... גדולה להיות בשמחה תמיד. אך רבי נחמן מציין כי
השמחה שלהם עדיין אינה שלמה. למה? כי
השמחה שלהם נבעה מתוך מרה שחורה. כלומר, זו הייתה שמחה יחסית - הם היו שמחים רק משום שמצאו נקודות טובות בתוך עולם ... ובהומור כדי להעלות את מצב הרוח באופן זמני, אך
השמחה החיצונית הזאת היא רק שלב זמני בדרך לשמחה האמיתית.
השמחה האמיתית, לפי רבי נחמן, היא
השמחה בדבקות באלוהים. זוהי שמחה שנובעת מההבנה העמוקה שהכל אחד ושהמציאות כולה מחוברת בשורשה לבורא.
השמחה האמיתית אינה תלויה בנסיבות חיצוניות, אלא נובעת מהקשר הפנימי והקבוע של האדם עם שורש המציאות. זוהי שמחה ... הוא לא יתעצב, אלא ישמור על שמחה פנימית. מדוע
השמחה חשובה כל כך? כיוון שהעצבות היא ביטוי לכך שהאדם כופר באחדות, בכך שהוא שוכח את היותו מלך ומזהה את עצמו ... כאשר הוא מזהה את עצמו שוב כחלק מהאחדות, אז
השמחה היא יתרה מאד. איך האדם חוזר להיות מלך לפי רבי נחמן? הדרך לחזור אל המלוכה היא באמצעות שימוש נכון בשכל. ... כך שהטקסט ישמור על אורכו המקורי. הקדמה - חשיבות
השמחה האמיתית רבי נחמן פותח את הסיפור במשפט: אספר לכם איך היו שמחים. הוא אומר זאת כתגובה לכך שהתלמידים שלו היו ... אני אספר לכם איך היו שמחים. משמעות דבריו היא כי
השמחה שלהם, אף על פי שנראית ככזו, אינה שמחה אמיתית. זו שמחה יחסית, שמחה מתוך מצב של נפרדות, מתוך תפיסה שבה יש ... מקום שבו אין נפרדות כלל ואין טוב ורע כלל. מהי
השמחה האמיתית ואיך היא שונה משמחה חיצונית? רבים טועים לחשוב ששמחה היא חיצונית - אדם מחייך, מספר בדיחות, שר ... אנשים שתמיד צוחקים ושמחים חיצונית. אך זו איננה
השמחה שעליה מדבר רבי נחמן. שמחה זו, החיוך והבדיחות, היא רק שמחת הכסילים - שמחה חיצונית שאין לה שורש פנימי. ... במקום אחר: ראוי לכם לשמוח בהשם יתברך. כלומר,
השמחה האמיתית היא
השמחה הנובעת מהקשר עם הבורא. אך מה קורה כאשר אדם אינו מצליח להיות שמח בקשר עם הבורא? רבי נחמן מציע כמה שלבים: ... אם אינך מצליח לשמוח בכך - תשמח בדברים אחרים. אך
השמחה הגבוהה ביותר היא שמחה בשורש המציאות. שמחה זו מגיעה מתוך הבנה שהכל מחובר לבורא, שאין באמת טוב ורע בעולם, ... עולם של טוב ורע - כלומר, אם הדברים היו משתנים,
השמחה הייתה נעלמת. שמחה מתוך אחדות היא שמחה שאינה תלויה בכלום. זו שמחה שמגיעה מתוך חוויית הדבקות בבורא, מתוך ... בכך שהוא יביא להם משהו טוב בעתיד. אך זו עדיין לא
השמחה האמיתית שעליה מדבר רבי נחמן.
השמחה האמיתית היא כאשר אדם שמח גם ברגעים הקשים עצמם, מבלי לחפש בהם צד טוב. הוא שמח לא כי זה לטובה, אלא כי עצם ... שמחה אמיתית. וכאן צריך לשים לב בעצם לנושא של
השמחה. כי הכסילים חושבים ששמחה פירושו לחייך, לספר בדיחות, כמו שיש אחד שאפילו קוראים לו שר
השמחה שאפילו כל הזמן חייכן וצוחק וכל מיני שטויות כאלה. אבל זה נקרא שמחת הכסילים זה נכון שרבי נחמן אמר שצריך ... לשמוח אז תשמחו על דברים אחרים. אבל השורש של
השמחה, מה שרבי נחמן אמר שצריך להיות בשמחה הוא התכוון להגיד שצריך להיות בדבקות, כי יש במקום אחר בשיחות הרן רבי ... מה זה נקרא דבקות זו שאלה אחרת. אבל העיקרון
שהשמחה צריכה להיות אמיתית לא שימחה מתוך מרה שחורה כי שמחה מתוך מרה שחורה פירושו שאתה שמח בגלל שאתה מוצא מה טוב. ... זה נקרא לשמוח שמחה אמיתית. שזה נקרא שהששון
והשמחה ישיגו ונס יגון ואנחה. זאת אומרת, אתה לוקח את היגון והאנחה ואתה גם מהם שמח. אתה צריך לשמוח מזה שרע. ... שמסר המלוכה לבנו בחייו. רבי נחמן מסביר את גודל
השמחה, אבל צריך לזכור שלמה גודל
השמחה, כי אם אלוהים אחד זה טוב, כי זה שלמות, אז אם יש לנו אינסוף שלמות זה עוד יותר טוב, כן אבל צריך לזכור שזה ... קודם, הוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו בשביל
השמחה הגדולה. אבל זה לא נכון, כן, כי זה לא עונה על השאלה למה הוא רצה כאילו, כל
השמחה כולה זה רק אחרי שהוא רצה, בגלל שהוא רצה למסור את המלוכה לבנו בחייו, לכן בעצם יש לנו שמחה כל כך גדולה. ... המשתה, זאת אומרת היו שמחים מאד שיש את המשתה ואת
השמחה בחינת אחדות והיו שמחים ונהנים מזה שמסר המלוכה לבנו בחייו. זאת אומרת, היו שמה היתה שם שמחה מאד גדולה. דרך ... אצל המלך ובנו, כי זה אחד. אין הבדל בכלל. כי כל
השמחה היתה של המלך זה רק אחרי שהתהווה הרצון שלו, רק אחרי הבריאה, הבריאה זה התהוות הרצון של הבורא, אבל לפני ...