שיטות רוחניות, איך להיות מאושר? איך להיצמד לאמת? סוגים של אושר, הדרך של אליעד כהן, להטיל ספק, איך לא להאמין? ארמדיל, מורה רוחני מת מאושר, גם רק, גם וגם
איך אפשר להיות מאושר באמת?
כדי להבין איך אפשר להיות מאושר באמת, אליעד כהן מסביר תחילה שישנם סוגים שונים של אושר. רוב האנשים חושבים שאושר מגיע מלהשיג דברים חיצוניים, כגון כסף, הצלחה, זוגיות או משפחה. אך האושר האמיתי שאליו מתייחס אליעד הוא אושר שאינו תלוי בשום דבר חיצוני או פנימי. מדובר במצב תודעתי שבו האדם חווה שלמות מלאה, ללא שום תנאי או צורך ספציפי במציאות.
למה חשוב להיצמד לאמת?
אליעד מסביר שלהיצמד לאמת זה להבין באמת מדוע אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, ולראות את ההשלכות של הפעולות שלנו עד הסוף. לדוגמה, אדם שעושה פעולה מסוימת מבלי להבין את כל ההשלכות שלה יכול למצוא את עצמו בסבל או בחוסר סיפוק. אליעד נותן דוגמה: אם אדם מחזיק כוס מלאה במים, אך לא מודע לכך שהמים עלולים להישפך עליו, הוא לא רואה את כל האמת של המצב. כלומר, הוא לא לוקח בחשבון את כל האפשרויות. האדם צריך להטיל ספק במחשבותיו, להבין שהן סובייקטיביות ולא אובייקטיביות, ולהיות מודע לכך שאולי מה שהוא חושב שטוב, יכול להיות גם רע, ולהפך.
איך להטיל ספק במחשבות?
לפי אליעד, להטיל ספק זה להבין שכל מחשבה או אמונה היא לא מוחלטת, אלא קיימת גם האפשרות ההפוכה. לדוגמה, כשאדם חושב: "יש לי כסף וזה טוב", עליו להבין שיש גם חסרונות לכסף. כסף יכול להוביל לדאגות, חרדות ואפילו חוסר סיפוק. הטלת הספק יוצרת איזון תודעתי, שבו האדם לא נאחז בשום צד בצורה מוחלטת.
איך להפסיק להאמין במחשבות?
כדי לא להאמין במחשבות בצורה עיוורת, אליעד מסביר שצריך לתרגל את זה כל הזמן, ולא לחכות עד שמגיע רגע של מצוקה או קונפליקט. צריך להרגיל את עצמך לראות באופן תמידי את הצד השני של כל מחשבה או פעולה. למשל, אם אתה מאמין שמשהו הוא רע, נסה לראות מדוע הוא יכול להיות גם טוב, או לפחות לא רע באופן מוחלט. כך נוצרת תודעה של "גם וגם" במקום של "רק ורק".
מהי המשמעות של "גם וגם" לעומת "רק ורק"?
אליעד מסביר את המונחים "גם וגם" ו"רק ורק" בצורה מעמיקה. "גם וגם" הוא מצב תודעתי שבו האדם מסוגל להחזיק שתי חוויות מנוגדות בו - זמנית, למשל להיות גם כועס וגם לא כועס. אולם "רק ורק" הוא מצב תודעתי עמוק יותר, שבו האדם נמצא ב - 100% בחוויה מסוימת ובו - זמנית ב - 100% בחוויה ההפוכה. הוא מסביר שכאשר האדם נמצא במצב "רק ורק", אין אצלו סתירה אמיתית בין החוויות המנוגדות, אף על פי שהדבר נראה לא הגיוני. לדוגמה, אדם יכול להיות לגמרי כועס ולגמרי לא כועס בו - זמנית, ללא כל קונפליקט פנימי.
האם צריך להפסיק להיצמד לרצונות?
אליעד אומר שאין בעיה עם זה שאדם עושה מה שהוא רוצה, בתנאי שהוא לא מתלונן על התוצאות של הפעולות שלו. אם האדם לא מרוצה מהתוצאות של פעולותיו, הוא חייב לשים לב למה שהוא עושה, להבין את ההשלכות, ולשאול את עצמו מדוע הוא בוחר דווקא בפעולה הזו. אם אדם רוצה לא להיפגע, הוא צריך להימנע מפעולות שיכולות להוביל לפגיעה.
מה הבעיה בשיטות רוחניות שמלמדות ניתוק?
אליעד מצביע על הבעיה בשיטות רוחניות שמטיפות לניתוק מוחלט מהחיים, ומסביר שההיצמדות הקיצונית לרעיון של ניתוק או מנוחה מוחלטת עלולה להוביל למצב שבו האדם רוצה להפסיק להתקיים לחלוטין...
כדי להבין איך אפשר להיות מאושר באמת, אליעד כהן מסביר תחילה שישנם סוגים שונים של אושר. רוב האנשים חושבים שאושר מגיע מלהשיג דברים חיצוניים, כגון כסף, הצלחה, זוגיות או משפחה. אך האושר האמיתי שאליו מתייחס אליעד הוא אושר שאינו תלוי בשום דבר חיצוני או פנימי. מדובר במצב תודעתי שבו האדם חווה שלמות מלאה, ללא שום תנאי או צורך ספציפי במציאות.
למה חשוב להיצמד לאמת?
אליעד מסביר שלהיצמד לאמת זה להבין באמת מדוע אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, ולראות את ההשלכות של הפעולות שלנו עד הסוף. לדוגמה, אדם שעושה פעולה מסוימת מבלי להבין את כל ההשלכות שלה יכול למצוא את עצמו בסבל או בחוסר סיפוק. אליעד נותן דוגמה: אם אדם מחזיק כוס מלאה במים, אך לא מודע לכך שהמים עלולים להישפך עליו, הוא לא רואה את כל האמת של המצב. כלומר, הוא לא לוקח בחשבון את כל האפשרויות. האדם צריך להטיל ספק במחשבותיו, להבין שהן סובייקטיביות ולא אובייקטיביות, ולהיות מודע לכך שאולי מה שהוא חושב שטוב, יכול להיות גם רע, ולהפך.
איך להטיל ספק במחשבות?
לפי אליעד, להטיל ספק זה להבין שכל מחשבה או אמונה היא לא מוחלטת, אלא קיימת גם האפשרות ההפוכה. לדוגמה, כשאדם חושב: "יש לי כסף וזה טוב", עליו להבין שיש גם חסרונות לכסף. כסף יכול להוביל לדאגות, חרדות ואפילו חוסר סיפוק. הטלת הספק יוצרת איזון תודעתי, שבו האדם לא נאחז בשום צד בצורה מוחלטת.
איך להפסיק להאמין במחשבות?
כדי לא להאמין במחשבות בצורה עיוורת, אליעד מסביר שצריך לתרגל את זה כל הזמן, ולא לחכות עד שמגיע רגע של מצוקה או קונפליקט. צריך להרגיל את עצמך לראות באופן תמידי את הצד השני של כל מחשבה או פעולה. למשל, אם אתה מאמין שמשהו הוא רע, נסה לראות מדוע הוא יכול להיות גם טוב, או לפחות לא רע באופן מוחלט. כך נוצרת תודעה של "גם וגם" במקום של "רק ורק".
מהי המשמעות של "גם וגם" לעומת "רק ורק"?
אליעד מסביר את המונחים "גם וגם" ו"רק ורק" בצורה מעמיקה. "גם וגם" הוא מצב תודעתי שבו האדם מסוגל להחזיק שתי חוויות מנוגדות בו - זמנית, למשל להיות גם כועס וגם לא כועס. אולם "רק ורק" הוא מצב תודעתי עמוק יותר, שבו האדם נמצא ב - 100% בחוויה מסוימת ובו - זמנית ב - 100% בחוויה ההפוכה. הוא מסביר שכאשר האדם נמצא במצב "רק ורק", אין אצלו סתירה אמיתית בין החוויות המנוגדות, אף על פי שהדבר נראה לא הגיוני. לדוגמה, אדם יכול להיות לגמרי כועס ולגמרי לא כועס בו - זמנית, ללא כל קונפליקט פנימי.
האם צריך להפסיק להיצמד לרצונות?
אליעד אומר שאין בעיה עם זה שאדם עושה מה שהוא רוצה, בתנאי שהוא לא מתלונן על התוצאות של הפעולות שלו. אם האדם לא מרוצה מהתוצאות של פעולותיו, הוא חייב לשים לב למה שהוא עושה, להבין את ההשלכות, ולשאול את עצמו מדוע הוא בוחר דווקא בפעולה הזו. אם אדם רוצה לא להיפגע, הוא צריך להימנע מפעולות שיכולות להוביל לפגיעה.
מה הבעיה בשיטות רוחניות שמלמדות ניתוק?
אליעד מצביע על הבעיה בשיטות רוחניות שמטיפות לניתוק מוחלט מהחיים, ומסביר שההיצמדות הקיצונית לרעיון של ניתוק או מנוחה מוחלטת עלולה להוביל למצב שבו האדם רוצה להפסיק להתקיים לחלוטין...
- איך להיות מאושר באמת?
- מהי שיטת "גם וגם"?
- היצמדות לאמת
- איך להטיל ספק במחשבות?
- מדוע שיטות רוחניות נכשלות?
- מהו אושר ללא תנאים?
- איך להתמודד עם רצונות מנוגדים?