12:05כעס ועצבים, למה לא לכעוס? למה כן לכעוס? מתי כן לכעוס? למה צריך לכעוס? איך לכעוס פחות? איך להתמודד עם כעס? איך לטפל בכעס? איך לא לכעוס?
למה האדם ממשיך לכעוס למרות הרצון להפסיק?
כאשר מישהו פוגע בנו, באופן טבעי מתעורר כעס. אליעד כהן מסביר שהכעס נוצר מתוך תחושת פגיעה, והזדהות עם רצון שלנו שהמציאות תהיה שונה. האדם חש מחויב לכעוס כי הוא תופס את הפגיעה כמצב שמחייב תגובה שלילית. אך אם נשאל מדוע אנחנו ממשיכים לכעוס למרות הרצון להפסיק, נגלה שיש סתירה פנימית: מצד אחד, אנחנו מרגישים חובה לכעוס, כי נפגענו, ומצד שני, אנחנו סובלים מתחושת הכעס עצמה.
לדוגמה, כשמישהו פוגע בנו, אנחנו יכולים לומר שאנחנו רוצים לכעוס עליו כי זה נראה לנו הגיוני וצודק, אך בו - זמנית רוצים להפסיק את הכעס, כי הוא מכביד על חיינו. מצב זה יוצר סתירה: רצון פנימי גם להרגיש צודקים וגם להשתחרר מהכעס, וכך האדם ממשיך לכעוס אך גם מתוסכל מהכעס עצמו.
האם כעס הוא בחירה או תגובה אוטומטית?
אליעד כהן מדגיש כי מצד אחד האדם אומר שהוא בוחר לכעוס, אבל מצד שני הוא גם מעוניין להפסיק. אם האדם באמת היה בוחר לכעוס, הרי שהוא יכול היה גם לבחור להפסיק לכעוס. אך בפועל, ברגע שהאדם חושב "הוא פגע בי", הוא מרגיש שהוא חייב לכעוס ואין לו שליטה מלאה על הרגש.
האמת לפי אליעד היא שהאדם מחזיק שתי תפיסות סותרות: הוא רואה בכעס דבר מוצדק והגיוני, אך בו - זמנית מרגיש שזה מפריע לו לחיות. הסתירה הזאת היא הגורם לקושי להפסיק לכעוס.
מה נדרש כדי להפסיק לכעוס לגמרי?
כדי להפסיק לכעוס באופן מוחלט, אליעד כהן מסביר שיש דרך אחת ברורה: על האדם להפסיק להזדהות עם כל רצונותיו באופן מוחלט. לדבריו, אם האדם יפסיק להזדהות עם הרצון, לא תהיה שום תחושת פגיעה או כעס. אך לצד זה, חשוב להבין שאם נפסיק להזדהות עם רצונותינו לגמרי, נפסיק להרגיש גם תחושת טוב או סיפוק, כי הכל יהפוך נייטרלי לגמרי.
לדוגמה, אדם שאין לו שום הזדהות עם רצונות, לא יחווה יותר כעס, אך גם לא יוכל ליהנות משום דבר באופן משמעותי, כי ההנאה מבוססת על רצון שמתממש. במצב כזה, החיים הופכים לנייטרליים, ללא תחושה של טוב או רע.
האם אפשר לוותר על הכעס אבל לשמור על ההנאה?
אליעד מסביר שזה כמעט בלתי אפשרי להמשיך ליהנות מהחיים ולוותר לחלוטין על הכעס. הרצון שמביא להנאה הוא גם זה שיוצר כעס, שכן כעס הוא התגובה הטבעית כשאותו רצון לא מתממש. כאשר אדם עדיין רוצה ליהנות, הוא חייב להחזיק רצונות, וכשהם לא מתממשים, יתעורר כעס.
הדימוי שהוא נותן לכך הוא "טובל ושרץ בידו" - אדם שמנסה להיטהר מכעס, אך עדיין מחזיק ברצונות שגורמים לו להמשיך להיות חלק מהמשחק. הוא לא יכול באמת להשתחרר מהכעס, משום שעדיין יש לו רצונות שלא תמיד מתממשים.
איך להתמודד עם הכעס בלי לצאת מהמשחק?
לא כל אחד מעוניין לוותר על ההנאות של החיים לגמרי. למי שבוחר להישאר במשחק, אליעד כהן מסביר שכעס הוא חלק בלתי נפרד מחיים של רצונות ומטרות. אדם כזה יכול להקטין את עוצמת הכעס בעזרת חשיבה מחודשת על הפגיעה, למשל להבין שהפגיעה לא מחייבת תגובה רגשית חריפה. אך חשוב להבין שכל עוד האדם מחזיק רצונות ומטרות, כעס מסוים ימשיך להתקיים.
לדוגמה, אפשר להחליט שהכעס הוא המחיר שאנו משלמים על הזכות ליהנות מהרצונות וההישגים. אם מקבלים זאת מראש, הכעס נהיה נסבל יותר.
מה ההחלטה המרכזית שעלינו לקבל בנושא הכעס?
אליעד מסכם את הנושא בשאלה מרכזית אחת: האם אתה מוכן לוותר על כל ההנאות והתקוות שלך כדי להפסיק לכעוס באופן מוחלט? אם התשובה היא כן, אפשר להגיע לשחרור מלא מהכעס. אם לא, עליך לקבל שכעס הוא חלק מהחיים, ואפשר רק למתן את העוצמה שלו.
הכעס, על אף הכאב שהוא גורם, הוא גם מה שנותן תחושת חיים. עצם הכעס מוכיח לאדם שהוא קיים, שיש לו דעות ורצונות. בלי הכעס וההתנגדות, האדם מאבד את תחושת קיומו ואת היכולת לפעול בעולם.
מה חשוב לזכור כשמתמודדים עם כעס?
לסיכום, אליעד מדגיש כמה נקודות מרכזיות להתמודדות עם כעס:
כאשר מישהו פוגע בנו, באופן טבעי מתעורר כעס. אליעד כהן מסביר שהכעס נוצר מתוך תחושת פגיעה, והזדהות עם רצון שלנו שהמציאות תהיה שונה. האדם חש מחויב לכעוס כי הוא תופס את הפגיעה כמצב שמחייב תגובה שלילית. אך אם נשאל מדוע אנחנו ממשיכים לכעוס למרות הרצון להפסיק, נגלה שיש סתירה פנימית: מצד אחד, אנחנו מרגישים חובה לכעוס, כי נפגענו, ומצד שני, אנחנו סובלים מתחושת הכעס עצמה.
לדוגמה, כשמישהו פוגע בנו, אנחנו יכולים לומר שאנחנו רוצים לכעוס עליו כי זה נראה לנו הגיוני וצודק, אך בו - זמנית רוצים להפסיק את הכעס, כי הוא מכביד על חיינו. מצב זה יוצר סתירה: רצון פנימי גם להרגיש צודקים וגם להשתחרר מהכעס, וכך האדם ממשיך לכעוס אך גם מתוסכל מהכעס עצמו.
האם כעס הוא בחירה או תגובה אוטומטית?
אליעד כהן מדגיש כי מצד אחד האדם אומר שהוא בוחר לכעוס, אבל מצד שני הוא גם מעוניין להפסיק. אם האדם באמת היה בוחר לכעוס, הרי שהוא יכול היה גם לבחור להפסיק לכעוס. אך בפועל, ברגע שהאדם חושב "הוא פגע בי", הוא מרגיש שהוא חייב לכעוס ואין לו שליטה מלאה על הרגש.
האמת לפי אליעד היא שהאדם מחזיק שתי תפיסות סותרות: הוא רואה בכעס דבר מוצדק והגיוני, אך בו - זמנית מרגיש שזה מפריע לו לחיות. הסתירה הזאת היא הגורם לקושי להפסיק לכעוס.
מה נדרש כדי להפסיק לכעוס לגמרי?
כדי להפסיק לכעוס באופן מוחלט, אליעד כהן מסביר שיש דרך אחת ברורה: על האדם להפסיק להזדהות עם כל רצונותיו באופן מוחלט. לדבריו, אם האדם יפסיק להזדהות עם הרצון, לא תהיה שום תחושת פגיעה או כעס. אך לצד זה, חשוב להבין שאם נפסיק להזדהות עם רצונותינו לגמרי, נפסיק להרגיש גם תחושת טוב או סיפוק, כי הכל יהפוך נייטרלי לגמרי.
לדוגמה, אדם שאין לו שום הזדהות עם רצונות, לא יחווה יותר כעס, אך גם לא יוכל ליהנות משום דבר באופן משמעותי, כי ההנאה מבוססת על רצון שמתממש. במצב כזה, החיים הופכים לנייטרליים, ללא תחושה של טוב או רע.
האם אפשר לוותר על הכעס אבל לשמור על ההנאה?
אליעד מסביר שזה כמעט בלתי אפשרי להמשיך ליהנות מהחיים ולוותר לחלוטין על הכעס. הרצון שמביא להנאה הוא גם זה שיוצר כעס, שכן כעס הוא התגובה הטבעית כשאותו רצון לא מתממש. כאשר אדם עדיין רוצה ליהנות, הוא חייב להחזיק רצונות, וכשהם לא מתממשים, יתעורר כעס.
הדימוי שהוא נותן לכך הוא "טובל ושרץ בידו" - אדם שמנסה להיטהר מכעס, אך עדיין מחזיק ברצונות שגורמים לו להמשיך להיות חלק מהמשחק. הוא לא יכול באמת להשתחרר מהכעס, משום שעדיין יש לו רצונות שלא תמיד מתממשים.
איך להתמודד עם הכעס בלי לצאת מהמשחק?
לא כל אחד מעוניין לוותר על ההנאות של החיים לגמרי. למי שבוחר להישאר במשחק, אליעד כהן מסביר שכעס הוא חלק בלתי נפרד מחיים של רצונות ומטרות. אדם כזה יכול להקטין את עוצמת הכעס בעזרת חשיבה מחודשת על הפגיעה, למשל להבין שהפגיעה לא מחייבת תגובה רגשית חריפה. אך חשוב להבין שכל עוד האדם מחזיק רצונות ומטרות, כעס מסוים ימשיך להתקיים.
לדוגמה, אפשר להחליט שהכעס הוא המחיר שאנו משלמים על הזכות ליהנות מהרצונות וההישגים. אם מקבלים זאת מראש, הכעס נהיה נסבל יותר.
מה ההחלטה המרכזית שעלינו לקבל בנושא הכעס?
אליעד מסכם את הנושא בשאלה מרכזית אחת: האם אתה מוכן לוותר על כל ההנאות והתקוות שלך כדי להפסיק לכעוס באופן מוחלט? אם התשובה היא כן, אפשר להגיע לשחרור מלא מהכעס. אם לא, עליך לקבל שכעס הוא חלק מהחיים, ואפשר רק למתן את העוצמה שלו.
הכעס, על אף הכאב שהוא גורם, הוא גם מה שנותן תחושת חיים. עצם הכעס מוכיח לאדם שהוא קיים, שיש לו דעות ורצונות. בלי הכעס וההתנגדות, האדם מאבד את תחושת קיומו ואת היכולת לפעול בעולם.
מה חשוב לזכור כשמתמודדים עם כעס?
לסיכום, אליעד מדגיש כמה נקודות מרכזיות להתמודדות עם כעס:
- יש לזכור שאנחנו אלה שבוחרים בעוצמת הכעס שלנו, גם אם נדמה שהכעס אוטומטי.
- הכעס נובע תמיד מהזדהות עם רצון מסוים, ולכן כדי להיפטר ממנו לגמרי, צריך לוותר על הרצון עצמו.
- לוותר על כל הרצונות אומר לוותר גם על ההנאה והטוב, וזה לא מתאים לכולם.
- אם לא מוכנים לוותר על ההנאה, צריך ללמוד לחיות עם מידה מסוימת של כעס, ולמצוא את האיזון שמתאים לנו.
- כעס והתמודדות רגשית
- האם באמת יש בחירה חופשית?
- איך לזהות רצונות פנימיים
- שחרור מוחלט מול הנאה מהמשחק
- איך להפסיק לכעוס על מי שפגע בי?
- האם הכעס מועיל לי?
- איך לשחרר כעס לגמרי?
מדוע האדם ממשיך לכעוס על מי שפגע בו?
שאלה: למה כשמישהו פוגע בי, אני ממשיך לכעוס עליו?
תשובה: יש רגע שבו האדם מרגיש שנפגע, ומתוך הזדהות עם הרצון שלו שהמציאות תהיה אחרת, הוא בוחר לכעוס. האדם מרגיש חובה לכעוס, כי הוא מפרש את הפגיעה כמשהו שמחייב תגובה רגשית שלילית.
האם יש לאדם בחירה אם לכעוס או לא?
שאלה: אז האם הכעס הוא בחירה או שהוא קורה בלי שליטה?
תשובה: מצד אחד, האדם אומר שהוא בוחר לכעוס, אך מצד שני, הוא רוצה גם להפסיק לכעוס. ברגע שנאמר "אני כועס מבחירה", המשמעות היא שהאדם יכול תיאורטית לבחור שלא לכעוס. אבל בפועל, כשהאדם נחשף למחשבה "הוא פגע בי", הוא מרגיש מחויב להגיב בכעס.
מה קורה כשאדם גם רוצה לכעוס וגם רוצה להפסיק לכעוס?
שאלה: מה המשמעות של המצב שבו אני כועס על מישהו, אבל אני גם אומר לעצמי "אני לא רוצה לכעוס יותר"?
תשובה: המצב הזה נוצר בגלל שני רצונות סותרים:
כיצד ניתן להפסיק לכעוס לחלוטין?
שאלה: אם אני רוצה להפסיק לכעוס לגמרי, האם זה אפשרי?
תשובה: יש הסבר שמבחין בין שני מצבים:
למה קשה לוותר על הכעס בלי לוותר על ההנאה?
שאלה: האם אפשר להמשיך ליהנות מדברים טובים בחיים, אבל לוותר על כל הכעס?
תשובה: האדם חי בתוך מערכת של רצונות. כדי ליהנות ממשהו, הוא צריך לרצות אותו ולחפש לממשו. אולם אותו מנגנון שיוצר את הרצון להנאה, הוא גם מה שיוצר את הכעס, כי כעס קורה ברגע שהרצון לא מתממש. כלומר, כשאדם רוצה לוותר על הכעס אך עדיין מעוניין בהנאות של החיים, הוא ממשיך "להחזיק" רצונות, וממילא הכעס עלול לחזור כשתנאים מסוימים לא ימומשו.
מה מלמד הסיפור על "טובל ושרץ בידו"?
שאלה: מדוע נאמר שהאדם דומה למי שטובל בנהר ובידו עדיין שרץ?
תשובה: זהו דימוי המופיע בהקשר של רבי נחמן. האדם רוצה להיטהר ולהשתחרר מהכעס (כמו לטבול בנהר), אבל במקביל הוא אוחז בשרץ של הרצון להמשיך ליהנות מהמשחק. כך האדם נשאר תקוע, משום שבשביל להיפטר לחלוטין מהכעס, הוא צריך להפסיק להזדהות עם כל רצון שמבדיל בין "טוב" ל"רע".
האם חייבים לצאת מהמשחק כדי לחיות בשלום עם הכעס?
שאלה: אם איני רוצה לצאת מהמשחק לגמרי, מה אפשר לעשות עם הכעס?
תשובה: כל עוד האדם מחליט להישאר במשחק, ייתכן שכעס עדיין יעלה. אחת הדרכים להתמודד היא לקבל את זה שבחיים קיימים גם רגעי כעס. אפשר להזכיר לעצמך ש"זה המחיר של הרצון". אם אתה לא רוצה לשלם את המחיר בכלל - הדרך היחידה היא לצאת לגמרי מהמשחק. אבל אם מוכנים להמשיך לחוות עליות ומורדות, אז ממשיכים לחיות עם ידיעה שלפעמים יהיה כעס ולפעמים לא.
איך בוחרים אם להמשיך לכעוס או לוותר?
שאלה: אז מה בעצם ההחלטה שעליי לקבל אם אני רוצה להתקדם?
תשובה:
האם בכל זאת יש תועלת בכעס?
שאלה: מה הרווח שמקבלים מהכעס למרות שהוא גורם לסבל?
תשובה: הכעס מאשר לאדם להרגיש שהוא קיים ושיש לו דעה ורצון. ברגע שיש רצון, מתפתח חיכוך עם המציאות. החיכוך הזה גם יוצר כעס ברגע של פגיעה, אבל הוא גם מה שמניע את האדם לפעול, לשנות, להשיג, ליצור ולהתלהב. לכן יש בכעס חצי תועלת וחצי נזק - הוא מזכיר לנו שאנחנו חיים, אבל הוא גם עלול להכאיב.
מה הדבר הכי חשוב לזכור בנוגע לכעס?
שאלה: אם אני מסכם את הנושא, מה הכי חשוב לזכור?
תשובה:
שאלה: למה כשמישהו פוגע בי, אני ממשיך לכעוס עליו?
תשובה: יש רגע שבו האדם מרגיש שנפגע, ומתוך הזדהות עם הרצון שלו שהמציאות תהיה אחרת, הוא בוחר לכעוס. האדם מרגיש חובה לכעוס, כי הוא מפרש את הפגיעה כמשהו שמחייב תגובה רגשית שלילית.
האם יש לאדם בחירה אם לכעוס או לא?
שאלה: אז האם הכעס הוא בחירה או שהוא קורה בלי שליטה?
תשובה: מצד אחד, האדם אומר שהוא בוחר לכעוס, אך מצד שני, הוא רוצה גם להפסיק לכעוס. ברגע שנאמר "אני כועס מבחירה", המשמעות היא שהאדם יכול תיאורטית לבחור שלא לכעוס. אבל בפועל, כשהאדם נחשף למחשבה "הוא פגע בי", הוא מרגיש מחויב להגיב בכעס.
מה קורה כשאדם גם רוצה לכעוס וגם רוצה להפסיק לכעוס?
שאלה: מה המשמעות של המצב שבו אני כועס על מישהו, אבל אני גם אומר לעצמי "אני לא רוצה לכעוס יותר"?
תשובה: המצב הזה נוצר בגלל שני רצונות סותרים:
- הרצון לכעוס, כי האדם מרגיש שמגיעה לו תגובה רגשית כועסת בעקבות הפגיעה.
- הרצון לא לכעוס, כי התחושה של הכעס יוצרת אי - נוחות והפרעה בחיים.
כיצד ניתן להפסיק לכעוס לחלוטין?
שאלה: אם אני רוצה להפסיק לכעוס לגמרי, האם זה אפשרי?
תשובה: יש הסבר שמבחין בין שני מצבים:
- אם האדם עדיין "משחק את המשחק" של החיים, משמע שהוא מזדהה עם הרצונות שלו, אז תמיד יופיעו רגעים בהם הוא ירגיש שדברים לא קורים כרצונו, ולכן יתעורר כעס.
- כדי להפסיק לכעוס לגמרי, האדם צריך לצאת מהמשחק - להפסיק להזדהות עם הרצונות שלו עד הסוף. זה אומר שלא תהיה לו שום העדפה או התנגדות לדבר. ללא רצון והזדהות, לא יהיה מה שיצית את הכעס.
למה קשה לוותר על הכעס בלי לוותר על ההנאה?
שאלה: האם אפשר להמשיך ליהנות מדברים טובים בחיים, אבל לוותר על כל הכעס?
תשובה: האדם חי בתוך מערכת של רצונות. כדי ליהנות ממשהו, הוא צריך לרצות אותו ולחפש לממשו. אולם אותו מנגנון שיוצר את הרצון להנאה, הוא גם מה שיוצר את הכעס, כי כעס קורה ברגע שהרצון לא מתממש. כלומר, כשאדם רוצה לוותר על הכעס אך עדיין מעוניין בהנאות של החיים, הוא ממשיך "להחזיק" רצונות, וממילא הכעס עלול לחזור כשתנאים מסוימים לא ימומשו.
מה מלמד הסיפור על "טובל ושרץ בידו"?
שאלה: מדוע נאמר שהאדם דומה למי שטובל בנהר ובידו עדיין שרץ?
תשובה: זהו דימוי המופיע בהקשר של רבי נחמן. האדם רוצה להיטהר ולהשתחרר מהכעס (כמו לטבול בנהר), אבל במקביל הוא אוחז בשרץ של הרצון להמשיך ליהנות מהמשחק. כך האדם נשאר תקוע, משום שבשביל להיפטר לחלוטין מהכעס, הוא צריך להפסיק להזדהות עם כל רצון שמבדיל בין "טוב" ל"רע".
האם חייבים לצאת מהמשחק כדי לחיות בשלום עם הכעס?
שאלה: אם איני רוצה לצאת מהמשחק לגמרי, מה אפשר לעשות עם הכעס?
תשובה: כל עוד האדם מחליט להישאר במשחק, ייתכן שכעס עדיין יעלה. אחת הדרכים להתמודד היא לקבל את זה שבחיים קיימים גם רגעי כעס. אפשר להזכיר לעצמך ש"זה המחיר של הרצון". אם אתה לא רוצה לשלם את המחיר בכלל - הדרך היחידה היא לצאת לגמרי מהמשחק. אבל אם מוכנים להמשיך לחוות עליות ומורדות, אז ממשיכים לחיות עם ידיעה שלפעמים יהיה כעס ולפעמים לא.
איך בוחרים אם להמשיך לכעוס או לוותר?
שאלה: אז מה בעצם ההחלטה שעליי לקבל אם אני רוצה להתקדם?
תשובה:
- לשאול את עצמך האם אתה מוכן לוותר על כל ההנאות והתקוות תמורת שחרור מלא מהכעס. אם כן - אפשר לשחרר את הכעס לגמרי, אבל יחד איתו משחררים כל רצון נפרד.
- אם אינך מוכן לוותר על החלקים הטובים ברצונות שלך, אז תקבל גם את הכעס כחלק מהחבילה. אפשר לנסות להקטין את עוצמת הכעס על ידי בחינה מחודשת של המחשבות, על ידי היצמדות יותר גדולה לאמת, או על ידי הבנה שהפגיעה אינה מחייבת אותך להגיב רגשית בלהט.
האם בכל זאת יש תועלת בכעס?
שאלה: מה הרווח שמקבלים מהכעס למרות שהוא גורם לסבל?
תשובה: הכעס מאשר לאדם להרגיש שהוא קיים ושיש לו דעה ורצון. ברגע שיש רצון, מתפתח חיכוך עם המציאות. החיכוך הזה גם יוצר כעס ברגע של פגיעה, אבל הוא גם מה שמניע את האדם לפעול, לשנות, להשיג, ליצור ולהתלהב. לכן יש בכעס חצי תועלת וחצי נזק - הוא מזכיר לנו שאנחנו חיים, אבל הוא גם עלול להכאיב.
מה הדבר הכי חשוב לזכור בנוגע לכעס?
שאלה: אם אני מסכם את הנושא, מה הכי חשוב לזכור?
תשובה:
- זכור שאתה בוחר כמה לכעוס וכמה לא. גם אם זה מרגיש אוטומטי, יש בתוכך קבלת החלטות: עד כמה לקחת את הפגיעה ברצינות, עד כמה להגיב, ועד כמה לוותר.
- הבנה עמוקה שהכעס נובע מהזדהות עם רצון ספציפי. בלי הרצון הזה, לא היה כעס בכלל.
- כדי להפסיק לכעוס במאה אחוז, אתה צריך לוותר על כל הרצונות האחרים שמביאים לך גם תחושת סיפוק והנאה. לא כולם מוכנים לזה.
- אם אתה עדיין לא מוכן לוותר על הכל, למד לחיות עם קצת כעס ודאג למצוא איזון שלא יגרום סבל גדול מדי.
- כעס והתמודדות רגשית
- האם באמת יש בחירה חופשית
- איך לזהות רצונות פנימיים
- שחרור מוחלט מול הנאה מהמשחק
ש: אם אני כועס נגיד על מישהו ואני רוצה להפסיק לכעוס עליו.
אליעד: אוקי אתה כועס עליו מבחירה או בלי בחירה שלך?
ש: עם בחירה שלי.
אליעד: אז תבחר לא לכעוס עליו.
ש: אבל אני עדיין כועס עליו.
אליעד: ואתה באמת לא רוצה לכעוס עליו?
ש: כן.
אליעד: אז למה אתה כועס עליו?
ש: כי הוא פגע בי.
אליעד: כי הוא פגע בך?
ש: כן.
אליעד: ואתה רוצה לכעוס עליו?
ש: כנראה שכן.
אליעד: אז לא הבנתי אתה רוצה לכעוס עליו או לא רוצה לכעוס עליו?
ש: אני רוצה לכעוס עליו.
אליעד: אז הנה אתה כועס עליו אז מה הבעיה?
ש: אני רוצה להפסיק לכעוס עליו.
אליעד: למה שתרצה להפסיק לכעוס עליו אבל הוא פגע בך, מה אתה לא רוצה לכעוס על מישהו שפגע בך?
ש: אני רוצה להפסיק לכעוס עליו.
אליעד: אתה רוצה להפסיק לכעוס עליו כי אתה אומר "אני רוצה לכעוס אבל להפסיק" אז אתה רוצה לכעוס ולהפסיק או לא לכעוס מלכתחילה מה אתה רוצה?
ש: לא לכעוס.
אליעד: מלכתחילה למרות שהוא פגע בך?
ש: כן.
אליעד: אוקי אז למה אתה כועס עליו?
ש: כי הוא פגע בי.
אליעד: אבל אז מה אם הוא פגע בך, זה שהוא פגע בך אתה חייב לכעוס עליו, מה התשובה נו מי יודע מה התשובה, מה האמת מה קורה פה מה עובר לו במוח?
ש: שהוא לא רוצה לא נעים לו בתחושה הזאת של הכעס, הוא רוצה לכעוס אבל לא נעים לו הוא לא רוצה את זה.
אליעד: אז הוא רוצה או לא רוצה?
ש: כן הוא רוצה לכעוס אבל הוא לא רוצה להרגיש את הכעס.
אליעד: אתה רוצה לכעוס אבל לא רוצה להרגיש את הכעס זה הרעיון?
ש: זה מחויב שהוא.
אליעד: שמה?
ש: שאם פוגעים בך צריך לכעוס.
אליעד: בעיניו אז מה הסיפור?
ש: אני רוצה להפסיק לכעוס.
אליעד: למה, תראה למה אתה רוצה לכעוס הבנו קודם ולמה אתה רוצה לא לכעוס?
ש: כי זה מפריע לי בחיים.
אליעד: ואם הייתה דרך לכעוס בלי שזה מפריע לך, טוב אתה רוצה את התשובה?
ש: כן.
אליעד: התשובה פשוטה כל דבר, כן מה אתה רוצה להגיד?
ש: אני חושב.
אליעד: תסתכל לפה.
ש: אני חושב שמניסיון שלי אני מכיר גם את העניין.
אליעד: יש לך ניסיון בנושאים האלה איך לכעוס איך לא לכעוס?
ש: אני חושב שזה המדמה הרע אם אני לא טועה ככה רבי נחמן קרא לזה ואני חושב שאני יכול לנסות לתת לו פתרון אפשר?
אליעד: יש פה בעיה אבל בלתת לו פתרון כי הוא עוד לא יודע מה הוא רוצה בכלל, לא הוא עוד לא החליט מה הוא רוצה הוא עוד לא החליט אם הוא רוצה לכעוס או לא רוצה לכעוס, תיתן לו פתרון למה לאיך לכעוס בלי לסבול או איך לא לכעוס.
ש: אז אולי לא פתרון אולי התחלה של פתרון.
אליעד: רגע פתרון למה, מה הוא רוצה הבנת מה הוא רוצה בכלל, מה הוא רוצה הוא אומר "אני בוחר לכעוס אבל אני לא רוצה לכעוס", נו מה תיתן לו פתרון איך לכעוס או איך לא לכעוס?
ש: אני לא חושב שהבעיה היא בכעס.
אליעד: אז מה אתה מציע?
ש: בשביל ההתחלה זה לקחת את המקרה הזה ולהבין שזה היה באותו רגע לבודד את המקרה הזה.
אליעד: כן אבל אם זה היה כל כך פשטני הוא היה עושה את זה ממזמן אתה חושב שהוא לא מכיר את התאוריה הזאת להתחיל להסתכל באופן יחסי, הוא גם מכיר את התיאוריות האלה הוא מכיר את כל התיאוריות, נכון שאתה מכיר את התיאוריות?
ש: כן.
אליעד: הוא מכיר את התיאוריות.
ש: אז להיצמד לאמת.
אליעד: הוא גם את התיאוריה הזאת מכיר, טוב.
ש: הוא רוצה להרגיש טוב בשורה התחתונה.
אליעד: הוא יודע גם את זה נו ואיך זה קידם אותו. תקשיב אדוני אתה מקשיב, יש חיים עכשיו יש שתי אפשרויות או שאתה רוצה שלמות או שאתה לא רוצה שלמות אם אתה רוצה שלמות תיצמד לאמת עד הסוף קיבלת שלמות.
ש: לאיזה אמת להיצמד?
אליעד: כל דבר שאתה חושב תשאל את עצמך האם אני בטוח שזה נכון או לא, אם אתה תעשה את זה ההיגיון אומר שאתה לא תדע כלום ואז לא יהיה חסר לך שום דבר. אוקי בהנחה שאתה מפחד לעשות את זה או לא רוצה לעשות את זה קשה לך לעשות את זה מה שזה לא יהיה אתה תקוע במצב של חוסר שלמות, חוסר שלמות פירושו שיהיו לך מטרות שהן לא יהיו כרצונך לא תמיד יהיו כרצונך ואז אתה לפעמים תצטרך לכעוס ויש לזה מחיר גם לכעס זה המחיר, כל דבר יש לו יתרון וחיסרון לוותר יש לזה חיסרון ולכעוס יש לזה חיסרון וזה הסיפור.
זה המשחק המשחק אומר שלפעמים אתה כועס לפעמים את מרוצה זה המשחק, עכשיו אתה לא רוצה לכעוס בכלל אתה צריך לצאת מהמשחק הוא גם רוצה לכעוס וגם רוצה לא לכעוס זה כל הסיפור כולו בסופו של דבר אתה רוצה לכעוס באופן יחסי כי מה האמת שיכולת גם לכעוס יותר אבל לא כעסת יותר, למה כעסת כמה שכעסת ולא יותר למה לא יותר, לא אבל כעסת יכולת לכעוס עוד יותר נכון הרי לא דווח עליך שרצחת את הבן אדם נכון או שעוד לא שהחבאת את הגופה.
ש: אם היה לי נשק.
אליעד: אם היית רוצה זה היה בלי נשק היית מוצא גם את הנשק, עכשיו מה שאני בא להגיד זה שלא כעסת כעסת, כעסת אתה יודע באופן יחסי יכל להיות יותר גרוע נכון, יפה אז מה שאני אומר שאתה בסופו של דבר כועס כפי כמה שאתה רוצה לכעוס עכשיו אלא מה שאם אתה תוותר כל הזמן כשכועסים לך ולא תכעס אתה תצא מהמשחק המשחק קיים בזכות זה שאתה כועס, אתה קיים בזכות זה שאתה כועס אם אתה תפסיק לכעוס על אנשים מה יהיה השלב הבא אתה גם תפסיק לכעוס על המציאות אתה תפסיק לכעוס על זה שאתה רעב ואתה תפסיק לכעוס על זה שאתה צמא, תפסיק לכעוס על זה שכואב לך תפסיק לכעוס על זה שאתה אין לך כסף ולא תעשה כלום ותמות. אם לא תכעס בכלל לא תהיה קיים אתה קיים בזכות זה שאתה כועס אלא מה שיש לזה גם מחיר יש דברים טובים שיוצא לך מזה שאתה כועס בגלל שאתה מזדהה עם הרצונות שלך ויש דברים רעים זה המשחק. אתה הבנת אותי כן מה הבנת אתה?
ש: אני בעצם נהנה לכעוס.
אליעד: לא אתה גם נהנה לכעוס אתה נהנה בצורה עקיפה, ממה נובע הכעס מהזדהות עם רצונות בסדר מהזדהות עם מחשבות הזדהות עם אפשריים שהפכו למחויבים. אם לא תזדהה עם שום מחשבה שום רצון שום תחושה נגמר המשחק לטוב ולרע, האם זה יותר טוב שיגמר המשחק זאת גם שאלה אבל יש לך בחירה, בחירה אחת אומרת לכל פעם כשאתה כועס להגיד "נכון זה המשחק אני כועס בזכות זה אני אם אחר כך יהיה כרצוני יהיה לי טוב" בזכות זה אני מרגיש שאני קיים בזכות זה אני קיים" וכו'.
אתה לא רוצה לכעוס אל תכעס אתה יכול להיצמד לאמת לראות דברים כסובייקטיביים אם תרצה תוכל גם לעשות, מה המחיר של זה אם אתה לא תכעס בכלל אתה לא תהיה קיים, מה זה לא תכעס בכלל שלא תהיה לך שום התנגדות רצון למציאות שלא יהיה שום דבר במציאות שאתה לא תרצה אותו שמבחינתך אתה תהיה כמו כלום כמו "שכלום" לא מפריע למציאות בכלום מה שקורה קורה יעבור לידך ויכנס בך אתה לא תזוז "לא כועס" שום כעס אין לך אפילו טיפה של כעס. מי נגיד לדוגמה כשרכב בא להיכנס בו לא זז נגיד קיר זז נכון, לא קיר זז או לא זז הוא גם זז עובדה כשהרכב נכנס בו הוא זז נכון האוויר גם זז, שים לב כל פעם כשאתה נוסע האוויר זז לצדדים, מי לא זז בכלל כשהרכב נכנס בו "כלום" בדיוק כלום. הבנת?
ש: כן.
אליעד: אז יפה, אז אתה רוצה להיות כלום לא לכעוס בכלל?
ש: כן.
אליעד: אוקי כמה אתה רוצה את זה מאחד עד מאה?
ש: שמונים.
אליעד: שמונים יפה, אז אתה כרגע בדרגה שמונים "כלום" כתרצה את זה בעוד עשרים אחוז גם תשיג את המאה אחוז, אתה בדיוק מה שאתה רוצה. תגיד לי את האמת כשמישהו מכעיס אותך זה עושה לך רע, מישהו פוגע בך זה עושה לך רע?
ש: גם רע וגם טוב.
אליעד: לא, כשהוא פוגע בך אנשים רק פוגעים בך?
ש: לא.
אליעד: יש מצבים גם כשאתה שמח?
ש: כן.
אליעד: יפה אז זה המחיר, מה רצית בחינם רצית ליהנות בחינם בלי לשלם זה מה שתכננת.
ש: סתם שאלה האם כל עוד אני נהנה מהמשחק האם אני יכול לצאת ממנו?
אליעד: לא, אם אתה יכול אתה יכול לצאת ממנו כל מה שאתה רוצה ליהנות ממנו אתה לא יכול לצאת ממנו.
ש: איך?
אליעד: תקשיב אם אתה נהנה מהמשחק אתה עדיין יכול לצאת ממנו, אם אתה רוצה ליהנות ממנו אתה לא יכול לצאת ממנו יש ברבי נחמן משפט שאומר, תקשיב יש ברבי נחמן משפט שאומר רבי נחמן קודם לך אוקי.
ש: מה רבי נחמן?
אליעד: רבי נחמן קודם לך, סתם תקשיב רגע יש ברבי נחמן משפט שאומר שיש איזה סיפור שהיו איזה קבוצה שניסו להשתחרר מאיזה משהו והם לא הצליחו ואז אחד שאל את השני אמר לו "תגיד ואולי לקחת מהם איזה משהו ולכן אתה לא מצליח להשתחרר מהם" ואז מה שרבי נחמן מסביר בנמשל שהוא אומר שיש בן אדם שעושה צומות ותעניות ומתאמץ ומה שזה לא יהיה והוא אומר "למרות שאני מתאמץ אני לא מצליח" ואז הצדיק אומר לו "אולי יש לך אפילו כחוט השערה אולי אתה כמו בן אדם נגיד שנקרא טובל ושרץ בידו" הוא הולך לטבול אבל הוא טובל הוא מחזיק בכיס את השרץ אז הוא אומר טבלתי אבל אתה עם השרץ. זאת אומרת כל זמן שיש לך אינטרס סמוי אז אתה לא מצליח אתה מצד אחד נלחם במערכת מצד שני אתה ניזון ממנה, אתה לא באמת רוצה לחסל אותה זה כמו רוב הבעיות.
ש: אבל אפשר ליהנות מהם זאת הכוונה.
אליעד: תהנה אז אין שאלה.
ש: אז איך אפשר לצאת מהמשחק כל עוד אני עדיין נהנה מהמשחק?
אליעד: עוד פעם אתה רוצה ליהנות ממנו או לא, כל מה שאתה צריך לעשות כדי לצאת מהמשחק זה לרצות לצאת ממנו, לצאת ממנו זה אומר אין טוב ואין רע אבל גם אין טוב יותר כל הדברים הטובים אתה צריך לוותר עליהם לא רק כל הדברים הטובים שיש לך עכשיו גם כל הדברים הטובים שאי פעם יהיו לך כל החלומות אתה צריך לוותר עליהם, כל החלומות כל הפנטזיות למחוק ולא רק זה גם כל הזיכרונות הטובים למחוק הכל. אתה מוכן לוותר על כל הזיכרונות הטובים ועל כל הפנטזיות שיש לך את הכל למחוק שאף פעם לא יקרה לך שום דבר מזה?
ש: לא.
אליעד: יפה אז אתה חייב להישאר לחכות לרכבת, אם תגיד "אני מוכן לוותר על הרכבת גם אם היא תבוא אני לא רוצה לעלות" אתה יכול ללכת הביתה, כל זמן שאתה אומר "אולי בעוד שנייה תבוא רכבת" צריך להמשיך לחכות. מה הייתה התשובה מה הבנת שהייתה התשובה לשאלה שלך?
ש: מה הייתה התשובה?
אליעד: מה בעצם עניתי מה המהות של התשובה?
ש: שאם בכל מקרה אני כועס כל עוד יש חיים יש כעס.
אליעד: חיים רצונות כעס.
ש: כן ואי אפשר כל עוד משחקים את המשחק אי אפשר לא לכעוס וכל רצון הוא כעס ואם אני רוצה לא לכעוס בכלל אני צריך לצאת מהמשחק.
אליעד: את זה הבנו?
אליעד: אוקי אתה כועס עליו מבחירה או בלי בחירה שלך?
ש: עם בחירה שלי.
אליעד: אז תבחר לא לכעוס עליו.
ש: אבל אני עדיין כועס עליו.
אליעד: ואתה באמת לא רוצה לכעוס עליו?
ש: כן.
אליעד: אז למה אתה כועס עליו?
ש: כי הוא פגע בי.
אליעד: כי הוא פגע בך?
ש: כן.
אליעד: ואתה רוצה לכעוס עליו?
ש: כנראה שכן.
אליעד: אז לא הבנתי אתה רוצה לכעוס עליו או לא רוצה לכעוס עליו?
ש: אני רוצה לכעוס עליו.
אליעד: אז הנה אתה כועס עליו אז מה הבעיה?
ש: אני רוצה להפסיק לכעוס עליו.
אליעד: למה שתרצה להפסיק לכעוס עליו אבל הוא פגע בך, מה אתה לא רוצה לכעוס על מישהו שפגע בך?
ש: אני רוצה להפסיק לכעוס עליו.
אליעד: אתה רוצה להפסיק לכעוס עליו כי אתה אומר "אני רוצה לכעוס אבל להפסיק" אז אתה רוצה לכעוס ולהפסיק או לא לכעוס מלכתחילה מה אתה רוצה?
ש: לא לכעוס.
אליעד: מלכתחילה למרות שהוא פגע בך?
ש: כן.
אליעד: אוקי אז למה אתה כועס עליו?
ש: כי הוא פגע בי.
אליעד: אבל אז מה אם הוא פגע בך, זה שהוא פגע בך אתה חייב לכעוס עליו, מה התשובה נו מי יודע מה התשובה, מה האמת מה קורה פה מה עובר לו במוח?
ש: שהוא לא רוצה לא נעים לו בתחושה הזאת של הכעס, הוא רוצה לכעוס אבל לא נעים לו הוא לא רוצה את זה.
אליעד: אז הוא רוצה או לא רוצה?
ש: כן הוא רוצה לכעוס אבל הוא לא רוצה להרגיש את הכעס.
אליעד: אתה רוצה לכעוס אבל לא רוצה להרגיש את הכעס זה הרעיון?
ש: זה מחויב שהוא.
אליעד: שמה?
ש: שאם פוגעים בך צריך לכעוס.
אליעד: בעיניו אז מה הסיפור?
ש: אני רוצה להפסיק לכעוס.
אליעד: למה, תראה למה אתה רוצה לכעוס הבנו קודם ולמה אתה רוצה לא לכעוס?
ש: כי זה מפריע לי בחיים.
אליעד: ואם הייתה דרך לכעוס בלי שזה מפריע לך, טוב אתה רוצה את התשובה?
ש: כן.
אליעד: התשובה פשוטה כל דבר, כן מה אתה רוצה להגיד?
ש: אני חושב.
אליעד: תסתכל לפה.
ש: אני חושב שמניסיון שלי אני מכיר גם את העניין.
אליעד: יש לך ניסיון בנושאים האלה איך לכעוס איך לא לכעוס?
ש: אני חושב שזה המדמה הרע אם אני לא טועה ככה רבי נחמן קרא לזה ואני חושב שאני יכול לנסות לתת לו פתרון אפשר?
אליעד: יש פה בעיה אבל בלתת לו פתרון כי הוא עוד לא יודע מה הוא רוצה בכלל, לא הוא עוד לא החליט מה הוא רוצה הוא עוד לא החליט אם הוא רוצה לכעוס או לא רוצה לכעוס, תיתן לו פתרון למה לאיך לכעוס בלי לסבול או איך לא לכעוס.
ש: אז אולי לא פתרון אולי התחלה של פתרון.
אליעד: רגע פתרון למה, מה הוא רוצה הבנת מה הוא רוצה בכלל, מה הוא רוצה הוא אומר "אני בוחר לכעוס אבל אני לא רוצה לכעוס", נו מה תיתן לו פתרון איך לכעוס או איך לא לכעוס?
ש: אני לא חושב שהבעיה היא בכעס.
אליעד: אז מה אתה מציע?
ש: בשביל ההתחלה זה לקחת את המקרה הזה ולהבין שזה היה באותו רגע לבודד את המקרה הזה.
אליעד: כן אבל אם זה היה כל כך פשטני הוא היה עושה את זה ממזמן אתה חושב שהוא לא מכיר את התאוריה הזאת להתחיל להסתכל באופן יחסי, הוא גם מכיר את התיאוריות האלה הוא מכיר את כל התיאוריות, נכון שאתה מכיר את התיאוריות?
ש: כן.
אליעד: הוא מכיר את התיאוריות.
ש: אז להיצמד לאמת.
אליעד: הוא גם את התיאוריה הזאת מכיר, טוב.
ש: הוא רוצה להרגיש טוב בשורה התחתונה.
אליעד: הוא יודע גם את זה נו ואיך זה קידם אותו. תקשיב אדוני אתה מקשיב, יש חיים עכשיו יש שתי אפשרויות או שאתה רוצה שלמות או שאתה לא רוצה שלמות אם אתה רוצה שלמות תיצמד לאמת עד הסוף קיבלת שלמות.
ש: לאיזה אמת להיצמד?
אליעד: כל דבר שאתה חושב תשאל את עצמך האם אני בטוח שזה נכון או לא, אם אתה תעשה את זה ההיגיון אומר שאתה לא תדע כלום ואז לא יהיה חסר לך שום דבר. אוקי בהנחה שאתה מפחד לעשות את זה או לא רוצה לעשות את זה קשה לך לעשות את זה מה שזה לא יהיה אתה תקוע במצב של חוסר שלמות, חוסר שלמות פירושו שיהיו לך מטרות שהן לא יהיו כרצונך לא תמיד יהיו כרצונך ואז אתה לפעמים תצטרך לכעוס ויש לזה מחיר גם לכעס זה המחיר, כל דבר יש לו יתרון וחיסרון לוותר יש לזה חיסרון ולכעוס יש לזה חיסרון וזה הסיפור.
זה המשחק המשחק אומר שלפעמים אתה כועס לפעמים את מרוצה זה המשחק, עכשיו אתה לא רוצה לכעוס בכלל אתה צריך לצאת מהמשחק הוא גם רוצה לכעוס וגם רוצה לא לכעוס זה כל הסיפור כולו בסופו של דבר אתה רוצה לכעוס באופן יחסי כי מה האמת שיכולת גם לכעוס יותר אבל לא כעסת יותר, למה כעסת כמה שכעסת ולא יותר למה לא יותר, לא אבל כעסת יכולת לכעוס עוד יותר נכון הרי לא דווח עליך שרצחת את הבן אדם נכון או שעוד לא שהחבאת את הגופה.
ש: אם היה לי נשק.
אליעד: אם היית רוצה זה היה בלי נשק היית מוצא גם את הנשק, עכשיו מה שאני בא להגיד זה שלא כעסת כעסת, כעסת אתה יודע באופן יחסי יכל להיות יותר גרוע נכון, יפה אז מה שאני אומר שאתה בסופו של דבר כועס כפי כמה שאתה רוצה לכעוס עכשיו אלא מה שאם אתה תוותר כל הזמן כשכועסים לך ולא תכעס אתה תצא מהמשחק המשחק קיים בזכות זה שאתה כועס, אתה קיים בזכות זה שאתה כועס אם אתה תפסיק לכעוס על אנשים מה יהיה השלב הבא אתה גם תפסיק לכעוס על המציאות אתה תפסיק לכעוס על זה שאתה רעב ואתה תפסיק לכעוס על זה שאתה צמא, תפסיק לכעוס על זה שכואב לך תפסיק לכעוס על זה שאתה אין לך כסף ולא תעשה כלום ותמות. אם לא תכעס בכלל לא תהיה קיים אתה קיים בזכות זה שאתה כועס אלא מה שיש לזה גם מחיר יש דברים טובים שיוצא לך מזה שאתה כועס בגלל שאתה מזדהה עם הרצונות שלך ויש דברים רעים זה המשחק. אתה הבנת אותי כן מה הבנת אתה?
ש: אני בעצם נהנה לכעוס.
אליעד: לא אתה גם נהנה לכעוס אתה נהנה בצורה עקיפה, ממה נובע הכעס מהזדהות עם רצונות בסדר מהזדהות עם מחשבות הזדהות עם אפשריים שהפכו למחויבים. אם לא תזדהה עם שום מחשבה שום רצון שום תחושה נגמר המשחק לטוב ולרע, האם זה יותר טוב שיגמר המשחק זאת גם שאלה אבל יש לך בחירה, בחירה אחת אומרת לכל פעם כשאתה כועס להגיד "נכון זה המשחק אני כועס בזכות זה אני אם אחר כך יהיה כרצוני יהיה לי טוב" בזכות זה אני מרגיש שאני קיים בזכות זה אני קיים" וכו'.
אתה לא רוצה לכעוס אל תכעס אתה יכול להיצמד לאמת לראות דברים כסובייקטיביים אם תרצה תוכל גם לעשות, מה המחיר של זה אם אתה לא תכעס בכלל אתה לא תהיה קיים, מה זה לא תכעס בכלל שלא תהיה לך שום התנגדות רצון למציאות שלא יהיה שום דבר במציאות שאתה לא תרצה אותו שמבחינתך אתה תהיה כמו כלום כמו "שכלום" לא מפריע למציאות בכלום מה שקורה קורה יעבור לידך ויכנס בך אתה לא תזוז "לא כועס" שום כעס אין לך אפילו טיפה של כעס. מי נגיד לדוגמה כשרכב בא להיכנס בו לא זז נגיד קיר זז נכון, לא קיר זז או לא זז הוא גם זז עובדה כשהרכב נכנס בו הוא זז נכון האוויר גם זז, שים לב כל פעם כשאתה נוסע האוויר זז לצדדים, מי לא זז בכלל כשהרכב נכנס בו "כלום" בדיוק כלום. הבנת?
ש: כן.
אליעד: אז יפה, אז אתה רוצה להיות כלום לא לכעוס בכלל?
ש: כן.
אליעד: אוקי כמה אתה רוצה את זה מאחד עד מאה?
ש: שמונים.
אליעד: שמונים יפה, אז אתה כרגע בדרגה שמונים "כלום" כתרצה את זה בעוד עשרים אחוז גם תשיג את המאה אחוז, אתה בדיוק מה שאתה רוצה. תגיד לי את האמת כשמישהו מכעיס אותך זה עושה לך רע, מישהו פוגע בך זה עושה לך רע?
ש: גם רע וגם טוב.
אליעד: לא, כשהוא פוגע בך אנשים רק פוגעים בך?
ש: לא.
אליעד: יש מצבים גם כשאתה שמח?
ש: כן.
אליעד: יפה אז זה המחיר, מה רצית בחינם רצית ליהנות בחינם בלי לשלם זה מה שתכננת.
ש: סתם שאלה האם כל עוד אני נהנה מהמשחק האם אני יכול לצאת ממנו?
אליעד: לא, אם אתה יכול אתה יכול לצאת ממנו כל מה שאתה רוצה ליהנות ממנו אתה לא יכול לצאת ממנו.
ש: איך?
אליעד: תקשיב אם אתה נהנה מהמשחק אתה עדיין יכול לצאת ממנו, אם אתה רוצה ליהנות ממנו אתה לא יכול לצאת ממנו יש ברבי נחמן משפט שאומר, תקשיב יש ברבי נחמן משפט שאומר רבי נחמן קודם לך אוקי.
ש: מה רבי נחמן?
אליעד: רבי נחמן קודם לך, סתם תקשיב רגע יש ברבי נחמן משפט שאומר שיש איזה סיפור שהיו איזה קבוצה שניסו להשתחרר מאיזה משהו והם לא הצליחו ואז אחד שאל את השני אמר לו "תגיד ואולי לקחת מהם איזה משהו ולכן אתה לא מצליח להשתחרר מהם" ואז מה שרבי נחמן מסביר בנמשל שהוא אומר שיש בן אדם שעושה צומות ותעניות ומתאמץ ומה שזה לא יהיה והוא אומר "למרות שאני מתאמץ אני לא מצליח" ואז הצדיק אומר לו "אולי יש לך אפילו כחוט השערה אולי אתה כמו בן אדם נגיד שנקרא טובל ושרץ בידו" הוא הולך לטבול אבל הוא טובל הוא מחזיק בכיס את השרץ אז הוא אומר טבלתי אבל אתה עם השרץ. זאת אומרת כל זמן שיש לך אינטרס סמוי אז אתה לא מצליח אתה מצד אחד נלחם במערכת מצד שני אתה ניזון ממנה, אתה לא באמת רוצה לחסל אותה זה כמו רוב הבעיות.
ש: אבל אפשר ליהנות מהם זאת הכוונה.
אליעד: תהנה אז אין שאלה.
ש: אז איך אפשר לצאת מהמשחק כל עוד אני עדיין נהנה מהמשחק?
אליעד: עוד פעם אתה רוצה ליהנות ממנו או לא, כל מה שאתה צריך לעשות כדי לצאת מהמשחק זה לרצות לצאת ממנו, לצאת ממנו זה אומר אין טוב ואין רע אבל גם אין טוב יותר כל הדברים הטובים אתה צריך לוותר עליהם לא רק כל הדברים הטובים שיש לך עכשיו גם כל הדברים הטובים שאי פעם יהיו לך כל החלומות אתה צריך לוותר עליהם, כל החלומות כל הפנטזיות למחוק ולא רק זה גם כל הזיכרונות הטובים למחוק הכל. אתה מוכן לוותר על כל הזיכרונות הטובים ועל כל הפנטזיות שיש לך את הכל למחוק שאף פעם לא יקרה לך שום דבר מזה?
ש: לא.
אליעד: יפה אז אתה חייב להישאר לחכות לרכבת, אם תגיד "אני מוכן לוותר על הרכבת גם אם היא תבוא אני לא רוצה לעלות" אתה יכול ללכת הביתה, כל זמן שאתה אומר "אולי בעוד שנייה תבוא רכבת" צריך להמשיך לחכות. מה הייתה התשובה מה הבנת שהייתה התשובה לשאלה שלך?
ש: מה הייתה התשובה?
אליעד: מה בעצם עניתי מה המהות של התשובה?
ש: שאם בכל מקרה אני כועס כל עוד יש חיים יש כעס.
אליעד: חיים רצונות כעס.
ש: כן ואי אפשר כל עוד משחקים את המשחק אי אפשר לא לכעוס וכל רצון הוא כעס ואם אני רוצה לא לכעוס בכלל אני צריך לצאת מהמשחק.
אליעד: את זה הבנו?