סנכרון רגשי, שכל ורגש, חיפוש עצמי, חיפוש האמת, אמת ושקר, לשקר את עצמך, להיות אמיתי, אובייקטיביות, סובייקטיביות, רוחניות, מודעות עצמית, לב נקי, יש ואין כאחד
איך נוצר פער בין מחשבה, דיבור ומעשה?
אליעד מסביר שרוב האנשים חיים בפער בין המחשבה, הדיבור והמעשים שלהם. אדם יכול לחשוב דבר אחד, לומר דבר שונה לגמרי, ולפעול בצורה שאינה תואמת לא את מחשבותיו ולא את דיבוריו. הפער הזה גורם לתחושה פנימית של זיוף ושקר, כי האדם לא מבטא את האמת הפנימית שלו. לדוגמה, מישהו יכול להגיד "לא אכפת לי ממשהו מסוים", כאשר בפועל כן אכפת לו. הוא עלול להגיד שהוא מאמין במשהו, בעוד בפועל הוא אינו מאמין בו לגמרי. כתוצאה מכך, האדם מרגיש מזויף, כאילו הוא "משקר" לעצמו, וזה מוביל לחוסר סיפוק והיעדר סנכרון פנימי.
מה המשמעות של "לשקר לעצמך" לפי אליעד?
אליעד מבהיר שלשקר לעצמך פירושו לפעול בניגוד לאמת הפנימית שלך, כלומר, כאשר האדם מרגיש שהוא לא מבטא את האמת הפנימית שלו בצורה מלאה. מצב כזה גורם לתחושת זיוף, משום שהאדם תופס את אחת המחשבות או האמונות שלו כיותר "אמיתית" מאחרות, ופועל לפי מחשבה שנתפסת בעיניו כפחות אמיתית או פחות נכונה. אליעד מסביר שהשורש של תחושת השקר הוא בעצם ההבחנה בין מחשבות ואמונות שנראות לנו "אמיתיות" יותר לבין כאלה שנראות "שקריות" או פחות אמיתיות.
האם באמת קיימת מחשבה יותר אמיתית ממחשבה אחרת?
אליעד מדגים את הרעיון שאין מחשבה אחת שהיא יותר אמיתית מאחרת, בעזרת דוגמת השולחן והאוויר. מבחינה חיצונית וצורנית, השולחן נתפס כאמיתי יותר מהאוויר, כי אנחנו יכולים לגעת בו. אך במובן הפנימי והעמוק יותר, גם השולחן וגם האוויר מורכבים מאטומים, ולכן אין הבדל אמיתי ומהותי ביניהם. כך גם לגבי המחשבות: כולן עשויות מאותה "מהות" ולכן אין מחשבה אחת שבאופן מהותי היא אמיתית יותר מאחרת. ההבדל הוא רק בתפיסה החיצונית שלנו.
כיצד להגיע למצב שבו אין הבדל בין אמת ושקר?
לפי אליעד, אדם צריך להגיע להבנה שכלית גבוהה שתאפשר לו לראות שאין הבדל מוחלט בין מחשבה אמיתית למחשבה שקרית. במצב זה, המחשבות והמעשים ייראו שווים בערכם ובחשיבותם, מה שימנע את תחושת השקר והזיוף. הוא מדגים זאת באמצעות מושג "החלה התמורות" של רבי נחמן מברסלב, שבו אדם יכול לעבור בין מצבים שונים של תפיסות ודעות, מבלי להתקבע על אחת מהן. ככל שהאדם רואה יותר את האחדות ואת ההיעדר המוחלט של ההבדלים, כך הוא פחות יחוש את השקר הפנימי.
למה הכוונה באמירה "אין הבדל בין כוח לפועל"?
אליעד מסביר את רעיון ה"אין הבדל בין כוח לפועל" דרך דוגמה של נייר שלם ונייר קרוע. ברמה השטחית והיום - יומית, יש הבדל ברור בין נייר שלם (שיש לו פוטנציאל להיקרע) לבין נייר שכבר נקרע בפועל. אך מבחינה אבסולוטית ופנימית, גם הנייר השלם כבר קיים בפוטנציאל של כל המצבים האפשריים, ולכן אין באמת הבדל בין המצב של "כוח" למצב של "פועל". אליעד מדגיש שהאדם צריך לחוות את שני המצבים כשווים, וכך לא ירגיש שקר או זיוף, כי הוא יבין שכל המצבים קיימים בתוכו בו - זמנית.
מה הכוונה ב"לב נקי" ואיך מנקים את הלב?
אליעד מסביר שלב נקי הוא מצב שבו האדם אינו מבחין עוד בין מצבים של לכלוך או ניקיון, משום שהוא מבין שמבחינה אבסולוטית אין באמת לכלוך. הוא מדגיש כי תהליך ניקוי הלב אינו דורש פעולה מיוחדת, אלא רק התבוננות עמוקה. ברגע שהאדם יבין לעומק את טבעו של הלכלוך הפנימי, הוא יבין שהלכלוך בעצמו הוא סוג של אשליה, והלב מתנקה מאליו. האדם אמור לבדוק את המחשבות שגורמות לו לחוש "לכלוך" ולשאול את עצמו: למה אני חושב שזה רע? האם זה באמת רע? כך...
אליעד מסביר שרוב האנשים חיים בפער בין המחשבה, הדיבור והמעשים שלהם. אדם יכול לחשוב דבר אחד, לומר דבר שונה לגמרי, ולפעול בצורה שאינה תואמת לא את מחשבותיו ולא את דיבוריו. הפער הזה גורם לתחושה פנימית של זיוף ושקר, כי האדם לא מבטא את האמת הפנימית שלו. לדוגמה, מישהו יכול להגיד "לא אכפת לי ממשהו מסוים", כאשר בפועל כן אכפת לו. הוא עלול להגיד שהוא מאמין במשהו, בעוד בפועל הוא אינו מאמין בו לגמרי. כתוצאה מכך, האדם מרגיש מזויף, כאילו הוא "משקר" לעצמו, וזה מוביל לחוסר סיפוק והיעדר סנכרון פנימי.
מה המשמעות של "לשקר לעצמך" לפי אליעד?
אליעד מבהיר שלשקר לעצמך פירושו לפעול בניגוד לאמת הפנימית שלך, כלומר, כאשר האדם מרגיש שהוא לא מבטא את האמת הפנימית שלו בצורה מלאה. מצב כזה גורם לתחושת זיוף, משום שהאדם תופס את אחת המחשבות או האמונות שלו כיותר "אמיתית" מאחרות, ופועל לפי מחשבה שנתפסת בעיניו כפחות אמיתית או פחות נכונה. אליעד מסביר שהשורש של תחושת השקר הוא בעצם ההבחנה בין מחשבות ואמונות שנראות לנו "אמיתיות" יותר לבין כאלה שנראות "שקריות" או פחות אמיתיות.
האם באמת קיימת מחשבה יותר אמיתית ממחשבה אחרת?
אליעד מדגים את הרעיון שאין מחשבה אחת שהיא יותר אמיתית מאחרת, בעזרת דוגמת השולחן והאוויר. מבחינה חיצונית וצורנית, השולחן נתפס כאמיתי יותר מהאוויר, כי אנחנו יכולים לגעת בו. אך במובן הפנימי והעמוק יותר, גם השולחן וגם האוויר מורכבים מאטומים, ולכן אין הבדל אמיתי ומהותי ביניהם. כך גם לגבי המחשבות: כולן עשויות מאותה "מהות" ולכן אין מחשבה אחת שבאופן מהותי היא אמיתית יותר מאחרת. ההבדל הוא רק בתפיסה החיצונית שלנו.
כיצד להגיע למצב שבו אין הבדל בין אמת ושקר?
לפי אליעד, אדם צריך להגיע להבנה שכלית גבוהה שתאפשר לו לראות שאין הבדל מוחלט בין מחשבה אמיתית למחשבה שקרית. במצב זה, המחשבות והמעשים ייראו שווים בערכם ובחשיבותם, מה שימנע את תחושת השקר והזיוף. הוא מדגים זאת באמצעות מושג "החלה התמורות" של רבי נחמן מברסלב, שבו אדם יכול לעבור בין מצבים שונים של תפיסות ודעות, מבלי להתקבע על אחת מהן. ככל שהאדם רואה יותר את האחדות ואת ההיעדר המוחלט של ההבדלים, כך הוא פחות יחוש את השקר הפנימי.
למה הכוונה באמירה "אין הבדל בין כוח לפועל"?
אליעד מסביר את רעיון ה"אין הבדל בין כוח לפועל" דרך דוגמה של נייר שלם ונייר קרוע. ברמה השטחית והיום - יומית, יש הבדל ברור בין נייר שלם (שיש לו פוטנציאל להיקרע) לבין נייר שכבר נקרע בפועל. אך מבחינה אבסולוטית ופנימית, גם הנייר השלם כבר קיים בפוטנציאל של כל המצבים האפשריים, ולכן אין באמת הבדל בין המצב של "כוח" למצב של "פועל". אליעד מדגיש שהאדם צריך לחוות את שני המצבים כשווים, וכך לא ירגיש שקר או זיוף, כי הוא יבין שכל המצבים קיימים בתוכו בו - זמנית.
מה הכוונה ב"לב נקי" ואיך מנקים את הלב?
אליעד מסביר שלב נקי הוא מצב שבו האדם אינו מבחין עוד בין מצבים של לכלוך או ניקיון, משום שהוא מבין שמבחינה אבסולוטית אין באמת לכלוך. הוא מדגיש כי תהליך ניקוי הלב אינו דורש פעולה מיוחדת, אלא רק התבוננות עמוקה. ברגע שהאדם יבין לעומק את טבעו של הלכלוך הפנימי, הוא יבין שהלכלוך בעצמו הוא סוג של אשליה, והלב מתנקה מאליו. האדם אמור לבדוק את המחשבות שגורמות לו לחוש "לכלוך" ולשאול את עצמו: למה אני חושב שזה רע? האם זה באמת רע? כך...
- איך מפסיקים לשקר לעצמך?
- מה זה לב נקי?
- האם יש הבדל בין אמת לשקר?
- איך מגיעים לסנכרון רגשי?
- מה ההבדל בין כוח לפועל?
- איך להיות אמיתי עם עצמך?