🖨שקר בלי סיבה, נגד רצון בלי סיבה, שנובע מאמת בלי סיבה - מצח הנחש / מצח הרצוןובו יתבארו מספר עניינים על דרך תת המודע של האדם, לשקר את עצמו שקר שאינו מודע, ועל הדרך של האדם, להתמודד עם דרכו לשקר את עצמו.
והעניין הוא, כי יש בעולם שלנו שני כוחות. והכוח הראשון, נקרא "מצח הנחש". והכוח השני שעומד מולו ונגדו, הוא נקרא "מצח הרצון". ומצח הנחש פירושו, שהאדם משקר את עצמו, בלי שום סיבה. כי יש שני סוגי שקרים. והסוג הראשון, הוא מצבים שבהם האדם משקר את עצמו, עם סיבה כלשהי, לכך שהוא משקר את עצמו. והסוג השני, הוא מצבים, שבהם האדם פשוט משקר לעצמו, סתם ככה בלי שום סיבה כלל.
כי כל הסבל וכל צורות הסבל של האדם, הן כולן רק משום שהאדם משקר את עצמו. ואם האדם לא ישקר את עצמו כלל, הוא יגיע להשתוות עם האחדות של המציאות, ויהיה לו טוב תמיד עם השלמות של המציאות. והאדם סובל סתם, משום שהוא משקר את עצמו סתם. וכל אחד ואחד שיתבונן אל תוכו קצת, יראה מיד, כי הוא לא נצמד אל האמת באופן מוחלט, ואפילו הוא סובל מכך לפעמים. וכל זה קורה, בלי שום סיבה ברורה לעין.
והנחש הרגיל, הוא מפתה את האדם לשקר לתועלת עצמו. אבל מצח הנחש, הוא מפתה את האדם לשקר, כדי לעשות דווקא וכדי "להכעיס" את האמת של המציאות. כי אם האדם ייצמד רק אל האמת, יהיה לו טוב תמיד. והתועלת היחידה שיש לאדם, מכך שהוא משקר לעצמו, היא בכך שהוא כאילו מכעיס ומעצבן את המציאות בשקרים שלו. כי המציאות, היא טובה, והאדם משקר שיש נפרדות ורע וכולי.
וכאשר האדם משקר את עצמו, היחיד שבאמת סובל מכך וכועס מכך, זה הוא עצמו. כי המציאות, מכילה בתוכה את הכל. ולאדם נדמה, שהוא חכם יותר וחזק יותר מאשר המציאות. שהיא בצורה אחת, והוא משקר ויוצר צורה אחרת למציאות. ובכך האדם כאילו מתגבר על הכוח של המציאות. כי השקר, כאילו עוזר לאדם לנצח את המציאות. שהמציאות היא דבר אחר, והשקר עוזר לאדם ליצור לעצמו כאילו מציאות אחרת, והאדם כאילו משנה את המציאות, באמצעות השקר שלו, גם בלי שהיא משתנה בפועל. ואז האדם כאילו מנצח את המציאות.
והאדם לא מבין, שהוא מאמלל רק את עצמו בלבד. כי מצד המציאות הכל אחד תמיד. והשקר של האדם, מאמלל רק אותו עצמו בלבד.
ובטרם נבאר, כיצד יכול האדם להתגבר על מצח הנחש הזה, שגורם לאדם לשקר לעצמו ולאמלל את עצמו, סתם כך בלי סיבה, נאמר, כי יש כאן סוד גדול. והוא, כי כל קיומו של העולם כולו, תלוי אך ורק בקיומו של מצח הנחש הזה (וכל זה, רק מתפישת הנפרדות של היש והאין). כי אם לא מצח הנחש הזה, לא היה קיום לעולם כלל.
כי מנקודת המבט של אלוהים ששם הכל אחד, מנקודת המבט הזאת, מצח הנחש שיש אצל אלוהים עצמו, הוא זה שיצר את המציאות ואת הנפרדות שלנו. כי הנפרדות שלנו היא כולה שקר, ביחס לאחדות של המציאות. והשקר הזה, לא מביא לאלוהים שום תועלת. משום שמנקודת המבט של האחדות, אין שום חיסרון כלל. ושם בנקודת המבט של האחדות, אין שום סיבה כלל.
כי סיבה אפשרית, רק כאשר יש נפרדות של טוב ורע. ולכן לא יכולה להיות סיבה, לכך שיש נפרדות של טוב ורע. כי לפני קיומם של הטוב והרע, אין שום סיבה כלל. והסיבה שבגללה יש את הנפרדות שלנו, היא רק בגלל קיומו של מצח הנחש אצל אלוהים עצמו, שגורם לאלוהים לצמצם את עצמו, ולשקר לעצמו, ולסבול, והכל ללא שום סיבה כלל. ובלי מצח הנחש של אלוהים, לא היה קיום לעולם כלל.
ומכך משתלשל אצל האדם, מצח הנחש שלו. כי גם אחרי שהאדם מגיע אל האחדות, גם אז האדם צריך שיהיה לו מצח נחש, כדי שישקר ושיהיה קיים כאן בנפרדות. אלא שאז, הנפרדות היא עניין אחר וטוב מאוד לגמרי.
וכיצד יתגבר האדם על הנטייה שלו, לשקר את עצמו בלי סיבה? תשובה: על ידי מצח הרצון. כי יש רצון, שהאדם רוצה איזה דבר לתועלת של עצמו. ויש את מצח הרצון, שבו האדם רוצה איזה דבר ברצון החזק ביותר שיש, שהוא רצון ללא סיבה. כי כל זמן שיש סיבה למה האדם רוצה את הדבר, הרי שהרצון הזה חלש. אבל כאשר ורק כאשר, האדם רוצה איזה רצון בלי שום סיבה כלל...
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?... יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה ... רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע ... יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של בחירה חופשית אמיתית. הוא מתאר מצב שבו הרצון והמציאות הם אחד, מצב שבו הרצון תואם לחלוטין את מה שקיים. זו בחירה במובן הגבוה ביותר, משום שאין קונפליקט או התלבטות בין רצון למציאות. במקרה כזה, כאשר הרצון והמציאות הם אחד, האדם חווה תחושת הרמוניה ושלמות מוחלטת. אליעד מדגיש כי האדם יכול להגיע למצב הזה באמצעות הבנה עמוקה של המציאות ושל העיקרון שאין לו באמת שליטה על הרצון, ומתוך ההבנה הזו הוא יוכל לחוות את הבחירה החופשית במובנה העמוק ביותר, שהיא השלמה מוחלטת בין רצונו לבין המציאות. ... לא באמת בחר לרצות את מה שהוא עושה. אמנם מה שקורה בעולם הוא ביטוי של רצונו של אלוהים, אבל הרצון עצמו לא היה נתון לבחירתו, כי לא היה לו רצון קודם. לכן, במובן זה, אלוהים הוא המהווה של כל מה שקורה אבל לא באמת בוחר את זה. אליעד מבהיר שבחירה חופשית אמיתית מתבטאת בכך שאין כלל הפרדה בין הרצון לבין המציאות. זהו מצב של אחדות מלאה, וזו המהות של בחירה חופשית אמיתית. האדם שמבין את העיקרון הזה יוכל ... הרגיל, לא אצל האדם ולא אצל אלוהים. הרצונות של האדם מתהווים מעצמם, ללא שליטה וללא בחירה אמיתית שלו. גם הרצון הראשון של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את העולם או לרצות משהו. אולם, ... אליעד מגדיר בחירה חופשית אמיתית כמצב שבו האדם והאלוהים נמצאים באחדות מוחלטת עם המציאות. במצב זה אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ולכן זוהי הבחירה האמיתית, השלמות של המציאות עצמה. בחירה חופשית והשלכותיה הבדל בין אחדות לנפרדות האם אלוהים באמת קיים? מהות הרצון הראשון תפיסת הזמן והמקום באחדות מדוע בכלל לדבר על בחירה חופשית של אלוהים? הרעיון מתחיל מכך שרבים שואלים אם ... הוא מתלבט בין כמה אפשרויות, הוא בוחר מה לעשות. אולם, כאשר בודקים זאת לעומק, מגלים שהאדם אינו בוחר את הרצון שלו עצמו. כדי שיבצע פעולה מסוימת, עליו לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן לא מתקיימת בחירה חופשית אמיתית. למה גם לאלוהים אין בחירה חופשית? מפרספקטיבה מסוימת, אלוהים אינו מבצע ... שאלוהים ברא את העולם או בחר לברוא אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של ... העולם, ולפני כן היא הייתה אחדות מוחלטת. הרגע שבו נוצר רצון הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון שקדם לו, סימן שהוא נוצר מעצמו, ללא בחירה. מהו הרצון הראשון של הבורא ולמה הוא מבטא העדר בחירה? הרצון הראשון של הבורא, ברגע שהוא רצה משהו, הוא כבר בריאה. אם מדובר בשלב הראשוני, שבו האל עדיין באחדות מוחלטת, ... להסביר מי או מה גרם לרצון הראשון מתנגש בשאלה נוספת: אם לפני שהיה רצון כבר הייתה ישות אחת, הרי הרצון חייב היה לצאת ממנה, ואם הוא יצא ממנה בלי שהייתה בחירה קודמת, אין משמעות לכך שהאל בחר לרצות. אז ... קל וחומר שלבן אדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם מרגיש שיש לו רצון ושיש לו חופש לבחור, אבל בפועל הרצון הזה מגיע מעצמו בלי שהאדם בוחר בו. תחושת הבחירה נובעת מהרצון לעשות פעולה מסוימת, אבל רצון זה עצמו לא נבחר על ידו. אז מהי בכל זאת בחירה חופשית אמיתית? למרות ... מבט אחרת שלפיה לאלוהים (ובעקבות כך גם לאדם) יש בחירה חופשית במובן עמוק יותר. הבחירה החופשית הזו מתבטאת בכך שהרצון והמציאות הם אחד. כאשר האל רוצה את מה שקורה, ואין הפרדה בין הרצון לבין המימוש שלו, אפשר לומר שזהו מצב של בחירה מושלמת. לא מדובר על התלבטות בין אפשרויות, אלא על התאמה ... להגיע למצב שבו רצונו חופף למציאות. זה מצב של בחירה חופשית במובן שהכל מתרחש בהרמוניה, ללא חוויית מאבק בין הרצון למציאות. אך אין זו בחירה חופשית במובן הרגיל של לרצות או לא לרצות משהו, אלא ביטוי לכך שהרצון תואם את הקיים. כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים? אומרים שאלוהים רוצה את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא בוחר לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות מתקיימת בהתאמה מלאה לרצון הזה, ניתן לתאר זאת כבחירה חופשית במובן הגבוה, כי אין הפרדה בין הרצון למעשה. מה המסקנה הסופית? למעשה, אין לאף אחד בחירה חופשית במובן הרגיל. לאלוהים אין בחירה חופשית לרצות את מה שהוא רוצה, כי הרצון נוצר מעצמו כשהוא עוד היה במצב של אחדות ללא הפרדה. לאדם גם אין בחירה חופשית לגבי מה לרצות, כי ...
סוד האושר, סוד הרצון, הרצון של הרצון, מה הרצון רוצה? מהו הרצון העצמי? מודעות עצמית, מה אתה באמת רוצה? איך נוצר הרצון? חיפוש עצמי, למצוא את עצמי, המרדף אחרי הרצון, שעבוד לרצון העצמיסוד האושר, סוד הרצון, הרצון של הרצון, מה הרצון רוצה? מהו הרצון העצמי? מודעות עצמית, מה אתה באמת רוצה? איך נוצר הרצון? חיפוש עצמי, למצוא את עצמי, המרדף אחרי הרצון, שעבוד לרצון העצמיסוד האושר, סוד הרצון, הרצון של הרצון, מה הרצון רוצה? מהו הרצון העצמי? מודעות עצמית, מה אתה באמת רוצה? איך נוצר הרצון? חיפוש עצמי, למצוא את עצמי, המרדף אחרי הרצון, שעבוד לרצון העצמי מהו סוד האושר ומה באמת מניע את הרצון שלנו? הרצון של האדם, לפי אליעד כהן, הוא המנוע העיקרי של חייו. כל אדם, בכל רגע נתון, נמצא במרדף אחר מילוי הרצון. אבל מהו בדיוק הרצון הזה? ההרצאה דנה באופן מפורט בשאלות כגון: מה אני באמת רוצה?, איך נוצר הרצון?, ומדוע אני רוצה את מה שאני רוצה?. אליעד מסביר, דרך דוגמאות רבות, כי אנשים אינם באמת יודעים מה הם ... שניצל בוקר, צהריים וערב, באיזשהו שלב יתחיל לסבול ולחפש משהו אחר, כמו סלט או מאכל אחר. הסיבה לכך היא שהרצון לא היה באמת לאכול שניצל, אלא הרצון הוא ליהנות או לספק צורך פנימי מסוים. ברגע שהחוויה מאבדת את הניגודיות שלה, ההנאה פוחתת, והרצון מחפש משהו אחר שיספק אותו. מדוע הרצון של האדם תמיד מתחלף ומתנגש בעצמו? אליעד מסביר שהבעיה ברצון היא שהוא אף פעם אינו אחיד או קבוע. אדם ... חופש, רוצה להיות מסופק אך גם רוצה שתמיד יהיה לו עוד רצון למלא. כלומר, האדם תמיד רוצה למלא את הרצון, ולא בהכרח את הדבר הספציפי עצמו. הוא ממשיל זאת לדוגמה נוספת של אדם שנמצא מול רמקול: בהתחלה הרמקול מסקרן ... לאוכל פיזי. לכן אדם לא יכול לאכול (או לחוות) כל הזמן את אותו דבר בלי להשתגע. מה הקשר בין הרצון לאושר? אליעד מדגיש כי האדם אינו באמת רוצה את מה שהוא חושב שהוא רוצה. האדם רוצה רק למלא את הרצון שלו. הדוגמה הברורה לכך היא כסף: אנשים רוצים כסף לא בגלל הכסף עצמו, אלא כדי למלא רצונות אחרים שלהם. אם אדם היה יכול להשיג את מטרותיו ללא כסף, הכסף לא היה מעניין אותו בכלל. הרצון הוא תמיד האמצעי ולא המטרה הסופית. כל אדם, לפי אליעד, רודף אחר מילוי הרצון בלבד ולא אחר הדברים החיצוניים עצמם. האם אפשר באמת להגיע למצב שבו לא רוצים שום דבר? אליעד טוען שקיימת ... הסיבה לכך היא שעצם היותו של האדם קיים פירושו שיש בו חיסרון, ולכן תמיד יהיה בו רצון למשהו. חוויית הרצון עצמה יוצרת משמעות, אתגר ועניין בחיים. האם האדם יכול להיות באמת מרוצה לאורך זמן? אליעד נותן דוגמה שבה אדם ... הוא מסביר שזה לא אפשרי באמת לאורך זמן, כי האדם יתחיל להרגיש את החיסרון של לא לרצות שום דבר. הרצון הופך להיות הרצון של עצמו - האדם פשוט רוצה שיהיה לו רצון. הוא מנסה להמחיש את זה דרך הדוגמה של אדם שאוכל ... הגיוון בדיוק כמו שיסבול אם לא יהיה לו מה לאכול בכלל. האם אפשר להשיג אושר מוחלט על ידי מילוי הרצון? אליעד טוען שהרעיון שאם נשיג משהו מסוים נהיה מאושרים לתמיד, הוא טעות נפוצה. ברגע שהאדם משיג את מה שהוא רוצה, מיד צץ רצון חדש. הסיבה לכך היא שכל המהות של הרצון היא יצירת תנועה מתמדת. הרצון חייב להישאר לא ממומש לחלוטין כדי שיהיה עניין בחיים. אם לא יהיה מה לרצות, לא יהיה טעם בחיים. ולכן, ... עמוק יותר את השאלה למה אני בכלל רוצה?. לא רק למה אני רוצה את זה?, אלא מה מניע את הרצון שלי מלכתחילה. כשאדם מתבונן באמת בסיבת הרצון, הוא יגלה שכל מה שהוא רוצה הוא פשוט להרגיש טוב, או להימנע מהרגשה רעה. אך ההבנה הזאת, שהוא תמיד רודף אחרי תחושת מילוי הרצון ולא אחרי דברים ספציפיים, יכולה לעזור לו להפחית את הסבל שכרוך במרדף אחרי רצונות מנוגדים. אליעד מציין שזאת הבנה חשובה: אם האדם יבין באמת שהוא אינו רוצה דברים ספציפיים, אלא רק את התחושה שהרצון ממולא, זה יאפשר לו לחוות פחות סבל במאבק מול המציאות, כי הוא כבר לא יהיה משועבד למחשבה שאם רק ישיג דבר אחד הוא יפסיק לרצות דברים אחרים. לסיכום, מה הדבר העיקרי שצריך לזכור על הרצון והאושר? הנקודה המרכזית בהרצאתו של אליעד כהן היא שהרצון עצמו הוא לא מטרה, אלא אמצעי לתחושת מילוי וסיפוק. אבל האדם תמיד ימצא עצמו במצב פרדוקסלי: הוא רוצה להיות מרוצה, אבל אם יהיה מרוצה לחלוטין - הוא יאבד את טעם החיים, כי הרצון מתמלא רק באמצעות חיסרון והתגברות על אתגרים. זוהי מהות החיים לפי אליעד: הרצון למלא את הרצון הוא אינסופי, ולכן האדם צריך להבין את טבעו של הרצון כדי להפחית את הסבל ולהשיג חוויה עמוקה יותר של אושר וסיפוק. איך לדעת מה אני באמת רוצה? למה הרצון משתנה כל הזמן? האם אפשר לחיות בלי רצון? מהו הרצון העצמי? מדוע הרצון משתנה לאחר השגת המטרה? למה אני לא מאושר למרות שיש לי הכל? איך להתמודד עם רצונות מנוגדים?
סוד האושר, סוד הרצון, במי תלוי האושר, איך להיות מאושר? הרצון להיות מאושר, שעבוד לרצון העצמי, למה יש רצון? מי יצר את הרצון? להבין את הרצון, המרדף אחרי הרצון, הדרך אל האושרסוד האושר, סוד הרצון, במי תלוי האושר, איך להיות מאושר? הרצון להיות מאושר, שעבוד לרצון העצמי, למה יש רצון? מי יצר את הרצון? להבין את הרצון, המרדף אחרי הרצון, הדרך אל האושרסוד האושר, סוד הרצון, במי תלוי האושר, איך להיות מאושר? הרצון להיות מאושר, שעבוד לרצון העצמי, למה יש רצון? מי יצר את הרצון? להבין את הרצון, המרדף אחרי הרצון, הדרך אל האושר מהו סוד האושר לפי אליעד כהן? הנושא שאליעד כהן עוסק בו הוא סוד האושר, כיצד להיות מאושרים באמת, והבנת המהות האמיתית של הרצון האנושי. לפי אליעד, האושר אינו תלוי במציאות החיצונית, אלא תלוי באופן מוחלט ברצון שלנו. האושר אינו תלוי במה שקורה ... את מבוקשו הוא שוב מרגיש חסר וממשיך לרדוף אחרי רצון אחר. לכן, הפתרון לפי אליעד הוא לא להשיג את הרצון, אלא להבין אותו לעומק. האם ניתן לשלוט על הרצון? אליעד מסביר לעומק כי ניתן לשלוט על הרצון, אך לא בדרך של דיכוי או התכחשות לו, אלא בדרך של הבנתו. הרצון הוא למעשה הסיבה האמיתית לכל תחושת סבל או אושר שאנו חווים. אליעד נותן דוגמה של אדם שסובל מכאב פיזי. ... לחלוטין, יכול לסבול מאוד אם המציאות לא מתאימה לרצונות שלו. לכן אליעד מדגיש שהסיבה לסבל אינה המצב עצמו, אלא הרצון של האדם ביחס למצב. מדוע חשוב להבין את הרצון ולא לשנות את המציאות? אליעד מדגיש שהבעיה המרכזית של האדם היא חוסר ההבנה שהאושר והסבל תלויים אך ורק ברצון, ... מביא לו אושר ומה גורם לו לסבל. במקום להשקיע כל הזמן בשינוי המציאות, עליו להבין לעומק את המנגנון של הרצון שלו. אם יגיע להבנה מדויקת וברורה לגבי למה הוא רוצה דברים מסוימים ולמה הוא לא רוצה דברים אחרים, רק ... ולהיפך, אדם יכול להיות בריא לגמרי ולהרגיש רע כי הוא מתנגד למשהו במציאות שלו. איך אפשר באמת להבין את הרצון לעומק? אליעד מדגיש שהשאלה המרכזית שאדם צריך לשאול את עצמו היא לא איך לשנות את המציאות, אלא למה אני ... שהאדם יחקור לעומק למה דבר אחד נחשב בעיניו טוב ואחר רע, הוא יוכל להגיע לנקודה שבה אין הבדל, ואז הרצון לא יגרום לו סבל. האם ניתן להפסיק את המרדף אחרי הרצונות? לפי אליעד, בהחלט ניתן להגיע למצב בו האדם מפסיק את המרדף אחרי הרצון. המצב הזה מגיע כאשר האדם מבין את האמת: שכל ההבדל בין טוב לרע הוא אשליה הנוצרת מתפיסת הרצון. אליעד ממליץ לנסות לדמיין מצב שבו האדם השיג את כל מה שרצה, ואז יגלה שבכל זאת הוא לא מסופק. ... ומאושר. לסיכום, איך ניתן להגיע לאושר אמיתי? בסופו של דבר, סוד האושר לפי אליעד כהן הוא ההבנה המלאה של הרצון, הבנת הסיבה מדוע אנחנו רוצים דברים, ולמה אנחנו בוחרים לרדוף אחרי מציאות שונה ממה שיש לנו. כאשר אדם מבין ... הוא חווה את האושר האמיתי, שאינו תלוי בדבר. איך לשלוט ברצון? מהו סוד האושר? במי תלוי האושר? איך להשתחרר מהרצון? האם ניתן לשלוט על הרצון? מה הקשר בין רצון וסבל? למה אנשים סובלים מכאב? מהו סוד האושר ואיך הוא קשור לרצון? בהרצאה של אליעד, נדונה השאלה כיצד להגיע לאושר, מהו הרצון, וכיצד הרצון משפיע על תחושותינו והחלטותינו. אליעד מציין כי כל תחום של האושר והסבל קשור לרצון שלנו, וכיצד אנחנו מבינים אותו ומגיבים אליו. כאשר אדם מרגיש רע, לעיתים הוא מרגיש חסר, וזה נובע מהרצון שלו להשיג משהו שאינו בידו. הוא מציע, במקום לנסות לשנות את המציאות, לשנות את עצמנו ולהבין את הרצון שלנו. מהו הרצון? איך הוא משפיע עלינו? הרצון, לפי אליעד, הוא לא רק תחושה של חיסרון, אלא הוא מקור להרגשות שלנו. הרצון מתחיל להרגיש חיסרון משום שאנו חושבים שיש משהו מחוץ לנו שצריך להישג או להתרחש כדי שנרגיש טוב. הרצון במובנים רבים משעבד אותנו, אנחנו רודפים אחרי משהו שכאילו יקנה לנו אושר, אך בפועל כל המרדף הזה הוא סבל במידה מסוימת. הרצון טמון בהרגשה של חסר, ובמה שאדם רוצה או לא רוצה. מהו המרדף אחרי הרצון? מדוע זה לא מביא לאושר? אליעד מדבר על המרדף האינסופי אחרי הרצון, אשר הוא בעצם מרדף אחרי האשליה שהשגת הרצון תביא לאושר. הוא מציין כי כל אדם שרוצה משהו, גם כשהוא משיג את מבוקשו, ימצא את עצמו אחר כך ... חדש, ובסופו של דבר אתה רודף אחרי משהו ששוב יהפוך לדימוי של חיסרון. מהו סוד האושר? הסוד טמון בהבנת הרצון עצמו. אם נבין את הרצון, נוכל להשתחרר מהשעבוד אליו. אליעד מציע שבעצם לא תמיד אנחנו צריכים לשנות את המציאות כדי להרגיש טוב - מה שצריך לעשות הוא לשנות את הרצון, להבין מה רצוי לנו ומדוע. כאשר אדם מבין שהסיבה שהוא רוצה משהו לא תמיד בהכרח הגיונית או מציאותית, הוא יכול להתחיל לשחרר את עצמו מהמרדף אחרי הרצון. איך לשלוט על הרצון? אליעד מסביר ששליטה על הרצון אינה תלויה בשינוי המציאות, אלא בשינוי היחס שלנו כלפי מה שמתרחש. עלינו להבין שמה שמתרחש בחיים הוא תוצאה של הרצון שלנו. לדוגמה, אם יש לנו כאב פיזי, תסכול או חוסר במשהו, זה לא אומר בהכרח שהסיבה היא חיצונית לנו, אלא משהו פנימי - הרצון שלנו שגרם לכך. כאשר אדם מבין את זה, הוא יכול להתחיל לשחרר את עצמו מהתסכולים של המרדף אחרי הרצון. מה ההשלכות של להבין את הרצון? כאשר אדם מבין את הרצון, הוא משוחרר מהמרדף אחרי תחושות של חסר. הרצון ...
סודות הרצון העצמי, מהו הרצון העצמי? סוד הקיום האנושי, קיים או לא קיים, מהי התודעה? מהו הרצון? מהי הנשמה? במה תלוי הקיום, במה תלוי הרצון, איך לשלוט ברצון? מהות הרצון, קיום בלי רצון, השילוש הקדושסודות הרצון העצמי, מהו הרצון העצמי? סוד הקיום האנושי, קיים או לא קיים, מהי התודעה? מהו הרצון? מהי הנשמה? במה תלוי הקיום, במה תלוי הרצון, איך לשלוט ברצון? מהות הרצון, קיום בלי רצון, השילוש הקדושסודות הרצון העצמי, מהו הרצון העצמי? סוד הקיום האנושי, קיים או לא קיים, מהי התודעה? מהו הרצון? מהי הנשמה? במה תלוי הקיום, במה תלוי הרצון, איך לשלוט ברצון? מהות הרצון, קיום בלי רצון, השילוש הקדוש מהו הרצון העצמי ומה הקשרו לקיום האנושי? ההרצאה עוסקת בעומק בהבנת הרצון העצמי, תודעת הקיום האנושי והקשר שבין הרצון והקיום. אחת השאלות המרכזיות שמועלות בהרצאה היא האם הרצון הוא הבסיס לקיום האנושי, או שהקיום תלוי במשהו אחר. כל התהליכים הרוחניים והתודעתיים נבחנים דרך פריזמה של מהות ושל צורה, על מנת להבין את הדרך בה הרצון משפיע על כל תחום בחיים האנושיים. איך הרצון משפיע על הקיום האנושי? הרצון נתפס כהכוח המניע שמאפשר את קיום האדם, אך לא כל רצון בהכרח משקף את מהות האדם. ישנו עימות בין הרצון הפנימי - הרצון הבסיסי והקיום הנקי - לבין הרצון החיצוני, שהוא מגוון רצונות שטחיים ויומיומיים. כל רצון חיצוני, כמו רצון לשתות או לרצות משהו פיזי, נחשב כמשהו שנכנס לקיום שלנו, אך הוא אינו מייצג את הקיום המהותי שלנו, אלא רק את הצורה של הרצון. מהות הרצון ומהות האני ההרצאה מציינת שהרצון אינו מחויב. ישנה הבחנה בין הרצון כצורה לבין הרצון כמהות, כשנמצא הבדל בין הרצון שאני רוצה, לבין הרצון שהוא באמת אני. מדובר בקיומם של שתי ישויות שונות: אחת שזו הצורה - הרצון, והשנייה - זה אני, מי שאני באמת, ללא קשר לרצונות. בשלב מאוחר יותר בהרצאה, אליעד כהן מציין כי כאשר אדם מצליח להבין את מהות הרצון, הוא לא זקוק לשלוט בו, אלא פשוט מבין אותו. כל זמן שיכולת ההבנה לא קיימת, הרצון יכול להימשך בנפרד מהות האדם. האם יש דבר כזה קיום בלי רצון? אליעד כהן מציין כי קיום בלי רצון הוא אפשרי אך הוא לא נמשך לאורך זמן. הרצון, גם אם הוא לא תמיד נמצא, מהווה את מנוע הקיום שלנו. בניגוד לכך, כל רצון לא בהכרח קשור למהות העמוקה של האדם. כל דבר חיצוני שרצינו, אם לא התממש, לא בהכרח פוגע בקיום שלנו כיצורים קיימים. הרצון הבסיסי הוא רצון לשרוד ולהרגיש, ולזה לא ניתן להתחמק ממנו. מהו המודעות ומה הקשר שלה לרצון? אחת השאלות המרכזיות ... אך כל עוד אין הבדל בין האני לרצון, לא ניתן להבין את עצמנו בצורה מלאה. מהי הסיבה לרצון והאם הרצון משקף את המהות שלנו? אליעד כהן מדבר על כך שברגע שאדם מבין את מהות הרצון, הוא מבין שמה שהוא רוצה הוא בעצם עצמו. לא מדובר בסתם חפצים או תחושות זמניות. כל רצון, גם אם ... בסופו של דבר מגלם בתוכו את אותו אדם הרוצה את עצמו. עם זאת, תהליך זה לא תמיד נראה ברור. הרצון, עם כל היותו יומיומי ושטחי, כל הזמן מעודד אותנו להרגיש שהמהות שלנו תלויה במה שאנחנו רוצים. למה חשוב להבין את המהות של הרצון? הבנת המהות של הרצון היא שלב חשוב להתקדמות רוחנית. השאלות הגדולות המעסיקות את האדם הן איך להבין את מהות הרצון, איך לתפקד בעולם, ואיך להתמודד עם הצורות השונות של הרצון. כאשר אדם מצליח להבין את הרצון בצורה הנכונה, הוא לא ירגיש צורך לשלוט בו. ההבנה של המהות הזאת תעזור להבין איך הקיום והרצון פועלים בצורה נכונה. מהו האני הקולקטיבי והאם הוא קשור לרצון? בהרצאה נדונה גם התפיסה של האני הקולקטיבי. יש הבדל ... מהקיום הקולקטיבי של כלל האנושות. שאלות אלו קשורות לתודעה הכללית של האדם, להבדל בין האישי לבין הכללי, ולדרך בה הרצון משפיע על עיצוב הקיום של אדם בתוך החברה והעולם הרחב. מהו הרצון העצמי? מהות הרצון הקיום האנושי והרצון המודעות לרצון הרצון הקולקטיבי השליטה ברצון מהות האני והקיום
רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1רצון חופשי, בחירה חופשית, בחירת הרצון, משמעות החיים, אקראי או סיבתי, חיפוש עצמי, הבנה יוצרת רצון - 1 האם באמת יש לנו בחירה חופשית? השאלה המרכזית שמעלה אליעד כהן בהרצאה היא האם יש לנו בחירה חופשית והאם האדם באמת אחראי על הרצון שלו, או שמא הרצון מנוהל על ידי משהו חיצוני ואיננו יכולים לשלוט בו כלל. אליעד מתחיל בהסבר בסיסי של תהליך קבלת ההחלטות שלנו: ... הוא לא יכול היה לעשות אחרת, אלא אם כן היה לו רצון אחר שהיה חזק מספיק כדי לבטל את הרצון הראשון. מכאן עולה השאלה מי אחראי על אותו רצון ראשוני שמניע את כל הפעולות שלנו. כדי להמחיש את הנושא, ... אין כאב, אלא האם האדם בוחר את האופן שבו הוא מגיב לכאב - כלומר, האם הוא יכול לבחור את הרצון שלו להרגיש את הכאב או לא. מהו מקור הרצון וכיצד הוא שולט בנו? אליעד מסביר שהרצון הוא השולט הבלעדי בהתנהגות שלנו. אם האדם מרגיש טוב, זה משום שהוא רוצה את מה שקורה, ואם האדם מרגיש ... לא רוצה את מה שקורה. הכל בסופו של דבר מסתכם ברצון. אם לא היה רצון, לא הייתה שום פעולה. הרצון הוא כמו השלט של הרובוט, שמפעיל את כל תנועות הגוף ומחשבות האדם. לכן, השאלה האמיתית היא: מי אחראי לרצון שלי? או מי מפעיל את הרצון שלי?. אליעד נותן דוגמה מהסדרה המצוירת תום וגרי: בסצנה שבה תום וגרי מגיעים בטעות לכוכב שבו כלבים שולטים בחתולים ... הוא ירצה או לא ירצה. מדוע לא ניתן לשלוט ברצון באופן מוחלט? אליעד מסביר שאי אפשר באמת לבחור את הרצון, כי כדי לבחור ברצון מסוים, האדם חייב שיהיה לו רצון אחר. למשל, אם אדם רוצה לאכול, והוא מצליח להתגבר על הרצון הזה ולא לאכול, זה בגלל רצון אחר שאומר לו לא לאכול. בסופו של דבר, גם אותו רצון להתגבר הוא ... באמת, מכיוון שכדי לשלוט בו צריך שיהיה רצון נוסף, שגם עליו צריך לשלוט, וכך הלאה עד אינסוף. במילים אחרות, הרצון הראשוני הוא לא משהו שהאדם בוחר, אלא משהו שפשוט קורה לו. האם אנחנו המסובב או המסובב הראשון? נקודה נוספת ... הוא רוצה שיהיה לו טוב, כי הוא מפחד שיהיה לו רע. אבל מדוע הוא מפחד שיהיה לו רע? מדוע הרצון להרגיש טוב או לא להרגיש רע מופיע בכלל? האדם אינו יכול לשלוט על רצון זה, כיוון שהוא מופעל על ... של המציאות שלו. מנקודת המבט הזו, האדם עצמו הוא אלוהים, ומכאן יש לו שליטה מוחלטת על כל דבר, כולל הרצון. מהו התהליך לחקירת הרצון והשליטה העצמית? אליעד מציע תהליך ברור ומובנה כיצד לחקור את עצמנו ואת הרצון שלנו לעומק: ראשית, כל פעולה שאנחנו עושים, יש לשאול למה אנחנו עושים אותה. התשובה תהיה תמיד - כי אנחנו ... מכן, לשאול מדוע אנחנו רוצים לעשות את הפעולה הזאת. השלב הבא הוא לשאול מי אחראי לרצון עצמו - האם הרצון הזה נוצר מבחירה שלנו, או שהוא נוצר באופן אוטומטי על ידי סיבות חיצוניות. ככל שהחקירה מעמיקה יותר, האדם אמור ... שהמטרה הסופית של תהליך זה היא להגיע למצב שבו האדם מבין בצורה ברורה ומוחלטת שאין לו שליטה אמיתית על הרצון. דווקא מתוך ההבנה המוחלטת שאין לאדם שליטה, תגיע לבסוף הבנה אחרת ועמוקה יותר - ההבנה שהאדם עצמו הוא אחד עם המציאות כולה, ולכן השליטה והרצון הם אחד. במצב כזה האדם הופך להיות חופשי באמת. איך להבין את המשמעות של הרצון והבחירה החופשית? אליעד מסכם שאם האדם רוצה להבין באמת את המשמעות של החיים ואת הבחירה החופשית, עליו להפסיק לשאול ... יש זמן ומקום, וכך הלאה. כאשר האדם יתעמק בשאלות האלה, הוא יגיע להבנה עמוקה של המציאות, ואז שאלת הבחירה והרצון תהפוך לברורה ומובנת מאליה. האם באמת יש לנו בחירה חופשית? רצון חופשי: האם אנחנו שולטים בו? הקשר בין רצון, חוויות ותודעה הבנת הרצון במציאות ובחיים מי שולט ברצון שלנו? איך נוצרת בחירה חופשית? מהי משמעות הרצון החופשי והאם אנחנו באמת בוחרים? הוויכוח על בחירה חופשית ורצון הוא נושא עמוק ומורכב, שמעסיק את המחשבה האנושית במשך ... - האם היא חווה את הפעולות או רק מבינה אותן בשכל? בהמשך השיחה, אליעד מתמקד בהסבר העמוק יותר של הרצון. הוא מציין כי הרצון הוא זה שמניע אותנו לפעול, וכדי להבין את השאלה האם יש לנו בחירה חופשית, חשוב להבין את מקור הרצון. הוא משווה את האדם לרובוט - הגוף פועל, והרצון הוא שמניע את פעולתו. אליעד שואל האם אנו יכולים לשלוט ברצון שלנו, ואם לא, אז איך אנחנו יכולים להרגיש ... אם הוא היה שולט בו, היה לו אפשרות לשנות את הרצונות על פי בחירתו. כל פעולה שאנחנו עושים נובעת מהרצון - ולכן השאלה היא, מי מניע את הרצון? האם יש לנו שליטה על הרצון או שהוא מנוהל מבחוץ? כדי להסביר זאת, אליעד מציין שלפעמים יש לנו רצון לשנות פעולה, אבל כדי לעשות זאת, אנחנו צריכים לרצות משהו אחר. לכן, הוא שואל אם אפשר באמת להיות אחראיים על הרצון שלנו. לסיום, אליעד מבהיר שהשאלה המרכזית היא לא אם יש לנו רצון, אלא מהו מקומו של הרצון בחיינו. האם אנחנו יכולים לשנות אותו, או האם אנחנו רק חווים אותו? השיחה נוגעת במעגליות של הרצון והבנה עצמית, ומובילה למסקנה שאולי אין לנו באמת שליטה על הרצון, אלא רק על הדרך שבה אנחנו מפרשים ומבינים אותו. האם באמת יש לנו בחירה חופשית? רצון חופשי: האם אנחנו שולטים בו? הקשר בין רצון, חוויות ותודעה הבנת הרצון במציאות ובחיים שאלה: אחרי הרבה בלבולים, הגעתי למסקנה שאני צריכה לעשות משהו עקבי ופשוט בעיני. אליעד: מה זה אומר? ... לעשות משהו, רק רצון אחר יכול לבטל אותו. שאלת השאלות היא מי אחראי לרצון שלך? כי את עבד של הרצון, למשל אני אלוהים ועכשיו שתלתי בתוכך מנגנון רצון. בתום וגרי יש סצנה יפה שהם בורחים מאיזה כלב, ואז הם ... שמפעיל, הוא לוחץ והרובוט זז, את אפילו רואה את הרכיבים. עכשיו את גוף שפועל, ומה מפעיל את הגוף הזה? הרצון, מי שולט במה שאת מרגישה? הרצון, אם את רוצה את מרגישה טוב, אם את לא רוצה את מרגישה רע. שאלה: יש לה רצון, אבל מי שולט ברצון? אליעד: השאלה היא מי שולט ברצון? תראי, הרצון הוא זה שמפעיל אותך, זה ברור לך? האם את מסכימה איתי שאין שום דבר שאת יכולה לעשות ללא הרצון? שאלה: כן אליעד: הרצון הוא השלט שלך, עכשיו השאלה מי אחראי עליו? האם את אחראית על הרצון? מי מפעיל את הרצון? איך הרצון ...
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...