תיקון הכללי, להתחיל מהסוף, הדבר הקשה ביותר, לנצח את המטריקס, לצאת מהשכל, להטיל ספק בשכל, לא להבדיל בין יש לאין, אין הבדל בין יש לאין, איך לא להשתגע? איך להיות אלוהים? איך להגיע להארה?
מהו התיקון הכללי לפי רבי נחמן ואיך להתחיל אותו?
התיקון הכללי על פי רבי נחמן הוא רעיון שמטרתו לפתור את כל הבעיות של האדם בצורה אחת ויחידה, במקום להתמודד עם כל בעיה בנפרד. אליעד כהן מסביר, שרבי נחמן אומר כי כדי לתקן את כל העבירות והבעיות, יש להתחיל דווקא מהתיקון הקשה ביותר - תיקון המחשבה. הרעיון הוא שכאשר האדם מתקן את צורת החשיבה שלו, כל הבעיות האחרות נפתרות מאליהן, משום שהשורש שלהן הוא במחשבה עצמה.
אליעד כהן משתמש בדוגמה של חדר כושר כדי להסביר את העיקרון הזה. אם לאדם יש מטרה להרים משקל כבד מאוד (טון אחד למשל), הוא יכול להתחיל מלהרים משקלים קטנים ולהתקדם בהדרגה, או לנסות מיד להרים את המשקל הכבד ביותר. לדבריו, אם האדם יתחיל מיד מהמשקל הגדול, הוא אמנם לא יצליח להרים אותו בהתחלה, אבל עצם המאמץ יגרום לו להתחזק. לכן, אם יתמיד, יוכל בסוף להגיע למטרה שלו ולהצליח במשימה הקשה ביותר.
האם מומלץ להתחיל מהבעיה הכי גדולה או מדברים קטנים?
אליעד כהן מציג גם את היתרונות וגם את החסרונות של התחלת התיקון דווקא מהקושי הגדול ביותר. היתרון הבולט הוא שאם האדם מצליח במשימה הקשה ביותר מיד, הוא למעשה פתר את כל הבעיות והגיע אל המטרה הסופית שלו במהירות. אולם, החיסרון המרכזי הוא שהתחלת התהליך דווקא מהבעיה הגדולה עלולה לגרום לאדם להתייאש במהירות, במיוחד אם הוא לא רואה תוצאות בשטח. למשל, כמו אדם שמנסה לדחוף קיר שלא זז, ואם הוא לא יראה שהקיר זז אפילו במעט, הוא יתייאש, אף שאולי הוא באמת התחזק מבפנים.
לכן, מבחינה פרקטית, אליעד כהן לא ממליץ לרוב האנשים להתחיל מיד מהבעיה הכי קשה. הוא מציע להתחיל עם תרגילים קטנים ופשוטים יותר, שיראו לאדם שהוא מתקדם ומשיג תוצאות, וכך יוכל להתמיד ולהגיע בהמשך גם אל המשימה הגדולה ביותר.
מהי השאלה הקשה ביותר שצריך לשאול כדי להגיע להארה?
אליעד כהן מסביר שהשאלה הקשה ביותר, והשאלה הסופית שצריכה להישאל לפני שהאדם יגיע להארה מוחלטת ויהיה אלוהים, היא: "האם באמת יש הבדל בין יש לאין, בין דבר לדבר?". השאלה הזו נראית פשוטה, אך היא עמוקה מאוד, משום שכל החיים שלנו, כל הרצונות, הרגשות, הזיכרונות והמחשבות מבוססים על ההבדל שאנחנו עושים בין "יש" ל"אין". אליעד כהן מדגיש שכדי להשתחרר מהמטריקס, מהשכל ומהלוגיקה, האדם חייב להגיע למצב שבו הוא כבר לא מבחין בין דברים בכלל.
הוא משתמש בדוגמאות פשוטות להסביר את הרעיון: כאשר אדם אומר שיש הבדל בין "אני רוצה משהו" ל"אני לא רוצה משהו", הוא כבר עושה הפרדה בסיסית שיוצרת את כל המציאות שלו. אם יצליח להפסיק לעשות את ההבדלה הזו, אפילו לשבריר שנייה, כל המערכת המנטלית שלו תקרוס, והוא ייצא מתוך השכל שלו ויהיה במצב אחר לגמרי - מצב של הארה מוחלטת.
האם אדם יכול להשתגע בתהליך של הטלת ספק בשכל?
לפי אליעד כהן, קיימת סכנה מסוימת שאדם אכן יכול להשתגע אם הוא ישאל את השאלות העמוקות האלה בצורה לא נכונה. אך בניגוד לחדר כושר, שבו אם אדם נפצע הוא צריך להפסיק להתאמן, דווקא בתהליך הרוחני הזה, אם האדם מרגיש שהוא "השתגע" אבל ממשיך לשאול את עצמו שוב ושוב את השאלות הנכונות, הוא יכול לרפא את עצמו ולחזור לתפקוד...
התיקון הכללי על פי רבי נחמן הוא רעיון שמטרתו לפתור את כל הבעיות של האדם בצורה אחת ויחידה, במקום להתמודד עם כל בעיה בנפרד. אליעד כהן מסביר, שרבי נחמן אומר כי כדי לתקן את כל העבירות והבעיות, יש להתחיל דווקא מהתיקון הקשה ביותר - תיקון המחשבה. הרעיון הוא שכאשר האדם מתקן את צורת החשיבה שלו, כל הבעיות האחרות נפתרות מאליהן, משום שהשורש שלהן הוא במחשבה עצמה.
אליעד כהן משתמש בדוגמה של חדר כושר כדי להסביר את העיקרון הזה. אם לאדם יש מטרה להרים משקל כבד מאוד (טון אחד למשל), הוא יכול להתחיל מלהרים משקלים קטנים ולהתקדם בהדרגה, או לנסות מיד להרים את המשקל הכבד ביותר. לדבריו, אם האדם יתחיל מיד מהמשקל הגדול, הוא אמנם לא יצליח להרים אותו בהתחלה, אבל עצם המאמץ יגרום לו להתחזק. לכן, אם יתמיד, יוכל בסוף להגיע למטרה שלו ולהצליח במשימה הקשה ביותר.
האם מומלץ להתחיל מהבעיה הכי גדולה או מדברים קטנים?
אליעד כהן מציג גם את היתרונות וגם את החסרונות של התחלת התיקון דווקא מהקושי הגדול ביותר. היתרון הבולט הוא שאם האדם מצליח במשימה הקשה ביותר מיד, הוא למעשה פתר את כל הבעיות והגיע אל המטרה הסופית שלו במהירות. אולם, החיסרון המרכזי הוא שהתחלת התהליך דווקא מהבעיה הגדולה עלולה לגרום לאדם להתייאש במהירות, במיוחד אם הוא לא רואה תוצאות בשטח. למשל, כמו אדם שמנסה לדחוף קיר שלא זז, ואם הוא לא יראה שהקיר זז אפילו במעט, הוא יתייאש, אף שאולי הוא באמת התחזק מבפנים.
לכן, מבחינה פרקטית, אליעד כהן לא ממליץ לרוב האנשים להתחיל מיד מהבעיה הכי קשה. הוא מציע להתחיל עם תרגילים קטנים ופשוטים יותר, שיראו לאדם שהוא מתקדם ומשיג תוצאות, וכך יוכל להתמיד ולהגיע בהמשך גם אל המשימה הגדולה ביותר.
מהי השאלה הקשה ביותר שצריך לשאול כדי להגיע להארה?
אליעד כהן מסביר שהשאלה הקשה ביותר, והשאלה הסופית שצריכה להישאל לפני שהאדם יגיע להארה מוחלטת ויהיה אלוהים, היא: "האם באמת יש הבדל בין יש לאין, בין דבר לדבר?". השאלה הזו נראית פשוטה, אך היא עמוקה מאוד, משום שכל החיים שלנו, כל הרצונות, הרגשות, הזיכרונות והמחשבות מבוססים על ההבדל שאנחנו עושים בין "יש" ל"אין". אליעד כהן מדגיש שכדי להשתחרר מהמטריקס, מהשכל ומהלוגיקה, האדם חייב להגיע למצב שבו הוא כבר לא מבחין בין דברים בכלל.
הוא משתמש בדוגמאות פשוטות להסביר את הרעיון: כאשר אדם אומר שיש הבדל בין "אני רוצה משהו" ל"אני לא רוצה משהו", הוא כבר עושה הפרדה בסיסית שיוצרת את כל המציאות שלו. אם יצליח להפסיק לעשות את ההבדלה הזו, אפילו לשבריר שנייה, כל המערכת המנטלית שלו תקרוס, והוא ייצא מתוך השכל שלו ויהיה במצב אחר לגמרי - מצב של הארה מוחלטת.
האם אדם יכול להשתגע בתהליך של הטלת ספק בשכל?
לפי אליעד כהן, קיימת סכנה מסוימת שאדם אכן יכול להשתגע אם הוא ישאל את השאלות העמוקות האלה בצורה לא נכונה. אך בניגוד לחדר כושר, שבו אם אדם נפצע הוא צריך להפסיק להתאמן, דווקא בתהליך הרוחני הזה, אם האדם מרגיש שהוא "השתגע" אבל ממשיך לשאול את עצמו שוב ושוב את השאלות הנכונות, הוא יכול לרפא את עצמו ולחזור לתפקוד...
- איך להגיע להארה?
- האם יש הבדל בין יש לאין?
- איך להטיל ספק בשכל?
- איך לא להשתגע בדרך להארה?
- מהו התיקון הכללי של רבי נחמן?
- איך להשתחרר מהמטריקס?
- איך להפוך לאלוהים?