מה קדם למה הביצה או התרנגולת? מה קדם למה טוב או רע? מה קדם למה אני או לא אני? פרדוקסים של הפכים, איך הכל התחיל? הוכחות לנצחיות הנשמה, הוכחה שיש נשמה, הוכחה שיש נפש, הוכחה לחיים אחרי המוות, איך נוצר העולם?
מה קדם למה, הביצה או התרנגולת?
אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלת הביצה והתרנגולת: מה קדם למה, ביצה או תרנגולת? הוא מסביר שהשאלה הזאת היא בעצם דוגמה קלאסית לפרדוקס של סיבה ותוצאה. אליעד מדגיש שהשאלה מסתמכת על ההנחה שהתרנגולת יכולה להיווצר רק מביצה, והביצה יכולה להיווצר רק מתרנגולת. אבל ההנחה הזו אינה בהכרח נכונה, כיוון שהתרנגולת של היום והביצה של היום אינן בדיוק כמו התרנגולות והביצים שהיו בעבר הרחוק.
אליעד נותן דוגמה כדי להבהיר זאת: נניח שהיום יש תרנגולת שהיא 100% תרנגולת, והביצה שלה היא 100% ביצה. אבל אם הולכים אחורה בזמן, נגלה שלפני מיליוני שנים הביצים והתרנגולות לא היו בדיוק כמו היום. התרנגולת נוצרה ממשהו שהיה דומה לתרנגולת ב - 99%, והביצה נוצרה ממשהו שהיה דומה לביצה ב - 99%. וכך, בכל שלב אחורה, כל דור של תרנגולות וביצים היה שונה במקצת, עד שבשלב מסוים, אם נחזור מספיק אחורה, כבר לא נוכל לקרוא לזה "ביצה" או "תרנגולת", אלא יהיה מדובר במשהו שונה לחלוטין.
אליעד מוסיף דוגמה נוספת של תהליך יצירת הר: אנו רואים היום הר וחושבים שהוא תמיד היה, אך אם נסתכל לאורך מיליוני שנים נראה שגרגירי חול הצטברו לאט לאט להר. במבט קצר אנחנו לא שמים לב לשינוי, אך בפרספקטיבה של מיליוני שנים יש הבדל גדול. כלומר, מה שנראה לנו כקבוע אינו באמת קבוע, אלא משתנה בצורה בלתי מורגשת.
מה ההבדל בין טוב ורע לבין הביצה והתרנגולת?
אליעד מציג את ההבדל בין הפרדוקס של ביצה ותרנגולת לפרדוקס של טוב ורע. בעוד שעם הביצה והתרנגולת אפשר לדמיין מציאות אחרת שבה ביצה נוצרה ממשהו אחר או תרנגולת נוצרה ממשהו אחר, במקרה של "טוב ורע" זה בלתי אפשרי. הוא מסביר שאדם לא יכול לדמיין מצב שבו הוא חווה "טוב" מבלי לדעת קודם מה זה "רע", או להפך. לדוגמה, אדם לא יכול להגיד "טוב לי" בלי שתהיה לו השוואה ל"רע לי". הוא מדגיש שכדי לדעת משהו, צריך לדעת את ההפך שלו, ולכן "טוב ורע" הם בהכרח דבר שהתקיים תמיד, בלי התחלה ברורה.
האם באמת היתה התחלה לעולם?
אליעד שואל שאלות כמו: מתי העולם התחיל? האם העולם נברא או תמיד היה קיים? הוא מדגיש שהמוח שלנו מתקשה לדמיין משהו ללא התחלה, אך אין באמת הוכחה לקיומה של התחלה. הוא מציין שבדיוק כמו שאנחנו מבינים שאין סוף למספרים, כך יכול להיות שגם אין התחלה לזמן או למקום. כלומר, העולם יכול להיות קדמון ואין - סופי, ללא נקודת התחלה.
לדוגמה, הוא מתאר מצב של מצלמה שעושה מיליון פריימים בשנייה, ומראה שלכל רגע יש אינספור רגעים קטנים עוד יותר. המשמעות היא שאין באמת רגע ראשון שבו הכל התחיל, אלא הכל תמיד היה, בצורה משתנה ללא סוף.
האם יש נשמה וחיים אחרי המוות?
אליעד מסביר שבעצם קיומם של "טוב ורע" ושל היכולת שלנו להבדיל ביניהם, אנו יכולים להסיק שהמודעות או הנשמה תמיד היו קיימות. הוא אומר שזה דומה לתהליך של חלום: כשאדם חולם, הוא לא זוכר איך החל החלום, ובאותו האופן הוא גם לא יכול לזכור איך החלו החיים עצמם. לדבריו, נשמה או מודעות תמיד קיימות בצורה כלשהי, גם...
אליעד כהן פותח את ההרצאה בשאלת הביצה והתרנגולת: מה קדם למה, ביצה או תרנגולת? הוא מסביר שהשאלה הזאת היא בעצם דוגמה קלאסית לפרדוקס של סיבה ותוצאה. אליעד מדגיש שהשאלה מסתמכת על ההנחה שהתרנגולת יכולה להיווצר רק מביצה, והביצה יכולה להיווצר רק מתרנגולת. אבל ההנחה הזו אינה בהכרח נכונה, כיוון שהתרנגולת של היום והביצה של היום אינן בדיוק כמו התרנגולות והביצים שהיו בעבר הרחוק.
אליעד נותן דוגמה כדי להבהיר זאת: נניח שהיום יש תרנגולת שהיא 100% תרנגולת, והביצה שלה היא 100% ביצה. אבל אם הולכים אחורה בזמן, נגלה שלפני מיליוני שנים הביצים והתרנגולות לא היו בדיוק כמו היום. התרנגולת נוצרה ממשהו שהיה דומה לתרנגולת ב - 99%, והביצה נוצרה ממשהו שהיה דומה לביצה ב - 99%. וכך, בכל שלב אחורה, כל דור של תרנגולות וביצים היה שונה במקצת, עד שבשלב מסוים, אם נחזור מספיק אחורה, כבר לא נוכל לקרוא לזה "ביצה" או "תרנגולת", אלא יהיה מדובר במשהו שונה לחלוטין.
אליעד מוסיף דוגמה נוספת של תהליך יצירת הר: אנו רואים היום הר וחושבים שהוא תמיד היה, אך אם נסתכל לאורך מיליוני שנים נראה שגרגירי חול הצטברו לאט לאט להר. במבט קצר אנחנו לא שמים לב לשינוי, אך בפרספקטיבה של מיליוני שנים יש הבדל גדול. כלומר, מה שנראה לנו כקבוע אינו באמת קבוע, אלא משתנה בצורה בלתי מורגשת.
מה ההבדל בין טוב ורע לבין הביצה והתרנגולת?
אליעד מציג את ההבדל בין הפרדוקס של ביצה ותרנגולת לפרדוקס של טוב ורע. בעוד שעם הביצה והתרנגולת אפשר לדמיין מציאות אחרת שבה ביצה נוצרה ממשהו אחר או תרנגולת נוצרה ממשהו אחר, במקרה של "טוב ורע" זה בלתי אפשרי. הוא מסביר שאדם לא יכול לדמיין מצב שבו הוא חווה "טוב" מבלי לדעת קודם מה זה "רע", או להפך. לדוגמה, אדם לא יכול להגיד "טוב לי" בלי שתהיה לו השוואה ל"רע לי". הוא מדגיש שכדי לדעת משהו, צריך לדעת את ההפך שלו, ולכן "טוב ורע" הם בהכרח דבר שהתקיים תמיד, בלי התחלה ברורה.
האם באמת היתה התחלה לעולם?
אליעד שואל שאלות כמו: מתי העולם התחיל? האם העולם נברא או תמיד היה קיים? הוא מדגיש שהמוח שלנו מתקשה לדמיין משהו ללא התחלה, אך אין באמת הוכחה לקיומה של התחלה. הוא מציין שבדיוק כמו שאנחנו מבינים שאין סוף למספרים, כך יכול להיות שגם אין התחלה לזמן או למקום. כלומר, העולם יכול להיות קדמון ואין - סופי, ללא נקודת התחלה.
לדוגמה, הוא מתאר מצב של מצלמה שעושה מיליון פריימים בשנייה, ומראה שלכל רגע יש אינספור רגעים קטנים עוד יותר. המשמעות היא שאין באמת רגע ראשון שבו הכל התחיל, אלא הכל תמיד היה, בצורה משתנה ללא סוף.
האם יש נשמה וחיים אחרי המוות?
אליעד מסביר שבעצם קיומם של "טוב ורע" ושל היכולת שלנו להבדיל ביניהם, אנו יכולים להסיק שהמודעות או הנשמה תמיד היו קיימות. הוא אומר שזה דומה לתהליך של חלום: כשאדם חולם, הוא לא זוכר איך החל החלום, ובאותו האופן הוא גם לא יכול לזכור איך החלו החיים עצמם. לדבריו, נשמה או מודעות תמיד קיימות בצורה כלשהי, גם...
- מה קדם למה הביצה או התרנגולת?
- האם יש נשמה וחיים אחרי המוות?
- איך נוצרה התודעה?
- מה ההבדל בין חלום למציאות?
- האם העולם נברא או תמיד היה קיים?
- מה קדם למה טוב או רע?
- האם הזמן והמרחב הם אין סופיים?