10:14מה באמת אתה רוצה - למה חשוב שתדע מה באמת אתה רוצה?
למה חשוב שתדע מה באמת אתה רוצה?
אליעד כהן מסביר שהדרך היחידה לאושר מוחלט תלויה בהבנה עמוקה ומדויקת של הרצון האמיתי והבסיסי של האדם. לדעת מה אתה באמת רוצה זה לא רק עניין של מודעות עצמית, אלא זהו המפתח היחיד וההכרחי לאושר פנימי אמיתי. לדעת מה אתה רוצה, פירושו להבין בדיוק למה אתה רוצה את זה, מאיפה הרצון מגיע, ולמה בכלל אתה רוצה כל דבר.
מה ההבדל בין רצון שטחי להבנת שורש הרצון שלך?
הרבה אנשים חושבים שהם יודעים מה הם רוצים, אך לפי אליעד כהן, אדם שאומר "אני רוצה כסף" או "אני רוצה להצליח" ולא יודע להסביר למה הוא רוצה זאת, הוא בעצם לא מבין את הרצון שלו. אליעד מדגיש כי להבין מה אתה רוצה זה אומר להבין גם את הסיבה הפנימית לרצון הזה, ולא רק את הרצון החיצוני או השטחי.
לדוגמה, אדם שרוצה להרגיש טוב, אינו מודע לכך שהרצון להרגיש טוב עצמו הוא הסיבה לסבל שלו. אליעד מסביר שאם האדם לא היה רוצה להרגיש טוב, הוא כבר היה מרגיש טוב מעצם העובדה שאין בו חסרונות. הרצון להרגיש טוב יוצר מצב תמידי של חסר, וגורם לאדם לחפש שוב ושוב דרכים להשלים את החסר הזה, אך לעולם לא מגיע לסיפוק מלא.
למה אדם שלא מבין מה הוא רוצה גרוע ממשוגע?
אליעד כהן נותן דוגמה קיצונית של משוגע שדופק את הראש בקיר. למרות שהמשוגע עושה פעולה חסרת תועלת, לפחות ברור לו מה הוא רוצה, והוא פועל מתוך ידיעה ברורה של מטרתו. לעומת זאת, אדם שלא יודע בדיוק מה הוא רוצה, ולא מבין למה הוא פועל, הוא במצב גרוע בהרבה. הוא חי חיים שלמים, עושה פעולות ומתאמץ כל הזמן, אך אין לו מושג למה הוא עושה את מה שהוא עושה. זה כמו לחיות בלי תכלית או הבנה פנימית, ובמצב כזה האדם למעשה נמצא במצב גרוע ממשוגע, כיוון שהמשוגע לפחות פועל עם מודעות לרצונותיו, גם אם הם חסרי היגיון.
למה בעצם יש לך רצונות, ומה המקור של הרצון?
אחת השאלות העמוקות ביותר שאליעד מציג בהרצאה היא "למה בכלל יש לאדם רצון?" בעוד שלאבן אין רצון, האדם חייב לשאול למה לו יש בכלל רצונות. למה הוא לא יכול לקבל את המציאות כמו שהיא, מדוע הוא חייב תמיד לשנות, לשפר או לרצות יותר? הרצון לשנות, לשפר או להרגיש טוב, יוצר את תחושת החסר שאותה האדם מנסה למלא כל הזמן.
אליעד מסביר שהאדם אינו באמת מבין למה הוא רוצה להרגיש טוב. הרצון להרגיש טוב גורם לכך שהאדם לעולם לא יהיה מאושר באמת. אם היה אפשר להפסיק לרצות להרגיש טוב, האדם היה חווה סיפוק ואושר מידיים.
למה הבחירות שלך אינן מחויבות במציאות?
אליעד מסביר שגם אם האדם חושב שהוא מחויב לבחור בדבר מסוים, זה לא נכון. עצם העובדה שקיימות אפשרויות אחרות, כבר מוכיחה שהבחירה שלך אינה מחויבת אלא רק אפשרית. הוא טוען שגם אם אין לך בחירה ואתה פועל מתוך הכרח מסוים, עדיין עצם קיום האפשרויות השונות מוכיח שהמציאות שלך אינה מחויבת להיות כפי שהיא. לכן, כל בחירה ורצון שיש לך אינו הכרח המציאות, אלא אפשרות בלבד, וזה עוד סימן לכך שהרצונות והפעולות שלך אינם מובנים ואינם מחויבים באמת.
למה אדם לעולם לא עושה באמת את מה שהוא רוצה?
אליעד מדגים שכל פעולה שהאדם עושה במהלך חייו היא סוג של "עבודה" או מאמץ לקראת מטרה אחרת. אדם לא שומע את ההרצאה כי הוא באמת רוצה לשמוע את ההרצאה עצמה, אלא הוא רוצה את התוצאה של ההרצאה - להיות מאושר, להבין משהו עמוק יותר. כל פעולה שאדם עושה אינה הפעולה עצמה אלא רק אמצעי להשיג דבר אחר. לכן, בפועל האדם אף פעם לא עושה את מה שהוא באמת רוצה, אלא עושה דברים מתוך אילוץ פנימי, במטרה להשיג משהו אחר.
לדוגמה, אדם שאוכל ארוחת בוקר אינו אוכל כי הוא רוצה לאכול, אלא הוא אוכל כדי שלא יהיה רעב. הוא בעצם "עובד" כדי למנוע סבל עתידי. כלומר, כל פעולה היא בעצם פעולה שנעשית מתוך מאמץ או אילוץ, ואף פעם לא מרצון חופשי טהור.
איך עצם ההבנה של הרצון תוביל לאושר מוחלט?
בסופו של דבר, אליעד מבטיח חד - משמעית שמי שיבין לעומק מה הוא באמת רוצה, למה הוא רוצה זאת, ומה המקור הפנימי לרצונות שלו, יגיע למצב שבו הוא רוצה בדיוק את מה שקורה. ברגע שהאדם יבין שהכל בעצם אותו דבר, הרצון שלו יתמלא באופן מוחלט, והוא יחווה אושר מוחלט.
אליעד מדגיש שאינך צריך לעשות שום פעולה נוספת לאחר שהבנת את הרצון לעומקו. עצם ההבנה המוחלטת של הרצון שלך תגרום לך להיות מאושר מיידית ובאופן טבעי, מכיוון שההבנה גורמת לך לראות שכל המציאות היא בדיוק כפי שאתה רוצה.
בסיכום דבריו, אליעד מאחל לכל אדם להגיע להבנת הרצון הפנימי שלו ולהגיע לאושר מוחלט דרך הבנה זו.
אליעד כהן מסביר שהדרך היחידה לאושר מוחלט תלויה בהבנה עמוקה ומדויקת של הרצון האמיתי והבסיסי של האדם. לדעת מה אתה באמת רוצה זה לא רק עניין של מודעות עצמית, אלא זהו המפתח היחיד וההכרחי לאושר פנימי אמיתי. לדעת מה אתה רוצה, פירושו להבין בדיוק למה אתה רוצה את זה, מאיפה הרצון מגיע, ולמה בכלל אתה רוצה כל דבר.
מה ההבדל בין רצון שטחי להבנת שורש הרצון שלך?
הרבה אנשים חושבים שהם יודעים מה הם רוצים, אך לפי אליעד כהן, אדם שאומר "אני רוצה כסף" או "אני רוצה להצליח" ולא יודע להסביר למה הוא רוצה זאת, הוא בעצם לא מבין את הרצון שלו. אליעד מדגיש כי להבין מה אתה רוצה זה אומר להבין גם את הסיבה הפנימית לרצון הזה, ולא רק את הרצון החיצוני או השטחי.
לדוגמה, אדם שרוצה להרגיש טוב, אינו מודע לכך שהרצון להרגיש טוב עצמו הוא הסיבה לסבל שלו. אליעד מסביר שאם האדם לא היה רוצה להרגיש טוב, הוא כבר היה מרגיש טוב מעצם העובדה שאין בו חסרונות. הרצון להרגיש טוב יוצר מצב תמידי של חסר, וגורם לאדם לחפש שוב ושוב דרכים להשלים את החסר הזה, אך לעולם לא מגיע לסיפוק מלא.
למה אדם שלא מבין מה הוא רוצה גרוע ממשוגע?
אליעד כהן נותן דוגמה קיצונית של משוגע שדופק את הראש בקיר. למרות שהמשוגע עושה פעולה חסרת תועלת, לפחות ברור לו מה הוא רוצה, והוא פועל מתוך ידיעה ברורה של מטרתו. לעומת זאת, אדם שלא יודע בדיוק מה הוא רוצה, ולא מבין למה הוא פועל, הוא במצב גרוע בהרבה. הוא חי חיים שלמים, עושה פעולות ומתאמץ כל הזמן, אך אין לו מושג למה הוא עושה את מה שהוא עושה. זה כמו לחיות בלי תכלית או הבנה פנימית, ובמצב כזה האדם למעשה נמצא במצב גרוע ממשוגע, כיוון שהמשוגע לפחות פועל עם מודעות לרצונותיו, גם אם הם חסרי היגיון.
למה בעצם יש לך רצונות, ומה המקור של הרצון?
אחת השאלות העמוקות ביותר שאליעד מציג בהרצאה היא "למה בכלל יש לאדם רצון?" בעוד שלאבן אין רצון, האדם חייב לשאול למה לו יש בכלל רצונות. למה הוא לא יכול לקבל את המציאות כמו שהיא, מדוע הוא חייב תמיד לשנות, לשפר או לרצות יותר? הרצון לשנות, לשפר או להרגיש טוב, יוצר את תחושת החסר שאותה האדם מנסה למלא כל הזמן.
אליעד מסביר שהאדם אינו באמת מבין למה הוא רוצה להרגיש טוב. הרצון להרגיש טוב גורם לכך שהאדם לעולם לא יהיה מאושר באמת. אם היה אפשר להפסיק לרצות להרגיש טוב, האדם היה חווה סיפוק ואושר מידיים.
למה הבחירות שלך אינן מחויבות במציאות?
אליעד מסביר שגם אם האדם חושב שהוא מחויב לבחור בדבר מסוים, זה לא נכון. עצם העובדה שקיימות אפשרויות אחרות, כבר מוכיחה שהבחירה שלך אינה מחויבת אלא רק אפשרית. הוא טוען שגם אם אין לך בחירה ואתה פועל מתוך הכרח מסוים, עדיין עצם קיום האפשרויות השונות מוכיח שהמציאות שלך אינה מחויבת להיות כפי שהיא. לכן, כל בחירה ורצון שיש לך אינו הכרח המציאות, אלא אפשרות בלבד, וזה עוד סימן לכך שהרצונות והפעולות שלך אינם מובנים ואינם מחויבים באמת.
למה אדם לעולם לא עושה באמת את מה שהוא רוצה?
אליעד מדגים שכל פעולה שהאדם עושה במהלך חייו היא סוג של "עבודה" או מאמץ לקראת מטרה אחרת. אדם לא שומע את ההרצאה כי הוא באמת רוצה לשמוע את ההרצאה עצמה, אלא הוא רוצה את התוצאה של ההרצאה - להיות מאושר, להבין משהו עמוק יותר. כל פעולה שאדם עושה אינה הפעולה עצמה אלא רק אמצעי להשיג דבר אחר. לכן, בפועל האדם אף פעם לא עושה את מה שהוא באמת רוצה, אלא עושה דברים מתוך אילוץ פנימי, במטרה להשיג משהו אחר.
לדוגמה, אדם שאוכל ארוחת בוקר אינו אוכל כי הוא רוצה לאכול, אלא הוא אוכל כדי שלא יהיה רעב. הוא בעצם "עובד" כדי למנוע סבל עתידי. כלומר, כל פעולה היא בעצם פעולה שנעשית מתוך מאמץ או אילוץ, ואף פעם לא מרצון חופשי טהור.
איך עצם ההבנה של הרצון תוביל לאושר מוחלט?
בסופו של דבר, אליעד מבטיח חד - משמעית שמי שיבין לעומק מה הוא באמת רוצה, למה הוא רוצה זאת, ומה המקור הפנימי לרצונות שלו, יגיע למצב שבו הוא רוצה בדיוק את מה שקורה. ברגע שהאדם יבין שהכל בעצם אותו דבר, הרצון שלו יתמלא באופן מוחלט, והוא יחווה אושר מוחלט.
אליעד מדגיש שאינך צריך לעשות שום פעולה נוספת לאחר שהבנת את הרצון לעומקו. עצם ההבנה המוחלטת של הרצון שלך תגרום לך להיות מאושר מיידית ובאופן טבעי, מכיוון שההבנה גורמת לך לראות שכל המציאות היא בדיוק כפי שאתה רוצה.
בסיכום דבריו, אליעד מאחל לכל אדם להגיע להבנת הרצון הפנימי שלו ולהגיע לאושר מוחלט דרך הבנה זו.
- איך לדעת מה אני רוצה באמת?
- למה חשוב להבין את הרצון שלי?
- איך להיפטר מהסבל הפנימי?
- מה המקור של הרצונות שלי?
- למה אני אף פעם לא מאושר?
- איך להפסיק לרצות להרגיש טוב?
מה באמת אתה רוצה? למה חשוב שתדע מה אתה באמת רוצה?
והפעם אשיב על שאלה שנשאלתי, למה חשוב להבין באמת, מה האדם רוצה?
יותר מפעם אחת הסברתי שמי שרוצה להיות מאושר, חייב להבין את מה שהוא רוצה.
ולא להבין מה אתה רוצה, אלא ההבנה למה אתה רוצה? מהיכן הרצון, למה בכלל אתה רוצה.
ואם אדם יעמיק לשורש הרצון שלו, הוא יבין בשלמות את הרצונות שלו
ואז יבין את המציאות, וירצה את כל המציאות, ועל כן יהיה מאושר.
ומי שלא מבין את הרצונות שלו, ולא מבין למה הוא עושה דברים, הוא לא שונה ממש ממשוגע.
אפילו המשוגע, אולי הוא עושה דברים משונים, אולי הוא רוצה לדפוק את הראש בקיר
ואז הוא מקיים את הרצון שלו לדפוק את הראש בקיר, אבל לפחות הוא ידע שהוא רוצה לעשות את המעשה הזה.
ואדם שאינו מבין את הרצונות שלו, נחשב אפילו ליותר גרוע מהמשוגע, כיוון שקודם כל
רוב הזמן אינו יודע באמת מה הוא רוצה, ואם יודע שרוצה לחיות באופן מסוים
אז הוא לא מבין למה הוא רוצה כך ולא אחרת. ואם הוא רוצה למות... אז הוא לא יודע להסביר למה הוא רוצה למות, מה באמת הסיבה, מעבר לכך שבאופן כללי אולי רע לו.
ויש משהו לא ברור, והשאלה מאד רצינית, זה לא יכול להיות שאדם לא ידע מאיפה הרצון שלו.
לאבן בכלל אין רצון, למה לאדם יש רצון?
למה אתה לא יכול לקבל את המציאות כפי שהיא. למה אתה רוצה להרגיש טוב
אולי תפסיק להרגיש טוב, אם תפסיק לרצות להרגיש טוב, אז תרגיש טוב.
ונניח שזה נכון שאינך יכול להפסיק לרצות להרגיש טוב.
על האדם לשאול את עצמו, האם באמת מחויב שאבחר את הדבר הזה ולא את זה?
ונגיד שאין בחירה, עדיין אם יש אפשרויות נוספות, יש אפשרות שתבחר אחרת
ואם מישהו אחר בוחר לך להרגיש כך ולא אחרת, למה הוא בוחר כך ולא אחרת?
אדם שחי חיים שלמים, עובד, וכל פעולה ופעולה היא עבודה.
כל פעולה שאדם עושה נגד רצונו, כי אף אחד לא יכול להגיד שהוא עושה את מה שהוא רוצה
כי אנשים לדוגמה, כרגע לא שומעים את ההרצאה כדי לשמוע את ההרצאה, אלא כדי להשיג את מה שיהיה אחר כך, שההבנה תגרום לו להרגיש טוב.
ומי שיבין שהוא חי חיים שלמים בשביל להרגיש טוב, ועדיין הוא לא מרגיש טוב
הוא חייב להבין למה הוא רוצה בתוכו את הדברים המהותיים מהיכן הרצון
ואז, כשיבין באמת, לא יהיו יותר רצונות, כי יבין שהכל אותו הדבר, ויהיה מאושר באמת.
והפעם אשיב על שאלה שנשאלתי, למה חשוב להבין באמת, מה האדם רוצה?
יותר מפעם אחת הסברתי שמי שרוצה להיות מאושר, חייב להבין את מה שהוא רוצה.
ולא להבין מה אתה רוצה, אלא ההבנה למה אתה רוצה? מהיכן הרצון, למה בכלל אתה רוצה.
ואם אדם יעמיק לשורש הרצון שלו, הוא יבין בשלמות את הרצונות שלו
ואז יבין את המציאות, וירצה את כל המציאות, ועל כן יהיה מאושר.
ומי שלא מבין את הרצונות שלו, ולא מבין למה הוא עושה דברים, הוא לא שונה ממש ממשוגע.
אפילו המשוגע, אולי הוא עושה דברים משונים, אולי הוא רוצה לדפוק את הראש בקיר
ואז הוא מקיים את הרצון שלו לדפוק את הראש בקיר, אבל לפחות הוא ידע שהוא רוצה לעשות את המעשה הזה.
ואדם שאינו מבין את הרצונות שלו, נחשב אפילו ליותר גרוע מהמשוגע, כיוון שקודם כל
רוב הזמן אינו יודע באמת מה הוא רוצה, ואם יודע שרוצה לחיות באופן מסוים
אז הוא לא מבין למה הוא רוצה כך ולא אחרת. ואם הוא רוצה למות... אז הוא לא יודע להסביר למה הוא רוצה למות, מה באמת הסיבה, מעבר לכך שבאופן כללי אולי רע לו.
ויש משהו לא ברור, והשאלה מאד רצינית, זה לא יכול להיות שאדם לא ידע מאיפה הרצון שלו.
לאבן בכלל אין רצון, למה לאדם יש רצון?
למה אתה לא יכול לקבל את המציאות כפי שהיא. למה אתה רוצה להרגיש טוב
אולי תפסיק להרגיש טוב, אם תפסיק לרצות להרגיש טוב, אז תרגיש טוב.
ונניח שזה נכון שאינך יכול להפסיק לרצות להרגיש טוב.
על האדם לשאול את עצמו, האם באמת מחויב שאבחר את הדבר הזה ולא את זה?
ונגיד שאין בחירה, עדיין אם יש אפשרויות נוספות, יש אפשרות שתבחר אחרת
ואם מישהו אחר בוחר לך להרגיש כך ולא אחרת, למה הוא בוחר כך ולא אחרת?
אדם שחי חיים שלמים, עובד, וכל פעולה ופעולה היא עבודה.
כל פעולה שאדם עושה נגד רצונו, כי אף אחד לא יכול להגיד שהוא עושה את מה שהוא רוצה
כי אנשים לדוגמה, כרגע לא שומעים את ההרצאה כדי לשמוע את ההרצאה, אלא כדי להשיג את מה שיהיה אחר כך, שההבנה תגרום לו להרגיש טוב.
ומי שיבין שהוא חי חיים שלמים בשביל להרגיש טוב, ועדיין הוא לא מרגיש טוב
הוא חייב להבין למה הוא רוצה בתוכו את הדברים המהותיים מהיכן הרצון
ואז, כשיבין באמת, לא יהיו יותר רצונות, כי יבין שהכל אותו הדבר, ויהיה מאושר באמת.