שיפוטיות, שיטת ההיפוכים, ביירון קייטי, חיפוש האמת, בירור האמת, ניתוח מצבים, מודעות עצמית, לגלות את האמת, לברר את האמת, אולי ההפך הוא הנכון? אלנבי 40, השתקפות עצמית
למה אנשים שיפוטיים חושבים שכולם שיפוטיים?
אליעד כהן מסביר על התופעה שבה אדם הנוהג בצורה מסוימת, כמו שקר או שיפוטיות, מניח באופן אוטומטי שגם אחרים נוהגים כך. למשל, אדם שמשקר לעיתים קרובות יחשוב שכולם משקרים לו. מדוע זה קורה? לפי אליעד, זה קורה מפני שאותו אדם משליך את ההתנהגות שלו על אחרים. אם אתה מרגיש או מתנהג באופן מסוים, אתה באופן טבעי מניח שכולם דומים לך. זו בעצם "השלכה עצמית" - אנו מניחים על אחרים את ההתנהגויות שלנו.
איך עובדת שיטת ההיפוכים של ביירון קייטי?
אליעד מתאר בפרוטרוט את שיטת ההיפוכים של ביירון קייטי, שיטה שבה האדם חוקר את המחשבות השיפוטיות שלו כלפי אחרים, ומנסה להפוך אותן על עצמו. למשל, אם אתה חושב שמישהו "שיפוטי כלפיך", אתה יכול להפוך זאת ולשאול: "אולי אני שיפוטי כלפיו?", או "אולי אני שיפוטי כלפי עצמי?". באמצעות תרגיל זה, אתה מגלה שהבעיה שאתה רואה באחרים קיימת גם אצלך.
עם זאת, אליעד מציין ששיטה זו אינה בהכרח מובילה לאמת המוחלטת, כי תמיד אפשר למצוא עוד זווית או היפוך. כשאתה הופך משפטים, אפשר להגיע לאינספור מסקנות, ואין באמת סוף להיפוכים האפשריים.
האם תמיד אפשר למצוא בעצמך את מה שאתה שופט באחר?
אליעד מדגיש נקודה קריטית: כל דבר שאתה רואה אצל אדם אחר, אתה יכול למצוא אותו גם בעצמך. אם אתה אומר על מישהו "הוא טיפש", גם אתה טיפש ביחס מסוים. אם אתה אומר שמישהו חכם, גם אתה חכם בתחום כלשהו. הוא מסביר שכל הגדרה שנתת לאחרים קיימת בך במידה מסוימת, כי כל תכונה קיימת בכולנו, לפחות באופן יחסי.
מדוע אין סוף לחקירת האמת?
אליעד כהן מציין שבחיפוש האמת אין נקודה סופית. אפשר לחקור כל מחשבה, לבדוק מה מחויב, מה אפשרי, והאם זו בכלל האמת. אתה יכול תמיד להטיל ספק, ולכן לעולם לא תגיע לסוף מוחלט של הבנת האמת. הוא נותן דוגמה של אדם שטוען: "הוא קילל אותי". אפשר להטיל ספק בכך: אולי הוא לא התכוון אליך? אולי הוא קילל את עצמו? אולי הוא לא קילל בכלל? כל משפט אפשר לנתח לעשרות וריאציות, ולכן התהליך אינסופי.
מה החיסרון של שיטת ההיפוכים?
אליעד מעלה בעיה מרכזית בשיטת ההיפוכים של ביירון קייטי - היא עלולה להביא למצב שבו אין משמעות לכלום, כי אם כל ביקורת על אחרים היא בעצם על עצמך, אז אי אפשר להעיר לשום אדם או למחות על שום דבר. העולם הופך למקום חסר אחריות, שבו אתה כביכול אחראי להכל, כי כל מה שאתה רואה הוא השתקפות שלך. מצב כזה עלול לגרום לך לחיות ללא יכולת לנהל קשרים או לתקשר בצורה משמעותית.
האם לקחת אחריות תמיד מועיל?
אליעד כהן מדגיש כי לקחת אחריות על כל דבר, אפילו כזה שנראה שאינו קשור אליך ישירות, זו בחירה אישית. מצד אחד, זו דרך להעצמה אישית ולהשתחררות מתחושת קורבן. מצד שני, כאשר אתה לוקח על עצמך את האחריות על כל מה שקורה, אתה גם עשוי להרגיש אשם בדברים שלא באמת בשליטתך. זוהי דרך חיים מורכבת שלא בהכרח מתאימה לכולם.
מדוע אנשים נלחמים במה שקיים בהם בעצמם...
אליעד כהן מסביר על התופעה שבה אדם הנוהג בצורה מסוימת, כמו שקר או שיפוטיות, מניח באופן אוטומטי שגם אחרים נוהגים כך. למשל, אדם שמשקר לעיתים קרובות יחשוב שכולם משקרים לו. מדוע זה קורה? לפי אליעד, זה קורה מפני שאותו אדם משליך את ההתנהגות שלו על אחרים. אם אתה מרגיש או מתנהג באופן מסוים, אתה באופן טבעי מניח שכולם דומים לך. זו בעצם "השלכה עצמית" - אנו מניחים על אחרים את ההתנהגויות שלנו.
איך עובדת שיטת ההיפוכים של ביירון קייטי?
אליעד מתאר בפרוטרוט את שיטת ההיפוכים של ביירון קייטי, שיטה שבה האדם חוקר את המחשבות השיפוטיות שלו כלפי אחרים, ומנסה להפוך אותן על עצמו. למשל, אם אתה חושב שמישהו "שיפוטי כלפיך", אתה יכול להפוך זאת ולשאול: "אולי אני שיפוטי כלפיו?", או "אולי אני שיפוטי כלפי עצמי?". באמצעות תרגיל זה, אתה מגלה שהבעיה שאתה רואה באחרים קיימת גם אצלך.
עם זאת, אליעד מציין ששיטה זו אינה בהכרח מובילה לאמת המוחלטת, כי תמיד אפשר למצוא עוד זווית או היפוך. כשאתה הופך משפטים, אפשר להגיע לאינספור מסקנות, ואין באמת סוף להיפוכים האפשריים.
האם תמיד אפשר למצוא בעצמך את מה שאתה שופט באחר?
אליעד מדגיש נקודה קריטית: כל דבר שאתה רואה אצל אדם אחר, אתה יכול למצוא אותו גם בעצמך. אם אתה אומר על מישהו "הוא טיפש", גם אתה טיפש ביחס מסוים. אם אתה אומר שמישהו חכם, גם אתה חכם בתחום כלשהו. הוא מסביר שכל הגדרה שנתת לאחרים קיימת בך במידה מסוימת, כי כל תכונה קיימת בכולנו, לפחות באופן יחסי.
מדוע אין סוף לחקירת האמת?
אליעד כהן מציין שבחיפוש האמת אין נקודה סופית. אפשר לחקור כל מחשבה, לבדוק מה מחויב, מה אפשרי, והאם זו בכלל האמת. אתה יכול תמיד להטיל ספק, ולכן לעולם לא תגיע לסוף מוחלט של הבנת האמת. הוא נותן דוגמה של אדם שטוען: "הוא קילל אותי". אפשר להטיל ספק בכך: אולי הוא לא התכוון אליך? אולי הוא קילל את עצמו? אולי הוא לא קילל בכלל? כל משפט אפשר לנתח לעשרות וריאציות, ולכן התהליך אינסופי.
מה החיסרון של שיטת ההיפוכים?
אליעד מעלה בעיה מרכזית בשיטת ההיפוכים של ביירון קייטי - היא עלולה להביא למצב שבו אין משמעות לכלום, כי אם כל ביקורת על אחרים היא בעצם על עצמך, אז אי אפשר להעיר לשום אדם או למחות על שום דבר. העולם הופך למקום חסר אחריות, שבו אתה כביכול אחראי להכל, כי כל מה שאתה רואה הוא השתקפות שלך. מצב כזה עלול לגרום לך לחיות ללא יכולת לנהל קשרים או לתקשר בצורה משמעותית.
האם לקחת אחריות תמיד מועיל?
אליעד כהן מדגיש כי לקחת אחריות על כל דבר, אפילו כזה שנראה שאינו קשור אליך ישירות, זו בחירה אישית. מצד אחד, זו דרך להעצמה אישית ולהשתחררות מתחושת קורבן. מצד שני, כאשר אתה לוקח על עצמך את האחריות על כל מה שקורה, אתה גם עשוי להרגיש אשם בדברים שלא באמת בשליטתך. זוהי דרך חיים מורכבת שלא בהכרח מתאימה לכולם.
מדוע אנשים נלחמים במה שקיים בהם בעצמם...
- שיטת ההיפוכים של ביירון קייטי
- איך להפסיק להיות שיפוטי?
- האם האמת היא יחסית?
- מודעות עצמית ולקיחת אחריות
- מהי השלכה עצמית?
- למה קשה לראות את האמת?