אמונה או שכל, להבין או להאמין, ליקוטי מוהרן ח"א צא, להאמין בצדיק, להתקרב לצדיק, אמונה אמיתית, אמונה בצדיק, אמונה באלוהים, לא להאמין, במה להאמין, מי באמת צדיק? מה זה צדיק?
מהי אמונה אמיתית לפי רבי נחמן?
ההרצאה מתמקדת בתורה צד"א בליקוטי מוהרן חלק א', ובוחנת לעומק את ההבדל בין אמונה לבין שכל והבנה, תוך דגש מיוחד על משמעות המושגים "להאמין בצדיק" ו"להתקרב לצדיק". לפי אליעד כהן, רבי נחמן מסביר שישנם סוגים שונים של אמונה. ישנה אמונה חלקית, שהיא רק בלב, ויש אמונה שלמה ועמוקה, שחודרת לכל אברי הגוף והופכת לחוויה מוחשית ובלתי ניתנת להכחשה.
לדוגמה, אדם יכול להבין באופן פילוסופי שיש כוח המניע את המציאות, אך הבנה זו יכולה להישאר ברמת התפיסה בלבד, ולא לחדור לכל חלקי חייו. במצב זה, האדם "מאמין בלב" אך לא באמת חווה את האמונה. כדי להגיע לאמונה אמיתית, על האדם לחוש ולהרגיש את האמת הזו בכל רגע ורגע, למשל כאשר הוא הולך ברחוב או מתמודד עם אירועים בחייו.
מדוע "בלי אמונה אינו כלום" ומה הכוונה בכך?
אליעד מדגיש את המשפט של רבי נחמן: "בלי אמונה אינו כלום", ומסביר שמשפט זה יכול להתפרש בדרכים שונות. מצד אחד, ניתן לפרשו כך שפעולות ללא אמונה הן חסרות ערך ממשי. דוגמה לכך היא אדם שמניח תפילין או עושה מצוות, אך עושה זאת בלי להבין או לזכור את המשמעות הפנימית והעמוקה שלהן. במצב כזה, הפעולה מאבדת ממשמעותה האמיתית. באופן רחב יותר, אם אדם עושה דברים ללא חיבור למשמעות הפנימית שלהם, הוא כאילו עושה אותם לשווא.
אליעד לוקח את הרעיון צעד נוסף ומסביר שהכוונה העמוקה יותר היא שאמונה מהווה סוג של תפיסה בלתי הגיונית אך חשובה, משום שהשכל לבדו מוגבל. אם אדם מסתמך רק על ההיגיון, הוא לעולם לא יגיע לתובנה שהכל אחד, מכיוון שהשכל תמיד רואה נפרדות והבדלים. רק על ידי אמונה - שהיא מעל השכל וההיגיון - יכול אדם להגיע להבנה של האחדות.
כיצד אמונה הופכת להבנה ושכל?
אליעד כהן מדגיש שאם אדם מאמין מספיק זמן בדבר אמיתי, בסופו של דבר האמונה הזאת תהפוך להבנה שכלית. הדוגמה שהוא נותן היא הרעיון שאין הבדל בין יש לאין. בתחילה זה נראה לא הגיוני, אבל אם אדם מאמין ברעיון זה בהתמדה, בסופו של דבר המוח שלו מתרגל לכך, ואז הרעיון הופך להיות מובן והגיוני.
עוד דוגמה שאליעד נותן היא אדם שמפקפק ביכולת שלו לעשות משהו מסוים. למשל, אדם שאינו מאמין שיוכל להצליח במשימה, אך בעקבות האמונה של מישהו אחר, הוא מנסה בכל זאת ומצליח. בעקבות הניסיון וההצלחה, האמונה הפכה לשכל והבנה.
האם צריך להאמין או להבין את רבי נחמן?
אליעד מסביר שבלימוד ליקוטי מוהרן או כל טקסט אחר, לא מומלץ להסתפק בהבנה שטחית בלבד. צריך לנסות להבין את הכוונה העמוקה של רבי נחמן מאחורי המילים. רבי נחמן עצמו אמר שלימוד אמיתי של הספרים שלו דורש רצון פנימי להבין את האמת שמעבר לפשט. אליעד מעודד את הגישה של לחקור, לבדוק ולחפש את העומק בכל משפט, במקום לקבל את הדברים כפשוטם.
הוא נותן דוגמה לכך שבמקום אחד כתוב שהכוונה במצוות היא אחת, ובמקום אחר היא מתפרשת אחרת. ההמלצה שלו היא לקרוא את כל הספרים ולהבין שרבי נחמן משתמש במושגים באופן מטאפורי, ולא להיצמד לפירוש אחד בלבד.
מיהו באמת "הצדיק" לפי ההסבר של אליעד?
לפי אליעד, הצדיק האמיתי הוא זה שצודק באמת. הצדיק הוא מי שחווה באופן מלא ושלם את המציאות ללא דואליות, כלומר, הוא מחובר לאחדות מוחלטת. במובן זה, הצדיק האמיתי הוא למעשה אלוהים עצמו, והדרך היחידה להתקרב לצדיק היא להפוך לצדיק בעצמך, כלומר, לחוות את האחדות הזו בשלמות.
הוא מדגיש כי ישנם שני סוגים של צדיקים:...
ההרצאה מתמקדת בתורה צד"א בליקוטי מוהרן חלק א', ובוחנת לעומק את ההבדל בין אמונה לבין שכל והבנה, תוך דגש מיוחד על משמעות המושגים "להאמין בצדיק" ו"להתקרב לצדיק". לפי אליעד כהן, רבי נחמן מסביר שישנם סוגים שונים של אמונה. ישנה אמונה חלקית, שהיא רק בלב, ויש אמונה שלמה ועמוקה, שחודרת לכל אברי הגוף והופכת לחוויה מוחשית ובלתי ניתנת להכחשה.
לדוגמה, אדם יכול להבין באופן פילוסופי שיש כוח המניע את המציאות, אך הבנה זו יכולה להישאר ברמת התפיסה בלבד, ולא לחדור לכל חלקי חייו. במצב זה, האדם "מאמין בלב" אך לא באמת חווה את האמונה. כדי להגיע לאמונה אמיתית, על האדם לחוש ולהרגיש את האמת הזו בכל רגע ורגע, למשל כאשר הוא הולך ברחוב או מתמודד עם אירועים בחייו.
מדוע "בלי אמונה אינו כלום" ומה הכוונה בכך?
אליעד מדגיש את המשפט של רבי נחמן: "בלי אמונה אינו כלום", ומסביר שמשפט זה יכול להתפרש בדרכים שונות. מצד אחד, ניתן לפרשו כך שפעולות ללא אמונה הן חסרות ערך ממשי. דוגמה לכך היא אדם שמניח תפילין או עושה מצוות, אך עושה זאת בלי להבין או לזכור את המשמעות הפנימית והעמוקה שלהן. במצב כזה, הפעולה מאבדת ממשמעותה האמיתית. באופן רחב יותר, אם אדם עושה דברים ללא חיבור למשמעות הפנימית שלהם, הוא כאילו עושה אותם לשווא.
אליעד לוקח את הרעיון צעד נוסף ומסביר שהכוונה העמוקה יותר היא שאמונה מהווה סוג של תפיסה בלתי הגיונית אך חשובה, משום שהשכל לבדו מוגבל. אם אדם מסתמך רק על ההיגיון, הוא לעולם לא יגיע לתובנה שהכל אחד, מכיוון שהשכל תמיד רואה נפרדות והבדלים. רק על ידי אמונה - שהיא מעל השכל וההיגיון - יכול אדם להגיע להבנה של האחדות.
כיצד אמונה הופכת להבנה ושכל?
אליעד כהן מדגיש שאם אדם מאמין מספיק זמן בדבר אמיתי, בסופו של דבר האמונה הזאת תהפוך להבנה שכלית. הדוגמה שהוא נותן היא הרעיון שאין הבדל בין יש לאין. בתחילה זה נראה לא הגיוני, אבל אם אדם מאמין ברעיון זה בהתמדה, בסופו של דבר המוח שלו מתרגל לכך, ואז הרעיון הופך להיות מובן והגיוני.
עוד דוגמה שאליעד נותן היא אדם שמפקפק ביכולת שלו לעשות משהו מסוים. למשל, אדם שאינו מאמין שיוכל להצליח במשימה, אך בעקבות האמונה של מישהו אחר, הוא מנסה בכל זאת ומצליח. בעקבות הניסיון וההצלחה, האמונה הפכה לשכל והבנה.
האם צריך להאמין או להבין את רבי נחמן?
אליעד מסביר שבלימוד ליקוטי מוהרן או כל טקסט אחר, לא מומלץ להסתפק בהבנה שטחית בלבד. צריך לנסות להבין את הכוונה העמוקה של רבי נחמן מאחורי המילים. רבי נחמן עצמו אמר שלימוד אמיתי של הספרים שלו דורש רצון פנימי להבין את האמת שמעבר לפשט. אליעד מעודד את הגישה של לחקור, לבדוק ולחפש את העומק בכל משפט, במקום לקבל את הדברים כפשוטם.
הוא נותן דוגמה לכך שבמקום אחד כתוב שהכוונה במצוות היא אחת, ובמקום אחר היא מתפרשת אחרת. ההמלצה שלו היא לקרוא את כל הספרים ולהבין שרבי נחמן משתמש במושגים באופן מטאפורי, ולא להיצמד לפירוש אחד בלבד.
מיהו באמת "הצדיק" לפי ההסבר של אליעד?
לפי אליעד, הצדיק האמיתי הוא זה שצודק באמת. הצדיק הוא מי שחווה באופן מלא ושלם את המציאות ללא דואליות, כלומר, הוא מחובר לאחדות מוחלטת. במובן זה, הצדיק האמיתי הוא למעשה אלוהים עצמו, והדרך היחידה להתקרב לצדיק היא להפוך לצדיק בעצמך, כלומר, לחוות את האחדות הזו בשלמות.
הוא מדגיש כי ישנם שני סוגים של צדיקים:...
- מהי אמונה אמיתית?
- להאמין או להבין?
- מה זה צדיק לפי רבי נחמן?
- כיצד להפוך אמונה לשכל?
- איך להתקרב לצדיק אמיתי?
- מה פירוש "בלי אמונה אינו כלום"?