איך לטפל במחשבה שלילית? איך להטיל ספק? איך להיות מאוזן? איך לראות את האמת? לקחת בפרופורציה, איך להירגע? איך לא לחשוב בשחור או לבן? שחור לבן, פרופורציות, מחשבות חיוביות, מחשבות שליליות
איך להתמודד עם מחשבות שליליות? איך להטיל ספק ולמצוא פרופורציות?
כאשר אדם מתמודד עם מחשבה שלילית, השאלה הראשונה היא כיצד להתמודד איתה ולהפחית את עוצמתה. התשובה לשאלה זו היא להטיל ספק במחשבה עצמה. כלומר, יש לבחון האם המחשבה נכונה או לא, ולבדוק את כל האפשרויות שיכולות להטיל ספק באמיתות המחשבה.
מה זה אומר להטיל ספק במחשבה?
המשמעות של הטלת ספק במחשבה היא לקחת את המחשבה ולשאול עליה שאלות. לדוגמה, אם אדם חושב "אני מפחד שיצחקו עליי" או "רע לי כי אני לא גבוה", עליו לשאול את עצמו שאלות כמו: "האם באמת רע לי?", "למה רע לי?", "האם אני באמת לא גבוה?". כל שאלה כזו עשויה לפתוח את הדלת להבהרת המחשבה ולבחינה מעמיקה יותר של עוצמתה.
איך למצוא את השאלות שיכולות להטיל ספק במחשבה?
השאלה המתבקשת היא: איך מוצאים את כל השאלות האפשריות שיכולות להטיל ספק במחשבה שלילית? התשובה לכך היא פשוטה: יש להשתמש בכל מילות השאלה האפשריות ולבחון אותן על המילים שמהן מורכבת המחשבה. לדוגמה, אם המחשבה היא "אני עובד בעבודה שבה מי שעובד בה הוא חסר ערך", ניתן לשאול שאלות כגון "מי אמר שזה נכון?", "האם באמת יש מקום שבו העבודה הזו גורמת לי להרגיש חסר ערך?", "האם אני באמת חסר ערך בעבודה הזו?".
האם יש נוסחה לגילוי כל השאלות?
הדרך הטובה ביותר היא לקחת את כל מילות השאלה שיכולות להישאל ולהצמיד אותן למשמעות של המילים שמהן מורכבת המחשבה. אם נבחן את המשפט "אני עובד בעבודה שמי שעובד בה הוא חסר ערך", נוכל לשאול שאלות כמו: "מי אמר?", "איפה זה קורה?", "מתי זה קורה?", "האם זה תמיד קורה?", "מדוע זה קורה?". כך כל מילה במחשבה יכולה להניב שאלות רבות שיבחנו את עוצמתה ונכונותה.
כיצד להקצין את המחשבה השלילית?
שיטה נוספת לשינוי פרספקטיבה על מחשבה שלילית היא הקצנה שלה עד כדי הפיכתה לגרועה ביותר. אם לדוגמה אדם מרגיש "חסר ערך בעבודתו", הוא יכול להקצין את המחשבה ולשאול את עצמו שאלות נוספות כמו: "האם אני מרגיש חסר ערך באופן מוחלט?", "האם העבודה הזו גורמת לי להרגיש חסר ערך באופן תמידי ומקורי?", "האם זה יכול לגרום לי להרגיש חסר ערך יותר ממה שאני מרגיש כעת?".
בשלב זה, יש להוסיף שאלות נוספות כמו "האם זה יכול להחמיר?", "האם יש מצב שזה לא יהיה כל כך גרוע?", עד שהאדם יגיע לפרופורציות המתאימות ויבין שהמצב לא נורא כמו שהוא תיאר אותו בהתחלה.
מהו המטרה של הקצנת המחשבה?
הקצנת המחשבה נועדה לגרום לאדם להבין שהוא לא תמיד רואה את המצב כפי שהוא באמת, אלא לעיתים במידה מוגזמת בתודעתו. לאחר שהאדם מציג את המחשבה בגרסאות קיצוניות ביותר, הוא יוכל לבדוק אם יש אמת בכך ובכך להכניס את המצב לפרופורציה. המטרה היא לאו דווקא לפתור את הבעיה באופן מוחלט, אלא להציג את...
כאשר אדם מתמודד עם מחשבה שלילית, השאלה הראשונה היא כיצד להתמודד איתה ולהפחית את עוצמתה. התשובה לשאלה זו היא להטיל ספק במחשבה עצמה. כלומר, יש לבחון האם המחשבה נכונה או לא, ולבדוק את כל האפשרויות שיכולות להטיל ספק באמיתות המחשבה.
מה זה אומר להטיל ספק במחשבה?
המשמעות של הטלת ספק במחשבה היא לקחת את המחשבה ולשאול עליה שאלות. לדוגמה, אם אדם חושב "אני מפחד שיצחקו עליי" או "רע לי כי אני לא גבוה", עליו לשאול את עצמו שאלות כמו: "האם באמת רע לי?", "למה רע לי?", "האם אני באמת לא גבוה?". כל שאלה כזו עשויה לפתוח את הדלת להבהרת המחשבה ולבחינה מעמיקה יותר של עוצמתה.
איך למצוא את השאלות שיכולות להטיל ספק במחשבה?
השאלה המתבקשת היא: איך מוצאים את כל השאלות האפשריות שיכולות להטיל ספק במחשבה שלילית? התשובה לכך היא פשוטה: יש להשתמש בכל מילות השאלה האפשריות ולבחון אותן על המילים שמהן מורכבת המחשבה. לדוגמה, אם המחשבה היא "אני עובד בעבודה שבה מי שעובד בה הוא חסר ערך", ניתן לשאול שאלות כגון "מי אמר שזה נכון?", "האם באמת יש מקום שבו העבודה הזו גורמת לי להרגיש חסר ערך?", "האם אני באמת חסר ערך בעבודה הזו?".
האם יש נוסחה לגילוי כל השאלות?
הדרך הטובה ביותר היא לקחת את כל מילות השאלה שיכולות להישאל ולהצמיד אותן למשמעות של המילים שמהן מורכבת המחשבה. אם נבחן את המשפט "אני עובד בעבודה שמי שעובד בה הוא חסר ערך", נוכל לשאול שאלות כמו: "מי אמר?", "איפה זה קורה?", "מתי זה קורה?", "האם זה תמיד קורה?", "מדוע זה קורה?". כך כל מילה במחשבה יכולה להניב שאלות רבות שיבחנו את עוצמתה ונכונותה.
כיצד להקצין את המחשבה השלילית?
שיטה נוספת לשינוי פרספקטיבה על מחשבה שלילית היא הקצנה שלה עד כדי הפיכתה לגרועה ביותר. אם לדוגמה אדם מרגיש "חסר ערך בעבודתו", הוא יכול להקצין את המחשבה ולשאול את עצמו שאלות נוספות כמו: "האם אני מרגיש חסר ערך באופן מוחלט?", "האם העבודה הזו גורמת לי להרגיש חסר ערך באופן תמידי ומקורי?", "האם זה יכול לגרום לי להרגיש חסר ערך יותר ממה שאני מרגיש כעת?".
בשלב זה, יש להוסיף שאלות נוספות כמו "האם זה יכול להחמיר?", "האם יש מצב שזה לא יהיה כל כך גרוע?", עד שהאדם יגיע לפרופורציות המתאימות ויבין שהמצב לא נורא כמו שהוא תיאר אותו בהתחלה.
מהו המטרה של הקצנת המחשבה?
הקצנת המחשבה נועדה לגרום לאדם להבין שהוא לא תמיד רואה את המצב כפי שהוא באמת, אלא לעיתים במידה מוגזמת בתודעתו. לאחר שהאדם מציג את המחשבה בגרסאות קיצוניות ביותר, הוא יוכל לבדוק אם יש אמת בכך ובכך להכניס את המצב לפרופורציה. המטרה היא לאו דווקא לפתור את הבעיה באופן מוחלט, אלא להציג את...
- איך להטיל ספק במחשבות שליליות?
- כיצד להקל על מחשבות שליליות?
- מהן השאלות שיכולות להטיל ספק במחשבה?
- איך למצוא פרופורציות למחשבות שליליות?
- מהי שיטת ההקצנה של מחשבות שליליות?
- כיצד נבדוק את האמת של המחשבה שלנו?
- איך לשפר את המחשבות השליליות?
עכשיו, השאלה היא כזאת: נניח שמישהו יש לו מחשבה שלילית והוא רוצה להחליש אותה, או להעיף אותה או להיפתר ממנה, מה הוא צריך לעשות? להטיל ספק במחשבה. זה אומר, לבדוק, האם היא נכונה? אולי היא לא נכונה, אולי היא כן נכונה, לבדוק את זה.
עכשיו, מזה אומר לבדוק? זה אומר לקחת את המחשבה ולשאול עליה שאלות, לשאול שאלות, האם זה ככה, האם זה ככה, אולי זה ככה? כל מיני שאלות.
עכשיו, השאלה היא זה: איך מוצאים את כל ההנחות יסוד, את כל השאלות האפשריות שאפשר לשאול על המחשבה הזאת? זאת השאלה.
עוד פעם, בנאדם אומר: 'אני מפחד שיצחקו עלי' נגיד, 'אני... ' נגיד 'רע לי מזה שאני לא גבוה' נניח, משהו. אוקי?
עכשיו, אנחנו רוצים שהוא ישאל על זה שאלות: האם רע לי? למה רע לי? אני גבוה? אני לא גבוה? כל מיני שאלות.
עכשיו, השאלה היא מה הדרך למצוא את השאלות? חוץ מלנחש שאלות.
ש: אבל את כל השאלות
אליעד: בא נלך על דרך, גם לא בטוח שתדע את כל הדרך, גם לא בטוח שתעשה את זה נכון, אבל בוא לפחות נביא איזה נוסחה.
ש: אני לוקח את כל מילות השאלה שיש
אליעד: נכון
ש: לוקח את כל הזמנים: עבר, הווה, עתיד ושואל
אליעד: לדוגמה, בוא ניתן דוגמה: בנאדם אומר נגיד 'אני עובד בעבודה שמי שעובד בה הוא חסר ערך ורע לי מזה'.
הלאה, מה אתה לוקח פה?
ש: אני לוקח את המילה: 'מי אמר שאתה עובד בעבודה... '
אליעד: אז מתחילים במי
ש: נניח
אליעד: אין בעיה, אז 'מי אמר ש... ' אתה אומר, אוקי, שאלה נוספת, איפה?
'איפה אתה עובד עבודה כזאת? ' הלאה, מתי? 'מתי אתה עובד עבודה כזאת? ', האם? 'האם אתה עובד עבודה כזאת? ', מדוע? 'מדוע אתה עובד עבודה שאתה חסר ערך? '
פשוט תצמיד את כל מילות השאלה להתחלת המשפט?
ש: סליחה?
אליעד: פשוט תצמיד את כל מילות השאלה להתחלת המשפט?
ש: לא, גם להתחלה וגם באמצע
אליעד: אוקי, אפילו לכל מילה, האם? מתי? איפה? מדוע? סתם, תקע את כל המילים ועד שיוצא שאלות ותגזור מזה שאלות.
ש: ועכשיו נבדוק, האם זה תמיד הרגשת ככה? האם עכשיו אתה מרגיש, מי אמר שתרגיש בעתיד? זאת אומרת לקחת עבר, הווה, עתיד. וצריך אולי לחשוב על עוד ממדים שאפשר לחשוב עליהם
אליעד: מה עוד יש? תביא לי עוד נוסחה. רגע, מה שהוא אמר, יש בזה היגיון, מה ההיגיון? הוא אמר כזה דבר, ניקח את כל מילות השאלה האפשריות, נצמיד אותן לכל אחת ואחת מהמילים בשאלה, פלוס, לכל אחד ואחד מצירופי המילים בשאלה... ככל שכן... שעליהם אפשר להלביש את השאלה.
יש בשאלה X מילים והX מילים האלה, ניתן לגזור מהם משמעויות שונות, לכל משמעות, לכל מילה נביא א כל השאלות, וכל שאלה שהיא הגיונית ברמת התחבירית נשאל אותה
ש: בוא נוסיף עכשיו גם את: לכל שאלה יש הנחות יסוד מסוימות, נבדוק את כל ההנחות היסוד של כל שאלה, הוספנו עוד מימד
אליעד: לא, אנחנו רק שואלים את השאלות עכשיו, אנחנו לוקחים את המשפט, שואלים עליו את השאלות. דרך השאלות, נחשוף את הנחות היסוד.
ש: אוקי
אליעד: מה שאמרת זה נכון
עכשיו בוא נביא משהו יותר קצר נגיד, עכשיו, לא תעבור מילה מילה: טוב, האם? מדוע? טוב, מילה מילה מילה, לא שזה לא נכון מה שאמרת, זה נכון, אבל יש פה משהו נוסף.
ש: אולי ללכת לכיוון של המהות?
אליעד: מה זאת אומרת למהות?
ש: למשמעות של הדברים. זאת אומרת אני לא יודע איך לנסח את זה, אבל, מה המהות שנובעת מהשאלה הזאת?
כאילו, יש לך מחשבה שלילית, כאילו לחקור את המהות
אליעד: מזה אומר לחקור את המהות? איך הגענו למהות? למהות מגיעים דרך שאלות. טוב בא נתקדם, הרעיון הוא כדלקמן, הרעיון הוא כדלקמן:
הרעיון אומר שבנאדם צריך את המחשבה השלילית ולעבור מילה מילה ולהקצין אותה.
אתחיל אחרת, בנאדם צריך לקחת את המחשבה השלילית ולהקצין אותה כמה שיותר בכל האפשרויות שיש בעולם להקצין אותה עד שלא תהיה אפשרות שהיא תהיה יותר גרועה ממה שהוא תיאר אותה.
לדוגמה, נגיד הוא אומר 'אני עובד בעבודה שגורמת לי להרגיש חסר ערך', בא תקצין את זה, איך מקצינים את זה?
ש: אני עובד בעבודה שגורמת לי למות
אליעד: לא, שניה, בא נגיד על החסר ערך: 'אני עובד בעבודה שגורמת לי להרגיש... ' אוקי, נגיד 'חסר ערך', 'הכי חסר ערך בעולם', 'היא תמיד גרמה לי להרגיש חסר ערך', 'היא תמיד תגרום לי להרגיש חסר ערך', 'היא גורמת לי להרגיש חסר ערך באופן מקסימאלי', 'אין עבודה נוספת שגורמת לי להרגיש יותר חסר ערך', 'אני סובל הכי בעולם מזה שאני מרגיש חסר ערך מהעבודה', 'רק העבודה גורמת לי להרגיש חסר ערך', 'בלי העבודה לא הייתי מרגיש חסר ערך', 'העבודה מאמללת אותי'.
אתה צריך לקחת את המחשבה השלילית ולספר עליה את הסיפור הכי גרוע שיכול להיות אי פעם
ש: לקחת את זה לעשות את זה רק זה?
אליעד: רגע, קודם כל לוקח את המחשבה השלילית ומביא עליה את כל השאלות האפשריות, את כל ההקצנות האפשריות.
ואז אני אומר לך, תרשום את זה! עכשיו, אני אומר האם יכול להיות שיש אפשרות שזה יהיה עוד יותר גרוע?
ש: לא
אליעד: כן, יש אפשרות, 'שאפילו אלוהים לא יכול להוציא אותי מזה' גם, תוסיף, 'וגם אלוהים לא יכול להוציא אותי מזה', הלאה עוד אפשרות, אהה יש לך עוד משהו יותר גרוע מזה? אהה 'שנגזר עלי להיות ככה', תרשום, 'נגזר עלי להיות ככה'
יש יותר גרוע מזה? 'לא יודע', אוקי, עברנו, תוסיף, 'אני סובל גם בכל שאר התחומים', רק סובל? 'רק סובל, בכל התחומים' תוסיף, שיהיה הכי גרוע שאפשר.
עכשיו, אחרי שעברנו הכי גרוע, עכשיו עוברים סעיף סעיף, עכשיו בא נבדוק מה האמת? האם זה תמיד? האם זה כל הזמן? האם זה בכל מקום? האם זה הכי גרוע? איך זה ביחד לעבודות אחרות? איך זה ביחס לאנשים אחרים? איך זה ביחס לזמנים אחרים? פשוט עוברים מחשבה, מחשבה, מחשבה ושואלים עליה שאלה, 'האם זה נכון? ', 'האם זה נכון? ', 'האם זה נכון? ', 'האם זה נכון? ' זה הכל.
למה? מה השכל שבדבר?
בנאדם יש לו מחשבה שלילית, אבל המוח בראש שלו חווה את זה הרבה יותר גרוע ממה שזה באמת, נגיד בנאדם נגיד עובד בעבודה נגיד פשוטה, נניח, נניח נגיד שהוא מרגיש חסר ערך לדוגמה, ואז המוח שלו כבר בראש, הוא מרגיש שהמצב גרוע פי 100 ממה שהוא באמת, למה? כי בראש שלו הוא, כל המשפטים האלה שאמרתי לו 'תכתוב אותם', משפטים שליליים, זה משפטים שהוא באמת חושב אותם בתת מודע, אבל הוא חושב אותם.
הסיבה שכל כך רע לו, זה בגלל שבתת מודע הוא באמת מריץ את כל הפירושים השליליים האלה, ואנחנו אומרים לו 'תרשום אותם' ועכשיו בא נתחיל לעבור מחשבה מחשבה, למה? כי אז מדייקים בדיוק כמה זה רע, שזה לא יהיה יותר רע ממה שזה באמת.
מה הבנת?
מישהו מטריד אותך נגיד, אוקי, 'רע לי מזה שמישהו מטריד אותי, אני מרגיש חסר אונים', יאללה בא נקצין, בא נקצין את המשפט
ש: אם אני חסר אונים, מישהו מטריד אותי ואני חסר אונים, כל הזמן חסר אונים במצב מסוים
אליעד: לא לא לא, זה כבר שאלות, לא לא לא לא
ש: לא, אהה הוא מטריד אותי ואני חסר אונים
אליעד: בוא נמציא דוגמה, נגיד, שאתה נגיד הלכת לישון נגיד, נגיד מישהו צעק, נגיד והעיר אותך, נניח
ואז נגיד דוגמה, ואז נגיד יש המון רעש, ואז אתה נגיד אומר רע לי מזה.
עכשיו בא נקצין את זה שלא יכול להיות יותר רע ממה שתיארת
אז בא נקצין, נגיד, 'לא נתנו לי לישון בכלל', 'אני עומד למות מרוב שלא נתנו לי לישון' אממ... 'בכוונה מעירים אותי', 'מעירים אותי כי שונאים אותי', 'מעירים אותי כי רוצים שאני אשתגע ואתאבד בגלל זה'
ש: למה לעשות את זה אבל?
אליעד: חכה, אח"כ, כמה רע, בא נעבור על הרע, רמה רע? 'רע לי הכי בעולם', 'אני לא יכול לשאת את זה'. מה אתה מרגיש רע? 'אני מרגיש חסר אונים מוחלט', 'חוסר שליטה מוחלטת', 'אין לי אפשרות למנוע את זה, 'זה תמיד היה ככה, זה תמיד יהיה ככה, אין אפשרות להציל את המצב'.
אוקי?
הבאנו את הרשימה, זה הכי, יש יותר רע מזה? 'אין יותר רע מזה'.
עכשיו, בא נעבור סעיף סעיף: האם באמת אתה בטוח שרצו להעיר אותך? האם באמת אתה בטוח שעשו את זה לרעתך? האם אתה באמת בטוח שרצו שתשתגע? האם באמת אתה עומד להשתגע? האם באמת אין לך ברירה? האם באמת זה? האם באמת זה?
ואז, הרע, נכנס לפרופורציה שלו
אתה הבנת?
תסביר
אתה הבנת בשביל מה לעשות את זה?
כי ככה מציפים מהצד, מהתת מודע, את כל
בנאדם נגיד יתוש עוקץ אותך? בראש שלך כבר אתה רואה את זה כאילו נשך אותך אריה, אוקי? אז אני אומר לך עוד אוקי, יתוש עקץ אותך? 'כן' רע...
עכשיו, מזה אומר לבדוק? זה אומר לקחת את המחשבה ולשאול עליה שאלות, לשאול שאלות, האם זה ככה, האם זה ככה, אולי זה ככה? כל מיני שאלות.
עכשיו, השאלה היא זה: איך מוצאים את כל ההנחות יסוד, את כל השאלות האפשריות שאפשר לשאול על המחשבה הזאת? זאת השאלה.
עוד פעם, בנאדם אומר: 'אני מפחד שיצחקו עלי' נגיד, 'אני... ' נגיד 'רע לי מזה שאני לא גבוה' נניח, משהו. אוקי?
עכשיו, אנחנו רוצים שהוא ישאל על זה שאלות: האם רע לי? למה רע לי? אני גבוה? אני לא גבוה? כל מיני שאלות.
עכשיו, השאלה היא מה הדרך למצוא את השאלות? חוץ מלנחש שאלות.
ש: אבל את כל השאלות
אליעד: בא נלך על דרך, גם לא בטוח שתדע את כל הדרך, גם לא בטוח שתעשה את זה נכון, אבל בוא לפחות נביא איזה נוסחה.
ש: אני לוקח את כל מילות השאלה שיש
אליעד: נכון
ש: לוקח את כל הזמנים: עבר, הווה, עתיד ושואל
אליעד: לדוגמה, בוא ניתן דוגמה: בנאדם אומר נגיד 'אני עובד בעבודה שמי שעובד בה הוא חסר ערך ורע לי מזה'.
הלאה, מה אתה לוקח פה?
ש: אני לוקח את המילה: 'מי אמר שאתה עובד בעבודה... '
אליעד: אז מתחילים במי
ש: נניח
אליעד: אין בעיה, אז 'מי אמר ש... ' אתה אומר, אוקי, שאלה נוספת, איפה?
'איפה אתה עובד עבודה כזאת? ' הלאה, מתי? 'מתי אתה עובד עבודה כזאת? ', האם? 'האם אתה עובד עבודה כזאת? ', מדוע? 'מדוע אתה עובד עבודה שאתה חסר ערך? '
פשוט תצמיד את כל מילות השאלה להתחלת המשפט?
ש: סליחה?
אליעד: פשוט תצמיד את כל מילות השאלה להתחלת המשפט?
ש: לא, גם להתחלה וגם באמצע
אליעד: אוקי, אפילו לכל מילה, האם? מתי? איפה? מדוע? סתם, תקע את כל המילים ועד שיוצא שאלות ותגזור מזה שאלות.
ש: ועכשיו נבדוק, האם זה תמיד הרגשת ככה? האם עכשיו אתה מרגיש, מי אמר שתרגיש בעתיד? זאת אומרת לקחת עבר, הווה, עתיד. וצריך אולי לחשוב על עוד ממדים שאפשר לחשוב עליהם
אליעד: מה עוד יש? תביא לי עוד נוסחה. רגע, מה שהוא אמר, יש בזה היגיון, מה ההיגיון? הוא אמר כזה דבר, ניקח את כל מילות השאלה האפשריות, נצמיד אותן לכל אחת ואחת מהמילים בשאלה, פלוס, לכל אחד ואחד מצירופי המילים בשאלה... ככל שכן... שעליהם אפשר להלביש את השאלה.
יש בשאלה X מילים והX מילים האלה, ניתן לגזור מהם משמעויות שונות, לכל משמעות, לכל מילה נביא א כל השאלות, וכל שאלה שהיא הגיונית ברמת התחבירית נשאל אותה
ש: בוא נוסיף עכשיו גם את: לכל שאלה יש הנחות יסוד מסוימות, נבדוק את כל ההנחות היסוד של כל שאלה, הוספנו עוד מימד
אליעד: לא, אנחנו רק שואלים את השאלות עכשיו, אנחנו לוקחים את המשפט, שואלים עליו את השאלות. דרך השאלות, נחשוף את הנחות היסוד.
ש: אוקי
אליעד: מה שאמרת זה נכון
עכשיו בוא נביא משהו יותר קצר נגיד, עכשיו, לא תעבור מילה מילה: טוב, האם? מדוע? טוב, מילה מילה מילה, לא שזה לא נכון מה שאמרת, זה נכון, אבל יש פה משהו נוסף.
ש: אולי ללכת לכיוון של המהות?
אליעד: מה זאת אומרת למהות?
ש: למשמעות של הדברים. זאת אומרת אני לא יודע איך לנסח את זה, אבל, מה המהות שנובעת מהשאלה הזאת?
כאילו, יש לך מחשבה שלילית, כאילו לחקור את המהות
אליעד: מזה אומר לחקור את המהות? איך הגענו למהות? למהות מגיעים דרך שאלות. טוב בא נתקדם, הרעיון הוא כדלקמן, הרעיון הוא כדלקמן:
הרעיון אומר שבנאדם צריך את המחשבה השלילית ולעבור מילה מילה ולהקצין אותה.
אתחיל אחרת, בנאדם צריך לקחת את המחשבה השלילית ולהקצין אותה כמה שיותר בכל האפשרויות שיש בעולם להקצין אותה עד שלא תהיה אפשרות שהיא תהיה יותר גרועה ממה שהוא תיאר אותה.
לדוגמה, נגיד הוא אומר 'אני עובד בעבודה שגורמת לי להרגיש חסר ערך', בא תקצין את זה, איך מקצינים את זה?
ש: אני עובד בעבודה שגורמת לי למות
אליעד: לא, שניה, בא נגיד על החסר ערך: 'אני עובד בעבודה שגורמת לי להרגיש... ' אוקי, נגיד 'חסר ערך', 'הכי חסר ערך בעולם', 'היא תמיד גרמה לי להרגיש חסר ערך', 'היא תמיד תגרום לי להרגיש חסר ערך', 'היא גורמת לי להרגיש חסר ערך באופן מקסימאלי', 'אין עבודה נוספת שגורמת לי להרגיש יותר חסר ערך', 'אני סובל הכי בעולם מזה שאני מרגיש חסר ערך מהעבודה', 'רק העבודה גורמת לי להרגיש חסר ערך', 'בלי העבודה לא הייתי מרגיש חסר ערך', 'העבודה מאמללת אותי'.
אתה צריך לקחת את המחשבה השלילית ולספר עליה את הסיפור הכי גרוע שיכול להיות אי פעם
ש: לקחת את זה לעשות את זה רק זה?
אליעד: רגע, קודם כל לוקח את המחשבה השלילית ומביא עליה את כל השאלות האפשריות, את כל ההקצנות האפשריות.
ואז אני אומר לך, תרשום את זה! עכשיו, אני אומר האם יכול להיות שיש אפשרות שזה יהיה עוד יותר גרוע?
ש: לא
אליעד: כן, יש אפשרות, 'שאפילו אלוהים לא יכול להוציא אותי מזה' גם, תוסיף, 'וגם אלוהים לא יכול להוציא אותי מזה', הלאה עוד אפשרות, אהה יש לך עוד משהו יותר גרוע מזה? אהה 'שנגזר עלי להיות ככה', תרשום, 'נגזר עלי להיות ככה'
יש יותר גרוע מזה? 'לא יודע', אוקי, עברנו, תוסיף, 'אני סובל גם בכל שאר התחומים', רק סובל? 'רק סובל, בכל התחומים' תוסיף, שיהיה הכי גרוע שאפשר.
עכשיו, אחרי שעברנו הכי גרוע, עכשיו עוברים סעיף סעיף, עכשיו בא נבדוק מה האמת? האם זה תמיד? האם זה כל הזמן? האם זה בכל מקום? האם זה הכי גרוע? איך זה ביחד לעבודות אחרות? איך זה ביחס לאנשים אחרים? איך זה ביחס לזמנים אחרים? פשוט עוברים מחשבה, מחשבה, מחשבה ושואלים עליה שאלה, 'האם זה נכון? ', 'האם זה נכון? ', 'האם זה נכון? ', 'האם זה נכון? ' זה הכל.
למה? מה השכל שבדבר?
בנאדם יש לו מחשבה שלילית, אבל המוח בראש שלו חווה את זה הרבה יותר גרוע ממה שזה באמת, נגיד בנאדם נגיד עובד בעבודה נגיד פשוטה, נניח, נניח נגיד שהוא מרגיש חסר ערך לדוגמה, ואז המוח שלו כבר בראש, הוא מרגיש שהמצב גרוע פי 100 ממה שהוא באמת, למה? כי בראש שלו הוא, כל המשפטים האלה שאמרתי לו 'תכתוב אותם', משפטים שליליים, זה משפטים שהוא באמת חושב אותם בתת מודע, אבל הוא חושב אותם.
הסיבה שכל כך רע לו, זה בגלל שבתת מודע הוא באמת מריץ את כל הפירושים השליליים האלה, ואנחנו אומרים לו 'תרשום אותם' ועכשיו בא נתחיל לעבור מחשבה מחשבה, למה? כי אז מדייקים בדיוק כמה זה רע, שזה לא יהיה יותר רע ממה שזה באמת.
מה הבנת?
מישהו מטריד אותך נגיד, אוקי, 'רע לי מזה שמישהו מטריד אותי, אני מרגיש חסר אונים', יאללה בא נקצין, בא נקצין את המשפט
ש: אם אני חסר אונים, מישהו מטריד אותי ואני חסר אונים, כל הזמן חסר אונים במצב מסוים
אליעד: לא לא לא, זה כבר שאלות, לא לא לא לא
ש: לא, אהה הוא מטריד אותי ואני חסר אונים
אליעד: בוא נמציא דוגמה, נגיד, שאתה נגיד הלכת לישון נגיד, נגיד מישהו צעק, נגיד והעיר אותך, נניח
ואז נגיד דוגמה, ואז נגיד יש המון רעש, ואז אתה נגיד אומר רע לי מזה.
עכשיו בא נקצין את זה שלא יכול להיות יותר רע ממה שתיארת
אז בא נקצין, נגיד, 'לא נתנו לי לישון בכלל', 'אני עומד למות מרוב שלא נתנו לי לישון' אממ... 'בכוונה מעירים אותי', 'מעירים אותי כי שונאים אותי', 'מעירים אותי כי רוצים שאני אשתגע ואתאבד בגלל זה'
ש: למה לעשות את זה אבל?
אליעד: חכה, אח"כ, כמה רע, בא נעבור על הרע, רמה רע? 'רע לי הכי בעולם', 'אני לא יכול לשאת את זה'. מה אתה מרגיש רע? 'אני מרגיש חסר אונים מוחלט', 'חוסר שליטה מוחלטת', 'אין לי אפשרות למנוע את זה, 'זה תמיד היה ככה, זה תמיד יהיה ככה, אין אפשרות להציל את המצב'.
אוקי?
הבאנו את הרשימה, זה הכי, יש יותר רע מזה? 'אין יותר רע מזה'.
עכשיו, בא נעבור סעיף סעיף: האם באמת אתה בטוח שרצו להעיר אותך? האם באמת אתה בטוח שעשו את זה לרעתך? האם אתה באמת בטוח שרצו שתשתגע? האם באמת אתה עומד להשתגע? האם באמת אין לך ברירה? האם באמת זה? האם באמת זה?
ואז, הרע, נכנס לפרופורציה שלו
אתה הבנת?
תסביר
אתה הבנת בשביל מה לעשות את זה?
כי ככה מציפים מהצד, מהתת מודע, את כל
בנאדם נגיד יתוש עוקץ אותך? בראש שלך כבר אתה רואה את זה כאילו נשך אותך אריה, אוקי? אז אני אומר לך עוד אוקי, יתוש עקץ אותך? 'כן' רע...