אז למי שמכיר ולמי שלא מכיר דיברנו שיש כמה דרכים להיפטר מרצון שעושה לבן אדם רע, אוקי דרך אחת זה להטיל ספק למה אתה מאמין בזה והאם זה בהכרח נכון והאם זה בהכרח נכון עד שנפטרים מזה. נכון אבל הנה היא מציגה פה מקרה לדוגמא היא אומרת "תראה אני מטילה ספק ואני לא מצליחה להיפטר מהרצון, נכון למרות שאני בטוחה שזה רע וזה עושה לי רע ואני בכלל לא מאמינה בזה וזה לא פה ולא שם לא נפטרת ממנו". מה הסברנו מה הדרך השנייה אומרת?
ש: לראות מה הרווח של זה מה מרוויחים מזה שאנחנו חושבים שזה רע, מה התמורה בזה.
אליעד: יפה אז הדרך השנייה אומרת זה ברגע שיש לך דבר שאת חושבת שהוא רע ואת לא מצליחה להיפטר ממנו תבדקי מה הטוב הנסתר שיוצא לך מזה שאת מאמינה שזה רע. נגיד שאת חושבת שלהיות לבד זה רע ואת חושבת שלחשוב שלהיות לבד זה רע זה מטופש, אבל למה רע לך מזה שאת לבד? כי איפשהו זה עושה לך טוב זה שאת חושבת שלהיות לבד זה רע.
ש: זה עושה לי טוב לחשוב שלהיות לבד זה רע.
אליעד: מה הטוב? שכשאת ביחד זה עושה לך מאוד טוב בזכות זה שאת חושבת שלהיות לבד זה רע, יש אינטרס שגורם לך לשמור על המחשבה שעושה לך רע המחשבה שעושה לך רע היא עושה לך טוב במשהו. דאע"ש האלה שעושים לך רע משהו אתה מזדהה איתם אם לא היית מזדהה איתם בכלל, איך אתה מזדהה איתם? באמצעות זה שאתה לא רוצה להרוג את בני הערובה שנמצאים איתם נגיד.
ש: מה עוד פעם?
אליעד: כלום איך נגיד מה אני מזדהה עם דאע"ש? אתה מזדהה איתם דרך בני הערובה שנמצאים לידם כי אם היו בלי בני ערובה היית הורג אותם אז הם נמצאים עם בני ערובה אז אתה לא הורג אותם בשביל לא להרוג את בני הערובה, זאת אומרת יש לך הזדהות איתם בגלל בני הערובה.
ש: יש מלא הזדהות עם דאע"ש.
אליעד: לדוגמא לא יודע כמשל. עכשיו השאלה היא כזאת באיזה מקרה השיטה הזאת שאומרת תבדוק מה היתרונות, זה לא מה ששאלנו פעם בשיחה הקודמת אבל זה הולך ככה השאלה באיזה מקרה אם בן אדם יבדוק את היתרונות שיוצא לו מהמחשבה הרעה באיזה מקרה זה יפסיק לעבוד לו. לכאורה ואני לא מדבר על המצב של מה שדיברנו שהוא לא יודע להטיל ספק, נגיד שיש בן אדם שיש לו איזה רצון והוא יודע להטיל בו ספק והוא יודע להעיף אותו לעזאזל את הרצון הזה.
נגיד יש לו מחשבה שאומרת לו "אני חייב להיות בריא" והוא יודע להטיל בזה ספק שלא אכפת לו אם הוא בריא או חולה, אוקי הלאה עכשיו הבן אדם הזה רע לו מזה שהוא חולה ואז הוא בודק "למה רע לי מזה שאני חולה? אני יכול להיפטר עם המחשבה הזאת אבל אני רוצה להזדהות איתה", למה אתה מזדהה עם המחשבה הזאת? כי אז זה עושה לך מאוד טוב שאתה בריא שאתה מצליח" אתה אומר "איזה כייף שאני בריא". על כל הטוב הזה אתה צריך לוותר עליו אם אתה לא תזדהה עם המחשבה שאומרת לך שלהיות חולה זה רע.
אוקי עכשיו השאלה היא מתי זה יפסיק לעבוד, מה הבעיה שעלולה להיווצר לבן אדם שיראה את היתרון בחיסרון. עוד פעם בן אדם יש לו חיסרון ואומרים לו "אבל תראה מה קיבלת בתמורה".
ש: שהיתרונות יעברו לו זה הפחד שלו, זה כמו שבן אדם בעל פחד לדוגמא והוא רוצה לבטל אותו, טוב יאללה בוא נבטל את הכל.
אליעד: לא הוא לא רוצה לבטל את הכל הוא אומר "ואין בעיה מוכן להישאר עם הרע בשביל לקבל את הטוב" אז לכאורה זה גרם לו להיות שלם עם המצב נכון, הוא אומר "אין בעיה אני מוכן לשלם" בן אדם אומר "למה אני משלם ככה וככה?" בא תראה מה אתה מקבל בתמורה "זה מה שאני מקבל בתמורה? אוקי זה שווה לי, למה חברת זה וזה לוקחת לי מאה שקל כל חודש?" אתה יודע בתמורה למאה שקל אתה יכול לדבר כמה שאתה רוצה עם אנשים, לא שווה לך בשביל מאה שקל לדבר עם אנשים? שווה אוקי אז הכל בסדר.
איפה באיזה שלב התשובה הזאת של תראה את היתרונות שיוצא לך מהרע באיזה שלב זה לא יפתור יותר את הבעיה?
ש: כשאני ארצה פתרון לא הגיוני.
אליעד: נכון כי מתישהו בן אדם יגיד "נכון שאני מבין שתמורת הרע זה יוצא לי טוב" אז לכאורה פתרת את הבעיה כי קיבלת טוב בתמורה לרע אבל אתה אומר אבל "לא אני לא רוצה טוב בתמורה לרע אני רוצה את הטוב בלי הרע".
ש: זה הדיל הראשון בדיל של השכל הרגיל האנושי, כולם יסכימו עם טוב יש רע יש טוב סוחרים בין טוב לרע, עכשיו הבקשה הזאתי היא בקשה שהיא מורדת לגמרי.
אליעד: עכשיו בא נחזור אחורה מה אני הסברתי, קודם כל זה נכון עכשיו בא נחזור אחורה מה אני הסברתי למי שעוד לא היה פה הסברנו את זה במקרה לפני יומיים, אז יש את שתי השיטות יש את השיטה שאומרת תטיל ספק ויש את השיטה שאומרת תבדוק את היתרונות והחסרונות. ואם בן אדם רואה שהשיטה של היתרונות והחסרונות לא עובדת מה הוא צריך לעשות? לעבור לשיטה של להטיל ספק אם להטיל ספק לא עובר תבדוק מה היתרונות שיוצא לך מזה.
לפעמים בן אדם מרגיש רע ממשהו כי הוא לא יודע איך להטיל בזה ספק ולפעמים בן אדם מרגיש רע ממשהו כי הוא פשוט רוצה להזדהות עם זה למרות שהוא מטיל בזה ספק, הוא יכול להטיל בזה ספק אבל הוא עדיין רוצה להזדהות עם זה כי זה עושה לו איכשהו טוב. אז לכן מה אנחנו עושים? אם בן אדם מגיע למצב שהוא רואה את היתרונות שיוצא לו מלהזדהות עם המחשבה הרעה ואז רע לו מזה שהוא אומר "כן אבל אני רוצה טוב בלי רע", עכשיו עוברים לאיזה שיטה? של להטיל ספק.
מה זה אומר להטיל ספק? האם אתה בטוח שאין טוב בלי רע האם אתה בטוח בזה, אם בן אדם מטיל בזה ספק הוא יראה שלא לא בטוח שאין טוב בלי רע "אני בכלל לא בטוח שיש הבדל בין טוב לרע" ואז עוד פעם נגמר לו המשחק והשאלה שתישאל היא אז השאלה היא כזאת, מה טוב מה היתרונות שיוצא לבן אדם מזה שהוא חושב שאין טוב בלי רע. עוד פעם אמרנו בן אדם יש לו רע אמרנו לו תבדוק מה הטוב שיוצא לך מזה, זה כמו להגיד לו "אין טוב בלי רע אדוני אתה יודע למה רע לך? בתמורה אתה מקבל את הטוב" ואז הוא אומר "אבל אני לא רוצה את זה", אז מה היתרונות בזה שאתה מאמין שאין טוב בלי רע?
תשובה שבזכות זה אתה קיים ואז בעצם כל פעם כשבן אדם רע לו, אז עוד פעם זה עובד ככה אם בן אדם רע לו ממשהו הוא יכול לבדוק מה היתרונות שהוא מקבל בתמורה ואם בן אדם רע לו מעצם זה שהוא צריך להרגיש רע בתמורה לטוב שיבדוק מה היתרונות שיוצא לו מזה, מה היתרונות שיוצא לו מזה שהוא צריך לשלם רע בתמורה לטוב שהוא קיים. למה? כי אם הוא היה בפרספקטיבה שיש טוב בלי רע, טוב בלי רע זאת פרספקטיבה שהיא לא שכלית, פרספקטיבה שהיא לא שכלית אתה גם יכול להיות אני בלי לא אני ואז זה מאבד את כל המשמעות ואז אתה לא קיים.
בתמורה אתה קיים והתשלום על זה שאתה קיים הוא שאתה מבדיל בין טוב לרע ואז ממילא הטוב והרע זה שני הפכים וזה בלי זה לא יכול להיות קיים, זאת התמורה שאתה מקבל. ואם בן אדם יגיד "כן אבל אני רוצה להיות קיים בלי זה" אין בעיה תטיל ספק ואז הוא עוד פעם יצא מהשכל הנה אתה קיים גם בלי לדעת שאתה קיים מה הבעיה "לא אני קיים ורוצה לדעת שאני קיים" נגיד בסדר, אוקי בשביל לדעת שאתה קיים זה מה שאתה רוצה? כן, בשביל לדעת שאתה קיים צריך להגדיר להבדיל יש יתרון וחיסרון.
לגבייך בפרקטיקה כשאת כשמשהו מציק לך תבדקי מה הטוב שזה עושה לך אם יש לך נגיד רעש מהשכנים ואת ממש מתלוננת על זה תבדקי מה עושה לך טוב לגור לידם כי אם היה לך רק רע בלגור לידם היית עוברת משם.
ש: לא הייתה שאלה בכלל.
אליעד: לא משנה לא מעניין, כל פעם שמשהו עושה לך רע משהו מישהו נגיד יתוש עוקץ אותך עושה לך רע נכון, מה הטוב שיוצא לך מזה מי עושה לך רע יתוש עוקץ אותך אבל מה זה מפריע? זה מפריע נגיד זה שהוא עוקץ לך את היד לדוגמא אבל אם היד לא הייתה עושה לך טוב בהנחה שאת לא יכולה להיפטר מהיתוש היית נפטרת מהיד אין לי יד היתוש לא יכול לעקוץ לי את היד, את אומרת "לא אבל היד עושה לי טוב" אז היא עושה לך טוב יש לך מחיר שזה גם עושה לך רע כשהיתוש עוקץ אותה משהו טוב יוצא לך מזה.
ש: או להטיל ספק מה שאמרת נכון או שאני אבדוק...