אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה איך להתמודד עם השפלות? ✔אושר אלוהי, ישמע בזיונו ידום וישתוק, איך להתמודד עם סבל? איך להתמודד עם בזיונות? איך להתמודד עם השפלות? לחזור בתשובה, ליקוטי...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
אושר אלוהי, ישמע בזיונו ידום וישתוק, איך להתמודד עם סבל? איך להתמודד עם בזיונות? איך להתמודד עם השפלות? לחזור בתשובה, ליקוטי מוהרן ח"א ו, הכל כרצונך תמיד, שינוי הרצון, שינוי המציאות, לשנות את המציאות, לשנות את הרצון, כבוד אלוהים
איך להתמודד עם סבל והשפלה?

ההרצאה עוסקת בשאלה מה על אדם לעשות כאשר הוא חווה השפלה, ביזיון או סבל, ובעיקר כאשר הדבר נגרם על ידי אנשים אחרים או על ידי המציאות עצמה. אליעד כהן מציע להבין את הדוגמה שמביא רבי נחמן מברסלב מתוך ליקוטי מוהרן, תורה ו', אשר מציעה פתרון עמוק למי שחווה השפלה. השאלה המרכזית כאן היא כיצד להתמודד כאשר מישהו משפיל אותנו או כאשר המציאות עצמה פוגעת בנו.

מהי השפלה וביזיון?

השפלה או ביזיון לא חייבת להיות בהכרח רק מהמילים של אנשים אחרים, היא יכולה להיות גם כתוצאה ממעשים חיצוניים או מהמציאות עצמה. לדוגמה, אדם שמקפיד על הבריאות ובכל זאת חולה בסרטן, או אדם שמקבל אכזבה קשה לאחר הרבה זמן של השקעה במטרה או ברצון אישי. כל מצב שבו הרצון האישי של אדם לא מתגשם וכתוצאה מכך הוא מרגיש חסר אונים, עשוי להתפרש כהשפלה או ביזיון. מצב זה מעלה את השאלה: מה על אדם לעשות כאשר המציאות או אחרים פוגעים ברצונו?

מה רבי נחמן מציע?

רבי נחמן מברסלב, בספר ליקוטי מוהרן, מסביר כי כאשר אדם שומע את ביזיונו, עליו ליידום וישתוק. יש להבין את ההבדל בין שני המונחים:

- אשתוק - פירושו לא לענות בחזרה, לא להתווכח ולא להחזיר מילות שנאה או תגובה זועמת כלפי מי שפוגע בך.

- אידום - פירושו להיות דומם גם מבפנים, ממש כמו אבן, ללא כל תגובה רגשית פנימית. על פי רבי נחמן, אידום הוא המצב המתקדם ביותר שבו אדם משיב לעצמו את השקט הפנימי, מתעלם לחלוטין מהפגיעה.

ההבדל בין אידום לאשתוק

לכאורה, הגישה הזו עשויה להיראות פשוטה - פשוט אל תעשה כלום כשמישהו מבזה אותך, אלא שתוק. אך רבי נחמן מסביר כי שתיקה חיצונית בלבד אינה מספיקה. אדם יכול לשתוק כלפי חוץ, אך בתוכו להרגיש כעס, תסכול ותסמין של פגיעה. כדי להגיע ל"אידום", על האדם לשאוף להגיע למצב שבו הוא פנימי שקט ודומם, כמו אבן, ואינו חש כל כעס או פגיעה פנימית. זהו מצב שדורש עבודה פנימית עצומה, ולא רק מנוגד לפסיכולוגיה הרגילה אלא גם מצריך מאמץ ניכר.

כבוד של מלכים מול כבוד של אלוהים

רבי נחמן מבדל בין שני סוגים של כבוד:

- כבוד של מלכים: כבוד חיצוני שהאדם רודף אחריו, אך תמיד יש מי שימרוד בו, יתנגד לו, או יקלקל את מעמדו.

- כבוד של אלוהים: כבוד שנשאר יציב ובלתי נתון לשום שינוי, כבוד שנובע מאחדות עם המציאות עצמה. כבוד זה לא תלוי במעמדו של האדם או ברצונו להימנע משינויים חיצוניים.

איך "יידום וישתוק" מוביל לכבוד אלוהים?

הדרך לפי רבי נחמן להשגת כבוד אמיתי היא לא לנסות לשנות את המציאות, אלא לשנות את הרצון הפנימי שלנו. כאשר אדם נתקל בסבל או השפלה, הוא לא מנסה להילחם במציאות או לשנות אותה מבחוץ, אלא מתמקד בהפנמתה ובקבלת המציאות כפי שהיא. בכך, הוא שואף לאחדות עם המציאות עצמה, מתוך הבנה שהכל כרצונו. זהו תהליך של חזרה בתשובה, לא בהכרח במובן הדתי אלא במובן הפנימי העמוק ביותר.

מהו התהליך הפנימי לשינוי הרצון?

המפתח, לפי רבי נחמן, הוא לעבוד על שינוי הרצון הפנימי שלנו, לא להתעקש לשנות את המציאות החיצונית, אלא ללמוד לקבל אותה כפי שהיא. מתוך הבנה שהאני האמיתי שלנו הוא חלק מהמציאות, הרי שכל מה שקורה - גם אם זה נגד רצוננו - הוא חלק מהתמונה הכללית. אם אדם מבין את זה באמת, הוא לא ירגיש מושפל, אלא יבין שכל מה שמתרחש הוא חלק מהשפעת רצונו האישי של אלוהים או של המציאות כולה.

הקשיים בהגעה למצב של אידום וישתוק

להגיע למצב שבו אדם מצליח ליידום וישתוק באמת הוא אתגר פנימי עצום. הרבה פעמים, התגובה האינסטינקטיבית היא לכעוס או להתנגד, אך רבי נחמן מסביר כי זהו בדיוק הפער שעל האדם למלא. כדי להגיע לכבוד של אלוהים, על האדם להבין שהשפלה או ביזיון, גם אם הם כואבים, הם רק תחושות שטבועות ברצון הלא ממומש של האדם.

האם באמת אליעד כהן מדבר על חוסר פעולה?

למרות שהשיחה מבוססת על הימנעות מהתגובה החיצונית, זהו תהליך של פעולה פנימית, שבו אדם מקבל את המציאות בלי לנסות לשנות אותה מבחוץ. זהו שינוי רצוני פנימי שמוביל לתחושת שלמות ושלום פנימי. הרציונל מאחורי הגישה הזו הוא להבין שהאדם והמציאות הם לא נפרדים, ושכל מאבק חיצוני לא יעזור - כל שינוי פנימי הוא הדרך האמיתית להשגת כבוד פנימי ושלום פנימי אמיתי.

לסיכום

המסר המרכזי הוא ההבנה שהאדם לא יכול לשלוט בכל מה שמתרחש במציאות, אך הוא יכול לשלוט בתגובה הפנימית שלו כלפי מה שמתרחש. לפי רבי נחמן, כל התשובה האמיתית היא להגיע למצב של "יידום וישתוק", שבו האדם לא רק שותק כלפי חוץ אלא גם נמצא במצב של דממה פנימית, בלי כעס או התנגדות, מתוך הבנה שכל מה שמתרחש הוא חלק ממהות מציאותו.
מהי הדוגמה לשאלה המרכזית על השפלה וביזיון?

השאלה היא מה אדם צריך לעשות כאשר מישהו מבזה אותו או משפיל אותו. הדוגמאות יכולות להיות קיצוניות, כמו מישהו שיורק עליך ברחוב, דורך עליך, בת זוג שבוגדת בך, או אפילו מצב שבו המציאות עצמה מבזה אותך - לדוגמה, אדם ששומר באדיקות על הבריאות אבל בכל זאת חולה בסרטן. כל מצב שבו משהו פועל נגד רצונך יכול להיחוות כהשפלה. גם רצון חזק למשהו שהמציאות פשוט לא מאפשרת עשוי להרגיש כמו השפלה, כאילו אלוהים או המציאות "לא שמים" עליך.

כיצד רבי נחמן מציג את הגישה של "כשישמע ביזיונו - יידום וישתוק"?

רבי נחמן בליקוטי מוהרן (חלק א', תורה ו') מזכיר את האמירה "כשישמע ביזיונו - יידום וישתוק". הוא מסביר שאם אדם רוצה להגיע לכבוד ברמה של "כבוד אלוהים" ולא רק "כבוד מלכים", עליו לדעת לשתוק כשמבזים אותו. יש הבדל בין "אשתוק" לבין "אידום":

* "אשתוק" פירושו לא לענות בחזרה, לא לקלל בחזרה ולא להגיב כלפי חוץ.

* "אידום" פירושו להיות דומם מבפנים, ממש כמו אבן או כמו אדם מת שאינו מגיב בשום צורה, גם לא רגשית.

מהי המשמעות של "אידום" לעומת פעולה אקטיבית?

לכאורה, אם אדם "לא עושה כלום", אפשר לחשוב שזה מספיק. אבל רבי נחמן מסביר ש"לא לעשות כלום" עוד לא אומר שאתה באמת דומם מבפנים. ייתכן שאתה מתאפק לא לענות, אבל בפנים אתה מלא כעס ותסכול. "אידום" משמעו להיות במצב שבו פנימית אתה כמו אבן - אין בך התנגדות, אין כעס, כאילו אינך מרגיש כלל את הפגיעה. זו פעולה הדורשת מאמץ פנימי עצום, כי עליך לעבור תהליך שבו אינך רק "שותק", אלא ממש "דומם".

מדוע רבי נחמן משווה בין כבוד של מלכים לבין כבוד של אלוהים?

רבי נחמן מבחין בין שני סוגי כבוד:

* כבוד של מלכים (בשר ודם) - אנשים אולי מכבדים את המלך, אבל תמיד יש מי שמנסה להדיח אותו, למרוד בו או לחתור תחתיו.

* כבוד של אלוהים (המציאות עצמה) - אי אפשר "להדיח" את המציאות. אין לה מתחרים. היא השולטת האמיתית, וכל מה שקורה בסוף מוכרע על ידיה.

כשאדם מחפש מילוי רצונות חיצוניים (כסף, כבוד מאנשים, הצלחה חיצונית) הוא זוכה רק לכבוד של מלכים. תמיד אפשר לקחת ממנו את מה שהשיג, ותמיד יכולה להופיע צרה אחרת שתמנע ממנו אושר. לעומת זאת, כבוד של אלוהים הוא מצב שבו שום דבר לא יכול להדיח אותך מ"כיסאך", משום שאתה מתאחד עם המציאות, או "עם אלוהים" בלשון רבי נחמן.

כיצד "יידום וישתוק" מוביל לכבוד של אלוהים?

העיקרון הוא: כאשר אדם נבזה או מושפל, הוא אינו מנסה להילחם או לשנות את המצב מבחוץ בלבד. במקום זאת, הוא מכוון את המאמץ פנימה, ללמוד לקבל את המציאות ולבטל את ההתנגדות הפנימית. רבי נחמן קורא לזה "לחזור בתשובה" - לא בהכרח במובן של קיום מצוות חיצוניות, אלא במובן עמוק יותר של הבנת האני האמיתי.

* האני האמיתי הוא חלק מהמציאות עצמה.

* מי שבאמת אתה, זו אותה מציאות כוללת (או "אלוהים" בראייה הדתית).

* אם אתה והמציאות אחד, הרי שגם מה שנראה כמנוגד לרצונך בעצם נעשה על ידך ברובד עמוק יותר.

מה הקשר בין תשובה אמיתית לבין ביטול ההתנגדות הפנימית?

רבי נחמן מסביר שעיקר התשובה הוא "כשישמע ביזיונו - יידום וישתוק". מי שמצליח להגיע למצב זה נחשב כאילו חזר לעצם קיומו האמיתי. לפני כן, הוא כמו "לא קיים", מפני שכל דבר עלול לערער אותו. אחרי שהוא לומד להיות דומם באמת, הוא מתחיל לחוות את עצמו כחלק בלתי נפרד מהמציאות.

* כשאתה רודף אחרי הכבוד והרצון החיצוני, אתה זוכה רק לכבוד מלכים.

* כשאתה ממעט בכבוד עצמך ומרבה בכבוד המקום (המציאות), אתה זוכה לכבוד אלוהים, שבו איש לא מערער על מעמדך.

מדוע הדרך הזו דורשת התבוננות פנימית עמוקה?

כאשר מישהו יורק על אדם אחר, משפיל אותו מילולית או פוגע בו בדרך אחרת, התגובה האינסטינקטיבית היא לכעוס או להילחם. אך רבי נחמן מציע דרך הפוכה: עצור, היה דומם, אל תזדהה עם הפגיעה.

* שתיקה חיצונית (לא לענות בחזרה) היא רק השלב הראשון.

* שתיקה פנימית (אידום) פירושה שהלב של האדם נהיה שלם עם מה שקרה, ואין בו התנגדות.

* כדי להגיע לכך, יש להבין שה"אני" האמיתי אינו נפרד מהמציאות, ומשום כך כל מה שקורה הוא חלק ממך עצמך ברמה העמוקה.

כיצד מתקשרים הדוגמאות הרבות לנושא ההשפלה?

הדוגמאות השונות - כמו אדם שהלך ברחוב ויורקים עליו, אדם שאשתו בוגדת בו, אדם שמשקיע בבריאות ובכל זאת חולה בסרטן - כולן ממחישות מצבים שבהם נדמה שהמציאות "משפילה" אותנו או פועלת נגד רצוננו. במצבים כאלה, רגילים לחוש כעס והרגשת חוסר אונים. אולם לפי רבי נחמן, הדרך למצב של "כבוד אלוהים" היא להבין שכל ניסיון "להילחם" נגד המציאות מבחוץ ישאיר אותנו בתחרות מתמדת (כמו מלך שבני אדם מבקשים להדיח אותו). לעומת זאת, "יידום וישתוק" מפנה את המבט פנימה: מדוע אני מרגיש מושפל? מה גורם לי להיפגע? כיצד אפשר להיות דומם כמו אבן או מת, שאין בו חוויה של פגיעה כלל? השאלות האלה מובילות לחקירה של "מי אני באמת?" ולתשובה העמוקה שכולנו חלקים של אותה מציאות.

מהו המסר המרכזי שעליו כדאי להתבונן?

הנקודה העיקרית היא הבחירה בין ניסיון לשנות כל הזמן את המציאות, לרדוף אחרי כבוד חיצוני, לבין פיתוח היכולת לקבל את מה שקורה ולשנות את הרצון ואת התפיסה הפנימית. לפי רבי נחמן, "עיקר התשובה" הוא ההבנה העמוקה שהאדם הוא חלק בלתי נפרד מהמציאות, וככל שהוא מגלה זאת, כך הוא נכנס למצב שבו "הכל כרצונו". זו פעולה אקטיבית פנימה - לא להילחם בכל דבר שמתרחש, אלא ללמוד לקבלו ולהיות דומם מבפנים. כך, האדם זוכה לכבוד שהוא קבוע ואינו יכול להילקח ממנו, במקום כבוד חיצוני שכל הזמן רודפים אחריו.
כבוד מלכים, חזרה בתשובה לפי רבי נחמן מברסלב, למה אני סובל? 2 סוגים של כבוד, לרדוף אחרי הכבוד, לברוח מהכבוד
תחושות פיתוח רצון אישי תחושת מרגיש חסר אונים צריך האני האמיתי אליעד כהן פיתוח היכולת רוצה להגיע להתעקש אגו אושר אושר אלוהי איך להתמודד איך להתמודד עם בזיונות איך להתמודד עם השפלות איך להתמודד עם סבל אלוהות אלוהים בזיונות ביזיונות החלשת הרצון הכל כרצונך הכל כרצונך תמיד המציאות הרצון התמודדות התמודדות עם סבל חוזר בשאלה חוזר בתשובה חוזרים בשאלה חוזרים בתשובה חזרה בשאלה חזרה בתשובה יהדות תורה מצוות אלוהים יוצא בשאלה יוצאים בשאלה יציאה בשאלה ישמע בזיונו ידום וישתוק כבוד כבוד אלוהים להוציא בשאלה להחזיר בשאלה להחזיר בתשובה להחליש את הרצון להחליש רצון להטיל ספק ברצון להשתחרר מהרצון להשתחרר מרצון להתמודד להתמודד עם בזיונות להתמודד עם השפלות להתמודד עם סבל לחזור לחזור בשאלה לחזור בתשובה ליקוטי מוהרן ליקוטי מוהרן חא ליקוטי מוהרן חא ו לצאת בשאלה לשנות לשנות את המציאות לשנות את הרצון לשנות את הרצונות לשנות רצון מחזירים בשאלה מחזירים בתשובה מציאות סבל ספק ברצון רבי נחמן רבי נחמן מברסלב רצון שחרור מהרצון שינוי שינוי המציאות שינוי הרצון שינוי מציאות שינוי רצון שינוי רצונות שינויים תשובה
איך לא להיפגע מאחרים? איך לא לקחת ללב? איך לא להתייחס לאנשים? איך לא להתרגש מכל דבר? השפלה, נידוי, חרם, איך לא להיעלב? איך להפסיק להתרגש מאנשים? איך לא לקחת דברים באופן אישי? איך לא להיפגע מכל דבר? למה אכפת לי מה חושבים עלי?
איך לא להיפגע מאחרים? איך לא לקחת ללב? איך לא להתייחס לאנשים? איך לא להתרגש מכל דבר? השפלה, נידוי, חרם, איך לא להיעלב? איך להפסיק להתרגש מאנשים? איך לא לקחת דברים באופן אישי? איך לא להיפגע מכל דבר? למה אכפת לי מה חושבים עלי?
... של אחרים לא יערערו אותך, והיכולת שלך להתמודד עם פגיעות רגשיות תגבר משמעותית. איך לא להיעלב מכל דבר? איך לא לקחת דברים ללב? איך להפסיק לחשוב מה חושבים עליי? איך להתמודד עם השפלה חברתית? איך להתמודד עם חרם חברתי? איך ... איך לא להיעלב מכל דבר? איך לקחת את החיים בפרופורציות? אנשים שלוקחים ללב, איך להתמודד עם חרם חברתי? איך להפסיק לחשוב מה חושבים עלי? איך להתמודד עם נידוי חברתי? איך להתמודד עם השפלה חברתית? איך לא להתייחס למה שאנשים אומרים? ...
תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 2
תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 2
... החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן חא יח (ברסלב) - חלק 2 האם המציאות קיימת באופן ... בזו באופן מוחלט, ואינן קיימות בנפרד. האם המציאות קיימת? האם הכל סובייקטיבי? איך לחוות את המציאות המוחלטת? האם יש אמת מוחלטת? האם ניתן להוכיח קיום אובייקטיבי? מדוע רבי נחמן טוען שאם אדם חוזר בתשובה, כולם חוזרים איתו? רבי נחמן מסביר שאם אדם שב בתשובה ומגלה את התכלית האמיתית של המציאות, ... הקטן הוא דמיון, עדיין תישאר ישות כלשהי שאומרת אני. אפילו אם אתה אלוהים, יש עדיין הגדרה מסוימת של אני רוצה. לכן אתה גם אלוהים גדול וגם אלוהים קטן. מהי תפיסת הזמן לפי ליקוטי מוהרן, ומהי המשמעות של החלום? רבי נחמן אומר שתפיסת הזמן דומה לחלום, והשאלה ... הראשון שבו הכל אחד. ככל ששואלים מי אני? ברצינות ובנחישות, מגלים דרגות עומק נוספות: פעם אתה חווה אני המציאות, פעם אני היוצר של המציאות, פעם אני האחדות המוחלטת. למה לחזור לאני המצומצם אם אפשר להיות באחדות מוחלטת? שאלה: אם אפשר להיות בחוויה שבה אין הפרדה, למה בכלל לחזור לאני שמודע לעצמו ולרצונותיו? אליעד: זו בעצם שאלה על מהותו של הבורא לפני שהוא נפרד מעצמו. אפשר לשאול גם שאלה יותר קיצונית: לא הגיוני שאחדות תחזור לכאן, כי באחדות אין ישות נפרדת שרוצה לחזור. אלו שאלות עמוקות על עצם בריאת ... לא חווים אחדות אמיתית, כי אחדות אמיתית נמצאת לפני ולתוך כל המצבים. מדוע חשוב ליהנות מהנפרדות ולא לבטל אותה? בסופו של דבר, המטרה היא להיות כאן וליהנות, במקום לברוח. רבי נחמן, למשל, דיבר נגד תאוות הגוף, אך לא ... מהאותיות הפנימיות שבכל דבר, לא רק מהלבוש החיצוני. כך גם לגבי כעס או כל חוויה אחרת - אפשר ליהנות מההיבט הפנימי העמוק שיש בכל צורה, בלי להתנתק מהצורות החיצוניות. מדוע רבי נחמן מדבר על צדיק ולא צדיק אם הכל אחד? שאלה: למה רבי נחמן מבדיל בין צדיק לאחרים, אם בסופו של ... אמיתי? אליעד: כשהוא מדבר בשפה של ההפרדה, הוא משתמש במונחים צדיק ורשע כדי להסביר עניינים לאדם שנמצא בתודעת נפרדות. אבל מבחינה פנימית, הוא עצמו יודע שהכל אחד. כיצד רבי נחמן שולל כביכול את כל השיטות, ומה משמעות אין לו אמונה בשלמות שאין שלמות אחריה? רבי נחמן אומר שיש השגה מאוד גבוהה של אלוהים, ... לזה אכזריות או רחמנות. רק כשהאדם משיג את עומק האחדות, הוא מבין שכל הפרספקטיבות קיימות ביחד, והוא מאפשר גם התערבות וגם אי - התערבות, בלי סתירה פנימית. האם לרצות לשנות את המציאות הוא בהכרח דבר רע? אליעד מסביר שיש כאן הבנה מורכבת. מצד אחד, לשנות את המציאות זו דחייה של מה שיש, אבל מצד שני, גם ... נשימה להכיל את המקום שבו אין שום רצון או ישות נפרדת. אז מתבטלות הסתירות, כי כל ההגדרות קיימות בצורת גם וגם באופן מוחלט. מהי הרחמנות האמיתית על פי הדברים האלו? רבי נחמן מדבר על מצב שבו האדם מרחם על אלוהים ... שבעצם הנפרדות היא חוויית צמצום אלוהית. אבל כל עוד האדם לא השיג את השלמות, הרחמנות שלו על אחרים מבוססת על ההנחה רע להם. והוא עצמו, בגלל שהוא רואה רע, מתייסר. לפי רבי נחמן, רק אדם שיש לו אמונה בשלמות כזאת ... (או הבנה שאין הבנה מעליה), יכול באמת להנהיג או לעזור. כל האחרים, כולל מי שחושב שהוא עושה מעשים טובים למען הזולת, עלולים לגלות שהדחף למעשים נובע מצורך אישי ורצון שכבודו האישי יתקיים, או מתוך רצון להימנע ... שתכלית התהליך היא לחוות בו זמנית גם את האחדות וגם את הנפרדות. אפשר ליהנות מהמציאות בעולם הזה, וגם להבין שבו - זמנית יש ממד שבו הכל אחד, ובו אין שום רצון מוגדר. גם רבי נחמן, שהתנגד לתאוות הגוף מבחינה מסוימת, הבהיר שלצדיק יש הנאה פנימית מהאותיות הפנימיות שבכל דבר, ולא רק מההיבט החיצוני. האם רבי נחמן באמת שולל את כולם? הוא שולל את כל ... ביותר, אתה עדיין לא מבין את אלוהים באמת. הוא קרא לזה לשבור את כל האלילים. גם אדם שמרחם ומרגיש רחמן יכול להיות רחוק מהאמת, אם הוא באמת רואה הבדל בינו לבין האחר ומחפש כבוד נסתר לעצמו. לכן הוא אומר שאם אין ... כי הקיום היומיומי משקף את הנפרדות. אבל בדיוק שם טמונה ההפתעה הגדולה של האחדות, שהיא ההיפך מכל מה שנדמה כנפרד, ובו זמנית כוללת את הכל. כיצד מתגלה שכול העולם יהיה נגד רבי נחמן? רבי נחמן אמר: יבוא יום ... וחותר לאחדות כזו שסותרת את כל ההגדרות. ברגע שאדם באמת חוקר, הוא נעשה התלמיד האמיתי שמתאחד עם הרב, כלומר, מגיע לחוויה של אחדות גמורה בלי להיתקע בהגדרות. מהו יחסו של רבי נחמן לרחמנות על פי השפה האנושית? בסופו ... בוודאות טוב או רע. הוא פועל מתוך נקודת האמת הפנימית, ורק כשיש לו את המבט הכולל הזה, הוא באמת רחמן בשלמות. איך עניין האכזריות והרחמנות מתחבר למושג עבודת אלילים? רבי נחמן מלמד שלפעמים מי שחושב שהוא מרחם על ... קיימות באחדות, ואין הבדל בין טוב לרע. אך בשלב של הנפרדות, אתה עדיין מתנהל לפי הגדרות, וזה בסדר - בתנאי שאתה מבין את האמת הכוללת שעומדת מאחורי זה. מה המשמעות של לחזור לכאן אחרי שאתה באחדות? זו בדיוק ... גם את התשובה בפנים: כך העולם נוצר. ולכן, כשמבינים את המנגנון לעומק, מבינים שאין צורך לוותר על הרצונות, רק להבין את מקורם. כיצד הדברים מסכמים את הנושא? בסוף, לפי רבי נחמן וההסברים של אליעד, המטרה היא להגיע ... והנאה, ומהצד השני מודעים שהנפרדות עצמה יוצאת מאחדות מוחלטת שאין בה כל הגדרה. כך האדם נעשה גם אלוהים גדול וגם קטן, גם מוגדר וגם לפני כל הגדרה, ויכול להבין לעומק למה רבי נחמן אמר שרק מי שהגיע לשלמות הזאת יכול ...
תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 1
תכלית החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן ח"א יח (ברסלב) - חלק 1
... החיים, סיבתיות, תכליתיות, העולם הבא, רצונות, מנהיגות, מורה רוחני, עבודת אלילים - ליקוטי מוהרן חא יח (ברסלב) - חלק 1 מהו האושר האמיתי ואיך אפשר להגיע אליו? האושר האמיתי, לפי אליעד כהן, אינו נמצא בדברים חיצוניים או ... הפעולות שאנחנו עושים ואת הדרך בה כל דבר שקרה לנו מוביל אותנו למקום של סיפוק פנימי. מהי המשמעות של שמע בקול אלוהים ומהו שעשוע העולם הבא? אליעד מתייחס לדברי רבי נחמן בספר ליקוטי מוהרן, שם נאמר שצריך לדעת את אלוהים בכל דרכיך. הרעיון המרכזי הוא שתכלית כל פעולה בעולם היא להגיע להכרה של ... דבר שיקרה לנו הוא כרצוננו, אם נבין את החיבור האמיתי שלנו לאלוהים ולתכלית של כל פעולה, נוכל להרגיש את השלמות בכל רגע. מהו השעשוע האמיתי בעולם הבא? ההבנה לפי רבי נחמן היא שכל תכלית של כל פעולה נובעת מאחדות האמיתית של כל דבר. הסבל שאנחנו חווים הוא בעצם התהוות של כל ... הראשונה, אז אתה בהיי גדול, אבל אחר כך אתה מפסיק להתלהב, זה כמו אלוהים שלא מתלהב מיום ראשון יותר מיום שני, למרות שבכל רגע הוא חווה את כל התגשמות רצונו. בספר ליקוטי מוהרן פרק יח, נאמר, בכל דרכיך דעהו, מה זה אומר? תמיד תדע את אלוהים, תמיד תזכור אותו, שתוכל להשיג את התכלית, שכולם רוצים להגיע אליה, בכל דבר. המשך בספר ליקוטי מוהרן, פעם אחת נסענו בספינה וראינו את המטמון של היהלומים וכו, דע, שלכל דבר יש תכלית, ולתכלית יש עוד תכלית אחרת גבוה מעל גבוה, למשל תכלית בניין הבית, כדי שיהיה לאדם מקום לנוח, תכלית המנוחה שיהיה כוח לעבוד את השם, ותכלית העבודה וכו. כשרבי נחמן אומר, דע, זהו סוג של אמת מוחלטת, זה לא דמוקרטיה, זה לא תלוי בך, דע לך שזה ככה זה. כי הוא מדבר מהמקום של ... להשיג סיבתיות גבוהה יותר, וכך הלאה, למשל למה אדם בונה בית? כדי שיהיה לו מקום לנוח, ולמה רוצה לנוח? כדי שיוכל לעבוד את השם, ותכלית העבודה? וכו. שימו לב, שרבי נחמן לא מסביר מה זה וכו. יש כאן דבר והיפוכו, מצד אחד הוא מסביר שלכל דבר יש תכלית, אבל הוא גם אומר שלתכלית יש ... לא רצה להסתבך. הפיקח מבין. למעשה באי אמירה יש סוג של אמירה. כי למעשה זה הדבר הכי מעניין, הוא מנסה להסביר מה התכלית, ונעצר באמצע, למעשה זה סוג של תנסה להבין. רבי נחמן מביא משהו מעניין שאתה קודם דברת עליו, בנושא התוצאה, אתה אמרת בלי תוצאה לא יכולה להיות סיבה. כאן רבי נחמן מסביר שהתכלית של כל דבר נמצאת בנקודה הראשונה של כל דבר, למשל כאשר אתה קם בבוקר לעבוד, אז אתה הרבה יותר רוצה ... של הרצון שלו. כל מה שאתה עושה זה בגלל שאתה רוצה, אבל אם אתה לא יודע למה אתה רוצה, אז איך תדע למה אתה עושה? קודם כל נכנס לך גוק שזה טוב וזה רע, ואז אתה רוצה לשנות את המציאות, כדי לא לסבול, אבל למה מההתחלה אתה רוצה לשנות? מה רע במציאות? אני רוצה להראות כאן, שיהיה לכם ברור, שאף אחד לא יודע מה הוא עושה כאן, אף אחד לא יודע שום דבר. נחזור לרבי נחמן, הוא אומר שהתכלית מחוברת למחשבה יותר מהדבר, שתדע לך שלפני שאתה מתחיל את התהליך, היה לך בראש את הדבר הסופי. ... ולכן האדם תמיד סובל, הוא עושה למען משהו אחר. שאלה: צריך להיות מאוד נקיים. אליעד: לא, איזה מילה אני לא אוהב? מאוד, אין בזה מאוד, או שאתה נקי או לא. נמשיך עם רבי נחמן, הוא אומר שיש תכלית, אבל אי אפשר לקרב את התכלית הזאת למחשבות בני האדם. לא רק שאי אפשר להבין אותה אפילו אי ... דבר והיפוכו. המהות של האדם שאומר אני, היא מתוך התפיסה שאומרת שיש שניים, התכלית של השעשוע של העולם הבא זה החיבור של היש תכלית ואין תכלית לדבר אחד. במקום אחר רבי נחמן אומר, אתה יודע מה השעשוע של העולם הבא? שבסוף תבין שיש ואין זה אחד, זה השכר. זה התגשמות כל החלומות והרצונות ... רע לך עם זה שהורגים אותם, אבל אתה שמח מזה שרע לך שהורגים אותם. כי אתה רוצה להיות מצומצם ולא לרצות שיהרגו אותם. ממש רע לך אבל טוב לך עם זה שרע לך. נמשיך עם רבי נחמן, הוא אומר, שרק אלוהים, ומי שמבין כמו אלוהים, רק הוא יכול לדעת מה זה שעשוע העולם הבא. מה שאני אומר, שנקודת ... נמצא מחוצה לך, כל החושים בחוץ, כל המחשבות בחוץ, כל מה שאת יודעת נמצא מחוצה לך. אבל אף אחד לא יודע מה היה לפני, מי אני? איך אני נוצרתי? איך אני הגעתי לכאן? ורבי נחמן בסיפור על הקבצנים אמר, אני זוכר את מה שהייתי לפני שהייתי. הכוונה לא לפני שהיית בגוף, כי אין לזה משמעות, ... שהוא חולם, הוא לא מצליח להסתכל על זה מבחוץ. שאלה: האם זה תהליך? אליעד: זה לא תהליך, אני אסביר את העניין. כולם רוצים להגיע למצב שיהיו מאושרים בלי להתאמץ. בתורה כא כתוב שיש שני סוגים של שכל. יש שכל שמתפתח על יד תהליכים, אבל זה לא נותן כלום כי אתה כל הזמן בתהליכים. אבל יש שכל שרבי נחמן אומר שבא לאדם ללא שום הקדמה, שהוא בשיא המהירות ותמיד תופס, ואתה בפחות מרגע מבין אותו, זה לא תהליך. אם היית ... שאת אמורה להיות שם שנה, את יכולה להיות שם שלוש דקות ואז להתקדם קדימה כי את יודעת מה הפתרון. לי לקח זמן עד שעברתי משלב לשלב, זה לא ברור מאליו. בואו נמשיך עם רבי נחמן, הדבר שהכי קרוב לשעשוע עולם הבא הוא, שממש רע לך ואתה נהנה מזה, אני מדגיש את המילה נהנה, כי כולם אומרים אולי ... הייתה רוצה אחרת אז זה היה אחרת. ולחוות את זה דרך חווית מבט האלוהי, זה שאתה חווה שזה הכל התגלמות רצונך. וממשיך ואומר ועל ידי זה נעשה עטרה לענווים, הבורחים מהכבוד והשררה, זה קונספט הפוך ממה שקורה בעולם. כי כל המהות של העולם, זה לרדוף אחרי הכבוד, מה זה הכבוד? שיתמלא רצונך, כל המהות של העולם שהאדם רודף אחרי מילוי רצונו. אבל אם אתה זוכה לשכל של הפרת הכעס ברחמים, אז אתה מקבל כתר, מה זה ענווים? מי שיש לו ענווה הוא זה שמקבל את הכתר. תבינו זה הכל הפוך כאן. אנשים הבורחים מכבוד ושררה, האומרים אני לא רוצה שיקרה מה שאני רוצה. וכשלאדם קורה משהו רע והוא מצליח להביא עצמו למצב של אפס, שהוא לא רוצה שום דבר, והוא באמת חווה את זה, אז הוא מקבל את הכבוד בעל כורחו. בעל כורחך קורה את מה שאתה רוצה. בעל כורחך אתה הופך להיות אלוהים. מה הכוונה בעל כורחך,? שאתה לא ... לוותר ברמה כזאת שאתה רוצה את זה. למשל שקורה לך משהו ממש רע, זה לא שאתה מתפשר ומקבל את הרע אלא אתה אפילו רוצה את הרע. למה? כי אתה אלוהים וזה מה שאתה רוצה. רבי נחמן אומר אם תצליח לחוות שאתה כלום אז תקבל את הכבוד של המלך. בתורה ו הוא אומר, ר ק כאשר אתה הופך להיות חיריק, הכי מושפל, הכי חסר יכולת, הכי קטן. הוא אומר תפסיק לחשוב מה אתה ... לחשוב מה המציאות רוצה, תפסיק לקחת את הדברים באופן אישי. אם עכשיו קורה לך משהו רע, זה המציאות שרוצה שזה מה שיקרה לך, מי אתה בכלל? מה בכלל אתה רוצה? אז תמעט בכבוד עצמך ותרבה בכבוד המקום. אתה נמצא במקום מסוים, המלך רוצה שזה מה שיקרה, מי אתה שתגיד לו מה לעשות? למה, הוא אומר שיש שני סוגים ...
אומץ, גבורה, פחדים, אושר, ייאוש, התמדה, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון - ליקוטי מוהרן חא רמט (ברסלב)
אומץ, גבורה, פחדים, אושר, ייאוש, התמדה, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון - ליקוטי מוהרן חא רמט (ברסלב)
... גבורה, פחדים, אושר, ייאוש, התמדה, כוח הרצון, אין דבר העומד בפני הרצון - ליקוטי מוהרן חא רמט (ברסלב) מהו האומץ האמיתי לפי רבי נחמן מברסלב? רבי נחמן מברסלב, בליקוטי מוהרן, מסביר את המושג של אומץ וגבורה בדרך שונה מזו הרווחת. אומץ וגבורה לפי רבי נחמן אינם נמצאים בכוח הפיזי או במשאבים חומריים, אלא בלבו של האדם. רבי נחמן מגדיר גיבור כאדם שלבו חזק והוא אינו מפחד משום אדם או דבר. אומץ אמיתי מתבטא בכך שהאדם רץ לתוך ... אושר, הגבורה מתבטאת ביכולת שלו להתמודד ישירות עם אותן מחשבות, במקום לברוח מהן או לחכות שהן ייעלמו מעצמן. מה הקשר בין פחדים, אומץ ואושר לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שהסיבה העיקרית לכך שאנשים אינם מאושרים היא הפחד שלהם. הפחד מונע מהאדם לפעול ולהיות מאושר באמת. רבי נחמן אומר שכל הצרות והייסורים של האדם נובעים מחוסר אומץ לב. האושר לא תלוי במצב חיצוני כמו מחלה או ... עם הפחדים הפנימיים שלו. אדם אמיץ לא מפחד להתעמת עם מחשבותיו, ולכן הוא מסוגל להשיג אושר אמיתי. מה ניתן ללמוד מסיפור דוד וגוליית על אומץ לפי רבי נחמן? רבי נחמן נותן דוגמה ברורה של דוד וגוליית כדי להמחיש את המושג של אומץ וגבורה. בזמן ... על הבעיה בעיניים, ללא פחד. ברגע שאדם לא מפחד להתמודד עם המחשבות שמטרידות אותו, הוא מוצא דרך לנצח אותן. מה המשמעות של מצח הנחש ומצח הרצון בתורת רבי נחמן? לפי רבי נחמן , מצח הנחש מסמל כוח שלילי עוצמתי שתפקידו למנוע מהאדם להיות מאושר, על ידי יצירת ספק ופחד. מולו ניצב מצח הרצון, שהוא עוצמת הרצון של האדם. רבי נחמן מדגיש שהרצון חזק מכל כוח אחר, אפילו ממצח הנחש. הכוח השלילי יכול לגרום לאדם להאמין שאי אפשר ... עזות המצח של הרצון, ההתעקשות של האדם להשיג את מטרתו, היא זו שמנצחת בסופו של דבר את כל הכוחות השליליים. מדוע חשוב להתחדש כל יום מחדש לפי רבי נחמן? רבי נחמן מלמד שהזקנה האמיתית של האדם היא הרגל שמונע ממנו לחדש את עצמו. האדם שמרגיש שהוא כבר רגיל למה שהוא עושה, לעבודה שלו, למקום שבו הוא נמצא, כבר הפסיק לחדש, ולכן הוא זקן. רבי נחמן עצמו אמר שהוא לא נולד בכלל, כלומר, כל יום וכל רגע הוא מתחיל את חייו מחדש. זהו מצח הרצון: ... אלא מתוך בחירה. רק אדם שמתחדש כל הזמן, שבוחר בכל רגע את מה שהוא עושה, יכול להיות מאושר באמת. מה המשמעות הרוחנית של התמודדות עם מניעות לפי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שככל שאדם רוצה להשיג משהו חשוב באמת, כך יתקל במניעות גדולות יותר. ... הגבוהה ביותר, האמת המוחלטת), ירגיש קשיים רבים. ככל שהאדם מתעקש יותר ורוצה למרות המניעות, כך הוא מגלה שיש אפשרות אמיתית להשיג את מטרתו. לפי רבי נחמן, ככל שמשהו קשה יותר להשגה, הוא גם יקר יותר, והמאמץ להתגבר על המניעות הוא חלק מהותי בהשגת המטרה. מדוע לדעת רבי נחמן אסור להסתפק במחשבה בלבד בלי פעולה ממשית? רבי נחמן מתייחס לפסוק האומר: מי שחשב לעשות מצווה ונאנס ולא עשה, כאילו עשה. הוא מדגיש שזה תקף רק למי שרוצה לצאת ידי חובה. אך מי שרוצה באמת את ... לעשייה ממשית. רק אז, כאשר האדם לא מתייאש ומתעקש בכוח לפעול, הוא אכן מצליח לפרוץ את כל המניעות ולהגשים את מטרתו. איך להתגבר על פחדים לפי רבי נחמן? מהו אומץ אמיתי לפי היהדות? האם אפשר להיות מאושר בלי פחד? מה המשמעות של מצח הנחש ומצח הרצון? איך לנצח מחשבות שליליות? ...
נפילה רוחנית + ירידה רוחנית - למה יש נפילות רוחניות, איך לעשות התחלה חדשה - ליקוטי מוהרן חא רסא (ברסלב)
נפילה רוחנית + ירידה רוחנית - למה יש נפילות רוחניות, איך לעשות התחלה חדשה - ליקוטי מוהרן חא רסא (ברסלב)
... - למה יש נפילות רוחניות, איך לעשות התחלה חדשה - ליקוטי מוהרן חא רסא (ברסלב) למה אנשים חווים נפילה רוחנית וירידה במצב הרוח? אליעד כהן מסביר את נושא הנפילה הרוחנית תוך התבססות על תורה רסא מספר ליקוטי מוהרן של רבי נחמן מברסלב. כאשר אדם חווה נפילה רוחנית, הרגשה של דכדוך, דאון, או תחושת חוסר הצלחה, עליו להבין שלפי רבי נחמן, הנפילה מגיעה מהשמיים והיא אינה מקרית. אליעד מדגיש שאדם צריך להבין כי לנפילה יש מטרה, והיא להעיר אותו מחדש למציאות האמיתית, ולסייע לו לבדוק אם הוא נמצא ... לפתע חש נפילה חזקה ואובדן שליטה. הסיבה לכך, על פי רבי נחמן, היא שההתרחקות עצמה היא למעשה תחילת ההתקרבות האמיתית. אם האדם היה באמת מגיע לאמת האמיתית, הוא לא היה חווה נפילות. כלומר, הנפילה היא סימן שהאדם עדיין לא ... לו, כי אם הן היו נכונות, הוא לא היה נופל מלכתחילה. רבי נחמן מייעץ לאדם להתחיל מחדש ממש, כאילו מעולם לא החל את הדרך הרוחנית קודם לכן. זו נקודה מהותית שאדם צריך לאמץ בכל יום ויום. לדוגמה, אדם ששמע הרצאה או הבין ... בצורה חדשה לחלוטין. מה המשמעות של נפילה רוחנית לפי רבי נחמן? המשמעות לפי אליעד, כפי שהסביר רבי נחמן, היא שהנפילה היא לא כישלון, אלא הזדמנות להתקדמות ממשית. אם האדם נפל, זה סימן ברור שהוא עדיין לא מצא את הדרך המדויקת והנכונה להתקרבות אל האמת הרוחנית. ... עם ירידה רוחנית? מה הסיבה לנפילות רוחניות לפי רבי נחמן? איך להתחיל מחדש מבחינה רוחנית? למה יש תחושת כישלון בדרך הרוחנית? מהי המשמעות האמיתית של נפילות בדרך להצלחה? מדוע חשוב לשאול את עצמך מהי המטרה שלך? ...
תכלית החיים, למה לחיות, למה לא להתאבד, משמעות החיים, מטרת החיים - ליקוטי מוהרן חא רסח (ברסלב)
תכלית החיים, למה לחיות, למה לא להתאבד, משמעות החיים, מטרת החיים - ליקוטי מוהרן חא רסח (ברסלב)
... החיים, למה לחיות, למה לא להתאבד, משמעות החיים, מטרת החיים - ליקוטי מוהרן חא רסח (ברסלב) מה המשמעות של תכלית החיים לפי רבי נחמן מברסלב? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה, תוך שהוא מתבסס על ליקוטי מוהרן תורה רסח של רבי נחמן מברסלב, היא שאלת תכלית החיים, מדוע לחיות, ומה נותן משמעות לקיום ולאדם עצמו. הוא מתחיל בהסבר פשוט: לפי רבי נחמן, אם האדם אינו מסתכל על התכלית, אין לו סיבה אמיתית לחיות. במובן הפשוט, אדם שחי בלי להבין למה הוא חי ... הוא מסביר שזה חלק מהשיגעון האנושי: הרצון להשאיר אחרינו משהו, לשמור על כדור הארץ ועל האנושות, למרות שבסוף הכל ייגמר והמציאות תימשך גם בלעדינו. מדוע אדם נכנס לדיכאון לפי רבי נחמן? לפי רבי נחמן, כפי שאליעד מסביר, דיכאון נובע מכך שהנפש האנושית רוצה להתחבר לשורשה, כלומר, לחוות את האחדות של המציאות, את התחושה שהכל טוב והכל אחד. כאשר האדם מתמקד רק בדברים חיצוניים וחולפים, הנשמה מתגעגעת לחזור לשורש שלה, ואז מתעוררת תחושת ריקנות ודיכאון. אדם שמבין את האחדות לא ייכנס לדיכאון, כי הוא חווה שהכל ... על מוות קליני, לא מחזיקות מעמד לאורך זמן. אנשים חוזרים לעולם הזה כי בסופו של דבר גם שם לא באמת היה להם כל כך טוב כמו שחשבו. איך להסתכל נכון על סבל וצרות בחיים לפי רבי נחמן? אליעד כהן מסביר שרבי נחמן טוען שאם אדם היה מסתכל על התכלית של כל מה שקורה לו, הוא היה מבין שאין באמת רע בעולם. כל הצרות והייסורים נראים רעים רק בגלל שהאדם לא מבין את התכלית שלהם. לפי רבי נחמן, התכלית היא תמיד טובה, ולכן כל דבר, אפילו הצרה הכי גדולה, הוא בעצם טוב מוחלט אם מסתכלים עליו מהפרספקטיבה הנכונה, שהיא הפרספקטיבה של אלוהים או האחדות השלמה של המציאות. מדוע לפי רבי נחמן אנשים רחוקים מהאחדות ומהאושר? רבי נחמן מסביר שאנשים רחוקים מהאחדות, מאלוהים ומהאושר רק משום שהם לא שואלים את עצמם מה באמת התכלית של המציאות. ... אחד, אין באמת תכלית או סיבה מוחלטת למציאות, ומצד שני, עצם ההבנה של זה היא התכלית עצמה. כיצד הפתרון לתחושת חוסר משמעות מגיע לפי אליעד כהן? הפתרון שאליעד מציע, בעקבות רבי נחמן, הוא להתחבר להבנה העמוקה של המציאות: שהמציאות היא אחדות מוחלטת, שאין באמת רע וטוב מוחלטים, שהכל הוא ... מגיע לתובנה הזאת, אין לו צורך לרדוף אחר שום מטרה חיצונית, והוא חי בשלווה מלאה עם עצמו ועם המציאות, בלי תחושת דיכאון או חיסרון. בסופו של דבר, המסר של אליעד כהן, דרך רבי נחמן, הוא שהתכלית האמיתית של החיים היא להבין את מהות המציאות, לחוות אחדות פנימית ושלווה מוחלטת, ולהשתחרר מכל השיגעונות של המטרות הזמניות והחיצוניות של העולם הזה. מהי תכלית החיים לפי רבי נחמן? למה לא להתאבד? כיצד להשתחרר מדיכאון? מה המשמעות של סבל לפי היהדות? איך להרגיש משמעות בחיים? האם יש משמעות אמיתית לחיים? איך להגיע לאחדות עם המציאות? ...
מי ששומע נגינה ממנגן רשע - אקרוקתא - מהו מנגן רשע / מנגן כשר? - ליקוטי מוהרן ח"א ג (ברסלב)
מי ששומע נגינה ממנגן רשע - אקרוקתא - מהו מנגן רשע / מנגן כשר? - ליקוטי מוהרן ח"א ג (ברסלב)
... ששומע נגינה ממנגן רשע - אקרוקתא - מהו מנגן רשע מנגן כשר? - ליקוטי מוהרן חא ג (ברסלב) מה זה מנגן רשע לפי רבי נחמן מברסלב? רבי נחמן מברסלב מסביר בתורה ג של ליקוטי מוהרן את המושג מנגן רשע ואת ההשפעה שיש למוזיקה או לשכל הנובע ממנו על עבודת הבורא. לדבריו, מי ששומע נגינה ממנגן רשע מתקשה ... ממנגן כשר - זה מסייע לו לעבוד את הבורא. מהי בעצם נגינה על פי רבי נחמן? רבי נחמן מסביר שנגינה איננה בהכרח מוזיקה פיזית בלבד, אלא היא משל לשכל, ללוגיקה, לסדר ולמשמעות. העולם כולו הוא ... אדם מאזין לחדשות, פוליטיקה, כלכלה או אפילו כאשר הוא שומע דברי תורה המבוססים על מותר ואסור - הוא מקבל שכל של נפרדות, וזו למעשה נגינה של מנגן רשע. גם כאשר האדם מקשיב לשכלו שלו שמבדיל בין טוב ... בין ימין לשמאל, הוא נמצא תחת השפעת נגינה של מנגן רשע. אפילו מי שמאמין באלוהים בצורה שמפרידה בין ימין ושמאל או בין לפני ואחרי, הוא מאזין לנגינה של מנגן רשע, כיוון שהאלוהים שלו הוא אלוהים של נפרדות. איך ... נגינה ממנגן רשע בלי להינזק רוחנית? אליעד מציין את הפתרון של רבי נחמן לנושא זה: כדי להאזין לנגינה כזו ללא פגיעה, האדם צריך ללמוד תורה שבעל פה דווקא בלילה. הכוונה בלימוד זה איננה לתורה שבעל פה הרגילה והמוכרת, אלא ללמידה של סודות התורה - כלומר, השכל של האחדות שמלובש בתוך המציאות היומיומית. כאשר האדם מבין את האחדות המלובשת בתוך הנפרדות, הוא יכול לשמוע נגינה ... ואפילו תוך כדי כך הוא מתקרב לאלוהים. מהי המשמעות הרוחנית של לימוד תורה בלילה? הלילה מסמל את החשכה, את הצמצום, ואת הקושי לראות את האמת. לימוד תורה בלילה פירושו ללמוד מתוך הקושי וההסתרה את השכל שמאחורי הדברים. כאשר אדם לומד כך, הוא מסוגל להבין שהצמצומים, ההפרדות והקושי ... ההפרדה עצמה הופכת להיות ביטוי מופלא של האחדות. מהו מנגן רשע לפי רבי נחמן? איך לזהות מנגן כשר או רשע? מה הכוונה נגינה של נפרדות? מהי עבודת הבורא לפי אליעד כהן? איך ללמוד תורה בלילה לפי ברסלב? מה המשמעות של שכל האחדות? ...
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
להסתכל בשכל שיש בכל דבר - מהו שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן ח"א א (ברסלב)
... שכל? איך להסתכל על השכל? - ליקוטי מוהרן חא א (ברסלב) למה קשה לנו להבין מה אנחנו באמת רוצים? אליעד כהן מסביר בהרצאה מדוע בני האדם מתקשים להבין מה הם באמת רוצים ... מהו השכל ואיך להסתכל עליו? רבי נחמן מברסלב מדבר על עיקרון יסוד בתורתו: איך להסתכל על השכל שיש בכל דבר. הוא מציין כי איש ישראלי צריך להסתכל תמיד על השכל שבכל דבר, כדי להתקרב לשם ... לקרב את האדם לאלוהים. רבי נחמן לא מדבר על קיום מצוות מסוימות, אלא על איך להסתכל בעולם בצורה של חיפוש תמידי אחרי השכל האמיתי שיש בו. הוא מסביר גם שתורת השם, כפי שהיא נתפסת אצל בני האדם, אינה תמיד תורת השם האמיתית. בני אדם מפרשים את רצון אלוהים לפי הבנתם האישית, ולכן גם המושגים כמו ישראלי ויהודי הם בגדר מושאל, שנכנסים לתוך ההבנה של כל אחד לפי דרכו. רבי נחמן מלמד שדרך השכל יש התחדשות מתמדת - כל רגע יש חידוש, אדם שמזוהה כיהודי הוא למעשה אדם שמתחדש כל הזמן, שמעלה את עצמו מדרגה לדרגה. מי שמגיע לארץ ישראל, שהיא במובנים רוחניים השכל הגבוה ... הכוונה שהשכל נמצא בכל דבר? רבי נחמן מסביר כי כל דבר בעולם, בין אם מדובר בתופעות טבע או בהתנהגות אנושית, נושא את רצון אלוהים. הצדיק, שמבין זאת, לא ... כל תופעה. המטרה, לפי רבי נחמן , היא לחשוף את רצון אלוהים דרך חקירת העולם, להבין למה המציאות היא כפי שהיא ולא אחרת. כל דבר בעולם, הוא טוען, הוא ... טובים? במהלך ההרצאה, רבי נחמן מסביר כי השכל הוא אור גדול שמאיר לאדם את הדרך. השכל אינו רק כלי להבנת העולם, אלא גם מקור להנאה רוחנית עמוקה. מי ... שמגיעה משימוש בשכל, לפי רבי נחמן, היא ההנאה שבחוויית ההתחדשות השכלית. האדם יכול לחוות חידושים בכל רגע, וההבנה של השכל שמסתתר בכל דבר מספקת את ... בין חקירת השכל והאמונה בה? רבי נחמן מחדד את העמדה כי חקירת השכל לא סותרת את האמונה. להיפך, זו הדרך להתקרב לאלוהים. חקירת השאלות הגדולות, שמובילות ... שמוביל אותו לאלוהים. רבי נחמן מעודד את תלמידיו לחקור את כל דבר, גם אם התשובות אינן תמיד נגישות, ולהבין שזו הדרך להתקרב לאור השכל הגדול. האם יש מקום לשאלות ולספקות בתורה ובאמונה? רבי נחמן מציין כי השאלות הן לא רק מותרות, אלא הכרחיות. הוא מסביר שבני אדם שמזדהים עם דוקטרינות דתיות סגורות, לא משאירים מקום לשאלות אמתיות. עבורם, השאלות הם לא דרך להעמיק את האמונה, אלא משהו שמסוכן להאמין בו. רבי נחמן אומר הפוך: השאלות הן הדרך להתקרב אל האמת. התשובות שהאדם מוצא לשאלותיו מצביעות על השכל של אלוהים שמנחה את כל ... ההתקרבות לשם יתברך, לפי רבי נחמן, אינה מתרחשת רק דרך קיום מצוות או תפילות חיצוניות. ההתקרבות היא תוצאה של חוויה פנימית של שלמות השכל, חיפוש אחרי הסיבה הראשונה שמניעה את ... למידה ספרותית או שמירה על מצוות, אלא על ידי הבנת השורש של כל דבר, מה שמוביל את האדם לחוויית אור פנימי - זהו החיבור האמיתי עם אלוהים. האם כל אדם יכול להבין את השכל הזה? רבי נחמן טוען שכל אדם יכול להגיע להבנה הזו אם יחקור ויתאמץ להבין את השכל שבכל דבר. זהו תהליך של חיפוש אינסופי אחרי האמת ... לפי הבנתו השטחית. החכם, רבי נחמן אומר, תמיד שואל ומחפש את הסיבה האמיתית של כל דבר, ובכך הוא מתקרב יותר ויותר אל האמת. תורת רבי נחמן שכל והתחדשות רוחנית החיים דרך השכל חקירת העולם לפי רבי נחמן האמונה והשכל בהבנת מציאות החיים ונאמר, כי איש ישראלי צריך תמיד להסתכל בשכל שיש בכל דבר, לקשר עצמו אל החוכמה ... על ידי אותו הדבר. מה רבי נחמן אומר? איש ישראלי, מה צריך לעשות? לשמור תריג מצוות? לא. אלא להסתכל על השכל שיש בכל דבר.
החלל הפנוי, תורת הצמצום, בריאת העולם, איך נברא העולם - ליקוטי מוהרן ח"א סד (ברסלב)
החלל הפנוי, תורת הצמצום, בריאת העולם, איך נברא העולם - ליקוטי מוהרן ח"א סד (ברסלב)
... הפנוי, תורת הצמצום, בריאת העולם, איך נברא העולם - ליקוטי מוהרן חא סד (ברסלב) מה המשמעות של בחירה חופשית אמיתית? אליעד כהן מסביר לעומק את נושא הבחירה ...
אהבה, הכרויות, זוגיות, דייטים, שידוכים, למצוא אהבה אמיתית + ליקוטי מוהרן ח"א קיב (ברסלב)
אהבה, הכרויות, זוגיות, דייטים, שידוכים, למצוא אהבה אמיתית + ליקוטי מוהרן ח"א קיב (ברסלב)
... הכרויות, זוגיות, דייטים, שידוכים, למצוא אהבה אמיתית + ליקוטי מוהרן חא קיב (ברסלב) מדוע אינך מגיע אל האושר שאתה מחפש? אנשים רבים מחפשים אושר במשך כל חייהם, אבל אינם מצליחים ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על אושר אלוהי, ישמע בזיונו ידום וישתוק, איך להתמודד עם סבל? איך להתמודד עם בזיונות? איך להתמודד עם השפלות? לחזור בתשובה, ליקוטי מוהרן ח"א ו, הכל כרצונך תמיד, שינוי הרצון, שינוי המציאות, לשנות את המציאות, לשנות את הרצון, כבוד אלוהים
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: איך להתמודד עם השפלות?, האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? מה המשמעות של החיים? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? איך להנות בחיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם המציאות היא טובה או רעה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם באמת הכל לטובה? מי ברא את אלוהים? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם אפשר לדעת הכל? איך להיות הכי חכם בעולם ועוד...

שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם השפלות?, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? דיכאון? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? כעס ועצבים ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להיגמל מהימורים? איך להעריך את עצמך? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לשנות תכונות אופי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לקבל החלטות? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לשפר את הזיכרון? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך למצוא זוגיות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בראיון עבודה? איך לשתול מחשבות? איך לנהל את הזמן? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך להיות מאושר ושמח? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר www.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מטפל טוב, אימון אישי לביטחון עצמי, טיפול אישי מומלץ בנושא איך להתמודד עם השפלות - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר www.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.4219 שניות - עכשיו 18_07_2025 השעה 00:54:21 - wesi1