אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה הראשון ✔סיבתיות, אולי אין סיבה, האם יש סיבה למשהו, מה הסיבה של הסיבה הראשונה, מה היה לפני הסיבה הראשונה ✔ האם קיימת סיבה לכל דבר או אולי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
סיבתיות, אולי אין סיבה, האם יש סיבה למשהו, מה הסיבה של הסיבה הראשונה, מה היה לפני הסיבה הראשונה
האם קיימת סיבה לכל דבר או אולי אין סיבה כלל?

אליעד כהן עוסק בשאלה הפילוסופית של סיבתיות, ומעלה את האפשרות המהפכנית שאולי אין כלל סיבה לשום דבר. כדי להבין לעומק את הנושא הזה, אליעד מתחיל בשאלות פשוטות ומתקדם בהדרגה לשאלות מורכבות יותר, המצביעות על קיומה של בעיה בסיסית בתפיסתנו את המציאות.

מדוע אנשים מחפשים תמיד סיבה לכל דבר?

אנשים באופן טבעי נוטים לחשוב שלכל דבר שקורה חייבת להיות סיבה. אליעד מראה את הנטייה הזו באמצעות דוגמה פשוטה: מישהי שואלת "למה אני קוראת עכשיו את הטקסט הזה?" ולכאורה התשובה המתבקשת היא, שיש איזו סיבה לכך. אבל הוא מיד מערער על התפיסה הזאת ואומר "מי אמר שצריך שתהיה בכלל סיבה?" כלומר, הוא מנסה לגרום לנו להבין שהרגל החשיבה שלנו מחייב אותנו לחפש סיבות, גם במקומות שאולי לא קיימת בהם סיבה אמיתית.

מה יקרה אם נגלה שלסיבה הראשונה אין סיבה?

אליעד מעלה את הרעיון המאתגר הבא: או שיש סיבה או שאין סיבה. כלומר, או שכל דבר ביקום יש לו סיבה, או שאין כלל סיבה לדבר הראשון. הוא מסביר את המצב הבא באמצעות דוגמה נוספת: אם אנו מניחים שלאירוע הראשון אין סיבה, יוצא מכך שלמעשה לשום דבר שמגיע אחריו אין באמת סיבה, מפני שהכל נובע מהאירוע הראשון חסר הסיבה. מצד שני, אם נאמר שלאירוע הראשון יש סיבה, מיד תעלה השאלה, "ומה הסיבה של הסיבה הזאת?" וכך נמשיך לחפש סיבה לכל סיבה חדשה שנמצא, ולא נגיע לסוף.

האם אפשר באמת להגיע לסיבה הראשונה?

אליעד מבהיר את הבעיה הזו לעומק: בכל פעם שנמצא סיבה למשהו, נרצה להבין גם את הסיבה של הסיבה הזאת, ותמיד נצטרך לחזור עוד צעד אחורה ולשאול מה היה לפני אותה סיבה. לכן, בעצם לא ניתן להגיע לסיבה הראשונה, כי תמיד אפשר לשאול "ומה היה לפניה?" באופן זה, אליעד מציג בפנינו את הפרדוקס של "סיבה ראשונה", ומדגים מדוע החיפוש אחר סיבה מוחלטת עלול להיות אינסופי או בלתי אפשרי.

האם חייבת להיות סיבה לתהליכים של התפתחות והתודעה?

כדי להעמיק עוד, אליעד מביא דוגמה נוספת מהחיים: מישהו אומר שהוא לומד או מתפתח, ושואל "מה הסיבה שאני לומד ומתפתח?". האדם נותן סיבות כמו "כדי לפתח את התודעה וההוויה שלי", אבל אז נשאלת השאלה "ומה הסיבה שהתודעה וההוויה שלך צריכות בכלל להתפתח?" כך, כל תשובה מובילה מיד לשאלה נוספת ועמוקה יותר, שחותרת למצוא סיבה קודמת לסיבה שניתנה. גם כאן, אליעד מדגים שהניסיון למצוא סיבות מדויקות וברורות לכל תהליך הוא מאמץ אינסופי.

מדוע שאלות של סיבתיות יוצרות מעגליות אינסופית?

אליעד מסביר ששאלות של סיבתיות תמיד חוזרות למעגל של הסיבה הראשונית. בין אם מדובר בשאלות פשוטות ובין אם מדובר בשאלות עמוקות ביותר על המציאות עצמה, כל ניסיון למצוא סיבה ברורה אחת תמיד יגיע בסופו של דבר למצב שבו השואל ייאלץ לבחור בין שתי אפשרויות בלתי מספקות:
  1. להניח שיש סיבה, ואז לחפש סיבה לסיבה הזאת לנצח.
  2. להניח שאין סיבה בכלל, ואז כל חיפוש סיבה הופך לחסר משמעות.
האם ישנה אפשרות שלישית בנושא הסיבתיות?

אליעד לא מסתפק בהצגת שתי האפשרויות בלבד. הוא מרמז שאולי קיימת אפשרות שלישית, אך אינו מספק אותה במפורש אלא מותיר למאזין להבין את המורכבות: האפשרות השלישית עשויה להיות ההכרה שהרעיון עצמו של סיבתיות נובע מתוך צורת החשיבה שלנו, ולא בהכרח משקף את האמת המוחלטת. אליעד מציע לנו לבדוק את האפשרות שהמציאות יכולה להתקיים באופן אחר, בלי המושג "סיבה" בכלל.

מה ניתן להסיק מכך על טבע המציאות והתודעה?

מתוך ההרצאה מתבהר שהניסיון האנושי להבין סיבתיות מביא אותנו לפרדוקס לוגי. אליעד כהן מציע לראות בפרדוקס הזה הזמנה לחשיבה חדשה על טבע המציאות, שמסוגלת להתקיים גם מעבר לתפיסות השכליות שלנו. זהו צעד משמעותי לקראת הבנה עמוקה יותר של תהליכים בחיים ובתודעה, ולחקור את האפשרות שהיקום והקיום אינם כפופים בהכרח לעיקרון של סיבתיות.
מושגים באמצעות מישהי הרגלים המציאות התשובה אמת אחת אנשים האם יש סיבה למשהו מה יקרה למה אני אולי אין סיבה אין סיבה האם יש האם יש סיבה האם יש סיבה למשהו הסיבה הראשונה הסיבה של הסיבה של הסיבה הסיבה של כל הסיבות הראשון יש סיבה יש סיבה למשהו לפני הסיבה הראשונה מה היה לפני מה הסיבה מה הסיבה ש מה הסיבה של הסיבה סיבה סיבה ותוצאה סיבה למשהו סיבה ראשונה סיבות סיבתיות
אדם הראשון, חטא עץ הדעת, חטא אדם הראשון, התורה, שמירת מצוות, משה רבנו, עץ החיים, גן עדן גיהנום, החטא ועונשו
... הראשון, חטא עץ הדעת, חטא אדם הראשון, התורה, שמירת מצוות, משה רבנו, עץ החיים, גן עדן גיהנום, החטא ועונשו מדוע אלוהים ברא את אדם הראשון בלי תפיסת העולם הבא? אליעד כהן מסביר שאלוהים ברא את אדם הראשון ללא התפיסה המוכרת כיום של העולם הבא. אלוהים לא נתן לאדם הראשון את הרעיון שהעולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא. בתחילה, אדם הראשון היה כבר בתוך גן עדן, ואלוהים לא דרש ממנו ... על ידי תוכנית הטלוויזיה אל תפיל את המיליון, שבה המשתתף כבר קיבל את הכסף מראש והוא רק צריך לשמור עליו ולא לאבד אותו. כך גם לאדם הראשון, כל הטוב כבר היה קיים אצלו, והוא רק היה צריך ... הפרדה בין טוב לרע. לעומת זאת, עץ הדעת טוב ורע מסמל את ההפרדה בין דברים שונים, את תפיסת השכל האנושי שמפריד בין טוב לרע. ברגע שאדם הראשון אכל מעץ הדעת, הוא נפל מהשכל של האחדות לשכל של הנפרדות, ואז למעשה מת באופן רוחני. המוות כאן הוא ניתוק מההוויה השלמה, ולכן האדם הראשון הורחק מגן עדן, כלומר, מהשלמות שבה היה קודם לכן. איך עבדו על האדם הראשון כדי שיוכל מעץ הדעת? אליעד מסביר כיצד האדם הראשון נפל בפיתוי של עץ הדעת. הנחש אמר לחווה ... כלומר, החטא של עץ הדעת היה בכך שהאדם רצה להיות דומה לאלוהים מתוך מחשבה מוטעית שהוא חסר משהו, שעדיין אין לו את הטוב המושלם. האדם הראשון וחווה חשבו שהם יוכלו להשיג טוב גדול יותר ... וכך למעשה הם נפלו לשכל של הנפרדות ואיבדו את הטוב המושלם שהיה להם מראש. למה העולם הזה הוא בעצם גיהינום? אליעד מציין שכאשר האדם הראשון גורש מגן עדן, הוא לא ידע שהוא גורש לגיהינום, ... את תפיסת הנפרדות וגרם לבני ישראל להאמין שיש צורך לעשות מעשים מסוימים (מצוות) כדי להתקרב לאלוהים. בכך השטן המשיך את הטעות של האדם הראשון והעמיק את ההפרדה בין האדם לבין ההוויה השלמה. ... מה המשמעות של נעשה ונשמע לפי אליעד? אליעד מתייחס לאמירתם של בני ישראל נעשה ונשמע בהר סיני כאל הטעות המרכזית שהעמיקה את חטא אדם הראשון. לדבריו, נעשה ונשמע מייצג בדיוק את ההפרדה ... על עצמם להתחיל לחיות לפי הפרדות של מצוות ועבירות, ולכן הם למעשה נכנסו לשכל של נפרדות, ואיבדו את האחדות. איך אפשר לתקן את חטא אדם הראשון? אליעד מסביר שכדי לתקן את חטא אדם הראשון, על האדם לעזוב את השכל של הנפרדות ולחזור ... להפריד בין דברים שונים, הוא יחזור לגן עדן, יחזור לחיבור המושלם עם ההוויה, ויחווה את הטוב המוחלט. מהו חטא עץ הדעת? למה גורש האדם הראשון מגן עדן? מהי משמעות עץ החיים? למה העולם הזה הוא גיהינום? איך מתקנים את חטא אדם הראשון? מדוע האמונה גורמת לסבל? ...
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר ... משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה האמיתי לפי אליעד כהן? רגע הבריאה האמיתי הוא לא הרגע שבו נברא העולם, אלא הרגע שבו הופיע הרצון הראשון של הבורא. עצם קיומו של רצון ראשוני כבר מהווה סוג של בריאה, כי ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של ... הסופית של אליעד כהן היא שלא קיימת בחירה חופשית במובן הרגיל, לא אצל האדם ולא אצל אלוהים. הרצונות של האדם מתהווים מעצמם, ללא שליטה וללא בחירה אמיתית שלו. גם הרצון הראשון של אלוהים הופיע ללא בחירה, ולכן גם אלוהים לא באמת בחר לברוא את העולם או לרצות משהו. אולם, ברמה הגבוהה יותר, אליעד מגדיר בחירה חופשית אמיתית כמצב שבו האדם והאלוהים ... אין הבדל בין הרצון לבין מה שקיים, ולכן זוהי הבחירה האמיתית, השלמות של המציאות עצמה. בחירה חופשית והשלכותיה הבדל בין אחדות לנפרדות האם אלוהים באמת קיים? מהות הרצון הראשון תפיסת הזמן והמקום באחדות מדוע בכלל לדבר על בחירה חופשית של אלוהים? הרעיון מתחיל מכך שרבים שואלים אם יש בחירה חופשית במציאות שלנו או לא. אנשים מניחים שלאלוהים יש בחירה ... מסוימת, עליו לרצות אותה. הרצון הזה נובע מרצון פנימי יותר, וגם הרצון הפנימי יותר נובע מרצון פנימי עמוק עוד יותר, וכן הלאה. בסופו של דבר, לאדם אין שליטה על הרצון הראשון שלו, ולכן לא מתקיימת בחירה חופשית אמיתית. למה גם לאלוהים אין בחירה חופשית? מפרספקטיבה מסוימת, אלוהים אינו מבצע שום פעולה בתוך זמן ומקום, כי במצב של אחדות מוחלטת אין ... אותו, נשאלת השאלה אם הייתה לו בחירה מלכתחילה לרצות לברוא את העולם. הרצון הזה נוצר מעצמו, כי לפני שנוצר רצון, לא ייתכן שהיה רצון קודם שיברא אותו. כך שגם ברצון הראשון של הבורא אין בחירה חופשית, משום שהוא נוצר מעצמו ללא בחירה קודמת. האם אלוהים באמת בחר לברוא את העולם? לכאורה אנו אומרים: אלוהים בחר לברוא את העולם, שהרי היה יכול לברוא ... נוצר רצון הוא עצמו רגע הבריאה האמיתי, כי כבר בהופעת הרצון יש שניים: הרצון והמבצע. אם לרצון של הבורא אין רצון שקדם לו, סימן שהוא נוצר מעצמו, ללא בחירה. מהו הרצון הראשון של הבורא ולמה הוא מבטא העדר בחירה? הרצון הראשון של הבורא, ברגע שהוא רצה משהו, הוא כבר בריאה. אם מדובר בשלב הראשוני, שבו האל עדיין באחדות מוחלטת, אין שום אפשרות לדבר על בחירה, כי כדי לבחור צריך להיות הבדל בין רצונות שונים. אבל כאשר רצון נוצר מעצמו, המשמעות היא שאין גורם שקדם לו שיבחר בו, ולכן לא שייך לתאר את זה כבחירה. כל ניסיון להסביר מי או מה גרם לרצון הראשון מתנגש בשאלה נוספת: אם לפני שהיה רצון כבר הייתה ישות אחת, הרי הרצון חייב היה לצאת ממנה, ואם הוא יצא ממנה בלי שהייתה בחירה קודמת, אין משמעות לכך שהאל בחר לרצות. אז לאדם ... לכך שהרצון תואם את הקיים. כיצד מתבטא הדבר במעשה האלוהים? אומרים שאלוהים רוצה את כל מה שקורה, וכל מה שקורה הוא ביטוי של רצונו, אך מצד שני הוא לא בוחר לרצות. הרצון הראשון לא נברא מתוך רצון קודם, ולפיכך אין לאלוהים בחירה חופשית ברמה הראשונית. יחד עם זאת, כאשר הרצון קיים והמציאות מתקיימת בהתאמה מלאה לרצון הזה, ניתן לתאר זאת כבחירה חופשית במובן הגבוה, כי אין הפרדה בין הרצון למעשה. מה המסקנה הסופית? למעשה, ... מצב שאדם יכול לשאוף אליו באמצעות הבנת הדברים הללו והגעה להזדהות מלאה עם המציאות. בחירה חופשית והשלכותיה הבדל בין אחדות לנפרדות האם אלוהים באמת קיים? מהות הרצון הראשון תפיסת הזמן והמקום באחדות אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית של אלוהים. כולם מדברים הרבה על, יש בחירה חופשית, ... הוא צריך לרצות אותו. ומה גורם לאדם לרצות את הדבר הזה ולא דבר אחר? רצון פנימי יותר! אבל מה יוצר את הרצון הפנימי יותר? רצון פנימי עוד יותר! אבל מי בוחר את הרצון הראשון? האדם לא בוחר את הרצון הראשון שלו, זה ברור לגמרי, שכל אחד יסתכל בתוכו ויראה אם הוא בוחר את הרצון שלו. ולגבי אלוהים, האם אלוהים באמת בוחר לעשות את מה שהוא עושה? מפרספקטיבה מסוימת, לאלוהים אין בחירה ... היה רוצה לא לברא את העולם, זה היה כבר כמו בריאת העולם, עצם הרצון זה כבר בריאת העולם. עצם המחשבה האם לברא או לא, זזה עצמו כבר בריאה. זה כבר נקרא צמצום, כי בשורש הראשון, אין הבדל בין הבורא לבין רצונו, ובשורש הראשון אין בכלל שום שינוי, אין שניים, וברגע שאומרים הבורא רצה או חשב, או אומרים משהו על הבורא, בעצם זה הפחתנו אותו ממה שאומרים עליו וזו כבר בריאה. השאלה האמיתית שנשאלת האם הבורא בחר את הבריאה הראשונה, העולם הראשון. הבריאה הראשונה, זה הרצון שלו, העולם הראשון, זו הבחירה של הבורא, העולם הראשון זה מידת הטוב, או מידת הרע של הבורא, זו היכולת של הבורא להשתנות, והשאלה האם הוא ברא את הרצון של עצמו מתוך בחירה או מתוך בחירה? ושתי התשובות נכונות, כי לא היתה לו עוד ... של עצמו, ולכן איך שלא נסובב את זה, אם קיים עולם, אז לא הבורא בחר אותו, הוא נוצר מעצמו, ולמה מעצמו? כי הרצון נוצר מעצמו! עוד לא היו שניים, אז איך נוצרה הנפרדות הראשונה, הבורא לא צמצם את עצמו, מישהו צמצם את הבורא ונתן לו אפשרות לצמצם את עצמו! מי צמצם? הוא עצמו צמצם את עצמו, זה לא מסתדר, כי אחכ נשאל מי ברא את הרצון של זה שרצה לצמצם ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
... כיוון שאין סדר או סיבה כלשהי לאירועים. האפשרות השנייה מניחה קיום של תכנון כלשהו בעולם, כלומר, שיש תבונה או ישות כלשהי בעלת רצון, והיא שמניעה את הדברים. מהו הרצון הראשון, והאם הוא נבחר? אליעד ממשיך לעומק השאלה ומציע לבחון את הישות או התבונה הראשונה שמניעה את העולם. הוא שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה ... אלא מי שיוצר את הרצון המוביל לפעולה זו. לכן, אם מישהו גורם לאדם אחר לרצות לעשות משהו, אותו גורם הוא שבחר ולא האדם עצמו. השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, הפרספקטיבה משתנה, כיוון שבשורש של הדברים, שהוא מעל לזמן ומקום, לא ניתן לדבר על רצון ועשייה כפעולות נפרדות בזמן. במקום זה, בשורש הדברים, הרצון והעשייה הם דבר אחד, מתרחש בו - זמנית. מדוע הרצון הראשון לא יכול להיווצר מסיבה? כאשר דנים בשאלת הרצון הראשון, נשאלת השאלה האם הוא נוצר מסיבה כלשהי או שמא הוא נוצר באופן אקראי לגמרי. אם הרצון הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה או ללא סיבה היא בעצם שאלה טיפשית. מדוע? כי הוא מציע רעיון לפיו הרצון הראשון יכול היה להיווצר מעצמו, על ידי אותו כלום או העדר רצון, שאותו הוא מתאר ... יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את ... התכלית של ההתבוננות בשאלה אם יש בחירה או אין בחירה היא להגיע לאחדות מוחלטת של ההבנה, בה כבר לא קיימת הפרדה בין מושגים אלה. בחירה חופשית רצון ראשון האם יש סיבה לרצון הראשון? העדר רצון וסיבה תבונה ראשונה האם הכל אקראי? מהו הקשר בין בחירה חופשית ... הם אקראיים, אז למעשה אין בחירה חופשית - השאלה מתייתרת. מובן, אם כן, כי עצם קיום השאלה כבר מניח את קיומה של איזו בחירה, כיוון שבחירה תמיד מתחילה מרצון. מהו הרצון הראשון, ומה יוצר אותו? בהמשך, עובר אליעד לשאול על הרצון הראשון. כאשר אנו שואלים מה קדם לרצון הראשון, האם יש משהו שבחר אותו, הדיון מתפצל לכמה כיוונים. אם אנחנו מניחים קיום של תבונה ראשונה שמניעה את כל הקיום, אנו שואלים: האם לתבונה הראשונה יש רצון? האם היא בחרה לרצות? אליעד מציין כי אם ישות כזו קיימת, מי שבאמת בוחר אינו מי שעושה, אלא מי שיוצר את הרצון. כלומר, אם יש רצון, מישהו בחר את הרצון. בהנחה שהרצון הראשון הוא בלתי מוסבר לחלוטין, האם ניתן להניח שיצרנו אותו מתוך רצון, או שמא הוא נוצר במקרה? האם הרצון הראשון נוצר מתוך סיבה? ההמשך מחדד את השאלה האם הרצון הראשון נוצר עם סיבה או בלעדיה. אם יש לו סיבה, אז כל מה שמוביל אותו עדיין מצביע ... למעשה נשללת הבחירה החופשית. מאידך, אם הרצון נוצר בלי סיבה, הרי שמדובר במשהו אקראי, שלא נבחר מתוך בחירה. אליעד טוען שזו שאלה טיפשית. מה הכוונה? אפשר להניח כי הרצון הראשון נוצר מעצמו, כלומר, משהו כלשהו, בין אם נקרא לו כלום או העדר רצון, עשה את הבחירה הזאת. השאלה אם הרצון הראשון נוצר מתוך סיבה או ללא סיבה היא בעצם לא נכונה, כיוון שמישהו או משהו יצר אותו. הרצון הראשון - האם הוא מחייב? כאשר שואלים האם הרצון הראשון נוצר מתוך בחירה, התשובה היא למעשה מורכבת: מצד אחד, אם משהו עשה את הבחירה ... לעשות את הדבר המסוים שבחר בו. ויש אפשרות גם לקחת ישות שהיא לא דווקא אדם, ישות כלשהי שיכולה לבחור. וניקח לדוגמה שיש תבונה ראשונה המניעה את העולם, ונשאל: האם התבונה הראשונה, האם יש לה מצידה רצון כלשהו? האם היא רוצה את הרצון של עצמה? כי באמת, בסופו של דבר מי שבאמת בוחר זה לא מי שעושה, מי שבוחר זה מי שיוצר את הרצון שיוצר את העשייה אם מישהו יוצר את הרצון הוא זה שבוחר את העשייה. ומה בעצם יוצר את הרצון הראשון, ומה בעצם קדם לרצון הראשון? והשאלה היא האם מישהו בחר את הרצון של עצמו, ומדובר ביחס לכוח הראשון ביחס לישות הראשונה. ויש לציין שמצד הפרספקטיבה שמעל הזמן והמקום, לא שייך להגיד רצה ועשה כי רצה ועשה, הן שתי נקודות בציר הזמן. ובשורש אין פער בין רצה ועשה, הרצה ועשה הם בו זמנית, אין זמנים בכלל באחדות, בשורש. ובעצם זה אומר שהרצון הראשון לא רצה, כי אם רצה ועשה הם בו זמנית, אז זה או רק רצה או רק רצה, ויש ...
פרדוקס המחשבות, איך באה מחשבה לעולם? איך נוצרת מחשבה? איך נוצר רגש? איך נוצר רצון? איך נוצרות מחשבות? למה יש מחשבות? מהי המחשבה הראשונה? מהו הרגש הראשון? מהו הרצון הראשון?
פרדוקס המחשבות, איך באה מחשבה לעולם? איך נוצרת מחשבה? איך נוצר רגש? איך נוצר רצון? איך נוצרות מחשבות? למה יש מחשבות? מהי המחשבה הראשונה? מהו הרגש הראשון? מהו הרצון הראשון?
... המחשבות, איך באה מחשבה לעולם? איך נוצרת מחשבה? איך נוצר רגש? איך נוצר רצון? איך נוצרות מחשבות? למה יש מחשבות? מהי המחשבה הראשונה? מהו הרגש הראשון? מהו הרצון הראשון? איך נוצרת מחשבה ואיך אפשר לדעת מה המחשבה הראשונה? אליעד כהן דן בשאלה עמוקה ופילוסופית: כיצד באה מחשבה לעולם, מהו מקורן של המחשבות והרגשות, ומה עומד בבסיס הרצונות שלנו? השאלה המרכזית היא איך נוצרת המחשבה הראשונה. כל מחשבה שאדם חושב נובעת ממחשבות קודמות. לדוגמה, כשאדם חושב על שולחן, הוא חייב שיהיו לו כבר מושגים מוקדמים וידע מסוים ... הבודד הזה לחלקים קטנים יותר, נגלה שכל חלק מוביל למחשבה נוספת, וכך ניתן להמשיך ללא סוף. מכאן עולה הפרדוקס - אם כל מחשבה דורשת מחשבות קודמות, אז מה הייתה המחשבה הראשונה? האם יכולה להיות מחשבה אחת בלי מחשבות אחרות? אליעד מבהיר כי אם ננסה למצוא מחשבה אחת שהיא בסיסית לחלוטין ולא נשענת על מחשבות ... אחרים, תמיד מגיעים למבוי סתום. לכן מחשבה אחת בפני עצמה, בלי להתבסס על מחשבות אחרות, אינה אפשרית. זה מוביל למסקנה שאין מחשבה עצמאית לחלוטין. איך נוצר הרצון הראשון או הרגש הראשון? אותה בעיה קיימת גם לגבי רצונות ורגשות. אם ננסה לדמיין רצון מסוים כמו רצון לאכול, הוא תמיד נשען על רצון אחר שקדם לו. אדם רוצה ... שמחה, השמחה שלו מקבלת משמעות רק דרך רגשות אחרים כמו עצב או תסכול. אם לאדם לא היו כלל רגשות אחרים, אז רגש השמחה לא היה בעל שום משמעות עבורו. מה הפרדוקס במחשבה הראשונה? אליעד מציין כי הפרדוקס הוא שכדי שתהיה מחשבה, היא חייבת להתבסס על מחשבות אחרות, אך אם נלך אחורה עד המחשבה הראשונה שהייתה אי פעם, נמצא שאין לה על מה להתבסס. אם היא מתבססת על מחשבות קודמות לה, אז היא אינה הראשונה. ואם היא לא מתבססת על מחשבות קודמות, אז היא חסרת משמעות לגמרי. הדבר דומה לאדם שמוצא שעון בחדר ריק ושואל: איך הגיע השעון ... אך כאשר אנו מנסים להבין לעומק את המחשבות, הרצונות והרגשות שלנו, אנו מגלים את הפרדוקס העמוק שהם למעשה לא הגיוניים: הם תמיד דורשים מחשבות קודמות, אך המחשבה הראשונה לכאורה לא יכולה להתקיים באופן לוגי. איך להתמודד עם הפרדוקס של מחשבות אינסופיות? אליעד מסכם באמירה שכשאדם מבין את הפרדוקס ... יכולה להיות מוסברת עד הסוף כי היא תמיד נשענת על משהו שקדם לה, ומעולם לא ניתן להגיע לתשובה ברורה לגבי ההתחלה האמיתית של המחשבות. איך נוצרת מחשבה? מהי המחשבה הראשונה? איך נוצר רגש? האם אפשר לחשוב בלי מחשבות אחרות? מה הפרדוקס במחשבות? איך נוצר רצון? האם קיימת מחשבה יחידה? ...
איך לצאת מהשכל? איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה אין הבדל בין יש לאין? איך להגיע למחוייב המציאות? מהו המחוייב הראשון? איך להגיע להארה רוחנית? איך להיות אלוהים? מה זה אלוהים?
איך לצאת מהשכל? איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה אין הבדל בין יש לאין? איך להגיע למחוייב המציאות? מהו המחוייב הראשון? איך להגיע להארה רוחנית? איך להיות אלוהים? מה זה אלוהים?
... לצאת מהשכל? איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה אין הבדל בין יש לאין? איך להגיע למחוייב המציאות? מהו המחוייב הראשון? איך להגיע להארה רוחנית? איך להיות אלוהים? מה זה אלוהים? איך אפשר לצאת מהשכל ולהגיע למצב שאין הבדל בין יש לאין? אליעד כהן מסביר שקיימים שני סוגים עיקריים של מצבים מחשבתיים ודרכים לתפוס את המציאות. המצב הראשון הוא מצב שבו האדם אינו מבדיל כלל בין יש לאין, ובמצב כזה לא קיימת לו יכולת חשיבה, בירור או ... לדוגמה, כאשר אדם אומר: אני רוצה לשתות מים, הוא בטוח בדבר הזה משום שהוא שלל בתודעתו בצורה ברורה את האפשרות שהוא אינו רוצה לשתות מים. מהו המחויב הראשון ומה המשמעות שלו? אליעד כהן מציין שהמטרה העיקרית בחיפוש רוחני, פילוסופי או מחשבתי היא לגלות מהו הדבר היחיד והראשון שאי אפשר להטיל בו ספק - המחויב הראשון. המחויב הראשון הוא אותה נקודה ודאית שאיננה יכולה להיות אחרת. אליעד מסביר כי המחויב הראשון הוא הדבר המוחלט היחיד שאין לו שום אפשרות שלילית, שהוא חייב להיות קיים. לדוגמה, שולחן אינו יכול להיות המחויב הראשון כי קיימת האפשרות שאין שולחן. אפילו המחשבה אני קיים איננה המחויב הראשון, כי קיימת האפשרות של אולי אני לא קיים. אליעד מוסיף שהמחויב הראשון הוא למעשה אלוהים. אך הוא מדגיש כי אלוהים איננו משהו וגם לא כלום. כלומר, הדבר שהכי בטוח שהוא קיים - אינו דבר ואינו כלום, כי כל דבר וכל כלום אפשר להטיל בהם ספק. המחויב הראשון נמצא מעבר להגדרות הללו. הוא חייב להיות נכון באופן מוחלט, ולכן אינו נתון לשום ספק. מה הקשר בין המחויב הראשון לבין שאלת ההבדל בין יש לאין? אליעד מסביר שישנה שאלה אחת מרכזית שמכילה בתוכה את כל השאלות ... מדגיש שוב ושוב כי הדרך להגיע להבנה הזו עוברת דרך חקירה אינטנסיבית ובלתי פוסקת של כל מחשבה, כל תחושה וכל אמונה, עד למציאת אותה נקודה של המחויב הראשון שמכילה בתוכה את כל השאלות והתהיות של האדם על המציאות. איך לא להבדיל בין יש לאין? מה זה ...
הספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים
הספר להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים
... להיות אלוהים - רצון עצמי - הזדהות רצונית - הזדהות, עם הרצון העצמי של אלוהים, יצירת הרצון הראשון של אלוהים מהו רצון עצמי, והאם ... כאשר האדם מכיר בכך שרצונותיו אינם באמת שלו. מה הקשר בין אחדות לבין ביטול ההזדהות עם הרצון? אליעד מרחיב שיש כמה נקודות מבט שיכולות לשחרר את האדם מההזדהות עם הרצונות. הראשונה היא נקודת המבט של האחדות: ... האדם יכול להכיר בכך שכל הרצונות הם רצונותיו שלו כאלוהים, ושהוא אחראי ליצירתם באופן מודע. אך אליעד מציין שלמרות שהאדם כאלוהים בוחר את הרצונות, באופן פרדוקסלי, הרצון הראשון של אלוהים נוצר ללא רצונו, מכיוון שלפני הרצון הראשון לא היה לאלוהים שום רצון. לכן, אליעד מצביע על סתירה פנימית עמוקה: מצד אחד, האדם כאלוהים יוצר את רצונו בכוונה ובמודע, אך מצד שני, הרצון הראשון עצמו נוצר באופן ספונטני, ללא ... שהאני הוא בעצמו תוצר של ישות אחרת. לחוות את המציאות מנקודת המבט של האחדות, שבה אין שום רצון ושום הזדהות. לחוות את עצמך כאלוהים שיוצר את הרצונות, אך גם להבין שהרצון הראשוני לא נוצר מתוך בחירה. להבין את ... ולכן לא שייך שאלוהים ישייך לעצמו את רצונו העצמי. כאשר אלוהים מסתכל על רצונו העצמי, הוא רואה שמצד אחד רצונו הוא עצמי שלו, למה? כי הוא זה שיוצר את הכל. והרי הוא המסובב הראשון, ולכן הוא יצר את רצונו הראשון. הכוונה היא שאם אתה בתודעה של אלוהים, ואתה כאלוהים מסתכל על רצונך העצמי, מה אלוהים רואה? מצד אחד אלוהים אומר, מי היה לפני? אני, הרי אני האלוהים הייתי הראשון ורציתי שיהיה רצון. מצד אחד אלוהים בוחר אם להיות קיים ואם בכלל לרצות. אם את הראשון , אז כל מה שקורה זה מה שאת ...
דרך רוחנית, התנגדות לאמת, כל הנחלים זורמים לים, לבושים של האחדות, מנהיג אמיתי, סיבתיות, סיבה ותוצאה, המחייב הראשון, חוקי הפיזיקה
דרך רוחנית, התנגדות לאמת, כל הנחלים זורמים לים, לבושים של האחדות, מנהיג אמיתי, סיבתיות, סיבה ותוצאה, המחייב הראשון, חוקי הפיזיקה
... הנחלים זורמים לים, לבושים של האחדות, מנהיג אמיתי, סיבתיות, סיבה ותוצאה, המחייב הראשון, חוקי הפיזיקה למה אנשים מתנגדים לחיפוש האמת? אליעד כהן מסביר מדוע אנשים מסוימים מתנגדים לחיפוש האמת וטוענים שחקירה רוחנית מעמיקה נראית להם כחפירה. הוא מביא דוגמה שבה ... למושגים חדשים ולחקירה פנימית עמוקה יותר. כיצד סיבתיות מובילה להבנת המחויב הראשון? אליעד משתמש בדוגמאות רבות כדי להסביר את הקשר בין סיבה ותוצאה לבין המחויב הראשון (המחייב הראשון). הוא טוען שאנשים רגילים לחשוב שכל דבר שמתרחש במציאות הוא תוצאה של אירועים קודמים: למשל, אם רואים כוס מים מונחת על שולחן, הם מניחים שהיא שם כי מישהו שם אותה קודם. אך ... ניסיון העבר, לא אמת מוחלטת. ההבנה הזאת, לדבריו, מובילה את האדם לשאלה על המחויב הראשון: מה באמת גורם לכל דבר לקרות כפי שהוא קורה עכשיו? לפי אליעד, ההבנה העמוקה היא שכל דבר במציאות מתרחש בגלל רצונו של המחייב הראשון, ולא רק בגלל סיבות פיזיקליות או אירועים קודמים. האדם הרוחני מבין שלכל רגע יש פוטנציאל אינסופי, וששום סיבה בעבר אינה יכולה להבטיח באופן מוחלט את מה שיקרה ברגע הבא. ... הרגעים כחדשים, בלתי צפויים, ולא מחויבים על ידי שום דבר אחר מלבד הרצון של המחייב הראשון. איך לחפש את האמת? מדוע אנשים מתנגדים לרוחניות? מהי סיבה ותוצאה? האם המציאות מחויבת או אפשרית? מהו המחויב הראשון? האם חוקי הפיזיקה מוחלטים? כיצד לחוות התחדשות בחיים? ...
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחוייב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
להיות אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחוייב המציאות, הקיום העצמי, למה אתה קיים
... אלוהים, הוויה של התודעה, המצוי הראשון, הוויה של המציאות, מחוייב המציאות, הקיום העצמי, ... קיומו, הוא לא מצוי ראשון. מהו המצוי הראשון וכיצד זה קשור לקיום שלנו? הגילוי של מהות הקיום, ... אליעד כהן, הוא תהליך של הבנת המצוי הראשון. מה הכוונה במצוי ראשון? אם האדם מבין שקיומו ... בכך מספיק לעומק, מתגלה שהמצוי הראשון הוא ישות שיכולה להיות אינסופית או אלוהים, תהליך ... והבנה זו מביאה את האדם להבנה שהמצוי הראשון הוא משהו מעבר לו עצמו. זו הדרך להבין את המשמעות ... לשאלת האלוהים? באמצעות הבנת המצוי הראשון וההכרה בקיום חיצוני לאדם, אפשר להתחיל להבין את ... ישות ראשונית. הוויה של התודעה המצוי הראשון הקיום העצמי הוויה של המציאות למה אתה קיים? האם ...
מלך או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע
מלך או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון, התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע
... או עבד, הכל רע, הכל טוב, הכל אחד, רשימו, רצוא ושוב, שורש הרצון הראשון , התאבדות, חיים אחרי המוות, הכי טוב, הכי רע מהי ... - הכי טוב והכי רע - מובילים לאותה תוצאה: חוסר תחושה מוחלט וחוסר משמעות. מהו שורש הרצון הראשון וכיצד הוא נוצר לפי אליעד? אליעד מסביר שהרצון הראשון נוצר ללא רצון מקדים. כלומר, לפני שהופיע הרצון הראשון, לא היה שום רצון שקדם לו. מצב זה הוא מצב של בחירה מוחלטת, כי אם אין רצון בכלל, אין דבר שמכריח אותך לפעול. כך הרצון הראשון הוא למעשה הפעולה החופשית ביותר של אלוהים - ... את התחושה שאתה אלוהים כי זה רצונך. הטוב המוחלט או הרע המוחלט מובילים לחוסר משמעות. הרצון הראשון נוצר ללא רצון קודם, מתוך בחירה חופשית לחלוטין. ... שמלווה את האדם בחיים. המוות לא מעלים את התודעה אלא מפזר אותה בצורה אחרת. מהו שורש הרצון הראשון? האם אפשר להיות תמיד מאושר? איך להתמודד עם סבל? ...
תורת רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, סיפורי התורה, יהדות, אמיתות התורה היהודית
... רבי נחמן, חטא אדם הראשון, משה רבנו, שמירת מצוות, מתן תורה, גן עדן, גיהנום, שכר ועונש, עץ הדעת, רבי נחמן דתי, רבי נחמן חילוני, סיפורי התנך, ... חוויה אישית וישירה, ללא תיווך. מה הקשר בין סיפור אדם הראשון לבין תורת האחדות של רבי נחמן? סיפור חטא אדם הראשון ועץ הדעת הוא סיפור שממחיש את אחד המסרים המרכזיים בתורת רבי נחמן - ההבחנה בין טוב ורע. על פי הפירוש שנתן אליעד כהן, האדם הראשון נצטווה לא להבדיל בין טוב לרע, אך לאחר שאכל מעץ הדעת, הוא החל להבחין ביניהם, ומשם החל למעשה כל הסבל האנושי. המסר העמוק ... קושי לוגי בסיפור התנכי - התורה עצמה מתחילה בבריאת אדם הראשון, שבתחילה קיבל רק מצווה אחת: לא לאכול מעץ הדעת ולא להבדיל בין טוב לרע. רק לאחר מכן, בעקבות החטא, נוספו מצוות רבות. אם ... מצב תודעה של אחדות מוחלטת, כפי שהיה לפני החטא של אדם הראשון. מהם סודות רבי נחמן? מה המשמעות של חטא אדם הראשון? למה רבי נחמן השתמש בפסוקי התורה? מה היחס של רבי נחמן למשה רבנו? האם התורה היא ספר אמיתי? מהי אחדות לפי רבי נחמן? למה ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על סיבתיות, אולי אין סיבה, האם יש סיבה למשהו, מה הסיבה של הסיבה הראשונה, מה היה לפני הסיבה הראשונה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: הראשון, למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מי ברא את אלוהים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות מאושר? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? למה יש רע בעולם? האם אפשר לדעת הכל? למה העולם קיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך להיות הכי חכם בעולם? האם באמת הכל לטובה? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש או אין אלוהים? מה המשמעות של החיים? איך להנות בחיים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: הראשון, איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לשתול מחשבות? איך להעריך את עצמך? איך לשנות תכונות אופי? איך להיות מאושר ושמח? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לפרש חלומות? איך להיגמל מהימורים? איך ליצור אהבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להאמין בעצמך? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך למצוא זוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? כעס ועצבים? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי טלפוני, אימון אישי לחיים, מאמן אישי קשב וריכוז בנושא הראשון - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1875 שניות - עכשיו 25_05_2025 השעה 06:31:24 - wesi1