... הלב, העיקר זה הלב,
מה הכי חשוב? מחשבה דיבור ומעשה, מהות או צורה, כוונתך רצויה אבל מעשיך ... רצונך אינו נכון. אני הולך פנימה לתוך הרצון ולא בורח למעשה. בעיני המעשה הכי פחות חשוב. יש פה בעיקרון שני שכלים, שכל הגיוני ושכל לא הגיוני. בשכל ההגיוני
הכי חשוב זה מה אתה יודע, - לא מה אתה עושה, לא מה אתה מדבר, לא מה ... רבי נחמן בשפה שלו אמר, שכול הצרות והיסורים זה בגלל חסרון הדעת. וכשנשלם הדעת נשלם כל החסרונות. בשכל הפשוט יש מחוייב ואפשרי, מחוייב אחד ואפשרי אין סוף. אז
מה הכי חשוב? המחוייב. אז להגיד שמעשיך יותר חשובים מכוונתך, זה להגיד ... או יותר חשוב שאתה מרוצה ממה שיש לך ופחות חשוב מה יש לך. המחוייב נתפס כיותר חשוב מהאפשרי. ומחוייב זה אחד, אם זה שניים זה לא מחוייב, ולכן ההיגיון אומר
שהכי חשוב זה המחוייב, ומה הכי עמוק? למשל, רצונות משתנים, תחושות משתנות, זכרונות משתנים, פעולות משתנות, מחשבות משתנות, הכל משתנה, מה לא משתנה? הבנה שיכלית גם משתנה, אבל יש דבר אחד שלא משתנה וזה ידיעת
המוחלט. אני מנסה לסדר לך את זה בראש ברמה הציורית, שהמחשבה היא ... חושב על הכסא, לא היית נוגע. אם חותכים אותך, ואתה לא חושב על זה, אז זה לא מפריע לך. ואם לא חותכים אותך, אבל אתה חושב שחותכים אותך, זה כואב לך. מי בסוף
מחליט מה שתרגיש? מה שאתה חושב. לא מה שקורה ולא מה שאתה עושה, ... מהצורה. אבל בסוף, בסוף, בסוף, אתה מגיע לאין שכל, שזה שכל יותר גדול / שכל אחר, ובשכל הזה זה כבר לא מחוייב שיש רק מחוייב אחד. בשכל הגדול ביותר שמה, כמו
שהכי חשוב זה מה אתה מרגיש, גם
הכי חשוב זה מה אתה עושה. ולא משנה מה אתה מרגיש אלא משנה מה אתה ... סוף, כמוהו בכלל. איך זה יכול להיות שהצורה היא כמו המהות? או שזה צורה או שזה מהות? לא. הצורה והמהות זה אחד. וכאשר תהיה בפרספקטיבה הסופית, אז לפעמים תגיד
הכי חשוב זה המהות, לפעמים תגיד
שהכי חשוב זה הצורה ולא המהות, ולפעמים תגיד שזה חשוב באותה מידה. ... שהצורה של הכיסא מהווה את השמש. זה לא הגיוני, כי אם זה צורה, איך זה מהווה? וממילא שמה, המעשה לפעמים חשוב יותר מהכוונה. אם אני לדוגמא הייתי חושב שהדבר
הכי חשוב זה הכוונה, אז לא הייתי מדבר איתך. למה? כי אם
הכי חשוב זה כוונת הלב, אז
הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, ואם
הכי חשוב לי זה מה אני מרגיש, אז למה לי לשנות את המציאות? אני יכול ... לדבר איתך. ואדרבא, כאשר אני מדבר איתך, אני גורם לעצמי להרגיש רע, כי אני מצמצם את עצמי בשבילך. אני מנסה להסביר לך את השכל של, למה אלוהים ברא את העולם? אם
הכי חשוב זה האחדות, אז לא הייתה נפרדות. אם הייתי אומר שרק המחוייב ... יש הבדל בין מהות לצורה. גם יש הבדל וגם אין הבדל ביניהם. אני לא אומר שרק אין הבדל בין מהות לצורה, גם כל צורה היא רק צורה, והיא לא המהות. זה לא הגיוני,
תחליט או שזה המהות, או שצורה שווה מהות או שצורה לא שווה מהות. ... מה עשית ולא מה התכוונת, ואם אתה רוצה לגרום לו לחשוב, שלא חשוב מה עשית אלא חשוב מה התכוונת, ואם תגיד לו זאת בצורה ישירה הוא יגיד שאתה כופר. אז אתה לוקח
תהליך מקביל, כמו משל ונמשל, אתה אומר לו בו נתחזק באמונה, לא ... אחד אתה מוכן לוותר על הרבה דברים כדי להבין את המהות, אבל לא מוכן לוותר על הכל. ומצד שני אתה מוותר על המהות למען הצורות. אז זה אומר שאתה עצמך עדיין לא
החלטת מה חשוב יותר, כוונת הלב או הפעולה? וכאשר אתה רואה ... העיקר שהיא ישנה. כשאתה שומע ויכוחים, אתה צריך להבין שזה לא סתם ויכוח, הם לא סתם מתווכחים על הצורה, יש כאן ויכוח פנימי יותר, האם באמת יש מהות אחת והיא
הכי חשובה, או שגם הצורה חשובה בדיוק כמו המהות, ולפעמים יותר ...