הדרך אל השלמות, מהי שלמות? מהי מהות? אחדות המהות והצורה, אחדות היש והאין, אחדות ההפכים, אחדות שקרית, אחדות אמיתית, אין הבדל בין יש לאין
מהי הדרך אל השלמות ומהו המצב של אחדות אמיתית?
אליעד כהן מסביר את הדרך אל השלמות, מהותה של השלמות, מושג האחדות וההבדלים בין אחדות שקרית לאחדות אמיתית. כדי להבין לעומק את השלמות והאחדות, יש צורך לבחון קודם כל את המושגים "יש" ו"אין", "מהות" ו"צורה".
האם חייבים לעבור דרך האין כדי להגיע לאחדות האמיתית?
אחת השאלות המרכזיות שאליעד דן בהן היא האם הדרך לאחדות מחייבת מעבר דרך "אין". הוא מסביר כי כאשר נאמר שחכם האמת "כולו אין", הכוונה אינה רק לאין במובן של היעדר קיום, אלא לאין במובן של היעדר הבדל בין ה"יש" ל"אין". אליעד מחדד ומסביר שהמצב של "כולו אין" הוא לא מצב של היעדר מוחלט, אלא מצב של תודעה שבו האדם מבין שאין הבדל אמיתי בין קיום לאי - קיום.
האם האין הוא קרוב יותר לאחדות מאשר היש?
אליעד מביא דוגמה כדי להמחיש את הנקודה הזאת. הוא מתאר מצב שבו יש "צורות", שהן דברים מוחשיים או נתפסים, ויש "מהות", שהיא הדבר הבסיסי שממנו הכל עשוי. הוא ממחיש זאת באמצעות דוגמה של ציור עם שני חלקים, החלק העליון מייצג את הצורות, והחלק התחתון מייצג את המהות. כאשר אדם חוקר את המציאות, הוא עשוי להיכנס עמוק יותר פנימה ולגלות שאין הבדל בין הצורות למהות. המצב של "אין הבדל" הוא נקודת המפתח בדרך אל השלמות.
מהי הדוגמה עם מאה השקלים ומה היא ממחישה?
כדי להבהיר את העניין עוד יותר, אליעד מביא דוגמה מחיי היומיום. אדם צריך לשלם בחנות מאה שקל, אבל הכסף נמצא בבית. כדי לשלם, הוא חייב ללכת הביתה ולהביא את הכסף. זה לא אומר שהבית קרוב יותר לחנות מבחינת מרחק, אלא שיש הכרח להביא את הכסף. באותה מידה, אליעד מסביר שה"אין" לא בהכרח קרוב יותר לאחדות מה"יש", אך עדיין הכרחי להביא אותו לתמונה. זאת אומרת, האין והיש הם חלקים הכרחיים באותה מידה להבנת האחדות.
מה המשמעות של להיות בצד ה"משנה" לעומת "לא משנה"?
אליעד מדגים באמצעות סיטואציות שונות איך אדם יכול לחוות מצב של "משנה" ומצב של "לא משנה". לדוגמה, פיל בחדר לעומת גרגיר חול על הרצפה. הפיל בחדר עשוי להיות משמעותי לאדם, ואילו גרגיר החול לא משנה כלל. אבל במצב של שלמות אמיתית, אין הבדל בין פיל לגרגיר חול. האדם חווה באופן מוחלט שכל דבר משנה לחלוטין, ובו - זמנית לא משנה כלל.
אליעד מדגיש שכדי להגיע למצב של אחדות אמיתית, לא משנה מאיפה מתחילים - אפשר להתחיל מה"משנה" או מה"לא משנה". התהליך הוא סובייקטיבי, אך בסופו חייבים לחוות באופן מלא את שני המצבים ולראות שאין ביניהם הבדל.
מדוע חכם אמיתי אומר שהוא הכי גדול, והאם זו גאווה?
אליעד מסביר את מושג הענווה באופן מעמיק. הוא מתייחס לדבריו של רבי נחמן מברסלב, שאמר שהענווה האמיתית היא להבין שאין הבדל בין חכם לטיפש, בין גאווה לענווה. החכם האמיתי אינו מכחיש את גדולתו, אלא מבין שהמושגים הללו כלל לא קיימים עבורו. לכן הוא יכול לומר שהוא "הכי גדול" בלי להרגיש גאווה, כי מבחינתו אין...
אליעד כהן מסביר את הדרך אל השלמות, מהותה של השלמות, מושג האחדות וההבדלים בין אחדות שקרית לאחדות אמיתית. כדי להבין לעומק את השלמות והאחדות, יש צורך לבחון קודם כל את המושגים "יש" ו"אין", "מהות" ו"צורה".
האם חייבים לעבור דרך האין כדי להגיע לאחדות האמיתית?
אחת השאלות המרכזיות שאליעד דן בהן היא האם הדרך לאחדות מחייבת מעבר דרך "אין". הוא מסביר כי כאשר נאמר שחכם האמת "כולו אין", הכוונה אינה רק לאין במובן של היעדר קיום, אלא לאין במובן של היעדר הבדל בין ה"יש" ל"אין". אליעד מחדד ומסביר שהמצב של "כולו אין" הוא לא מצב של היעדר מוחלט, אלא מצב של תודעה שבו האדם מבין שאין הבדל אמיתי בין קיום לאי - קיום.
האם האין הוא קרוב יותר לאחדות מאשר היש?
אליעד מביא דוגמה כדי להמחיש את הנקודה הזאת. הוא מתאר מצב שבו יש "צורות", שהן דברים מוחשיים או נתפסים, ויש "מהות", שהיא הדבר הבסיסי שממנו הכל עשוי. הוא ממחיש זאת באמצעות דוגמה של ציור עם שני חלקים, החלק העליון מייצג את הצורות, והחלק התחתון מייצג את המהות. כאשר אדם חוקר את המציאות, הוא עשוי להיכנס עמוק יותר פנימה ולגלות שאין הבדל בין הצורות למהות. המצב של "אין הבדל" הוא נקודת המפתח בדרך אל השלמות.
מהי הדוגמה עם מאה השקלים ומה היא ממחישה?
כדי להבהיר את העניין עוד יותר, אליעד מביא דוגמה מחיי היומיום. אדם צריך לשלם בחנות מאה שקל, אבל הכסף נמצא בבית. כדי לשלם, הוא חייב ללכת הביתה ולהביא את הכסף. זה לא אומר שהבית קרוב יותר לחנות מבחינת מרחק, אלא שיש הכרח להביא את הכסף. באותה מידה, אליעד מסביר שה"אין" לא בהכרח קרוב יותר לאחדות מה"יש", אך עדיין הכרחי להביא אותו לתמונה. זאת אומרת, האין והיש הם חלקים הכרחיים באותה מידה להבנת האחדות.
מה המשמעות של להיות בצד ה"משנה" לעומת "לא משנה"?
אליעד מדגים באמצעות סיטואציות שונות איך אדם יכול לחוות מצב של "משנה" ומצב של "לא משנה". לדוגמה, פיל בחדר לעומת גרגיר חול על הרצפה. הפיל בחדר עשוי להיות משמעותי לאדם, ואילו גרגיר החול לא משנה כלל. אבל במצב של שלמות אמיתית, אין הבדל בין פיל לגרגיר חול. האדם חווה באופן מוחלט שכל דבר משנה לחלוטין, ובו - זמנית לא משנה כלל.
אליעד מדגיש שכדי להגיע למצב של אחדות אמיתית, לא משנה מאיפה מתחילים - אפשר להתחיל מה"משנה" או מה"לא משנה". התהליך הוא סובייקטיבי, אך בסופו חייבים לחוות באופן מלא את שני המצבים ולראות שאין ביניהם הבדל.
מדוע חכם אמיתי אומר שהוא הכי גדול, והאם זו גאווה?
אליעד מסביר את מושג הענווה באופן מעמיק. הוא מתייחס לדבריו של רבי נחמן מברסלב, שאמר שהענווה האמיתית היא להבין שאין הבדל בין חכם לטיפש, בין גאווה לענווה. החכם האמיתי אינו מכחיש את גדולתו, אלא מבין שהמושגים הללו כלל לא קיימים עבורו. לכן הוא יכול לומר שהוא "הכי גדול" בלי להרגיש גאווה, כי מבחינתו אין...
- מהי שלמות אמיתית?
- מה ההבדל בין יש לאין?
- איך להגיע לאחדות אמיתית?
- מהי ענווה לפי רבי נחמן?
- איך פותרים את הקונפליקט בין יש לאין?