ניתוח סיבתיות, האם ועד כמה משהו מחוייב? האם ועד כמה הסיבה מחוייבת? האם ועד כמה התוצאה מחוייבת? איך לנתח סיבתיות? אולי ההפך המוחלט הוא הנכון? איך לחקור סיבה ותוצאה? להפוך את הסיבה לתוצאה, חקר הסיבה, חקר התוצאה, חלק 1
איך לחקור סיבתיות ומהן ארבע השאלות שיש לשאול?
אליעד כהן מסביר את תהליך ניתוח הסיבתיות, ומדגיש שיש ארבע שאלות מרכזיות שכל אדם חייב לשאול כאשר הוא בוחן קשר של סיבה ותוצאה. ארבע השאלות הן: האם ועד כמה הסיבה מחויבת? האם ועד כמה התוצאה מחויבת? האם הסיבה באמת מחייבת את התוצאה? והאם התוצאה באמת מתחייבת דווקא מהסיבה הזו, או שאולי קיימות סיבות אחרות?
לדוגמה, אם אדם שואל "למה יש פה שולחן?", עליו לחקור האם הסיבה (האדם הביא את השולחן) אכן מחייבת את התוצאה (השולחן נמצא פה). אולי השולחן נמצא מסיבה אחרת, אולי הוא היה פה קודם. כלומר, לא מספיק לדעת שהסיבה קיימת, אלא צריך לבדוק לעומק האם היא באמת מחייבת את התוצאה.
מדוע חשוב להטיל ספק במחויבות של סיבות ותוצאות?
אליעד מסביר כי כאשר אדם שואל את עצמו שאלות כמו "האם באמת רע לי?" או "האם ועד כמה רע לי?", חשוב לבדוק לעומק את מידת המחויבות של ההרגשה או האירוע. לדוגמה, אדם יכול להרגיש רע כי הוא חושב ש"אף אחד לא אוהב אותי". השאלה שצריך לשאול היא האם באמת אף אחד לא אוהב אותך, האם זה נכון באופן מוחלט? האם זו עובדה או פרשנות שלך? כך מתבצעת חקירה לעומק של האמונה והרגש, במטרה לבדוק עד כמה התפיסה או הרגש מחויבים.
אליעד מדגים זאת בצורה נוספת עם הדוגמה של מישהו שאומר "אני מפחד לקפוץ לבריכה". עליו לשאול: "האם באמת אני מפחד? עד כמה אני מפחד? האם הפחד הזה מחויב? האם אני תמיד מפחד או רק לפעמים?". המטרה בשאלות האלה היא לחדד את ההבנה של האדם לגבי עצמו ולבדוק את תקפות הרגש או המחשבה.
כיצד חוקרים קשר בין מחשבה לתחושה?
אליעד מציג דוגמה נוספת, בה מישהו אומר "היא עזבה אותי ולכן רע לי". כאן קיימות שתי מחשבות: "היא עזבה אותי" ו"רע לי". הוא מדגיש שצריך לחקור כל אחת בנפרד:
איך לבדוק לעומק מחשבה כמו "בחורות לא רוצות אותי"?
בדוגמה נוספת, אליעד אומר שאם מישהו חושב "בחורות לא רוצות אותי", עליו לחקור את הטענה לעומק. האם זה באמת נכון שכל הבחורות לא רוצות אותו? האם זה תמיד היה ככה? אולי חלק כן רוצות אותו, או שאולי זה לא מחויב שיהיה כך תמיד? כך, אדם יכול להשתחרר מתחושות שליליות שנוצרות מהכללות מיותרות, על ידי חקירה פנימית ומעמיקה של המחשבה עצמה.
כיצד מתבצע ניתוח סיבתיות בשיחות בין אנשים?
אליעד מביא דוגמה נוספת ממקרה שבו אדם אומר "הוא קרא לי מפגר". חשוב לבדוק לעומק: האם הוא באמת קרא לך כך? אולי זו פרשנות שלך? אולי הוא בכלל לא אמר את זה? ואז השאלה מתפתחת לחקירת המניעים של האחר: מה גרם לו להגיד כך? או אולי הוא בכלל לא התכוון למה שאתה חושב. החקירה המדויקת של העובדות והפרשנויות...
אליעד כהן מסביר את תהליך ניתוח הסיבתיות, ומדגיש שיש ארבע שאלות מרכזיות שכל אדם חייב לשאול כאשר הוא בוחן קשר של סיבה ותוצאה. ארבע השאלות הן: האם ועד כמה הסיבה מחויבת? האם ועד כמה התוצאה מחויבת? האם הסיבה באמת מחייבת את התוצאה? והאם התוצאה באמת מתחייבת דווקא מהסיבה הזו, או שאולי קיימות סיבות אחרות?
לדוגמה, אם אדם שואל "למה יש פה שולחן?", עליו לחקור האם הסיבה (האדם הביא את השולחן) אכן מחייבת את התוצאה (השולחן נמצא פה). אולי השולחן נמצא מסיבה אחרת, אולי הוא היה פה קודם. כלומר, לא מספיק לדעת שהסיבה קיימת, אלא צריך לבדוק לעומק האם היא באמת מחייבת את התוצאה.
מדוע חשוב להטיל ספק במחויבות של סיבות ותוצאות?
אליעד מסביר כי כאשר אדם שואל את עצמו שאלות כמו "האם באמת רע לי?" או "האם ועד כמה רע לי?", חשוב לבדוק לעומק את מידת המחויבות של ההרגשה או האירוע. לדוגמה, אדם יכול להרגיש רע כי הוא חושב ש"אף אחד לא אוהב אותי". השאלה שצריך לשאול היא האם באמת אף אחד לא אוהב אותך, האם זה נכון באופן מוחלט? האם זו עובדה או פרשנות שלך? כך מתבצעת חקירה לעומק של האמונה והרגש, במטרה לבדוק עד כמה התפיסה או הרגש מחויבים.
אליעד מדגים זאת בצורה נוספת עם הדוגמה של מישהו שאומר "אני מפחד לקפוץ לבריכה". עליו לשאול: "האם באמת אני מפחד? עד כמה אני מפחד? האם הפחד הזה מחויב? האם אני תמיד מפחד או רק לפעמים?". המטרה בשאלות האלה היא לחדד את ההבנה של האדם לגבי עצמו ולבדוק את תקפות הרגש או המחשבה.
כיצד חוקרים קשר בין מחשבה לתחושה?
אליעד מציג דוגמה נוספת, בה מישהו אומר "היא עזבה אותי ולכן רע לי". כאן קיימות שתי מחשבות: "היא עזבה אותי" ו"רע לי". הוא מדגיש שצריך לחקור כל אחת בנפרד:
- את המחשבה "היא עזבה אותי" יש לחקור לעומק: מה פירוש "היא"? מה זה אומר "עזבה"? מתי ואיך בדיוק התרחשה העזיבה?
- את המחשבה "רע לי" יש לחקור לעומק: מה זה בדיוק "רע"? האם תמיד רע לך, או לפעמים? אולי כרגע לא באמת רע לך?
איך לבדוק לעומק מחשבה כמו "בחורות לא רוצות אותי"?
בדוגמה נוספת, אליעד אומר שאם מישהו חושב "בחורות לא רוצות אותי", עליו לחקור את הטענה לעומק. האם זה באמת נכון שכל הבחורות לא רוצות אותו? האם זה תמיד היה ככה? אולי חלק כן רוצות אותו, או שאולי זה לא מחויב שיהיה כך תמיד? כך, אדם יכול להשתחרר מתחושות שליליות שנוצרות מהכללות מיותרות, על ידי חקירה פנימית ומעמיקה של המחשבה עצמה.
כיצד מתבצע ניתוח סיבתיות בשיחות בין אנשים?
אליעד מביא דוגמה נוספת ממקרה שבו אדם אומר "הוא קרא לי מפגר". חשוב לבדוק לעומק: האם הוא באמת קרא לך כך? אולי זו פרשנות שלך? אולי הוא בכלל לא אמר את זה? ואז השאלה מתפתחת לחקירת המניעים של האחר: מה גרם לו להגיד כך? או אולי הוא בכלל לא התכוון למה שאתה חושב. החקירה המדויקת של העובדות והפרשנויות...
- איך לחקור סיבתיות?
- האם ועד כמה הסיבה מחויבת?
- האם התוצאה מתחייבת מהסיבה?
- האם באמת רע לי?
- כיצד לבדוק מחשבות שליליות?
- למה חשוב לחקור את הסיבה בנפרד?