🖨חוכמה / אהבה עצמית - כיצד אדם חכם מתייחס לחוכמה של עצמו?כפי שכבר ביארתי, ישנם רמות שונות של חוכמה ויש גם את החכם האמיתי. וכאן במאמר נבאר את אחד מההבדלים המהותיים שיש בין חכם אמיתי לבין כל שאר החכמים.
והעניין הוא, כי האדם מטבעו רוצה להרגיש טוב. וכדי שהאדם ירגיש טוב, לשם כך הוא רוצה לחשוב שהוא טוב. וכאשר האדם מפרגן לעצמו ומשבח את עצמו, על ידי זה הוא מרגיש טוב. וכאשר האדם הוא אדם מפורסם והוא זוכה לקבל הערצה מבני אדם, על ידי זה האדם אוהב את עצמו יותר.
כי ההערצה שהאנשים מעריצים את האדם המפורסם, היא ביטוי לכך שהם אוהבים אותו. וכאשר האדם המפורסם מתבונן בכך שאוהבים אותו, על ידי זה הוא אוהב יותר את עצמו ומרגיש טוב יותר. וזאת הסיבה שבגללה בני אדם רודפים אחרי הכבוד. בפרט המפורסמים השונים שרודפים אחרי הכבוד ואחרי הפרסום, משום שהם זקוקים לקבל אהבה מהמעריצים שלהם, כדי להרגיש יותר טוב עם עצמם.
וכידוע, כבר היו דברים מעולם, שהיו אנשים מפורסמים, שכאשר הם הפסיקו לקבל פרסום, הם הרגישו כ"כ רע עם עצמם, עד שחוסר האהבה העצמית שלהם כלפי עצמם שיגעה אותם, עד שהם התנהגו כמו משוגעים ממש, ועד שלבסוף הם התאבדו.
וכידוע, אחת ההנאות הכי גדולות בעולם של אנשים מפורסמים (כפי מה שהם עצמם מספרים), זה כאשר הקהל שלהם מוחא להם כפיים בסוף ההופעה וכיו"ב. וכאשר המעריצים שלהם מפרגנים להם, אז הם מגיעים לשיא רגשי האושר שלהם.
שזה כמובן רק אומר שהם חיים בדיכאון מאוד גדול ובתחושת ריקנות כ"כ גדולה, עד ששיא האושר שלהם ושמחת החיים שלהם, תלויה במה שחושבים עליהם.
וכל אדם בעולם רוצה לאהוב את עצמו. וכדי שהאדם יאהב את עצמו, לשם כך האדם צריך למצוא את מה שטוב בו. והדרך הפשוטה ביותר והטובה ביותר עבור האדם לאהוב את עצמו, היא על ידי זה שהוא יבין את המציאות בשלמות. כי מי שמבין את המציאות בשלמות, ממילא הוא אוהב את המציאות בשלמות, וגם את עצמו כחלק ממנה.
אבל כאשר האדם לא מבין את המציאות בשלמות ולא אוהב אותה בשלמות, אז האדם מחפש איזו נקודת אחיזה שתגרום לו לאהוב את עצמו. ואיך מוצא האדם נקודת אחיזה שכזו? על ידי זה שהוא עושה השוואות שונות בינו לבין חברו. והאדם מפרגן לעצמו על כל אותם הדברים שבהם הוא טוב יותר מאשר חברו. ואת כל זה עושה האדם, כדי לגרום לעצמו לאהוב את עצמו.
כי מי שמבין ואוהב את כל המציאות בשלמות, הוא אוהב את עצמו בכל מקרה. ומבחינתו באופן אישי, הוא לא צריך להשיג איזה דבר כלשהו כדי לאהוב את עצמו. כי הוא אוהב את עצמו תמיד בכל מקרה. מאחר שהוא מבין את המציאות בשלמות. אבל מי שעדיין לא הגיע להבנת ואהבת המציאות בשלמות, הוא נזקק לחזק את האהבה העצמית שלו לעצמו, על ידי זה שהוא מפרגן לעצמו וכיו"ב. ואם המעריצים שלו גורמים לו לאהוב את עצמו עוד יותר, אז הוא אוהב את עצמו עוד יותר.
והצורך הזה של האדם באהבה עצמית, גורם לאדם לפעמים לפרגן לעצמו ולשבח את עצמו (גם מול עצמו), גם בדברים שהם אינם אמת. כי יש כאלו שהם חושבים על עצמם מחשבות חיוביות שאינן נכונות. והמטרה שהם חושבים את המחשבות האלו, היא כדי לגרום לעצמם לאהוב את עצמם.
ונזכיר: מי שהוא חכם אמיתי ומבין את המציאות בשלמות, הוא אוהב את עצמו בכל מקרה בשלמות, והוא אין לו שום עניין בלחשוב על עצמו שום דבר שהוא לא האמת לאמיתה. ובפרט שכל הבנת המציאות תלויה בכך שהאדם ייצמד אך ורק לאמת עצמה. והחכם האמיתי שזוכה להגיע אל האמת בשלמות, ממילא הוא מבין את ערכו האמיתי, והוא לא מוסיף ולא גורע ממנו אפילו לא כחוט השערה.
ואם נחזור לעניין סוגי החכמים השונים, יש שני סוגי חכמים. כי יש חכמים שהם נקראים חכמים, רק ביחס לאלו שהם פחות חכמים מהם. ויש גם את החכם האמיתי, שהוא נקרא חכם, משום שהוא מבין את השכל של המציאות בשלמות. שהוא ורק הוא ראוי להיקרא חכם ע"פ האמת.
ויש המון הבדלים בין כל סוגי החכמים בעולם, לבין החכם האמיתי. ואחד מההבדלים הוא, שאצל כל החכמים שיש בעולם, אצלם החוכמה שלהם נחשבת בעיניהם לדבר ייחודי. אבל אצל החכם האמיתי, הוא חכם כ"כ גדול, עד שבעיניו החוכמה שלו היא כלל לא שבח כלשהו.
כי החכמים הרגילים, הם חכמים רק ביחס לאנשים אחרים. כי מצד האמת כל זמן שהאדם עוד לא מבין את המציאות בשלמות, הרי שהוא לא ראוי להיקרא חכם כלל. כי הוא רק בדרך להיות חכם. אבל חוכמה אמיתית זה משהו אחר לגמרי. ומאחר שאצל אותם חכמים, כל מהות חוכמתם היא רק ביחס לאנשים אחרים, לכן בעיניהם החוכמה שלהם היא ייחודית והיא בעלת ערך כלשהו.
ונחדד: מהות חוכמת החכמים שיש בעולם, היא הבידול שלה משאר האנשים שיש בעולם. ולכן בעיניהם החוכמה שלהם היא ייחודית. וכאשר חכם חושב על החוכמה שלו, הדבר הזה גורם לו לאהוב את עצמו יותר.
אבל יש גם את החכם האמיתי, שהוא חכם מצד האמת. ובעיניו של החכם האמיתי, החוכמה שלו היא לא בעלת ערך מיוחד. משום שבעיני החכם האמיתי שרואה את המציאות עין בעין כפי מה שהיא באמת, בעיניו הוא לא רואה שום מעלה בכך שהוא חושב כפי האמת, משום שזה נראה לו כדבר פשוט ביותר וברור ביותר.
כי כאשר האדם מחובר לאמת בשלמות, אז הוא לא רואה כמעלה יתרה כלשהי את זה שהוא מחובר לאמת בשלמות. כי האמת עצמה יש בה רק אמת. ובעיני עצמה זה ברור מאליו האמת עצמה.
והדבר דומה לאדם חכם ונורמאלי שרואה מולו משוגע שעושה איזו שטות. וכי יעלה על דעתו של האדם השפוי בדעתו להתגאות בכך שהוא לא משוגע כמו אותו המשוגע? ברור שלא. משום שמי שהוא חכם ונורמאלי, זה לא נחשב בעיניו למעלה זה שהוא לא מתנהג כמו אותו המשוגע. ואדם נורמאלי לא משבח את עצמו בכך שהוא לא משוגע.
וכך גם החכם האמיתי, כאשר הוא מתבונן על השכל של עצמו, הוא לא רואה בכך שום מעלה יתרה. כי השכל של החכם האמיתי כ"כ גדול, עד שבעיניו זה נראה שאין שום אפשרות מחשבה אחרת. כי מאחר שהחכם האמיתי רואה את האמת...
האם אני שונא את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי בלי תנאים? האם אני רוצה אותה כי אני לא מעריך את עצמי? האם אני לא אוהב את עצמי? למה אני רוצה לאהוב את עצמי? מה יקרה אם אני יאהב את עצמי בלי תנאים?האם אני שונא את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי בלי תנאים? האם אני רוצה אותה כי אני לא מעריך את עצמי? האם אני לא אוהב את עצמי? למה אני רוצה לאהוב את עצמי? מה יקרה אם אני יאהב את עצמי בלי תנאים?האם אני שונא את עצמי? למה לא לאהוב את עצמי בלי תנאים? האם אני רוצה אותה כי אני לא מעריך את עצמי? האם אני לא אוהב את עצמי? למה אני רוצה לאהוב את עצמי? מה יקרה אם אני יאהב את עצמי בלי תנאים? האם רצון לאהבה חיצונית מעיד על שנאה עצמית? אליעד כהן מסביר שכאשר אדם מרגיש צורך שאדם אחר ... עולה בו רצון לשנות משהו. באותו האופן, כאשר אדם מעוניין באהבה מבחוץ, סימן שבתוכו קיימת תחושה פנימית שהוא אינו אוהב את עצמו מספיק. אין משמעות לרצון ללא קיומו של ההפך שלו - בדיוק כפי שאי אפשר לרצות להיות שבע בלי לחוות ... שלמות פנימית, לא קיימת יותר האפשרות לחוש את ההנאה מהמעבר ממצב של חסר למצב של מילוי. למה אנשים נמנעים מלאהוב את עצמם ללא תנאים? לדברי אליעד, אחת הסיבות המרכזיות לכך שאנשים אינם אוהבים את עצמם לחלוטין בצורה בלתי מותנית, היא הרצון ... חיצונית איך עוברים מאהבה מותנית לאהבה בלתי מותנית? האם יש אהבה בלי שנאה? למה אני רוצה שהיא תאהב אותי? לאהוב את עצמי בלי תנאים דבר והיפוכו האם הרצון לאהבה חיצונית מעיד על חוסר אהבה עצמית? כאשר מתעורר באדם רצון לאהבה מבחוץ, ... אליעד כהן, אדם שרוצה שמישהו אחר יאהב אותו לא חייב בהכרח לשנוא את עצמו באופן מלא, אלא פשוט לא אוהב את עצמו בצורה שלמה. הוא יכול לחוות אהבה עצמית חלקית, אך עדיין להרגיש שיש מקום לשיפור ותחושת ערך נוספת. הרצון שלו ... הרצון לקבל משהו מבחוץ מראה שיש עדיין מקום להגדלת האהבה העצמית שלו. אליעד מדגיש באופן חד - משמעי שאדם שאוהב את עצמו באופן מוחלט ומלא, כלומר, ב - 100 אחוז, לא יכול לחוש צורך באישור או אהבה חיצונית נוספת. הוא לא ... האם ניתן להגיע למצב של 100 אחוז אהבה עצמית? לפי ההסבר שאליעד נותן, אם אדם מגיע למצב שבו הוא אוהב את עצמו לחלוטין, הוא מפסיק ליהנות מהתחושה שמגיעה מאהבה חיצונית או מכל חיזוק חיצוני אחר. הסיבה היא שהנאה מתרחשת תמיד כתוצאה ... כדי להמשיך ולחוות את העונג שמגיע כשהם מתמלאים. אליעד מסביר זאת בעזרת דוגמה נוספת: אדם שמגיע לסדנה רוחנית ולומד לאהוב את עצמו, עשוי בהתחלה לחוות שמחה עצומה, דווקא מפני שהוא מרגיש כיצד הוא מצליח למלא את החוסר באהבה עצמית שהיה קיים ... לא מודעת להשאיר תמיד פער מסוים, כדי להמשיך לחוות את הריגוש ואת תחושת ההישג כאשר הפער נסגר. האם אפשר לאהוב את עצמי בלי תנאים ומה יקרה אם זה יקרה? אפשר לאהוב את עצמנו בלי תנאים, אך לפי ההסבר של אליעד כהן, המשמעות של אהבה עצמית ללא תנאים וללא שום פער או חיסרון ... במובן הכי טהור שלה, מבטלת את האפשרות של הנאה מחיזוקים חיצוניים, כיוון שאין דבר שנותר למלא. במילים אחרות, אדם שאוהב את עצמו ללא תנאי, לא יוכל עוד לחוות את תחושת השיפור שמגיעה מהשלמת החסר. זו אחת הסיבות העיקריות לכך שאנשים מעדיפים ... להמשיך ליהנות מתחושת ההתגברות וההתמלאות שמגיעה כאשר הם מקבלים אהבה או חיזוק מבחוץ. אהבה עצמית בלי תנאים האם אפשר לאהוב את עצמי בלי הזדקקות לאהבה מבחוץ? אהבה עם תנאים לעומת אהבה בלתי מותנית למה אני רוצה שהיא תאהב אותי האם יש ... כפי שרצון להיות שבע נובע מתחושה מסוימת של רעב, כך גם רצון להרגיש אהוב נובע מתחושה של אני לא אוהב את עצמי מספיק כרגע. אפשר להתווכח אם זה מינוס מוחלט או רק פחות ממה שאני רוצה, אבל עצם הרצון מלמד שיש ... בין המצב הנוכחי למצב הרצוי. האם מי שרוצה שמישהי תאהב אותו בהכרח שונא את עצמו לגמרי? לא. אדם יכול לאהוב את עצמו ברמה מסוימת, אך עדיין לחוש שיש מקום לחיזוק האהבה העצמית. הוא לא בהכרח מתעב את עצמו, אלא מזהה הזדמנות להגדיל את תחושת האהבה שלו דרך אהבה חיצונית. אבל אם היה אוהב את עצמו במאה אחוז, לא היה חסר לו שום חיזוק חיצוני. לכן עצם הרצון להוסיף אהבה מצביע על רמה מסוימת של ... פתרון מוחלט ימחק את הפער כולו, ואז לא תתאפשר חוויית ההתלהבות של הנה הצלחתי למלא את החסר. האם אפשר לאהוב את עצמי בלי הזדקקות לאהבה מבחוץ איך עוברים מאהבה מותנית לאהבה בלתי מותנית האם קיים דבר בלי היפוכו ומהי המשמעות של ... פנימיים בדרך עמוקה לעומת דרך חיצונית אהבה חיצונית, אהבה פנימית, אהבה עם תנאים, אהבה ללא תנאים, לקבל אהבה מבחוץ, לאהוב את עצמי בלי תנאים, למה אני רוצה שהיא תאהב אותי, למה לחפש אהבה חיצונית עם תנאים, האם יש אהבה בלי שנאה, ... המילים אפשר לחזור, אתה אומר כזה דבר כשאתה רוצה נגיד ערך ערך חברתי לדוגמה ערך אישי נגיד שאתה רוצה לאהוב את עצמך האם זה אומר בהכרח שיש בתוכך את ההפך של הדבר שאתה רוצה או שלא זה מה שאתה שואל נכון ... יחייב שאני ארצה את זה? אליעד: ובשאלה המקורית אם נגיד מישהו רוצה בחורה כי הוא אומר היא תגרום לי לאהוב את עצמי האם זה אומר שהוא בוודאות לא אוהב את עצמו שונא את עצמו או שלא הוא פשוט רוצה לאהוב את עצמו. ש: אבל יש הבדל בין שונא את עצמו ללא אוהב את עצמו כי. אליעד: בסדר האם הוא שונא את עצמו או שלא הוא לא שונא את עצמו הוא פשוט רוצה לאהוב את עצמו אז אני אתן לך תשובה פרקטית כי אפשר לעשות הרבה מניפולציות להוכיח הרבה דברים אבל בוא ניתן תשובה פרקטית, התשובה היא שפרקטית בוודאות שהוא שונא את עצמו למה כי אתה לא יכול תפוס אני רוצה לאהוב את עצמי בלי אני שונא את עצמי אתה הבנת מה אמרתי בוודאות אתה לא יכול להגיד אני רוצה ערך אם אתה ... לא יש מלא אנשים שהם לא שונאים את עצמם והם עדיין רוצים מישהי נכון אבל האם יכול להיות שמישהו אוהב את עצמו במאה אחוז והוא חושב שאם הוא יהיה עם מישהי הוא יאהב את עצמו יותר לא יכול להיות כי אם זה במאה אחוז איך אפשר יותר. זאת אומרת שהוא לא שונא את עצמו במאה אחוז אבל הוא גם לא אוהב את עצמו במאה אחוז הוא חושב שהוא יכול לאהוב את עצמו יותר אז הוא שונא את עצמו קצת, אתה הבנת אתה אולי מפריעה לך המחשבה שאומרת מה אם אני רוצה מישהי כי אני יאהב את עצמי יותר אז מה זה אומר שאני לא אוהב את עצמי בכלל שאני שונא את עצמי אולי זה מה שמפריע לך. ש: אני מנסה לשאול עכשיו נניח אני זורם עם ... אחוז או בפחות ממאה אחוז בתשעים ושמונה אחוז נגיד? ש: באיקס אחוז. אליעד: אז נשאר שני אחוזים שאתה לא אוהב את עצמך אז האם יכול להיות ששני האחוזים האלה יגידו אבל אם היא תאהב אותי זה סוגר לי את הפינה את ... כשאני מקבל אותה אני מאוד שמח אני מאוד שמח עכשיו למה אני שמח לפי מה שאנחנו אומרים כי אני אוהב את עצמי וזה נלחם בזה שאני שונא את עצמי אז אני חווה את הקונטרסט. אליעד: אוקי. ש: עכשיו אם אני אפתור ... העצמית שבגללה כל הבלגאן הזה אני שואל את עצמי אני אהיה שמח. אליעד: מתי? ש: אני לא ארגיש שאני אוהב את עצמי אני פשוט ארגיש. אליעד: אהיה שמח מתי כשתשיג את הבחורה לצורך העניין? ש: לא בחורה עזוב כבר. אליעד: באופן ... כך לא במאה אחוז לא כשתגיע למאה אחוז תפסיק להרגיש שמח, אתה יכול לדוגמה ללכת לאיזו סדנה רוחנית וללמוד לאהוב את עצמך ולהיות מאושר בטירוף שאתה אוהב את עצמך ואתה כבר לא שונא את עצמך ואתה לא כמו פעם ששנאת את עצמך ועכשיו אתה אוהב את עצמך וממש להתרגש מזה הרבה יותר מכל דבר אחר אבל ביום שאתה תאהב את עצמך במאה אחוז שזה אומר שאתה ... שנאת את עצמך ואתה גם תאהב את האפשרות שלא תאהב את עצמך אז אין משמעות לזה יותר אם אתה אוהב את עצמך לא אוהב את עצמך ואז אתה לא יכול לשמוח מזה. הגיוני לך? ש: כן. אליעד: וזאת אחת הסיבות שבגללה באופן בלתי מודע אתה מעדיף להכיר מישהי כדי לאהוב את עצמך ולא לאהוב את עצמך מתוכך. ש: כי אני רוצה את החוויה של המילוי. אליעד: למה אתה רוצה את החוויה של המילוי זאת גם ...
שיפור עצמית מתוך אהבה עצמית, שיפור עצמי מתוך שנאה עצמית, קבלה עצמית ושינוי עצמי, למה להשתנות אם אני אוהב את עצמי? אהבה עצמית כניגוד להתפתחות אישית, מוטיבציה לשינוי, אם הכל מושלם למה לעשות משהושיפור עצמית מתוך אהבה עצמית, שיפור עצמי מתוך שנאה עצמית, קבלה עצמית ושינוי עצמי, למה להשתנות אם אני אוהב את עצמי? אהבה עצמית כניגוד להתפתחות אישית, מוטיבציה לשינוי, אם הכל מושלם למה לעשות משהושיפור עצמית מתוך אהבה עצמית, שיפור עצמי מתוך שנאה עצמית, קבלה עצמית ושינוי עצמי, למה להשתנות אם אני אוהב את עצמי? אהבה עצמית כניגוד להתפתחות אישית, מוטיבציה לשינוי, אם הכל מושלם למה לעשות משהו למה להשתנות אם אני אוהב את עצמי? אליעד כהן מציג בהרצאה פרדוקס נפוץ בעולם ההתפתחות האישית, המתמקד בשאלה מרכזית: אם האדם באמת אוהב את עצמו ומקבל את עצמו כמו שהוא, מדוע הוא צריך להשתנות או להשתפר? אליעד מעלה את הקונפליקט בין אהבה עצמית לבין הרצון לשיפור עצמי, ומדגיש כי ישנם שני כוחות מנוגדים בתוך האדם. מצד אחד, אנשים שואפים לאהוב את עצמם ולקבל את עצמם ללא תנאים, ומצד שני, הם חשים צורך תמידי להשתפר, להצליח ולהתקדם. האם שינוי עצמי נובע מאהבה ... קבלה או מתוך שנאה מסוימת למצב הנוכחי. הוא נותן דוגמה של אדם שמן: אותו אדם, אם הוא באמת היה אוהב את עצמו ללא תנאים, לא היה מרגיש צורך להשתנות ולהפוך לרזה יותר. אליעד מתאר מצב שבו האדם מתאמן לא מתוך אהבה ... כלומר, השנאה לפוטנציאל השלילי היא המניעה אותו לשינוי. הוא מרחיב שהמציאות מורכבת יותר ומסביר כי אדם יכול לחלק את האהבה העצמית שלו לתחומים שונים. לדוגמה, אפשר לאהוב את עצמי ב - 50 אחוז בתחום המראה החיצוני, ומנגד לשנוא ב - 50 אחוז את העובדה שאני יכול להיראות יותר ... להתאמן. בנוסף, יכול להיות מצב שבו אדם שונא את עצמו בתחום אחד לחלוטין (100 אחוז שנאה לגבי מראהו), אך אוהב את עצמו באופן מלא בתחומים אחרים (כגון חברותיות או קריירה). אהבה עצמית זו בתחומים אחרים מאפשרת לו להתמודד עם השנאה העצמית ולהניע את עצמו לשינוי חיובי. איך שנאה עצמית יכולה דווקא ... מסוים. לדוגמה, אדם שמן שאינו מתאמן אומר לעצמו שהוא מרוצה מאיך שהוא נראה כדי להימנע מהכאב שבהודאה שהוא לא אוהב את עצמו. הסיבה היא שאם האדם יודה שהוא שונא את עצמו ב - 100 אחוזים, זה עלול לגרום לו לתחושת ייאוש ואף דיכאון. לכן הוא מדחיק ומעמיד פנים שהוא אוהב את עצמו, מה שמונע ממנו להשתנות בפועל. אליעד מוסיף ומסביר שאדם כזה צריך למצוא נקודת איזון פנימית: לא לשנוא את עצמו יותר מדי, ולא לאהוב את עצמו באופן מוחלט שיגרום לו לקיפאון. כלומר, כדי לשנות את עצמו, האדם צריך לאהוב את עצמו מספיק כדי להכיל את העובדה שיש בו משהו שהוא לא אוהב ורוצה לשפר. האם ניתן לשנות את עצמי מתוך אהבה עצמית ללא תנאים? אליעד כהן מציג נקודת מבט נוספת: אפשר לאהוב את עצמך ללא תנאים ועדיין לשאוף לשינוי. זה נשמע פרדוקסלי, אך לפי אליעד, אדם יכול לאהוב את עצמו באופן מוחלט ולקבל את המציאות כפי שהיא, ובמקביל לזהות בתוכו חסרונות או דברים שהוא רוצה לשנות. אליעד מדגיש שאהבה ללא תנאים יכולה לאפשר שינוי, משום שכאשר האדם אוהב את עצמו באמת, הוא לא מפחד להודות בחסרונותיו. הוא מרגיש מספיק ביטחון לקבל את עצמו גם עם הדברים שהוא לא אוהב, ... את רגשותיו האמיתיים, ייפתח לו פתח אמיתי לשינוי. מה התפקיד של אהבה בתחומים אחרים בשינוי עצמי? אליעד מתאר כיצד אהבה עצמית בתחומים מסוימים יכולה לעזור לאדם להשתנות בתחומים אחרים. לדוגמה, אדם שמרגיש טוב ומוצלח בקריירה שלו, יכול להיות מוכן יותר להודות ולשנות דברים שמפריעים לו בתחום הזוגי או הבריאותי. האהבה העצמית שלו בתחומים אחרים משמשת מעין רשת ביטחון המאפשרת לו להכיר בחסרונותיו, ובכך מסייעת לו להשתנות. האם אפשר לאהוב את עצמך ולשנוא את עצמך בו זמנית? אליעד כהן טוען שהמצב האידיאלי לשינוי הוא איזון בין אהבה ושנאה עצמית. הוא מסביר שהמצב הבריא ביותר הוא לאהוב את עצמך באופן כללי, אך גם לא לחשוש להכיר בחלקים שאתה שונא או רוצה לשנות. איזון זה מאפשר לאדם מצד אחד להרגיש ביטחון ואהבה עצמית, ומצד שני, מניע אותו לפעול לשיפור עצמי בתחומים שהוא פחות אוהב. לסיכום, ההרצאה של אליעד כהן מספקת הבנה מעמיקה לגבי הקשר בין אהבה עצמית, שנאה עצמית ומוטיבציה לשינוי, תוך הבהרה כיצד איזון בין תחומים אלו חיוני לתהליך של התפתחות ושיפור אישי. למה להשתנות אם אני אוהב את עצמי? איך אהבה עצמית משפיעה על מוטיבציה לשינוי? קבלה עצמית מול שיפור עצמי האם אפשר לשנוא ולאהוב את עצמי בו זמנית? איך לפתח אהבה עצמית ללא תנאים? האם שנאה עצמית יכולה לעזור בשינוי?
הספר להצליח בכוח המחשבה - אהבה לאהוב את עצמך - איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית אמיתית?הספר להצליח בכוח המחשבה - אהבה לאהוב את עצמך - איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית אמיתית?הספר להצליח בכוח המחשבה - אהבה לאהוב את עצמך - איך לאהוב את עצמך באהבה עצמית אמיתית? מהי אהבה עצמית אמיתית ואיך אפשר להגיע אליה? ההרצאה עוסקת באהבה עצמית אמיתית, תוך התבססות על הספר להצליח בכוח המחשבה מאת אליעד כהן. היא מתחילה בהסבר יסודי של המשמעות של אהבה עצמית אמיתית, כאשר אליעד מגדיר אותה כאהבה שאינה תלויה בשום גורם חיצוני או תנאי. הוא מדגיש שאם אדם אוהב את עצמו בגלל משהו ספציפי, למשל בגלל הצלחה כלשהי, הוא לא באמת אוהב את עצמו, כי אהבה התלויה בדבר היא זמנית ויכולה להתבטל. האם ישנה סיבה נכונה לאהוב את עצמך? אליעד כהן מסביר כי מי שיש לו סיבה לאהבה עצמית אינו באמת אוהב את עצמו, כי אם יש סיבה לאהבה - הסיבה הזאת יכולה להיעלם, ואז גם האהבה תיעלם. אהבה עצמית אמיתית חייבת להיות אהבה ללא סיבה, שאינה משתנה ואינה מותנית בשום דבר. לדוגמה, אדם שאוהב את עצמו יותר כאשר הוא מצליח במשימה מסוימת, בעצם אינו אוהב את עצמו באמת, כי ברגע שייכשל, אהבתו תיפגע או תיעלם. כיצד נראה אדם שאוהב את עצמו באמת? האהבה העצמית האמיתית שאליעד מתאר היא כזו שאינה מושפעת כלל מתנאים חיצוניים או פנימיים. אדם שמגיע לאהבה כזאת אוהב את עצמו ללא תלות במצבו או בתוצאות מעשיו, אפילו אם יהיה האדם הנחות ביותר, הטיפש ביותר, המושחת ביותר או האומלל ביותר - הוא עדיין יאהב את עצמו באותה עוצמה. זוהי אהבה אמיתית שלא נחלשת ואינה מושפעת מהמציאות המשתנה. איך משתנה אהבה עצמית מהילדות לבגרות? אליעד מסביר שכאשר האדם נולד, הוא נמצא במצב טבעי של אהבה עצמית פשוטה, ללא שיפוטיות וללא רגשות אשמה. ילד קטן לא צריך להתאמץ לאהוב את עצמו, כי אין לו את השכל המבדיל בין טוב לרע. מבחינת ילד קטן, אין בכלל מושג של לאהוב או לא לאהוב את עצמו, מכיוון שהוא מקבל את עצמו באופן מוחלט וטבעי. עם זאת, כאשר האדם מתבגר, מתפתחת אצלו שיפוטיות וביקורת עצמית, שגורמת ... או רע. שיפוטיות זו מביאה אותו לראות בעצמו דברים רעים ולפתח שנאה עצמית או כעס עצמי, וכך הוא מתרחק מאהבה עצמית טבעית ואמיתית שהייתה קיימת בילדות. למה אי אפשר לחזור למצב הילדותי של אהבה עצמית? אליעד מבהיר שאדם בוגר לא יכול פשוט להחליט לחזור להיות כמו ילד ולהפסיק לשפוט את עצמו. זאת, כי בעולם ... בנוסף, אם אדם מבוגר מנסה בכוח לא לשפוט את עצמו, הוא בעצם מדחיק את הביקורת העצמית הטבעית שלו, וכך האהבה העצמית שלו אינה יכולה להיות אמיתית וטבעית כמו אצל ילד קטן, כי היא מתבססת על הדחקה והתעלמות מהשיפוטיות הפנימית שלו. מהי הדרך להשיג אהבה עצמית אמיתית בבגרות? הדרך היחידה שאליעד מציע להשגת אהבה עצמית אמיתית היא על ידי הבנה וקבלה מלאה של עצמך, תוך שימוש בשיפוטיות חיובית. הכוונה היא לא לשקר לעצמך ולהגיד ... השליליות שלך. האדם צריך לראות את התכונות השליליות שלו בצורה כזאת שהוא ימצא בהן את הטוב האמיתי והעמוק, ובכך יאהב את עצמו לא למרות התכונות השליליות אלא בגללן ממש. הוא מדגיש כי אין הכוונה לשקר ולהגיד שדברים רעים הם טובים, אלא ... בעצם ביטויים שונים של אותה מציאות בסיסית, ושבאופן מהותי הם אחד. רק על ידי ראיית האחדות הזאת האדם יכול לאהוב את עצמו בצורה אמיתית ומוחלטת. כיצד משפיעה האמת או השקר על אהבה עצמית? אליעד מדגיש שאדם יכול ללכת לשני כיוונים באופן מוחלט: או שהוא מחפש את האמת עד הסוף או שהוא מחפש ... אם הוא מחפש שקר, אז הוא חייב להגיד שהדבר הכי רע הוא בעצם הדבר הכי טוב - וכך גם יאהב את עצמו לחלוטין. ואם הוא מחפש את האמת עד הסוף, הוא יגיע לאותה הבנה עמוקה של אחדות, שבה הטוב והרע מתגלים כאחד. אליעד מזהיר מפני גישה פושרת שבה אדם נע בין אמת לשקר, כי אז האדם לא יכול להגיע לאהבה עצמית אמיתית. הוא ממליץ לאדם ללכת עד הסוף בדרך שבחר: להיות אמיתי לחלוטין או שקרן לחלוטין, אך לא לעמוד באמצע, כי שם האהבה העצמית לעולם לא תהיה שלמה ואמיתית. מהו המצב האידיאלי של אהבה עצמית? המצב האידיאלי של אהבה עצמית אמיתית הוא כאשר אדם רואה באמת שהכל אחד, שאין בכלל הבדל בין טוב לרע, ושאין שום סיבה שלא לאהוב את עצמו. זהו מצב שבו האהבה העצמית אינה תלויה בשום דבר - לא בטוב, לא ברע, לא בתכונות חיוביות ולא בשליליות - אלא פשוט קיימת ללא תנאי. איך לאהוב את עצמך באמת? מהי אהבה עצמית אמיתית? אהבה עצמית ללא תנאים לקבל את עצמי כמו שאני איך להתמודד עם ביקורת עצמית? כיצד להגיע לאהבה ללא סיבה?
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?
נושאים נוספים לעיונך...