מורה רוחני כאלוהים, בעיה של מורה רוחני, בעיה של אלוהים, גאווה בשלמות, ענווה בשלמות, טוב בשלמות, רע בשלמות, סבל בשלמות, הנאה בשלמות
האם מורה רוחני יכול באמת לעזור לך?
אנשים רבים פונים למורה רוחני מתוך רצון לקבל עזרה, פתרון לבעיה, או הקלה בסבל. אך אליעד כהן מסביר כי מנקודת המבט הגבוהה והעמוקה ביותר, אין שום אפשרות אמיתית לעזור לאדם, כי מלכתחילה הכל כבר מושלם. אם מישהו מתמודד עם חרדה, פחד או כל בעיה אחרת, מנקודת מבט זו, אין סיבה לעזור לו, כי הבעיה עצמה היא כבר מושלמת. אפילו הניסיון לעזור לאדם עלול להיתפס כשקר, כיוון שעצם ההגדרה ש"יש בעיה" כבר מוטעית. מנקודת המבט הגבוהה הזו, האדם כבר נמצא במקום הכי שלם, וכל ניסיון לסייע לו הוא חסר משמעות.
האם ניתן לסייע לאדם שנמצא כבר במצב מושלם?
לכאורה, אם הכל מושלם, אליעד מסביר שלא ניתן לסייע לאף אחד בשום דבר. אך דווקא משום כך, הדרך היחידה באמת לסייע היא להביא את האדם לתפיסה הזאת בדיוק. כלומר, התפקיד האמיתי של מורה רוחני, על פי אליעד, הוא לעזור לאדם להבין שאין צורך כלל לעזור לו. השיא של עזרה רוחנית הוא ההבנה שאין באמת בעיה, ואין צורך לפתור שום דבר.
מהו השיא של שלמות אמיתית?
שלמות אמיתית, על פי אליעד, היא לראות את המציאות כשלמה ומושלמת בדיוק כפי שהיא, ללא רצון לשנות אותה. הוא מדגים זאת דרך אדם שמנסה להשיג אושר. האדם חושב שכדי להיות מאושר עליו להשיג דברים מסוימים, אך האושר האמיתי נמצא דווקא ברגע שבו האדם מפסיק לנסות לשנות את המציאות. הרצון באושר מצמצם את האדם, משום שעצם הרצון באושר הוא כבר ביטוי לתחושת חיסרון. לכן, האושר המושלם הוא להבין שאין צורך להשיג אושר - האדם כבר מאושר בשלמות ברגע זה ממש.
מהי המשמעות של גאווה וענווה בשלמות?
אליעד מתאר שתי נקודות מבט הפוכות שהן למעשה זהות באופן עמוק. מצד אחד, האדם חווה את עצמו כבעל "גאווה מושלמת", בכך שהוא עושה בדיוק מה שהוא רוצה, אפילו אם אין בזה שום תועלת. הוא פועל באופן עצמאי לחלוטין מתוך רצונו החופשי, ללא הסברים או סיבות חיצוניות. זו גאווה כי האדם או אלוהים פועל רק מתוך הרצון שלו, ללא הצדקה.
מצד שני, זו גם ענווה מושלמת, כי האדם לא עושה שום דבר מתוך רצון להשיג תועלת אישית. העזרה לאחר או הפעולה כלפי העולם לא נותנת לו דבר. האדם בעצם לא זקוק לשום דבר מהמציאות, ולכן פעולותיו הן הענווה בהתגלמותה, כי אין לו שום אינטרס נסתר.
איך אלוהים יוצר עולם של טוב ורע מושלמים?
אליעד מתאר שאלוהים, במצב של שלמות, מחליט לצמצם את עצמו כדי ליצור עולם שבו יש רע וטוב. דווקא הצמצום הזה מאפשר לו לחוות אינספור סוגי שלמויות. הוא נותן דוגמה לכך שאלוהים "מוכן להתפשר" קצת, לאפשר רע מסוים, כדי שמתוך הרע תוכל להיווצר חוויה של טוב אינסופי ומגוון. לכן המציאות, על כל הצדדים שלה, בין אם הם נעימים או קשים, היא למעשה הדרך של אלוהים לחוות אינסוף שלמויות.
למה המציאות היא הכי אכזרית והכי רחמנית בו - זמנית?
המציאות היא הכי אכזרית כי היא יוצרת חוויות קשות ללא סיבה נראית לעין. אליעד אומר שאלוהים עושה לעצמו "רע בלי תועלת", כלומר, הוא פוגע בעצמו ללא מטרה ברורה. אך באותו זמן, המציאות היא גם הכי רחמנית, כי היא מאפשרת בסופו של דבר את החזרה אל האחדות, אל המקום שבו אין יותר סבל ואין יותר שאלות. האכזריות...
אנשים רבים פונים למורה רוחני מתוך רצון לקבל עזרה, פתרון לבעיה, או הקלה בסבל. אך אליעד כהן מסביר כי מנקודת המבט הגבוהה והעמוקה ביותר, אין שום אפשרות אמיתית לעזור לאדם, כי מלכתחילה הכל כבר מושלם. אם מישהו מתמודד עם חרדה, פחד או כל בעיה אחרת, מנקודת מבט זו, אין סיבה לעזור לו, כי הבעיה עצמה היא כבר מושלמת. אפילו הניסיון לעזור לאדם עלול להיתפס כשקר, כיוון שעצם ההגדרה ש"יש בעיה" כבר מוטעית. מנקודת המבט הגבוהה הזו, האדם כבר נמצא במקום הכי שלם, וכל ניסיון לסייע לו הוא חסר משמעות.
האם ניתן לסייע לאדם שנמצא כבר במצב מושלם?
לכאורה, אם הכל מושלם, אליעד מסביר שלא ניתן לסייע לאף אחד בשום דבר. אך דווקא משום כך, הדרך היחידה באמת לסייע היא להביא את האדם לתפיסה הזאת בדיוק. כלומר, התפקיד האמיתי של מורה רוחני, על פי אליעד, הוא לעזור לאדם להבין שאין צורך כלל לעזור לו. השיא של עזרה רוחנית הוא ההבנה שאין באמת בעיה, ואין צורך לפתור שום דבר.
מהו השיא של שלמות אמיתית?
שלמות אמיתית, על פי אליעד, היא לראות את המציאות כשלמה ומושלמת בדיוק כפי שהיא, ללא רצון לשנות אותה. הוא מדגים זאת דרך אדם שמנסה להשיג אושר. האדם חושב שכדי להיות מאושר עליו להשיג דברים מסוימים, אך האושר האמיתי נמצא דווקא ברגע שבו האדם מפסיק לנסות לשנות את המציאות. הרצון באושר מצמצם את האדם, משום שעצם הרצון באושר הוא כבר ביטוי לתחושת חיסרון. לכן, האושר המושלם הוא להבין שאין צורך להשיג אושר - האדם כבר מאושר בשלמות ברגע זה ממש.
מהי המשמעות של גאווה וענווה בשלמות?
אליעד מתאר שתי נקודות מבט הפוכות שהן למעשה זהות באופן עמוק. מצד אחד, האדם חווה את עצמו כבעל "גאווה מושלמת", בכך שהוא עושה בדיוק מה שהוא רוצה, אפילו אם אין בזה שום תועלת. הוא פועל באופן עצמאי לחלוטין מתוך רצונו החופשי, ללא הסברים או סיבות חיצוניות. זו גאווה כי האדם או אלוהים פועל רק מתוך הרצון שלו, ללא הצדקה.
מצד שני, זו גם ענווה מושלמת, כי האדם לא עושה שום דבר מתוך רצון להשיג תועלת אישית. העזרה לאחר או הפעולה כלפי העולם לא נותנת לו דבר. האדם בעצם לא זקוק לשום דבר מהמציאות, ולכן פעולותיו הן הענווה בהתגלמותה, כי אין לו שום אינטרס נסתר.
איך אלוהים יוצר עולם של טוב ורע מושלמים?
אליעד מתאר שאלוהים, במצב של שלמות, מחליט לצמצם את עצמו כדי ליצור עולם שבו יש רע וטוב. דווקא הצמצום הזה מאפשר לו לחוות אינספור סוגי שלמויות. הוא נותן דוגמה לכך שאלוהים "מוכן להתפשר" קצת, לאפשר רע מסוים, כדי שמתוך הרע תוכל להיווצר חוויה של טוב אינסופי ומגוון. לכן המציאות, על כל הצדדים שלה, בין אם הם נעימים או קשים, היא למעשה הדרך של אלוהים לחוות אינסוף שלמויות.
למה המציאות היא הכי אכזרית והכי רחמנית בו - זמנית?
המציאות היא הכי אכזרית כי היא יוצרת חוויות קשות ללא סיבה נראית לעין. אליעד אומר שאלוהים עושה לעצמו "רע בלי תועלת", כלומר, הוא פוגע בעצמו ללא מטרה ברורה. אך באותו זמן, המציאות היא גם הכי רחמנית, כי היא מאפשרת בסופו של דבר את החזרה אל האחדות, אל המקום שבו אין יותר סבל ואין יותר שאלות. האכזריות...
- האם יש באמת בעיה בחיים?
- מהי שלמות אמיתית?
- איך אלוהים יוצר את הטוב והרע?
- למה אלוהים שוכח את עצמו?
- האם לאלוהים יש בחירה חופשית?
- מהי גאווה מושלמת?
- מהי ענווה מושלמת?