הסקה מילולית, שאלות חשיבה מילולית, הכנה לפסיכומטרי, חשיבה לוגית, ההבדל בין כל לבין רק, ניתוח הנחות יסוד, מה ניתן להסיק? תרגול חשיבה מילולית, הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי, תרגול הבנה והסקה, פסיכומטרי מילולי
מהי חשיבה מילולית וכיצד היא עוזרת בפסיכומטרי?
חשיבה מילולית היא מיומנות של ניתוח והבנת משפטים, טענות והנחות יסוד. אליעד כהן מסביר שהיכולת להסיק מסקנות מטענות מילוליות היא קריטית בפרק המילולי בפסיכומטרי, שבו מוצגות טענות מחויבות (אמיתות ודאיות) וטענות אפשריות, ועל הנבחן לזהות איזו מסקנה ניתן או לא ניתן להסיק מתוך הטענות. אליעד מחדד שהבסיס להצלחה בשאלות אלו הוא בהבחנה ברורה בין טענות מוחלטות לבין טענות לא מוחלטות, כמו בין "כל" לבין "רק".
מה ההבדל בין המילים "כל" ו"רק" בשאלות מילוליות?
אליעד כהן מסביר באריכות את ההבדל המהותי בין המילה "כל" לבין המילה "רק". כאשר אומרים "כל", מדובר בקביעה מוחלטת לגבי כל חברי קבוצה מסוימת. לדוגמה, במשפט "כל החתולים רודפים אחרי עכברים", מתוארת עובדה מוחלטת לגבי כל החתולים. לעומת זאת, כאשר נאמר "רק חתולים רודפים אחרי עכברים", המשמעות משתנה לחלוטין: כאן אנו לא טוענים שכל חתול בהכרח רודף אחרי עכברים, אלא טוענים שאין אף יצור אחר שרודף אחרי עכברים פרט לחתולים.
אליעד מדגיש את ההבדל הזה שוב ושוב בעזרת דוגמאות שונות כדי לוודא את הבנתו המלאה של הנושא. הוא נותן דוגמא נוספת: "רק מי שאין לו חברים הוא סנוב" לעומת "כל מי שאין לו חברים הוא סנוב". במשפט עם "רק", הכוונה היא שאם יש לאדם חברים, הוא בוודאות לא יכול להיות סנוב. לעומת זאת, המשפט עם "כל" מתייחס לאנשים ללא חברים וטוען שכל אלו שאין להם חברים, ללא יוצא מן הכלל, הם סנובים.
כיצד לנתח נכון משפטים מורכבים בשאלות הסקה מילולית?
אליעד כהן מדגים כיצד לנתח משפטים מורכבים בשאלות הסקה, דרך ניתוח מסודר של מושגים וקבוצות. הוא מציע דרך פעולה מעשית ופשוטה - לפרק את המשפט לגורמים בסיסיים ואז לשאול שאלות ממוקדות לגבי כל אחד מהם בנפרד. לדוגמא, במשפט "אין מי שיש לו מרצדס ואין לו חברים", הוא ממליץ לפשט אותו ל - "כל מי שיש לו מרצדס, יש לו חברים", וכך המשפט הופך ברור ופשוט יותר להבנה.
הוא ממליץ תמיד לשאול תחילה: מה אנו יודעים בוודאות מתוך הטענות שניתנו? ולאחר מכן לבדוק מה ניתן להסיק בוודאות מטענות אלו. לפי אליעד, אם יש ספק או אי ודאות, צריך להכיר בכך ולא להניח הנחות שגויות.
איך ניגשים לשאלות הסקה כאשר יש ספקות ואי ודאות?
כשיש ספק בשאלה מילולית או חוסר ודאות, אליעד מסביר שחשוב קודם כל לכתוב בצורה ברורה את מה שאנחנו כן יודעים בוודאות. לאחר מכן, מתוך המידע הוודאי, ניתן לנסות להסיק מסקנות נוספות, אך תוך מודעות לכך שלא כל מסקנה אפשרית היא בהכרח נכונה או הכרחית.
הוא מסביר שאם לא ברור מה התשובה הנכונה, יש להתחיל עם המידע שהוא בטוח נכון - לדוגמה, "אין מישהו שיש לו מרצדס ואין לו חברים", שמשמעותו הפשוטה היא: כל מי שיש לו מרצדס, יש לו בהכרח חברים. מכאן ניתן להסיק בוודאות שמי שיש לו מרצדס אינו סנוב (כי המשפט קודם טען שרק מי שאין לו חברים הוא סנוב). אליעד מציע לעבוד בצורה שיטתית: לסמן קבוצות אפשריות ולבחון כל טענה אל מול האפשרויות השונות, וכך לבדוק את תקפות המסקנות.
איך לתרגל ולהתכונן נכון לשאלות הסקה בפסיכומטרי?
אליעד כהן ממליץ לתרגל את החשיבה המילולית באופן יסודי ושיטתי על ידי פירוק הטענות לחלקים קטנים ומובנים יותר. הוא מדגיש כי אימון מעמיק בשאלות מסוג זה יפתח...
חשיבה מילולית היא מיומנות של ניתוח והבנת משפטים, טענות והנחות יסוד. אליעד כהן מסביר שהיכולת להסיק מסקנות מטענות מילוליות היא קריטית בפרק המילולי בפסיכומטרי, שבו מוצגות טענות מחויבות (אמיתות ודאיות) וטענות אפשריות, ועל הנבחן לזהות איזו מסקנה ניתן או לא ניתן להסיק מתוך הטענות. אליעד מחדד שהבסיס להצלחה בשאלות אלו הוא בהבחנה ברורה בין טענות מוחלטות לבין טענות לא מוחלטות, כמו בין "כל" לבין "רק".
מה ההבדל בין המילים "כל" ו"רק" בשאלות מילוליות?
אליעד כהן מסביר באריכות את ההבדל המהותי בין המילה "כל" לבין המילה "רק". כאשר אומרים "כל", מדובר בקביעה מוחלטת לגבי כל חברי קבוצה מסוימת. לדוגמה, במשפט "כל החתולים רודפים אחרי עכברים", מתוארת עובדה מוחלטת לגבי כל החתולים. לעומת זאת, כאשר נאמר "רק חתולים רודפים אחרי עכברים", המשמעות משתנה לחלוטין: כאן אנו לא טוענים שכל חתול בהכרח רודף אחרי עכברים, אלא טוענים שאין אף יצור אחר שרודף אחרי עכברים פרט לחתולים.
אליעד מדגיש את ההבדל הזה שוב ושוב בעזרת דוגמאות שונות כדי לוודא את הבנתו המלאה של הנושא. הוא נותן דוגמא נוספת: "רק מי שאין לו חברים הוא סנוב" לעומת "כל מי שאין לו חברים הוא סנוב". במשפט עם "רק", הכוונה היא שאם יש לאדם חברים, הוא בוודאות לא יכול להיות סנוב. לעומת זאת, המשפט עם "כל" מתייחס לאנשים ללא חברים וטוען שכל אלו שאין להם חברים, ללא יוצא מן הכלל, הם סנובים.
כיצד לנתח נכון משפטים מורכבים בשאלות הסקה מילולית?
אליעד כהן מדגים כיצד לנתח משפטים מורכבים בשאלות הסקה, דרך ניתוח מסודר של מושגים וקבוצות. הוא מציע דרך פעולה מעשית ופשוטה - לפרק את המשפט לגורמים בסיסיים ואז לשאול שאלות ממוקדות לגבי כל אחד מהם בנפרד. לדוגמא, במשפט "אין מי שיש לו מרצדס ואין לו חברים", הוא ממליץ לפשט אותו ל - "כל מי שיש לו מרצדס, יש לו חברים", וכך המשפט הופך ברור ופשוט יותר להבנה.
הוא ממליץ תמיד לשאול תחילה: מה אנו יודעים בוודאות מתוך הטענות שניתנו? ולאחר מכן לבדוק מה ניתן להסיק בוודאות מטענות אלו. לפי אליעד, אם יש ספק או אי ודאות, צריך להכיר בכך ולא להניח הנחות שגויות.
איך ניגשים לשאלות הסקה כאשר יש ספקות ואי ודאות?
כשיש ספק בשאלה מילולית או חוסר ודאות, אליעד מסביר שחשוב קודם כל לכתוב בצורה ברורה את מה שאנחנו כן יודעים בוודאות. לאחר מכן, מתוך המידע הוודאי, ניתן לנסות להסיק מסקנות נוספות, אך תוך מודעות לכך שלא כל מסקנה אפשרית היא בהכרח נכונה או הכרחית.
הוא מסביר שאם לא ברור מה התשובה הנכונה, יש להתחיל עם המידע שהוא בטוח נכון - לדוגמה, "אין מישהו שיש לו מרצדס ואין לו חברים", שמשמעותו הפשוטה היא: כל מי שיש לו מרצדס, יש לו בהכרח חברים. מכאן ניתן להסיק בוודאות שמי שיש לו מרצדס אינו סנוב (כי המשפט קודם טען שרק מי שאין לו חברים הוא סנוב). אליעד מציע לעבוד בצורה שיטתית: לסמן קבוצות אפשריות ולבחון כל טענה אל מול האפשרויות השונות, וכך לבדוק את תקפות המסקנות.
איך לתרגל ולהתכונן נכון לשאלות הסקה בפסיכומטרי?
אליעד כהן ממליץ לתרגל את החשיבה המילולית באופן יסודי ושיטתי על ידי פירוק הטענות לחלקים קטנים ומובנים יותר. הוא מדגיש כי אימון מעמיק בשאלות מסוג זה יפתח...
- הבדל בין כל לרק
- מה זה הסקה מילולית?
- איך לתרגל חשיבה מילולית?
- הכנה לפרק המילולי בפסיכומטרי
- מה ניתן להסיק בוודאות?
- שאלות הבנה והסקה מילולית