אליעד כהן נשאל לגבי סתירה לכאורה בדברי רבי נחמן מברסלב: מצד אחד, רבי נחמן מלמד שהכל אחד והכל טוב, מצד שני, הוא מתנגד נחרצות למידות רעות, כגון מידת הכעס, כפי שמופיע בספר המידות ובליקוטי מוהר"ן. השאלה שעולה היא איך ייתכן שרבי נחמן יצא נגד מידות רעות אם הכל אחד? התשובה לשאלה היא שלפי אליעד כהן, רבי נחמן עצמו אינו מעל האמת. מעל רבי נחמן ומעל כל דבר אחר עומדת האמת המוחלטת, זו האחדות האמיתית. לכן, כאשר אדם מגיע לתפיסה עמוקה שהכל אחד, הוא חייב לשאול את עצמו כיצד יתכן שיש הבדלים בין שבת ליום רגיל, בין קדושת הציצית לקדושת נעליים, או בין יום כיפור לימים אחרים. ברגע שמתעוררת שאלה כזו, האדם צריך לחפש את האמת באופן ישיר, ולא להסתמך רק על האמונה בדברי רבנים או כתבים דתיים. אם הכל באמת אחד, אז אין משמעות לאיסורים ומצוות, וניתן להשליך את התורה, את רבי נחמן ואף את אלוהים. לעומת זאת, אם האדם מאמין במצוות ובאיסורים, אז הוא לא באמת מבין שהכל אחד, וממילא נמצא בסתירה פנימית. לפיכך, השאלה היא לא למה רבי נחמן אמר דברים הפוכים, אלא מה היא האמת האמיתית: האם הכל באמת אחד או לא?
מדוע כעס הוא הדבר הקרוב ביותר לשעשוע של עולם הבא?
אליעד מסביר את הקשר שרבי נחמן עשה בין עולם הבא לכעס. רבי נחמן אמר שהדבר הקרוב ביותר לשעשוע של עולם הבא הוא להמתיק את הכעס ברחמים. ההסבר לכך הוא שרבי נחמן ראה את כל המיתוסים של גן עדן וסיפורי העולם הבא כשטויות. בעיניו, גן עדן אינו לימוד תורה או שהייה לצד משה רבנו, אלא חוויה פנימית שבה האדם חש כעס גדול ומצליח להמיר אותו לרחמים. זה מהות גן עדן על פי רבי נחמן.
מה הקשר בין תלמיד חכם שנוקם ונוטר לבין ההתגברות על כעס?
אליעד מתאר שרבי נחמן מציג מצב של תלמיד חכם "נוקם ונוטר כנחש", שלכאורה נראה כדבר שלילי, שהרי אסור לנקום ולנטור. עם זאת, לפי רבי נחמן, רק תלמיד חכם כזה יכול לסייע באמת, ואפילו להחיות מתים ולהביא את המשיח. ההסבר העמוק יותר הוא שנקמה ונטירה הן למעשה ביטוי לכעס, וכאשר הכעס מחובר לאחדות, הוא הופך לדבר חיובי מאוד. הכעס השלילי הוא כעס מנותק מאחדות, אבל אם האדם חווה את הכעס כביטוי של אחדות המציאות, אז הכעס הוא קדוש וטוב.
למה אלוהים הוא הכעסן הגדול ביותר?
אליעד מסביר שאלוהים הוא הישות הכי כעסנית שקיימת. אלוהים יצר את הרע מרוב כעסו, הוא הישות הכי לא מרוצה שקיימת. הסימן הכי ברור לכך שאלוהים כועס הוא שהמציאות משתנה כל הזמן. שינוי מעיד על חוסר שביעות רצון מהמצב הקיים. אלוהים כל כך לא מרוצה שהוא חייב לברוא ולהרוס שוב ושוב, ולכן עצם הבריאה מבוססת על כעס. כעס הוא הרצון לשנות את המצב הנוכחי, ואלוהים ברא את העולם מתוך רצון לשנות את המצב. לכן, קיום העולם מותנה בכעס.
למה לפי רבי נחמן "יצר הרע" הוא טוב מאוד?
לפי אליעד, רבי נחמן מברסלב אמר ש"יצר הרע" הוא בעצם טוב מאוד, מכיוון שהוא ביטוי ישיר של אלוהים עצמו. יצר הרע הוא לא רק טוב, אלא טוב מאוד - משום שהוא מחובר לשורש של הבריאה, ולשורש של האחדות האלוהית. רבי נחמן אף אמר שיצר הרע של הצדיק הוא מלאך קדוש. מכאן שכל עבירה היא למעשה תהליך פנימי של האחדות, ולכן אם האדם מבין את הטוב שביצר הרע, הוא יכול להתגבר עליו באמת. התגברות אמיתית על הפחד והכעס מתרחשת רק כאשר האדם מבין שהם עצמם ביטויים של הטוב האחד והיחיד.
למה רבי נחמן שינה את השקפתו לאחר שחזר מארץ ישראל?
לפי אליעד כהן, יש להבחין בין רבי נחמן שלפני ארץ ישראל ואחריה. ספר המידות חלק ראשון נכתב על ידי רבי נחמן הצעיר, עוד לפני שהיה בארץ ישראל, ולכן כל מה שכתב לפני ארץ ישראל פחות משמעותי ויש להשליכו לפח. אמנם חלק ב' של ספר המידות נכתב לאחר מכן, אך עדיין חשוב להבחין בין שתי התקופות. לאחר שחזר מארץ ישראל, רבי נחמן כתב מתוך מקום גבוה יותר מבחינה רוחנית, ולכן הוא עצמו אמר שהספר הראשון הוא ספר שעשה אותו יהודי, בעוד הספר המאוחר הוא ספר שכתב אותו יהודי אמיתי.
לסיכום, אליעד כהן מדגיש שהשאלה האמיתית היא לא הסתירות בדברי רבי נחמן, אלא החיפוש אחר האמת עצמה. האמת האמיתית היא תמיד באחדות, וכאשר האדם מגיע להבנת האחדות, הוא מסוגל להכיל את ההפכים ולראות את הכעס והרע כטוב מוחלט, וכך להגיע למצב פנימי של "שעשוע עולם הבא".
- האם הכעס הוא טוב או רע?
- למה אלוהים כועס?
- כיצד להפוך את הכעס לרחמים?
- האם יצר הרע הוא טוב מאוד?
- מה השתנה בתורת רבי נחמן אחרי ארץ ישראל?