למה אלוהים ברא את העולם, אלוהים טוב ומטיב, הכל לטובה או הכל לרעה, דרך הטוב להיטיב, רצון להרגיש טוב
למה אלוהים ברא את העולם?
אליעד כהן מסביר בהרצאתו מדוע אנשים מתמודדים עם השאלה: "למה אלוהים ברא את העולם?" ההסבר הנפוץ ביותר בקרב אנשים הוא שהעולם נברא מתוך כוח טוב, כלומר, שאלוהים טוב מטבעו ורצה להיטיב עם הברואים. לפי תפיסה זו, אלוהים היה לבד, והחליט מתוך טוב ליבו לברוא יצורים כדי לעשות להם טוב.
אם אלוהים טוב, מדוע קיים רע בעולם?
אליעד מציין שהשאלה הבעייתית ביותר בתוך ההסבר הזה היא: אם אלוהים הוא טוב, למה הוא לא ברא עולם שבו רק טוב קיים? למה יש סבל, כאב ורוע? לפי ההסבר הנפוץ שאליעד מתייחס אליו, אלוהים כביכול הסתבך עם המצב הטכני שבו אי אפשר לברוא עולם שיש בו רק טוב, ולכן יצר מצב שבו יש רע, אך הרע הזה בסופו של דבר נועד לטובה. לדוגמה, לפי ההסבר הזה, אדם סובל בחיים האלה, אך בסופו של דבר, אחרי מותו או בהמשך דרכו, הוא יבין שהסבל היה למעשה לטובתו.
אליעד כהן מותח ביקורת על הרעיון הזה וטוען שהסיבה שהסבר זה פופולרי היא שהאדם רוצה להרגיש טוב. האדם מטבעו שואף להאמין שבסופו של דבר הכל טוב, וכל הדברים שקורים לו הם לטובה. הוא לא מסוגל לחשוב בצורה הפוכה, למשל שקיים כוח עליון שהוא רע ושהוא ברא את העולם כדי לעשות רע או כדי להתעלל באנשים, סתם מתוך שעמום או מתוך כוונה רעה.
מדוע אנשים מעוותים את המציאות כדי להרגיש טוב?
אליעד מסביר לעומק את מנגנון ההטעיה העצמית של האדם. הוא מדגיש כי אנשים אינם באמת מחפשים את האמת כפי שהיא, אלא הם מחפשים אמת שתהיה נעימה ונוחה להם. כלומר, הם רוצים להגיע למסקנה שהמציאות טובה, משום שהדבר מספק להם נחמה ותקווה. לפי אליעד, אדם המחפש את האמת באופן אמיתי צריך להיות מסוגל להתמודד עם האפשרות שהמציאות אינה טובה, ואולי היא אף רעה לחלוטין.
הבעיה המרכזית שאליעד מדגיש היא שאם האדם מחפש את האמת מתוך אינטרס אישי להרגיש טוב, הוא למעשה אינו מחפש אמת אמיתית. הוא נותן כדוגמה אדם שאומר לעצמו "אני מאוד רוצה שהמציאות תהיה טובה, " או "אני מחפש את האמת, אבל רק אם היא תגרום לי להרגיש טוב". במקרה כזה, האדם בעצם משקר לעצמו.
האם החיים באמת טובים או רעים?
אליעד טוען שבחינה אובייקטיבית של המציאות מעלה שהחיים האלה הם יותר רעים מטובים. הוא שואל, כמה טוב באמת יש בחיים האלה? הוא טוען שאם המטרה המקורית הייתה לעשות טוב לאנשים, הרי שהתוצאה בפועל לא משקפת זאת. רוב האנשים סובלים יותר משהם מאושרים, ולכן ההסבר שהכל נברא לטובה בעייתי מאוד מבחינה לוגית ומציאותית.
הוא מוסיף ומדגים את הסתירה הפנימית ברעיון שהכל לטובה. אם אלוהים הוא כל יכול, הוא בהחלט יכול היה לברוא עולם בלי רע כלל, ואם בכל זאת קיים רע - הרי שיש כאן סתירה לוגית. לא הגיוני לטעון שהכל יכול לא יכול לברוא עולם מושלם לחלוטין, ולכן ההסבר של "הכל לטובה" נתפס בעיני אליעד כהתחמקות מהמציאות.
מהי הדרך הנכונה לחפש את האמת?
אליעד מסכם את הרעיון המרכזי של ההרצאה ואומר שהדרך הנכונה לחפש את האמת היא לחפש אותה ללא תנאי, ללא דרישה שהיא תהיה טובה או רעה. חיפוש אמת אמיתי פירושו להיות מוכן לכל אפשרות - גם לאפשרות שהמציאות היא לא טובה ואפילו רעה לחלוטין. רק כך האדם באמת מחפש אמת ולא רק נחמה פסיכולוגית.
הוא מדגיש שהכנות הפנימית הזאת קריטית. אדם חייב להודות בפני עצמו שלפעמים הסיבות שהוא מוצא לעולם הן רק מנגנוני הגנה של הרצון להרגיש טוב. כאשר אדם מכיר במנגנון הזה, הוא מסוגל לגלות אמת עמוקה יותר על המציאות, מעבר להטעיות העצמיות שלו.
אליעד כהן מסביר בהרצאתו מדוע אנשים מתמודדים עם השאלה: "למה אלוהים ברא את העולם?" ההסבר הנפוץ ביותר בקרב אנשים הוא שהעולם נברא מתוך כוח טוב, כלומר, שאלוהים טוב מטבעו ורצה להיטיב עם הברואים. לפי תפיסה זו, אלוהים היה לבד, והחליט מתוך טוב ליבו לברוא יצורים כדי לעשות להם טוב.
אם אלוהים טוב, מדוע קיים רע בעולם?
אליעד מציין שהשאלה הבעייתית ביותר בתוך ההסבר הזה היא: אם אלוהים הוא טוב, למה הוא לא ברא עולם שבו רק טוב קיים? למה יש סבל, כאב ורוע? לפי ההסבר הנפוץ שאליעד מתייחס אליו, אלוהים כביכול הסתבך עם המצב הטכני שבו אי אפשר לברוא עולם שיש בו רק טוב, ולכן יצר מצב שבו יש רע, אך הרע הזה בסופו של דבר נועד לטובה. לדוגמה, לפי ההסבר הזה, אדם סובל בחיים האלה, אך בסופו של דבר, אחרי מותו או בהמשך דרכו, הוא יבין שהסבל היה למעשה לטובתו.
אליעד כהן מותח ביקורת על הרעיון הזה וטוען שהסיבה שהסבר זה פופולרי היא שהאדם רוצה להרגיש טוב. האדם מטבעו שואף להאמין שבסופו של דבר הכל טוב, וכל הדברים שקורים לו הם לטובה. הוא לא מסוגל לחשוב בצורה הפוכה, למשל שקיים כוח עליון שהוא רע ושהוא ברא את העולם כדי לעשות רע או כדי להתעלל באנשים, סתם מתוך שעמום או מתוך כוונה רעה.
מדוע אנשים מעוותים את המציאות כדי להרגיש טוב?
אליעד מסביר לעומק את מנגנון ההטעיה העצמית של האדם. הוא מדגיש כי אנשים אינם באמת מחפשים את האמת כפי שהיא, אלא הם מחפשים אמת שתהיה נעימה ונוחה להם. כלומר, הם רוצים להגיע למסקנה שהמציאות טובה, משום שהדבר מספק להם נחמה ותקווה. לפי אליעד, אדם המחפש את האמת באופן אמיתי צריך להיות מסוגל להתמודד עם האפשרות שהמציאות אינה טובה, ואולי היא אף רעה לחלוטין.
הבעיה המרכזית שאליעד מדגיש היא שאם האדם מחפש את האמת מתוך אינטרס אישי להרגיש טוב, הוא למעשה אינו מחפש אמת אמיתית. הוא נותן כדוגמה אדם שאומר לעצמו "אני מאוד רוצה שהמציאות תהיה טובה, " או "אני מחפש את האמת, אבל רק אם היא תגרום לי להרגיש טוב". במקרה כזה, האדם בעצם משקר לעצמו.
האם החיים באמת טובים או רעים?
אליעד טוען שבחינה אובייקטיבית של המציאות מעלה שהחיים האלה הם יותר רעים מטובים. הוא שואל, כמה טוב באמת יש בחיים האלה? הוא טוען שאם המטרה המקורית הייתה לעשות טוב לאנשים, הרי שהתוצאה בפועל לא משקפת זאת. רוב האנשים סובלים יותר משהם מאושרים, ולכן ההסבר שהכל נברא לטובה בעייתי מאוד מבחינה לוגית ומציאותית.
הוא מוסיף ומדגים את הסתירה הפנימית ברעיון שהכל לטובה. אם אלוהים הוא כל יכול, הוא בהחלט יכול היה לברוא עולם בלי רע כלל, ואם בכל זאת קיים רע - הרי שיש כאן סתירה לוגית. לא הגיוני לטעון שהכל יכול לא יכול לברוא עולם מושלם לחלוטין, ולכן ההסבר של "הכל לטובה" נתפס בעיני אליעד כהתחמקות מהמציאות.
מהי הדרך הנכונה לחפש את האמת?
אליעד מסכם את הרעיון המרכזי של ההרצאה ואומר שהדרך הנכונה לחפש את האמת היא לחפש אותה ללא תנאי, ללא דרישה שהיא תהיה טובה או רעה. חיפוש אמת אמיתי פירושו להיות מוכן לכל אפשרות - גם לאפשרות שהמציאות היא לא טובה ואפילו רעה לחלוטין. רק כך האדם באמת מחפש אמת ולא רק נחמה פסיכולוגית.
הוא מדגיש שהכנות הפנימית הזאת קריטית. אדם חייב להודות בפני עצמו שלפעמים הסיבות שהוא מוצא לעולם הן רק מנגנוני הגנה של הרצון להרגיש טוב. כאשר אדם מכיר במנגנון הזה, הוא מסוגל לגלות אמת עמוקה יותר על המציאות, מעבר להטעיות העצמיות שלו.
- למה אלוהים ברא את העולם?
- האם הכל לטובה או הכל לרעה?
- למה אנשים מעוותים את המציאות?
- האם אלוהים טוב ומטיב?
- איך לחפש את האמת?
- האם יש רע הכרחי בעולם?
- האם המציאות באמת טובה?