם יש היגיון שחומר העולם, או הזמן והמקום עצמם, התחילו פתאום? או שאולי תמיד היו, ובשלב מסוים הופיעה צורה מסוימת של היקום? ואולי באמת אי אפשר לקבוע שהעולם החל אי פעם, כי בעינינו תמיד היה משהו בסיסי ואנחנו לא מדמיינים שאין מקום ואין זמן?

מכאן אנו מגיעים לחקירה אודות "אלוהים". האם ההנחה שיש אלוהים קשורה בהכרח לכך שהעולם התחיל? או שאולי גם אם העולם קיים מאז ומעולם, עדיין יכולה להיות ישות שנקרא לה אלוהים, שהיא זו שמחיה ומנהלת? או להפך: אולי אין אלוהים, אבל העולם בכל זאת התחיל מעצמו בדרך כזו או אחרת? לכן צריך סדר לוגי: קודם בודקים מה פירוש "העולם קיים" או "לא קיים". אחר כך בודקים מה פירוש "אלוהים קיים" או "לא קיים". רק לבסוף נברר האם יש חיבור סיבתי: אם אלוהים קיים - האם הוא באמת ברא את העולם?

כדי לחקור "האם יש אלוהים?" עלינו בראש ובראשונה להגדיר מה זה "יש" ו"מה זה "אין". האם "יש" פירושו "נמצא היכנשהו במקום וזמן"? האם "אין" משמעו "לא תופס שום מקום ושום זמן"? אם כן, ואם נרצה להגדיר שאלוהים לא תופס מקום וזמן, יצא שכלפי ההגדרה הזו הוא בגדר "אין". אבל אולי הוא "אין" במובן הזה, ובכל זאת "יש" באופן אחר על - ממדי? ולכן חובה להיכנס לעומק ההגדרות: מהו "יש"? מהו "אין"? איזה דברים אנחנו רגילים לכנות "ישנם"? איזה דברים נחשבים "אינם"? האם אפשר לומר על אפשרות שהיא "קיימת"? האם אפשר לומר על רעיון שהוא "קיים"? כל אלו שאלות שצריך לבררן, כי אחרת נישאר עם מילים מעורפלות.

הגדרת אלוהים

אחרי שביררנו את המושגים "יש" ו"אין", אפשר לנסות להגדיר "מה זה אלוהים?". כאן בדרך כלל מתרחשת טעות נפוצה: אנשים לא באמת מגדירים מהו האל, אלא אומרים דברים כמו "אלוהים ברא את העולם", "אלוהים מנהל את העולם", "אלוהים הוא טוב", "אלוהים נתן לנו מצוות". אך כל אלו אינם מגדירים מיהו, אלא מתארים פעולות או תכונות מסוימות שמייחסים לו. וכדי להחליט אם אלוהים קיים או לא, חשוב שנבין תחילה מהי ההגדרה של "אלוהים" ולא רק מה מייחסים לו.

יש שבוחרים להגדיר: "אלוהים הוא החומר הבסיסי שממנו הכל נוצר". אם כך, ברור שאותו חומר יסודי חייב להיות קיים, שהרי אם יש עולם - משהו בסיסי שממנו הוא מורכב ודאי קיים. יש מגדירים אחרת: "אלוהים הוא מעל המקום והזמן", "אלוהים הוא כל המציאות כולה", "אלוהים הוא אינסופי" או "אלוהים הוא התודעה הראשונית". בכל הגדרה חדשה אנו חייבים לבדוק האם היא מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין". אם אלוהים אינו תופס מקום וזמן, ואנו הגדרנו קודם לכן שכל דבר שישנו תופס מקום וזמן - נוצר לנו סתירה לוגית. לכן, כל הגדרה שמעלים דורשת בדיקה: האם בכלל אפשר לקיים אותה במסגרת ההיגיון שלנו?

כמו כן, גם בתוך היהדות לבדה יש גישות שונות לגבי מידת המעורבות של אלוהים, לגבי היקף השליטה שלו, או לגבי המושג "בחירה חופשית" של האדם. נוסף על כך, תפיסה נוצרית לא זהה לתפיסה מוסלמית, ותפיסה פילוסופית עשויה להיות שונה משתיהן. אנשים שונים אומרים "אלוהים" ומתכוונים לרעיונות שונים מאוד. יש מי שיגיד "אלוהים" ומכוון לאינסוף, יש שיאמר "אלוהים" ומתכוון לישות בעלת תכונות אנושיות. לכן, לפני שמנסים לבדוק "האם יש או אין אלוהים?", יש להבהיר על איזו הגדרה של "אלוהים" מדברים.

הקשר בין אלוהים לבין העולם

אחרי שמצליחים להגדיר באופן ברור מה פירוש "עולם" ומה פירוש "אלוהים", אפשר לשאול: "האם אלוהים ברא את העולם?" וגם כאן נשאלת השאלה: מה בדיוק אומרת המילה "ברא"? האם העולם לא היה קיים בכלל, כולל הזמן והמקום, עד שאלוהים ברא אותו? או שהעולם היה קיים באיזושהי צורה פוטנציאלית? האם גם האפשרות להיווצרות עולם נבראה, או שהאפשרות היתה שם מאז ומעולם, ורק התממשה?

אם מחליטים שאלוהים קיים מחוץ לזמן ולמקום, אז איך ניתן לומר שהעולם "נוצר" בנקודת זמן? שהרי אם לא היה זמן, מה פירוש "לפני הבריאה"? ואם חומרים התהוו רק מ"כלום", צריך להסביר מה משמעות "כלום" זה, ואיך אפשר בכל זאת לעבור ממצב של "אין חומר" למצב של "יש חומר". ואז מגיעים לחקירה נוספת: האם אלוהים והעולם הם שני דברים נפרדים? אולי אלוהים הוא עצמו כל החומרים והצורות? האם יש הבדל מהותי בין אלוהים לעולם, או שמא הם דבר אחד?

כל זה מלמד אותנו שהמשפט "אלוהים ברא את העולם" הוא משפט מורכב, שמושתת על שורה ארוכה של הנחות יסוד ושאלות לוגיות. אין טעם למהר לענות "כן" או "לא" בלי לבחון את כל השלבים. חקירה אמיתית דורשת שנעבור שלב אחר שלב:
  1. להגדיר מהו "עולם". האם זה רק כדור הארץ? האם זה כל היקום? האם כולל גם זמן ומקום? או אולי כל המציאות כולה?
  2. להבין את המשמעות של "לא כל הזמן היה קיים". האם באמת יתכן שהזמן והמקום לא היו? האם יתכן שהחומר לא היה, אבל המקום והזמן כן היו?
  3. לעמוד על ההבדל בין "אפשרות" קיום לבין "קיום בפועל". לפני הקיום, האם אפשרות הקיום עצמה היתה קיימת?
  4. להגדיר מהי ישות שהיינו קוראים לה "אלוהים". האם זו ישות אינסופית במרחב? ישות מעבר למקום ולזמן? ישות שהיא החומר עצמו? ישות רוחנית?
  5. לשאול אם בהגדרות האלה, בכלל קיימת אפשרות שאלוהים יהיה קיים או לא קיים. האם הוא יכול להיחשב "ישנו" או "איננו" על פי ההגדרות שבחרנו?
  6. לבחון אם אכן אלוהים מתקיים בהגדרה שניסחנו, ואם כן - כיצד זה קשור לבריאה? אולי הוא לא ברא את העולם כלל אלא רק קיים במקביל? או אולי העולם הוא חלק ממנו?
רק לאחר שעוברים את כל שרשרת השאלות וההגדרות, אפשר לנסות לענות אם אכן סביר או הגיוני או "נכון" לומר שאלוהים ברא את העולם. צריך גם לזכור שכל החקירה הזו מבוססת על הנחת יסוד "שההיגיון שלנו נכון". אם מישהו פוסל את תקפות ההיגיון, אז אי אפשר להוכיח דבר, כי כל ההוכחות מושתתות על ההיגיון.

סיכום והמלצה להמשך חקירה

בסופו של דבר, השאלה "האם יש אלוהים והאם הוא ברא את העולם?" גדולה בהרבה ממה שנדמה במבט ראשון. בכדי להתחיל לענות עליה בדרך שכלית, כדאי לעבור צעד צעד:

1. להגדיר לעצמנו מהו "העולם" שאנו מדברים עליו, ולשאול אם יכול להיות שלא היה קיים בעבר.

2. להבין את מושגי "יש" ו"אין", ולבדוק כיצד הם חלים על דברים חומריים, רעיוניים או פוטנציאליים.

3. לשאול מה פירוש "אלוהים" - האם זה חומר בסיסי, תודעה בלתי מוגבלת, ישות אינסופית או משהו אחר?

4. לשאול אם קיימת בכלל אפשרות הגיונית לקיומו של אלוהים בהגדרה שבחרנו, והאם ההגדרה מתיישבת עם ההגדרות הקודמות שלנו ל"יש" ו"אין".

5. לבסוף, לבדוק אם יש תימוכין לוגיים או הסברים הגיוניים לכך שאותה ישות (אלוהים) גם בראה בפועל את מה שאנו מכנים "העולם", או שאולי העולם קיים בנפרד ממנו, או שתמיד התקיים.

יש אנשים הבונים את תפיסתם על מסורת, על אמונה, על התורה, על תיאורים של נסים, על חוויות מיסטיות או על דברי מדענים שעוסקים במפץ הגדול ובתהליכים קוסמולוגיים שונים. אבל אם מחליטים לבדוק הכל בדרך של חקירה שכלית טהורה, מגלים שהשאלות מסתעפות להרבה מאוד כיוונים, ושום תשובה לא תהיה פשוטה או קצרה. במקום זאת, נוצרת סדרה של שאלות יסודיות לגבי עצם המושגים "קיים" ו"לא קיים", "מקום", "זמן", "אפשרות" ו"פוטנציאל", ובלי לברר אותן, אין טעם אמיתי להגיע לפסק דין סופי האם יש אלוהים או האם הוא ברא את העולם.

לכן, המסקנה היא שלא די לומר "יש אלוהים" או "אין אלוהים" או "אלוהים ברא את העולם" או "לא ברא", לפני שחוקרים היטב ומגדירים כל שלב בדרך. ככל שמעמיקים, מגלים עוד ועוד מורכבות, ועוד שאלות חדשות צצות ועולות. בצורה כזו, המחקר הופך להיות מרתק בפני עצמו, מפני שהוא מוביל אותנו לברר הרבה יותר מאשר רק את עניין בריאת העולם. הוא מוביל אותנו להבנות יסודיות בנוגע לתפיסת המציאות, למהות הזמן והמקום, למהות האפשרות והחומר, ולבסוף גם למהות התודעה שלנו, ואיך כל אלו משתלבים בהנחה על קיומו של אלוהים.

בסיום, כדאי לזכור שאפשר להמשיך לחקור ולשאול גם שאלות על המערכת המוסרית והדתית, על השאלה אם יש טעם בקיום מצוות, על שאלת הבחירה החופשית, ועל מידת המעורבות של האל במציאות. אבל לפי הסדר ההגיוני המתואר כאן, תחילה מומלץ להגדיר ולחקור את היסודות.
מה זה יש? מה זה אין? מה ההגדרה של יש? מה הגדרה של אין? מה זה יש אלוהים? מה זה אין אלוהים? קיום בלי מקום וזמן, קיום מחוץ למקום ולזמן, מה זה קיים? מה זה לא קיים? מה ההגדרה של קיים? מה ההגדרה של לא קיים? העולם קדמון, קדמות העולם, העולם נברא על ידי בורא, האם העולם כל הזמן היה קיים? הקשר שבין אלוהים לבין העולם, הקשר שבין העולם לבין אלוהים, בריאת העולם על ידי אלוהים, האם יכול להיות שיש אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? קיום כאפשרות, קיום כפוטנציאל, משהו שלא קיים בכלל, משהו שכל הזמן קיים, החומר שממנו עשויה המציאות, ממה הכל עשוי? מה היה לפני המקום והזמן? ממה עשויים המקום והזמן? מה זה מקום? מה זה זמן? מה זה מציאות? מה זה קיום? האם העולם לא כל הזמן היה קיים? האם העולם נוצר? איך העולם נוצר? האם העולם נברא? איך העולם נברא? האם אלוהים נתן את התורה? מי נתן את התורה? איך לדעת האם משהו קיים? איך לדעת אם משהו לא קיים? האם העולם קיים? האם יש אפשרות שיש אלוהים? האם יש אפשרות שאין אלוהים? האם יש הוכחות שיש אלוהים? האם יש הוכחות לקיומו של אלוהים? האם יש הוכחות שאין אלוהים? האם אין הוכחות לקיומו של אלוהים? מה הסיכוי שיש אלוהים? מה הסיכוי שאין אלוהים? מה הסיכוי שאלוהים ברא את העולם? הגדרת אלוהים, תפישת אלוהים, שינויים בתפישת האלוהות, מערכת היחסים שבין אלוהים לבין העולם, לימודי פילוסופיה, סוגיות בפילוסופיה
איך אפשר לדעת האם אלוהים יכול הגדרה מדויקת העולם נברא קיום כפוטנציאל מה זה אלוהים תתי שאלות אלוהים הוא טוב הוכחה שאלוהים לא קיים פסק דין תודעה איך אלוהים ברא את העולם איך לדעת איך לדעת אם איך לדעת אם יש אלוהים איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם איך לדעת האם יש איך לדעת האם יש אלוהים אין אלוהים אלוהות אלוהים אלוהים ברא אלוהים ברא את העולם אלוהים ובריאת העולם אלוהים לא קיים אפשרות אפשרות שיש אלוהים בורא עולם בריאת העולם האם אין אלוהים האם אלוהים ברא את העולם האם אלוהים קיים האם העולם נברא האם העולם נברא על ידי אלוהים האם יכול להיות האם יכול להיות אלוהים האם יכול להיות שאין אלוהים האם יש אלוהים הגדרה הגדרה של אלוהים הגדרות הוכחה לאי מציאות הבורא הוכחה לאלוהים הוכחה לכך שאין אלוהים הוכחה לכך שיש אלוהים הוכחה למציאות הבורא הוכחה לקיום אלוהים הוכחה לקיום האל הוכחה לקיומו של אלוהים הוכחה שאין אלוהים הוכחה שאלוהים לא קיים הוכחה שאלוהים קיים הוכחה שיש אלוהים הוכחות לאי מציאות הבורא הוכחות לאלוהים הוכחות לכך שאין אלוהים הוכחות לכך שיש אלוהים הוכחות למציאות הבורא הוכחות לקיום אלוהים הוכחות לקיום האל הוכחות לקיומו של אלוהים הוכחות שאין אלוהים הוכחות שאלוהים לא קיים הוכחות שאלוהים קיים הוכחות שיש אלוהים הוכחת אי מציאות הבורא הוכחת מציאות הבורא הוכחת קיום אלוהים הוכחת קיומו של אלוהים העולם העולם נברא העולם נברא על ידי אלוהים יהדות תורה מצוות אלוהים יכול להיות יכול להיות אלוהים יכול להיות שאין אלוהים יכולת יש אלוהים לדעת האם יש להיות אלוהים למה אלוהים ברא את העולם מדוע אלוהים ברא את העולם מה ההגדרה של אלוהים מה זה אלוהים מהי האפשרות שיש אלוהים מציאות האלוהים מציאות הבורא עולם קיומו של אלוהים
גבולות ההיגיון, האם השכל מוגבל, יכולת הכרתית, יכולת אנליטית, יכולת קוגניטיבית, יכולת הכלה, יכולת הפשטה, השכל האנושי, מוגבלות התפיסה האנושית, גבולות השכל, שכל על אנושי, לוגיקה
גבולות ההיגיון, האם השכל מוגבל, יכולת הכרתית, יכולת אנליטית, יכולת קוגניטיבית, יכולת הכלה, יכולת הפשטה, השכל האנושי, מוגבלות התפיסה האנושית, גבולות השכל, שכל על אנושי, לוגיקה
... ההיגיון, האם השכל מוגבל, יכולת הכרתית, יכולת אנליטית, יכולת קוגניטיבית, יכולת הכלה, יכולת הפשטה, השכל האנושי, מוגבלות התפיסה האנושית, גבולות ... אליעד מסביר שכדי לדעת אם השכל מוגבל, האדם צריך תחילה להבין את מהות השכל עצמו. הוא נותן דוגמה לכך שאם נחליט שהשכל הוא יכולת התפיסה באמצעות החושים בלבד, כמו הראייה או השמיעה, אז ברור שהשכל הזה יהיה מוגבל, מכיוון שהוא אינו יכול לתפוס דברים שנמצאים מחוץ לטווח החושים שלו. למשל, אם נאמר שהשכל ... מסביר שאם ראיתם בית עולה באש, אינכם צריכים לראות באופן ישיר שהספה בתוך הבית נשרפה כדי להסיק שגם היא נשרפה. זו דוגמה ליכולת הסקת מסקנות, שמראה שהשכל האנושי מסוגל לעבד נתונים מעבר לקליטה החושית הישירה. מה בין קליטה חושית להסקת מסקנות מופשטת? אליעד מבהיר שהשכל כולל גם יכולת הפשטה. הוא מביא דוגמה לשאלה מופשטת כמו האם העולם קדמון ... תשובה ישירה באמצעות החושים, זו שאלה פילוסופית, אך השכל מסוגל לעסוק בה רק על סמך היגיון, מסקנות וניתוח לוגי. זו דוגמה ליכולת שכלית מופשטת שאינה תלויה בקליטה חושית ישירה. האם השכל יכול לתפוס אינסוף? אליעד מסביר שכאשר אומרים שהשכל מוגבל, חשוב להבין ... בעצם ההגדרה של שכל כמשהו מסוים, כבר נוצרת המגבלה שלו. האם אפשר לתפוס שני דברים בו - זמנית? עוד דוגמה שאליעד מעלה היא היכולת או אי - היכולת לחשוב על שתי מחשבות בו - זמנית. הוא מדגים שהמוח, ברמה ... את התפיסה. אם אדם אומר אני מאמין בדבר מסוים או אני מבין דבר מסוים, הוא יוצר אוטומטית גבולות לתפיסה שלו. מצד שני, היכולת לבחור באיזו תפיסה להשתמש - באמונה, הבנה, או תפיסה מעבר ... השכל, משום שהכרה כזו מאפשרת לאדם להסתכל על המציאות מפרספקטיבה גבוהה יותר, מחוץ לשכל. כך, אדם שמבין שהשכל שלו מוגבל יכול למעשה להסתכל על המציאות דרך פרספקטיבה בלתי מוגבלת, בכך שהוא מודע למוגבלות זו. הכרת המוגבלות היא הצעד הראשון ליציאה ממנה. מהי האנלוגיה של הרקולס והיכולת האנושית הבלתי מוגבלת? אליעד מביא סיפור מיתולוגי על ... בצורתו האנושית, יש בו גם משהו שהוא במהותו אינסופי ובלתי מוגבל. למה חשוב לזהות עם איזה אני האדם מזדהה? אליעד מסביר שהאדם יכול להזדהות עם אני מוגבל או אני בלתי מוגבל. אם האדם מזדהה עם האני ... מוגבל. לעומת זאת, אם הוא יכיר שיש בו גם אני אחר - בלתי מוגבל - שמסוגל ליותר, הוא יוכל לפרוץ את מגבלותיו. ההבנה שאדם יכול לבחור באיזה אני להזדהות, מאפשרת לו להרחיב את תפיסת המציאות ... או לא? התשובה של אליעד לשאלה זו היא שהשכל הוא גם מוגבל וגם בלתי מוגבל, תלוי במה האדם בוחר להזדהות. אם הוא מתייחס לשכל כיכולת תפיסה בלבד, הוא מוגבל. אך אם הוא מתייחס לשכל כיכולת לבחור בין מוגבל ללא מוגבל, אז השכל הוא בלתי מוגבל. זו הבחנה קריטית שמאפשרת לאדם להרחיב את תפיסתו ואת יכולותיו. האם השכל האנושי מוגבל? כיצד לזהות מגבלות שכליות? יכולת תפיסה והסקת מסקנות מה ההבדל בין אמונה להבנה? האם ניתן לתפוס ...
יכולת אין סופית או צמצום, איך מתבטאת יכולת אין סופית? האם יכולת אין סופית מתבטאת בצמצום? כוחות על טבעיים, הצמצום של אלוהים, אולי אני אלוהים? אולי אתה אלוהים? אולי אני כל יכול? האם אלוהים יכול לעשות הכל? כוחות על אנושיים
יכולת אין סופית או צמצום, איך מתבטאת יכולת אין סופית? האם יכולת אין סופית מתבטאת בצמצום? כוחות על טבעיים, הצמצום של אלוהים, אולי אני ... אני כל יכול? האם אלוהים יכול לעשות הכל? כוחות על אנושיים האם יכולת אינסופית בהכרח מתבטאת ביכולת לעשות הכל? אליעד כהן מציג את השאלה, מה המשמעות של יכולת אינסופית והאם יכולת אינסופית באמת מתבטאת באופן ויזואלי ברור וגלוי. הוא מתחיל בדוגמה ברורה ... אפשרית רק עבור מי שיש לו יכולת אינסופית. לדוגמה, היינו שואלים אותו: האם אתה יכול לברוא עוד כדור ארץ? אם הוא באמת בעל יכולת אינסופית, התשובה אמורה להיות חיובית, והוא יוכל לברוא עוד כדור ארץ. מה ... בוודאות שהוא עשה זאת מתוך יכולת אינסופית ולא מתוך סיבה אחרת? מכאן עולה בעיה עמוקה יותר, המצביעה על כך שיכולת אינסופית לא תמיד ניתן לאשר בוודאות מוחלטת באמצעות פעולה מסוימת, כי ... צריכה לקרות ממילא. האם יכולת אינסופית מחייבת כאוס מוחלט? אליעד כהן ממשיך לדון בשאלה האם היכולת האינסופית, האפשרות לעשות הכל, באמת מחייבת את האדם או את האל בעל היכולת לעשות הכל בפועל? הוא שואל, אם מישהו יכול לעשות הכל, האם זה מחייב שהוא אכן יעשה את כל הדברים בפועל? האם המציאות ... דווקא ההיפך הוא הנכון - יכול להיות שמישהו בעל יכולת אינסופית בוחר מרצונו להצטמצם ולהגביל את עצמו לזמן ולמקום מסוימים? ... הוא בוחר מרצונו להגביל את יכולתו ולהיראות כלפי חוץ כמי שאינו בעל יכולת אינסופית? איך יכולת אינסופית יכולה להתבטא דווקא דרך צמצום עצמי? אליעד מסביר נקודה חשובה ... לא מעידה על כך שאין בה יכולת אינסופית. להפך, דווקא יכול להיות שמישהו או משהו בעל יכולת אינסופית החליט במודע לצמצם את עצמו, להגביל את עצמו בתוך מקום וזמן מסוימים. במקרה כזה, היכולת האינסופית לא תיראה כלפי חוץ, והיא לא תתגלה ככוח על טבעי ברור או ... שבחר להצטמצם. כלומר, יתכן שהיכולת האינסופית קיימת בכל אדם, אלא שהוא פשוט אינו מודע לכך כי בחר ... שאתה מוגבל אומרת שאין לך יכולת אינסופית? נקודה מרכזית נוספת שאליעד מבהיר היא שהמוגבלות והצמצום שאנו ... אינם הוכחה לכך שאין לנו יכולת אינסופית. יכול להיות שכל אדם ואדם, למרות מגבלותיו הגלויות, מחזיק ב
איך לשפר ריכוז? איך לשמור על ריכוז? איך להתרכז? יכולת ריכוז גבוהה, שיפור יכולת ריכוז, ריכוז בזמן למידה, להצליח להתרכז, בעיות ריכוז, קושי להתרכז, הפרעת קשב וריכוז, לא מצליח להתרכז
איך לשפר ריכוז? איך לשמור על ריכוז? איך להתרכז? יכולת ריכוז גבוהה, שיפור יכולת ריכוז, ריכוז בזמן למידה, להצליח להתרכז, בעיות ריכוז, קושי להתרכז, הפרעת קשב וריכוז, לא מצליח להתרכז
... על ריכוז? איך להתרכז? יכולת ריכוז גבוהה, שיפור יכולת ריכוז, ריכוז בזמן למידה, להצליח ... להתרכז האם אפשר לשפר את יכולת הריכוז או שהיא קבועה מראש? ... בשאלה האם ניתן לשפר את יכולת הריכוז או שמדובר בתכונה ... עצמית. לדוגמה, אדם יכול לחשוב שהוא מרוכז כשהוא בכלל לא ... בכיתה ומרגישים חוסר יכולת להקשיב, מתחממים ומאבדים ... להתרכז בשיעור, אבל יכול לשבת שעות ולהתרכז במשחק מחשב. מכאן ... ממנו. לדוגמה, ילד בכיתה יכול להיות מרוכז לחלוטין במחשבות על ... איך שיפור השכל משפיע על יכולת הריכוז? אליעד מדגיש כי אחת ... לשפר ריכוז היא לשפר את יכולת ההבנה והשכל באופן כללי. ... מבין, האדם מרגיש שהוא יכול להתמודד עם החומר. כתוצאה מכך, קל ... ניתן בכל זאת לשפר את יכולת הריכוז בפועל? אליעד כהן ... אליעד מבהיר כי תרופות יכולות לעזור באיזון פיזיולוגי ... קשב? האם ניתן לשפר את יכולת הריכוז או שמדובר במשהו קבוע ... ראיה לכך שאפשר לשפר את יכולת הריכוז. מצד שני, עלתה ... באמת חל שינוי של ממש ביכולת הריכוז עצמה, אלא בשיפוט ... חם לו, והוא פשוט לא יכול להמשיך ולהתמקד בדברי המורה. נשאלת ... הנלמד, ולאו דווקא חוסר יכולת טכנית להתרכז. האם באמת הכל בראש ... יותר. אם מפתחים את יכולת ההבנה, לומדים לחבר בין ... יותר - במקרים רבים יכולת הריכוז עולה. לפעמים ממליצים ... כיצד בכל זאת משפרים יכולת ריכוז? 1. הבנת התועלת שבנושא יש ... הרגשי, מגלים פתאום שיש יכולת ללמוד ולהתרכז מצוין. 4. ... הוא אצל הילד - אין לו יכולת קשב - או שמא זו המערכת הלימודית ... טוב האם ניתן לשפר יכולת ריכוז זאת השאלה, ריכוז האם ניתן לשפר יכולת ריכוז כן או לא? ש: כן. אליעד: כן ... היית מרוכז ואחר כך לא ויכול להיות שבשניהם לא היית מרוכז ... אגיד לך אני לפני זה לא יכולתי לשבת בכיתה ולהתרכז יותר מדי זמן ... לי חם ואני פשוט לא יכול לשבת. אליעד: אבל זאת לא בעיית ... לא בעיה בך זאת בעיה בו יכול להיות, דרך אגב גם אתה אם היית מבקש ... עכשיו נגיד תבקש מאלה ויכולת לשחק עליו שעות להתרכז בו ...
אינטליגנציה, פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, לפתח את השכל, לפתח את החשיבה, יכולת קוגנטיבית, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולת החשיבה, התפתחות קוגניטיבית, קוגניציה, פיתוח אינטליגנציה
אינטליגנציה, פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, לפתח את השכל, לפתח את החשיבה, יכולת קוגנטיבית, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולת החשיבה, התפתחות קוגניטיבית, קוגניציה, פיתוח אינטליגנציה
... פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, לפתח את השכל, לפתח את החשיבה, יכולת קוגנטיבית, שיפור יכולת שכלית, שיפור יכולת החשיבה, התפתחות קוגניטיבית, ... לדעת בוודאות מוחלטת שמשהו נכון? הרצאתו של אליעד כהן עוסקת בנושא האינטליגנציה, פיתוח השכל, החשיבה והיכולת להגיע לוודאות מוחלטת. אליעד מבהיר כי היכולת של אדם להגיע לוודאות תלויה ... שאי אפשר להגיע לוודאות באמצעות רצון בלבד - חייבים שכל שיברר ויחקור כל אפשרות. האם אדם עם שכל קטן יכול להגיע מהר יותר לוודאות? אליעד מציין שלכאורה אדם בעל שכל מוגבל יכול להגיע מהר יותר לוודאות, כי יש לו פחות ... כמו למה זה ככה?, האם זה מחויב שיהיה כך? וכדומה. באמצעות תרגול מתמשך של חקירות אלו, האדם משפר את יכולת הניתוח השכלית שלו, כך שביום שבו ... יסודית. כשהאדם משתמש בשכל באופן פעיל - מנתח, שואל ומטיל ספק - הוא עובר מדמיון להבנה שכלית, ואז הוא יכול להיות בטוח במסקנות שלו. מדוע חשוב לפרק ... להיות בטוחים בתגובה שלכם. האם וודאות מוחלטת אפשרית עבור כל אדם? אליעד טוען שבסופו של דבר, כל אדם יכול להגיע לוודאות מוחלטת על פי השכל האישי ... לרגש? האם וודאות יחסית קיימת? איך לפתח את החשיבה והשכל? מה ההבדל בין דמיון להבנה שכלית? כיצד לשפר יכולת קוגניטיבית? ...
פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, לפתח את השכל, פיתוח יכולת שכלית, פיתוח יכולת קוגניטיבית, יכולת חשיבה
פיתוח השכל, פיתוח החשיבה, לפתח את השכל, פיתוח יכולת שכלית, פיתוח יכולת קוגניטיבית, יכולת חשיבה
... השכל, פיתוח החשיבה, לפתח את השכל, פיתוח יכולת שכלית, פיתוח יכולת קוגניטיבית, יכולת חשיבה מהי הדרך לפתח את השכל ויכולת החשיבה? ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בפיתוח השכל, פיתוח החשיבה, והיכולת לחשוב בצורה ברורה ומעמיקה יותר. אליעד מדבר על איך ניתן לפתח את היכולת הקוגניטיבית והחשיבתית שלנו, ומדגיש שזו לא רק תכונה מולדת אלא גם משהו שניתן לפתח ולעבוד עליו. מהו תהליך פיתוח החשיבה? אליעד מציין שתהליך פיתוח החשיבה כולל את היכולת לראות את הדברים מזוויות שונות, כלומר, היכולת לראות את ההיפוך של כל מצב או רעיון. לדוגמה, אם אדם מתרגל לחשוב על תפוחים, הוא לומד להסתכל עליהם גם מצדדים אחרים ולראות את ההפך של כל מצב או מצב רוח. השלב הראשון בהפיתוח הוא להבין שהיכולת הזו ניתנת לפיתוח, גם אם לא נולדים איתה בצורה טבעית. כשרואים את הדברים ... מתאר את החשיבה הזו כדרך להימנע מהתלות במצבים ובדברים, ולהפוך את האדם לעצמאי יותר במחשבותיו ובבחירותיו. האם כל אחד יכול לפתח חשיבה כזו? השאלה האם כל אחד יכול לפתח חשיבה כזו עולה במהלך ההרצאה, ואליעד עונה עליה בצורה חיובית. הוא מדגיש שלמרות שלחלק מהאנשים זה יכול להיות טבעי יותר, כל אחד יכול לפתח את היכולת הזו על ידי תרגול מתמיד והבנה עמוקה יותר של העולם. לדוגמה, אם אדם לא מצליח להבין מצב מסוים בעסק, הוא יכול להשתמש בכלים של הפיכת המצב כדי להבין אותו טוב יותר. המהות היא לשאול את השאלות ... הוא לדעת איך להתמודד עם קונפליקטים וויכוחים. לדוגמה, אם אדם נמצא במצב של ויכוח בעסק עם עובד שלא מבין את עמדתו, הוא יכול לפתח את היכולת להציג את הבעיה ממספר זוויות, על מנת להגיע לפתרון שמספק את כל הצדדים. אליעד טוען כי כשיש לאדם את הכלים לחשוב בצורה רחבה ולהבין את הבעיה מכל ההיבטים, הוא יכול למצוא פתרון טוב יותר ולהתמודד עם הבעיה בצורה מקצועית יותר. האם ישנם תחומים שבהם ... החשיבה, אך אליעד מדבר גם על תחומים שבהם יש לאדם נטייה טבעית. לדוגמה, אם אדם נולד עם כושר גופני חזק, הוא יוכל לפתח את יכולותיו בקלות רבה יותר מאדם אחר, אך גם אנשים אחרים יכולים לפתח את כישוריהם על ידי תרגול ועבודה קשה. כך גם בתחום החשיבה - כל אחד יכול ללמוד לפתח את היכולת לחשוב בצורה יותר מובהקת ויותר רחבה, גם אם זה לא מגיע לו בצורה טבעית. ... עליו ללמוד כיצד להבין את הצדדים השונים של הבעיה ולמצוא פתרון מתאים. אותו עיקרון תקף גם בתחומים אחרים - כל תחום דורש יכולת לחשוב בצורה רחבה ומעמיקה, על מנת למצוא את הפתרונות הטובים ביותר. איך ... גבולות? אליעד טוען שבעצם הכל ניתן לפיתוח. יש אנשים שחושבים שאין מה לעשות, כי הם נולדו עם חסרונות מסוימים, אך כל תחום יכול להתפתח עם הזמן. אם נשקול את האפשרות לפתח את כל תחום, אפשר להגיע להישגים מדהימים ... ותרגול התפתח להיות אחד הספורטאים הגדולים ביותר בעולם. פיתוח השכל חשיבה יצירתית פיתוח חשיבה ביקורתית שיטות לפיתוח חשיבה יכולת קוגניטיבית שיטות לשיפור המחשבה ...
פיתוח יכולות למידה, יכולת אנליטית, חוסר הבנה, פיתוח יכולת שכלית, לפתח יכולת חשיבה, מה חסר לך, חקירה רגשית, איך לפתח את החשיבה
פיתוח יכולות למידה, יכולת אנליטית, חוסר הבנה, פיתוח יכולת שכלית, לפתח יכולת חשיבה, מה חסר לך, חקירה רגשית, איך לפתח את החשיבה
... יכולות למידה, יכולת אנליטית, חוסר הבנה, פיתוח יכולת שכלית, לפתח יכולת חשיבה, מה חסר לך, חקירה רגשית, איך לפתח את החשיבה איך להתחיל מחדש כשנתקעים ... אינטלקטואלית, צריך לחזק את היכולת השכלית והאנליטית באופן מכוון. כמו שאדם שרוצה להתחזק הולך לחדר כושר, ... לעשות מאמץ מכוון כדי לשפר את יכולתו השכלית והאנליטית. לסיכום, אליעד מציע גישה מפורטת מאוד להתמודדות עם תחושת ... עם חוסר הבנה? כיצד לפתח יכולת למידה? מה לעשות כשלא יודעים מה רוצים? ...
התקדמות רוחנית, האם אתה בדרך הנכונה? איך תדע שהתקדמת? פיתוח השכל, יכולת שכלית, יכולת חשיבה, יכולת קוגניטיבית, פיתוח החשיבה, לפתח את החשיבה, לפתח את השכל
התקדמות רוחנית, האם אתה בדרך הנכונה? איך תדע שהתקדמת? פיתוח השכל, יכולת שכלית, יכולת חשיבה, יכולת קוגניטיבית, פיתוח החשיבה, לפתח את החשיבה, לפתח את השכל
... הנכונה? איך תדע שהתקדמת? פיתוח השכל, יכולת שכלית, יכולת חשיבה, יכולת קוגניטיבית, פיתוח החשיבה, לפתח את החשיבה, לפתח את השכל איך לדעת שאתה מתקדם רוחנית? אחת ... שאליעד כהן מתייחס אליהן היא כיצד אדם יכול לדעת אם הוא באמת מתקדם מבחינה רוחנית, שכלית או קוגניטיבית. יש אנשים השואלים את עצמם שוב ... כמה השכל שלך התפתח. שכל מפותח מתבטא ביכולת מהירה ומדויקת לזהות את הנחות היסוד של כל דבר, של כל מחשבה, של כל אירוע ושל כל רעיון. ... כך שהשכל שלך נעשה חד יותר ויעיל יותר. היכולת לזהות במהירות את ההיפך של כל דבר היא עוד סימן להתקדמות רוחנית ושכלית. ככל שאתה ... שלך למציאות. ככל שאתה מתאמן יותר ביכולת הקוגניטיבית שלך, כך תגלה שאתה מצליח בקלות רבה יותר להתבונן ולשלוט במחשבות וברגשות. ... שליטה אמיתית בחיים. אליעד מדגיש שיכולת זו היא ביטוי מובהק של חופש אמיתי ושל התקדמות רוחנית אמיתית. איך תדע שאתה לא בדרך ... מסוגל ליישם את מה שאתה לומד, אם אין לך יכולת לפרק ולהרכיב מחדש את הנחות היסוד בחייך האישיים ובמציאות סביבך, זו אינדיקציה ברורה ... המדד הסופי להתקדמות רוחנית ושכלית הוא היכולת שלך לראות את כל ההיבטים השונים של המציאות, לזהות הנחות יסוד במהירות ולהבין לעומק שכל דבר יכול להיות נכון ולא נכון בו - זמנית. זה הסימן הטוב ביותר לכך שאתה בדרך הנכונה. איך לדעת אם אני ...
אלוהים כל יכול או חסר כל יכולת או יכולת מוגבלת? מי ברא את אלוהים ואת הרצון של אלוהים?
אלוהים כל יכול או חסר כל יכולת או יכולת מוגבלת? מי ברא את אלוהים ואת הרצון של אלוהים?
... כל יכול או חסר כל יכולת או יכולת מוגבלת? מי ברא את אלוהים ואת הרצון של אלוהים? האם אלוהים הוא באמת כל יכול? האמונה המקובלת היא שאלוהים הוא כל יכול, וזאת מאחר שהוא יצר את העולם ומבצע פעולות רבות. אולם יש להתבונן בשאלה זו בצורה עמוקה יותר: האם עצם העובדה שאלוהים מבצע פעולות מעידה על יכולת בלתי מוגבלת? אם ניקח דוגמאות פשוטות מחיי היום - יום נבין זאת טוב יותר. האם אדם שמדבר יכול בהכרח גם לשיר? לא בהכרח. אדם שמדבר מוכיח רק שהוא יכול לדבר, לא מעבר לכך. האם ציפור, שיכולה לעוף, יכולה לעוף במהירות אינסופית? ברור שלא, יכולתה מוגבלת. ומה לגבי קיר שאינו מבצע כלל פעולות? אולי יש לו יכולת אינסופית שאנחנו פשוט לא מסוגלים לראות? יכול להיות, ואנחנו לא תופסים את יכולתו בשכל שלנו. מכאן עולה הנקודה המרכזית: זה שאלוהים ברא את העולם מוכיח שהוא יכול לברוא עולם, אבל לא בהכרח שהוא יכול לעשות הכל. עצם היכולת לבצע פעולות מסוימות אינה מעידה על כל יכולת או יכולת אינסופית. האם עצם קיומן של פעולות מעיד על כך שאלוהים מוגבל? לפי ההיגיון, דווקא פעולותיו של אלוהים מעידות על כך שהוא מוגבל. למה? כי ... עושה דברים, משנה את המציאות, מעיד שהוא מוגבל, שהוא נתון תחת רצון וחוסר מסוים. פעולותיו מרמזות שהיה בו חסר, ורק מתוך החיסרון הזה הוא פעל. האם אלוהים יכול לעשות אחרת ממה שהוא רוצה? כאן עולות שאלות מהותיות עוד יותר. אם אלוהים אינו יכול לעשות אחרת ממה שהוא רוצה, אז הוא מוגבל לרצונו. אם הוא כן יכול לעשות אחרת, אז על פי מה הוא מחליט מה לעשות? מדוע הוא בוחר לעשות את מה שהוא עושה ולא אחרת? לכן הטענה שאלוהים כל יכול היא בעייתית. אם הוא מחויב לרצונו, אזי הוא מוגבל. ואם הוא יכול לחרוג מרצונו, אז הרצון שלו אינו הסיבה האמיתית לפעולותיו. האם אלוהים הוא סיבת הסיבות או שיש סיבה אחרת? אם אלוהים הוא סיבת הסיבות, מה ... שלו נכפה עליו מבחוץ, כלומר, הוא מוגבל ולא חופשי. אפשר לדמיין שאלוהים כמו רובוט או כמו בובה על יד, שמישהו אחר מפעיל אותם. פעולותיהן אינן מוכיחות שהן יכולות לעשות משהו מעבר למה שנעשה דרכן. אולי אלוהים מופעל על ידי כוח אחר, ועלינו לברר את זה. מי מרוויח מהאמונה שאלוהים הוא כל יכול? ... טוענת כי אלוהים הוא כל יכול, משום שהוא ברא את העולם ועושה דברים רבים. אך האם טענה זו נכונה בהכרח? ניתן לבחון זאת דרך התבוננות מעמיקה יותר בשאלת היכולת וההגבלה. האם עצם היכולת לבצע פעולה מעידה על כל יכולת? אם ניקח דוגמאות מחיי היומיום - אדם המסוגל לדבר, האם זה אומר שהוא מסוגל לשיר? לא בהכרח. ציפור יכולה לעוף, אך לא בכל מהירות שתרצה. גם קיר, שאינו מבצע פעולות, יכול להיות בעל יכולות שאיננו תופסים בעינינו. מכאן עולה השאלה: האם עצם העובדה שאלוהים יוצר, פירושה שהוא יכול לעשות הכל? האם עצם קיומן של פעולות מעיד על הגבלה? ישנה טענה נוספת, שלפיה עצם העובדה שאלוהים עושה דברים מעידה על כך שהוא ישות מוגבלת. ... כך הרבה דברים, סימן שהוא כל יכול! אבל עכשיו נתבונן, ונשאל אם צורת החשיבה הזו נכונה? האם הקיר שמאחורי, האם הוא כל יכול? לא הוא לא כל יכול, הוא חסר יכולת. וניקח אותי, האם אני כל יכול? אני מדבר ועושה כל מיני דברים אך האם אני כל יכול, לא אני מוגבל, היכולת שלי מוגבלת. אני לא כל יכול. וניקח ציפור שעפה, האם היא יכולה לעוף במהירות לא מוגבלת, לא היא לא יכולה . ואם נתבונן בעין אמיתית נראה האם זה שישות לא מבטאת את היכולת שלה , אולי יש לה אינסוף יכולת? אולי לקיר יש יכולת אינסופית ורק אנחנו לא רואים את ה
פיתוח יצירתיות, פיתוח יכולות חשיבה, יכולות למידה, מרגיש תקוע בחיים, תקיעות בחיים, איך לפתח את המוח? יכולת אנליטית, יכולת הבחנה, שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולות המוח, תרגילי חשיבה, חלק 1
פיתוח יצירתיות, פיתוח יכולות חשיבה, יכולות למידה, מרגיש תקוע בחיים, תקיעות בחיים, איך לפתח את המוח? יכולת אנליטית, יכולת הבחנה, שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולות המוח, תרגילי חשיבה, חלק 1
... יצירתיות, פיתוח יכולות חשיבה, יכולות למידה, מרגיש תקוע בחיים, תקיעות בחיים, איך לפתח את המוח? יכולת אנליטית, יכולת הבחנה, שיפור יכולות קוגניטיביות, שיפור יכולות המוח, תרגילי חשיבה, חלק 1 איך לפתח יצירתיות ויכולות חשיבה? ההרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשיפור היכולות הקוגניטיביות שלנו, פיתוח יצירתיות ויכולת הבחנה. הוא מדבר על איך ניתן להרגיש פחות תקוע בחיים ולפיתוח יכולת למידה וחשיבה שיכולה לעזור לנו להתמודד עם האתגרים היומיומיים. מהי יצירתיות וכיצד ניתן לפתח אותה? אליעד מדבר על כך שיצירתיות אינה דבר ... גם אם אנחנו לא מרגישים יצירתיים באותו הרגע. כיצד ניתן לשפר את היכולות הקוגניטיביות? היכולת הקוגניטיבית שלנו היא היכולת לחשוב, להבין וללמוד דברים חדשים. אליעד מדבר על כך שתרגולים כמו פתרון בעיות חשיבה יכולים לשפר את היכולות הללו. הוא מציין שגם אם אנחנו לא מוצאים את הפתרון מיד, היכולת להתמודד עם אתגרים ולחשוב בצורה יותר בהירה וממוקדת תורמת לשיפור יכולת החשיבה. איך להתמודד עם תחושת תקיעות בחיים? תחושת התקיעות בחיים היא חוויה רגשית שמלווה אותנו כאשר אנחנו לא מצליחים למצוא את הדרך ... לגבי מה אנחנו רוצים להשיג. הוא מסביר כיצד חשוב לפתח חיבור פנימי ויכולת להבין את עצמנו על מנת להתגבר על תחושת התקיעות. האם יש דרך לשפר את היכולת האנליטית? אליעד מסביר שיכולת אנליטית היא היכולת להבין את המורכבות של בעיות שונות ולהוציא מהן פתרונות. הוא מציע להשתמש בטכניקות של ניתוח בעיות בצורה ממוקדת ולהימנע מלהתמקד רק ... את החשיבות של עבודה עצמית מתמדת על הפיתוח הזה. כיצד אפשר לשפר את היכולת להבחנה? יכולת הבחנה היא היכולת לראות את ההבדלים והדמיון בין אלמנטים שונים ולתת להם משמעות בהקשרים שונים. אליעד מסביר שבחינה מדוקדקת של בעיות ותשומת לב לפרטים הקטנים יכולה לשפר את יכולת ההבחנה שלנו. עבודה עם אנשים שונים וחשיבה מחוץ לקופסה גם תורמת ליכולת הבחנה. איך לשפר את יכולת הלמידה? היכולת ללמוד היא אחת החשובות ביותר בחיים, ואליעד כהן מציע שיטות למידה יצירתיות וחדשניות. הוא מדבר על כך שלמידה אינה חייבת להיות רק דרך ... למיקוד יש חשיבות רבה, ואליעד מדבר על איך אנחנו יכולים לפתח את היכולת להישאר ממוקדים בזמן פתרון בעיות. הוא מציע שחשיבה ממוקדת אינה רק טכניקת עבודה אלא גישה לחיים, שמאפשרת לנו להתמודד עם אתגרים בצורה ... וממוקדת. איך להבין את עצמנו יותר טוב? הבנה עצמית היא מפתח לשיפור יכולות החשיבה והלמידה. אליעד מציין שכדי להתקדם בחיים, חשוב להבין קודם כל מי אנחנו, מה אנחנו רוצים ומה עוצר אותנו מלהגיע למטרות שלנו. הוא ... כחלק חשוב בתהליך של פיתוח עצמי. איך לפתח יצירתיות? איך לשפר את היכולות הקוגניטיביות? מה זה מיקוד חשיבתי? איך להתגבר על תחושת תקיעות בחיים? מהי
יכולות חשיבה, פיתוח החשיבה, שיפור יכולת שכלית, ראיית העתיד, לדעת מה יקרה, יכולות קוגנטיביות, יכולות רגשיות, פיתוח מיומנויות, שיפור חשיבה, שיפור יכולות, ניתוח מצבים, יכולת רגשית
יכולות חשיבה, פיתוח החשיבה, שיפור יכולת שכלית, ראיית העתיד, לדעת מה יקרה, יכולות קוגנטיביות, יכולות רגשיות, פיתוח מיומנויות, שיפור חשיבה, שיפור יכולות, ניתוח מצבים, יכולת רגשית
יכולות חשיבה, פיתוח החשיבה, שיפור יכולת שכלית, ראיית העתיד, לדעת מה יקרה, יכולות קוגנטיביות, יכולות רגשיות, פיתוח מיומנויות, שיפור חשיבה, שיפור יכולות, ניתוח מצבים, יכולת רגשית איך אפשר לפתח את היכולת לצפות דברים מראש? אליעד כהן מסביר בהרצאתו כיצד אפשר לפתח את יכולת החשיבה, ובעיקר כיצד אפשר לשפר את היכולת שלנו לדעת מה הולך לקרות בעתיד, כלומר, יכולת ראיית העתיד וניתוח מצבים מראש. כדי לפתח יכולת זו, אליעד מציין שצריך להפוך את ... הבאים של היריב. באותו אופן, גם טכנאי מחשבים שמכיר היטב את החוקים של המחשב, יכול לצפות מראש תקלות אפשריות רק על ... את מערכת החוקים בתחום שלו. האם ניתן לדעת מראש את הכל? אליעד מדגיש כי רק אלוהים יכול לצפות באופן מוחלט את כל מה שיתרחש, ... יצליח לצפות מראש. האם ניתן להחליט מה נצפה ומה לא נצפה? אליעד מדגיש כי אין לאדם יכולת אמיתית להחליט בצורה מוחלטת מה ... וככל שאדם יחקור ויעמיק את ההבנה שלו בתחום מסוים, כך הוא יוכל לשפר משמעותית את היכולת שלו לצפות תוצאות בתחום ... יותר מדי משאבים קוגניטיביים למניעת תאונות דרכים, יעשה זאת על חשבון הקשב והיכולת להתמקד בדברים אחרים, כמו ... אחרות. האם התמקדות בתחום מסוים פוגעת בתחומים אחרים? אליעד מסביר באופן מפורט שיכולת מוגברת בתחום מסוים, כמו למשל ... בתקשורת עם אנשים אחרים, ביצירת קשרים חברתיים או בביטוי רגשי. אותו פרופסור מומחה יכול להיות מוצלח מאוד בתיאוריה, אך במקביל ייתכן שהוא חלש במיוחד ביכולת להרגיש או ליהנות מהחיים ... על חשבון תחום אחר. למשל, אפשר להגביר משמעותית את הזהירות בנהיגה, אך אז תיפגע היכולת להתמקד או ליהנות מדברים ... לא תאפשר לאדם ליהנות, כי כל ההתרגשות והסיפוק בחיים מגיעים מחוסר הוודאות ומהיכולת להיות מופתע. אם האדם היה ... כי לא הייתה נותרת שום הפתעה ושום התרגשות. עם זאת, יש רובד מסוים שבו האדם כן יכול להיות מוכן מראש לכל דבר: הרמה המהותית. גם אם אדם לא יודע לצפות מראש את הפרטים הטכניים של הסיטואציה, הוא יכול לדעת כיצד להתמודד איתה ברמה ... הכל תלוי בפרספקטיבה פנימית, ולכן גם אם הוא לא יודע בדיוק מה יקרה לו בעתיד, הוא יכול להיות מוכן מראש ולהתמודד עם כל מצב. לסיכום, יכולות החשיבה האנושית הן מוגבלות ... שלכל מיומנות מפותחת יש מחיר בתחומים אחרים. איך לדעת מה יקרה בעתיד? איך לפתח יכולת חשיבה טובה יותר? האם אפשר לשפר יכולות קוגניטיביות? מה הקשר בין מיומנות ורגש? האם ניתן לצפות את כל מה שיקרה? איך להגדיל יכולת ניתוח מצבים? האם התמחות בתחום ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אלוהים ובריאת העולם, איך לדעת האם יש אלוהים? איך לדעת האם אלוהים ברא את העולם? האם העולם נברא על ידי אלוהים? מה זה אלוהים? מה ההגדרה של אלוהים? האם יכול להיות אלוהים? האם יכול להיות שאין אלוהים? מהי האפשרות שיש אלוהים?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: יכולת, איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בדידות? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? דיכאון? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: יכולת, איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לחנך ילדים? איך ליצור אהבה? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להתמודד עם גירושין? איך לעשות יותר כסף? איך להאמין בעצמך? איך להצליח בראיון עבודה? איך לקבל החלטות? איך לפרש חלומות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להיגמל מהימורים? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בזוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להיות מאושר ושמח? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לשתול מחשבות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? למה יש רע וסבל בעולם? בשביל מה לחיות? אולי אנחנו במטריקס? מה המשמעות של החיים? מי ברא את אלוהים? האם באמת הכל לטובה? האם המציאות היא טובה או רעה? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם לדומם יש תודעה? למה לא להתאבד? האם יש אמת מוחלטת? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? איך להנות בחיים? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם הכל אפשרי ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לילדים נוער והורים, אימון אישי לביטחון עצמי, אימון אישי להצלחה בנושאי יכולת - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.2344 שניות - עכשיו 18_07_2025 השעה 08:58:56 - wesi1